IMAN, TAUHID, MA'RIFAT

Susunan

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه


IMAN, TAUHID, MA'RIFAT

Ungkapan Iman, Tauhid, Ma'rifat dan juga beberapa ungkapan yang berkaitan seperti Aqidah, Yaqeen dll. boleh jadi mengelirukan bagi kebanyakan orang awam.  Bahkan Salikin yang baru mula mujahadah juga akan mendapati kepayahan didalam mencernakannya dengan tertib. Di sini kita cuba berikan panduan awal secara ringkas.

Ungkapan Iman, Tauhid, Ma'rifat mempunyai hantaran maksud yang sama, iaitu merujuk kepada "Suatu kepercayaan teguh di dalam hati akan kewujudan Allah, Tuhan Yang Maha Esa yang tiada sekutu baginya, Tuhan yang Menciptakan sekalian makhluq dan Maha Mentadbir menurut Kehendak-Nya, Tuhan Yang Maha Kuasa dan Maha Perkasa atas setiap sesuatu,  Dia Menggerakkan sekalian Planet, bumi, matahari, bulan, bintang2 dan Lautan, Dia menjadikan Lautan dan biarkan bahtera belayar di atasnya, Dia menciptakan manusia, jinn dan pohonan dan biarkan mereka menikmatinya sampai waktu yang di tentukan.   Dialah Tuhan yang Maha Agung,  Istiwa di atas 'Arasy tanpa kaifiyyat dan bentuk, yang tiada umpama sesuatu sepertinya,  Maha Menaungi sekalian Ciptaan-Nya."

Perbezaan antara ketiga2 istilah ini adalah : Kaedah pendekatan dan cara huraian dari sudut ilmiah yang berbeza-beza bersesuaian dengan bentuk2 kefahaman aqal manusia dan bentuk2 tahqiq di dalam hati seseorang yang beriman.

 

IMAN:

Iman berasal dari kata  ( آمَنَ ) = "aamana" yang bererti percaya, yakin, aman, tenang, damai. terpercaya.  

Maka Iman adalah kepercayaan yang teguh terhadap Allah dan segala yang ghaib yang Allah Ciptakan.

TAUHID:

Tauhid berasal dari kata ( أَحَد  ) = "ahada" yang ertinya Esa, tunggal, Satu, Penyatuan, Ke-Esaan, Tiada Tandingan .  

Maka maksud "Tauhid" pada sudut Syara' adalah :  Esakan Allah Ta'ala,  Jazamkan  (tetapkan) di dalam hati bahawa Allah adalah Tuhan Yang Maha Esa, yang tiada sekutu bagi-Nya, Yang Maha Mentadbir dengan sendirinya. Esakan Allah Ta'ala pada Af'al-Nya (PerbuatanNya). Asma'-Nya (Segala nama2-Nya yang Agung dan Indah) Sifat-Nya dan Zat-Nya.

MA'RIFAT :

"Ma'rifat" berasal dari kata ( عَرَفَ  ) = 'arafa yang membawa maksud tahu, mengetahui, kenal dengan cara mendalam. 

Maka Ma'rifat pada sisi Syara' adalah pengetahuan yang sangat mendalam akan Ketuhanan.

Pengetahuan ini bukan fikir aqal, bukan hujjah atau dalil2 aqal, tetapi benar2 suatu pandangan batin hati yang terpancar dari Cahaya Ilahiyyah (Ketuhanan.)

Ilmu ini diperolehi oleh hamba2 Allah yang telah mujahadah, melawan nafsu pada waktu yang sangat panjang dengan amalkan kedua² bahagian Agama — Syari'at dan Tariqat Rasulullah .dengan pimpinan Guru yang benar2 Arif.

Ma'rifat terdiri dari 5 tingkatan :

(1) Maqam Ma'rifat Af'al

(2) Maqam Ma'rifat Asma'

(3) Maqam Ma'rifat Sifat

(4) Maqam Ma'rifat Zat

(5) Maqam Kesempurnaan Ma'rifat (Tajalli)

Penting :

Ma'rifat sebenar adalah Ma'rifat yang di peroleh dengan penghayatan hati, ruh dan Sirr.  Adapun  Ma'rifat yang dicapai sebelumnya hanya latihan untuk mencapai Ma'rifat sebenar  ini.

 

TINGKATAN ORANG BERIMAN / BERTAUHID

Ulama Ahlus Sunnah membagikan orang beriman kepada beberapa tingkatan sesuai dengan Cahaya Ketuhanan yang wujud di dalam hatinya

Pertama :

Iman / Tauhid berdasarkan Hujjah Aqal dan dalil-dalil.   Ini adalah Iman orang awam.

Kedua :

Iman / Tauhid berdasarkan penghayatan hati dan ruh.  Ini adalah Iman orang salikin.

Ketiga :

Iman / Tauhid berdasarkan penghayatan hati, ruh dan sirr (rahsia Ketuhanan yang sangat dalam).  Ini adalah Iman Arifin.

 

Ungkapan "Iman" dan "Tauhid" lazimnya digunakan secara umum untuk sekalian orang beriman ; samada  Iman orang awam, Iman Salikin atau Iman Arifin.

Sementara ungkapan "Ma'rifat" digunakan secara khusus untuk Ahli Ma'rifat yang telah mengenal Allah dengan pengenalan yang tahqiq tanpa keraguan apa pun.

Dari suatu sudut pandang....

"Ma'rifat" inilah yang dikatakan "Iman sejati"  atau "Tauhid yang hakiki"  iaitu Iman atau  Tauhid yang terbit dari hati yang benar2 suci bersih, yang tiada bercampur dengan Syirik khafi, mazmumah, ghaflah atau aghyar. 

Hati hamba2 Allah ini telah bebas dari segala cengkaman dunia yang hina dan terus menerus menghadap Allah pada sekalian pekerjaannya. Merekalah insan2 pilihan yang dikasihi Allah sebagaimana yang diisyaratkan oleh Allah melalui Firman-Nya:

Hadith Qudsi :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ اللهَ تَعَالَى قَالَ : مَنْ عَادَى لِيْ وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ، وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِيْ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ، وَلاَ يَزَالُ عَبْدِيْ يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ، فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِيْ يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِيْ يُبْصِرُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِيْ يَبْطِشُ بِهَا، وَرِجْلَهُ الَّتِيْ يَمْشِيْ بِهَا، وَلَئِنْ سَأَلَنِيْ لأُعْطِيَنَّهُ، وَلَئِنِ اسْتَعَاذَنِيْ لأُعِيْذَنَّهُ

Dari Abu Hurairah Radhiallhu anhu beliau berkata, bahawa Rasulullah   bersabda : “Sesungguhya Allah Ta’ala berfirman :

"‘Barangsiapa yang memusuhi Wali-Ku maka Aku telah mengisytihar perang dengannya. Tidak ada taqarrubnya seorang hamba kepada-Ku yang lebih aku cintai kecuali dengan  beribadah dengan apa yang telah Aku fardhukan kepadanya. Dan hamba-Ku yang selalu mendekatkan diri kepada-Ku dengan nawafil (perkara-perkara sunnat) maka Aku akan mencintainya dan apabila  Aku telah mencintainya maka Aku adalah pendengarannya yang dia gunakan untuk mendengar, penglihatannya yang dia gunakan untuk melihat, tangannya yang digunakannya untuk memukul dan kakinya yang digunakan untuk berjalan.  Jika dia meminta kepada-Ku niscaya akan Aku berikan dan jika dia minta perlindungan dari-Ku niscaya akan Aku lindungi. ”

[Imam Bukhari]

Wallahu A'lam


🌸🌻🌻🌻🌸🌸🌻🌻🌻🌸🌸🌻🌸🌻🌻🌻🌸🌸🌻🌻


IMAN TIDAK AKAN MASUK KE DALAM HATI YANG KOTOR


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

IMAN atau TAUHID atau disebut MA'RIFAT itu adalah cahaya Rabbaniyyah (Ketuhanan) di dalam hati.

IMAN / TAUHID MA'RIIFAT yang benar hanya masuk ke dalam HATI yang suci bersih.

Cahaya Ketuhanan TIDAK akan masuk ke dalam HATI yang  dipenuhi kekotoran / kekejian.

Allah Ta'ala adalah Zat Yang Maha Suci,... Dia hanya menerima yang suci bersih.

Rasulullah     bersabda:

Sesungguhnya Allah itu Maha baik (Maha Suci) dan tidak menerima, kecuali  yang baik 

(yang suci-suci).

[Imam Muslim]

  • Setiap Muslim yang inginkan kemenangan abadi di Akhirat....
  • Setiap Muslim yang ingin memperoleh Iman dan Taqwa yang benar,
  • Setiap Muslim yang ingin mencapai Ma'rifat,

WAJIB terlebih dahulu sucikan HATINYA daripada kekotoran ma'nawiyyah  (bangsa ruh) dan mazmumah (kekejian hati).

Apabila HATI itu telah benar2  bersih dari cengkaman karat2 jahiliyah, dan benar2 bersih dari kekotoran syirik khafi dan mazmumah, maka ketika itu barulah Cahaya Rabbaniyyah  akan masuk ke dalam HATI nya, maka ketika itu cemerlang Imannya dan bersinar Taqwanya.

Iman TIDAK akan masuk ke dalam hati yang dipenuhi kekotoran dan kekejian.

Tauhid yang benar / hakiki TIDAK akan diperolehi oleh orang yang hatinya bergelumang dengan syirik (syirik khafi - syirik tersembunyi), mazmumah (sifat keji).

Jauh sekali untuk memperoleh Ma'rifat kepada Allah seandainya HATI itu masih dikuasai oleh syirik khafi dan mazmumah.

IMAN / TAUHID juga TIDAK akan diperoleh dengan cara bacaan kitab atau semata2 atau teori semata2.... melainkan sekalian teori, kajian, perbincangan, seminar, forum, ceramah dsb WAJIB diikuti dengan usaha menyucikan HATInya sehingga benar2 bersih bersinar. 

IMAN / TAUHID juga TIDAK akan diperoleh dengan cara hafalan atau perbahasan sifat 20 atau Sifat 40 atau dikenali sifat 50 semata2...  sebaliknya sekalian Teori Ketuhanan pada aqal itu WAJIB diikuti dengan Tarbiyyah melatih di dalam Sistem  Penyucian jiwa menurut Ahlus Sunnah.

Dengan demikian langkah pertama bagi orang mula sedar bahawa dia akan kembali kepada Allah pada Hari Perhitungan WAJIB bagi dia sucikan HATInya /  mendidik Hatinya agar benar2 suci bersih daripada kekotoran ma'nawiyyah - syrik khafi dan mazmumah (kekejian) dan ghaflah (kelalaian)

Dari penjelasan ringkas di atas barangkali sudah mula kelihatan bayang2nya.... apakah Sistem Tarbiyyah yang telah dilalui oleh para Sahabat sehingga mencapai kecemerlangan IMAN dan TAQWA  dan juga mula menyedari apakah ibadah yang lakukan oleh mereka selama 10 tahun di Makkah sebelum turun  fardhu solat.

Persoalan untuk direnungkan sedalam2nya:

(1) Apakah Sistem Tarbiyyah yang mampu menyucikan HATI dan RUH sehingga benar2 sedia     

      menerima Cahaya Rabbaniyyah ?

(2) Apakah Sistem Tarbiyyah khusus yang dilakukan oleh Rasulullah terhadap para Sahabat

      sehingga mereka mencapai Keimanan dan Taqwa yang begitu tinggi?

(3) Siapakah yang mewarisi khazanah Rasulullah bagi mendidik HATI manusia sehingga benar2   

      suci bersih kemudian dari kewafatan Baginda?

 

Kenalilah jalan lurus / jalan benar / Ahlus Sunnah yang benar (tulen) supaya selamat mengikutinya serta memperoleh TAQWA dan kenalilah sifat2 golongan sesat serta  jauhi daripada tergolong di dalam golongan tersebut, hati2 supaya tidak terjatuh kepada golongan sesat tanpa disedari.

 

          

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...