Friday, September 13, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 503)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 60:

Mencela, Mencaci Masa  ( سُبُّوا الدَّهْرَ )

.....sambungan......




Akibat mencaci maki masa

====================


Akibat 1: Rosak atau musnah Iman

Orang yang mencaci-maki "masa", pada hakikatnya dia telah mempertikaikan Taqdir, mencaci-maki, menghina dan menyakiti Allah.  Orang yang mencaci maki, menghina dan menyakiti Allah jatuh kepada dosa besar, kefasikan atau kekafiran.  Wal Iyazubillah.



Akibat 2: Menerima azab kerana kufur Ni'mat Allah

Orang yang mencaci-maki "masa" tidak mensyukuri Ni'mat Allah, atau di dalam perkataan lain dia telah kufur Nikmat.  Orang yang kufur Ni'mat Allah diancam dengan 'Azab yang sangat pedih.


Firman Allah Ta'ala:


لَئِنْ شَكَرْتُمْ لأزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ 


“Dan jika kamu sekalian bersyukur atas nikmat yang Aku berikan, maka niscaya akan Aku tambah nikmat-Ku untukmu.  Dan jika kamu sekalian kufur atas nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku itu sangat pedih”.

[Ibrahim (14) : Ayat 7]



Akibat 3: Terkena La'nat Allah

Orang yang mencaci-maki "masa", mempersoalkan Taqdir Ketentuan Allah telah menyakiti Allah.  Orang yang menyakiti Allah menerima La'nat Allah.  Wal Iyazubilah.


Firman Allah:


إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا


“Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya,  Allah akan melaknatinya di dunia dan di Akhirat, dan Menyediakan baginya siksa yang menghinakan.”

[Al-Ahzab (33) : Ayat 57]


Bersambung siri 504 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 510) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...