MADRASAH AHLI MA'RIFAT@SUFI

Susunan:

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al Kholidiyah


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


Madrasah Ahli Ma’rifat @ Ahli Sufi :

Lahirnya Mufassir, Mujtahid dan Mujaddid Sepanjang Zaman

Ini adalah satu lagi fakta terpenting berhubung dengan Kepimpinan Ahli Ma’rifat dan Madrasah Ahli Ma’rifat @ Ahli Sufi yang tiada siapa pun mampu menafikannya. Iaitu lahirnya Ulama2 Ahlus Sunnah yang MUJTAHID dan MUJADDID sepajang zaman..!


Dari kenyataan sejarah kegemilangan Islam, TIDAK ada seorang pun Mufassir, Mujtahid dan Mujaddid (yang terkenal dengan kejujuran dan kebenarannya) lahir selain dari Madrasah Ahli Ma’rifat @ Ahli Sufi. Kesemua insan2 pilihan ini mempunyai pertalian kukuh dan silsilah Nubuwwah dari generasi kepada generasi sambung menyambung tanpa putus.

Mari kita perhatikan kebenarannya…!


LAHIRNYA MUJTAHID FIQH


Di antara tokoh2 Ulama Mujtahid Fiqh Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang ternama :

Imam Ja’afar Siddiq
Imam Hassan Al-Basri
Imam Abu Hanifah
Imam Malik,
Imam Muhammad Idris Asy- Shafi’e,
Imam Ahmad Ibn Hanbal,
Imam Izzudin Abdus Salam
Imam Nawawi,
Imam Sayuthi
Imam Rofi’e,
Imam Abnu Abideen
Imam an-Nabhani
Imam Subky,
Imam Haytami
Imam Romli
Imam Zaini Dahlan
Imam Raza Khan Barelwi
Shaikh Daud Fathoni
Shaikh Ahmad Fathoni
Shaikh Arsyad Al Banjari

Dan lain2 Ulama Mujtahid Fiqh Ahlus Sunnah sepanjang zaman yang kesemua mereka menerima asuhan dan didikan dari Ahli Ma’rifat @ Ahli Sufi.

Kesemua tokoh2 terkemuka Mujtahid Fiqh ini lahir dari Madrasah Ahli Ma’rifat, ertinya mereka memperoleh pengajaran2 berharga dari pendidikan Ma’rifat sehingga mereka juga akhirnya menjadi Ahli Ma’rifat yang sangat tinggi maqamnya yang melayakkan mereka menjadi ahli Mujtahid.

(Ingat kembali kualiti terpenting seseorang Mujtahid adalah pada “TAQWA nya, MUSYAHADAH WAJAH ALLAH, hampirnya dengan RUHANIYAH RASULULLAH, yang mana semua ini tidak mungkin diperoleh melainkan dari Madrasah Ahli Ma’rifat…!)

Cuba sebut saja mana2 Ulama Mujtahid dari keempat2 Mazhab Ahlus Sunnah, pasti di sana kita akan temui bahawa mereka adalah dari kalangan Ahli Sufi juga. Ini identity terpenting bagi membezakan antara Mujtahid Ahlus Sunnah dengan “ Ulama” tersesat golongan sesat Mu’tazilah, Jabariyyah, Khawarij, Syi’ah, Wahabiyyah dll. Dan kami sudah bentangkan secara jelas salah satu punca kesesatan “ulama2 batil”  ini adalah kerana mereka TIDAK memiliki Ilmu Ma’rifat, TIDAK mendapat didikan dari Madrasah Ahli Ma’rifat, maka menyebabkan mereka mentafsirkan Ayat Qur’an dan Hadith mengikut aqal pemikiran yang sempit atau bisikan Iblis La’natullah. Maka jadi mereka sesat dan menyesatkan. Wal Iyazubillah!

Hal ini, iaitu berkenaan Ulama Mujtahid Fiqh dari kalangan Ahlus Sunnah yang zahir dari Madrasah Sufi dipaparkan di dalam berbagai Kitab Ulama kemudian dari mereka seperti di dalam kitab2 :

Durrul Mukhtar (sebuah Kitab Klasik terkemuka Fiqh di dalam mazhab Hanafi) – Imam Alauddin Haskafi,

Kashful Khafa’ - Imam Ajluni,

Qutul Qulub – Imam Abu Talib Al Makki,

Risalah Qusyairiyyah – Imam Abdul Karim Al-Qushairi

Hasyiah Ibn Abideen – Imam Ibnu Abideen,

Ihya Ulumuddin – Imam Ghazali,

Tanwirul Qulub- Imam Amin Kurdi

Sirrus Salikin – Shaikh Abdus Samad Al Falimbani.

Risalah Ma'rifat - Shaikh Yahya Al Kholidi

Mari kita perhatian sebahgian dari kisah mereka :

Imam Abu Hanifah dan Imam Malik

Berguru dan menerima Ijazah Toriqah Sufi dari Imam Jaafar Siddiq. Imam Jaafar Siddiq adalah Tokoh Ilmuan Syari’at dan Marifat yang tiada tolok bandingnya pada zaman beliau. Perlu di tegaskan di sini, Imam Jaafar Siddiq adalah Ulama Ahlus Sunnah terkemuka dan BUKAN Syi’ah. Sepanjang hayat beliau, beliau TIDAK pernah mengaku Syi’ah, sebaliknya beliau mengutuk segala propaganda Syi’ah (rafidhi). Tetapi syi’ah (rafidhi) sememangnya manusia2 tak tahu malu mengaku Imam Jaafar Siddiq sebagai Imam mereka..!

Imam Shafie dan Imam Ahmad Ibnu Hambal

Berguru dan menerima Ijazah Sufi dari Imam Muza Kazim (anak Imam Jaafar Siddiq, seorang lagi tokoh Syari’at dan Ma’rifat ulung). Imam Shafie dan Imam Ahmad Ibnu Hambal juga menerima pendidikan keruhanian dari beberapa tokoh Ahli Sufi lain seperti Syaikh Syaiban dan Imam Ma’ruf Al-Kirkhi.

Kisah Imam Shafie dan Imam Ahmad Ibnu Hanbal berguru dengan Ahli Ma’riat @ Ahli Sufi di ceritakan oleh Imam Ghazali.

Kata Imam Ghazali di dalam Ihya :

"Imam Shafie pernah duduk di hadapan Shaikh Syaiban (Ulama Sufi) si pengembala, seperti duduknya seorang anak kecil di maktab, seraya bertanya : “ Bagaimana membuat itu dan ini?”

Maka di katakan kepada Imam Shafie : “Seperti engkau bertanya kepada badui ini?” Maka menjawab Imam Shafie :

“Sesungguhnya ini sesuai dengan apa yang kami lupakan.”

(Imam Shafie bertemu dengan Shaikh Syaiban, seorang Ahli Sufi untuk bertanyakan masalah agama)

Imam Ahmad bin Hambal dan Yahya bin Mu’in pula selalu pergi menjumpai Shaikh Ma’ruf Al-Kirkhi Radhiallahu Anh padahal dalam ilmu zohir tak adalah orang lain yang setingkat dengan keduanya.

Imam Ahmad dan Yahya menanyakan : “Bagaimana berbuat ini.” ( yakni mereka bertanyakan hal2 agama dengan Shaikh Ma’ruf Al-Kirkhi, seorang Ahli Sufi yang terkenal pada zaman itu, padahal kedua mereka adalah orang yang bijak didalam hal agama)

Sedang Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : ketika di tanyakan : Apa yang kami perbuat, apabila datang kepada kami suatu persoalan, yang kami tidak peroleh dalam kitab dan Sunnah?”

Maka Nabi menjawab :

“Tanyakan kepada orang2 soleh dan slesaikanlah dengan jalan bermusyawarah dengan mereka. (Tabarani dari Ibnu Abbas)

[Petikan dari kitab Ihya Ulumuddin]

[Penjelasan hampir serupa terdapat di dalam Qutul Qulub- Imam Abu Talib Al Makki dan Risalah Ma’rifat –Shaikh Yahya Al-Kholidi]

Imam Malik berkata :

"Barangsiapa amalkan fiqh tanpa bertasawwuf, maka ia fasiq, dan barangsiapa yang bertasawwuf tanpa memahami fiqh maka ia zindiq. Dan barangsiapa yang menghimpun antara keduanya, maka itu yang benar.”
[Ihya Ulumuddin, Sirrus Salikin, Risalah Ma’rifat]


Dinukil dari Diwan Imam Shafie:

Kata nasihat Imam Syafi’e kepada murid2nya :

“Berusahalah engkau menjadi seorang yg mempelajari ilmu fiqih dan juga menjalani Tasawwuf (jalan Ma’rifat – pent.) , dan janganlah kau hanya mengambil salah satunya. Sesungguhnya demi Allah saya benar-benar ingin memberikan nasehat padamu. Orang yag hanya mempelajari ilmu fiqih tapi tidak mau menjalani tasawwuf, maka hatinya tidak dapat merasakan kelazatan Taqwa. Sedangkan orang yg hanya menjalani Tasawwuf tapi tidak mau mempelajari ilmu Fiqih, maka bagaimana mampu dia menjadi baik.
[Diwan Imam Syafi’e]


Kata Imam Ahmad Ibnu Hanbal :

"Wahai anakku wajiblah diatas engkau mendampingi Ahli-Ahli Sufi itu, kerana mereka itu boleh menambahkan banyaknya Ilmu kita, menambahkan sifat takut dan taqwa kita kepada Allah Ta'ala dan Kasih kita kepada Allah Ta'ala."
[Risalah Qushairiyyah]


Imam Ajluni memetik kata2 Imam Shafie di dalam kitab beliau Kashful Khafa:

Berkata Imam Syafi’i “Saya berkumpul bersama orang-orang Sufi dan menerima tiga macam ilmu: Mereka mengajariku bagaimana berbicara, Mereka mengajariku bagaimana memperlakukan orang lain dengan kasih sayang dan kelembutan hati, Mereka membimbingku ke dalam jalan Tasawuf. (Jalan Ma’’rifat Ilahiyyah-pent)
[Kasyf al-Khafa - Imam ‘Ajluni]


Imam Ibnu Abideen, Ulama terkemuka Mazhab Hanafi menulis di dalam Hasyiah beliau :

“Ada seseorang datang kepada Imam Nawawi dan berkata : Aku datang dari Imam Abu Hanifah, maka Imam Nawawi berujar : "Engkau telah datang dari penduduk bumi yang sangat ahli ibadah”. Daripada sinilah kita dapat mengetahui bahwa para Imam Mujtahid dan ulama yang 'amilin mereka itu sebenarnya adalah orang-orang Sufi “
[Hasyiah Ibn Abideen ]

Memadailah dengan beberapa ungkapan kata2 Ulama Ahlus Sunnah ini, bahawa sesungguhnya kesemua Ulama Mujtahid Fiqh Ahlus Sunnah yang mengijtihadkan Fiqh, adalah sebenarnya telah memperoleh pendidikan didalam Madrasah Ahli Sufi dan akhirnya mereka juga menjadi Ahli Ma’rifat @ Ahli Sufi, iaitu Ulama Warisatul Anbiya’ yang muhaqqiq.

Kebanyakan ummat termasuklah penuntut2 muda akhir zaman ini hanya mengenal mereka sebagai Ulama Fiqh kerana mereka ijtihadkan hukum2 Fiqh sedangkan hakikatnya mereka semua adalah Ahli Ma’rifat yang tinggi kedudukannya di sisi Allah Ta’ala. (Akibat dari tidak mengenali Ulama2 Fiqh Ahlus Sunnah secara dekat dan benar, maka sering terjadi kepada anak2 muda kelulusan universiti ini terjebak kepada kefaham batil wahhabiyyah).


MAJLIS TAZKIRAH JILANI

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 583) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...