B25 : PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


SIRI 241 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-31 : Pelopori Sunnah yang buruk Di dalam Islam

..... Sambungan.....


(4) Golongan yang membangunkan hal2 yang berlawanan dengan Kehendak Allah kerana mengikuti jalan2 kesesatan, kemungkaran, kefasikan atau kekufuran akan menanggung dosa berganda2 kerana dia bukan hanya memikul dosanya sendiri, tetapi juga dosa yang mengikutnya sampai Qiamat atau selama wujud kejahatan tersebut.


Contoh2 membangunkan perkara Sayyi'ah (kejahatan, keburukan, kemungkaran) : 


■Membangunkan firqah2 yang menyimpang dari Jalan utama Ummat Islam atau keluar dari Jamaah Muslimin lalu membentuk firqah tersendiri yang menyalahi Ahlus Sunnah Wal Jamaah.


■ Mendirikan pusat2 perjudian, arak dan kemaksiatan


■ Mendirikan pusat2 kesenian, kebudayaan dan sukan yang mendedahkan aurat.


■ Membangunkan Jemaah Sufi palsu yang mengajarkan manusia hakikat dan Ma'rifat palsu. 


■ Membangunkan laman web dan blog yang membawa propaganda Yahudi, Nasrani, Mausi dll


■Membangunkan sekolah, kolej, Universiti atau pusat pembelajaran lain yang membawa fahaman bertentangan dengan Ahlus Sunnah.


Demikian beberapa contoh mempelopori kejahatan (Sayyi'ah) yang dibangunkan oleh mereka yang menyimpang dari Jalan Lurus, Jalan Kebenaran, jalan Ahlus Sunnah. Mereka yang merintis jalan2 tersebut bukan sahaja akan menanggung dosa mereka sendiri bahkan juga menanggung dosa orang2 yang mengikutinya sampai Qiamat. Wal Iyazubillah.


(5) Menurut Ulama Mu'tabar penjelasan kepada kepada "Sunnah Hasanah" dan "Sunnah Sayyi'ah" adalah serupa dengan penjelasan bagi Ungkapan Bid'ah, iaitu pembahagian Bid'ah kepada dua bentuk :

Pertama : Bid'ah Hasanah 

Kedua :     Bid'ah  Sayyi'ah 


Berkata Imam Nawawi Radhiallahu anhu :

“Bahwasanya setiap orang yang membuat bid’ah (hal baru) yang buruk, maka ia mendapat semisal dosa orang yang mengikutinya dalam perbuatan itu hingga hari Qiamat. Begitu juga orang yang membuat bid’ah (hal baru) yang baik, maka ia mendapat semisal pahala orang yang mengikutinya dalam perbuatan itu hingga hari Qiamat. Ini sesuai dengan Hadith Sahih

"Barangsiapa yang memulai sunnah hasanah (mempelopori suatu kebaikan atau suatu yang terpuji) dalam Islam maka dia akan memperoleh pahala dan pahala orang yang mengikutinya, dengan tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. Dan barangsiapa yang memulai sunnah sayyi’ah (pelopori suatu kejahataan atau suatu yang keji) dalam Islam maka ia akan mendapatkan dosa dan dosa orang yang mengikutinya, dengan tanpa mengurangi dosa mereka sedikit pun”_

[Imam Nawawi — Syarah Sahih Muslim]


Ertinya bukan semua perkara baru yang dibuat atau dibangunkan itu bid'ah sesat, tetapi Bid'ah yang sesat adalah semua bentuk perkara baru yang diwujudkan sama ada pada segi Aqidah atau segi Ibadah atau Tasawwuf / Ma'rifat yang menyalahi pegangan Ahlus Sunnah Wal Jama'ah (menyalahi Al-Qur'an, Hadith dan Ijma' Qias Ulama Mu'tabar).  Dan ini menyamai Sunnah Sayyi'ah  (sunnah kejahatan) yang sedang dibicarakan di sini.


Berkata Imam Nawawi Radhiallahu anhu :

Di dalam Hadith ini wujud pembatasan makna sabda Rasulullah "semua hal baru adalah bid’ah dan semua bid’ah adalah sesat"  dan bahawasanya yang dimaksud di sana adalah hal baru yang batil dan bid’ah yang buruk saja” 

[Imam Nawawi]


SIRI 242 :

  

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-31 : Pelopori Sunnah yang buruk Di dalam Islam

.....Sambungan.....


Batas Sunnah Sayyi'ah (Sunnah yang buruk) 

================================


Pengertian Sunnah Hasanah (bid'ah hasanah) dan Sunnah Sayyi'ah (bid'ah dholalah) telah dijelaskan sebagaimana ketetapan Ulama Mu'tabar, antaranya Ulama yang sangat harum nama mereka sepanjang zaman — Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani, Imam Ghazali, Imam Fakhruddin Ar-Razi, Imam Sayuthi, Imam Nawawi, Imam Haythami, Imam Al-Haddad Ridhwanullah Alayhi Ajma'in sehingga tiada manusia pun layak mempertikaikannya. 


Setelah mengetahui wujudnya dua bentuk "Sunnah" (Tradisi, Jalan, Manhaj) yang dibangunkan oleh manusia iaitu :  "Sunnah yang baik" dan "Sunnah yang buruk", terdapat dua  lagi persoalan penting berhubung dengan hal ini iaitu :  


■ Persoalan menentukan batas2, had dan garis pemisahnya sehingga "Sunnah yang baik" jelas nyata perbezaannya dengan "Sunnah yang buruk".  


■ Siapakah yang benar2 layak menentukan suatu Sunnah yang dibangunkan itu Sunnah yang Baik atau Sunnah yang jahat? Atau di dalam perkataan lain : Menentukan  Bid'ah hasanah (bid'ah terpuji)  atau bid'ah dholalah (bid'ah sesat)?


Ketahuilah : Telah sepakat Ulama Mu'tabar, hamba2 Allah yang layak menentukan hukum-hakam Agama hanyalah Ulama bertaraf Mujtahid.  Hanya mereka sahaja yang layak menentukan halal, haram,  Sunnah Hasanah  atau Sunnah Sayyi'ah.   

(Atau di dalam perkataan lain yang selalu juga disebut sebagai bid'ah hasanah atau bid'ah dholalah)


Yang dikatakan Ulama Mujtahid adalah Ulama Billah (Ulama Allah), Ulama Akhirat, Ulama Ahli Ma'rifat yang mahir di dalam Ilmu Syari'at dan sangat dalam Ilmunya di dalam Ilmu Ma'rifat. Merekalah Ulama Pewaris Nabi yang sebenar yang takut kepada Allah. Mereka BUKAN Ulama dunia. Mereka BUKAN Ulama politik nafsu. Mereka BUKAN Ulama yang menjual Agama demi mencapai dunia yang hina.  


Malangnya, sebahagian orang bergelar Profesor merasakan diri mereka sudah layak melakukan ijtihad untuk menentukan halal haram, sehingga sewenang2 mengatakan apa sahaja perkara baru di dalam Agama sebagai bid'ah sesat.  Misalnya mereka menghukum Sambutan Maulidur-Rasul, Sambutan Awal Muharram, Majlis Tahlil, Kenduri Arwah, Ziarah Kubur, Tawassul, Ilmu Tasawwuf, Toriqat, Zikir Jihar (zikir dengan suara kuat),  dll sebagai bid'ah sesat atau menilainya sebagai Sunnah Sayyi'ah (buruk). Wal Iyazubillah.


Mereka memandai2 menghukum semua perkara baru yang dibangunkan oleh Ulama Mujtahid sebagai Bid'ah sesat semata2 berdasarkan pendapat aqal dan nafsu. Sesungguhnya mereka tertipu dengan tipu daya Syaitan.  Golongan ini tidak menyedari  segala tuduhan mereka membawa kepada tiga dosa besar :


Pertama :  

Dosa mentafsirkan Al-Qur'an dan Hadith dengan menggunakan aqal sempit. 

✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ :

"Barang siapa berkata-kata tentang al-Qur'an (tafsir dan ta'wilkan Al-Qur'an) tanpa ilmu, maka hendaklah dia menempati tempat duduknya dari neraka"

[Imam Tirmidzi]


Kedua : 

Dosa mendustakan Allah dan Rasul-Nya

✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ :

 “Sesiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja maka hendaklah dia menyediakan tempatnya di dalam neraka”. 

[Imam Bukhari, Muslim]


Ketiga : 

Dosa membuat tuduhan berat terhadap orang beriman, sama ada menuduhnya sebagai fasiq atau kafir atau tuduhan berat yang lain.


✨🕌✨ Rasulullah   ﷺ  bersabda :

“Siapa yang menyeru kepada seseorang dengan sebutan kekafiran atau ia mengatakan: Wahai musuh Allah, sementara yang dituduhnya itu tidak demikian maka sebutan tersebut kembali kepadanya.” 

[Imam Muslim]


SIRI 243 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-31 :

Pelopori Sunnah yang buruk Di dalam Islam

..... Sambungan.....


Bentuk-Bentuk Sunnah Sayyi'ah

=======================

Perkara baru yang bersifat Sunnah Sayyi'ah (tradisi buruk atau jahat atau keji)  berlaku di dalam semua cabang Agama.

Pertama : Di bidang Usuluddin

Pembangunan Sunnah Sayyi'ah  (atau di sebut bid'ah sesat) yang paling awal berlaku di dalam Usuluddin — bidang Ketuhanan.  Orang2 jahil di kalangan Ummat Islam memisahkan diri dari Saf Ummah (Saf Ahlus Sunnah), lalu membina fahaman2 Ketuhanan yang jelas menyimpang dari kebenaran. Di antaranya : Fahaman Khawarij (wahhabiyyah), Syi'ah (rafidhi), Jabariyyah, Mu'tazilah, Musyabbihah, Mujassimah dll berjumlah 72 firqah. 

Orang2 yang mempelopori firqah-firqah sesat ini mendapat dosanya sendiri dan dosa orang2 yang mengikutinya sampai Qiamat. Wal Iyazubillah.  Bayangkan betapa banyaknya dosa pelopor2 ini,  yang terkumpul sejak mereka membina firqah-firqah sesat sampai datangnya Hari Qiamat?

Tiada seorang pun dari Ulama Ahlus Sunnah yang ternama mengikut firqah-firqah sesat ini.  Pelopor kepada firqah-firqah sesat ini hanyalah orang2 jahil yang tertawan oleh Iblis. Wal Iyazubillah. Moga Allah Ta'ala selamatkan semua orang beriman daripada jatuh ke dalam firqah-firqah sesat ini. 

Kedua : Di bidang Fiqh

Wujudnya Sunnah Sayyi'ah di dalam fiqh tidak begitu ketara berbanding dengan bidang Usuluddin.  Tiga golongan yang amat jelas penyimpangannya di dalam bidang fiqh adalah :

(1) Golongan Syi'ah (rafidhi) yang jelas berlawanan dengan Tradisi Ahlus Sunnah. 

(2) Golongan Khawarij (Wahhabiyyah) yang enggan berpegang kepada mana2 mazhab sedangkan mereka bukan Mujtahid. Mereka mendakwa mereka hanya mengikut Al-Qur'an dan Hadith secara terus. Bagi mereka mazhab2 Ulama semua bid'ah sesat kerana pada pendirian mereka Nabi sendiri tiada mazhab, maka mazhab adalah bid'ah sesat.  Wal Iyazubillah

(3) Golongan Sufi PALSU atau Ma'rifat PALSU yang mendakwa mereka tak perlu amalkan solat, puasa, haji dll kewajipan lain yang tersebut di dalam fiqh, kerana mereka mendakwa sudah "sampai" hakikat dan gugur kewajipan2 Syari'at. Mereka ini adalah golongan zindiq. Wal Iyazubillah. 

Ketiga : Di bidang Tasawwuf

Berdasarkan fatwa Sulton Awliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu, terdapat 11 kelompok yang membangun firqah-firqah sesat  atas nama Tasawwuf.  Mereka menggelar diri mereka ahli sufi atau ahli Ma'rifat atau mengaku Wali Allah tetapi menyimpang dari hukum-hakam Agama. 

Demikianlah jenis2 Sunnah Sayyiah atau Bid'ah Dholalah  yang dibangunkan oleh manusia di dalam Agama yang akan mendapat dosa berganda2 kepada pelopor2nya akibat diikuti oleh pengikut2 mereka turun-temurun sampai Qiamat. 

Apabila diperhalusi, kita akan mendapati terdapat 3 ciri utama pada semua kelompok yang membangunkan tradisi buruk atau jahat atau keji:

Pertama :

Tiada pimpinan Guru — Tidak berpegang kepada Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq.

Kedua :

Menolak salah satu cabang Agama — ada yang menolak Syari'at (fiqh) dan ada yang menolak Toriqat (Tasawwuf). 

Ketiga :

Gunakan aqal untuk mentafsir ayat Qur'an dan Hadith Nabi  ﷺ


SIRI 244 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-31 :

Pelopori Sunnah yang buruk Di dalam Islam

..... Sambungan.....


Punca orang Islam bangunkan Sunnah Sayyi'ah (Sunnah Buruk / Bid'ah Dholalah)


Adalah suatu hal yang sangat menghairankan orang "bernama Islam" membangunkan Sunnah Sayyi'ah  atau Bid'ah dholalah yang jelas berlawanan dengan Kehendak Allah dan Rasul-Nya.  Mengapakah mereka membangunkan Tradisi mungkar yang jelas berlawanan dengan Agama yang mereka percaya?


Mengapa orang Islam membangunkan Sunnah Sayyi'ah (bid'ah dholalah) seperti Khawarij (wahhabiyyah), Syi'ah (rafidhi), Mu'tazilah, Jabariyyah dll yang jelas berlawanan dengan Kehendak Allah dan Rasul-Nya?    Adakah sebab mereka jahil? Atau sebab tamak dunia? Atau kerana hasutan Iblis?


Berikut beberapa sebab terjadi keadaan demikian:


(1) Iman belum masuk ke dalam hati.  

Mereka beriman pada lidah tapi Iman belum meresap ke dalam hati.  Orang2 yang benar2 beriman tidak sama sekali berani melakukan hal demikian. 


(2) Cinta dunia — Inginkan habuan dunia

Pelopor2 firqah sesat ; sama ada mereka yang bangunkan firqah sesat di dalam Aqidah (72 firqah) mahupun firqah2 sesat di dalam keruhanian (11 golongan) atau kelompok2 fasiq yang lain yang membangunkan kumpulan2 maksiat, hanya memikirkan keuntungan duniawi. Mereka inginkan wang dan harta benda dunia daripada pengikut2 mereka secara mudah.  


(3) Inginkan Kemasyhuran

Pelopor2 bagi firqah2 sesat atau kelompok2 fasiq ingin diri mereka  disanjung dan dipuja sebagai pemimpin yang hebat yang melakar sejarah Ummat. 


(4) Kejahilan

Sebahagian daripada pelopor2 yang membangunkan firqah2 sesat atau pusat2 kemaksiatan adalah orang yang jahil, tidak memahami hakikat Agama. Mereka tidak mempelajari Agama daripada Guru yang arif — Mursyid Pewaris Nabi yang sebenar. Sebaliknya guru mereka adalah Orientalis barat atau profesor Universiti yang "jahil" atau Guru sekular yang "jahil" hakikat Agama. 


(5) Perancangan Yahudi dan Nasrani

Yahudi mempergunakan orang2 Islam untuk menghapuskan Islam dari dalam dada Ummat Islam dengan berbagai propaganda jahat. Lazimnya Yahudi memilih orang2 tertentu dan mengangkatnya sebagai pemimpin sedangkan dia cuma boneka yang menjadi tali barut Yahudi dan Nasrani.


(6) Tipu daya Syaitan

Pelopor2 kejahatan terpedaya dengan tipu daya Iblis. Mereka tidak mengenal Iblis dan tipu dayanya yang sangat halus dan licik. Iblis menghiasi kefasikan dengan kebaikan — zahirnya kelihatan indah dan baik sedangkan di dasarnya adalah kejahatan Iblis yang tersembunyi.  Mereka menyangka diri mereka bersih dan Ahlus Sunnah Wal Jamaah sebagai pembuat Bid'ah sesat dan Syirik sedangkan yang sebenarnya mereka tertipu dengan "penutupan Iblis".  


✨🕌✨ Firman Allah :


قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ ٱلْمُخْلَصِين


Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan buruk/ keji /ma'siat / mungkar) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang ikhlas". 

[Al-'Hijr (15) : ayat 39-40]


Berkata Imam Ghazali Radhiallahu anhu :

“Murid memerlukan seorang Mursyid atau guru keruhanian yang dapat diikutinya, agar dia menunjukkannya ke jalan yang lurus. (jalan benar yang  diredhai Allah).     Jalan agama sangatlah samar, (tak dapat bezakan haq dan batil, benar atau salah) dan jalan-jalan syaitan sangat banyak dan jelas (terbuka luas untuk dimasuki oleh sesiapa sahaja)  Oleh kerana itu, jika seseorang yang tidak mempunyai Shaikh  (Mursyid) yang membimbingnya, maka pasti syaitan akan menggiringnya (memimpin dan memujuknya) menuju jalannya. 

[Ihya Ulumuddid Bab Ilmu]


SIRI 245 :


■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-31 : Pelopori Sunnah yang buruk Di dalam Islam

..... Sambungan.....


Rawatan dan Penjagaan

===================

(1) Pelajari pengertian Sunnah Sayyi'ah dan Sunnah Hasanah  (bid'ah hasanah dan bid'ah dholalah) dan fahaminya dengan benar menurut pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang benar (tulen) agar tidak tertipu dengan doktrin2 Wahhabiyyah (Khawarij), Syi'ah (rafdhi), Sekular (liberal) dan pendokong2 keruhanian PALSU yang berselindung di sebalik nama Tasawwuf. 


(2) Patuhi semua ketentuan hukum (sama ada haram halal atau bid'ah atau hukum2 lainnya)  yang telah di ijtihad oleh Ulama Ahlus Sunnah yang terpercaya, yang telah masyhur nama mereka sepanjang zaman. 


(3) Jangan pandai2 menuduh suatu perkara baru di dalam Agama sebagai Sunah Sayyi'ah atau bid'ah dholalah, semata2 kerana kamu profesor atau mufti.  Kamu tiada kelayakan menentukan hukum halal, haram, bid'ah atau lainnya.  Serahkan urusan tersebut kepada Ulama Mujtahid menentukan hukumnya.  


(4) Untuk memahami Ahlus Sunnah dengan benar, dan tidak tertipu dengan sekalian tipu daya manusia dan jinn syaitan, Wajib mempelajarinya daripada Guru yang benar2 Arif —  Mursyid,  Pewaris Nabi yang siddiq (benar) atau sekurang2nya daripada ustaz atau ustazah yang dipercayai sebagai pendokong Ahlus Sunnah. 


(5) Barangsiapa mempelajari Agama daripada Guru2 keruhanian yang PALSU  atau daripada Profesor atau mufti2 yang pura2 Ahlus Sunnah, sudah tentu mereka hanyut bersama aliran2 PALSU yang bertentangan dengan Ahlus Sunnah yang benar (tulen).  


(6) Untuk memperoleh keselamatan daripada penyamaran2 yang membawa kesesatan, ikuti nasihat2 Masyaikh Ahlus Sunnah yang terpercaya. Di antaranya Nasihat dan wasiat Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu kepada seluruh Ummat Islam: 


Berkata Imam Jilani Radhialahu anhu:

"Jika seseorang tidak dapat membezakan di antara Guru Kerohanian ( Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq)  yang sebenar dan yang palsu, hendaklah dia mengerjakan solat nafil (solat sunnat) dua rakaat di waktu malam tahajjud, untuk memohon petunjuk Allah Ta'ala. Dia kemudiannya memohon kepada Allah menunjukki manusia2 suci (suci hati daripada Syirik dan Nifaq) ini yang akan memimpinnya kepada jalan kebenaran. Dia mesti sungguh2 merayu kepada Allah agar Dia memperlihatkan kepadanya orang yang akan membawa kepada kasih akan Allah Ta'ala dan yang akan menyinari mata hatinya dengan cahaya Ketuhanan. Dan yang akan membuka kepada kejadian2 ghaib (Rahsia Ketuhanan dan rahsia Kehambaan atau Tauhid hakiki) yang beliau sendiri telah menyaksikannya. Dengan berbuat demikian, Insha Allah seseorang akan mendapat jawapannya dari Allah Ta'ala. 

[Fathur-Rabbaniyy Wa Faidhur-Rahmani]


SIRI 246 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 32 : Dustakan Taqdir

□□□□□□□□□□□□□


Definisi Taqdir

===========


Menurut bahasa:

Taqdir  (تَقْدِيرً ) berasal dari dasar kata :  qadara, yaqdiru, taqdiran_  (قدر، يقدر، تقديرا), bererti kadar, ukuran, penilaian, perkiraan, ketentuan, ketetapan


Menurut istilah :

Taqdir  (تَقْدِيرً ) adalah ketentuan Allah Ta'ala pada Azali akan sekalian kejadian makhluq berserta sekalian perbuatan baik maupun yang buruk, dari awal hingga akhir, menurut ukuran dan kadar tertentu, yang tertulis di Lauh Mahfuz (Suratan yang terpelihara).


Dasar pegangan Ahlus Sunnah ini bagi perkara ini adalah:


✨🕌✨ Firman Allah :

 إِنَّ ٱللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً


"Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendaki-Nya. Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."

[At-Talaq (65) : 3 ]


✨🕌✨ Rasulullah  ﷺ  bersabda :


 كَتَبَ اللهُ مَقَادِيْرُ الخَلاَئِقِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ بِخَمْسِيْنَ أَلْفَ سَنَةٍ 


“Allah telah mencatat Taqdir setiap makhluq 50,000 tahun (lima puluh ribu tahun) sebelum Penciptaan langit dan bumi.”

[Imam Muslim]


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani Radhiallahu anhu: 

"Seorang Mukmin wajib benar2 mengimani Qadha dan Qadar, yang baik maupun buruk, manis maupun pahit. Dia juga wajib percaya bahawa semua yang ada dan yang terjadi sejak awal sampai hari Qiamat telah menjadi ketetapan Allah. Tidak ada seorang pun dapat melarikan diri daripada Taqdir yang telah ditetapkan di Lauh Mahfuz (Suratan Taqdir)

[Al-Ghunyah Li-Talibi Tariqil Haqq]


Definisi Mendustakan Taqdir

=====================

Mendustakan Taqdir bermakna engkar akan wujudnya Taqdir yang telah  ditetapkan oleh Allah ke atas setiap makhluq di Lauh Mahfuz. Ataupun mereka mengakui Taqdir tetapi memahaminya  dengan cara yang bertentangan dengan pendirian Ahlus Sunnah Wal Jamaah sehingga jatuh kepada I'tiqad batil dan sesat. 


Daripada sekian banyak kelompok2 yang bertentangan, terdapat dua golongan yang amat meruncing i'tiqad mereka berhubung dengan Taqdir. 

Satu golongan meyakini manusia mencipta taqdirnya sendiri.  Mereka i'tiqad bahawa manusia melakukan kebaikan dan kejahatan dengan usaha ikhtiarnya sendiri tanpa kaitan apa pun dengan Taqdir Allah. 

Satu golongan lagi berpegang bahawa manusia tiada usaha ikhtiar (sekalipun pada zahirnya) untuk melakukan sesuatu, sebaliknya manusia hanyalah bagaikan "mainan yang digerakkan" atau bagaikan "bulu yang berterbagan ditiup angin."


Kedua2 i'tiqad ini termasuk di dalam Pengertian "Mendustakan Taqdir"


Berkata Imam Haythami Radhiallahu anhu :

"Allah Ta'ala telah menentukan Taqdir kepada hamba-Nya, baik atau buruk. Sedangkan Mu'tazilah berpegang bahawa manusia itu menciptakan perbuatannya sendiri tanpa campur tangan Allah Ta'ala. Mereka engkar kepada Taqdir."

[Al-Zawaajir]


SIRI 247 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 32 : Dustakan Taqdir (Qadha dan Qadar)

...sambungan...


Penjelasan

========


Penjelasan 1:

Sepanjang sejarah Ummat Islam, persoalan Taqdir (Qadha dan Qadar) menjadi polemik berpanjangan sehingga sebahagian orang Islam jatuh kepada fahaman2 batil yang bertentangan dengan Ahlus Sunnah. Sebahagian daripada mereka jatuh tanpa disedari; ertinya mereka tidak menyedari pegangan mereka telah menyeleweng dari Jalan Ahlul Haqq — Jalan Ahlus Sunnah yang benar. 


Penjelasan 2:

Dua kelompok yang sangat menonjol pertentangannya dengan jalan Utama Jamaah kaum Muslimin adalah  Mu'tazilah dan Jabariyyah.   Meskipun kedua2 golongan ini telah hampir pupus, tetapi fahaman dan pegangan mereka terus subur di kalangan sebahagian orang Islam. Maksudnya i'tqad dan pendirian batil ini menjadi pegangan sebahagian orang Islam tanpa mereka menyedarinya, meskipun mereka mengaku mereka mengikut Ahlus Sunnah.


Penjelasan 3:

Contoh mudah bagi memahami keadaan pada "Penjelasan 2" di atas adalah : 

Orang Islam yang berbuat suatu pekerjaan lalu mencapai kejayaan dan bermegah2 dengan kejayaan tersebut dengan sangkaan dia mencapai kejayaan tersebut dengan usaha ikhtiarnya sendiri tanpa mengembalikan "usaha" dan "kejayaan" tersebut kepada Kekuasaan dan Kemurahan Allah kepadanya, maka dia cenderung untuk jatuh kepada fahaman batil Mu'tazilah. 


Di pihak lain orang Islam yang melakukan kemungkaran / maksiat lalu menyandarkan perbuatan mungkarnya kepada Allah dengan alasan Allah Ta'ala mentaqdirkan semua kejahatan tersebut kepadanya, dan tiada kaitan apa pun dengan dirinya sendiri (tiada kaitan langsung usaha ikhtiarnya), maka orang ini cenderung untuk jatuh kepada fahaman batil Jabariyyah.


Penjelasan 4:

Menurut I'tiqad dan pendirian Ahlus Sunnah yang sebenar, seluruh Penciptaan, termasuk penciptaan manusia tercatit lengkap di Lauh Mahfuz, termasuk tempat lahirnya, masa lahirnya, orang yang menyambut kelahirannya, rezekinya, pekerjaannya, kebahagiaannya, kecelakaan yang menimpanya, saat kematiannya dan tempat kematiannya,   


Demikian lagi tercatit sekalian kejadian2 pada alam — waktu turunnya hujan, terjadinya kemarau, terjadinya kelaparan, tersebarnya penyakit2 menular (seperti covid corona yang terjadi pada tahun 2019 M (meskipun ramai percaya ianya dilakukan oleh tangan2 jahat manusia), terjadi gempa bumi, ribut petir,  tsunami dan lain2 sepertinya. 


Demikian lagi segala penemuan2 manusia di zaman moden berupa sains dan teknologi internet, telefon, teknologi nuklear dll sudah tercatit di Lauh Mahfuz.  Ia bukan perkara baru yang manusia cipta sendiri. Bukan.!


Penjelasan 5:

Perkara2 berhubung dengan Taqdir yang seringkali dibangkitkan sehingga membawa kepada kekeliruan dan kepincangan Aqidah adalah :


■ Mereka musykil : Mengapakah manusia dihukum di atas kesalahannya sedangkan Allah tetapkan Taqdir tersebut?


■ Mereka musykil : Jika Taqdir baik buruk manusia telah ditetapkan, apakah tujuan berusaha?


■ Mereka berpendapat : Jika Taqdir sudah ditetapkan, bukankah lebih baik serahkan saja pada Taqdir?


■ Mereka berpendapat :  Allah tidak tahu apa yang akan dilakukan oleh manusia. Bila manusia berbuat kebaikan atau kejahatan baru Allah tahu?


■ Mereka mendakwa : Jangan libatkan persoalan Taqdir ketika melakukan usaha ikhtiar. Biarkan persoalan tersebut kepada Allah.


■ Mereka berkata : Kita tak boleh bercakap tentang Taqdir kerana manusia akan menjadi lemah atau malas berusaha?


Semua persoalan ini dan lain2 sepertinya akan membawa kepada kepincangan Aqidah dan mendustakan Taqdir jika seseorang tidak mempelajarinya dan menghayatinya dengan berguru kepada Guru Pewaris Nabi yang benar2 Arif. Atau sekurang2nya mempelajarinya daripada Guru yang benar2 memahaminya berdasarkan Ahlus Sunnah yang benar.


SIRI 248 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 32 : Dustakan Taqdir (Qadha dan Qadar)   

...sambungan...


Dalil-Dalil Penting serta keterangan

==========================


Dalil 1: ✨🕌✨ Firman Allah تَعَالَى

وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ


“Dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu Kami catitkan satu persatu dalam Kitab (ibu Suratan) yang jelas nyata”. 

[Yaasin (36) : ayat 12]


Kata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu :

"Dan semua perkerjaan mereka (manusia), Kami (Allah) telah menulis di dalam KItab yang Terpelihara (Luh Mahfuz)

[Tafsir Ibnu Abbas]


Berkata Imam Ibnu Jarir At-Tabari Radhiallahu anhu :

Ta'wil bagi Firman ini adalah : Segala sesuatu yang telah terjadi dan yang akan terjadi, Kami (Allah)  Meliputinya (di dalam Pengetahuan Allah) dan Kami tetapkan di dalarn Kitab Induk, iaitu Lauhul- Mahfuzh.  Dikatakan bahwa ia disifati dengan mubin ( مُبِينٍ = yang menjelaskan) kerana ia menjelaskan haqiqat semua hal yang telah ditetapkan (Taqdir) di dalamnya. 

[Tafsir Tabari]


Berkata Ibnu Kathir Radhiallahu anhu : 

(Kami catitkan satu persatu di dalam kitab yang jelas nyata) bermaksud segala sesuatu tentang makhluk-Nya sudah pun tercatit di Luh Mahfuz.  (Al-Imam Al-Mubin) bermaksud sumber segala catitan. Ini lah pendapat Mujahid, Qatadah dan Abdur-Rahman bin Zayd bin Aslam. 

[Tafsir Ibn Kathir]


Dalil 2: ✨🕌✨ Firman Allah :


مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي ٱلأَرْضِ وَلاَ فِيۤ أَنفُسِكُمْ إِلاَّ فِي كِتَٰبٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ


"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri, melainkan telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.

[Al-Hadid (57) : ayat 22]


Kata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu :

"(Tiada suatu bencana pun yang menimpa bumi) iaitu berupa kemarau, kekeringan, tinggi harga barang2 dan bertimpa2 kelaparan dan (pada dirimu sendiri) iaitu penyakit, penderitaan, ujian, kematian sanak saudara atau anak2 serta lenyapnya harta benda (melainkan telah tertulis di dalam kitab) iaitu : semua yang demikian telah tertulis di Lauh Al-Mahfuz (suratan Taqdir) bahawa ia akan menimpamu. (sebelum Kami menciptakannya), ertinya  sebelum Kami ciptakan dirimu dan bumi ini.  (Sungguh, yang demikian itu), iaitu : memelihara (hafal) semua itu (mudah bagi Allah) ertinya : tanpa perlu menulisnya di Lauhul Mahfuz"

[Tafsir Ibnu Abbads]


Dalil 3: ✨🕌✨ Firman Allah :

 إِنَّ ٱللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً


"Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendaki-Nya. Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."

[At-Talaq (65) : 3 ]


Kata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu :

Maksudnya (Allah telah menetapkan) batas waktu bagi tiap-tiap sesuatu,  iaitu berupa kesulitan dan kelapangan,di mana tiap-tiap sesuatu itu akan berakhir pada batas waktu tersebut. Menurut suatu pendapat inilah Taqdir."

[Tafsir Qurtubi]


SIRI 249 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 32 : Dustakan Taqdir (Qadha dan Qadar)

...sambungan...


Dalil 4: ✨🕌✨ Firman Allah :


 بَدِيعُ السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ


"Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya) dan apabila dia berkehendak (untuk menjadikan) suatu, maka dia hanya Berfirman kepadanya: jadilah engkau! Lalu menjadilah ia."

[Al-Baqarah (2): ayat 117]


Dalil 5: ✨🕌✨ Firman Allah :


وَإِذَآ أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ


"......apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapa pun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapa pun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.   

[Ar-Ra'du (13) :  ayat 11]


Dalil 6: ✨🕌✨  Firman Allah :


ٱلَّذِي لَهُ مُلْكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي المُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً


"Tuhan yang menguasai Pemerintahan langit dan bumi dan yang tidak mempunyai anak, serta tidak mempunyai sebarang sekutu dalam pemerintahan-Nya dan Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan Taqdir yang sempurna."

[Al-Furqan (25) ; ayat 2]


Dalil 7: ✨🕌✨ Firman Allah :


وَتَرَى ٱلْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ ٱلسَّحَابِ صُنْعَ ٱللَّهِ ٱلَّذِيۤ أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ


"Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan; (demikianlah) perbuatan Allah yang telah membuat tiap-tiap sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya; sesungguhnya Dia Amat Mendalam Pengetahuan-Nya akan apa yang kamu lakukan"

[An-Naml (27) ; ayat 88]


Dalil 8: ✨🕌✨ Rasulullah  ﷺ  bersabda :


إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ، فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَيَدْخُلُهَا


“Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya dalam keadaan air mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi seketul darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya Malaikat untuk ditiupkan kepadanya roh dan diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: Menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kesudahannya sama ada derita atau bahagia. Demi Allah yang tidak ada tuhan melainkan-Nya, sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli Syurga sehingga jarak antara dirinya dengan Syurga tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli Neraka, maka masuklah dia ke dalam Neraka. Sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli Neraka sehingga jarak antara dirinya dengan Neraka tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli Syurga, maka masuklah dia ke dalam Syurga.” 

[Imam Muslim]


SIRI 250 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 32 : Dustakan Taqdir (Qadha dan Qadar)

sambungan...


Contoh-Contoh

============


Berikut adalah beberapa contoh kekeliruan yang lazim terjadi di dalam memahami Taqdir (Qadha Qadar) yang menjurus kepada penyimpangan dan penyelewengan dari Jalan Ahlus Sunnah yang benar.


Contoh 1: Jika Taqdir ditentukan mengapa perlu berusaha

Hal ini merupakan kemusykilan paling umum yang bermain di dalam pemikiran kebanyakan orang Islam awam. 


Mereka berfikir begini : 

"Jika Allah sudah tentukan Taqdir seseorang sama ada menjadi ahli Syurga atau Neraka, apa guna kita berusaha. Bukankah sepatutnya kita diam dan berpeluk tubuh saja?"


Ada sebahagian lain berkata begini :

"Apa guna aku berusaha dan beramal baik  kalau Allah sudah tetapkan aku ahli Neraka. Walaupun aku beramal baik, aku tetap dicampak ke Neraka... jadi apa guna aku beramal?"


Rasulullah ﷺ sudah pun berikan jawapan kepada kemusykilan ini sewaktu para Sahabat menanyakan hal yang sama.


✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ :                     

“Tiada satu jiwa daripada kamu kecuali Allah mengetahui tempatnya di dalam Syurga atau Neraka.” Mereka berkata  :  "Wahai Rasulullah, jadi kenapa kami perlu beramal? Bukankah lebih baik kami berserah sahaja?"   Jawab Baginda :  "Tidak, sebaliknya beramallah kerana setiap suatu dipermudahkan untuk apa yang dia dicipta untuknya."   Kemudian Baginda membaca Firman Allah Ta’ala  

فَأَمَّا مَنۡ أَعۡطَىٰ وَٱتَّقَىٰ (٥) وَصَدَّقَ بِٱلۡحُسۡنَىٰ (٦) فَسَنُيَسِّرُهُ ۥ لِلۡيُسۡرَىٰ (٧) وَأَمَّا مَنۢ بَخِلَ وَٱسۡتَغۡنَىٰ (٨) وَكَذَّبَ بِٱلۡحُسۡنَىٰ (٩) فَسَنُيَسِّرُهُ ۥ لِلۡعُسۡرَىٰ

"Adapun orang yang memberi dan bertaqwa serta mempercayai Syurga maka Kami akan mudahkan untuknya Syurga. Adapun orang yang mendustakan dan berpaling serta tidak mempercayai Syurga maka Kami akan mudahkan untuknya keburukan [Al-Lail (92) ; ayat 5-10]

[Imam Bukhari]


✨🕌✨  Hadith Rasulullah ﷺ :

Sayyidina Umar Radhiallahu anhu  bertanya Nabi ﷺ:

"Apakah pandanganmu tentang amalan (manusia) yang dilakukan adakah ia sudah ditetapkan sebelumnya atau baru berlaku? Maka dijawab oleh Baginda : "Sesungguhnya segala sesuatu telah pun ditetapkan pada setiap perkara. Lalu dibalas oleh Umar:  "Jika demikian, adakah kita harus menyerah sahaja?"  Baginda Bersabda:  "Beramallah wahai Ibnu al-Khattab. Segala sesuatu itu sudah dipermudahkan. Sesiapa yang tergolong di kalangan ahli kebaikan (Syurga), maka dia dijadikan beramal dengan amalan ahli Syurga dan sesiapa yang tergolong dalam ahli Siksa, maka dia dijadikan beramal jahat untuk ke Neraka."

[Imam Ahmad]


Beberapa rumusan penting sebagai jawapan kepada kemusykilan ini :


1. Allah menetapkan pada  Azali segala sesuatu berkenaan makhluknya dari awal sampai akhir di Luh Mahfuz menurut Ilm (Pengetahuannya yang Maha Luas) Iradat (Kehendak) dan Qudrat (Kekuasaan-Nya). Maka tiada siapa pun layak mempertikaikannya.


2. Allah Ta'ala telah menetapkan ahli Syurga dan ahli Neraka Menurut Kehendak-Nya, namun tiada siapa pun tahu akan kesudahannya di Akhirat. Oleh kerana itu setiap manusia wajib bersungguh2 kenal Allah dan mentaatinya sebagaimana Perintah-Nya.


3. Orang yang Allah Taqdirkan menjadi ahli Syurga, akan dipermudahkan untuk mengikut jalan2 Keimanan dan Taqwa. Orang2 yang di Taqdirkan menjadi Ahli Neraka, akan terikut2 jalan kefasikan dan kesesatan.


4. Apabila seseorang sedang melakukan kebaikan dan sedang mengikuti Jalan Ahlus Sunnah, maka hendaklah bersyukur kepada Allah sebanyak2nya dan terus-menerus istiqamah di dalam ketaatan dan ubudiyyah kepada-Nya.  Sebaliknya seseorang yang sedang berada pada jalan ksesesatan atau kefasikan atau kezaliman... hendaklah segera Taubat dan kembali kepada Allah.


Bersambung siri  251  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

__________________________ .

MAJLIS TAZKIRAH JILANI            

       🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳


No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...