Susunan
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
MUHASABAH DIRI: TIGA TINGKATAN ORANG BERPUASA
(Siri 1)
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
لْحَمْدُ ِللهِ الَّذِيْ أَنْعَمَنَا بِنِعْمَةِ اْلإِيْمَانِ وَاْلإِسْلاَمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْفَاتِحِ لِمَا أَغْلَقَ وَالْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ, نَاصِرِ الْحَقِّ بِالْحَقِّ الْهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ الْمَسْتَقِيْمِ وَعَلىَ آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارُهُ عَظِيْمٌ
✨🕌✨Firman Allah :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertaqwa”
[Al-Baqarah (2) : Ayat 183]
✨🕌✨Rasulullah ﷺ bersabda:
كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ، قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ : إِلاَّ الصَّوْمَ، فَإِنَّهُ لِى وَأَنَا أَجْزِى بِهِ، يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِي
“Seluruh amal manusia dilipatgandakan satu kebaikan dibalas dengan sepuluh hingga tujuh ratus kali lipat. Allah Taala berfirman: “Kecuali puasa. Sesungguhnya ia hanya untuk-Ku, dan Akulah yang akan membalasnya. dia meninggalkan syahwat dan makannya ikhlas karena Aku.”
[Imam Muslim]
1.0 Sinopsis
1.1 Pendekatan, cara menyambut, cara perlaksanaan puasa oleh orang2 beriman adalah berbeza2 mengikut Tingkatan Iman / Tauhid / Ma'rifatnya.
1.2 Hasil yang diperoleh daripada puasa oleh orang2 beriman adalah mengikut ketinggian darjat Iman / Tauhid / Ma'rifat seseorang.
1.3 Secara umumnya, terdapat tiga tingkatan orang berpuasa berdasarkan tiga Tingkatan Iman / Tauhid /Ma'rifat
Pertama :
Tingkatan orang awam.
Kedua :
Tingkatan Salikin / Muridin/ Murid yang menempuh Jalan Ma'rifat dengan bimbingan Shaikh Mursyid
Ketiga :
Tingkatan Arifin / Arif Billah
1.4 Orang awam mematuhi sekalian hukum-hakam syari'at (fiqh) tetapi tidak memerhatikan syarat2 hati iaitu tasawwuf. Maka TIDAK sampai kepada matlamat Taqwa kerana tiada jalan sampai ke sana.
1.5 Salikin/ Murid pada Jalan Ma'rifat berusaha sungguh2 memelihara kedua2nya bahagian agama iaitu syari'at zahir (fiqh) dan syari'at batin iaitu tasawwuf. Maka hasilnya lumayan jauh lebih banyak dari orang awam. Mereka menuju ke matlamat Taqwa.
1.6. Ahli Ma'rifat menghayati ruh puasa bersama kehadiran Ilahi kerana telah diKurniakan oleh Allah Maqam kesempurnaan Taqwa. (Maqam Kesempurnaan Taqwa sama dengan Maqam ihsan / Maqam Mukasyafah / Maqam Tauhid Zat yang tahqiq.)
Bersambung siri 2 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ
Perhatian penting:
Tujuan kita di sini BUKAN menilai individu atau kumpulan. Tujuan Risalah kecil ini adalah bertujuan melihat diri dan muhasabah diri. In shaa Allah
Siri 2 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
2.0 Muqaddimah
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertaqwa”
💫🌻Saat ini amat baik untuk kita muhasabah diri...
✍Sudah bertahun lamanya kita berpuasa Ramadhan dan sambut Idul Fitr, apakah yang kita peroleh?
✍Puasa berganti puasa, Ramadhan berganti Ramadhan, Idul Fitri pergi dan kembali saban tahun... apakah hasil nya ?
✍Apakah yang kita bawa setelah selesai Ramadhan dan Idul Fitr?
✍Sejauh manakah kita memahami makna dan hakikat “puasa Ramadhan” dan hakikat “Idul Fitr”?
💫🌻Saat ini amat baik untuk renung diri....
✍Kita telah berpuasa sekian lama, barangkali sudah puluhan tahun,
Adakah ianya menjadi Ibadah yang tulus ikhlas atau sekadar memenuhi adat kebiasaan tahunan…?
✍Apakah rahsia, hikmah dan tuntutan sebenar Allah Ta'ala menjadikan puasa di bulan Ramadhan dan Idul Fitr...?
💫🌻Mari kita muhasabah sebelum kita menerima hisab...
3.0 Anggapan Berbagai Golongan Ummat Terhadap Ramadhan dan Idul Fitr
Cara Menyambut Ramadhan :
(1) Ada sebahagian Ummat ini bergembira dengan kedatangan Ramadhan kerana di bulan Ramadhan rezeki melimpah ruah.
(2) Ada sebahagian lagi sukacita kerana pada bulan Ramadhan segala macam juadah dapat dinikmati.
(3) Bagi peniaga2, ini musim kegembiraan kerana bulan Ramadhan menjadi medan mencari keuntungan berganda2.
(4) Bagi si abid (orang yang gemar mencari pahala di dalam ibadah) Ramadhan adalah lubuk menggandakan pahala yang banyak.
Sambutan Idul Fitr :
Idul Fitr (atau disebut Hari Raya oleh kebanyakan kita) pula disambut dengan berbagai cara.
(1) Membanyakkan pakaian2 baru, sehingga sebahagiannya menyiapkan berpuluh pasang pakaian untuk menyambut Hari Raya.
(2) Bergembira dan berseronok dengan makan minum.
(3) Berbelanja2 banyak untuk berkelah atau bersiar2
(4) Bergembira dengan membakar mercun.
Dan lain2 lagi mengikut cara masing2…
Alhamdulillah.....
Besarnya Kurnia Allah sehingga seluruh Ummat memperoleh berbagai kenikmatan dan kebahagiaan mengikut cara masing2, jalan masing2, pendekatan masing2.
Alhamdulillah....
Semua keni'matan tersebut adalah sebahgian dari Kemurahan Allah yang memiliki Kurnia Yang Amat Luas. Masing2 orang Islam merasai keseronokan dan keindahan menurut apa yang mereka menyangka itulah keni'matan yang layak mereka merasainya bagi menyambut puasa Ramadhan dan seterusnya Idul Fitr...!
Tetapi persoalannya….
Apa kah itu tujuan sebenar Ramadhan dan Idul Fitr?
Apakah cara kita menyambut dan menjalani ibadah puasa itu menepati matlamatnya?
Apakah kita telah sempurnakan tuntutan Allah ke atas kita berhubung dengan tujuan puasa Ramadhan?
Atau di dalam bahasa yang lebih tepat, pernahkah kita menyelami makna, hakikat dan tuntutan Allah Ta'ala ke atas kita Ummat Nabi Muhammad mendatangkan bulan Ramadhan dan Sambutan Idul Fitr?
Untuk mencari jawapannya, mari kita menyelami Perintah Allah dan contoh dari Sunnah Rasul serta huraiannya menurut Ulama Ahlus Sunnah.
Siri 3 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
4.0 Menyelami Matlamat Puasa Ramadhan dan Idul Fitr
✨🕌✨Firman Allah :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertaqwa”
[Al-Baqarah (2) : Ayat 183]
Seluruh Ulama Ahlus Sunnah yang benar mentafsirkan Firman Allah di atas berkenaan kewajipan berpuasa kepada Ummat Islam dengan memberikan penumpuan kepada dua ungkapan paling penting....
Perhatikan dua ungkapan tersebut....
dimulai dengan seruan lembut kepada orang2 beriman ...
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
"Wahai orang2 beriman...."
dan disudahi dengan suatu matlamat yang tegas.....
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
"......agar kamu memperoleh Taqwa"
Suatu pengisytiharan Agung Allah Ta’ala yang memberikan penegasan bahawa :
Tujuan kamu berpuasa, tujuan kamu menahan lapar dan dahaga, tujuan kamu sedekah, tujuan kamu beramal beribadah banyak, tujuan kamu banyak membaca Qur’an, tujuan kamu banyak2 berzikir dan wirid di dalam bulan Ramadhan itu ….. semuanya itu hendaklah pada kesudahan puasa tersebut membawa kamu kepada TAQWA..!
Kita semua sudah biasa dengar istilah ini…. TAQWA! Iaitu ungkapan yang diulang2 oleh Khatib pada Hari Jumaat. Atau selalu juga disebut2 di dalam ceramah2.
Tetapi apakah sebenarnya TAQWA? Apakah hakikat TAQWA?
Jika TAQWA itu menjadi kesudahan hasil Puasa, maka kita perlu menyelami makna TAQWA yang sebenar yang dikehendaki Allah Ta’ala. Tidak memadai dengan hanya jadikannya slogan dan semboyan yang diulang-ulang tanpa memahami hakikatnya dan menyempurnakan tuntutannya.
Siri 4 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
5.0 Pengertian Taqwa
Berikut nukilan dari Kitab Al Ghunyah Li Talibi Toriqil Haqq_
🌻🕌Sabda Rasulullah ﷺ :
"Taqwa tempatnya di sini," Baginda menunjuk ke dadanya sebanyak tiga kali”
[Imam Muslim]
🌻🕌Ibnu Abbas رضي الله عنه berkata :
“Orang bertaqwa adalah yang takut terjerumus dalam syirik, dosa besar dan perbuatan keji.”
🌻🕌Ibnu Mas’ud رضي الله عنه berkata :
…..ketika menafsirkan firman Allah surat Ali Imran ayat 102, “Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah sebenar-benar taqwa kepada-Nya.” Beliau mengatakan, : “Hendaklah Dia (Allah) ditaati dan tidak dimaksiati, diingat serta tidak dilupakan, disyukuri dan tidak diingkari.”
🌻🕌Ibnu Umar رضي الله عنه berkata :
“ Taqwa adalah melihat diri sendiri tidak lebih dari orang lain.”
🌻🕌Imam Hassan رضي الله عنه berkata :
“Taqwa adalah orang yang mengatakan kepada setiap orang yang dia lihat, “dia lebih baik dariku.”
🌻🕌Sayyidina Umar Al-Khattab رضي الله عنه berkata kepada Ka’ab al-Akhbar رضي الله عنه,
“beritahu kepadaku tentang taqwa. Beliau berkata, “Apakah engkau pernah melalui jalan yang berduri?” “ya” jawab Umar. “kemudian apa yang engkau lakukan?” Sayyudina Umar menjawab, “aku akan menghindari dan menjauhinya” Ka’ab pun berkata, “ Itulah taqwa”
🌻🕌Shaikh Bakr Bin Abdullah رضي الله عنه berkata :
“Seseorang tidak disebut bertaqwa sampai dia benar2 bersikap berhati2 dalam makanan dan kemarahan.”
🌻🕌Shaikh Sufyan Ath-Thawri رضي الله عنه berkata :
“Orang yang bertaqwa adalah orang yang mencintai kecintaan orang lain seperti mencintai kecintaan sendiri.
🌻🕌Shaikh Al-Junaid رضي الله عنه berkata :
“Orang yang bertaqwa adalah orang yang mencintai kecintaan orang lain lebih daripada mencintai kecintaan diri sendiri.”
🌻🕌Shaikh Sirri Saqthi رضي الله عنه berkata :
“Orang yang bertaqwa adalah orang membenci diri sendiri” (membenci segala maksiat, kejahatan, kesyirikan, kekejian dan kelalaian diri - pent)
🌻🕌Shaikh Muhammad bin Khafif رضي الله عنه berkata :
“Taqwa adalah menghindari segala sesuatu yang menjauhkan engkau dari Allah”
🌻🕌Shaikh Abu Yazid Al-Bustami رضي الله عنه berkata :
“Orang bertaqwa adalah orang yang menjauhi segala yang syubhat.”
🌻🕌Ibnu Athiyyah رضي الله عنه berkata :
“Orang yang bertaqwa boleh diketahui dari keadaan lahiriah dan batiniahnya. Keadaan lahiriah dengan selalu memelihara hukum2 Allah dan batiniahnya selalu berniat dan melakukan segala hal dengan tulus dan ikhlas.”
🌻🕌Sulton Auliya, Shaikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani رضي الله عنه, menyimpulkan bahawa :
“TAQWA” adalah perhimpunan sekalian sifat2 kebaikan. Dan Taqwa yang benar adalah mempertahankan diri untuk mentaati Allah yang Maha Perkasa Lagi Maha Mulia.”
~ tamat petikan kitab ~
[Nukilan dari kitab Al-Ghunyah Li Talibi Tariqil Haqq, Imam Jilani]
Siri 5 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
6.0 Rumusan / Fakta2 Pengertian Taqwa
Isyarah (pengertian yang mendalam) yang disabdakan oleh Rasulullah ﷺ berkenaan Taqwa. Kemudian diikuti dengan sekian banyak pengertian dan tafsiran yang diberikan oleh Ulama2 kita, di sini kita dapat rumuskan beberapa fakta penting berhubung dengan TAQWA.
Pembukaan pengertian Taqwa yang disabdakan oleh Junjungan Rasulullah ﷺ
🌻🕌 Rasulullah ﷺ bersabda:
Taqwa tempatnya di sini, -Baginda menunjuk ke dadanya sebanyak tiga kali”
[Riwayat Imam Muslim]
Simpulan pengertian Taqwa oleh Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani رضي الله عنه
🌻🕌 Sulton Auliya, Shaikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani رضي الله عنه, menyimpulkan bahawa :
“TAQWA” adalah perhimpunan sekalian sifat2 kebaikan (yang diredhai oleh Allah). Dan Taqwa yang benar adalah mempertahankan diri untuk mentaati Allah yang Maha Perkasa Lagi Maha Mulia.”
📗✒ Fakta Pertama: TAQWA itu bersemi di dalam dada (hati/jantung sanubari)
Rasulullah ﷺ menunjukkan ke arah dada, ini bermaksud kepada jantung sanubari atau yang biasa disebut HATI. Ertinya TAQWA itu rahsia yang tersimpan di dalam HATI.
📗✒ Fakta Kedua: TAQWA itu cahaya Rabbaniyyah (Ketuhanan) :
Menurut Ahli Ma'rifat, yang dimaksudkan oleh Rasulullah ﷺ adalah cahaya Rabbaniyyah (Cahaya Ketuhanan) di dalam HATI (jantung sanubari), Ertinya TAQWA itu adalah cahaya Ketuhanan yang memenuhi HATI dan memancar keluar dari HATI sehingga seluruh anggota zahir dan batin disinari cahaya tersebut. Aqal fikirannya disinari cahaya Ketuhanan. Perkataannya, perbuatannya, pemikirannya, tingkah lakunya disinari cahaya Ketuhanan, bahkan seluruh kehidupanya disinari cahaya Ketuhanan.
📗✒ Fakta Ketiga : Cahaya Ketuhanan yang menimbulkan TAQWA terhasil dari Proses Penyucian diri.
Seseorang hamba TIDAK akan memperoleh cahaya Ketuhanan yang membawanya kepada TAQWA melainkan dia melalui beberapa proses penyucian HATI. Di dalam hati bersarang berbagai penyakit ma'nawiyyah iaitu syirik khafi (syirik tersembunyi), mazmumah (sifat2 keji), ghaflah (kelalaian) dan aghyar (selain Allah).
Semua jenis penyakit ini (syirik khafi, mazmumah, ghaflah dan dosa2) menyebabkan hatinya berkarat dan kotor. Hati yang kotor menyebabkan seseorang itu terhijab (terdinding) dan jauh dari Allah Ta'ala. Maka HATI itu mesti disucikan dari semua jenis penyakit ini, iaitu syirik khafi, mazmumah, dan dosa2. sehingga apabila telah benar2 bersih, maka hati itu bersedia menerima cahaya Ketuhanan yang indah2 kegemilangan yang menerbitkan TAQWA.
📗✒ Fakta keempat: TAQWA bukan teori.
Taqwa BUKAN sekadar melafazakan ucapan2 hebat, BUKAN sekadar menceritakan (teori) sifat2 kebaikan atau akhlaq, BUKAN sekadar syarahan kata2 indah bermadah, BUKAN sekadar menempelkan lambang2 kebaikan di atas tubuh, BUKAN gelaran atau pangkat. Tetapi TAQWA yang sebenar adalah penghayatan HATI dan RUH akan himpunan sifat2 kemuliaan yang diredhai Allah.
📗✒ Fakta ke Lima: TAQWA bukan hafal ayat2, Hujjah2:
TAQWA tidak akan lahir dengan sekadar hafalan2 kitab (walaupun di satu sudut pandang hafalan itu sangat baik dan dituntut), TAQWA juga bukan sekadar mahir di dalam ilmu2 fiqh (walaupun mahirkan diri dengan ilmu fiqh itu fardhu kifayah), BUKAN hafal teori sifat 20, BUKAN mahir debat hujjah2 Agama, tetapi TAQWA lahir dari HATI yang telah disucikan daripada sekalian syirik khafi (syirik tersembunyi), mazmumah (sifat2 keji) dan aghyar (selain Allah). Ertinya HATINYA sudah benar2 bersih suci dari najis2 ma'nawiyyah.
Siri 6 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
sambungan....
6.0 Fakta2 Penting Taqwa
📗✒ Fakta keenam: TAQWA sebenar bukan menunjuk2 wara' / pakaian lusuh:
TAQWA itu juga bukan menunjuk-nunjuk sifat wara' seperti jalan tunduk, berjalan perlahan-lahan, berkata2 dengan lembut yang memikat hati orang, memakai pakaian lusuh buruk, rambut kusut masai, naik kenderaan buruk, tinggal di rumah2 buruk dsb.
Tetapi TAQWA yang sebenar akan melahirkan sifat tawadhu, rendah diri hormati orang tua, mengasihi orang muda dan semua akhlaq terpuji secara luhur dan secara semulajadi yang bersih, ertinya dari dalam dada (hati)
Rasulullah ﷺ, adalah insan yang paling tinggi TAQWA nya, namun Baginda adalah orang yang paling segak, kemas, rambut tersisir rapi, menunggang kuda yang pantas...!
📗✒ Fakta ketujuh: Madrasah Ahli Sufi - Proses Penyucian HATI kepada TAQWA.
Madrasah Sufi/ Ahli Ma'rifat adalah institusi Penyucian jiwa/ hati yang sebenar yang diwarisi dari Rasulullah ﷺ,
Pakar keruhanian yang dikenali sebagai Shaikh Mursyid. Shaikh Mursyid adalah wakil Rasulullah ﷺ, untuk mendidik, mengasuh, membimbing manusia menjadi hamba2 Allah yang TAQWA. Mereka (Shaikh Mursyid) telah dipersiapkan oleh Allah Ta'ala dengan berbagai kelengkapan hati dan ruh untuk memimpin keruhanian manusia.
Shaikh Mursyid sendiri telah melalui berbagai tarbiyyah dari Guru mereka yang merupakan Pewaris Nabi yang benar yang bersilsilah sampai kepada Rasululah ﷺ.
Sebagaimana Baginda Rasulullah ﷺ mendidik, mengasuh dan memimpin para Sahabat kepada kemuliaan TAQWA. Demikian lagi setelah kewafatan Baginda, para Sahabat pula memimpin Tabiin kepada kemuliaan TAQWA. Setelah berlalu zaman Sahabat (sahabat telah wafat) maka tugas pendidikan kepada kecemerlangan TAQWA berpindah kepada para Tabiin. Setelah itu (setelah Tabiin wafat) tugas mendidik dan memimpin manusia kepada TAQWA berpindah pula kepada Tabiit Tabbiin. Setelah kewafatan Tabiit Tabiin, Sistem pendidikan Rasulullah ﷺ kepada kecemerlangan TAQWA ini diwarisi pula oleh Pewaris2 Nabi seterusnya yang dikenali sebagai Shaikh Mursyid. Sistem pendidikan murni ini berterusan turun-temurun sampai ke saat ini dan akan berterusan sampai Qiamat.
📗✒ Fakta kelapan : TAQWA itu berperingkat2 mengikut cahaya Iman di dada (hati) :
TAQWA itu berperingkat2 mengikut cahaya Iman di dada (hati) seseorang. Sekurang2 TAQWA sejati adalah ketika seseorang hamba Allah sampai kepada Maqam Tauhid Af'al iaitu Tauhid Mengesakan Allah Ta'ala pada Af'al Nya. Pada saat ini HATI seseorang telah benar2 suci bersih dari syirik khafi dan mazumah dalam hatinya. (rujuk semula artikel Pembahagian Tingkatan Iman). Inilah sekurang2 TAQWA, permulaan TAQWA.
Sebelum seseorang mencapai sekurang2 kesucian hati ini, belumlah dikatakan ada TAQWA.
TAQWA Tingkatan Pertama : Maqam Tauhid Af'al
TAQWA Tingkatan ke -2 : Maqam Tauhid Asma'
TAQWA Tingkatan ke -3 : Maqam Tauhid Sifat
TAQWA Tingkatan ke -4 : Maqam Tauhid Zat
TAQWA Tingkatan ke -5 : Maqam Tauhid Zat Yang Sempurna.
📗✒ Fakta kesembilan: TAQWA tertinggi adalah TAQWA Rasul, Nabi dan Auliya Allah .
Para Rasul, Nabi dan Auliya Allah memiliki kesempurnaan TAQWA. (TAQWA Tingkatan ke-5 : Maqam Tauhid Zat Yang Sempurna.)
Dada (hati) mereka telah dipenuhi oleh Nur Zat Ilahiyyah (cahaya Allah) yang gilang-gemilang dan mereka sentiasa muwajihah (menghadap Wajah Allah) Yang Maha Agung. Mereka tiada lupa kepada Allah sesaat pun. Hati dan ruh mereka telah bersih sebersih2nya dari syirik (syirik khafi), mazumah, dosa2 atau kelalaian. Setiap kata2, perbuatan, duduk dan diam mereka adalah Ibadah. Kecintaan mereka penuh kepada Allah dan musnah kecintaan selain Allah. Inilah setinggi2 kesempurnaan TAQWA dan kesudahan TAQWA.
📗✒ Fakta kesepuluh: Nama lain bagi TAQWA yang sempurna ~ Ihsan:
Setinggi2 TAQWA / sebenar2 TAQWA/ kemuncak TAQWA dikenali dengan beberapa istilah lain yang mendukung intisari makna yang sama iaitu:
Maqam Ihsan
Maqam Arifin
Maqam Sufi sejati
Maqam Mukasyafah Zat
Maqam Haqiqat Insan
Maqam Tajalli
[Perbincangan terperinci bab Taqwa ada di dalam Risalah kami bertajuk "Taqwa Menurut Ahlus Sunnah". Sila rujuk].
Siri 7 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
7.0 Bagaimana Puasa Ramadhan Membentuk Taqwa
Pada siri yang lalu kita telah huraikan sepintas lalu makna TAQWA, hakikat TAQWA dan bagaimana proses pembentukan TAQWA terbina di dalam HATI.
Huraian tersebut adalah qaidah umum Tarbiyyah menurut Sistem Pendidikan Ahli Sufi @ Madrasah Ahli Sufi yang diwarisi dari Rasulullah ﷺ . Sistem Pendidikan Ahli Sufi meliputi berbagai pendekatan, uzlah, khilwah, mujahadah lawan nafsu, wirid2 tertentu dengan penumpuan khusus kepada Zikrullah sebagai ASAS tarbiyyah HATI. Sistem ini diwarisi turun-temurun dari Qaidah Pendidikan Junjungan Besar Rasulullah ﷺ ke atas para Sahabah. Kemudian para Masyaikh (jamak bagi Shaikh Mursyid) yang mewarisi Ilmu ini dari Sahabat ridhawanullah telah berijtihad dari semasa ke semasa menghimpunkan kesemua Taribiyyah Rasulullah ﷺ tersebut sebagai Suatu Sistem yang sistemetik dan lengkap.
Di bahagian ini kita akan melihat secara khusus bagaimana puasa dan keseluruhan ibadah Ramadhan, membawa kepada penyucian HATI, menerbitkan cahaya HATI dan menerima Curahan Cahaya Rabbaniyyah yang menerbitkan TAQWA sebagaimana tuntutan Allah ( لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ).
Allah Ta'ala taqdirkan Ramadhan sebagai bulan mulia, Menghimpunkan banyak kebaikan dan anugerah, tawaran keampunan-Nya melebihi bulan2 lain, tawaran kemurahan-Nya yang tiada terbatas, tawaran ganjaran amal berlipat kali ganda sehingga menyamai ibadah 1,000 bulan. Sehingga apabila seseorang hamba Allah sungguh2 "Tunaikan Ibadah Ramadhan", (maksudnya sungguh2 berpuasa mengikut hukum syariat, dan adab tertib batin hatinya serta menunaikan ibadah2 lain sepanjang Ramadhan) maka jadilah HATI itu suci sebersih2nya.
Persoalannya - Bagaimanakah Proses Penyucian hati berlaku?
Berikut adalah ringkasan jalan2 terjadinya penyucian HATI hamba2 Allah yang benar2 berpuasa dengan jiwa raganya,
Siri 8 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
sambungan....
7.0 Bagaimana Puasa Membentuk Taqwa
Pertama:
Puasa - menahan makan dan minum.
Puasa melatih menahan lapar dan dahaga. Latihan ini adalah di antara latihan yang sangat berkesan untuk menundukkan keinginan nafsu syahwat, nafsu ego, takabbur serta kejahatan2 nafsu yang lain.
Apabila makan minum ditahan, maka salur darah akan menjadi sempit, dan ini membawa beberapa kebaikan:
(1) Salur darah sempit melemahkan hembusan nafsu2 kejahatan.
(2) Salur darah sempit akan menyempitkan laluan jinn syaitan mengalir bersama darah untuk bisikkan kejahatan.
(catitan : iblis dan anak cucunya syaitan yang diikat di Bulan Ramadhan. Jinn jahat, kafir, fasiq tetap ada dan boleh meresap dalam darah dan memasuki jantung untuk bisikkan kejahatan)
(3) Menghargai dan syukuri Ni'mat Allah beri makan minum.
(4) Menyedari /insafi betapa ramai lagi manusia lain disebahagian dunia tak dapat makan dengan baik dan ada yang mati kelaparan.
(5) Kelaparan membawa ingat kepada Allah.
Jika dihalusi penerangan di atas, dapat difahami pada keseluruhannya proses pembersihan hati berlaku apabila seseorang berpuasa dengan ikhlas, sungguh2 serta mematuhi hukum dan adab tertibnya.
Kedua:
Mendapat Keampunan sekalian dosa2nya:
Ini janji Allah dan Rasul Nya bahawa semua dosa2 (kecil) yang telah dilakukan oleh hamba2 Allah yang berpuasa diampuni kesemuanya oleh Allah Ta'ala. [Dosa2 besar jika ada, akan hanya terhapus dengan mematuhi syarat2 Taubat Nasuha].
Rasulullah ﷺ bersabda :
"Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan keImanan dan mengharap keredhaan Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu.
[Imam Bukhari]
Ketiga :
Kebajikan berlipat kali ganda.
Pada bulan Ramadhan, Allah Ta'ala melipatgandakan ganjaran bagi semua ibadah, sedekah, fisabilillah dan apa saja kerja2 kebajikan untuk Ummat. Di bulan2 biasa Allah Ta'ala berikan ganjaran sehingga 700 kali lipat. Di bulan Ramadhan ganjarannya tiada terbatas ganjarannya. Hanya Allah yang menentukannya pada setiap orang.
Rasulullah ﷺ bersabda :
“Setiap amalan kebaikan yang dilakukan oleh manusia akan dilipatgandakan dengan sepuluh kebaikan yang semisal hingga tujuh ratus kali lipat. Allah Ta’ala berfirman, “Kecuali amalan puasa. Amalan puasa tersebut adalah untuk-Ku. Aku sendiri yang akan membalasnya. Disebabkan dia telah meninggalkan syahwat dan makanan kerana-Ku. Bagi orang yang berpuasa akan mendapatkan dua kebahagiaan iaitu kebahagiaan ketika dia berbuka dan kebahagiaan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.”
[Imam Bukhari dan Imam Muslim ]
Siri 9 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
sambungan....
7.0 Bagaimana Puasa Membentuk Taqwa
Keempat:
Seperti Bayi yang baru dilahirkan:
Hamba2 Allah yang benar2 berpuasa, menahan diri dari kesemua perkara larangan zahir dan batin, maksudnya BUKAN saja menahan makan minum dan jimak, tetapi jauh lebih dari itu menahan mulut, telinga, hidung, tangan dan kaki sekaliannya daripada perkara2 sia2, bahkan sebaliknya keseluruhan anggota tubuhnya berpuasa, memuji dan membesarkan Allah sepanjang Ramadhan maka dia akan memperoleh anugerah Allah yang sangat istimewa iaitu "hati yang suci bersih" laksana kain putih. Dia seolah2 baru dilahirkan oleh ibunya.
💫(1) Menahan makan minum, jimak dll yang batalkan zahir puasa.
💫(2) Menahan tangan, kaki, lidah, hidung, telinga daripada yang batalkan batin puasa.
💫(3) Menahan diri dari pekerjaan sia2 seperti membaca yang sia2, bercakap2 yang sia2 dsb.
💫(4) Menahan diri dari kelalaian dengan banyakkan zikir, bahkan sedaya upaya kekal zikrullah.
💫(5) Berpuasa dengan penuh keredaan dan kecintaan kepada Allah.
Jika seseorang hamba Allah dapat melakukan kesemua usaha menahan diri zahir dan batin seperti tersebut di atas, ditambah dengan tetap hati ingat Allah, ditambah dengan kecintaan Mutlak kepada Allah, maka pada penghujung puasanya jadilah dia seperti bayi yang baru dilahirkan. Maksudnya hatinya sebenar2 suci sebagaimana permulaan dia dilahirkan. Atau boleh juga disebut kesucian di alam Nur ketika dia menghadap Zat Tuhan Rabbul Jalil. Hal ini dinamakan oleh Ahli Ma'rifat sebagai Tiflul Ma'ani (sebangsa kanak2)
Rasulullah ﷺ bersabda :
Allah Ta'ala mewajibkan puasa Ramadhan dan aku Sunnahkan solat malam harinya. Barangsiapa berpuasa dan Solat malam dengan mengharap keredhaan Allah, maka dia keluar dari dosanya seperti bayi yang baru dilahirkan oleh ibunya.
[Imam Ahmad]
Dari kesemua keterangan tersebut, kita dapat memahami apabila seseorang berpuasa dengan sungguh2 dengan hati yang benar2 ikhlas, mematuhi hukum zahir dan batin, iaitu bukan semata2 menahan dari makan minum, tetapi jauh lebih besar dari itu menahan diri dari ucapan dan perlakuan keji seperti mengumpat, hasad dengki, caci maki, fitnah, adu domba dll, bahkan jauhi kesemua perkara2 sia2, maka dia akan menjadi insan yang bersih apabila dia keluar dari Ramadhan. Hatinya memancarkan cahaya Iman. Hatinya ibarat kain putih yang bersih.
Maka inilah hasil puasa Ramadhan yang suci, Inilah kesudahan / buah puasa yang benar sebagaimana yang di kehendaki Allah Ta'ala, iaitu ( لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ).
Cuba perhatikan dan bandingkan kenyataan ini dengan konsep Taqwa yang telah dibincangkan sebelum ini. Di sana akan terlihat dengan jelas sekali persamaan yang benar di antara "Matlamat puasa Ramadhan" dengan Sistem Pendidikan Ma'rifat yang diwarisi turun-temurun dari Junjungan Besar Rasulullah ﷺ yang bertujuan membentuk jiwa2 yang benar2 Taqwa.
Siri 10 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
8.0 Tingkatan Pencapaian Kesucian dan Taqwa Hasil Puasa Ramadhan
Bagi mereka yang dijanjikan dengan hasil puasa yang cemerlang kepada mencapai "kesucian" hati dan Taqwa, seperti yang dibincangkan pada perkara 7.0 sebelum ini, adalah ia beberapa tingkatan. Tingkatan tersebut bergantung kepada Keimanan / Tauhid yang wujud di dalam diri mereka. Sekiranya Iman/ Tauhid mereka di peringkat orang awam, maka mereka akan memperoleh hasil sesuai dengan- nya dan sesuai dengan cara mereka melaksanakan puasanya. Sekiranya mereka adalah salikin iaitu hamba2 Allah yang menempuh pada Jalan Ma'rifat, maka hasilnya lebih murni. Para Arif Billah mencapai hasil paling cemerlang.
Secara ringkas susunan tingkatan memperoleh kesucian dan ketaqwaan dari puasa adalah seperti berikut :
(1) Tingkatan Puasa Orang Awam
Sekiranya mereka berpuasa sungguh2 menepati syarat2 zahir puasa - menahan makan minum, jimak dll yang batalkan puasa. Kemudian mereka juga pelihara syarat2 batin iaitu ikhlas, jauhi semua kekejian seperti dusta, hasad dengki, mengumpat, fitnah, adu domba, kata2 keji dll. maka mereka berpeluang mencapai puasa mabrur, kesucian hati dan Taqwa.
Walau bagaimanapun bagi orang2 awam yang tiada pimpinan Keruhanian dari Guru Mursyid, mereka akan merasai sangat sukar untuk mencapai hasil cemerlang di dalam puasa. Ini kerana mereka tidak mengetahui jalan2nya. Jika mereka tahu pun teori2nya, mereka masih tertahan dari menyempurnakannya disebabkan tiada kekuatan melawan segala nafsu dan gangguan dunia. Mereka sering tewas kepada desakan sekeliling mereka.
Hal ini dinamakan oleh Imam Ghazali sebagai "Puasa orang Awam" iaitu puasa sekadar menahan diri dari makan minum dan jimak dll syarat pada hukum fiqh. Namun mereka tewas pada mematuhi syarat2 batin. Mereka tak mampu menahan lisan dari perkara2 yang merosakkan puasa mereka. Apa lagi memelihara hati dari perkara2 yang merosakkan, jauh sekali.
(2) Tingkatan Puasa Salikin
Hamba2 Allah yang menempuh jalan Ma'rifat dengan pimpinan Guru yang arif (Shaikh Mursyid) akan memperoleh hasil puasa yang lebih baik. Mereka dibimbing secara zahir dan juga secara batin (keruhanian) yang tidak putus. Dengan adanya bimbingan keruhanian, mereka mendapat berbagai pertolongan Allah berkat doa dan pimpinan Gurunya. Mereka akan lebih terarah kepada kebaikan dan terpelihara daripada perkara2 keburukan berbanding dengan orang awam. Dengan demikian peluang mencapai kecemerlangan puasa Ramadhan adalah jauh lebih besar berbanding dengan mereka yang tiada pimpinan Guru.
Bagi salikin terdapat tiga peringkat Pencapaian Puasa adalah sesuai dengan Maqam Tauhid yang sedia ada di dalam dirinya, iaitu...
Maqam Tauhid Af'al
Maqam Tauhid Asma'
Maqam Tauhid Sifat
Yang dimaksudkan oleh Imam Ghazali "Tingkatan Puasa Orang Khawas" adalah salikin pada Maqam Tauhid Sifat
Maksud di sini walaupun salikin pada peringkat di bawah belum sampai ke maqam puasa orang khawas, namun mereka tetap akan memperoleh banyak kebaikan di bulan Ramadhan sesuai dengan maqam dan mujahadah mereka. Puasa mereka jauh cemerlang berbanding dengan orang awam yang tiada pimpinan Guru... dengan syarat :
🍁 Pertama:
Hati tetap ikhlas semata2 mencari keredhaan Allah. (bukan mencari pahala2/ bukan menuntut ganjaran).
🍁 Kedua:
Patuhi semua hukum syari'at dan adab2 keruhanian. terutama adab kepada Gurunya.
🍁 Ketiga:
Sungguh2 mujahadah.
Sekiranya salikin tidak mematuhi syarat2 tersebut, maka tiadalah beza dengan puasa orang awam.
bersambung siri 11 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ
_______________________
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
No comments:
Post a Comment