PENGERTIAN ARASY DAN TUJUAN ALLAH
TA'ALA MENCIPTAKAN ARASY
Susunan:
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al Kholidiyah
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
1.0 Muqaddimah
□□□□□□□□□□□□
Apakah yang dikatakan Arasy?
Di manakah Arasy?
Adakah Arasy itu ciptaan Allah atau Sifat-Nya?
Adakah Arasy itu jirim (jisim) atau bayangan?
Apakah tujuan Allah Ta'ala ciptakan Arasy?
Benarkah dakwaan Arasy itu dica oleipth Allah untuk menjadikannya tempat duduk-Nya
sebagaimana fahaman mujassimah / wahabiyyah?
Bagaimanakah pegangan yang benar berhubung dengan "Allah istiwa di atas
Arasy?"
Maka sebagai permulaan mari kita fahami dahulu, apa itu Arasy.
□□□□□□□□□□□□□□□
Siri 2 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
3.0 Sifat-sifat Arasy berserta dalilnya
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
Pertama : Arasy itu adalah Makhluk yang
diciptakan
Firman Allah :
وَهُوَ رَبُّ ٱلۡعَرۡشِ ٱلۡعَظِيمِ
“dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar.”
[At-Taubah (9) : Ayat 129]
Hadith Rasulullah :
Penjelasan Ahli Ma'rifat:
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
4.0 Pandangan Ahli Ma’rifat berhubung dengan Arasy
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
Selain dari keterangan2 Al-Qur’an dan Hadith2 Rasulullah, penjelasan yang
diberikan oleh Ahli-Ahli Ma’rifat berhubung
dengan Arasy adalah sangat menarik untuk di jadikan I’tibar dan panduan.
Sebagaimana telah maklum, Ahli Ma’rifat adalah hamba2 Allah
yang mu’min yang telah sampai Hadrat Tuhan Yang Maha Suci tanpa sebarang hijab.
Mereka diperlihatkan oleh Allah Ta’ala akan Zat- Nya Yang Maha Quddus, yang Laisa Kamithlihi Syai’un.
Di atas Kemurahan-Nya, mereka juga diperlihatkan oleh Allah Ta’ala akan
perbendaharaan-Nya yang tersembunyi… mereka dapat melihat dengan
nyata akan keadaan dan hakikat Arasy, Kursi,
Qalam, Luh Mahfuz bahkan sekalian alam ghaib, tanpa sebarang keraguan
sedikit pun.
Dari keterangan mereka
(Ahli Ma’rifat @ Arif Billah ) kita dapat memahami dengan lebih jelas akan
keadaan Arasy. Di antara yang dapat disebutkan untuk umum adalah :
Pertama :
Arasy adalah Tempat paling Indah, paling suci dan paling agung dari sekalian
tempat yang diciptakan oleh Allah Ta’ala. Ianya dihiasi dengan
cahaya Ketuhanan Yang Gilang-Gemilang. Sesiapa yang melihatnya pasti
terpesona, kerana tiada kata2 yang dapat mengungkapkan kehebatan dan
keindahannya.
Kedua :
Luasnya Arasy sejauh mata memandang, seolah2 tiada penghujung. Apabila di lihat
pada semua arah, depan belakang, kanan kiri, yang terlihat adalah lapangan luas
yang tidak terjangkau oleh pandangan. Tiada yang mengetahui keluasannya
melainkan Allah dan mereka2 yang diberi pengetahuan berkenaan dengannya.
Ketiga :
Arasy adalah Pusat Pemerintahan Allah Ta’ala memerintah makhluk-Nya. Allah
Ta’ala menurunkan Perintah, Larangan dan Hukuman ke atas makhluk-Nya menurut Ilmu, Iradat (Kehendak) dan Kudrah (Kekuasaan) Nya. Iaitu sekalian
Taqdir yang tertulis pada Luh Mahfuz.
Keempat :
Arasy adalah di antara makhluk Allah yang tidak dibinasakan. Ketika berlaku
Hari Qiamat, sekalian makhluk akan binasa dan hancur lebur kecuali beberapa
makhluk yang dimuliakan oleh Allah Ta’ala dan tidak dibinasakan.
Di antaranya :
Nur Muhammad, Ruh Ruhani, Arasy, Kursi, Luh Mahfuz, Qalam, Syurga dan Neraka.
Kelima :
Arasy adalah tempat kemuliaan bagi hamba2 Allah yang mencapai Darjat Keimanan
yang tertinggi. Orang Mu’min yang sampai ke martabat kesucian Tauhid yang
sempurna, iaitu Maqam Ihsan, Maqam Taqwa, Maqam Shuhud yang sempurna…
akan dipakaikan oleh Allah Ta’ala dengan pakaian kemuliaan “Raja2” dan
menjemput mereka (ruh mereka) ke Arasy-Nya yang Agung. Mereka adalah
tetamu-Nya yang amat istimewa. Walaupun jasad mereka di dunia, namun ruh mereka
terbang tinggi merentasi sekalian alam untuk bertemu kekasih mereka, Rabbul
Jalil. (sila rujuk artikel “Pembahagian
Tingkatan Iman” yang telah dibincangkan dahulu)
Siapakah mereka ini?
Merekalah para Rasul-Rasul, Nabi-Nabi
dan Ahli Ma’rifat pewaris Nabi…!
Semua Rasul, Nabi dan Ahli Ma’rifat sampai ke Hadrat Tuhan dengan ruh sahaja. Kecuali Junjungan Besar Nabi Muhammad yang diberi kemuliaan yang mengatasi segala kemuliaan makhluk, hadir di atas Arasy
yang mulia dengan jasad berserta
ruh Baginda… sehingga hal ini menjadi suatu pengkhususan dan
Mu’jizat yang istimewa bagi Junjungan kita.
Perhatian serius
Di sini timbul kekeliruan yang amat besar bagi orang2 beriman.
Bagaimanakah Rasulullah melihat Allah di atas Arasy?
Bagaimana Rasul2, Nabi2 dan Ahli-ahli Ma’rifat sekaliannya yang sampai ruh
mereka ke Arasy melihat Allah?
Pada sangkaan kebanyakan orang awam, Rasul dan Ahli Ma’rifat melihat dan
menghadap Allah di atas Arasy laksana hamba menghadap Raja di dunia.
Mereka memikirkan seolah2 Allah Ta’ala duduk bertahta seperti Raja di
Singgahsana lalu Rasul atau Ahli Ma’rifat sungkur sujud di hadapan-Nya.
Golongan Mujassimah dan Wahabiyah yang mengikuti mereka pada zaman ini
mengambil konsep ini dan jadikannya pegangan. Bahkan golongan wahabiyah
menjadikan peristiwa Mi’raj Rasulullah sebagai hujjah mereka bahawa Allah duduk
dan tinggal di atas Arasy. Mereka berhujjah : “Jika Allah Ta’ala bukan
duduk dan tinggal di Arasy, kenapa Allah jemput Rasul untuk menghadap-Nya di
Arasy?
Ini hujjah aqal yang cukup kuat bagi mereka (mujassimah dan wahabiyah yang
mengikut mereka)
Apakah kata kalian?
Jika dipandang seimbas, kelihatanlah hujjah Mujassimah dan Wahabiyah yang
mengikuti mereka pada zaman ini benar dan tak dapat di sangkal, Sedangkan
hakikatnya ia adalah pegangan batil dan sesat…!
Ikuti perbincangan seterusnya. Mudah-mudahan mendapat cahaya..!
Siri 4 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
5.0 Memecahkan Sangkaan "Allah Duduk Atas Arasy"
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
Golongan mujassimah dan Wahabiyah yang mengikut mereka pada zaman ini berpegang
bahawa Allah Ta’ala duduk, tinggal, menetap, bertahta (seperti Raja dunia) di
atas Arasy.
Dan sebahagian orang2 Islam awam terikut2 dengan pegangan tersebut tanpa mereka
sedari.
Sebahagian Laman web / blog orang Islam juga menyebarkan fahaman tersebut tanpa
mereka menyedari bahawa ianya pegangan yang batil yang membawa kepada Syirik
Akbar (mempersekutukan Allah dengan makhluk).
Untuk memecahkan kebuntuan pemikiran bahawa Allah duduk / bertahta seperti Raja
dunia /menetap/ tinggal dsb. di atas Arasy, cuba kalian renungi
dasar2 hujjah ini…
Pertama:
~~~~~~~
Cuba teliti dalil2 berkenaan Arasy seperti yang kita jelaskan di atas. Dari
keterangan tersebut kita fahami bahawa Kursi apabila dibandingkan dengan
sekalian makhluk… sekalian makhluk hanyalah umpama sebentuk cincin di padang
pasir.
Dan Arasy, apabila dibandingkan Kursi ..... Kursi itu hanyalah sebentuk cincin di padang pasir Sahara yang amat luas.
Ini bermakna sekalian kejadian termasuk Kursi apabila dibandingkan dengan
Arasy hanyalah ibarat sebutir debu yang tidak kelihatan. Maka kita dapat
bayangkan betapa besarnya Arasy.
Perhatikan dengan halus… di sini berlaku penyelewengan….!
Oleh kerana demikian luasnya Arasy, maka mulalah aqal manusia memikirkan
/terbayang2 seolah2 Allah Ta’ala duduk di atas Arasy atau di dalam perkataan
lain Arasy menanggung Zat Allah....!
Apakah makna pegangan ini?
Maknanya adalah : kamu sudah menjadikan Allah Ta’ala itu kecil dibandingkan
dengan Arasy. Dan kamu sudah beri’tiqad bahawa Allah Ta’ala mempunyai jisim
kerana tidak ada yang menempati jisim melainkan jisim. Dan kamu telah
beri’tiqad bahwa Allah Ta’ala lemah kerana Dia memerlukan tempat duduk
pada makhluk-Nya. Maha Suci Allah dari sekalian pegangan ini…!
Kedua :
~~~~~
Sekali lagi perhatikan dalil2 berkenaan Arasy.
Memang benar Arasy itu adalah ciptaan Allah yang terbesar sehingga tiada dapat
dijangkau akan keluasannya. Namun, Arasy dan sekalian makhluk pada
pandangan Allah Ta’ala hanyalah sebutir debu yang tiada makna
apa2..!
Bahkan menurut pandangan hakikat kejadian, sekalian makhluk walau sebesar mana
pun ia, semua itu hanyalah majaz
(bayangan) – iaitu hakikatnya tidak wujud.
Jika demikian… jika Arasy dan sekalian ciptaan itu hanya sebutir debu
pada pandangan Allah, adakah kamu katakan Allah duduk atas
debu?
Atau adakah kamu katakan Allah Ta’ala duduk atas ciptaan-Nya yang pada
hakikatnya tidak wujud?
Apakah layak dikatakan Allah duduk atas debu?
Cuba renungkan sedalam2nya….
Bersambung Insya Allah.
Catitan Penting :
~~~~~~~~~~~
1) Penjelasan di atas BUKAN bermaksud
merendahkan keagungan dan kemuliaan Arasy kerana ia tetap hebat dengan
kemuliaannya sebagaimana ia dicipta oleh Allah Ta'ala.
Maksud kita yang sebenar adalah Maha
Besar Allah yang tiada had, batas dan ukuran... berbanding dengan makhluk
ciptaan-Nya yang mempunyai ukuran, batas dan hadnya. Maka tidak layak
dikatakan Allah Yang Maha Besar duduk
atas ciptaan -Nya.
Jadi point sebenar di sini adalah :
Pentafsiran yang salah oleh golongan
mujassimah dan wahabiyyah yang mengikut mereka pada zaman ini.
Mereka mentafsirkan "istiwa"
dengan makna "duduk,. tinggal, menetap dsb. yang membawa kepada
penyerupaan dengan makhluk. Ini
adalah kesalahan yang amat besar yang membawa kepada kesyirikan.
Wallahu A'lam
Siri 5 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
6.0 Penjelasan Mi’raj Rasulullah ke Arasy –
Tujuan dan Hikmah
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
Ahlus Sunnah Wal Jamaah secara ijma’ (sepakat) meyakini
sesungguhnya Rasulullah ﷺ telah Mi’raj ke Arasy dengan jasad serta ruh Baginda. Sehingga
peristiwa tersebut menjadi Khususiyah
(Kekhususan) dan Mu’jizat yang istimewa kepada Rasulullah ﷺ.
Ini bermakna Mi’raj Rasul ke Arasy benar2 terjadi secara nyata, dan BUKAN lewat
mimpi dan BUKAN perjalanan ruh semata2.
Baginda telah dijemput khusus oleh Allah Ta’ala ke Arasy yang letaknya jutaan
berbillion batu jauhnya dari bumi, sebagai suatu penghormatan yang tidak pernah
diberi kepada mana2 Rasul lain. (peringatan semula: Sebagaimana kita
telah menjelaskan sebelum ini para Rasul, Nabi dan Ahli Ma’rifat hanya
“Mi’raj” ke Arasy dengan ruh sahaja, BUKAN berserta jasad.)
Baik, kita tidak bahaskan bab ini kerana telah sedia maklum. Bahkan seluruh
ummat telah akui kebenaran ini sebagai suatu keyakinan yang pasti.
Perkara yang kita ingin bincangkan secara serius di sini adalah anggapan dan
keyakinan setengah orang Islam bahawa Allah Ta’ala “duduk” di atas Arasy
dan Rasulullah ﷺ dijemput oleh Allah ke Arasy untuk bertemu
dengan-Nya di Arasy. Mereka membayangkan seolah2 Allah Ta’ala “duduk” bertahta
di atas Arasy umpama seorang Raja, lalu Rasulullah datang menyembah sujud di
hadapan-Nya. (seperti manusia menghadap dan menyembah Raja di
dunia).
Golongan yang mempunyai pendirian ini berhujjah : “ Jika Allah
Ta’ala tidak duduk di atas Arasy, mengapa Rasulullah dijemput ke
Arasy?”
Mereka berhujjah lagi, “ Jika Allah tidak menetap di atas Arasy tentu Allah
Ta’ala sampaikan wahyu seperti biasa di dunia saja, tak perlu dijemput ke
Arasy”
Mereka berhujjah lagi : “Ulang aliknya Rasulullah ke
Arasy agar dapat mengurangi solat 50 waktu juga menunjukkan Allah di atas
Arasy. Ini sangkaan atau dakwaan mereka.!
Jika dipandang sekali imbas, kelihatan hujjah ini logic pada aqal. Tetapi
adakah hujjah ini sesuai dengan Aqidah yang benar dan Tauhid yang suci?
Adakah pegangan seperti ini menepati pendirian Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Adakah
pegangan ini yang dikehendaki oleh Allah Ta’ala?
Untuk mendapat gambaran darihal Mi’raj Rasulullah ﷺ
perhatikan penjelasan2 berikut :
Berdasarkan Al- Qur’an, Hadith dan Ulama Ahlus Sunnah, tujuan Rasulullah ﷺ
diperjalankan oleh Allah Ta’ala ke Arasy-Nya mempunyai rahsia Syari’at dan
Haqiqat yang tersangat dalam. Di antaranya yang terpenting:
(1) Untuk memperlihatkan kepada Rasulullah ﷺ
dan Ummat manusia akan kebesaran, kehebatan dan keagungan Allah Ta’ala.
Sepanjang perjalanan Rasulullah diperlihatkan oleh Allah Ta’ala akan
keajaiban penciptaan2 Allah Ta’ala Yang Maha Agung yang sangat
mempesonakan.
(2) Untuk memperlihatkan balasan2 baik dan buruk yang disediakan oleh
Allah Ta’ala kepada manusia.
Rasulullah ﷺ diperlihatkan gambaran balasan yang disediakan oleh Allah untuk manusia. Rasulullah ﷺ
melihat keadaan2 manusia di dalam syurga dan neraka.
(3) Untuk memuliakan Rasulullah ﷺ di
atas sekalian Rasul-Rasul yang lain.
Rasulullah ﷺ dipertemukan oleh Allah Ta’ala dengan
sekalian Anbiya dan menjadi Imam mereka di Masjdil Aqsa. Seterusnya Baginda
dipertemukan dengan Rasul2 Ulul Azmi di langit sebagai suatu penghormatan yang
sangat istimewa kepada Rasulullah ﷺ.
Mereka (sekalian Anbiya dan Ulul Azmi) berikan ucapan hormat, memuji2 dan
memuliakan Rasulullah ﷺ.
(4) Untuk menunjukkan keistimewaan ibadah solat yang akan diwajibkan ke
atas Rasulullah ﷺ dan Ummat Baginda.
(5) Untuk menunjukkan keistimewaan Arasy Allah Ta’ala sebagai “maqam” dan
“tempat kemuliaan” bagi kekasih2 Allah Ta’ala.. iaitu dari kalangan Rasul, Nabi
dan Ahli-Ahli Ma’rifat.
Arasy adalah tempat yang paling tinggi dan paling mulia daripada sekalian
tempat yang dijadikan oleh Allah Ta’ala, sebagaimana telah dijelaskan
sebelum ini. Maka apabila Rasulullah ﷺ diangkat oleh Allah Ta’ala ke atas Arasy, secara langsung menunjukkan suatu
“maqam” atau “darjat” yang khusus bagi kekasih2 Allah. Maksud
di sini adalah : Selain dari Rasulullah , para Rasul, Nabi dan Ahli Ma’rifat
juga diangkat ke maqam yang tinggi di sisi Allah Ta’ala. Maqam yang tinggi ini
dilambangkan dengan naiknya mereka ke Arasy. Tetapi dengan suatu perbezaan yang
ketara…!
Perbezaan Rasulullah ﷺ memperoleh Maqam ini dengan sekalian Anbiya dan
Auliya Allah adalah :
Rasulullah dijemput dengan jasad berserta ruh Baginda sementara
selain dari Baginda adalah dengan “ruh” semata2.
(6) Untuk melimpahkan beberapa banyak Ma’rifat Ilahiyyah (Rahsia2
Ketuhanan) ke dalam dada Rasulullah sebagai suatu Mu’jizat khusus
Rasulullah yang menjadi “Rahsia Kekuatan Ummat (Ahlus Sunnah Wal
Jamaah).
Melalui rahsia ini Islam akan tetap terpelihara sehingga akhir zaman.
Maksudnya Islam dan Ummatnya (ahlus Sunnah Wal Jamaah) tidak akan terhapus
tetapi akan tetap berdiri teguh sehingga Hari Qiamat. Walaupun pada saat2
tertentu Ummat Islam kelihatan lemah tidak terdaya, Islam secara umumnya
kelihatan pudar, tetapi itu semua hanya pada permukaannya sedangkan Kekuatan
sebenar Islam yang tersembunyi tetap wujud.
Tonggak2 yang menjadi “tiang-tiang” kekuatan Islam ini adalah Pewaris2 Baginda
yang terdiri dari Ahli Ma’rifat (disebut juga Ahli Sufi atau Mursyid atau
Shaikh atau Murobbi yang siddiq) sepertimana huraian kita pada Tajuk
“Pembahagian Tingkatan Iman”)
Rumusan awal dari penjelasan pertama ini adalah :
Rasulullah ﷺ
dijemput oleh Allah Ta’ala ke Arasy sebagai menunjukkan keagungan Allah
Ta’ala, memperlihatkan kehebatan ciptaan-Nya dan sebagai memuliakan Rasulullah ﷺ di atas segala makhluk lain. Arasy
juga menjadi perlambangan ketinggian Ma’rifat seseorang kepada Allah Ta’ala.
Bersambung Insya Allah
Siri 6 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
6.0 Penjelasan Mi'raj Rasulullah - Tujuan dan Hikmah (sambungan)
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
Kedua : Jarak Perjalanan
Rasulullah ke Arasy
………………………………………………........
Sudah pasti jarak perjalanan Rasulullah ﷺ yang menempuh berbillion batu jauhnya ke Arasy menjadi kemusykilan.
Pada sangkaan sebahgian orang yang keliru,
mereka mengatakan Rasulullah ﷺ
menempuh jarak yang begitu jauh ke Arasy, maka datang sangkaan - sudah tentu
perjalanan itu adalah menuju Allah yang duduk di atas Arasy. Menggunakan
istilah “menuju Allah yang duduk
di atas Arasy" adalah pegangan batil.
Pegangan yang benar berhubung dengan hal ini adalah :
Rasulullah ﷺ bergerak pantas merentasi alam semesta -
itu benar.
Perjalanan Rasulullah ﷺ
menempuh jarak yang amat jauh - itu benar.
Rasulullah ﷺ menempuh sekalian lapisan langit hingga ke
Arasy dan kembali ke bumi dalam waktu yang sangat singkat - itu
benar.
Tetapi semua itu (jarak yang jauh, masa yang singkat, bergerak pantas)
adalah ungkapan-ungkapan nisbah kepada
makhluk, dan BUKAN jarak
perjalanan yang hampirkan kepada Zat Allah. Kerana pada hakikatnya
Allah Ta’ala TIDAK berjarak dari makhluk
dengan ertikata ukuran makhluk
Jarak, panjang, pendek dan seumpamanya
hanyalah perlambangan untuk menunjukkan hubungan makhluk dengan makhluk BUKAN
makhluk kepada Tuhan.
Susah faham?
Sekali lagi…. perhatikan dari hati yang jernih….
Perjalanan Rasulullah ﷺ yang sedemikian jauhnya dari bumi, .....
walaupun Baginda menempuh jarak yang amat jauh, namun ianya tidak mempunyai
apa2 makna kepada kewujudan Zat Allah Ta’ala. Walaupun jaraknya billion
batu dari bumi, namun pada kewujudan Allah Ta’ala Yang Maha Besar, jarak itu
tiada makna apa2. Barangkali perjalanan itu hanya 1 inci, atau sedikit
dari itu. Apakah maksudnya.?
Maksudnya adalah :
Allah Ta’ala Maha Besar yang tiada had dan batas kebesaran-Nya. Allah Ta’ala
Maha Meliputi sekalian alam, sehingga tiada wujud “jarak” antara-Nya dengan
makhluk.
Walaupun Rasulullah ﷺ menempuh jarak yang sangat jauh ke Arasy, namun
Zat Allah Ta’ala tetap seperti sediakala. Sama ada Rasulullah ﷺ naik ke atas Arasy atau kembali ke bumi, semua itu TIDAK menambahkan
“jarak” atau mengurangi “jarak” nisbah kepada Zat Allah Ta’ala. Walaupun
Rasulullah ﷺ
bergerak ke kanan atau ke kiri, ianya tidak mengalihkan arah nisbah kepada
kewujudan Zat Allah Yang Maha Besar dan Maha Meliputi…!
“Jarak” yang jauh itu hanyalah menunjukkan ukuran pada sisi makhluk. Allah
Ta’ala tetap sediakala sama ada Rasulullah ﷺ
Melainkan Allah Ta'ala sangat hampir dengan makhluk-Nya.
Rasulullah ﷺ
tetap hampir dengan Allah Ta’ala sama ada Rasulullah ﷺ berada di Madinah atau berada di atas Arasy. Rasulullah ﷺ
tetap melihat Allah Ta’ala sama ada ketika Baginda di bumi atau di atas Arasy.
Di sini, timbul satu kemusykilan lain,… Jika demikian apa tujuan Allah
Ta’ala menjemput Baginda ke Arasy?
Jawapannya :
Kita sudah menyebut pada awal perbincangan, bahawa Mi’raj Rasulullah ﷺ ke
Arasy mengandungi suatu perlambangan abstrak yang sangat halus dan istimewa
yang menunjukkan “maqam” dan “kedudukan” hamba Allah yang
Mu’min. Pertama sekali sudah tentu menunjukkan Keagungan
Allah Ta’ala dan ciptaan Arasy-Nya yang tersangat hebat. Kedua sebagai
suatu kemuliaan yang sangat istimewa kepada Rasulullah ﷺ.
Ianya merupakan lambang dan maqam Rasulullah ﷺ
yang amat tinggi mengatasi makhluk lain.
Ketiga : Perjalanan Rasulullah
mempunyai arah tertentu
………………………………………………….......
Dari kisah Mi’raj, kita faham bahawa Rasulullah ﷺ diangkat dari satu langit ke langit sehingga akhirnya sampai ke Arasy.
Ini menunjukkan Rasulullah ﷺ bergerak pada “arah” tertentu.
Kunci memahami penjelasan ini adalah perkataan “arah”.
Pada pendirian Ahlus Sunnah Wal Jamaah, setiap sesuatu yang memiliki
“arah” adalah makhluk. Arasy adalah makhluk, maka layaklah dikatakan
Rasulullah ﷺ
menuju ke Arasy.
Tetapi bolehkah kita katakan Allah Ta’ala "duduk" di atas
Arasy dan Rasulullah ﷺ menuju Allah di atas Arasy? Jika ada
I’tiqad demikian bermakna kamu sudah menyamakan Allah Ta’ala dengan makhluk.
Maha Suci Allah Ta’ala daripada memiliki “arah” …!
Keempat : Arasy adalah sebuah
“tempat”
……………………………………………..
Sebagaimana huraian berkenaan sifat2 Arasy, kita fahami Arasy adalah makhluk
Allah yang diciptakan yang mempunyai tempat tertentu, iaitu kedudukannnya di
atas sekalian alam. Apabila disebut “tempat” dan “di atas”
secara khusus menunjukkan kepada kedudukan, maka ini adalah makhluk.
Pada I’tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah, yang memiliki “tempat” adalah makhluk.
Maha Suci Allah Ta’ala mempunyai tempat tertentu.
Kelima : Arasy adalah Lambang Kemuliaan
Ahli Ma’rifat
………………………………………………….......
Orang yang berjalan pada Jalan Ma’rifat Ilahiyyah, pada hakikatnya adalah
mereka itu “Mi’raj” ke Arasy Allah Ta’ala dengan “ruh” nya. (kita
telah huraikan sebelum ini, hanya Rasulullah ﷺ
seorang sahaja kekasih Allah yang diperjalankan oleh Allah ke Arasy dengan
jasad dan ruh. Selain dari itu sama ada mereka itu Rasul, Nabi atau Ahli
Ma’rifat,,, kesemua mereka hanya sampai ke Arasy dengan ruh semata2)
Salikin (murid pada Toriqat Ahli Sufi atau disebut juga pengembara keruhanian
pada Jalan Ma’rifat Ilahiyyah) akan melalui pengembaraan “ruh” atau
“ruhani” nya merentasi sekalian langit dunia menuju ke Arasy.
Maqam atau stesen perhentian terakhir bagi seseorang salikin adalah Arasy.
Orang yang sampai ke Arasy (ruhaninya) dan sudah tetap kedudukannya di atas
Arasy, tidak lagi disebut “salikin” tetapi di sebut “Arifin”
(rujuk Penjelasan dan dalil2 berkenaan Arif Billah pada tajuk “Pembahagian
Tingkatan Iman” ).
Mereka diperlihatkan oleh Allah Ta’ala akan Zat-Nya Yang Laisa Kamitlihi Syai’un (Yang tiada umpama sesuatu
seperti-Nya) sebagaimana Allah Ta’ala memperlihatkan diri-Nya kepada
Rasulullah ﷺ ketika Baginda Mi’raj. Pandangan ini adalah benar dan BUKAN khayalan.
Hanya saja pandangan ahli Ma’rifat (iaitu Rasul, Nabi dan Mu’min Sejati yang
sampai maqam Quddus ini seluruhnya)
adalah melalui pandangan “ruhani” semata-mata. Ertinya walaupun jasad
mereka di dunia, tetapi ruh mereka terbang ke angkasa raya, merentasi sekalian
langit dunia, sampai ke Sidratul Muntaha
dan akhirnya sampai ke Arasy lalu diperlihatkan oleh Allah Ta’ala akan Zat-Nya
Yang Maha Agung dan Maha Suci. Maqam ini adalah Maqam Tauhid Zat yang
sempurna..! Atau disebut juga maqam “Tajalli"
Bagaimanakah ini berlaku?
Ini tidak dapat disebutkan di sini secara terperinci. Memadailah difahami
secara ringkas bahawa wujudnya Mu’min Sejati yang suci bersih diangkat oleh
Allah Ta’ala ke Arasy dan dipakaikan dengan pakaian kemuliaan menjadi kekasih
Allah. Mereka adalah Ahli Ma’rifat atau disebut juga Arif Billah yang
mewarisi Rasulullah ﷺ bagi mendidik dan memimpin Ummat Baginda.
Mereka dizahirkan oleh Allah Ta’ala silih berganti pada setiap zaman sehingga
ke Hari Qiamat.
Bersambung Insya Allah.
Siri 7 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
6.0 Penjelasan Mi'raj Rasulullah
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pertama :
~~~~~~~~
Tujuan utama Rasulullah ﷺ diangkat ke Arasy adalah sebagai suatu kemuliaan yang tiada terhingga kepada Baginda dan memperlihatkan segala tanda2 Kebesaran dan Keagungan Allah Ta'ala. BUKAN kerana Allah Ta’ala duduk di atas Arasy.
Dalam ertikata lain, Allah Ta’ala memperjalankan Rasulullah ﷺ ke Arasy adalah bertujuan memperlihatkan kepada seluruh alam semesta bahawa Baginda adalah insan termulia dan Arasy itu menjadi “lambang” kemuliaan tersebut.
Dijelaskan lagi maksudnya secara umum: Insan2 yang dipilih oleh Allah sampai ke Arasy-Nya adalah insan2 yang menerima kemuliaan yang tidak terhingga dari Allah Ta’ala. Mereka menjadi kekasih Allah yang sentiasa berdamping dengan-Nya, sentiasa menerima seruan2-Nya dan sentiasa di dalam pimpinan-Nya.
Kedua :
~~~~~~
Melalui peristiwa Mi’raj Rasulullah , Ummat manusia seluruhnya dapat mengetahui akan betapa luas, besar dan hebatnya sekalian ciptaan Allah Ta’ala.
Ketiga :
~~~~~~
Memang benar Rasulullah melihat Zat Allah ketika Baginda diangkat oleh Allah Ta’ala ke atas Arasy. Tetapi perlu di jazamkan (tanam kukuh di dalam hati), bahawa Zat Allah yang Baginda lihat adalah Zat Yang Laisa Kamithlihi Syai’un. (tiada umpama sesuatu seperti-Nya) yang tidak dapat disebutkan rupa-Nya atau tempat-Nya atau arah-Nya..!
Segala yang terlintas pada fikiran yang menggambarkan rupa, bentuk, arah atau tempat bagi Tuhan, maka itu BUKAN Tuhan Rabbul Jalil.
Keempat :
~~~~~~~~
Ungkapan sebenar bagi menjelaskan pertemuan dan penglihatan Rasulullah pada Zat Allah di atas Arasy adalah :
Allah Ta’ala tajalli (menyatakan diri-Nya) kepada Rasulullah di atas Arasy. BUKANLAH sebagaimana sangkaan sebahagian Orang Islam, bahwa Allah Ta’ala "duduk" di atas Arasy. Ini pegangan yang salah.
Keadaan tajalli yang disebutkan di atas hampir serupa dengan “Tajalli Allah Ta’ala di bukit Tursina” kepada Nabi Musa Alaihis Salam. Maksud Alllah Ta’ala Tajalli di Bukit Tursina, BUKANLAH bermakan Allah Ta’ala itu duduk atau berdiri atau bertahta di atas bukit Tursina, melainkan apa yang dimaksudkan adalah Allah Ta’ala menyatakan Diri-Nya di atas Bukit Tursina.
Bagaimana kaifiyyat atau cara “Allah Ta’ala menyatakan diri-Nya”,?
Jawapan nya :
Tiada kaifiyyat atau cara untuk
menghuraikannya dan dilarang bertanya “bagaimana” terhadap Zat Allah
Ta’ala, kerana Dia Zat Yang Laisa
Kamithlihi Syai’un.
Kelima :
~~~~~~
Ulang aliknya Rasulullah ﷺ ke Arasy agar dikurangkan waktu solat 50
waktu, BUKAN kerana Allah duduk di atas Arasy tetapi perbuatan Rasulullah ﷺ
adalah sebagai adab dan sebagai isyarat “maqam” menerima perutusan Ilahi iaitu
Rasulullah kembali ke tempat Baginda mula2 diwahyukan perintah solat.
Keenam :
~~~~~~~~
Rasulullah ﷺ tetap memandang Allah Ta’ala sama ada ketika Baginda
di dunia atau ketika Baginda diangkat ke Arasy. Tetapi bezanya,
pandangan terhadap Zat Allah di atas Arasy adalah suatu pandangan yang istimewa
yang tidak dapat digambarkan dengan kata2 atau tulisan atau
fikiran. Di dalam istilah Ma’rifat, ini adalah disebut : Tajalli (pernyataan Tuhan akan diri-Nya
kepada hamba pilihan-Nya)
Ketujuh :
~~~~~~~~
Allah Ta’ala tetap sediakala sama ada ketika Rasulullah
tinggal di bumi atau Baginda diangkat ke atas Arasy. Tidaklah berkurang jarak antara Baginda dengan Allah Ta’ala disebabkan naiknya Rasulullah ke atas
Arasy. Dan juga tidak bertambah
jauh jaraknya dari Allah Ta’ala disebabkan turunnya Baginda dari Arasy.
Hakikatnya tidak wujud “jarak” antara makhluk dengan Tuhan Rabbul Jalil kerana
Dia (Rabbul Jalil) adalah Maha Besar yang tiada had kebesaran-Nya dan Maha
Meliputi bagi sekalian makhluk yang tidak dapat disebutkan atau dibayangkan kaifiyyatnya (caranya).
Kelapan:
~~~~~~~
Sesiapa yang mengi’tiqadkan bahawa Allah Ta’ala itu duduk atau bertahta seperti
manusia bertahta di dunia, lalu Rasulullah ﷺ
datang menghadap laksana rakyat menghadap Raja di dunia, maka ini tidak syak
lagi adalah Syirik.
Wallahu A’lam.
- SELESAI -
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇❇️
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇❇
No comments:
Post a Comment