B67 : PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


SIRI 661 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....




Poin 7

Di sini amat penting kami kaitkan Ahlus Sunnah dengan pimpinan Ummat yang bertukar tangan dari Sayyidina Ali Radhillahu Anhu. Berdasarkan amaran dan peringatan Baginda, pemerintahan Islam yang sebenar adalah Pemerintahan Baginda dan Khulafa Ar-Rasyidin.  Setelah itu pemerintahan berpindah kepada Pemerintahan fasiq dan zalim.  Pemerintahan fasiq dan zalim ini akan berterusan sehingga datangnya Imam Mahdi Alayhis salam mendirikan semula khilafah Islamiyyah berdasarkan pemerintahan Rasulullah ﷺ.


Lima fasa Pemerintahan Ummat Islam. 


Fasa Pertama : تَكُوْنُ النُّبُوَّةُ  

Period Pemerintahan Nubuwwah dan kasih sayang — Ini fasa Pemerintahan Rasulullah ﷺ sendiri. 


Fasa Kedua : تَكُوْنُ خِلآفَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ

Period Khilafah 'ala minhajin-Nubuwwah iaitu Pemerintahan Khalifah-Khalifah yang bersifat Mursyid atau Rasyid — Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina Umar, Sayyidina Uthman, Sayyidina Ali dan Sayyidina Hasan Ridhwanullahi alaihim ajma'in


Fasa Ketiga: مُلْكًا عَاضًا

Period Pemerintahan Mulkan Addhan,  Kerajaan Zalim.  Iaitu mulai dari Kerajaan Umayyah sehingga runtuhnya Kerajaan Uthmaniyyah pada awal abad ke-20 Masihi. 


Fasa Keempat:  مُلْكًا جَبَّرِيًّا

Period Pemerintahan Mulkan Jabriyyan atau Jabbabiratun iaitu period pemerintahan Pembesar-Pembesar (Menteri Besar, Pembesar, Orang kaya besar) yang memerintah sewenang-wenang tanpa panduan apa pun.  Mereka menggunakan apa saja sistem ikut nafsu seperti sistem demokrasi, sistem sosialis, kapitalis dan lain-lain. 

Period ini yang kita berada sekarang.


Fasa kelima: خِلآفَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ

Period Khilafah 'ala minhajin-Nubuwwah semula iaitu Pemerintahan atas Manhaj Kenabian yang akan didirikan oleh Imam Mahdi Alaihis Salam.

Sekalian Ummat sedang menunggu penzahiran diri beliau, zamannya sudah sangat hampir.



Rasulullah ﷺ bersabda:


تَكُوْنُ النُّبُوَّةُ فِيْكُمْ مَا شَاءَ ا للهُ أَنْ تَكُوْنَ ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ اَنْ يَرْفَعَهَا ، ثُمَّ تَكُوْنُ خِلآفَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ ، فَتَكُوْنُ مَا شَاءَ اللهُ اَنْ تَكُوْنَ ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ، ثُمَّ تَكُوْنُ مُلْكًا عَاضًا ، فَتَكُوْنُ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ تَكُوْنَ ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ، ثُمَّ تَكُوْنُ مُلْكًا جَبَّرِيًّا ، فَتَكُوْنَ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ تَكُوْنَ ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ، ثُمَّ تَكُوْنُ خِلآفَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ ، ثُمَّ سَكَتَ


“Fasa Nubuwwah  (Pemerintahan Kenabian) akan berlangsung pada kalian, atas kehendak Allah (beberapa tahun).  Kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia Kehendaki.  Kemudian pemerintahan Khilafah 'ala Minhaj-An-Nubuwwah  (Pemerintahan yang mengikuti jejak Baginda), yang ada atas Kehendak Allah.  Kemudian Allah mengangkatnya atas kehendak-Nya.  Kemudian _Mulkan Addhan_  (Kekuasaan menggigit) yang ada atas kehendak Allah.  Kemudian Allah mengangkatnya atas kehendak-Nya.  Kemudian akan ada Mulkan Jabriyyan (Pemerintahan memaksa, diktator, Pembesar-pembesar yang keras kepala) yang ada atas kehendak Allah.  Kemudian Allah mengangkatnya atas kehendak-Nya.  Kemudian akan ada Khilafah 'ala Minhaj-An-Nubuwwah (Pemerintahan yang menempuh jejak Kenabian), kemudian Nabi diam.”

[Imam Ahmad]


SIRI 662 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....



Dalil-Dalil


Dalil 1: Firman Allah:


وَأَنَّ هَـٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ۚذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


“Dan sesungguhnya inilah jalan-Ku yang lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah.  Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.”

[Al-An’am (6) : Ayat 153]


Berkata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu:

Ayat di atas dan yang seumpama dengannya di dalam al-Qur’an adalah merujuk kepada Perintah Allah  terhadap golongan Mukmin agar sentiasa berada dalam jamaah dan menegah mereka daripada perselisihan dan perpecahan yang menyesatkan. 

[Tafsir Ibn Abbas]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:

Yang dikehendaki dengan Jalan Lurus adalah Ahlus Sunnah Wal Jamaah.  Dan yang dikehendaki dengan "jalan cerai-berai" adalah jalan kelompok-kelompok bid'ah sesat yang keluar dari Saf Ummat. [72 Golongan bid'ah sesat — Khawarij (wahhabiyyah), Syi'ah (rafidhi), Mu'tazilah, Jabariyyah dan lain-lainnya].  (Kemudian beliau menukil Hadith berkenaan perpecahan Ummat Islam kepada 73 golongan dan yang selamat hanya satu iaitu Ahlus Sunnah Wal Jama'ah).


Hadith Rasulullah ﷺ:


عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اِفْتَرَقَتِ الْيَهُوْدُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَسَبْعُوْنَ فِي النَّارِ وَافْتَرَقَتِ النَّصَارَى عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً فَإِحْدَى وَسَبْعُوْنَ فِي النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَالَّذِيْ نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقَنَّ أُمَّتِيْ عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً وَاحِدَةٌ فِيْ الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُوْنَ فِيْ النَّارِ، قِيْلَ: يَا رَسُوْلَ اللهِ مَنْ هُمْ؟ قَالَ: الْجَمَاعَةُ.


"Berkata Sayyidina ‘Auf Bin Malik Radhiallahu anhu, Sabda Rasulullah ﷺ :  “Yahudi terpecah menjadi 71 (tujuh puluh satu) firqah (golongan), satu masuk Syurga dan yang 70 (tujuh puluh) di Neraka.  Dan Nasrani terpecah menjadi 72 (tujuh puluh dua) firqah (golongan), yang 71 (tujuh puluh satu) golongan di Neraka dan yang satu di Syurga.  Dan demi Yang jiwa Muhammad berada di Tangan-Nya, ummatku benar-benar akan terpecah menjadi 73 (tujuh puluh tiga) firqah, yang satu di Syurga, dan yang 72 (tujuh puluh dua) golongan di Neraka,’ Ditanyakan kepada Baginda , "Siapakah mereka (satu golongan yang masuk Syurga itu) wahai Rasulullah?" Baginda menjawab, “Al-Jama’ah.”

[Imam Tirmizi]

[Tamat nukilan dari kitab Tafsir Al-Jami' Al-Qur'an]


SIRI 663 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....



Dalil 3: Firman Allah:


قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ


“Katakanlah: ‘Inilah jalanku, yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian yang jelas). Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan musyrikin”. 

[Surah Yusuf (12) : Ayat 108]


Tafsiran Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Dalam ayat ini yang dimaksud dengan "orang yang mengikuti daku" adalah manusia sempurna, Guru Kerohanian yang sebenar (iaitu Pewaris Nabi yang muhaqqiq) yang akan datang selepas Nabi Muhamamd ﷺ,  yang akan mewarisi ilmu batin baginda dan kebijaksanaan Baginda dan yang akan berada hampir dengan Allah. (mereka dikenali sebagai Mursyid,  Ahli Sufi, Ahli Ma'rifat).

Manusia yang demikian digambarkan sebagai   ۥ  وَلِيًّا مُّرۡشِدً۬ (Wali Mursyid - pelindung dan pembimbing sebenar)

[Surah al-Kahfi (18) : Ayat 17 ] "

[Tamat nukilan kitab : Sirrul Asrar]


Penjelasan tambahan:

Sesungguhnya detik permulaan Kepimpinan “Ahlus Sunnah Wal Jama’ah” adalah daripada Khulafa Ar-Rasyidin dan BUKAN pada kurun ke-3 Hijriyyah sebagaimana sangkaan sebahagian orang.  Ketika sebahagian orang Islam mula keluar dari Saf Ummat Islam dan membentuk firqah-firqah sendiri, yang menyalahi Al-Qur’an dan Sunnah, para Sahabat khususnya Khulafa Ar-Rasyidin tetap berpegang dengan Al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah ﷺ.

Sebagaimana kami tegaskan: Satu-satunya golongan yang tetap berpegang kepada Al-Qur’an dan Sunnah Baginda dan tidak pernah berpisah dari Jalan Utama Wahyu hanyalah satu golongan, iaitu Ahlus Sunnah Wal Jama’ah yang dipelopori oleh para Sahabat Ridhwanullah yang memperoleh Petunjuk Allah, khususnya Khulafa Ar-Rasyidin, Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina Umar, Sayyidina Uthman dan Sayyidina Ali Ridhwanullah Alayhi Ajma’in.  Merekalah Penunjuk Jalan Lurus dan Jalan Kebenaran. Merekalah Generasi Mursyid Pewaris Nabi yang pertama bagi Ummat ini.  Generasi Pewaris Nabi seterusnya dikenali sebagai Mursyid, Imam, Shaikh, Ahli Sufi, Ahli Ma'rifat yang Siddiq.


Khulafa Ar-Rasyidin diberi gelaran “Ar-Rasyidin” kerana merekalah yang menunjukki jalan lurus, jalan sebenar Kembali kepada Allah.  Daripada merekalah mengalir ilmu Agama yang suci murni, zahir dan batin, turun - temurun daripada satu Generasi Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq kepada Mursyid Pewaris Nabi berikutnya hingga saat ini dan akan berterusan sampai Qiamat.  Di dalam sebutan lain, Pewaris Nabi yang dinamakan “Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq” itulah pelopor Ahlus Sunnah dan peneraju Ahlus-Sunnah sepanjang zaman sampai Qiamat.


Allah Ta’ala memilih mereka sebagai Wakil Allah dan Rasul-Nya bagi memimpin Ummat kepada Jalan Lurus, Jalan kebenaran dan kesucian sampai Qiamat.


Firman Allah:


ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ 


“Kemudian Kami jadikan Al-Kitab (Al-Quran) itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; 

[Faathir (35) : Ayat 32]


SIRI 665 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....



Dalil 4: Rasulullah   ﷺ  bersabda:


عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اِفْتَرَقَتِ الْيَهُوْدُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَسَبْعُوْنَ فِي النَّارِ وَافْتَرَقَتِ النَّصَارَى عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً فَإِحْدَى وَسَبْعُوْنَ فِي النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَالَّذِيْ نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقَنَّ أُمَّتِيْ عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً وَاحِدَةٌ فِيْ الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُوْنَ فِيْ النَّارِ، قِيْلَ: يَا رَسُوْلَ اللهِ مَنْ هُمْ؟ قَالَ: الْجَمَاعَةُ.


"Berkata Sayyidina ‘Auf Bin Malik Radhiallahu anhu, Sabda Rasulullah ﷺ :  “Yahudi terpecah menjadi 71 (tujuh puluh satu) firqah (golongan), satu masuk Syurga dan yang 70 (tujuh puluh) di Neraka.  Dan Nasrani terpecah menjadi 72 (tujuh puluh dua) firqah (golongan), yang 71 (tujuh puluh satu) golongan di Neraka dan yang satu di Syurga.  Dan demi Yang jiwa Muhammad berada di Tangan-Nya, ummatku benar-benar akan terpecah menjadi 73 (tujuh puluh tiga) firqah, yang satu di Syurga, dan yang 72 (tujuh puluh dua) golongan di Neraka,’ Ditanyakan kepada Baginda , "Siapakah mereka (satu golongan yang masuk Syurga itu) wahai Rasulullah?" Baginda menjawab, “Al-Jama’ah.”

[Imam Tirmizi]


Dalil 5: Rasulullah ﷺ  bersabda:


"إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيْلَ تَفَرَّقَتْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِيْنَ مِلَّةً وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِيْ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِيْنَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً  قَالُوْا وَمَنْ هِيَ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟ قَالَ: مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِيْ".


 “Bahawasanya Bani Israil [Yahudi] berpecah kepada 72 golongan, dan ummatku pula berpecah kepada 73 golongan, semuanya masuk neraka kecuali satu golongan, sahabat-sahabat bertanya: Siapakah yang satu itu ya Rasulullah? Nabi bersabda: Golongan yang satu itu adalah mereka yang berpegang sebagaimana iktiqadku, dan iktiqad sahabat-sabahatku”.


Dalil 6: Rasulullah ﷺ  bersabda:


أُوْ سِيْكُمْ بِأَصْحَابِيْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ، وَفِيْهِ عَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ وَأِيَّاكُمْ وَالْفُرْقة فَأِنَّ الشَّيْطَانَ مَعَ الْوَا حِدِ وَهُوَ مِنَ الْأِثْنَيْنِ اَبْعَدُ فَمَنْ اَرَادَ بُحْبُوْحَة الْجَنَّةَ فَلْيَلْزَمِ الْجَمَاعَة (رواه التِرْمذِيُّ وَقَال حَسَنُ صَحِيْحٌ وَصَحَّحَهُ الحَاكِمُ)


 “Aku berwasiat kepada kamu untuk mengikuti sahabat-sahabatku, kemudian mengikuti orang-orang yang datang setelah mereka, kemudian mengikuti yang datang setelah mereka“.  Dan termasuk rangkaian hadith ini: “Tetaplah bersama al-Jama’ah dan jauhi perpecahan karena syaitan akan menyertai orang yang sendiri.  Dia (syaitan) dari dua orang akan lebih jauh, maka barang siapa menginginkan tempat lapang di Syurga hendaklah ia berpegang teguh pada al-Jama’ah”.

 [Imam Tirmizi,  Imam Al-Haakim - sahih]



Dalil 7: Rasulullah ﷺ  bersabda:


“وَالَّذِيْ نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقُ أُمَّتِيْ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً فَوَاحِدٌ فِي الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُوْنَ فِي النَّارِ قِيْلَ مَنْ هُمْ يَا رَسُوْلَ اللهِ قَالَ: أَهْلُ السَّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ”.


“Demi Tuhan yang jiwa Muhammad di dalam kekuasaan-Nya, ummat-ku akan berpecah kepada 73 golongan, maka satu golongan masuk Syurga dan 72 golongan yang lain masuk Neraka, maka para sahabat bertanya siapakah mereka yang Rasulullah?  Nabi bersabda: Ahlus-Sunnah Wal al-Jama`ah”.

[Diriwayatkan oleh al-Tabarani]


SIRI 666 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....



Cabang: Penegasan Terpenting:

Ahlus Sunnah yang benar dan Ahlus Sunnah yang palsu


Daripada keterangan Al-Qur'an, Hadith dan Ulama Ahlus Sunnah terpercaya sepanjang zaman, amat jelas segala rahsia keselamatan Ummat ini; Golongan yang benar-benar selamat serta dijamin Syurga adalah Golongan yang berdiri teguh dengan pendirian Rasulullah ﷺ dan pegangan para Sahabat ; khususnya Khulafa Ar-Rasyidin.  Inilah Ahlus Sunnah wal Jama'ah sedangkan kelompok-kelompok yang faraq (memisahkan diri) dari Saf Ummat telah terjerumus ke dalam kesesatan!  Wal Iyazubillah!


Hal tersebut sudah terang bagaikan matahari. Di samping itu, wujud satu persoalan lain yang meruncing berhubung dengan perpecahan Ummat ini, iaitu bagaimana menentukan Ahlus-Sunnah yang benar dengan palsu. Ini kerana selain daripada golongan yang terang-terang sesat dari Jalan Ahlus Sunnah (seperti Syi'ah (rafidhi), Khawarij (wahhabiyyah), Mujassimah, Mu'tazilah dan lain-lain,  terdapat beberapa lagi masalah yang besar Ummat ini berhubung dengan menentukan siapakah sebenar Ahlus Sunnah, apakah tanda-tanda mereka, bagaimanakah mengenali mereka, bagaimanakah mengenali golongan penyamar yang bersembunyi, golongan munafiq yang pura-pura dan bagaimanakah untuk mengenali 11 golongan sufi palsu (sebagaimana fatwa Al-Imam Jilani Radhiallahu anhu)?  Kemudian wujud lagi golongan sufi palsu zaman ini berjumlah lebih dari 10 kelompok yang mencampur-adukkan fahaman aqal dan cara-cara moden ke dalam Ilmu Tasawwuf serta cuba hidangkan kepada Ummat bahawa ianya Ahlus Sunnah sedangkan ianya pendirian batil. 


Orang awam tercari-cari kebenaran kerana semua kelompok yang wujud mengaku merekalah Ahlus Sunnah serta menafikan golongan lain.  Sehinggakan setengah Golongan Wahhabiyyah (khawarij) dan Syi'ah (rafidhi) juga mengaku merekalah Ahlus Sunnah yang benar dan lain-lain sebagai batil. 


Kepincangan masalah ini tambah meruncing apabila golongan terpelajar tidak ketinggalan dalam kekeliruan ini termasuk Profesor, PhD, Drs, Kiyai pondok, orang alim dan pegawai Agama.  Mereka terpengaruh dengan dakyah-dakyah musuh Islam sehingga menjadi sebahagian daripada Golongan yang membawa  suara batil dan bertentangan dengan Ahlus Sunnah.

Bagaimanakah cara kamu melepaskan diri dari semua kekeliruan ini?


SIRI 667 :


Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....



Cabang: Penegasan Terpenting:

Ahlus Sunnah yang benar dan Ahlus Sunnah yang palsu


Menurut Ahli Ma'rifat, awal-awal lagi Allah dan Rasul-Nya telah memberikan kunci ini kepada Ummat, kunci paling berharga, kunci Agung, kunci yang mampu bezakan antara kebenaran dan kebatilan serta tetap selamat di bawah Naungan Kasih Ilahi dan Kasih Rasulullah ﷺ.


Firman Allah:


قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ


“Katakanlah: ‘Inilah jalan-ku, yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian yang jelas).  Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan musyrikin”. 

[Surah Yusuf (12) : Ayat 108]


Tafsiran Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Dalam ayat ini yang dimaksud dengan "orang yang mengikuti daku" adalah manusia sempurna, Guru Kerohanian yang sebenar (iaitu Pewaris Nabi yang muhaqqiq) yang akan datang selepas Nabi Muhamamd ﷺ,  yang akan mewarisi ilmu batin baginda dan kebijaksanaan Baginda dan yang akan berada hampir dengan Allah. (mereka dikenali sebagai Mursyid,  Ahli Sufi, Ahli Ma'rifat) 

Manusia yang demikian digambarkan sebagai   ۥ  وَلِيًّا مُّرۡشِدً۬ (Wali Mursyid - pelindung dan pembimbing sebenar)

[Surah al-Kahfi (18) : ayat 17 ] "

[Tamat nukilan kitab : Sirrul Asrar]


Syarahan:


Kalimat Agung Allah di atas serta tafsirannya oleh Sulton Auliya memberikan gambaran jelas berkenaan beberapa  Pengisytiharan Mutlaq   berhubung dengan Mursyid dan Jalan Rasulullah ﷺ :


(1) Rasulullah ﷺ sebagai Wakil Allah dan Pemimpin Agung yang membawa manusia kepada kebenaran, iaitu bawa manusia mengenal Allah dan ubudiyyah kepada-Nya dengan tulus ikhlas.


(2) Ungkapan  " هَذِهِ سَبِيلِي "   (Inilah Jalan-ku) adalah isyarat kepada "Jalan Ma'rifat" ,  " Jalan Rasulullah ﷺ yang sebenar", iaitu 

" Jalan Menuju Allah yang sebenar" yang membawa kepada Allah, mengenal Allah dan ubudiyyah kepada-Nya dengan tulus ikhlas.


(3) Ungkapan "عَلَى بَصِيرَةٍ " (penyaksian mata hati yang amat jelas ) itu adalah isyarat kepada Tauhid yang suci murni,  iaitu mentauhidkan Allah dengan pandangan mata hati yang jernih.  Pencapaian Tauhid yang suci murni ini hanya mampu diperoleh oleh seseorang dengan menyucikan batinnya dari sekalian kekejian dan kekotoran _ma'nawiyah_ dengan pimpinan Guru  yang Arif, Wakil Rasulullah ﷺ .


(4)   Ungkapan  "  أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي    "    (aku dan pengikut-ku)  adalah isyarat kepada seluruh Angkatan "Pengikut Khusus" Baginda  ﷺ  yang terpilih, iaitu Mursyid, Ahli Ma'rifat, Ahli Sufi yang  menerima, beramal dan memindahkan Ilmu zahir batin sampai Qiamat.  


Apabila diperincikan maksudnya adalah:

Para Sahabat Ridhwanullah dan mereka yang mengikuti mereka (sahabat) dan mereka yang mengikuti mereka lagi  — sambung- menyambung sampai Qiamat.  


Ini yang dipanggil Silsilah Rasulullah ﷺ .  Ertinya maksud   "pengikut-ku"  itu TIDAK semata-mata terhenti pada Sahabat yang hidup secara fizikal bersama Rasulullah ﷺ  tetapi pengertian luasnya menjangkau kepada Seluruh Angkatan Pimpinan Mursyid  atau Ahli Ma'rifat atau Ahli Sufi sehingga Qiamat.   


Maksud dari semua ini adalah:

Seorang Mursyid yang Siddiq adalah Mukmin yang dipilih khusus oleh Allah mewarisi Rasulullah ﷺ , dianugerahi Maqam Nubuwwah, diberi keteguhan hati untuk menanggung Amanah Allah atas muka bumi.  Mereka mewarisi keseluruhan Agama ~ Pemimpin Ahlus Sunnah Wal Jamaah sampai Qiamat. Mereka tidak akan tersesat kerana mereka sentiasa di dalam Pemeliharaan Allah Ta'ala serta pimpinan tangan Rasulullah ﷺ.


SIRI 668 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....



Cabang: Penegasan Terpenting:

Ahlus Sunnah yang benar dan Ahlus Sunnah yang palsu


Fatwa Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qadir Jilan رضي الله عنه:

“Seseorang tidak dapat dikatakan Sufi (Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq) sehingga dia sampai ke Maqam di mana dia di-Anugerahi pandangan kepada Rasulullah ﷺ di dalam mimpinya dan diberi arahan dan tegahan.  Jika keadaan ini terjadi maka hatinya akan dinaikkan ke Maqam lebih tinggi serta disucikan batinnya.  Beliau seterusnya akan memperoleh kehampiran dengan Allah Ta’ala sementara tangannya di dalam pimpinan tangan Rasulullah ﷺ.” 

[Sirrul Asrar]



Fatwa Imam Al-Ghazali  رضي الله عنه:

“Bergabung dengan kalangan Sufi (Mursyid Pewaris Nabi) adalah fardhu ‘ain.  Sebab tidak seorang pun terbebas dari ‘aib atau kesalahan kecuali para Nabi.” 

[Khulasah At-Tasannif fi-Tasawwuf]


Beliau berkata lagi:

"Jalan agama sangatlah samar, (tak dapat bezakan haq dan batil) dan jalan-jalan syaitan sangat banyak dan jelas (terbuka luas untuk dimasuki oleh siapa sahaja).  Oleh kerana itu, jika seseorang yang tidak mempunyai Shaikh yang membimbingnya, maka pasti syaitan akan menggiringnya (memimpinnya) menuju jalannya (kepada kesesatan).  Barang siapa berjalan di jalan yang berbahaya tanpa petunjuk, maka dia telah menjerumuskan dan membinasakan dirinya.”

[Ihya Ulumuddin]



Fatwa Imam Fakhruddin Ar-Razi رضي الله عنه:

“Seorang murid tidak memiliki jalan untuk sampai ke maqam-maqam hidayah (Iman, Taqwa, Tauhid  yang murni) dan Mukashafah, kecuali dia mengikuti Mursyidnya yang menunjukkannya ke jalan yang lurus serta menghindarkannya dari titik-titik kesalahan dan jalan yang sesat.” 

[Tafsir Mafatih Al-Ghaib]



Fatwa Imam Ath-Tayyibi   رضي الله عنه:

“Tidak patut bagi seorang yang alim – meskipun dia memiliki ilmu pengetahuan yang luas, sehingga dia menjadi salah seorang cendikiawan pada masanya – untuk merasa puas dengan apa yang diketahuinya. Adalah wajib baginya untuk bergabung dengan para Ahli Toriqat Sufiyyah, agar mereka menunjukki jalan yang lurus sehinggalah dia menjadi salah seorang yang diajak berbicara oleh Allah di dalam hati mereka kerana kesucian batin mereka, dan dibebaskan dari sifat-sifat tercela.

[Hasyiah Al-Kasyaf]


Kesimpulan ringkas:

Dari penjelasan ringkas ini fahamilah hakikat Ahlus Sunnah dan keselamatan Ummat daripada terjebak ke dalam kesesatan. 


1. Khulafa Ar-Rasyidin adalah pelopor Ahlus Sunnah. 


2. Agama yang benar mengalir dari mereka turun-temurun kepada Ummat melalui hamba Allah dan Kekasih-Nya yang dikenali Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq. (Silsilah Rasulullah ﷺ)


3. Sekalian Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq adalah pemimpin Ummat Ahlus Sunnah wal Jamaah yang tidak akan sesat kerana mereka sentiasa di dalam pemeliharaan Allah. 


4. Setiap orang Islam wajib mencari Mursyid dan berpegang teguh dengan mereka untuk keselamatan dunia Akhirat.


SIRI 669 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....



Tanda-tanda Ahlus Sunnah

Pinsip Pokok Ahlus Sunnah

======================

 Setiap Muslim wajib mengetahui Prinsip-prinsip pokok atau Prinsip Utama Ahlus Sunnah supaya mereka selamat berada di dalam Bahtera Rasulullah ﷺ dan Jalan Allah keseluruhannya. Barang siapa tidak mengetahuinya maka dibimbangi mereka jatuh kepada Golongan yang terpisah, serta terjatuh kepada Golongan sesat, Wal Iyazubillah.


Prinsip Pertama:

Berpegang teguh dengan Mursyid yang Siddiq sebagai Pemimpinnya dunia Akhirat.

Ulama Ahlus Sunnah sepakat bahawa setiap Muslim wajib mencari dan berpegang teguh kepada Mursyid yang Siddiq, iaitu Pewaris Nabi sebenar yang mewarisi sekalian Ilmu Nabi ﷺ, zahir dan batin, Pewaris Nabi yang sebenar menerima Pancaran Cahaya Nubuwwah di dalam dada mereka dan mereka sentiasa di dalam pimpinan Allah dan Rasul-Nya.


Firman Allah:


قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ


“Katakanlah: ‘Inilah jalan-ku, yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian yang jelas).  Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan musyrikin”. 

[Surah Yusuf (12) : Ayat 108]


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Dalam ayat ini yang dimaksud dengan "orang yang mengikuti daku" adalah manusia sempurna, Guru Kerohanian yang sebenar  (iaitu Pewaris Nabi yang muhaqqiq)  yang akan datang selepas Nabi Muhamamd ﷺ,  yang akan mewarisi ilmu batin baginda dan kebijaksanaan Baginda dan yang akan berada hampir dengan Allah. (mereka dikenali sebagai Mursyid,  Ahli Sufi, Ahli Ma'rifat) 

Manusia yang demikian digambarkan sebagai   ۥ  وَلِيًّا مُّرۡشِدً۬ (Wali Mursyid - pelindung dan pembimbing sebenar)

[Surah al-Kahfi (18) : Ayat 17 ] "

[Tamat nukilan kitab : Sirrul Asrar]


Fatwa Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qadir Jilan رضي الله عنه:

“Seseorang tidak dapat dikatakan Sufi (Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq) sehingga dia sampai ke Maqam di mana dia di-Anugerahi pandangan kepada Rasulullah ﷺ di dalam mimpinya dan diberi arahan dan tegahan.  Jika keadaan ini terjadi maka hatinya akan dinaikkan ke Maqam lebih tinggi serta disucikan batinnya.  Beliau seterusnya akan memperoleh kehampiran dengan Allah Ta’ala sementara tangannya di dalam pimpinan tangan Rasulullah ﷺ ” 

[Sirrul Asrar]



Fatwa Imam Al-Ghazali  رضي الله عنه:

"Jalan agama sangatlah samar, (tak dapat bezakan haq dan batil) dan jalan-jalan syaitan sangat banyak dan jelas (terbuka luas untuk dimasuki oleh siapa sahaja).  Oleh kerana itu, jika seseorang yang tidak mempunyai Shaikh (Mursyid) yang membimbingnya, maka pasti syaitan akan menggiringnya (memimpinnya) menuju jalannya (kepada kesesatan).  Barang siapa berjalan di jalan yang berbahaya tanpa petunjuk, maka dia telah menjerumuskan dan membinasakan dirinya.”

[Ihya Ulumuddin]



Fatwa Imam Fakhruddin Ar-Razi رضي الله عنه:

“Seorang murid tidak memiliki jalan untuk sampai ke maqam-maqam hidayah (Iman, Taqwa, Tauhid  yang murni) dan Mukashafah, kecuali dia mengikuti Mursyidnya yang menunjukkannya ke jalan yang lurus serta menghindarkannya dari titik-titik kesalahan dan jalan yang sesat.” 

[Tafsir Mafatih Al-Ghaib]


Ketahuilah inilah Prinsip pokok Ahlus Sunnah yang terpenting dan paling utama.  Sekalian Ulama Ahlus Sunnah datang melalui Silsilah Rasulullah ﷺ, ertinya keilmuan mereka sampai silsilahnya kepada Rasulullah ﷺ. 


Pendokong Ahlus-Sunnah tidak pernah condong kepada Ulama-Ulama palsu dari kalangan Golongan sesat atau Ahlus Sunnah palsu yang memberi fatwa menurut kehendak Penguasa fasiq.  


SIRI 670 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 70:

Mufaraqah dari Saf Ummat

sambungan....


Prinsip Kedua:

Berpegang teguh kepada Syari'at dan Toriqat yang warid dari Rasulullah ﷺ tanpa abaikan mana-mana satu daripadanya



Menurut Pegangan Ahlus Sunnah Wal Jama’ah, Syari’at (fiqh) dan Toriqat (Tasawwuf) adalah dua bahagian Ilmu Agama yang WAJIB diamalkan oleh setiap orang yang benar-benar beriman. 


Sebagaimana kami syarahkan kata-kata Mutiara _Masyaikh Ahlus Sunnah_ berulangkali di dalam risalah kami,  Syari’at adalah ilmu dan amal yang takluk (berhubung dan berkait) kepada anggota zahir manusia dan Toriqat adalah ilmu dan amal yang takluk kepada anggota batin manusia (hati). 


Ilmu dan amal berhubung dengan anggota Zahir adalah  :   solat, puasa, zakat, Haji, Da’wah, Jihad, nikah kahwin, pemerintahan dan lainya.  

Ilmu dan amal berhubung dengan hati adalah :  Zikrullah, Muraqabah, Musyahadah, jauhi penyakit hati, jauhi dosa-dosa hati, jauhi  Syirik khafi (syirik tersembunyi), mazmumah (kekejian hati), kewajipan  khusyu’ dan bahaya lalai dalam solat, kewajipan Ikhlas dan bahaya ujub, riya’, sum’ah, takabbur, tawakkal bi-ghairillah, kewajipan mencapai Keimanan Sejati dan bahaya nifaq dan banyak lagi hal ehwal berhubung hati. 


Kedua-dua ilmu ini (Syari’at dan Toriqat) bersumber dari Kitabullah dan Sunnah Rasul ﷺ.  Ia bukan rekaan Ulama tetapi hasil Ijtihad (bersungguh-sungguh menerbitkan hukum) oleh Ulama Mujtahid (iaitu Mursyid Pewaris Nabi  yang sebenar yang layak melakukan ijtihad) dari dua sumber Agung Ilmu – Al-Qur’an dan Sunnah Rasul ﷺ. 


Masyaikh Ahlus Sunnah telah sepakat bahawa kedua-dua ilmu ini; Syari’at (kadangkala disebut Fiqh) dan Toriqat (kadangkala disebut Tasawwuf) hukumnya fardhu ‘ain atas setiap mukallaf.  Ertinya barang siapa abaikan salah satu daripadanya, maka dia jatuh kepada kebinasaan berat ; fasiq atau zindiq.  Wal ‘Iyazubillah. 


Berkata Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu Anhu:

(Mujaddid Agung sepanjang zaman)

"Dua macam ilmu yang diturunkan kepada kita.  Pertama ilmu Zahir, disebut Syari'at.  Kedua  Ilmu batin, disebut Ma'rifat (yang terhasil dari Toriqat).  Syari'at untuk jasad kita dan Ma'rifat (yang terbit dari Toriqat) adalah untuk batin.  Kedua-duanya WAJIB dipadukan (amalkan sekaligus dan jangan abaikan satu pun daripadanya) dan dari perpaduannya membuahkan haqiqat.  Seperti halnya pohon dan daunnya yang menghasilkan buah.   Sebagaimana Firman-Nya di dalam Surah Ar Rahman : Ayat 19 dan 29".   Dengan ilmu zahir sahaja, manusia tidak akan mencapai Haqiqat dan tidak akan sampai kepada Matlamat Ubudiyyah.  Ubudiyyah yang benar dan sempurna hanya akan wujud oleh perpaduan antara ilmu zahir (Syari'at Rasulullah) dan ilmu batin (Toriqat Rasulullah).  Dengan ini dapat menyempurnakan  tuntutan Ma'rifat dan Ubudiyyah  sebagaimana Firman Allah    "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ". 

[Tamat Nukilan dari Kitab Sirrul Asrar]


Fatwa Imam Malik Radhiallahu Anhu:

(Mujtahid Mutlaq Mazhab Maliki)

“Sesiapa yang mempelajari ilmu fiqh tanpa mengamalkan Tasawwuf, maka dia telah menjadi fasiq.  Dan sesiapa yang mengamalkan Tasawwuf tanpa mempelajari ilmu fiqh, maka dia telah menjadi zindiq.  Dan sesiapa yang menggabungkan antara kedua-duanya, maka itulah kebenaran."

[Nukilan Imam Ghazali di dalam Ihya, Al-Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya Al-Kholidi di dalam Risalah Ma’rifat, Imam Zarruq di dalam Qawaid Tasawwuf, Imam Qusyairi di dalam Risalah Qusyairiyah, Imam Asy-Sya'rani di dalam Tabaqat] 


Bersambung siri 671 اِ نْ شَآ ءَ اللّه

______________________________

     MAJLIS TAZKIRAH JILANI     

           🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 707) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...