Susunan
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah
Al-Kholidiyah
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
UBAT YANG SAMA TETAPI PENYEMBUHAN DARI PERAWAT BERLAINAN?
……………………………………………………
Kebanyakan kita menghadapi situasi / persoalan ini... iaitu perawat2 yang
menggunakan ubat penyembuhan yang sama. Tetapi satu dapat menyembuhkan
sementara yang lain2 tak dapat menyembuhkannya.
1. Doktor A, B, C, D tidak dapat sembuhkan penyakit.
2. Doktor E dapat sembuhkan penyakitnya.
Bagaimanakah jelaskan hal ini?
Adakah perawat yang beri kesembuhan itu berkuasa?
Adakah ubat yang ada pada perawat itu berkuasa?
Mengikut logik aqal sepatutnya perawat2 yang sama2 menggunakan ubat yang sama,
penyembuhan pun tentu sama, tetapi ini tak berlaku di dalam realiti kehidupan.
Bagaimanakah kita membuat pendirian di dalam hal ini?
Penjelasannya :
~~~~~~~~~~~~
Ada dua kemungkinan besar melihat kepada asbab yang dijadikan oleh Allah Taala
pada ubat, perawat dan penyembuhan penyakit.:
1) Kemungkinan doktor yang berjaya (perawat E) mempunyai kepakaran rawatan yang
lebih baik dan benar2 sampai kepada punca penyakit berbanding doktor2 lain.
2) Kemungkinan ubat yang digunakan oleh perawat E mempunyai ubat @
penawar yang benar2 menepati @ sesuai sebagai penyembuhan kepada
penyakit.
(3) Unsur doa dan keyakinan Perawat. (jika perawat beriman)
Maksud di sini jika perawat mempunyai keimanan yang tinggi, ini mempunyai kesan
kepada pesakit. Mungkin disebabkan doanya yang maqbul, langsung terus disembuhkan oleh Allah Taala.
****************************
Kesimpulannya dari semua perbincangan sebelum ini, adab2 berikut PENTING
dipelihara khususnya bagi seseorang yang sakit atau sembuh dari penyakit :
(1) Allah Taala yang mendatangkan penyakit dan Dia juga menurunkan ubat @
penawar bagi penyakit itu.
(2) Setiap penyakit ada ubat yang sesuai ditentukan oleh Allah Taala. (ertinya Allah Taala meletakkan asbab penyembuhan atau kuasa penyembuhan pada benda2
@ unsur @ ubat @penawar tertentu untuk penyakit tertentu.
Apabila ubatnya sesuai dengan penyakit maka jadi kesembuhan. BUKAN ubat
itu berkuasa. Tetapi Kuasa Allah Taala meliputi "kuasa
penyembuhan" pada benda2 yang dijadikan-Nya.
(3) Kepakaran di dalam perubatan juga unsur penting bagi merawat pesakit.
Doktor / perawat yang lebih pakar mengetahui dengan lebih baik cara2 aplikasi,
cara2 ubat sampai kepada punca penyakit. Berbanding dengan perawat yang
belum mahir yang hanya mengetahui sebahagian dari rawatan tersebut.
Namun pandangan dan keyakinan hendaklah tetap bahawa itu semua di dalam genggaman Allah jua.
(4) Jika kita disembuhkan melalui suatu ubat atau perawat, maka perkara
pertama yang WAJIB adalah : Ingat Allah yang berikan penyembuhan
lalu bersyukur kepada-Nya. Kedua, kita perlu berterima kasih juga kepada perawat yang berjaya menyembuhkan kita kerana mereka menjadi asbab
penyembuhan.
Ini kerana syukur (terima kasih) kepada orang2 yang menjadi asbab suatu kebaikan dari Allah sampai kepada kita adalah tanda orang itu syukur kepada Allah.
(5) Jauhkan sama sekali dari i'tiqad bahawa perawat atau ubat mempunyai kuasa
dengan sendiri. Tetapi yakinlah bahawa Allah Taala meletakkan asab2
penyembuhan @ kuasa penyembuhan pada makhluk2 tertentu menurut Ilmu-Nya pada
ketentuan Azali.
(6) Jika penyakit yang sama berulang pada masa akan datang, awal sekali istighfar
mohon keampunan Allah dan mohon kesembuhan dari penyakit yang dihadapi.
Kemudian barulah usaha cari penawar / ubat.
Wallahu A'lam
No comments:
Post a Comment