SUFI BENAR DAN SUFI PALSU

Susunan

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه


SUFI BENAR DAN SUFI PALSU


Berikut adalah petikan kata2 mutiara hikmah dari Al Imam Al-Ghawthul A'zham, Qutb-ar-Rabbaniy, Muhyiddin Shaikh Abdul Qadir Jilani رضي الله عه.

"Orang-orang yang mengikuti jalan kerohanian menuju Allah (salikin) terbahagi kepada dua bahagian atau kaum.

Golongan pertama adalah yang termasuk ke dalam kumpulan Ahlus Sunnah; iaitu  mereka yang mengikuti peraturan Quran dan amalan serta peraturan yang berasal daripada kelakuan dan perbuatan Rasulullah صلى الله عليه وسلم .

Mereka ikuti peraturan ini dalam perkataan, perbuatan, pemikiran dan perasaan, dan mereka mengikuti maksud batin agama – iaitu mereka mengerti bukan ikut secara taqlid buta.

Mereka beramal dan hidup menurut peraturan agama, merasainya dan menikmatinya, bukan semata-mata menanggung sesuatu yang dipaksakan ke atas mereka.

Inilah jalan keruhanian yang mereka ikut. Inilah persaudaraan hamba-hamba Allah yang berkasih sayang. Mereka adalah kaum pencinta Allah yang sebenar!

Sebahagian daripada mereka dijanjikan syurga tanpa hisab, yang lain akan menderita sedikit azab hari Qiamat dan kemudian masuk syurga. Namun ada juga sebahagian yang memasuki neraka beberapa ketika yang singkat untuk menyucikannya daripada dosa sebelum masuk syurga. Tiada yang akan kekal di dalam neraka. Yang akan kekal di dalam neraka ialah orang kafir dan munafiq.

Golongan kedua adalah terdiri daripada kumpulan-kumpulan yang bida'ah. Nabi صلى الله عليه وسلم telah memberi peringatan , “ Kamu, seperti Bani Israil sebelum kamu, seperti umat Isa anak Maryam, akan dibahagikan dan dipisahkan di antara satu sama lain. Sebagaimana mereka mereka-reka dan mengubah-ubah, kamu juga akan mengadakan bida'ah.  Dengan masa berlalu dalam bidaah, tentangan dan dosa, kamu akan jadi seperti mereka dan berbuat yang sama. Jika mereka masuk ke dalam lubang ular yang berbisa kamu juga akan mengikuti mereka. Kamu patut tahu Bani Israil berpecah kepada tujuh puluh satu kumpulan. Kesemuanya dalam kesesatan kecuali satu. Dan orang Nasrani berpecah kepada tujuh puluh dua kumpulan, dan semuanya sesat kecuali satu. Aku bimbang umatku akan dipecahkan kepada tujuh puluh tiga kumpulan. Ini terjadi kerana mereka mengubah yang benar kepada yang salah dan yang haram kepada yang halal menurut pertimbangan mereka sendiri, untuk muslihat dan keuntungan mereka, kecuali satu, semua kumpulan itu akan ke neraka, dan kumpulan yang satu itu akan selamat.” Bila ditanya siapakah yang satu diselamatkan itu baginda bersabda, “Mereka yang mengikuti kepercayaan dan perbuatanku serta para sahabatku”.

Golongan sesat ini banyak. Di bawah ini dinyatakan sebahagian daripada jalan bidaah yang dipegang dan diikuti oleh orang-orang yang mengakui diri mereka orang kerohanian :

1. Hululiyyah

Mereka percaya  mendakwa halal melihat tubuh dan wajah yang cantik yang menggiurkan nafsu dan mendorong kepada perzinaan ; samada perempuan atau lelaki, siapa sahaja samada isteri-isteri atau suami-suami, anak-anak perempuan atau saudara-saudara perempuan orang lain. Mereka juga bercampur dan menari bersama-sama. Ini jelas bertentangan dengan peraturan Islam dan menjaga kesucian dan kehormatan di dalam peraturan tersebut.

Penjelasan:

Golongan yang di maksudkan oleh Imam Jilani adalah golongan yang amalkan  perkahwinan dengan niat sahaja... pada zaman ini di kenali sebagai "nikah batin".

Menurut golongan ini mereka telah mencapai maqam yang tinggi dan mendapat izin oleh Allah untuk melakukan persetubuhan dengan siapa sahaja samada anak dara atau wanita yang sudah berkahwin. Semua nya menjadi halal kepada mereka.

 2. Haliyyah

Golongan ini Mencari kerasukan zauk dengan cara menari, menyanyi, menjerit dan bertepuk tangan. Mereka mendakwa syeikh mereka berada dalam suasana yang mengatasi batasan hukum agama. Jelas sekali mereka terpesung jauh daripada perjalanan Nabi صلى الله عليه وسلم yang dalam tindak tanduk mematuhi hukum agama.

Penjelasan:

Imam Jilani bermaksud dengan Haliyyah ini adalah mereka yang tidak bertujuan zikir kepada Allah. Tetapi sebaliknya sengaja bertujuan mencari kerasukan zauk(ikhtiari) sedangkan ini di larang di dalam perjalanan Ma'rifat.  Zauk atau pemerasaan mendadak yang mendatang pada hati dan tubuh bagi ahli zikir  yang menurut jalan yang benar adalah yang di luar kawalannya (idhtirari). Oleh kerana asyik dengan Allah atau ketika kerinduan yang di luar kawalannya maka terjadi zauk yang tidak dapat di kawal, BUKAN suatu yang di usahakan dengan niat mencari  kerasukan zauk. Inilah yang menyebabkan mereka terpesong kerana apabila niat amal berubah kepada lain, maka Iblis lah yang menjadi pemimpinnya. Wal Iyazubillah.

3. Awliya’iyyah

Mereka mendakwa mereka berada dalam kehampiran dengan Allah. Dengan kata lain mereka telah mencapai peringkat Awlia Allah. Menurut mereka, Apabila telah menjadi Aulia' Allah maka tak perlu solat, puasa, haji dan lain2 Ibadah. (Kononnya semua kewajipan agama terangkat daripada mereka.) Seterusnya mereka mendakwa seorang wali, orang yang hampir dengan Allah, menjadi sahabat akrab-Nya, mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada Nabi. Mereka mengatakan ilmu sampai kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم melalui Jibrail sementara wali menerima ilmu secara langsung dari Tuhan. Pandangan salah tentang suasana mereka dan apa yang mereka sifatkan kepada diri mereka adalah dosa mereka yang paling besar yang membawa mereka kepada bidaah dan kekufuran.

Penjelasan :

Golongan ini meniru2 kata2 Auliya Allah yang masyur lalu menjadikan perkataan mereka yang di reka2 sedangkan orang2 ini  BUKAN ahlillah. Mereka sengaja mereka-reka cerita kononnya sudah sampai kepada Allah dan menerima ilmu terus dari Allah sedangkan ianya pembohongan.  Auliya Allah yang sebenar bukan makin meninggalkan syari'at tetapi sebaliknya lebih teguh syari'atnya daripada sekalian manusia lain. Maka nyatalah golongan ini tersesat dengan bisikan Iblis La'natullah.

 4. Syamuraniyyah     

    Mereka percaya kalam (perkataan) Allah adalah kekal dan barangsiapa menyebut Kalam ini (Kalam Allah) tidak terikat dengan hukum atau syari'at Agama. Mereke tidak peduli halal atau haram. Dalam ibadat mereka menggunakan muzik (yang diharamkan - pent.). Perempuan dan lelaki bercampur gaul. Tiada beza lelaki dan perempuan, Ini sudah menyimpang jauh dari ajaran Al-Qur'an.

 5. Hubbiyyah 

   Golongan ini mengatakan bila manusia sampai ke peringkat cinta mereka bebas daripada semua kewajipan agama. Mereka tidak memperdulikan tentang pakaian, kadang2 mereka bertelanjang bogel. Tiada lagi perasaan malu. Inilah ajaran sesat dan menyesatkan.

 6. Huriyyah

  Gemar berteriak , memekik, menyanyi, menari dan bertepuk tangan, mereka menjadi kerasukan dan di dalam suasana kerasukan itu mereka mendakwa mengadakan hubungan jenis dengan bidadari; bila keluar dari kerasukan mereka mandi junub. Mereka dimusnahkan oleh pembohongan mereka sendiri.

 7. Ibahiyyah

 Enggan mengajak kepada kebaikan dan melarang kemungkaran. Mereka menghalalkan yang haram. Bagi mereka semua perempuan halal bagi semua lelaki. Ini ternyata golongan sesat yang akan menerima siksaan pedih!

 8. Mutakasiliyyah

 Mengamalkan prinsip bermalas-malas dan mencari nafkah dengan  meminta sedekah dari rumah ke rumah. Mereka berangapan mereka telah meninggalkan segala hal ehwal dunia. Maka musnahlah mereka di dalam perbuatan mereka.

9. Mutajahiliyyah


 Berpura-pura jahil dan dengan sengaja  berpakaian tidak sopan, cuba menunjukkan dan berkelakuan seperti orang kafir, sedangkan Allah berfirman:

    وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَڪُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنۡ أَوۡلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ

    "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api Neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan" (Hud: 113)

   Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda, “ Barangsiapa menyerupai suatu kaum, maka mereka di kira sebagai ahli kaum itu”.

10.Wafiqiyyah – Mendakwa hanya Allah yang boleh kenal Allah. Jadi, mereka membuang jalan   kebenaran. Dengan ini mereka enggan berusaha mencari hakikat kebenaran. Kerana kebodohan mereka membawa menuju kerosakan dan kesesatan.

      Penjelasan :

  Imam Jilani bermaksud, golongan wafiqiyyah beri'tiqad segala peraturan dan adab2 yang di ijtihadkan oleh Ulama sebagai panduan jalan menuju Allah adalah sia2 kerana itu semua urusan makhluk. Bagi mereka bukan pekerjaan makhluk yang bawa kepada kenal Tuhan, tetapi hanya Allah yang kenalkan diri Nya tanpa asbab. Maka mereka membuang usaha ikhtiar mencari jalan menuju Allah.  Ini lah pegangan batil  yang sesat menyesatkan,_

 11. Ilhamiyyah 

    Golongan yang mementingkan ilham (semata2). Tidak mahu menuntut ilmu. Mereka melarang belajar dan berkata Quran adalah hijab bagi mereka. Mereka gunakan puisi karangan mereka sebagai ganti kepada Qur'an.

    Mereka meninggalkan Quran dan   sembahyang sebaliknya mengajarkan anak-   anak mereka puisi. Maka jadilah mereka   sesat!

    Demikian banyak ajaran2 sesat daripada Guru Sufi Palsu ( Guru menyamar sebagai ahli Sufi, bukan Sufi dalam ertikata sebenar).

    (tamat petikan Kitab Sirrul Asrar Fi ma Yahtahju Alayhil Abrar)

    Golongan2 tersesat dari jalan Keruhanian (jalan kesufian yang sebenar) yang di sebutkan oleh Imam Jilani رضي الله عه ; seperti di atas adalah golongan yang wujud pada zaman beliau. Kelompok2 ini terus wujud sehingga sekarang dan akan terus wujud sehingga akhir zaman kerana pada hakikatnya mereka adalah kelompok2 yang mengikuti bisikan Iblis La'natullah yang sedaya upaya menyesatkan menusia!

Sebahagian dari kelompok ini mempunyai pemimpin (guru) yang menggunakan ilmu sihir untuk mengawal murid2nya. Adakalanya guru ini akan memperlihatkan berbagai perbuatan sihir yang mencarikkan adat , kononnya itulah karamah dari Allah padahal semua itu daripada jinn dan syaitan...!

Melihat berbagai kehebatan gurunya dan juga di dalam keadaan tidak sedar (disebakan penguasaan sihir), murid2 ini akan mengikut sahaja segala kata2 Gurunya walaupun menyalahi syari'at . Mereka sanggup menghabiskan wang pendapatan mereka untuk Guru mereka semata2 mengharapkan sebuah 'janji' yang selalu di ungkapkan oleh Guru ini...!

Mereka sanggup melakukan apa sahaja demi guru ini walaupun berkorban nyawa. Begitulah ta'sub buta yang menguasai diri mereka ini...!

Bukti contoh2 seperti ini sudah banyak dalam masyarakat Islam. Namun lazimnya penyelewengan kumpulan2 ini akan terdedah hanya setelah sekian lama guru batil ini menyesatkan banyak orang2 Islam...!

Sebahagian lagi orang² yang cenderung kepada keruhanian, tertipu dengan angan² sendiri.  Mereka membaca kitab2 Tasawwuf yang tinggi lalu mengaku sudah mencapai martabat kewalian atau mengaku sudah sampai kepada Allah sedangkan mereka TIDAK pernah berguru kepada Mursyid yang siddiq dan BELUM pernah jejak kaki ke Madrasah Ahli Ma'rifat apa lagi menempuh sendiri perjalanannya.   Maka sudah pasti pengakuan mereka adalah pendustaan yang menipu diri sendiri.

Maka waspadalah wahai Ummat Islam, jangan mudah terpedaya dengan berbagai 'pertunjukan' kehebatan seseorang guru, tetapi periksalah berdasarkan syarat2 seorang Guru Keruhanian yang sebenar sebelum menjadikannya pemimpin keruhanian kita!

Jangan juga terpedaya dengan ungkapan kata² hakikat yang hebat dari seseorang.

Kesalahan di dalam memilih guru akan membawa padah bukan saja di dunia bahkan akan membawa kemusnahan di akhirat! Wal Iyazubillah!

 

Wallahu A'lam 


 


LAHIRNYA MUJTAHID FIQH


Di antara tokoh2 Ulama Mujtahid Fiqh Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang ternama :

Imam Ja’afar Siddiq
Imam Hassan Al-Basri
Imam Abu Hanifah
Imam Malik,
Imam Muhammad Idris Asy- Shafi’e,
Imam Ahmad Ibn Hanbal,
Imam Izzudin Abdus Salam
Imam Nawawi,
Imam Sayuthi
Imam Rofi’e,
Imam Abnu Abideen
Imam an-Nabhani
Imam Subky,
Imam Haytami
Imam Romli
Imam Zaini Dahlan
Imam Raza Khan Barelwi
Shaikh Daud Fathoni
Shaikh Ahmad Fathoni
Shaikh Arsyad Al Banjari

Dan lain2 Ulama Mujtahid Fiqh Ahlus Sunnah sepanjang zaman yang kesemua mereka menerima asuhan dan didikan dari Ahli Ma’rifat @ Ahli Sufi.

Kesemua tokoh2 terkemuka Mujtahid Fiqh ini lahir dari Madrasah Ahli Ma’rifat, ertinya mereka memperoleh pengajaran2 berharga dari pendidikan Ma’rifat sehingga mereka juga akhirnya menjadi Ahli Ma’rifat yang sangat tinggi maqamnya yang melayakkan mereka menjadi ahli Mujtahid.

(Ingat kembali kualiti terpenting seseorang Mujtahid adalah pada “TAQWA nya, MUSYAHADAH WAJAH ALLAH, hampirnya dengan RUHANIYAH RASULULLAH, yang mana semua ini tidak mungkin diperoleh melainkan dari Madrasah Ahli Ma’rifat…!)

Cuba sebut saja mana2 Ulama Mujtahid dari keempat2 Mazhab Ahlus Sunnah, pasti di sana kita akan temui bahawa mereka adalah dari kalangan Ahli Sufi juga. Ini identity terpenting bagi membezakan antara Mujtahid Ahlus Sunnah dengan “ Ulama” tersesat golongan sesat Mu’tazilah, Jabariyyah, Khawarij, Syi’ah, Wahabiyyah dll. Dan kami sudah bentangkan secara jelas salah satu punca kesesatan “ulama2 batil”  ini adalah kerana mereka TIDAK memiliki Ilmu Ma’rifat, TIDAK mendapat didikan dari Madrasah Ahli Ma’rifat, maka menyebabkan mereka mentafsirkan Ayat Qur’an dan Hadith mengikut aqal pemikiran yang sempit atau bisikan Iblis La’natullah. Maka jadi mereka sesat dan menyesatkan. Wal Iyazubillah!

Hal ini, iaitu berkenaan Ulama Mujtahid Fiqh dari kalangan Ahlus Sunnah yang zahir dari Madrasah Sufi dipaparkan di dalam berbagai Kitab Ulama kemudian dari mereka seperti di dalam kitab2 :

Durrul Mukhtar (sebuah Kitab Klasik terkemuka Fiqh di dalam mazhab Hanafi) – Imam Alauddin Haskafi,

Kashful Khafa’ - Imam Ajluni,

Qutul Qulub – Imam Abu Talib Al Makki,

Risalah Qusyairiyyah – Imam Abdul Karim Al-Qushairi

Hasyiah Ibn Abideen – Imam Ibnu Abideen,

Ihya Ulumuddin – Imam Ghazali,

Tanwirul Qulub- Imam Amin Kurdi

Sirrus Salikin – Shaikh Abdus Samad Al Falimbani.

Risalah Ma'rifat - Shaikh Yahya Al Kholidi

Mari kita perhatian sebahgian dari kisah mereka :

Imam Abu Hanifah dan Imam Malik

Berguru dan menerima Ijazah Toriqah Sufi dari Imam Jaafar Siddiq. Imam Jaafar Siddiq adalah Tokoh Ilmuan Syari’at dan Marifat yang tiada tolok bandingnya pada zaman beliau. Perlu di tegaskan di sini, Imam Jaafar Siddiq adalah Ulama Ahlus Sunnah terkemuka dan BUKAN Syi’ah. Sepanjang hayat beliau, beliau TIDAK pernah mengaku Syi’ah, sebaliknya beliau mengutuk segala propaganda Syi’ah (rafidhi). Tetapi syi’ah (rafidhi) sememangnya manusia2 tak tahu malu mengaku Imam Jaafar Siddiq sebagai Imam mereka..!

Imam Shafie dan Imam Ahmad Ibnu Hambal

Berguru dan menerima Ijazah Sufi dari Imam Muza Kazim (anak Imam Jaafar Siddiq, seorang lagi tokoh Syari’at dan Ma’rifat ulung). Imam Shafie dan Imam Ahmad Ibnu Hambal juga menerima pendidikan keruhanian dari beberapa tokoh Ahli Sufi lain seperti Syaikh Syaiban dan Imam Ma’ruf Al-Kirkhi.

Kisah Imam Shafie dan Imam Ahmad Ibnu Hanbal berguru dengan Ahli Ma’riat @ Ahli Sufi di ceritakan oleh Imam Ghazali.

Kata Imam Ghazali di dalam Ihya :

"Imam Shafie pernah duduk di hadapan Shaikh Syaiban (Ulama Sufi) si pengembala, seperti duduknya seorang anak kecil di maktab, seraya bertanya : “ Bagaimana membuat itu dan ini?”

Maka di katakan kepada Imam Shafie : “Seperti engkau bertanya kepada badui ini?” Maka menjawab Imam Shafie :

“Sesungguhnya ini sesuai dengan apa yang kami lupakan.”

(Imam Shafie bertemu dengan Shaikh Syaiban, seorang Ahli Sufi untuk bertanyakan masalah agama)

Imam Ahmad bin Hambal dan Yahya bin Mu’in pula selalu pergi menjumpai Shaikh Ma’ruf Al-Kirkhi Radhiallahu Anh padahal dalam ilmu zohir tak adalah orang lain yang setingkat dengan keduanya.

Imam Ahmad dan Yahya menanyakan : “Bagaimana berbuat ini.” ( yakni mereka bertanyakan hal2 agama dengan Shaikh Ma’ruf Al-Kirkhi, seorang Ahli Sufi yang terkenal pada zaman itu, padahal kedua mereka adalah orang yang bijak didalam hal agama)

Sedang Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : ketika di tanyakan : Apa yang kami perbuat, apabila datang kepada kami suatu persoalan, yang kami tidak peroleh dalam kitab dan Sunnah?”

Maka Nabi menjawab :

“Tanyakan kepada orang2 soleh dan slesaikanlah dengan jalan bermusyawarah dengan mereka. (Tabarani dari Ibnu Abbas)

[Petikan dari kitab Ihya Ulumuddin]

[Penjelasan hampir serupa terdapat di dalam Qutul Qulub- Imam Abu Talib Al Makki dan Risalah Ma’rifat –Shaikh Yahya Al-Kholidi]

Imam Malik berkata :

"Barangsiapa amalkan fiqh tanpa bertasawwuf, maka ia fasiq, dan barangsiapa yang bertasawwuf tanpa memahami fiqh maka ia zindiq. Dan barangsiapa yang menghimpun antara keduanya, maka itu yang benar.”
[Ihya Ulumuddin, Sirrus Salikin, Risalah Ma’rifat]


Dinukil dari Diwan Imam Shafie:

Kata nasihat Imam Syafi’e kepada murid2nya :

“Berusahalah engkau menjadi seorang yg mempelajari ilmu fiqih dan juga menjalani Tasawwuf (jalan Ma’rifat – pent.) , dan janganlah kau hanya mengambil salah satunya. Sesungguhnya demi Allah saya benar-benar ingin memberikan nasehat padamu. Orang yag hanya mempelajari ilmu fiqih tapi tidak mau menjalani tasawwuf, maka hatinya tidak dapat merasakan kelazatan Taqwa. Sedangkan orang yg hanya menjalani Tasawwuf tapi tidak mau mempelajari ilmu Fiqih, maka bagaimana mampu dia menjadi baik.
[Diwan Imam Syafi’e]


Kata Imam Ahmad Ibnu Hanbal :

"Wahai anakku wajiblah diatas engkau mendampingi Ahli-Ahli Sufi itu, kerana mereka itu boleh menambahkan banyaknya Ilmu kita, menambahkan sifat takut dan taqwa kita kepada Allah Ta'ala dan Kasih kita kepada Allah Ta'ala."
[Risalah Qushairiyyah]


Imam Ajluni memetik kata2 Imam Shafie di dalam kitab beliau Kashful Khafa:

Berkata Imam Syafi’i “Saya berkumpul bersama orang-orang Sufi dan menerima tiga macam ilmu: Mereka mengajariku bagaimana berbicara, Mereka mengajariku bagaimana memperlakukan orang lain dengan kasih sayang dan kelembutan hati, Mereka membimbingku ke dalam jalan Tasawuf. (Jalan Ma’’rifat Ilahiyyah-pent)
[Kasyf al-Khafa - Imam ‘Ajluni]


Imam Ibnu Abideen, Ulama terkemuka Mazhab Hanafi menulis di dalam Hasyiah beliau :

“Ada seseorang datang kepada Imam Nawawi dan berkata : Aku datang dari Imam Abu Hanifah, maka Imam Nawawi berujar : "Engkau telah datang dari penduduk bumi yang sangat ahli ibadah”. Daripada sinilah kita dapat mengetahui bahwa para Imam Mujtahid dan ulama yang 'amilin mereka itu sebenarnya adalah orang-orang Sufi “
[Hasyiah Ibn Abideen ]

Memadailah dengan beberapa ungkapan kata2 Ulama Ahlus Sunnah ini, bahawa sesungguhnya kesemua Ulama Mujtahid Fiqh Ahlus Sunnah yang mengijtihadkan Fiqh, adalah sebenarnya telah memperoleh pendidikan didalam Madrasah Ahli Sufi dan akhirnya mereka juga menjadi Ahli Ma’rifat @ Ahli Sufi, iaitu Ulama Warisatul Anbiya’ yang muhaqqiq.

Kebanyakan ummat termasuklah penuntut2 muda akhir zaman ini hanya mengenal mereka sebagai Ulama Fiqh kerana mereka ijtihadkan hukum2 Fiqh sedangkan hakikatnya mereka semua adalah Ahli Ma’rifat yang tinggi kedudukannya di sisi Allah Ta’ala. (Akibat dari tidak mengenali Ulama2 Fiqh Ahlus Sunnah secara dekat dan benar, maka sering terjadi kepada anak2 muda kelulusan universiti ini terjebak kepada kefaham batil wahhabiyyah).


MAJLIS TAZKIRAH JILANI

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...