Susunan
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah
Al-Kholidiyah
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
NAFSU, HAWA DAN SYAHWAT
NAFSU
~~~~~~
Nafsu = unsur halus (jisim latiff) yang berada pada 7 tempat pada tubuh insan.
Nafsu terjadi di sebabkan adanya hembusan "nafas".
Ketujuh2 nafsu ini berbeza2 sifatnya. Asal nafsu2 ini bukanlah jahat semuanya
tetapi berbeza2 dari seorang kepada seorang yang lain. Ada manusia nafsu
yang dominan dalam dirinya bersifat bengis, pemarah. Yang lain sifat
nafsu yang dominan adalah tamak haloba dunia. Yang lain mungkin bersifat
dominannya gemar berpoya2. Yang lain bersifat zalim, rakus, pendendam,
gemar fitnah dan lain2... masing2 beza2 sifat dominan dalam dirinya.
Semua nafsu2 ini terikat dengan HATI. Maksudnya NAFSU akan berkelakuan
sesuai dengan sifat dan seruan HATI.
Di dalam HATI itu pula diletakkan ibu segala nafsu iaitu NAFSU AMMARAH.
Di dalam HATI itu juga tersimpan 'rahsia" iaitu IMAN.
Maka akan berlaku pertembungan antara NASFU AMMARAH yang disokong oleh IBLIS
di satu pihak dan IMAN yang disokong oleh MALAIKAT di satu pihak lain.
Dalam ertikata lain, HATI adalah menjadi medan pertempuran antara kebaikan (IMAN)
dan kejahatan (NAFSU AMMARAH).
Apabila HATI seseorang hidup dengan zikrullah, maka cahaya zikir akan memancar
kepada titik2 nafsu (7 tempat) maka jadi nafsu2 yang lain itu berperangai
dengan perangai terpuji, mengikut petunjuk Allah dan Rasul-Nya.
Sebaliknya apabila hembusan yang datang pada nafsu2 itu datang dari NAFSU
AMMARAH (ertinya Nafsu ammarah sedang berkuasa di HATI) maka jadilah dia
berperangai dengan kejahatan dan kemungkaran dan kekufuran.
HAWA dan SYAHWAT
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dari nafsu terbitlah unsur "hawa" dan "syahwat"
Hawa = keiniginan, kehendak, selera, kemahuan yang kuat, cinta
Syahwat = kemahuan yang kuat untuk berlazat2, keiniginan berahi kepada hubungan
jantina
Ketiga2 istilah di atas ada kaitannya dengan kasih, sayang, rindu dan cinta.
Jika gabungannya mengikut petunjuk Allah, maka jadilah ibadah dan keredhaan
Allah.
Sebaliknya jika gabungannya membawa kepada keengkaran, kekejian dan
kemungkaran maka jadilah kebinasaan dirinya dunia akhirat.
KEHENDAK ALLAH
~~~~~~~~~~~~~~~~
Allah Ta'ala Maha Berkehendak adalah salah satu Sifat-Nya Yang Maha
Tinggi.
"Tuhan tidak akan ditanya apa yang Dia perbuat, tetapi kamu akan ditanya"
Demikian sepintas lalu penjelasan....
Wallahu A'lam
No comments:
Post a Comment