BAI’AT :
KEUTAMAANNYA MENURUT AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
Susunan:
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al Kholidiyah
Siri 1 :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
سُوۡرَةُ الفَتْح
إِنَّ ٱلَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ ٱللَّهَ يَدُ ٱللَّهِ فَوۡقَ أَيۡدِيہِمۡۚ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَىٰ نَفۡسِهِۦۖ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِمَا عَـٰهَدَ عَلَيۡهُ ٱللَّهَ فَسَيُؤۡتِيهِ أَجۡرًا عَظِيمً۬ا
“Sesungguhnya orang-orang yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad), mereka hanyasanya memberikan pengakuan ta'at setia kepada Allah; Tangan Allah atas tangan mereka (Allah mengawasi keadaan mereka memberikan taat setia itu untuk membalasnya). Oleh itu, sesiapa yang tidak menyempurnakan janji setianya maka bahaya tidak menyempurnakan itu hanya menimpa dirinya dan sesiapa yang menyempurnakan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala yang besar”
[Al-Fath (48) : ayat 10]
1.0 MUQADDIMAH:
Bai’at menurut Ahlus Sunnah Wal Jamaah menduduki posisi yang suci dan mulia di dalam Agama.
Bahkan dari sudut Kelilmuan dan Kepimpinanan Ahlus Sunnah Wal Jamaah, kita akan bentangkan Insya Allah, Bai’at (janji setia /ijazah untuk amal) adalah tunjang kepada kesinambungan Tradisi Ahlus Sunnah Wal Jamaah mulai dari Sahabat Nabi, turun-temurun dari satu generasi Shaikh Mursyid @ Imam @ Ahli Sufi kepada generasi berikutnya sambung bersambung tanpa putus sehingga ke zaman ini. Dan akan berterusan tradisi ini sehingga ke Hari Qiamat.
Kedua2 unsur ini - Bai’at dan talaaqi musyafahah merupakan bukti kebenaran dan lambang kesucian Ilmu Islam yang diwariskan oleh Rasulullah ﷺ.
Allah Ta’ala memelihara Agama-Nya melalui tangan2 Pewaris2 Rasulullah ﷺ sehingga Qiamat. Ertinya hanya Ahlus Sunnah Wal Jamaah memiliki kunci rahsia kebenaran ini. Sementara sekalian golongan lain TIDAK memilikinya yang menyebabkan mereka terkeluar dari jalan kebenaran menuju kesesatan. Na’uzubillah.
2.0 PENGERITIAN BAI’AT
Dari sudut Bahasa Bai’at bererti .....
“aqad beri dan terima”
atau “janji setia“
atau “aqad jual beli”
atau “penjanjian diantara dua pihak”
Di dalam istilah Syara’, Bai’at membawa pengertian “ perjanjian yang berlaku di antara Pemimpin dan yang dipimpin.”
Yang dipimpin (yang memberi bai’at) berjanji untuk taat dan Pemimpin (yang dibai’atkan) berjanji untuk memimpinnya kepada kebenaran dan kesucian Islam.”
●Pada hayat Rasulullah ﷺ Bagindalah Pemimpin Zahir dan Batin, maka Baginda dibai’at oleh Ummat Islam.
●Setelah kewafatan Rasulullah ﷺ Khulafa Ar-Rasyidin menjadi Pemimpin Ummat Zahir dan Batin, maka mereka dibai’at oleh Ummat Islam.
●Setelah kewafatan Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah, Kempimpinan bercampur aduk antara haq dengan batil. Nilai2 kesucian Agama dikotori oleh Pemimpin2 fasiq dan dan zalim.
Walau bagaimanapun Kepimpinan Keruhanian yang diwariskan oleh Rasulullah kepada para Sahabat Baginda yang terpilih tetap bersambung dengan keluhuran tanpa campur tangan “kuasa2” nafsu dan syaitan. Ini yang dipanggil Kepimpinan Shaikh Mursyid @ Ahli Sufi @ Ahli Ma’rifat yang tetap unggul mempertahankan kesucian Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Risalah ini, Insya Allah akan berikan fokus khusus kepada Kepimpinan Warisan Rasulullah ini, Warisan yang tetap bertahan sehingga Qiamat,…!
Siri 2 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
3.0 ASAS DAN MATLAMAT BAI’AT
Asas Bai’at di dalam Islam tidak lain melainkan menyempurnakan Matlamat Sekalian Anbiya dan Mursalin diturunkan oleh Allah ke atas muka bumi, Kemudian disambung oleh para Auliya Allah, Warisatul Anbiya... iaitu mendirikan Kalimah Tauhid, Kalimah Agung…
لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللّهُ
Ini bermakna tujuan Bai’at adalah untuk :
✅Menyempurnakan Tauhid di dalam diri.
✅Menyempurnakan Ubudiyyah zahir dan batin
✅Memerintah keluarga, masyarakat, negara dan Dunia dengan Hukum Allah.
✅Mendirikan Kalimah Allah di seluruh muka bumi.
. 4.0 HAQIQAT BAI’AT
Ahlus Sunnah Wal Jamaah memahami, sesungguhnya Haqiqat sesebuah Bai’at itu adalah pengakuan suci murni kepada Allah Ta’ala, BUKAN kepada manusia yang menerima Bai’at.
Seseorang yang menerima Bai’at dari manusia lain sama ada Beliau itu Rasul, Warisatul Anbiya’, Khalifah, atau Pemimpian lainnya, hanyalah sebagai Wasilah (perantaraan) untuk sampai kepada Allah, sedangkan hakikatnya mereka bersumpah dan janji setia kepada Allah Ta’ala.
Di sini kita melihat suatu ciri unggul Ahlus Sunnah Wal Jamaah iaitu bertawassul kepada seseorang yag dikasihi Allah untuk memperoleh kebaikan dari Allah Ta’ala.
Firman Allah:
سُوۡرَةُ الفَتْح
إِنَّ ٱلَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ ٱللَّهَ يَدُ ٱللَّهِ فَوۡقَ أَيۡدِيہِمۡۚ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَىٰ نَفۡسِهِۦۖ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِمَا عَـٰهَدَ عَلَيۡهُ ٱللَّهَ فَسَيُؤۡتِيهِ أَجۡرًا عَظِيمً۬ا
“Sesungguhnya orang-orang yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad), mereka hanyasanya memberikan pengakuan taat setia kepada Allah; Tangan Allah atas tangan mereka (Allah mengawasi keadaan mereka memberikan taat setia itu untuk membalasnya). Oleh itu, sesiapa yang tidak menyempurnakan janji setianya maka bahaya tidak menyempurnakan itu hanya menimpa dirinya dan sesiapa yang menyempurnakan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala yang besar”
[Al-Fath (48) : ayat 10]
Firman Allah ini adalah mengandungi Kalimat-Kalimat Agung, suatu Pengisytiharan Sejagat berhubung dengan Rahsia Bai'at.
Mereka2 (Ummat Islam yang benar2 beriman) yang Bai'at Janji Setia kepada Rasulullah ﷺ adalah di dalam Perhatian Allah yang khusus. Allah Ta'ala menjanjikan Ganjaran Besar bagi mereka yang sungguh2 menyempurnakan janji mereka.
Ganjaran yang dijanjikan itu BUKANLAH harta benda duniawi atau kemewahan kekayaan atau pangkat kedudukan di sisi manusia. Tetapi jauh lebih mulia dari itu iaitu Syurga Melihat Wajahnya ketika di dunia ini lagi.
Jika Ganjaran besar yang dijanjikan itu berupa harta benda duniawi atau pangkat kedudukan di sisi manusia, sudah tentu para Sahabat lebih layak menerimanya. Tetapi ternyata para sahabat kebanyakannya dhaif. Tetapi mereka kaya dengan IMAN. Kaya dengan TAUHID, kaya MA'RIFAT.
Mereka sudah diperlihatkan oleh Allah ganjaran yang menanti mereka di akhirat. Bahkan mereka telah dibukakan mata hati untuk melihat Allah di dunia ini lagi.
Oleh kerana itu tiadalah mereka hairan dengan dunia ini, mereka cuma rindu untuk kembali kepada Allah.
Siri 3 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
5.0 BENTUK-BENTUK (JENIS JENIS) BAI’AT
Kebanyakan orang Islam memahami Bai’at pada sudut yang sempit, iaitu bai’at untuk masuk Islam atau bai’at kepada Khalifah. Sedangkan Bai’at yang sebenar yang difahami oleh Ahlus Sunnah Wal Jamaah TIDAK terhad kepada kedua bentuk itu kerana di antara Rasulullah dan sahabat telah berlaku Bai’at di dalam banyak keadaan yang berbeza-beza dan tujuan yang berbeza-beza.
Walau bagaimanapun “DASAR” dan “MATLAMAT” Bai’at TIDAK terkeluar dari Prinsip ASASNYA iaitu meninggikan Syiar Allah di atas mukabumi serta mempertahankan Islam dengan jiwa raga mereka.
Pertama:
Bai’at Untuk Beriman dan Tidak Derhaka Kepada *Rasulullah ﷺ
(Bai’atul Aqabah Pertama)
Ubadah bin Samit رضي الله عنها berada pada saat terjadi Bai’atul Aqabah berkata, Rasulullah ﷺ mengambil janji setia orang2 Ansar di Aqabah: Rasulullah ﷺ bersabda :
“Kemarilah, hendaklah kamu berbai’at (janji setia) kepadaku untuk tidak menyekutukan Allah dengan apapun, kamu tidak mencuri, tidak berzina, tidak membunuh anak-anak kalian, tidak akan berbuat dusta yang kamu ada-adakan antara tangan dan kaki kamu, tidak durhaka kepadaku dalam perkara yang ma’ruf (baik). Barang siapa yang menepati bai’at (janji setia) ini, maka ia akan mendapatkan ganjaran dari Allah. Barang siapa yang melanggar salah satunya, lalu dihukum di dunia, maka hukuman itu menjadi kaffarah (penghapus dosa) baginya. Barang siapa yang melanggar salah satunya, lalu Allah Ta’ala menutupi kesalahannya tersebut, maka urusannya dengan Allah, jika Allah Ta’ala mahu, maka Allah boleh jadi menghukumnya; jika Allah Ta’ala mahu , maka Dia ampuninya.”.
[Imam Bukhari,Imam Muslim, Imam Tabary]
Ke-2 : Bai’at Untuk Pertahankan Rasulullah ﷺ
(Bai’atul Aqabah kedua)
Rasulullah ﷺ membacakan ayat2 suci Al-Qur’an dan mengajak kepada Allah, berikan semangat akan Islam, kemudian Baginda berkata : “Aku membai’at kamu melindungiku sebagaimana kamu melindungi wanita dan anak2 kamu”
[Imam Tabary- Tarikh Tabary, Imam Ibnu Ishaq-Sirah Ibnu Hisyam]
Ke-3: Bai’at Untuk Jauhi Syirik, Keji dan Mungkar
Firman Allah :
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّبِىُّ إِذَا جَآءَكَ ٱلۡمُؤۡمِنَـٰتُ يُبَايِعۡنَكَ عَلَىٰٓ أَن لَّا يُشۡرِكۡنَ بِٱللَّهِ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَسۡرِقۡنَ وَلَا يَزۡنِينَ وَلَا يَقۡتُلۡنَ أَوۡلَـٰدَهُنَّ وَلَا يَأۡتِينَ بِبُهۡتَـٰنٍ۬ يَفۡتَرِينَهُ ۥ بَيۡنَ أَيۡدِيہِنَّ وَأَرۡجُلِهِنَّ وَلَا يَعۡصِينَكَ فِى مَعۡرُوفٍ۬ۙ فَبَايِعۡهُنَّ وَٱسۡتَغۡفِرۡ لَهُنَّ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬
“Wahai Nabi, apabila datang kepadamu perempuan-perempuan yang beriman untuk mengadakan janji setia, bahwa mereka tidak akan mempersekutukan sesuatu pun dengan Allah, tidak akan mencuri, tidak akan berzina, tidak akan membunuh anak-anaknya, tidak akan berbuat dusta yang mereka ada-adakan antara tangan dan kaki mereka serta tidak akan mendurhakaimu dalam urusan yang baik, maka terimalah janji setia mereka dan mohonkanlah ampunan kepada Allah Ta’ala untuk mereka. Sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha penyayang.”
[Al-Mumtahanah (60) : ayat 12]
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Ke-4: Bai’at Kepada Amir/Khalifah/Pemimpin
Dari Abdullah bin Umar رضي الله عنه Rasulullah ﷺ bersabda:
Berkata Jabir Bin Abdullah رضي الله عنه
Ke-6: Bai’at Untuk Jihad :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Ke -7: Bai’at Berulang kali
Sabda Rasulullah ﷺ:
Ke-8: Bai’at Wanita
Ke-9: Bai’at Untuk Berkata Adil
Ke-10: Bai’at Untuk Tidak Lari Medan
Perang
“Jabir رضي الله عنه berkata;
“Sesungguhnya kami membai’at Baginda Rasulullah untuk tidak lari dari perang.”
[Imam An-Nasai]
Ke-11 : Bai'at kepada Warisatul Ambiya @
Khalifah Rasulullah
“Dahulu kaum Bani Isra’il dipimpin oleh para Nabi. Setiap
seorang Nabi meninggal dunia, maka diganti seorang Nabi lainnya. Maka
sesungguhnya tidak ada Nabi yang menggantikan setelah aku meninggal dunia,
Namun yang menggantikanku adalah khalifah-khalifah. Maka mereka banyak
mempunyai pengikut-pengikut ”, Sahabat bertanya, “Wahai Rasul apa yang engkau
perintahkan pada kami?” Rasulullah menjawab, “Laksanakan ba'iat seperti ba'iat
pertama kali di hadapan mereka dan tunaikan hak-hak mereka, Kalian mintalah
kepada Allah yang menjadi bagian kalian, karena Allah Ta’ala menanyakan tentang
apa yang mereka pimpin.”
[Imam Bukhari, Imam Muslim]
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
6.0 KEFAHAMAN YANG BENAR TERHADAP BAI’AT
DI ZAMAN RASULULLAH
Paparan para Perkara 5.0 menjadi bukti jelas bahawa Bai’at
di zaman Rasulullah ﷺ BUKAN semata2 Bai’at
untuk masuk Islam, tetapi meliputi hampir semua bentuk KeImanan, Ibadah dan
Jihad.
Beberapa rumusan penting dari pemerhatian terhadap
Bai’at Sahabat kepada Rasulullah ﷺ :
(1) Kesemua peristiwa Bai’at para Sahabah kepada
Rasulullah ﷺ, memberi petanda
pentingnya Bai’at di dalam membangunkan jiwa Ummat kepada Keimanan dan
Ketaqwaan.
(2) Hati insan sentiasa berbolak balik, ada kalanya
baik bersemangat dan kalanya lemah tidak bermaya. Maka Bai’at
berulang-ulang atau memperbaharui Bai’at kepada Rasulullah ﷺ menjadi ledakan semangat baru kepada
Perjuangan.
(3) Kesemua Bai’at tersebut sama ada untuk
mempertahankan IMAN, atau bersungguh2 di dalam IBADAH atau berjanji untuk
mempertahankan Rasulullah, kesemuanya menuju matlamat yang SATU iaitu
meninggikan Kalimah Allah di muka bumi bagi mencapai keredhaan Allah.
(4) Kefahaman yang benar terhadap keseluruhan Bai’at
ini amat penting kerana ianya berkait dengan kesinambungan Bai’at yang berlaku
setelah kewafatan Rasulullah ﷺ.
7.0 ADAKAH TERHENTI BAI’AT SELEPAS
KEWAFATAN RASULULLAH ﷺ ?
Sebahagian Ummat ini beranggapan Bai’at tidak wujud lagi
setelah kewafatan Rasulullah ﷺ. Sebahagian
lagi bepegang Bai’at tidak wujud lagi selepas kejatuhan Kerajaan Islam
Othmaniyyah, dan menafikan terus konsep Bai’at. Golongan ini beranggapan Bai’at
itu cuma bagi Khalifah /Amir yang memerintah Negara.
Semua anggapan ini keliru dan tertolak.
Yang benar adalah selepas kewafatan Rasulullah ﷺ, warisan suci Bai’at ini diteruskan oleh
Khulafa’ Ar-Rasyidin dan Ummat Islam seluruhnya. Sekurang2nya kita dapat
mengenal dua bentuk Bai’at berterusan pada zaman Sahabat, Tabiin, dan generasi
kemudiannya.
Pertama :
Bai’at kepada Kepala Negara yang memegang Kekuasaan Politik /Pentadbiran
Negara, yang digelar Khliafah/ Amir/ Sultan
Kedua :
Bai’at kepada Warisatul Anbiya yang mewarisi Ilmu, ruhaniah dan Rahsia Kenabian
yang digelar Khalifah / Shaikh Mursyid/ Imam/ Ahli Sufi/ Ahli Ma’rifat/
Murobbi yang Siddiq
Di dalam Risalah kecil ini, kita akan tumpukan perhatian
kepada Bai’at yang ke-2 di atas, iaitu Bai'at yang berhubung dengan Warisatul Anbiya yang mewarisi
Ilmu Nabi zahir dan batin.
Dari merekalah (Warisatul Anbiya) telah berkembang Ilmu
Islam dan terpelihara Agama daripada kejahilan dan kesesatan.
Merekalah Pemimpin2 Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Sekalian Imam2 besar Fiqh (Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi’e, Imam Hambali), dan Imam2 Ilmu Tasawwuf (Imam Jaafar Siddiq, Imam Sufyan Ath-Thawri, Imam Hasan Al Basri, Imam Junaid Al-Baghdadi dll) dan juga Imam2 Usuluddin (Imam Abu Hasan Asy’ari, Imam Abu Mansur Al Maturidi) bahkan kesemua Mujtahid, Mujaddid sepanjang zaman adalah lahir daripada Warisan Suci Rasulullah ini.
(Bab ini kita sudah bincangkan pada Tajuk
“Pembahagian Tingkatan Iman @ Tauhid – sila rujuk)..
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
8.0 KUNCI MEMAHAMI MAQAM RASUL DAN NABI
Kekeliruan sebahagian Ummat ini dapat difahami daripada
kejahilan mereka memahami haqiqat Nubuwwah,
yang berterusan sehingga Hari Qiamat. Sedangkan Bai’at adalah suatu
yang berkait rapat dengan Nubuwwah dan Risalah.
Rasulullah ﷺ diutuskan oleh Allah
Ta’ala sebagai Rasul terakhir yang membawa Syari’at Islam, maka TIDAK akan ada
lagi Rasul yang memperbaharui Syari’at sesudah itu. Tetapi Maqam
Nubuwwah dan Maqam Risalah akan
berterusan sehingga ke hari Qiamat.
Apakah maksudnya?
Maksudnya, akan ada di kalangan Ummat ini, manusia2 pilihan
Allah yang menduduki Maqam Nubuwwah dan Maqam
Risalah bagi menyambung tugas dan AMANAH Rasulullah ﷺ sehingga ke hari Qiamat.
Baca dah faham baik2 ..!
Memang benar, TIDAK akan ada Rasul atau Nabi yang
membawa Syari’at baru tetapi akan ada hamba2 pilihan Allah yang mewarisi Ilmu
dan Rahsia Ilahiyyah di dada mereka sehingga ke hari Qiamat. Mereka inilah
Warisatul Anbiya yang siddiq.
Ghawthul A’zom Qutb Rabbaniy Shaikh Abdul Qadir Jilani رضي الله عنه dan Shaikh
Ibnu Arabiy رضي الله عنه
membicarakan hal ini di dalam tulisan2 mereka dengan amat luas sekali. Di
sini kita cuma akan menukilkan sebahagian daripadanya yang memadai bagi
salikin /murid.
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
9.0 DALIL WUJUD KESINAMBUNGAN MAQAM
NUBUWWAH DAN RISALAH
Secara khusus, apabila disebut "khalifah" dan "sahabat"....
maka ini merujuk kepada insan2 terpilih yang hidup di zaman Rasulullah ﷺ, beriman kepada Baginda Rasulullah ﷺ. serta sungguh2 berjuang menyerahkan diri
zahir batin kepada Allah dan Rasul-Nya.
Namun secara umumnya, istilah2 tersebut tidak terbatas pada
hayat Rasulullah ﷺ. tetapi bersambung
selepas kewafatan Baginda, kepada Sekalian Pewaris2 Baginda yang siddiq (benar).
Iaitu tabiin, tabiit tabiin, Imam, Shaikh, Mursyid, Ahli
Sufi, Ahli Ma'rifat yang menjunjung tinggi Sunnah Rasulullah ﷺ. sambung-menyambung melalui talaaqi
musyafahah (menghadap dan menerima dari lisan guru) dan baiat
(janji setia).
Berikut adalah Dalil2 penting berkenaan hal ini:
DALIL 1:
Firman Allah :
قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
“Katakanlah: ‘Inilah jalanku, yang aku dan orang-orang yang
mengikuti daku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian yang
jelas). Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan musyrikin”.
[Surah Yusuf : ayat 108]
Ghawthul A'zham Shaikh Muhyidddin Abdul Qadir Jilani
Radhiallahu 'Anh metafsirkan ayat tersebut dengan kata beliau...
"Dalam ayat ini yang dimaksud dengan "orang yang mengikuti daku" adalah manusia sempurna, Guru
Kerohanian yang sebenar yang akan datang selepas Nabi Muhamamd ﷺ, yang akan mewarisi ilmu batin baginda
dan kebijaksanaan Baginda dan yang akan berada hampir dengan Allah. (dikenali
sebagai Shaikh Sufi @ Ahli Ma'rifat @ Mursyid @ Murabbi yang siddiq).
Manusia yang demikian digambarkan sebagai ‘pelindung dan
pembimbing sebenar’. (Surah al-Kahfi : ayat 17)
[Demikianlah penjelasan Imam Jilani di dalam Kitab beliau
Sirrul-Asrar Fi Ma-Yahtaju Ilayhil Abrar.]
Tafsiran ayat "orang yang mengikuti daku"
secara khusus seolah2 menujukkan kepada sahabat yang hidup bersama Rasulullah,
tetapi tafsiran yang lebih luas adalah sebagaimana Tafsiran Imam Jilani
menunjukkan kepada sekalian Warisatul Anbiya yang merupakan pengikut yang
mengikuti Khalifah Baginda turun-temurun tanpa putus.
SIRI 9 :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
DALIL 2
Firman Allah :
سُوۡرَةُ فَاطِر
ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ
Kemudian Kami jadikan Al-Kitab (Al-Quran) itu diwarisi oleh
orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara
mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengendahkan
ajaran Al-Quran) dan di antaranya ada yang bersikap sederhana dan di antaranya
pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah.
Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata)
[Faathir (35) : Ayat 32]
Menurut tafsiran Ulama Ahlus Sunnah yang dimaksudkan dengan “Kitab” adalah Al-Qur’an,
dan maksud ayat Allah “yang Kami
pilih dari kalangan hamba2 Kami” adalah ditujukan kepada Ulama
Warisatul Anbiya, Ahli Ma’rifat, Ulama Arif Billah, Mursyid yang Kamil, Shaikh
Murabbi yang benar2 kenal Allah dan mencapai martabat Tauhid yang hakiki.
Berkata Imam Jilani,
“Orang2 yang berilmu dan
hikmah (Ahli Ma’rifat @ Ahli Sufi) adalah hamba Allah yang sejati yang di
pilih-Nya untuk menerima “Risalah-Risalah dari pengajaran-Nya”.
Allah melimpahkan mereka ilmu dan hikmah dan dengan ilmu hikmah itulah mereka
menjadi manusia yang lebih tinggi darjatnya dari manusia lain. Mereka berhubung
dengan Nabi melalui perasaan yang halus dan dengan aqal yang bijaksana. (baca :
Kehalusan Ma’rifat Ilahiyyah atau di sebut juga kasyaf Ilahiyyah)
Allah memuji mereka yang memiliki ilmu Hikmah dengan
Firman-Nya :
ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ
[Sirrul-Asrar Fi-ma-Yahtaju Iyahil-Abrar]
Perhatian penting:
Dua Firman Allah di atas adalah bukti kukuh adanya "Maqam Nubuwwah dan Maqam
Risalah berterusan sehingga ke hari Qiamat.
Kedua2 Firman Allah ini juga menjadi bukti wujud Silsilah
Rasulullah iaitu rantaian perguruan sambung-menyambung sehingga
sampai kepada Rasulullah ﷺ yang tidak boleh
diengkari oleh sesiapa pun.
Hujjahnya adalah: Penegasan Allah Ta’ala:
"Yang Kami
pilih dari kalangan hamba2 Kami"
Ini bermakna Allah Ta'ala
memilih hamba2-Nya, dan ilhamkannya kepada Shaikh yang sedang memimpin
kaumnya. Shaikhnya hanya mengisytiharkan pilihan Allah itu kepada
jamaahnya.
Wakil Rasulullah @ Khalifah
Rasulullah @ Pewaris Rasulullah ini BUKAN pemilihan pemerintah atau
undian politik, atau kerana pangkat kedudukan, atau kerana ketinggian
di sisi masyarakat... semua ini TIADA mengena dengan pemilihan dan
perwakilan tersebut. Ia semata2 anugerah Allah sesuai dengan cahaya Iman
dan Rahsia Ilahiyyah didadanya.
SIRI 10 :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
DALIL 3
Sabda Rasulullah:
“Dahulu kaum Bani Isra’il dipimpin oleh para Nabi. Setiap seorang
nabi meninggal dunia, maka diganti seorang Nabi lainnya. Maka
sesungguhnya tidak ada Nabi yang menggantikan setelah aku meninggal dunia,
Namun yang menggantikanku adalah khalifah-khalifah. Maka mereka banyak
mempunyai pengikut-pengikut”, Sahabat bertanya, “Wahai Rasul apa yang engkau
perintahkan pada kami?” Rasul menjawab, “Laksanakan baiat seperti baiat pertama
kali di hadapan mereka dan tunaikan hak-hak mereka, Kalian mintalah kepada
Allah yang menjadi bagian kalian, karena Allah Ta’ala menanyakan tentang apa
yang mereka pimpin.”
[Imam Bukhari, Imam Muslim]
DALIL 4:
Rasulullah ﷺ bersabda :
"Tidak
akan masuk neraka seorang muslim yang telah melihat dia akan daku. Dan tiada
pula masuk neraka, mereka yang melihat ia akan orang yang melihat ia akan daku
sehingga 70 lapisan wasitah sekalipun. Maka sesungguhnya mereka itulah
khalifah-khalifahku (pewarisku) pada menyampaikan syariatku dan memimpin
Ummatku pada jalan ketuhanan dan ubudiyyah yang sebenar. Dengan syarat mereka
tetap pada syari'atku."
[Imam Khatib daripada Abdur-Rahman bin Uqbah]
Dari kedua2 hadith
di atas, Ahlus Sunnah memahami, Rasulullah ﷺ telah berikan isyarat berkenaan
pengertian "khalifah" dan "Pewaris Baginda"
yang melangkaui zaman Baginda, sehingga ke hari Qiamat.
Imam Ghazali menyebut di dalam Ihya
Ulumuddin dan karya autobiografi beliau Munqiz Min-Adh-Dholal bahawa
sebenar2 Warisatul Anbiya adalah Ulama Ahli Sufi @ Ahli Ma'rifat @
Shaikh Mursyid kerana hanya mereka mempusakai ilmu Baginda Rasulullah ﷺ zahir dan batin.
SIRI 11 :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
10.0 DI MANAKAH WARISATUL ANBIYA’ (PEWARIS NABI) YANG SEBENAR?
Pada sessi yang lalu, kita telah
bentangkan dalil2 kesinambungan Risalah
dan Nubuwwah di tangan Warisatul
Anbiya yang Siddiq yang dipanggil Khalifah, Shaikh Mursyid, Imam, Ahli Sufi,
Ahli Ma'rifat.
Ini yang diakui sebagai Pewaris
Rasulullah yang sebenar oleh Ahlus Sunnah Wal Jamaah sepanjang zaman.
Sedangkan selain mereka adalah dipanggil alim kitab atau alim fiqh.
(Perkara ini telah ditegaskan berulangkali oleh Imam Jilani, Imam Ghazali, Imam
Sayuthi serta Imam2 Ahlus Sunnah yang hebat2)
Dengan demikian tak berlaku
pertikaian darihal perkara ini. Kecuali golongan Wahabiyah, Syi'ah,
Sekular dll. tidak akui hakikat ini, tak perlu dihiraukan kerana golongan2
tersebut sudah pun terkeluar dari Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Persoalannya sekarang………
❇Siapakah mereka?
❇Dimanakah mereka?
❇Apakah tanda2 mengenal mereka?
❇Apakah cara untuk memastikan orang yang kita jumpa itu benar2
Pewaris Rasulullah dan bukan pendusta.?
❇Adakah mereka figur politik ternama di arena antarabangsa?
❇Adakah mereka itu yang ada gelaran dato', tan sri?
❇Adakah mereka yang pandai pidato tundukkan lawan?
❇Adakah mereka itu yang hafal ribuan kitab dan mampu berhujjah?
❇Adakah mereka yang mampu menunjukkan keajaiban seperti boleh terbang
di udara, boleh tukarkan kertas jadi wang dan macam2 perkara2 pelik2.. Adakah
ini dikatakan Pewaris Nabi?
Jika semua itu bukan. Apakah tanda2 nya untuk kenal mereka?
Shaikh Mursyid atau
dikenali juga sebagai Ahli Ma'rifat atau Ahli Sufi atau Warisatul Anbiya' yang siddiq (benar) mempunyai ciri2 tersendiri yang terbeza
dari ustaz-ustaz biasa atau orang alim kitab biasa atau Mursyid palsu.
Untuk kenali mereka (dan seterusnya bai'at dengan mereka
dan mengikuti jalan Ma'rifat,) ada dua panduan diberikan oleh Ulama Arif.
Pertama:
Kenali sifat / ciri2 mereka seperti yang disebutkan di
bawah.
Kedua:
Buat solat hajat dan istikharah pada malam Tahajjud, dan
mohon pada Allah menunjukki Guru Arif yang akan memimpinnya kepada Allah.
Kata Ulama Arif
Jika seseorang sungguh2 berusaha mencari Guru Mursyid dengan cara2 yang telah ditunjukki oleh Ulama, pasti ditemukan oleh
Allah. Bahkan tidak mustahil Allah Ta'ala hantarkan mereka ke pintu rumah2
kalian.
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
11.0 SYARAT SHAIKH MURSYID @ WARISATUL ANBIYA’ YANG SIDDIQ (BENAR)
Berikut adalah Syarat2 seorang Shaikh Mursyid/ Murobbi /
Ulama Warisatul Anbiya' yg siddiq diambil dari kata2 Ulama2 terulung
Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Perhatikan sungguh2 semua syarat2 ini, dan ambillah
pengajarannya.
PERTAMA:
Beliau termasuk di dalam 'rantaian' pewaris Nabi iaitu yang
dipanggil Silsilah keruhanian Nabi.
Ini bermakna beliau telah menerima Ijazah kebesaran Shaikh
daripada Shaikhnya yang telah menerima daripada Shaikhnya dan seterusnya ke atas
dan ke atas sehingga bertemu Rahmat-Al-Alameen,
Sayyidina Wa Maulana Muhammad ﷺ.
Ini merupakan satu dari tanda2 BENARNYA seorang
Shaikh Pewaris Nabi.
Sebagaimana kami pernah sebut dahulu, 'Cahaya Silasilah' bukan rekaan atau buat-buatan manusia tetapi
ia adalah pancaran "Nur
Muhammad" yang memancar ke dalam hati para Pewaris Nabi.
Dengan pancaran Nur inilah mereka memimpin manusia lain
kepada Allah Ta'ala.
Seseorang Guru yang tidak mempunyai silsilah keruhanian ini
tidak akan mampu memimpin manusia kepada Hadrat ketuhanan kerana mereka sendiri
tak pernah dipimpin dan tidak pernah sampai ke Hadrat ketuhanan, bagaimana
mungkin mereka boleh memimpin orang lain....!
Seluruh Pewaris Nabi yang siddiq, yang terkenal dan diakui
seluruh Ahlus Sunnah Wal Jamaah adalah mereka itu dari satu silsilah
keruhanian tertentu yang akhirnya sampai kepada Rasulullah ﷺ. Ianya bukan rekaan atau buatan
Pewaris2 ini.
Dengan demikian Silsilah yang benar ini akan tetap
terpelihara sehingga akhir zaman dan orang2 yang menentangnya akan binasa. Wal
Iyazubillah!
Sementara itu seseorang Guru yang mengaku Mursyid, tetapi
tidak dapat membuktikan dengan menunjukkan silsilah keruhaniannya, maka
pengakuan ini tidak dapat diterima. Dan kemungkinan orang ini adalah pendusta
yang berpura2 menjadi Guru Mursyid.
Berkata Ghawthul A'zaham Shaikh Muhyiddin Abdul Qadir
Jilani Radhiallahu 'Anhu:
"Seseorang yang menjadi Shaikh kerohanian mesti
memiliki lima syarat, jika tidak dia adalah penipu yang hanya memimpin kepada
kebodohan. Dia mesti sangat mahir di dalam Syari'at, sementara sangat dalam
pengetahuannya di dalam haqiqat. Dia mestilah sangat lemah lembut dalam
perkataan dan tingkah lakunya kepada yang berhajat, selalu memuliakan tetamu2
yang datang kepadanya dengan penuh kasih sayang. Dia juga mestilah sangat 'alim
dalam halal dan haram. Dia memimpin si salik pada jalan ma'rifat, sebagaimana
dia sendiri telah dipimpin oleh Shaikhnya, sempurna di dalam kemurahan
hatinya."
[Qala'id Al-Jawahir]
Berkata Shaikh Muhammad An-Nazili Radhiallahu Anh :
"Orang yang silsilahnya /sanadnya tidak bersambung ke
hadrat Nabi ﷺ, itu terputus dari
pancaran ruhaniah dan bukanlah ia Pewaris Rasulullah صلى الله عليه وسلم, (bukan Murshid) serta
tidak boleh membai'at dan tidak boleh memberi ijazah."
[Khazinah Al-Asrar]
Berkata Shaikh Syeikh Ahmad al-Kamashkhanawi Radhiallahu
Anh :
"Semua Ulama salaf sepakat bahawa orang yang
silsilahnya tidak bersambung kepada Guru2 Toriqah sehingga Rasulullah ﷺ dan tidak mendapat izin untuk memimpin
Ummat di majlis Toriqah, tidak boleh menjadi Mursyid, tidak boleh membai'at dan
tidak boleh mengajarkan zikir dan amalan2 lain di dalam Toriqah."
[Jami' Usul Fil Aulia]
Demikianlah jelasnya setiap Guru Murshid wajib mempunyai
silsilahnya sampai Rasulullah ﷺ dan beliau
sendiri pernah dipimpin pada Toriqah Sufiyyah di bawah pimpinan Shaikhnya
sehingga wusul (sampai) kepada Allah.
Maka sesiapa mengaku Shaikh Mursyid @ Pewaris Nabi TIDAK
dapat buktikan Silsilah Keilmuan sampai Rasulullah ﷺ maka dia BUKAN Warisatul Anbiya'.
SIRI 13 :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Bai’at berganding rapat dengan Shaikh Mursyid yang siddiq (benar) maka wajib mengetahui sifat2nya agar tidak tertipu dengan Mursyid Palsu atau orang sesat yang menyamar sebagai Mursyid
11.0 SYARAT SHAIKH MURSYID @ WARISATUL ANBIYA’ YANG SIDDIQ (BENAR) - sambungan
SYARAT KE-2
Alim di dalam Syari'at - Ilmu Fiqh, Tauhid dan Tasawwuf serta mahir di dalam Ilmu Al-Qur'an dan Hadis Nabi .
Seorang Shaikh yang benar adalah seorang yang sangat mahir
di dalam hukum-hakam agama dan beliau dapat membezakan di antara Ilmu Fiqh,
Tauhid dan Tasawwuf.
Dan seluruh pembawaannya terikat kepada Al Qur'an, Sunnah
dan Ijma Qias Ulama Ahlus Sunnah.
Sila rujuk dalil ini dari
kata2 Al Ghawth Imam Jilani pada Syarat 1 di atas.
Mahir di dalam Ilmu Ma'rifat Ketuhanan serta mampu mendidik jiwa manusia kepada ketuhanan.
Seorang Pewaris Nabi yang sebenar adalah beliau terdidik
dengan Ilmu keruhanian di bawah bimbingan Guru / Shaikhnya sehingga beliau
mendapat curahan berbagai Hikmat Ilahiyyah serta kebijaksanaan.
Sifat ke-3 ini antara sifat terpenting, iaitu Musyahadah Zat (penyaksian
wajah Tuhan dari pandangan ruh) dan Pimpinan Rasulullah ﷺ kerana tanpa sifat2 istimewa ini, tiada bezanya dengan ustaz ustaz biasa, tiada beza dengan orang alim fiqh / alim kitab.
Shaikh Mursyid mesti seorang yang sangat mahir di dalam hal
ehwal keruhanian, diberi ilham dan kasyaf oleh Allah Ta'ala untuk memimpin
keruhanian murid2nya serta menangkis semua macam gangguan jinn dan
syaitan yang cuba menggodanya sehingga salikin (murid )
selamat sampai kepada Maqam2 Tauhid yang suci murni.
Alim kitab, orang kelulusan Universiti yang memiliki
berbagai ijazah PhD, Ijazah, Profesor, Ahli Usuluddin, Mufti, Pegawai2 Agama
atau cendikiawan agama yang lain2 TIDAK akan mampu melakukan semua ini
kerana mereka tiada pengetahuan tentang rahsia2 Ma'rifat ini. Sedangkan
yang benar adalah: Sekalian orang alim ini (alim fiqh semata)
mereka sendiri memerlukan asuhan seorang Mursyid, untuk memperoleh Maqam2
Tauhid yang suci.
Jadi kamu melihat di sini, tujuan Shaikh Mursyid yang
sebenar adalah mendidik hati dan ruh kamu berdasarkan Syari'at dan Toriqat
sehingga kamu benar2 memperoleh hati yang suci murni dari Bahrul Ahadiyyah Allah Ta'ala.
Maksudnya, dari hati dan ruh yang suci murni, akan
terpancarlah Tauhid yang suci
murni tanpa sebarang syirik (syirik
khafi) atau mazmumah apa
pun. Dan jadilah kamu memperoleh ubudiyyah (ibadah yang penuh
ketundukan kepada Allah) yang benar2 ikhlas.
Sila rujuk dalil ini dari kata2 Al Ghawth Imam Jilani pada
Syarat 1 di atas.
SIRI 14 :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Bai’at berganding
rapat dengan Shaikh Mursyid yang siddiq (benar) maka wajib mengetahui sifat2nya agar tidak tertipu dengan Mursyid Palsu atau orang sesat yang menyamar
sebagai Mursyid
11.0 SYARAT SHAIHK
MURSYID @ WARISATUL ANBIYA’ YANG SIDDIQ (BENAR) - sambungan
SYARAT KE-4
Sentiasa berpegang teguh dengan Syari'at Nabi.
Sifat ini merupakan penjagaan yang amat penting.
Seorang Shaikh wajib mematuhi hukum2 yang termaktub di dalam
Al-Qur'an dan Sunnah Nabi. Beliau sama sekali tidak boleh melanggar hukum
Syari'at ; sama ada pelanggaran tersebut dilakukan oleh dirinya sendiri secara
terang2an atau mengadakan/anjurkan perkara2 yang bertentangan dengan hukum
Islam. Atau terlibat di dalam menyokong Majlis Mungkar. Semua ini TIDAK
layak bagi Mursyid.
[Perhatian: Maksud
pelanggaran hukum syariat, adalah hukum2 yang telah disepakati oleh Ulama2
Mu'tabar sebagai haram, dan bukan masalah khilafiyah. Jika suatu hukum masih
di dalam perseliliham Ulama, lalu seorang Mursyid pegang pada satu pendapat.
maka ini TIDAK boleh dihukum melanggar hukum syari'at]
Apabila seorang Shaikh melakukan perkara ma'siat terang2an
atau menggalakkan muridnya melakukan ma'siat atau merelakan mereka melakukan
perkara ma'siat, maka orang seperti ini tidak layak diikuti sebagai Shaikh.
Bahkan para Imam kita menggelarkan mereka sebagai penipu dan pengikut Iblis dan
Istidraj! Wal Iyazubillah!
Berkata Shaikh Hujweri Radhiallahu Anh:
"Seorang Murshid (Shaikh) wajib mematuhi hukum Syariat
dengan tegas tanpa berbelah bahagi. Tugas beliau adalah untuk menerangi jalan
mereka yang telah tersesat kepada kebenaran dan pimpinan yang haq. Seorang
Murshid (Shaikh) yang tidak menghormati hukum Syari'at serta mematuhinya adalah
diri sendirinya dalam kegelapan dan mustahil dapat menerangi jalan orang yang
dipimpinnya. Orang seperti ini bukanlah Murshid (Shaikh) tetapi pengikut
Syaitan dan musuh Islam.
[Kashful Mahjoob]
Dengan demikian WAJIB seorang Murid menjauhkan diri
daripada orang yang mengaku Mursyid tetapi melakukan penyelewengan di dalam
Syari'at. Bahkan HARAM mengikutinya lagi.
Umpamanya ada orang menyamar menjadi Mursyid, mengaku
boleh melakukan zina kerana telah sampai maqam tinggi. Maka tidak syak lagi dia
adalah pendusta yang hanya pura2 menjadi Mursyid.
SYARAT KE-5
Shaikh Mursyid adalah penyambung Risalah Rasulullah ﷺ, maka sudah semestinya beliau menjunjung
tinggi amanah ini.
Seorang Shaikh Mursyid sangat terlatih untuk sentiasa
menyeru manusia kepada kebaikan dan mencegah daripada melakukan kejahatan,
melalui nasihat2, teguran2 dan amaran2 kepada murid2nya, masyarakat dan juga
terhadap penguasa-penguasa negeri.
Sepanjang sejarah islam, Para Pewaris Nabi ini telah
terkenal dengan Da'wah mereka kepada Ummat Islam. Mereka sering memberi amaran2
kepada semua manusia, termasuk pemerintah2 yang melakukan pelbagai kezaliman.
SIRI 15 :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Bai’at berganding rapat dengan Shaikh Mursyid yang siddiq (benar) maka wajib mengetahui sifat2 nya agar tidak tertipu dengan Mursyid Palsu atau orang sesat yang menyamar sebagai Mursyid
11.0 SYARAT SHAIHK MURSYID @ WARISATUL ANBIYA’ YANG SIDDIQ (BENAR) - sambungan
SYARAT KE-6
Bersifat _siddiq_
(benar) dalam perkataan dan perbuatannya.
Seorang Shaikh yang benar adalah sentiasa BENAR
didalam perkataan dan perbuatannya. Dia bukanlah seorang pendusta atau
penipu kerana penipuan dan pendustaan adalah sifat orang munafiq
Ini amat berbeza dengan Ulama2 us-su (ulama
jahat) dan Ulama sesat yang sanggup menjual agama untuk habuan dunia dan
nafsu. Mereka sanggup menipu ummat demi mendapat kedudukan tinggi
di sisi Pemerintah / Pemimpin.
Hidup beliau penuh di dalam kesederhanaan. Beliau bukan
seorang yang mengejar pangkat, kemewahan atau kedudukan. Sebaliknya hidup
beliau menjauhkan segala urusan yang menghambatnya kepada keduniaan. Pandangan
dan perjuangan beliau adalah seperti perjuangan Nabi صلى الله عليه وسلم, bersifat sederhana dan
memadai dengan pemberian Allah dan tiada berhenti menyeru manusia kepada
Kalimah Tauhid!
Demikianlah mereka mencontohi kehidupan Rasulullah ﷺ dalam kepimpinan mereka.
Seseorang yang mengaku Murshid tetapi mengumpul2 kekayaan
atau hidup mewah di atas harta yang ditagih dari murid2nya, tidak boleh
dikatakan Murshid yang haq, sebaliknya dia adalah hamba dunia dan nafsu!
Imam Asy-Sya'rani berkata :
Lain halnya, jika seorang Shaikh itu memperoleh kemudahan2
berupa kebendaaan atau lain2 dari sumbangan ikhlas muridnya atau dari orang2
lain, maka ini tidak menjadi kesalahan.
Ertinya kemungkinan Allah Ta’ala melimpahkan kekayaan harta
kepada setengah2 Mursyid. Walau bagaimanapun seseorang
Shaikh Mursyid TIDAK sama sekali terpengaruh dengan kekayaan yang Allah
melimpahkan padanya. Beliau akan tetap dan terus ubudiyyah dan khidmat
kepada Ummat, tanpa henti. Bagi mereka ada atau tiadanya dunia sama sahaja.
Beliau memiliki sifat2 Nabi seperti sifat penyayang
halim dan sifat2 kemuliaan yang lainnya. Beliau mencontohi Rasul di dalam
mendidik Ummat kepada ketuhanan. Beliau sangat penyabar dan lemah lembut
di dalam pergaulan sesama manusia tanpa mengira pangkat atau darjat manusia.
Walau bagaimanapun beliau sangat tegas di dalam mendirikan hukum agama.
Namun beliau bukanlah orang yang selalu di dalam keadaan
demikian. Inilah yang disebut oleh Imam Jailani dengan kata beliau:
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Bai’at berganding rapat dengan Shaikh Mursyid yang siddiq (benar) maka wajib mengetahui sifat2 nya agar tidak tertipu dengan Mursyid Palsu atau orang sesat yang menyamar sebagai Mursyid
11.0 SYARAT SHAIHK MURSYID @ WARISATUL ANBIYA’ YANG SIDDIQ (BENAR) - sambungan
Sesungguhnya ini satu dari tanda terbesar bagi
menunjukkan kebenarannya seorang Shaikh Mursyid.
Bagi siapa2 mencari dengan penuh keimanan dan keikhlasan,
pasti menemui ciri ini pada seseorang yang benar.
Orang yang memandang beliau akan membawanya kepada ingat
akan Allah Ta'ala. Bahkan hanya dengan mengingat2 wajahnya membawa kepada
seribu Rahmat Allah di dalam kehidupan dan menolakkan pelbagai kesusahan!
Rasulullah ﷺ bersabda :
"Orang yang terbaik di kalangan kamu ialah orang yang
apabila dilihatnya, dapat mengingatkan kamu kepada Allah, percakapannya
menambahkan ilmu kamu, perbuatannya (amalannya) mendekatkan kamu kepada
akhirat”
[Imam Al-Haakim ]
Rasulullah ﷺ bersabda :
إِنَّ مِنْ النَّاسِ مَفَاتِيحَ لِلْخَيْرِ مَغَالِيقَ لِلشَّرِّ وَإِنَّ مِنْ النَّاسِ مَفَاتِيحَ لِلشَّرِّ مَغَالِيقَ لِلْخَيْرِ فَطُوبَى لِمَنْ جَعَلَ اللَّهُ مَفَاتِيحَ الْخَيْرِ عَلَى يَدَيْهِ وَوَيْلٌ لِمَنْ جَعَلَ اللَّهُ مَفَاتِيحَ الشَّرِّ عَلَى يَدَيْهِ
“ Sesungguhnya ada sebahagian manusia menjadi kunci kebaikan dan penutup
kejelekan, da nada pula sebahagian manusia yang menjadi kunci kejelekan dan
penutup kebaikan. Maka beruntunglag bagi siapa saja yang Allah jadikan
kunci-kunci kebaikan berada di tangannya, dan celakalah bagi siapa saja yang
Allah jadikan kunci-kunci kejelekan berada di tangannya.”
[Imam Ibnu Majah]
Rasulullah ﷺ bersabda :
“Sebaik-baik kamu adalah apabila dia dilihat, membawa mengingat Allah.
[Imam Ibnu Majah]
Para Ulama Ahli Sunnah yang arif mentafsirkan bahwa yang
dikehendaki dengan Hadith2 tersebut adalah Shaikh Mursyid yang mewarisi
Rasulullah dengan kebenaran.
Kamu melihat tanda2 ini dan akan terpancar dalam hati kamu
bahwa inilah Shaikh Mursyid yang kamu mencari selama ini. Jika tidak ada
tanda2 ini, maka kamu tak perlu bai'at dengannya.
SYARAT KE-10
Seorang Shaikh yang benar akan dikenali oleh mereka2 yang
jauh dari tempatnya. Allah Taala akan memberikan ilham dan petunjuk kepada
manusia untuk mencari Shaikh ini walaupun dari jauh.
Ulama2 meletakkan syarat ini sebagai membezakan dengan Guru
palsu atau penipu. Ini kerana lazimnya Guru yang penipu akan sedaya upaya
mengawal muridnya supaya tidak terbocor rahsia kejahatannya. Salah satu cara
adalah dengan mengongkong mereka dengan dakwaan2 palsu.
SIRI 17 :
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
(Sambungan Syarat
Mursyid 10 Perkara)
Demikianlah kami himpunkan 10 syarat yANg wajib ada pada
seorang Shaikh Mursyid /Ahli Sufi/ Ahli Ma'rifat/ Warisatul Anbiya'
yang siddiq (benar). Syarat2 ini diambil daripada Wali-Wali Allah yang
terkenal; di antaranya Al Ghawth Al-A'zhom Qutb Rabbani Shaikh Muhyiddin
Abdul Qadir Jilani, Shaikh Abu Hasan Asy Syazili, Shaikh Junaid Al
Baghdadi, Shaikh Ahmad Kamasykhanawi, Shaikh Hujweri, Shaikh Yahya
Al-Kholidi dll.
Mudah2an ianya menjadi panduan berguna bagi pencari2
kebenaran / jalan menuju Allah yang haq.
Para Wali Allah, Ulama Pewaris Nabi yang siddiq telah
meletakkan garis panduan yang cukup lengkap dan penuh sistematik. Semua syarat,
peraturan dan adab yang disusun itu adalah berdasarkan Kitabullah dan Sunnah
Rasul. Mereka BUKAN menetapkannya mengikut nafsu. Mereka adalah hamba2
Allah yang takut kepada Allah, mereka musyahadah
wajah Allah (menyaksikan wajah Allah) pada setiap saat... Sehingga setiap suatu
yang mereka memperbuat adalah di dalam keredhaan Allah.
Maka sayugianya, jangan ada yang cuba pertikaikan
peraturan yang telah mereka susun. Ada kalanya setengah perkara yang mereka
susun tidak sesuai dengan pendapat aqal atau nafsu kita, tetapi mereka lebih
arif berkenaan apa yang diperlukan oleh Ummat.
Bagi setiap perkara kebaikan pasti wujud di sana anasir yang
bertentangan dengannya.
Di dalam hal Toriqat, Keruhanian, Shaikh Mursyid, Ahli Sufi,
perkara ini tidak ketinggalan.
Sepanjang zaman, ada saja manusia2 terpesong dari jalan
kebenaran mendakwa dirinya sebagai Mursyid, Ahli Sufi sedangkan mereka adalah
pendusta yang mencari keuntungan duniawi.
Oleh kerana inilah Imam Jilani berikan amaran supaya hati-hati memilih Shaikh Musyid. Jangan terpesona dengan " wayang
sandiwara" yang dilakukan oleh Guru2 Palsu atau Guru Sesat.
Untuk keterangan lanjut, Sila rujuk artikel terdahulu tajuknya :
"Sufi Benar dan Sufi Palsu"
13.0 KELEBIHAN BERBAI'AT DAN IKUTI SHAIKH MURSYID
Para Masyaikh (plural bagi
Shaikh) telah menyebut kebaikan2
yang amat banyak yang diperoleh oleh murid melalui bai'at dengan Shaikh
Mursyid yang siddiq.
(1) Memperoleh limpahan ruhaniyah Gurunya, yang membuka
kepada pintu hidayah dan kebenaran. Dengan demikian tetap hati pada Iman dan
amal serta tetap hati pada Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
(2) Menolak segala was-was nafsu dan bisikan Iblis yang
sentiasa menimbulkan keraguan di dalam hati
(3) Menolak gangguan jinn syaitan seperti histeria,
rasukan, sihir dll.
(4) Membantu mengikis sedikit demi sedikit sifat mazmumah.
(5) Membantu hapuskan syirk2
khafi yang merosak Iman dan cemarkan Ibadah.
(6) Memperoleh kebahagiaan hati, kelapangan hidup.
Walau pun rezekinya sedikit namun mencukupi.
(7) Memimpin kepada pintu-pintu Ma'rifat, iaitu
Tauhid yang suci murni. Dan inilah pokok faedah /kepala keberuntungan
bagi murid.
️
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID
Berikut adalah contoh2 soalan dan jawapannya dari Guru2 kami berdasarkan kemusykilan yang pernah dikemukakan kepada mereka oleh murid2 mereka:
SOALAN 1
Ya Sayyidi, apakah hukum mencari, Bai'at dan mengikuti seorang Shaikh
Mursyid?
Jawapan :
Kata Imam Ghazali :
”Bergabung dengan kalangan Sufi (Shaikh Mursyid) adalah fardhu ‘ain. Sebab
tidak seorang pun bebas dari 'aib atau kesalahan kecuali para Nabi”.
[Ihya Ulumuddin]
Kata Imam Ghazali lagi :
Penjelasan
Maksud Imam Ghazali dari perkataan beliau …
"Allah mengutus
Rasulullah untuk bimbing manusia kepada jalan lurus"………
Ia itu Allah Ta'ala mengutus Rasulullah ﷺ untuk pimpin manusia kepada jalan Tauhid
yang suci. Rasulullah ﷺ telah sungguh2
mendidik para Sahabat kepada jalan suci ini sehingga menjadi insan2 suci yang
diredhai Allah.
Setelah kewafatan Rasulullah ﷺ, apakah akan jadi kepada Ummat? Adakah mereka
ditinggalkan tanpa bimbingan? Tidak !
Mereka pasti ada pembimbing yang pimpin tangan mereka
kepada Allah. Siapakah mereka?
Ini kata2 Imam Ghazali dalam ungkapan beliau…
"Dan sebelum
Rasulullah ﷺ wafat, Baginda telah menetapkan
para khalifah sebagai wakil Baginda untuk menunjukkan manusia ke jalan
Allah."
Selepas kewafatan Rasulullah ﷺ para Sahabat menyambung tugas Rasulullah
mendidik ummat Islam, sebagaimana mereka sendiri pernah dibimbing oleh
Rasulullah ﷺ kepada kesucian
Tauhid dan kemuliaan di sisi Allah.
Demikian pula setelah kewafatan para Sahabat Ridhwanullah, Shaikh2 Mursyid (yang
telah menerima didikan Sahabat) menyambung tugas mendidik pula generasi
ummat berikutnya.
Dengan ini Sistem Pendidikan Rasulullah ﷺ yang asli TIDAK pernah hilang, tetapi disambung oleh Pewaris Rasulullah yang memperoleh AMANAH khusus dari isyarat Rasulullah
ﷺ terus-menerus hingga
Qiamat.
Kata Imam Ghazali...
"Oleh kerana itu, seorang salik
mutlak mememerlukan seorang Mursyid.”
bermaksud,.
️
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 2
Ya Sayyidi, apakah cara yang saya boleh pastikan Guru itu Mursyid yang benar dan bukan
Mursyid palsu? Saya bimbang ditipu oleh Guru Palsu yang menyamar sebagai
Mursyid.
Jawapan:
Wahai anak, untuk mencari Guru Mursyid yang benar hendaklah kamu mengikuti
panduan ini :
✅Pertama:
Niat kamu mesti betul dan lurus IKHLAS
kerana Allah.
Jika kamu benar2 ikhlas
mencari Allah dan keredhaan Dia, pasti Allah akan tunjukki Shaikh Mursyid yang
benar.
Sebaliknya jika kamu mempunyai niat2 yang menyimpang
seperti kamu ingin menjadi kebal, ingin mendapat keramat2, ingin menjadi tabib,
ingin terkenal sebagai ahli Toriqat, ingin menjadi kaya-raya, ingin
mendapat pangkat kedudukan dll... Ataupun kamu mempunyai niat2
menyimpang yang lebih halus seperti : Kamu ingin memperoleh maqam2
wali, atau kamu ingin menjadi majzub (terkenal sebagai orang yang mendapat hikmah tanpa guru)
... semua ini adalah niat2 tidak benar / TIDAK IKHLAS yang menghantarkan
kamu kepada kebinasaan.
Jika kamu mempunyai niat2 menyimpang ini, maka tidak
mustahil kamu akan menjumpai Guru palsu atau Guru sesat, sesuai dengan niat
kamu yang menyimpang. Ini kerana niat2 yang tidak ikhlas adalah kesukaan
Iblis, maka Iblislah yang menjadi pemimpin kamu.
Sebaliknya jika kamu benar2 ikhlas mencari Allah, mencari
redha dan kasih Allah, pasti Allah akan tunjukki yang benar juga. Ini kerana
hati yang ikhlas TIDAK boleh dimasuki oleh Iblis La'natullah.
✅Kedua:
Selidiki syarat2 Shaikh Mursyid yang
siddiq.
Setelah kamu luruskan niat semata2 kerana Allah dan BUKAN
kerana lain, maka seterusnya pastikan orang dikenali sebagai Mursyid itu
memiliki syarat2 sebagai seorang Shaikh Mursyid yang benar.
JANGAN sesekali memilih Mursyid untuk mencari dunia atau
untuk kehebatan diri atau Guru yang suka menunjuk2 kelebihan2 luar biasa
seperti terbang sana sini, buat silap mata dsb yang dibuat oleh bomoh atau
tukang silap mata.
Kamu mesti memilih Guru yang benar2 bawa kamu kamu mengenal
Allah. Periksa syarat2 Mursyid Siddiq yang telah disebut dulu.
✅Ketiga
Solat hajat dan istikharah mohon
petunjuk Allah.
Setelah pastikan dua perkara di atas, maka solatlah mohonlah petunjuk Allah, Insya Allah kamu akan dapat jawapannya.
Telah berkata Ghawthul A’zham Shaikh Muhyiddin Abdul Qadir
Jilani رضي الله عه :
“Jika seseorang tidak dapat membezakan di antara Guru
Kerohanian (Shaikh Mursyid @ Ahli Sufi @ Ahli Ma’rifat ) yang sebenar dan yang
palsu, dia perlu mengerjakan solat nafil 2 rakaat (solat sunnat) di waktu malam
tahajjud, untuk memohon petunjuk Allah Ta’ala. Dia kemudiannya memohon kepada
Allah menunjukki manusia2 suci ini yang akan memimpinnya kepada jalan
kebenaran. Dia mesti sungguh2 merayu kepada Allah agar Dia (Allah)
memperlihatkan kepadanya orang yang akan membawa kepada kasih akan Allah Ta’ala
dan yang akan menyinari mata hatinya dengan cahaya Ketuhanan. Dan yang akan
membuka kepada kejadian2 ghaib yang beliau sendiri telah menyaksikannya. Dengan
berbuat demikian, Insya Allah seseorang akan mendapat jawapannya dari Allah
Ta’ala.
[Fathur-Rabbaniyy Wa Faidh-ur-Rahmaniy)”
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 3
Ya Sidi, adakah wajib kaum wanita bai’at kepada Mursyid dan menuntut Ilmu
Toriqat /Tasawwuf? Atau pun memadai kaum lelaki sahaja?
Jawapan :
Wahai anak! Menuntut Ilmu Agama, iaitu berkenaan hal Ketuhanan dan
ubudiyyah adalah fardhu ain atas
tiap2 orang Islam yang laki2 dan wanita, tiada kecuali. Seperti Sabda
Rasulullah ﷺ
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيْضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
“Menuntut ilmu adalah wajib atas setiap Muslim” [Imam
Muslim]
Dan Sabda Rasulullah ﷺ :
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيْضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَةٍ
“Mencari ilmu itu adalah wajib bagi setiap muslim laki-laki
maupun muslim perempuan [Imam Ibnu Abdil Barr]
dan Sabda Rasulullah ﷺ :
مَنْ يُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِى الدِّينِ
“Barangsiapa yang Allah mengkehendaki padanya kebaikan ,
nescaya akan diberinya faham akan Deen (Agama)” [Imam Bukhari, Imam Muslim]
Semua Hadith2 Rasul ini memberi isyarat WAJIB iaitu fardhu ain bagi setiap Wanita juga
menuntut Ilmu Agama, iaitu hukum-hakam berkenaan kewajipan terhadap penciptanya
dan kewajipan terhadap makhluk Allah.
Ulama Ahlus Sunnah telah menetapkan Ilmu Fardhu Ain atas
setiap mukallaf laki2 dan wanita adalah :
1) Ilmu Fiqh
2) Ilmu Usuluddin’
3) Ilmu Tasawwuf /Toriqat
Ilmu Fiqh dan Ilmu Usuluddin boleh dipelajari daripada ramai
ustaz, kiyai, muallim, alim fiqh. Tetapi Ilmu Tasawwuf /Toriqat
TIDAK dapat diperoleh melainkan dengan berguru kepada Shaikh
Mursyid. Bahkan kebenarannya adalah : Kesemua
Ilmu tersebut terhimpun pada Shaikh Mursyid.
Inilah sebabnya semua orang Islam laki2 dan wanita diperintah mencari Mursyid dan sentiasa Syuhbah (berserta di dalam Majlis2nya)
untuk memperoleh Ilmu zahir dan batin.
Kesemua murid sama ada laki2 maupun wanita adalah "anak ruhani" kepada
Mursyidnya dan akan di- himpun bersama Shaikhnya di akhirat nanti, seperti
Firman Allah:
يَوۡمَ نَدۡعُواْ ڪُلَّ أُنَاسِۭ بِإِمَـٰمِهِمۡۖ فَمَنۡ أُوتِىَ ڪِتَـٰبَهُ ۥ بِيَمِينِهِۦ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ يَقۡرَءُونَ ڪِتَـٰبَهُمۡ وَلَا يُظۡلَمُونَ فَتِيلاً۬
“Pada hari Kami menyeru tiap-tiap kumpulan manusia dengan
nama Imamnya, kemudian sesiapa diberikan Kitabnya di tangan kanannya, maka
mereka itu akan membacanya (dengan sukacita) dan mereka tidak dikurangkan
(pahala amal-amalnya yang baik) sedikit pun.
[Al-Israa’(17): ayat 71]
Kata Ibnu Abbas,
Maksud dihimpun bersama Imam mereka adalah :
"mereka dihimpun bersama amal dan Pemimpin yang
menunjukki mereka kepada kebenaran ketika di dunia."
Ulama Arifin menjelaskan lagi maksud "Imam dan
penunjuk jalan kebenaran" :
"Mereka adalah Pewaris Nabi yang memimpin dan
menujukki mereka jalan Allah, iaitu Shaikh Mursyid, pewaris Nabi yang siddiq.
Mereka kesemuanya pula berhimpun di bawah panji2 besar Rasulullah ﷺ
️
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 4
Ya Sidi, jika Bai'at dengan tujuan2 lain seperti kerana nak jadi hebat
kuat, niat nak seri wajah dsb. di samping niat kerana Allah, adakah ini
diterima?
Jawapan:
Wahai anak! Asas seluruh Agama didirikan di atas ikhlas. Setiap amal
diukur di atas apa yang kamu niatkan. Dan kamu akan mendapat apa yang kamu
niatkan.
Jika kamu niat untuk menjadi hamba Allah yang mendapat
keredhaan Allah dan Kasih Dia, maka kamu akan dianugerahi kemuliaan itu.
Sebaliknya jika kamu ingin menjadi hebat, menjadi tukang
rawat, menjadi terkenal dsb, dengan sekalian ibadah kamu, maka kamu akan
memperoleh ikut niat kamu itu. Dan tiadalah kamu mendapat Redha dan Kasih
Allah.
Allah tidak menerima sesuatu amal yang kamu mempersekutukan
Dia di dalamnya.
Sabda Rasulullah ﷺ :
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّةِ وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لدُنْيَا يُصِيبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ يَتَزَوَّجُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ
Sesungguhnya setiap amal itu dengan niat, dan baginya apa
yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka
hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, dan barang siapa yang hijrahnya kerana
dunia atau kerana wanita yang hendak dinikahinya, maka hijrahnya itu sesuai ke
mana ia hijrah.”
[Imam Bukhari, Imam Muslim]
Hadith ini isyarat terpenting bagi mereka yang ingin
berubah dari kejahilan, ingin Bai'at dan menuju Allah.
JANGAN sesekali ada niat2 lain selain mencari Wajah-Nya.
(Keredhaan Allah)
Orang yang Bai'at dengan niat lain / niat bercampur2/
tujuan2 lain, , kemungkinan akan memperoleh juga kebaikan2 setelah Bai'at,
tetapi ianya takkan tahan lama..... kerana akhir kesudahannya adalah istidraj
iaitu dibiarkan di dalam kesesatan sedang dia tak sedar.
Perkara ini sering diberi amaran oleh sekalian Guru2 arif.
Jika pada satu2 masa datang perasaan tidak ikhlas, cepat2
ubahkan niat tersebut. Niat semata2 Allah
Maka ini selamat / tidak menjadi kesalahan. Tetapi
jika kamu biarkan niat ""tidak ikhlas" berterusan menguasai hati
kamu, maka inilah dosa yang musnahkan Iman dan amal.
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 5
Ya Sayyidi, adakah Ulama Mujtahid Fiqh seperti Imam Syafi'e berbai'at dengan
Shaikh Mursyid?
Jawapan :
Wahai anak, kesemua Ulama2 mujtahidin fiqh iaitu Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi'e dan Imam Ahmad Ibn Hambal berBai'at dengan Shaikh Mursyid di zaman mereka masing2.
Cuma mereka lebih terkenal sebagai Ahli Fiqh kerana mereka
ijtihadkan Mazhab Fiqh. Sedangkan yang benar adalah :
Kesemua Ulama Mujtahidin Fiqh juga Bai'at dan
mempelajari dari Shaikh Mursyid dan akhirnya mereka sendiri
menjadi Mursyid juga.
Perkara ini disebut di dalam di dalam Risalah Ma'rifat,
karangan Tajul Arifin Shaikh Yahya Al Kholidi.
Berkata Tajul Arifin
Shaikh Yahya Al Kholidi Radhiallahu Anhu :
"Imam Abu Hanifah dan Imam Malik mengambil Bai'at dan
berguru kepada Imam At Toriqat Wal Haqiqat Shaikh
Jaafar Sodiq Radhiallahu Anhu.
Imam Syafi'e dan Imam Ahmad Ibnu Hambal tidak bertemu
dengan Shaikh Jaafar Sodiq. Tetapi mereka berdua Bai'at dengan
Shaikh Musa Kazhim, anak kepada Shaikh Jaafar Sodiq.
[Petikan dari : Risalah Naqsyabandiah, Siri Ma'rifat]
Kata Imam Ghazali di
dalam Ihya Ulumuddin :
"Imam Shafie pernah duduk di hadapan Shaikh Syaiban
(Ulama Sufi) si pengembala, seperti duduknya seorang anak kecil di maktab,
seraya bertanya : “ Bagaimana membuat itu dan ini?”
Maka dikatakan kepada Imam Shafie : “Seperti engkau
bertanya kepada badui ini (Guru Sufi)?” Maka menjawab Imam Shafie :
“Sesungguhnya ini sesuai dengan apa yang kami lupakan.”
(Imam Shafie bertemu dengan Shaikh Syaiban, seorang Ahli
Sufi untuk bertanyakan masalah agama)
Imam Ahmad bin Hambal dan Yahya bin Mu’in pula selalu
pergi menjumpai Shaikh Ma’ruf Al-Kirkhi Radhiallahu Anh padahal dalam ilmu
zohir tak adalah orang lain yang setingkat dengan keduanya.
Imam Ahmad dan Imam Yahya Mu'in menanyakan : “Bagaimana
berbuat ini.” ( yakni mereka bertanyakan hal2 agama dengan Shaikh Ma’ruf
Al-Kirkhi, seorang Ahli Sufi yang terkenal pada zaman itu, padahal kedua mereka
adalah orang yang bijak di dalam hal agama)
Sedang Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda :
ketika ditanyakan : Apa yang kami perbuat, apabila datang kepada kami suatu
persoalan, yang kami tidak peroleh dalam kitab dan Sunnah?”
Maka Nabi menjawab :
“Tanyakan kepada
orang2 soleh dan selesaikanlah dengan jalan bermusyawarah dengan mereka.
[Imam At-Tabarani dari Ibnu Abbas]
[Tamat Petikan dari kitab Ihya Ulumuddin]
Demikian pula turun-temurun semua Ulama Fiqh yang hebat2
seperti Ibn Abideen, Imam Rofi'e, Imam Nawawi, Imam Sayuthi, Imam Zakariyya Al
Ansari, Imam Haitamy dll. kesemua mereka mengambil Bai'at dengan Shaikh
Mursyid.
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 6
Ya Sidi, ada orang menakut-nakutkan orang Islam bahwa Bai'at itu bahaya
kerana ada janji setia itu sangat bahaya.
Apakah nasihat Sidi?
Jawapan:
Wahai anak, asal Bai'at adalah suatu yang amat suci. Kerana haqiqat
Bai'at itu kembali kepada Allah.
Perhatikan penjelasan ini....
Setiap orang beriman sebenarnya
"Bai'at" (sumpah setia) kepada Allah. Makna Iman itu sendiri
sudah memiliki pengertian "sumpah setia".
Setiap orang bersumpah setia untuk mematuhi suruhan dan
larangan Allah. Dia sudah sumpah kepada Allah untuk solat, puasa, sedekah,
jihad dll.
Dia juga telah sumpah kepada Allah untuk kasih dan hormati
kedua Ibu bapa nya, tidak berzina, tidak mencuri dan tidak melakukan
kemungkaran2 lain.
Dia juga berjanji untuk menjauhi semua macam syirik khafi
dan mazmumah.
Kemudian jadi pertanyaan, apa perlu Bai'at lagi..
Jawapannya adalah :
Rasulullah ﷺ menyuruh para sahabat berulang Bai'at ketika2 tertentu, umpama
ketika meterai suatu perjanjian, ketika ingin perang Fi Sabil, kasih pada
Nabi, bai'at wanita dll. Semua ini bertujuan memperbaharui niat,
azam dan kesungguhan untuk menjunjung titah perintah Allah.
Apabila seseorang itu Bai'at secara tak langsung dia sudah
memperolehi suatu "cahaya kekuatan Iman" dalam dirinya untuk berjihad
sungguh2 pada Jalan Allah.
Maka rugilah mereka yang menganggap Bai'at itu membebankan
sedangkan yang benar adalah sangat menguntungkan tiap2 orang yang Bai'at.
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0
KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 7
Ya Sidi, Apakah syarat untuk seseorang Islam Bai'at dengan Shaikh Mursyid?
Adakah dia perlu mahir dalam Ilmu Syari'at seperti Ulama?
Jawapan:
Wahai anak, semua orang Islam laki2 dan wanita yang akil baligh dan sudah ada
asas2 Agama, yakni fardhu ain yang asas, maka layaklah dia Bai'at dan berguru
kepada seorang Shaikh.
Maksud sekurang2 fardhu 'ain yang perlu diketahui oleh seseorang Muslim
sebelum dia Bai'at adalah sebagaimana disebut oleh Imam Ghazali, Imam
Qusyairi, Imam Asy Sya'rani, Shaikh Daud Al Fathoni, Shaikh Muhammad Arsyad Al
Banjari, Shaikh Abdus-Somad Al Falimbani dan Imam Ahlus Sunnah lainnya, dalam
kitab mereka masing2 adalah 3 macam Ilmu.
Pertama :
Ilmu fiqih, iaitu mengetahui kewajipan dan cara solat, puasa, zakat yang wajib.
Kedua:
Mengetahui ilmu Usuluddin (Ilmu Tauhid aqli) iaitu mengetahui Rukun Iman,
kenali sifat2 Allah dan sifat Rasul secara ijmali
(ringkas) tanpa perbahasan panjang.
Ketiga:
Mengetahui asas2 Ilmu Tasawwuf (ilmu merawat hati), iaitu ilmu baikkan hati
yang terdapat di dalam Ilmu Tasawwuf. Mengetahui wajibnya dia sucikan hati
dari Syirik khafi, mazmumah dan dosa2 hati.
Apabila seseorang Islam mengetahui asas2 ini, maka patutlah dia melangkah kehadapan dengan Bai'at serta mengikuti Shaikh Mursyid yang
akan membimbingnya kepada Allah dengan selamat.
TIDAKLAH menjadi kewajipan seseorang itu mesti mahir dalam
selok belok ilmu syari'at zahir sebelum Bai'at. Tidak.
SOALAN 8
Ya Sidi, adakah boleh seseorang itu Bai'at dengan Shaikh Mursyid dan menuntut
Ilmu Fardhu Ain sekaligus dengan Mursyidnya?
Jawapan :
Antara syarat2 terpenting seorang Shaikh Mursyid adalah mahir di dalam ilmu fiqh
dan sangat dalam ilmunya di dalam Ma'rifat.
Maksudnya : Sudah terhimpun pada dirinya sekalian ilmu yang diperlukan oleh murid menuju Allah.… yang menyampaikan murid kepada Allah Ta'ala
(rujuk Syarat2 Shaikh Mursyid yang benar - 10 perkara)
Dengan demikian seseorang Islam boleh Bai'at dan sekalugus
menuntut Ilmu fardhu ain daripadanya. Insya Allah.
Berdasarkan pengalaman yang ditelah dilalui oleh sekalian
Pewaris Nabi (Shaikh Mursyid) sejak dahulu, setengah dari yang datang berjumpa
Shaikh untuk bertaubat dan kembali kepada Allah terdiri dari kaki judi,
pemabok, perompak, pelacur dll yang tak kenal Agama. Mereka2 ini tiada
langsung pengetahuan Agama, tak tahu cara solat bahkan tak pernah solat pun.
Tetapi Shaikh Mursyid mempersilakan mereka, mengajar mereka
fardhu ain, menunjuk jalan kepada mereka, membimbing mereka dengan penuh
kasih kepada Allah.
Disinilah menunjukkan bukti yang sangat jelas, walaupun
seseorang itu tidak mengetahui asas2 agama bahkan bergelumang dosa, tetapi
sedia untuk taubat kembali kepada Allah, ada jalan untuk dia pada sisi Shaikh
Mursyid.
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 9
Ya Sayyidi, Boleh tak seseorang Bai'at dengan seorang Shaikh Mursyid, kemudian
dia Bai'at dengan Mursyid lain. Adakah ini dibenarkan?
Jawapan:
Wahai anak, seseorang murid cuma boleh ada seorang Shaikh Mursyid sahaja
sebagai pemimpinnya pada satu2 masa.
Shaikh Mursyid dari sudut pimpinan, umumnya ada dua macam:
Pertama:
Shaikhul
- Fath
Kedua :
Shaikhul-Barakah
Ini Shaikh Mursyid yang kamu Bai'at untuk mengambil barakahnya sahaja dan
bukan untuk diikuti. Kamu TIDAK terikat dengan pimpinan atau
peraturannya.
Kamu boleh Bai'at kepada seberapa banyak Shaikh Mursyid
untuk mengambil barakah mereka, tetapi Shaikh Mursyid yang memimpin kamu
TIDAK boleh lebih dari seorang sahaja pada satu satu masa.
Ini telah disebut dengan jelas oleh semua Masyaikh (Guru2 Arif - Shaikh
Mursyid) yang terdahulu. Maka adab ini mesti dipatuhi sungguh2 oleh
murid.
SOALAN 10
Ya Sidi, jika sekiranya seorang Mursyid kembali ke Rahmatullah, apa yang patut
dilakukan oleh si murid? Adakah dia terus amalkan apa2 yang sudah
diterima atau perlu mencari Shaikh Mursyid lain?
Jawapan
Wahai anak, sekiranya seseorang Guru Mursyid telah kembali ke Rahmatullah,
Peraturan bagi muridnya adalah seperti berikut :
Bagi tiap2 Shaikh Mursyid yang kamil ada baginya tiga peringkat muridnya :
Pertama:
Murid Maqam Khalifah Khususiyyah
Kedua :
Murid Maqam Khalifah 'am
Ketiga :
Murid Maqam Ahli Biasa
Amanah bagi ketiga2 kumpulan murid2 ini berbeza2.
(1) Jika seorang murid telah mendapat anugerah Maqam yang
tinggi iaitu ...
Maqam Khalifah Khususiyah
dan dia telah tetap, maka dia sudah menjadi wakil gurunya untuk meneruskan
Amanah Rasulullah.
Maka dia dilarang
berbai'at kepada Guru Mursyid lain.
(2) Jika murid itu sampai ke Maqam Khalifah Am sahaja dan masih mampu meneruskan sekalian zikirnya dengan baik dan mampu
menunaikan sekalian amanah2 Gurunya, maka dilarang mengambil Guru lain sebagai
Mursyidnya.
Tetapi jika dia dapati dirinya lemah dan tak mampu
meneruskan amanah tersebut dan lemah di dalam zikir2nya, maka dia harus mencari
Mursyid lain untuk mantapkan kembali maqamnya.
(3) Jika dia hanya murid biasa yang masih di
peringkat mujahadah dan belum kuat hatinya untuk istiqamah pada sekalian
wirid2nya, dan belum tetap mujahadahnya maka haruslah dia mencari Guru Mursyid
lain untuk mendidiknya.
Ini kerana tujuan sebenar Toriqat Ahli Sufi adalah untuk
menyucikan batinnya daripada sekalian kekotoran, membawanya bertauhid
kepada Allah dengan Tauhid yang suci murni serta ubudiyyah dengan ubudiyyah
yang benar.
[Rujukan Fataawa Hadithiyyah, Anwarul Qudsiyyah, Qawaid
Tasawwuf Imam Zarruq, Risalah Marifat]
️
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 11
Ya Sayyidi, Apabila seseorang Bai’at dengan Shaikh Mursyid, adakah dia perlu sentiasa berada di samping beliau? Adakah perlu setiap waktu menghadap beliau untuk mendapat Ilmu?
JAWAPAN:
Wahai anak, seseorang yang berbai’at dengan Shaikh Mursyid, tidak di
mestikan sentiasa berada di sampingnya. Cuma dikehendaki hadir dua kali
seminggu untuk Tawajjuh
(berzikir berjamaah ramai2) pada hari Isnin malam Selasa dan Khamis malam
Jumaat, di tempat Mursyid.
Jika murid tak mampu hadir ke tempat Tawajjuh kerana
terlalu jauh dari tempat Mursyidnya, maka buatlah zikir di rumah masing2 dan
sentiasalah kasih hati kepada Mursyidnya. Dengan cara ini, murid akan tetap
terpelihara dalam pimpinan Shaikh Mursyidnya.
Walau bagaimanapun, murid yang sentiasa berdamping
dan khidmat kepada Gurunya, mempunyai kelebihannya tersendiri kerana
syuhbah, berserta Mursyid memperoleh limpahan cahaya ruhaninya yang amat
banyak.
Shaikh Abdul Qadir
Isa, (wafat 1312H /1991M), Mursyid Toriqat Syaziliyah abad
20, mempunyai ungkapan yang sangat menarik berkenaan ini….
Berkata Al Marhum Shaikh Abdul Qadir Isa :
"Berserta dengan Mursyid Pewaris Nabi adalah ubat penangkal
yang sangat mujarrab. Menjauhi mereka adalah racun yang mematikan. Mereka
adalah sekelompok manusia yang tidak akan membuat sengsara orang yang bergaul
dengan mereka. Bergaul dengan mereka adalah terapi praktis yang sangat berkesan
untuk menyuluh jiwa, murnikan akhlaq, menanaman Aqidah dan kukuhkan Iman, Sebab
hal-hal tersebut tidak mungkin diraih dengan hanya membaca buku dan mengkaji
ilmu pengetahuan. Semua itu adalah sifat-sifat praktis kejiwaan yang hanya
dapat diserap dengan tauladan dengan interaksi hati ke hati melalui pengaruh
spriritual (khusus yang dimiliki oleh Mursyid)"
SOALAN 12
Ya Sayyidi, Tolong ceritakan cara-cara seseorang mengambil bai’at
dengan seorang Mursyid. Apakah persediaan yang perlu bagi murid?
JAWAPAN
Wahai anak, sebelum seorang hamba Allah berbai’at dengan seseorang Mursyid
hendaklah dia pastikan beberapa perkara :
BENAR2 yakin Mursyid yang dipilihnya menepati syarat2
Shaikh Mursyid yang telah disebut dulu.
IKHLAS hati mencari redha Allah, jangan ada sebarang niat
langsung di dalam hatinya selain Allah.
1) Hendaklah dia bertemu wakil Guru untuk menyatakan
hasratnya ingin berbai’at.
2) Waki Guru berikan ta’limat cara2 Bai’at berserta
adabnya.
3) Bakal murid mandi bersihkan diri , solat Taubat,
Istighfar dan sujud taubat. Semua ini untuk menyucikan dirinya dari
sekalian dosa dan masuk kepada Jalan Ma’rifat di dalam kesucian. (tidak ada satu
sistem di dunia ini mempunyai sistem penyucian seperti ini)
4) Guru akan bai’atkan murid dengan lafaz, “Saya
Bai’ahkan Toriqat Naqsyabandiah untuk di- amalkan. Murid menjawab, “Saya terima dan saya amalkan”.
5) Setelah selesai Bai’at akan ada zikir ramai2 jika
tempat sesuai, jika tidak murid akan balik dan buat zikir sendirian di rumah.
6) Demikian selesai acara Bai’at
7) Susulan amalan akan diberitahu semasa taklimat.
سْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.0 KEMUSYIKALAN/SOAL JAWAB BAI’AT DAN MURSYID (sambungan)
SOALAN 13
Ya Sayyidi, Apakah kesudahan bai'at ini? Adakah kaitannya di Mahsyar nanti?
JAWAPAN:
Wahai anak,
Menurut Guru2 kita yang arif, di Mahsyar nanti sekalian Shaikh Mursyid
akan berhimpun di bawah panji2 besar Rasulullah ﷺ. bersama2 murid mereka masing2, sebagaimana
Firman Allah.
Firman Allah Ta'ala :
يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا وَمَن كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا
“ (Ingatlah) suatu hari (yang pada hari itu) Kami panggil
tiap umat dengan pemimpinnya; dan barang siapa yang diberikan kitab amalannya
ditangan kanannya, maka mereka ini akan membaca kitabnya itu dan mereka tidak dianiaya sedikit pun. Dan barang
siapa yang buta (hatinya) di dunia ini, nescaya di akhirat (nanti) ia akan
lebih buta (pula) dan lebih tersesat dari jalan (yang benar).”
[Al-Isra (17) : ayat 71-72]
Sekalian Mursyid akan menjadi saksi atas muridnya dan Gurunya pula jadi saksi atasnya ... demikian sambung menyambung sampai akhirnya saksi dari Rasulullah ﷺ sendiri.
Dan sejurus kemudian mereka dipimpin masuk syurga oleh
Rasulullah ﷺ bertali tali /
berantai2, iaitu mengikut silsilah masing2 berpegang kepada Guru kepada Guru,
kepada Guru sehingga akhirnya sampai kepada Sahabat yang berpegang
kepada tangan Rasulullah ﷺ .
Tajul Arifin Shaikh
Yahya Al Kholidi Radhiallahu anhu menyebut perkara ini di dalam Risalah beliau, Risalah Ma'rifat dengan
menukilkan beberapa hadith sahih. Antaranya Hadith Imam Bukhari dan
Hadith Imam Ahmad.
🌷Rasululllah ﷺ :
عَجِبَ اللَّهُ مِنْ قَوْمٍ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فِى السَّلاَسِلِ.
“Ajib (Hairan) oleh Allah dengan orang-orang yang masuk
syurga berantai-rantai (bertali-tali)
[Imam Bukhari]
🌷Rasululllah ﷺ :
لَقَدْ عَجِبَ رَبُّنَا عَزَّ وَجَلَّ مِنْ قَوْمٍ يُقَادُونَ إِلَى الْجَنَّةِ فِى السَّلاَسِلِ.
“Sungguh ajib (Hairan) oleh Allah akan dengan orang-orang
yang ditarik untuk masuk ke syurga berantai-rantai.”
[Imam Ahmad]
Kunci memahami hadith ini adalah pada ungkapan ini, iaitu
....
perkataan " السَّلاَسِل ِ
"
Salasila iaitu Silsilah.
Yang dimaksudkan dengan Silsilah itu adalah silsilah Shaikh
Mursyid, iaitu rantaian ilmu dan keruhanian Rasulullah ﷺ .
Jadi maksud salasila atau
"rantai" BUKAN digari atau dibelenggu seperti tafsiran orang
awam.
Sebaliknya ia adalah majaz
(bayangan) kepada makna Sisilah @ Rantaian perpindahan ilmu zahir batin dari
Rasulullah ﷺ kepada sahabat
kepada Tabiin, berpindah lagi kepada Tabiit-Tabiin, kemudian kepada Imam2 @
Shaikh Mursyid turun-temurun dengaj cara yang amat suci dan terpelihara sampai
Qiamat.
(rujuk penjelasan lanjut pada tajuk "Tingkatan Pembahagian Tingkatan Iman
/Tauhid / Ma'rifat).
Mereka yang ditarik masuk syurga bertali-tali / berantai
mengikut silsilah Shaikh Mursyid mereka. Apakah maksud mereka ditarik masuk
seolah2 dalam keadaan dipaksa.?
Ungkapan "ditarik masuk" bermaksud :
keadaan setengah murid2 yang telah melakukan
dosa dan berasa tak layak masuk syurga, tetapi mereka ditarik juga masuk
syurga, mengikut silslah mereka masing2.
Inilah kelebihan berserta dengan Shaikh Mursyid yang
siddiq.
[Nukilan dari Kitab
Risalah Naqsyabandiah ]
Demikianlah selesai perbincangan tajuk " Keutamaan
Bai'at pada aisi Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Mudah2an Allah Ta'ala melimpahkan Rahmat, Hidayah, Taufiq
dan Inayah-Nya agar kita semua tetap pada jalan suci....
Ihdinas-Sirat-al-Mustaqeem
hingga nafas terakhir.
Jalan yang Allah Kurniakan Ni'mat atas nya, iaitu jalan
Rasulullah ﷺ dan para Auliya
Allah.
- SELESAI -
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇❇️❇❇️❇️️️
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇❇️❇❇️❇️
No comments:
Post a Comment