PENGGUNAAN AIS (AIR BATU) UNTUK MANDI, MINUM DAN MAKAN. (DAILY CONSUMPTION)

Susunan

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah

Al-Kholidiyah


 بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


PENGGUNAAN AIS (AIR BATU) UNTUK MANDI, MINUM DAN MAKAN. (DAILY CONSUMPTION)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


(Ini suatu penilaian dan pandangan berdasarkan pengalaman sendiri)

Sebenarnya ustaz ingin komen  berkenaan artikel berkenaan "mandi ais" dan "minum ais" tetapi tak  sempat tulis panjang.

Cuma sebagai pendahuluan,  izinkan ustaz bagi point2 penting ini sebagai penjagaan :

1) Hadith2 berkenaan "sejukkan makanan"  sebelum makan yang dikeluarkan oleh Imam Ahmad dan Baihaqi  tidak membawa  maksud "ais"  atau "air batu"

Dari syarah Imam2 kita, kita faham maksud Rasul adalah :

"hilangkan kepanasan dahulu"   jangan makan panas2  atau minum  panas2... itu maksud sebenar.

Ini bermakna menjadikannya sebagai qias untuk  samakan dengan "ais"  adalah cara yang tidak benar.

2) Firman  Allah. dalam As-Sad :  ayat. 41,42. yang menyuruh Nabi Ayyub hentak kaki sehingga terbit  air dingin,  adalah mengandungi pengertian "air sejuk biasa"  dan tak dapat  dikaitkannya sebagai ais / air batu.

3) Satu perkara  yang patut diambil kira dalam  menilai dan menentukan baik  buruk  suatu hal dalam agama :

Islam tidak menyukai pengambilan  suatu hal yang "melampau"  sebaliknya sederhana. . Hal ini turut terjadi di dalam hal makanan.

Air panas (dan makanan panas) dan ais  (air batu) kedua2nya  mempunyai sifat melampau.   

Berkenaan makanan /minuman panas, Rasulullah telah menyebut keburukan "makanan panas2"  jadi kita tahu ianya  tidak baik.

Bagaimanakah pula dengan  air batu / ais.  ?

Pada zaman Rasul tiada ais/ air batu. Maka  waktu itu tak timbul persoalan makanan / minuman berbentuk ais / air batu.

Ais / air batu timbul pada awal kurun 20M.   Maka penilaian terhadap memakan makanan dan minuman bersifat ais /air batu  memerlukan kajian dan penilaian ulama berganding dengan pakar2  sains untuk di-jadikan panduan.

4) Menurut artikel yang. dikongsi di atas, Dr pakar tersebut mengatakan  ais / air batu baik untuk kesihatan.  Wallahu A'lam.

Tetapi menurut penilaian ustaz (maaf bukan pakar pun), ais / air batu mempunyai beberapa keburukan yang kebanyakannya tidak  disedari,  antaranya mengikut pengalaman ustaz  sendiri...

PERTAMA
Gangguan terhadap pencernaan / system penghadaman makanan.


KEDUA
Gangguan terhadap saraf otak yang menyebabkan sakit kepala.

KETIGA
Kesan paru paru berair yang boleh membawa lelah dan resdung. 

KEEMPAT
Kelemahan kepada urat saraf (jadi lemah) jika diamalkan berterusan. (kesan jangka panjang)

Itulah antara gangguan kesihatan terhadap mereka yang amalkan memakan air batu / ais menurut pemerhatian, pengalaman dan pandangan ustaz.  Wallahu A'lam



SEDIKIT RUMUSAN
………………………..

✅Secara keseluruhannya ustaz berpendapat, makan  dan minum adalah pada  suhu sederhaha tidak panas dan bukan dingin seperti ais. 

✅Ayat Qur'an dan Hadith2 Nabi  tidak mendokong dakwaan makanan / minuman bersifat ais /air batu,  tetapi maksud Ayat Qur'an dan Hadith2 Nabi adalah menyuruh biarkan makanan / minuman kurang panas @ tiada wap panas lagi  @ sejuk sedikit dulu baru makan.

✅Air batu / ais ada beberapa kebaikan seperti tujuan pemeliharaan makanan dari cepat rosak, penggunaan di dalam ubat dan perubatan. 

Tetapi mengambil makanan / minuman (atau mandi) untuk pemakaian (consumption) sebagai pemakaian harian  atau rutine  adalah suatu hal lain yang memerlukan  perhatian dan penelitian.

✅Jika ada pakar2 sains mampu buktikan kebaikan air batu / ais untuk pemakanan (consumption) secara berterusan dan pemakaiannya dalam harian untuk kesihatan, maka ini boleh digunakan.  

✅Kemungkinan wujud penilaian berbeza2 dari seorang kepada seorang lain.  Dan juga berbeza aplikasi kepada pesakit yang berbeza2.   Pada pendapat ustaz, dari pengalaman sendiri,  ustaz melihat lebih banyak keburukan dari kebaikan penggunaan ais  untuk penggunaan  diri (consumption) terus-menerus dan sebagau amalan harian.(tanpa keperluan).  Contoh2 ustaz sudah sebut di atas.

✅Ustaz mohon pada pakar2 sains sini, cuba buat kajian terhadap penyakit2 hasil penggunan ais pada kesihatan yang ustaz sebutkan di atas.

Di samping itu yang lain2 di sini boleh buat penilaian sendiri.  Cuba lihat kesan2 penggunaannya.  Tetapi jika ditakuti kesan buruk, ustaz syor jangan cuba.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...