B66 : PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


SIRI 651 :



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....




Dalil 3: Firman Allah:


فَلَا تَكُن فِى مِرۡيَةٍ۬ مِّن لِّقَآٮِٕهِۦ‌ 

“........Maka janganlah kamu ragu tentang pertemuanmu (dengan Musa pada malam Mi'raj)...... .” 

[Sajadah (32) : Ayat 23] 


Berkata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu:

"Maksud jangan ragu-ragu dengan pertemuan-mu adalah tentang peristiwa berlaku pertemuan di antara Baginda Nabi  ﷺ  dengan Nabi Musa Alaihis Salam pada malam Mi'raj Nabi ﷺ ke Arasy.

[Tafsir Ibnu Abbas]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:

Menurut tafsir Ibnu Abbas: "Wahai Muhammad, janganlah engkau ragu-ragu untuk bertemu dengan Nabi Musa, iaitu pada saat Baginda dipertemukan dengan Nabi Musa pada malam Baginda melakukan Peristiwa Isra' Mi'raj".  Berkata Qatadah: "Maksudnya wahai Muhammad janganlah engkau ragu bahawa engkau telah bertemu dengan Nabi Musa pada malam Isra' Mi'raj.  

[Tafsir Qurtubi]


Berkata Ibn Kathir Radhiallahu anhu;

"Di antara tanda-tandanya adalah Allah Menunjukkan bahawa Baginda melihat Nabi Musa dan bertemu dengan beliau pada malam Mi'raj."

[Tafsir Ibn Kathir]


Penjelasan tambahan:

Peristiwa pertemuan Rasulullah ﷺ dengan Nabi Musa Alaihis-Salam dan dialog yang terjadi antara Baginda dengan Nabi Musa berhubung dengan "Perintah Solat" sudah masyhur kisahnya.  Ayat Allah ini menegaskan "jangan sesekali engkau ragu akan pertemuan engkau dengan Musa" ertinya Rasulullah ﷺ benar-benar bertemu dengan Nabi Musa dalam keadaan jasad dan ruh.  Ia bukan mimpi, bukan khayalan, bukan sangkaan, bukan andaian tetapi benar-benar terjadi dalam keadaan sedar.


SIRI 652 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....



Dalil 4: Hadith Rasulullah ﷺ:

"Sabda Rasulullah ﷺ;

"Barang siapa yang pernah melihat aku dalam mimpinya, bererti dia akan dapat melihatku di dalam keadaan sedar (jaga berserta jasad dan ruh). Sesungguhnya syaitan tidak boleh menjelma dengan rupaku ".

[Muttafaq Alaih]


Berkata Imam Sayuthi berkenaan Hadith tersebut:

"Ramai yang mempersoalkan ehwal Ahli Ma'rifat melihat Nabi ﷺ di dalam keadaan jaga (yaqazah atau dalam keadaan sedar).  Di zaman kami ada segolongan mereka yang tidak mempunyai pegangan Agama yang kukuh, dengan penuh emosi menafikannya dan sangat hairan dengan kebenaran ini.  Mereka mendakwa ianya mustahil. 


Apa yang benar adalah: Dari hadith ini kita faham bahawa sesiapa yang benar-benar beriman dengan Nabi ﷺ (Mukmin sejati) tetapi tidak dapat melihat Baginda kerana mereka tidak hadir (pada hayat Nabi ﷺ masih hidup), Hadith ini memberikan khabar gembira bahawa mereka akan dapat melihat Baginda sebelum mereka mati." 


"Hadith-hadith ini juga dalil yang mengesahkan sesiapa yang pernah melihat Baginda di dalam mimpinya, pasti akan melihat Baginda di dalam keadaan jaga (yaqazah)" Selanjutnya Imam Sayuthi menambah: 

Ada sebahagian orang tidak mempercayainya dan berkata: "Bagaimana mungkin orang hidup melihat orang mati"? 


Untuk dakwaan ini, Imam Sayuthi menjawab: 

"Orang-orang yang berkata demikian jatuh kepada dua bahaya: Pertama kerana tidak mempercayai kebenaran Hadith Nabi yang sahih dan yang kedua kerana mengingkari Kekuasaan Tuhan Yang Maha Perkasa."

[Al-Hawi Lil Fatawi]


Berkata Imam Ibnu Hajar Radhiallahu anhu:

"Telah dikhabarkan kepada kami bahawa bertemu Nabi ﷺ dalam keadaan sedar (jasad berserta ruh sebagaimana hidup) adalah Karamah para Auliya Allah oleh Al-Ghazali, Al-Barizi, Al-Taj Al-Subki, dan Al-Yafi`i, dari kalangan Asy-Syafiiyah dan Al-Qurtubi dan Ibn Abi Jamra dari kalangan Malikiyah.  Seterusnya beliau menegaskan: 

"Sesiapa yang menafikannya, adalah dia tersesat.  Mereka yang menafikannya adalah mereka menafikan kebenaran Nabi ﷺ, dan menafikan Kekuasaan Tuhan serta menafikan juga Karamah Auliya Allah yang telah dibuktikan oleh Sunnah yang sahih ." 

[Fatwa Hadithiyyah, Ibnu Hajar Al-Haytahmi]


SIRI 653 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....



Tujuan Utama pendedahan — membuka mata dan hati kepada kebenaran Ahlus Sunnah dan kebatilan golongan sesat


Tentu ramai hairan apa tujuan utama pendedahan hal ini dan kebaikannya kepada Islam dan Iman, apa kebaikannya kepada kekuatan Iman seseorang, apa kelebihannya kepada perjuangan Islam keseluruhannya?


Jawapannya tersangat panjang, kita hanya ringkaskan dalam bentuk poin-poin sahaja.  Moga terbuka hati mereka yang masih mencari-cari kebenaran!


1. Menjelaskan kepada Ummat seluruhnya bahawa Ahlus Sunnah adalah satu-satunya kelompok yang selamat sedangkan selain mereka adalah golongan batil yang binasa dan menemui kesesatan Wal Iyazubillah.  Termasuk ke dalam kelompok sesat dan binasa adalah golongan yang memperjuangkan sistem demokrasi, liberal, falsafah, dan lain-lain pemikiran manusia.


2. Ahlus Sunnah akan tetap selamat dan jauh dari kesesatan kerana mereka sentiasa di dalam pimpinan Allah dan Rasul-Nya sedangkan golongan lain akan menemui kesesatan dan kerugian dunia Akhirat.


3. Maksud Ahlus Sunnah sentiasa di dalam pimpinan Allah dan Rasul-Nya adalah wujudnya Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq yang memimpin mereka.  Mereka sentiasa berhubung dengan Allah dan di dalam pimpinan tangan Rasulullah ﷺ.  Ertinya mereka sentiasa di dalam petunjuk Allah dan bimbingan Rasulullah ﷺ dan terpelihara daripada kesesatan sedangkan golongan lain sentiasa dipimpin oleh nafsu dunia dan syaitan. Ini kerana mereka tidak Mengenal Allah dan Rasul-Nya. Mereka tidak mendapat bertemu dengan Rasulullah ﷺ dan tidak memperoleh pimpinan Baginda.


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Seseorang tidak dapat dikatakan Ahli Sufi (Ulama Pewaris Nabi yang sebenar) sehingga dia sampai ke maqam di mana dia dianugerahi pandangan kepada Rasulullah ﷺ di dalam mimpinya dan diberi arahan dan tegahan.  Jika keadaan ini terjadi maka hatinya akan dinaikkan ke maqam lebih tinggi serta disucikan batinnya.  Beliau seterusnya akan memperoleh kehampiran dengan Allah Ta'ala sementara tangannya di dalam pimpinan tangan Rasulullah ﷺ. 

[Fath-Ar-Rabbaniy Wa Faidh Ar-Rahmaniy]


Kata beliau lagi:

"Dalam semua itu mereka mengikut teladan daripada pengikut-pengikut Rasulullah  ﷺ yang terkenal sebagai Golongan Tasawwuf (Pewaris Nabi yang Siddiq) yang memakai pakaian bulu yang telah meninggalkan semua urusan keduniaan untuk berdiri di pintu Rasulullah ﷺ dan berada hampir dengan Baginda.  Mereka menyampaikan khabar sebagaimana mereka menerimanya secara langsung daripada mulut Rasulullah ﷺ " .

[Sirrul Asrar Fi ma Yahtaju Ilaihil Abrar]



Catitan:

Ulama terdahulu seperti Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani, Imam Ghazali, Imam Syazili, Imam Sya'rani, Imam Qusyairi dan lain-lain Ridhwanullahi Alaihim Ajma'in memberikan panggilan khusus kepada Ulama Pewaris Nabi yang Siddiq sebagai Ahli Sufi, kerana membezakan antara Pewaris Nabi sebenar dengan ulama As-su', ulama dunia, ulama palsu yang menduduki kerusi pemerintahan pada waktu itu.  Sejak kewafatan Sayyidina Ali Radhiallahu anhu dan perpindahan kuasa Pemerintahan kepada Golongan fasiq dan zalim (menurut Hadith Nabi Mulkan Addhan —iaitu Pemerintahan Zalim), Ulama Pewaris Nabi yang sebenar tidak lagi mencampuri urusan pemerintahan (kecuali memberi amaran kepada pemerintah zalim).  Mereka tumpukan kepada Tarbiyyah Ummat hingga ke zaman ini akan sampai munculnya Imam Mahdi Alaihis-Salam.


SIRI 654 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....



4. Apabila tiada pimpinan Allah dan Rasul-Nya, maka Ulama akan membuat fatwa menurut pemikiran dia, nafsu dia atau menurut kehendak Pemerintah fasiq dan zalim.  Hal ini bukan baru tetapi sudah lama terjadi, iaitu sejak Pemerintahan Ummat berpindah kepada pemimpin-pemimpin tamak kuasa, fasiq dan zalim.  Mereka Islam pada nama saja sedangkan pemerintahan mereka dipenuhi kefasikan dan kezaliman. "Ulama-ulama" dalam pemerintahan mereka hanya ulama as-su', ulama fasiq, ulama dunia yang mengeluarkan fatwa menurut kehendak Pemerintah.


5. Sebahagian orang Islam, termasuk cerdik pandai Agama, "ulama dunia" profesor, kiyai, ustad ingkar akan pertemuan Auliya Allah dengan Rasulullah ﷺ, ertinya mereka ingkar akan ayat Qur'an, keterangan Hadith dan Ijma' Ulama.  Mengikut mereka tak mungkin jumpa Rasulullah ﷺ sebab Baginda sudah wafat dan jasad di Madinah.  Mereka benar-benar mengkufuri Hadith Rasulullah ﷺ  maka termasuklah mereka ke dalam golongan sesat.  Mereka tidak akan mendapat petunjuk, hati mereka akan gelap dan mati. Wal Iyazubillah.


6. Hikmahnya Pimpinan Rasulullah ﷺ kepada Ummat setelah kewafatan Baginda adalah bagi keselamatan Ummat dan kemakmuran dunia ini.  Orang jahil tidak memahami haqiqat ini.  Hanya Ahlus Sunnah memahami sekalian rahsia tadbir Allah ini dan hanya Ahlus Sunnah saja berada pada Sistem Pentadbiran Allah ke atas manusia sampai Qiamat. Golongan sesat tidak memahaminya kerana mereka tertutup.


Fatwa Imam Ash-Sha'rani Radhiallahu Anhu:

"Hukum-hukum yang mereka (imam yang empat) keluarkan adalah bersumberkan Al Qur’an, Sunnah Nabi, perkataan sahabat, Imam mujtahid dan kasyaf.  Kasyaf itu ialah bertemu langsung dengan ruhaniyah Rasulullah ﷺ dan bertanya, “Wahai Rasulullah, adakah ini (suatu Hadith) dari engkau atau tidak?” 

[Al-Mizan, Shaikh Abdul Wahab Sha'rani] 


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Ilmu tersebut (iaitu Ilmu Rahsia yang tersangat rahsia) dimasukkan kepada Nabi ﷺ  pada malam Baginda  Mi'raj kepada Tuhannya.  Rahsia itu tersembunyi di dalam diri Baginda di balik tiga ribu tabir hijab.  Baginda tidak membuka rahsia tersebut melainkan kepada sebahagian pengikut Baginda yang sangat cinta dengan Baginda.  Melalui penyebaran dan keberkatan Rahsia inilah Islam (Ahlus Sunnah) akan terus memerintah sehingga ke hari Qiamat."

[Sirrul Asrar Fi-ma-Yahtaju Ilayhil Abarar]


SIRI 655 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....



Punca orang Islam

mentafsirkan Al-Qur'an

menurut aqal, nafsu

====================


Punca seseorang atau satu kumpulan orang "alim", "cerdik pandai Agama", Profesor, Kiyai, Ustaz dan lain-lain seperti mereka mentafsirkan ayat-ayat Allah menurut aqal, pemikiran, nafsu amatlah banyak dan bercabang-cabang. Kami akan huraikan beberapa pokok penyimpangan dan kesesatan. 


Punca 1: Jahil

Boleh dikatakan inilah punca paling awal dan punca umum manusia mentafsirkan Al-Qur'an menurut nafsu, aqal, pemikiran mereka.  Mereka menyangka Al-Qur'an itu perkataan biasa seperti novel cerita-cerita manusia.  Mereka menyangka ianya kata-kata sama seperti kata-kata manusia.  Mereka lupa, lalai, tidak sedar ianya Kalimat Allah Yang Maha Agung.  Mereka jahil, tidak tahu, tidak sedari bahawa setiap kalimat Allah itu mengandungi makna-makna zahir dan makna tersembunyi. Mereka benar-benar jahil daripada pengetahuan bahawa setiap Kalimat Allah boleh membawa ribuan makna yang sangat rumit difahami oleh orang awam.  Yang benar-benar mengetahui rahsia-rahsia halus ini hanyalah Ahli Ma'rifat (Mursyid bertaraf Mujtahid).  Sebab itu setiap Mujtahid Ahlus Sunnah terdiri dari Ahli Ma'rifat, Auliya Allah yang tinggi yang terbuka kepada Ketuhanan.  Tidak ada Mujtahid Ahlus Sunnah melainkan mereka adalah Arif Billah yang benar-benar kenal Allah.  Ustaz -ustaz, kiyai-kiyai, Profesor, Prof. Madya moden zaman ini jahil akan hakikat ini!


Punca 2: Sangka Ilmu Tinggi

Sebahagian Profesor, cerdik pandai Agama, Kiyai, Drs, Ulama menyangka mereka sudah sampai Mujtahid dengan hanya secebis ilmu syari'at semata-mata atau kerana mereka dilantik menjadi panel Syari'ah oleh pemerintah atau kerana mereka memakai jubah mufti... semua ini tertipu.  Kamu belum layak menjadi Mujtahid yang layak mentafsir Al-Qur'an dan Hadith Nabi sebelum menepati syarat-syarat Mujtahid seperti ditegaskan oleh Ulama Ahlus Sunnah yang Mu'tabar terdahulu. 


Punca 3: Tipu daya Syaitan

Syaitan membisikkan kepada orang-orang bergelar "Ulama" dengan berbagai tafsiran batil. Mereka sangka mereka sudah mentafsir dengan betul sedangkan mereka tertipu dengan bisikan Iblis Syaitan.


Punca 4: Arahan Pemerintah Fasiq

Berdasarkan bukti sejarah, "Orang-orang alim" yang dilantik menjadi mufti, ahli fatwa setelah kewafatan Sayyidina Ali Radhiallahu anhu adalah mufti, ahli fatwa jahil yang mengeluarkan fatwa menurut nafsu dan menurut kehendak Pemerintah fasiq.


Punca 5: Tidak berpegang kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq

Sebagaimana kami huraikan beberapa kali sebelum ini, punca kesesatan "Orang alim" dan orang awam adalah tidak berpegang kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq, iaitu mereka abaikan Pewaris Nabi yang benar-benar arif Mengenal Allah serta memperoleh pancaran Nur Muhammad.


SIRI 656 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....



Akibat Tafsir Al-Qur'an menurut aqal, nafsu

================================


Apakah akibat tafsir Al-Qur'an (dan Hadith Nabi ﷺ) menurut aqal pemikiran, nafsu?  Apakah kesannya kepada Ummat?


Jawapan:

Akibatnya amat dahsyat sekali... menjadi orang yang di-Laknat Allah sedangkan pengikut-pengikut mereka juga ditarik masuk golongan sesat, —  kefasikan dan kekafiran.  Wal Iyazubillah.


Akibat 1: Di-Laknat Allah

Akibat pertama adalah kesan buruk yang amat dahsyat kepada dirinya sendiri.  Mereka adalah pendusta Agama, menipu Allah dan menipu manusia.  Mereka diancam dengan Neraka Jahannam.  Walaupun mereka duduk di jabatan-jabatan Agama, memegang berbagai jawatan hebat-hebat, memakai berbagai gelaran dunia yang hebat-hebat.. tetapi mereka menerima Laknat Allah akibat perbuatan mereka.  Wal Iyazubillah


Akibat 2: Menyesatkan Ummat

Akibat daripada fatwa-fatwa sesat yang mereka keluarkan, Ummat Islam menjadi keliru dan menjadi sesat.  Ertinya mereka menjadi "Ulama", Profesor, Kiyai, Ustaz yang sesat dan menyesatkan.


Akibat 3: Terbentuk 72 firqah sesat

Sejarah Ummat saksikan malapetaka amat dahsyat sebaik sahaja Rasulullah ﷺ wafat, satu daripada malapetaka ini adalah munculnya pendusta Agama yang tafsirkan Al-Qur'an menurut aqal, nafsu serta bisikan iblis... sehingga akhirnya terbentuklah 72 golongan sesat.  Mereka bernama Islam, berpakaian Islam dan ibadah seperti orang Islam tetapi Iman mereka sudah binasa akibat menuruti fahaman sesat. 


Ajaibnya mereka yang pelopori kelompok-kelompok sesat ini bukan orang awam biasa tetapi orang bergelar Ulama, dikenali sebagai ahli ibadah tapi malang!  Mengapakah mereka menjadi sesat dan menyesatkan??



Allah Ta’ala berfirman:


وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلاَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً


“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya.  Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggunganjawabnya.”

[Al-Isra’ (17) : Ayat 36]


Allah Ta’ala berfirman:


وَلاَ تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلاَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ


“Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta “ini halal dan ini haram”, untuk mengada-adakan kebohongan terhadap Allah.  Sesungguhnya orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah tiadalah beruntung.”

[An-Nahl (16) : Ayat  116]


Rasulullah ﷺ bersabda:

"Barang siapa berkata-kata tentang Al-Qur'an (tafsir dan ta'wilkan Al-Qur'an) tanpa ilmu, maka hendaklah ia menempati tempat duduknya dari Neraka."

[Imam Tirmidzi]


Rasulullah ﷺ bersabda:

 “Barang siapa menguraikan Al Qur’an dengan aqal fikirannya sendiri dan merasa benar, maka sesungguhnya dia telah berbuat kesalahan”. 

[Imam Ahmad]


Rasulullah ﷺ bersabda:

"Takutlah kalian berbicara tentang sesuatu yang berasal dariku melainkan pada apa yang telah kalian ketahui.  Siapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyimpan tempat duduknya di dalam Neraka, dan barang siapa yang menafsirkan Al-Qur'an dengan akal fikirannya, maka hendaklah ia menyiapkan tempat duduknya di dalam Neraka." 

[Imam Ahmad, Tirmizi, Nasai]


SIRI 657 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....



Rawatan dan Penjagaan

=================


(1) Dosa ke-69 Mentafsir Al-Qur'an menurut aqal, pendapat sendiri, ikut nafsu atau menurut kehendak Pemerintah ini lebih banyak terkena kepada orang bergelar "Ulama", "Kiyai", Ustaz, Prof., Drs., Pegawai Agama yang terlibat di dalam mengeluarkan fatwa atau menerbitkan Tafsir yang kemudiannya menjadi ikutan Ummat.  Persoalannya mampukah kamu betulkan "tafsiran" kamu yang batil?  Mampukah kamu luruskan fahaman dan fatwa-fatwa sesat kamu yang sudah tersebar ke seluruh dunia?


Sebagaimana kami jelaskan sebelum ini, golongan cerdik pandai Agama yang mempunyai ijazah Universiti, ijazah pondok, ijazah Madrasah sekalipun belum layak mentafsir Al-Qur'an.  Mereka yang telah mentafsirkan Ayat Al-Qur'an menurut aqal dan nafsu mereka wajib Taubat Nasuha serta minta maaf kepada Ummat atas kesalahan mereka melakukan Tafsir yang batil dan sesat. 


(2) Golongan kedua yang terkena dosa besar ini adalah pendokong-pendokong mereka yang berjuang bersama mereka dan menyebarkan kebatilan dan kesesatan.  Meskipun mereka tidak mentafsir Al-Qur'an tetapi perbuatan mereka menyokong kebatilan dan kesesatan menjatuhkan mereka kepada mendapat saham dosa besar. Mereka juga wajib Taubat Nasuha dan luruskan kefahaman batil yang mereka sebarkan. 


(3) Golongan ketiga yang mendapat saham dosa besar ini adalah golongan orang yang jahil.  Mereka salin dan tampal  apa saja maklumat yang mereka terima dan sebarkan kepada Ummat.  Dalam sekelip mata sahaja Tafsiran batil dan sesat serta fatwa-fatwa sesat tersebar luas kepada Ummat. Sebagaimana kami syarah dahulu, pada zaman ini penyebaran maklumat kebatilan dan kesesatan ini tersangat mudah serta sepantas kilat kerana semuanya di "hujung jari" yang tersebar luas melalui Facebook, Tik tok, Instagram, WhatsApp dan Telegram.  Golongan ketiga ini juga wajib Taubat Nasuha serta betulkan fahaman batil yang mereka sebarkan. 


(4) Persoalan penting untuk direnungkan sedalam-dalamnya oleh mereka yang membuat tafsiran batil dan sesat:  Bagaimanakah kamu mampu membetulkan fahaman sesat yang kamu sebarkan kepada Ummat?  Bagaimanakah kamu mampu luruskan fatwa-fatwa yang sesat yang tersebar luas kepada Ummat? Mampukah kamu memastikan jutaan manusia yang mengikut fatwa kamu yang sesat mendapat maklumat yang benar yang kamu sudah bertaubat atas perbuatan kamu ? 


(5) Peringatan dan Amaran kami kepada Ummat terutama golongan muda yang ghairah _copy and paste_ maklumat melalui internet.  Kamu wajib hati-hati sebarkan maklumat, jangan sebarkan secara buta.  Jika kamu belum pasti suatu tafsiran itu betul menurut Ahlus Sunnah atau suatu fatwa itu benar-benar daripada Masyaikh Ahlus Sunnah yang taqwa, jangan sebarkan dahulu.  Pastikan dahulu sekalian fatwa itu benar-benar daripada Masyaikh Ahlus Sunnah yang terpercaya. 


SIRI 658 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....



(6) Menurut Qawaid Fiqh, (qaidah fiqh) membantu menyebarkan suatu berita kesesatan (ilmu sesat), kebatilan, penipuan, fitnah dan lain-lainnya sama dosanya dengan orang mula-mula mencipta ilmu batil, ilmu sesat, tanpa mengurangi dosa pencipta Ilmu batil dan sesat itu.  


Tambah lagi dosa penyebaran tafsiran batil dan fatwa sesat akan berganda mengikut berapa banyak manusia yang tolong-menolong menyebarkannya kepada orang lain.  Lebih ramai orang yang tolong menyebarkannya maka lebih banyaklah dosa tertimpa atas kamu walaupun kamu cuma "menekan butang _copy and paste_ sekali saja....! 


Firman Allah :


ۘ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ


"Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan Taqwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya."

[Al-Maaidah (5) : Ayat 2]


Rasulullah ﷺ  bersabda:


مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى كَانَ لَهُ مِنَ اْلأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبِعَهُ لاَ يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلاَلَةٍ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اْلإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ لاَ يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَيْئًا


“Barang siapa menyeru kepada petunjuk, maka dia mendapatkan pahala sebagaimana pahala-pahala orang yang mengikutinya, hal itu tidak mengurangi pahala mereka sedikit pun.  Dan barang siapa menyeru kepada kesesatan, maka dia mendapatkan dosa sebagaimana dosa-dosa orang yang mengikutinya, hal itu tidak mengurangi dosa mereka sedikit pun.”

[Imam Muslim]


(7) Untuk kamu memperoleh jalan selamat jauh daripada kesesatan, sebagaimana nasihat kami adalah: kamu wajib mencari Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq (benar), bai'at dan sungguh-sungguh mengikut nasihat mereka. Inilah wasiat dan nasihat sekalian Pewaris Nabi, Auliya Allah terdahulu.  Meskipun kamu sudah bergelar Profesor, Drs., Kiyai sekalipun kamu wajib berguru kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq (benar).


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qadir Jilani رضي الله عنه:

Takabbur, kemunafikan dan ego, adalah panah syaitan yang tertuju pada hati kamu.  Kamu perlu siapkan satu strategi mempertahankan diri dari serangan-serangan ini.  Formula strategi tersebut telah diterangkan dan telah di buktikan oleh Mashaa'ikh (guru-guru Mursyid).  Kamu perlu mendengar baik-baik  arahan mereka dan mematuhinya.  Mereka akan pimpin kamu pada Jalan Allah kerana mereka telah pun melalui jalan tersebut.  Mintalah pada mereka nasihat berkenaan nafsu-nafsu (yang rendah dan jahat), dan kelemahan-kelemahan lainnya kerana mereka juga pernah mengalami kesulitannya dan menghadapi kesan akibat darinya.  Mereka sangat sedar dan mengetahui bahaya dan ancaman dari nafsu kejahatan.   Mereka telah menempuh jalan yang panjang memerangi (nafsu-nafsu tersebut) dengan demikian mereka boleh menghalang, mengawal dan mengalahkan semua kejahatan itu.

[Fathur-Rabbaniy Wa Faid ar -Rahmaniy]


Berkata Imam Ghazali رضي الله عنه:

“Murid memerlukan seorang Mursyid atau guru keruhanian yang dapat diikutinya, agar dia menunjukkannya ke jalan yang lurus. (jalan benar yang di-Redhai Allah).  Jalan agama sangatlah samar, (tak dapat bezakan haq dan batil, benar atau salah) dan jalan-jalan syaitan sangat banyak dan jelas (terbuka luas untuk di masuki oleh siapa sahaja).  Oleh kerana itu, jika seseorang yang tidak mempunyai Shaikh ( Mursyid ) yang membimbingnya,maka pasti syaitan akan menggiringnya (memimpin dan memujuknya) menuju jalannya. 

[Ihya Ulumuddin Bab Ilmu]


SIRI 659 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

====================



Definisi-Definisi:

=============


Definisi saf ummat


Dari segi bahasa:

Saf (صف) adalah barisan, golongan


Dari segi istilah:

Saf Ummat adalah Jemaah Ummat Islam secara umum, iaitu Ahlus Sunnah Wal Jamaah.




Definisi Mufaraqah


Dari segi bahasa:

Perkataan mufaraqah ( مفارقة ) berasal dari akar kata (فَرَقَ )  faraqa bermaksud pisah, pecah, asingkan diri.


Dari segi istilah:

Memisahkan diri dari Saf Ummat atau Jamaah kaum Muslimin iaitu keluar dari kelompok Ahlus Sunnah Wal Jamaah.



Penjelasan

========


Poin 1:

Berdasarkan keterangan Al-Qur'an, Hadith dan Ijma’ Ulama yang dikehendaki dengan Saf Ummat adalah Ahlus Sunnah Wal Jamaah.


Poin 2

Sebahagian kaum Muslimin mufaraqah (berpecah belah, memisahkan diri) daripada Saf Ummat, iaitu memisahkan diri daripada Ahlus Sunnah Wal Jamaah setelah kewafatan Rasulullah ﷺ. 


Poin 3

Golongan yang berpecah belah mufaraqah (berpecah belah, memisahkan diri) dari Ahlus Sunnah Wal Jamaah berjumlah 72 Golongan, iaitu Golongan Syi'ah (rafidhi), Khawarij (wahhabiyyah), Mu'tazilah, Jabariyyah, Mujassimah, Musyabbihah dan lain-lain berjumlah 72 golongan.


Poin 4

Pada haqiqatnya, satu-satunya Kelompok Ummat yang berpegang teguh dengan Ajaran Rasulullah ﷺ hanya Ahlus Sunnah Wal Jamaah... mereka tak pernah berpisah dari Cahaya Nubuwah, iaitu Silsilah Rasulullah ﷺ.  Ertinya inilah Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang mempunyai warisan Nabi ﷺ turun-temurun sampai ke zaman ini tetap berdiri teguh dengan Prinsip Al-Qur'an dan Sunnah Nabi zahir dan batin.


Poin 5

Menurut sekalian Mursyid Pewaris Nabi yang muhaqqiq, Ahlus Sunnah yang benar berpegang teguh kepada Syari'at dan Toriqat Rasul ﷺ dan berjuang sampai Qiamat.


Berkata Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Golongan pertama adalah yang termasuk ke dalam kumpulan Ahlus Sunnah; iaitu mereka yang mengikuti sepenuhnya Syari’at dan Toriqat.  Mereka mematuhi peraturan Quran dan amalan serta peraturan yang berasal daripada kelakuan dan perbuatan Rasulullah ﷺ.   Mereka ikuti peraturan ini dalam perkataan, perbuatan, pemikiran dan perasaan, dan mereka mengikuti maksud batin Agama – iaitu mereka mengerti bukan ikut secara taqlid buta.  Mereka beramal dan hidup menurut peraturan Agama, merasainya dan menikmatinya, bukan semata-mata menanggung sesuatu yang dipaksakan ke atas mereka.  Inilah jalan keruhanian yang mereka ikut.  Inilah persaudaraan hamba-hamba Allah yang berkasih sayang.  Mereka adalah kaum pencinta Allah yang sebenar!

[Al-Ghunyah Li-Tolibi Toriqil-Haqq]


SIRI 660 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....


Poin 6

Perhatikan sungguh-sungguh apa yang kami katakan pada poin No.5 — Sesungguhnya Ahlus Sunnah tidak pernah berpisah daripada Jalan Allah dan Rasul-Nya.  Yang dikatakan Ahlus Sunnah adalah golongan yang menerima pimpinan Pewaris Rasulullah ﷺ yang dikenali sebagai Mursyid.  Hal ini telah ditegaskan oleh sekalian Pewaris Nabi yang terpercaya sepanjang zaman.


Firman Allah:


قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ


“Katakanlah: ‘Inilah jalan- ku yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian yang jelas).  Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan musyrikin”. 

[Surah Yusuf (12) : Ayat 108]


Tafsiran Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Dalam ayat ini yang dimaksud dengan "orang yang mengikuti daku" adalah manusia sempurna, Guru Kerohanian yang sebenar (iaitu Pewaris Nabi yang Muhaqqiq)  yang akan datang selepas Nabi Muhamamd ﷺ,  yang akan mewarisi ilmu batin baginda dan kebijaksanaan Baginda dan yang akan berada hampir dengan Allah, (mereka dikenali sebagai Mursyid, Ahli Sufi, Ahli Ma'rifat).

Manusia yang demikian digambarkan sebagai   ۥ  وَلِيًّا مُّرۡشِدً۬ (Wali Mursyid - pelindung dan pembimbing sebenar)

[Surah al-Kahfi (18) : Ayat 17 ] "

[Tamat nukilan kitab : Sirrul Asrar]


Maksud Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu adalah: 

Selepas kewafatan Rasulullah ﷺ yang sebenar-benar wakil Rasulullah ﷺ memimpin Ummat adalah Pewaris Nabi yang mendapat pancaran Cahaya Nubuwwah, pancaran Nur Muhammad.  Hal ini dikuatkan oleh Tafsiran Imam Jilani terhadap Ayat Qur'an berikut: 


Firman Allah:


سُوۡرَةُ فَاطِر


ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ


“Kemudian Kami jadikan Al-Kitab (Al-Quran) itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengendahkan ajaran Al-Quran) dan di antaranya ada yang bersikap sederhana dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah.  Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata).”

[Faathir (35) : Ayat 32]


Menurut  tafsiran Ulama Ahlus Sunnah  yang dimaksudkan dengan “Kitab” adalah Al-Qur’an, dan maksud ayat Allah  “yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami” adalah ditujukan kepada Mursyid, Warisatul Anibya, Ahli Ma’rifat, Ulama Arif Billah yang benar-benar kenal Allah dan mencapai martabat Tauhid yang hakiki pada Maqam Tauhid Maqam Mukasyafah Zat. 


Berkata Imam Jilani:


“Orang-orang yang berilmu dan hikmah (Ahli Ma’rifat atau Ahli Sufi) adalah hamba Allah yang sejati yang dipilih-Nya untuk menerima “Risalah-Risalah dari pengajaran-Nya”.   


Allah melimpahkan mereka ilmu dan hikmah dan dengan ilmu hikmah itulah mereka menjadi manusia yang lebih tinggi darjatnya dari manusia lain.  Mereka berhubung dengan Nabi melalui perasaan yang halus dan dengan aqal yang bijaksana. (Kehalusan Ma’rifat Ilahiyyah atau disebut juga kasyaf Ilahiyyah).


Allah memuji mereka yang memiliki ilmu Hikmah dengan Firman-Nya:


ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ


[Sirrul-Asrar Fi-ma-Yahtaju Iyahil-Abrar]




Bersambung siri 661 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

____________________________

     MAJLIS TAZKIRAH JILANI     

           🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 707) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...