Susunan
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah
Al-Kholidiyah
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
PENGGUNAAN AIS (AIR BATU) UNTUK MANDI, MINUM DAN MAKAN. (DAILY CONSUMPTION)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(Ini suatu penilaian dan pandangan berdasarkan pengalaman sendiri)
Sebenarnya ustaz ingin komen berkenaan artikel berkenaan "mandi
ais" dan "minum ais" tetapi tak sempat tulis panjang.
Cuma sebagai pendahuluan, izinkan ustaz bagi point2 penting ini sebagai
penjagaan :
1) Hadith2 berkenaan "sejukkan makanan" sebelum makan yang
dikeluarkan oleh Imam Ahmad dan Baihaqi tidak membawa maksud
"ais" atau "air batu"
Dari syarah Imam2 kita, kita faham maksud Rasul adalah :
"hilangkan kepanasan dahulu" jangan makan panas2
atau minum panas2... itu maksud sebenar.
Ini bermakna menjadikannya sebagai qias
untuk samakan dengan "ais" adalah cara yang tidak benar.
2) Firman Allah. dalam As-Sad : ayat. 41,42. yang menyuruh Nabi
Ayyub hentak kaki sehingga terbit air dingin, adalah mengandungi
pengertian "air sejuk biasa" dan tak dapat dikaitkannya
sebagai ais / air batu.
3) Satu perkara yang patut diambil kira dalam menilai dan
menentukan baik buruk suatu hal dalam agama :
Islam tidak menyukai pengambilan suatu hal yang
"melampau" sebaliknya sederhana. . Hal ini turut terjadi
di dalam hal makanan.
Air panas (dan makanan panas) dan ais (air batu) kedua2nya
mempunyai sifat melampau.
Berkenaan makanan /minuman panas, Rasulullah telah menyebut keburukan
"makanan panas2" jadi kita tahu ianya tidak baik.
Bagaimanakah pula dengan air batu / ais. ?
Pada zaman Rasul tiada ais/ air batu. Maka waktu itu tak timbul persoalan
makanan / minuman berbentuk ais / air batu.
Ais / air batu timbul pada awal kurun 20M. Maka penilaian terhadap
memakan makanan dan minuman bersifat ais /air batu memerlukan kajian dan
penilaian ulama berganding dengan pakar2 sains untuk di-jadikan
panduan.
4) Menurut artikel yang. dikongsi di atas, Dr pakar tersebut mengatakan
ais / air batu baik untuk kesihatan. Wallahu A'lam.
Tetapi menurut penilaian ustaz (maaf bukan pakar pun), ais / air batu mempunyai
beberapa keburukan yang kebanyakannya tidak disedari, antaranya
mengikut pengalaman ustaz sendiri...
PERTAMA
Gangguan terhadap pencernaan / system penghadaman makanan.
KEDUA
Gangguan terhadap saraf otak yang menyebabkan sakit kepala.
KETIGA
Kesan paru paru berair yang boleh membawa lelah dan resdung.
KEEMPAT
Kelemahan kepada urat saraf (jadi lemah) jika diamalkan berterusan. (kesan
jangka panjang)
Itulah antara gangguan kesihatan terhadap mereka yang amalkan memakan air batu
/ ais menurut pemerhatian, pengalaman dan pandangan ustaz. Wallahu A'lam
SEDIKIT RUMUSAN
………………………..
✅Secara keseluruhannya ustaz berpendapat, makan dan minum adalah
pada suhu sederhaha tidak
panas dan bukan dingin seperti ais.
✅Ayat Qur'an dan Hadith2 Nabi tidak mendokong dakwaan makanan / minuman
bersifat ais /air batu, tetapi maksud Ayat Qur'an dan Hadith2 Nabi adalah
menyuruh biarkan makanan / minuman kurang panas @ tiada wap panas lagi @
sejuk sedikit dulu baru makan.
✅Air batu / ais ada beberapa kebaikan seperti tujuan pemeliharaan makanan dari
cepat rosak, penggunaan di dalam ubat dan perubatan.
Tetapi mengambil makanan / minuman (atau mandi) untuk pemakaian (consumption)
sebagai pemakaian harian atau rutine adalah suatu hal lain yang
memerlukan perhatian dan penelitian.
✅Jika ada pakar2 sains mampu buktikan kebaikan air batu / ais untuk pemakanan
(consumption) secara berterusan dan pemakaiannya dalam harian untuk kesihatan,
maka ini boleh digunakan.
✅Ustaz mohon pada pakar2 sains sini, cuba buat kajian terhadap penyakit2 hasil penggunan ais pada kesihatan yang ustaz sebutkan di atas.
Di samping itu yang lain2 di sini boleh buat penilaian sendiri. Cuba lihat kesan2 penggunaannya. Tetapi jika ditakuti kesan buruk, ustaz syor jangan cuba.
Wallahu A'lam
No comments:
Post a Comment