ZIKIR JIHAR

 

Susunan

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِيْ أَنْعَمَنَا بِنِعْمَةِ اْلإِيْمَانِ وَالْمَعْرِفَة

وَالْاِسْتِقاَمَةَ عَلَى الشَّرِيْعَةِ وَالطَّرِيْقَةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اَللّه عَلَيهِ وَسَلَّم

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْفَاتِحِ لِمَا أَغْلَقَ الْخَاتِمِ   لِمَا سَبَقَ  اَلنَّاصِرِ الْحَقِّ بِالْحَقِّ الْهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ الْمَسْتَقِيْمِ وَعَلىَ آلِهِ وَصَحْبِهِ  حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ الْعَظِيْمٌَ

 

DALIL ZIKIR JIHAR (KUATKAN SUARA)


1.0   Muqaddimah:


Risalah kecil ini adalah nukilan dari Risalah Induk kami bertajuk  "Kewajipan Mendirikan Zikrullah".  Risalah ini  menyentuh secara khusus Dalil2 ZIkir Jihar sahaja. Oleh yang demikian perbincangan panjang yang menyeluruh  tidak dimasukkan ke dalam risalah ini. 

Sesungguhnya Zikir Jihar atau Zikir dengan menguatkan Suara adalah Syi'ar Islam, Syi'ar Ahlus Sunnah Wal Jamaah,  Syi'ar Pengagungan kepada Allah Azza Wa Jalla ... Tuhan Semesta Alam.  Dan sesungguh nya Zikir Jihar telah diamalkan turun temurun dari  Zaman Rasulullah   lagi dan kemudian berterusan pada zaman Sahabat, Tabiin, Tabiit Tabiin, Imam2, Shaikh2 kemudiannya sampai ke saat ini terus berlangsung.  

Misalnya yang lazim terjadi di kalangan Ummat sejak dari hayat Rasulullah       :

  • Lafaz Kalimah Allah, Tahmid, Takbir, Tahlil ketika perang Sabilillah
  • Zikir berjamaah setelah selesai Solat Fardhu
  • Zikir berjamaah dalam halaqah2 Zikir

Semua bentuk zikir di atas secara global adalah termasuk di dalam Zikir Jihar.   Tetapi tumpuan bicara kita di sini adalah khusus menyentuh zikir Jihar yang dilaksanakan secara berjamaah atau persendirian sama ada di masjid atau di rumah atau di tempat lain.

Sesungguhnya Zikir Jihar adalah tradisi Ahlus Sunnah yang diwarisi secara Mutawatir  dari Junjungan Besar Rasulullah tiada yang syak apa lagi  menentangnya.  Seluruh Angkatan Imam Ahlus Sunnah yang Mu'tabar yang mewarisi keilmuan Baginda Nabi         telah mendirikan Zikir Jihar ini dan seterusnya mendidik Ummat dengannya.  Di antaranya yang sangat masyur adalah :

Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani

Al Imam Abu Hasan Asy-Syazili

Al Imam Rifa'ie

Al Imam Al Ghazali

Al Imam Fakhruddin Ar -Razi

Al Imam As-Suyuthi

Al Imam An Nawawi

Al Imam Ibnu Hajar Al Haythami

 

Persoalan yang timbul akhir2 ini di kalangan Ummat :

Mengapa tiba2 timbul suara2 sumbang dari kalangan orang Islam sendiri yang mempersoalkan Zikir Jihar ini?   Siapa mereka ini?   Adakah mereka ini orang Islam atau musuh Ahlus Sunnah?  Atau mereka itu orang Islam yang jahil yang terpengaruh dengan Dakyah Yahudi dan Nasara?

Baca terus sampai habis....


2.0  Definisi Zikir Jihar :


Sebagai mengingat kembali beberapa definisi penting:

Definisi Zikrullah :

Zikirullah adalah menyebut Kalimah "Allah"  atau  Kalimah "La Ilaha Illallah"   atau Asma' Allah (nama2 Allah yang Maha Agung dan Indah2)  yang lain dengan lisan / mulut / lidah  berserta ingatan kepada Allah di dalam HATI.   Atau  Semata2 mengingat Allah didalam HATI terus menerus.  

Definisi Jihar :

Jihar atau Jahr  (  جَهْرُ ) pada bahasa bermaksud:

Menyatakan dengan terang, lantang,  kuat, keras.

Zikir Jihar atau Jahr menurut Istilah Syara' adalah :

Mengerjakan Zikrullah dengan mengangkat suara, menyatakan dengan lafaz yang jelas dan kuat atau keras suara.

Menurut Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang dikehendaki dengan Zikir Jihar adalah menyebut Kalimah Allah dengan lisan / lidah serta diangkat suara dengan tinggi dan dihantarkan Zikir tersebut ke dalam Qalb ( hati / Jantung sanubari) dengan pukulan keras.


3.0 Tingkatan Zikrullah


Menurut Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah  (Ulama bertaraf Auliya Allah / Ulama Arifbillah), terdapat 10 peringkat / tingkatan Zikrullah :

(1) Zikir Lisan / lidah / lafaz

(2) Zikir Qalbi / Zikir Khafi

(3) Zikir Lataif

(4) Zikir Nafi  Ithbat

(5) Zikir Wuquf Qalbi

(6) Zikir Nafas

(7) Zikir Ruhani

(8) Zikit Nurani

(9) Zikir Ruh

(10) Zikir Sirr

Kesemua Tingkatan Zikrullah ini hanya terdapat di kalangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.  Masing2 mempunyai kaifiyyat (cara), syarat, peraturan dan adab2nya tersendiri.   Untuk mengamalkannya perlu ambil bai'at dengan Mursyid yang sidiq (Pewaris Nabi yang muhaqqiq).   Di dalam risalah kecil ini kami cuma akan bincangkan Zikir Tingkatan Pertama iaitu zikir dengan lisan / lidah / kuatkan suara.


4.0  Zikir Hasanah dan  Zikir Darjat


Zikir Hasanah

ZIkir Hasanah adalah Zikir yang dilaksanakan tanpa sebarang kaifiyyat (cara) tertentu.   Orang yang mengerjakan zikir umum ini akan memperoleh pahala tetapi TIDAK meningkat Iman / Tauhidnya,  TIDAK menambah khusyu nya di dalam solatnya,  TIDAK menambah Taqwanya.

Zikir Darjat :

Zikir Darjat adalah zikir yang mempunyai kaifiyyat (cara), syarat, peraturan dan adab2 tertentu sebagaimana diterima dan diwarisi dari Junjungan Besar Rasulullah oleh sekalian Imam2 Ahlus Sunnah secara  mutawatir.   Zikir seperti ini (yang dilaksanakan dengan kafiyyat dan syarat2nya) akan meningkatkan TAUHID / IMAN / TAQWA seseorang. Ia  akan dikurniakan oleh Allah kefahaman yang mendalam tentang Agama, dia akan menjadi lebih khusyu di dalam solatnya serta  memperoleh ketenangan di dalam seluruh kehidupannya.


5.0  Dalil Al-Qur'an, Hadith Serta Fatwa Ulama Ahlus Sunnah:


Dalil 1

✨🕌 ✨Firman Allah Ta'ala :

وَٱذۡڪُرُوهُ كَمَا هَدَٮٰڪُمۡ

"Dan berzikirlah (dengan menyebut) Allah sebagaimana yang di tunjukkan Nya kepada mu."

[Al-Baqarah (2) : ayat 198]

Tafsiran ringkas:

Ayat di atas memerintahkan (fi'il amar = iaitu perintah Wajib)  kepada orang beriman supaya mendirikan Zikrullah  mengikut martabat / tingkatan Zikir sebagaimana yang Dia (Allah)  telah Kurniakan kepada kamu.  

Orang Awam hanya mampu zikir Jihar, maka dia hendaklah melakukan Zikrullah dengan Jihar. 

Orang Salikin (orang yang menempuh Jalan Ma'rifat dengan Pimpinan Mursyid yang siddiq),  mampu melakukan berbagai tingkatan Zikrullah menurut kelayakannya, maka hendaklah dia melakukan Zikrullah sesuai dengan Kurnia Allah pada dia.

Orang Arifin mempunyai Tingkatan Zikrullah yang paling tinggi sehingga kepada Zikir Sirr (yang amat tersembunyi),  maka Ahli Ma'rifat melakukan Zikrullah sesuai dengan Maqam nya yang tinggi.

Ertinya tingkatan zikir setiap orang berbeza2 mengikut perjalanan keruhanian yang dia telah tempoh,  mengikut  Kurniaan Ilahi.  Ada yang mendirikan Zikrullah  dengan lisan / lidah /  kuat suara.  Ada yang lakukan Zikrullah di dalam hati.  Ada yang lebih tiggi melakukan Zikrullah di dalam ruhnya sirriyahnya (rahsia hati yang sangat dalam).  Hal ini yang di jelaskan oleh AL Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani  Radhiallahu Anhu.

Berkata Imam,

"Allah Ta'ala memberi Petunjuk kepada orang2 yang berzikir dengan Firman Nya  [Al-Baqarah (2) : ayat 198]  yang tersebut  seperti di atas, yakni memberi petunjuk pada martabat zikirmu,  Rasulullah bersabda :  " Kalimat yang terunggul yang aku ucapkan dan oleh Nabi sebelum ku adalah "La Ilaha Illa Allah".  Setiap maqam memiliki martabat masing2 — jahr (suara / lafaz)      maupun khafi  (senyap dalam hati saja).   Orang yang zikirnya zikir lisan (zikir Jihar )   bererti dia diberi petunjuk hanya sampai kepada zikir lisan.     Orang yang berzikir dengan zikir khafi (dalam hati), bererti dia di beri petunjuk-Nya sampai kepada zikir hati.  Dan orang yang zikirnya sampai kepad Zikir Ruh, bererti dia diberi Petunjuk sampai kepada Zikir Ruh.  Selanjutnya kepada  zikir khafi  dan akhfal-khafi  (yang amat tersembunyi),  kemudian kembali lagi kepada Zikir lisan,  sebab lisan berfungsi sebagai pemberi ingatan pada hati terhadap zikir yag dilupakannya.

[Tamat petikan Kitab Sirrul Asrar]

 Cuba perhatikan Perintah Allah supaya dirikan Zikrullah dan tafsirannya oleh Ulama Auliya Allah yang tidak asing lagi di kalangan Ummat, yang menegaskan wuju nya Zikir Jihar  atau Zikir Lisan.   Orang beriman wajib mendirikan Zikrullah menurut petunjuk Allah kepada dia.  Jika dia cuma di peringkat Zikir Lisan / Zikir Jihar, maka tunaikanlah Zikir Jihar.  Jika seseorang sudah naik ke peringkat Zikir Hati, maka selain Zikir Jihar, dia juga wajib mendirikan Zikir Hati (Zikir khafi)

Bukankah jelas dari Ayat Qur'an ini yang memerintahkan setiap orang beriman mendirikan Zikrullah bermula dari ZIkir Jihar (kuat suara dengan lisan / lidah) .   Walaupun ayat tersebut tidak menyebutkan istilah "jihar"  secara nyata, tetapi demikian lah menurut Tafsiran Ulama kita.   Kita ummat Islam diperintah berpegang kepada Tafsiran Ulama, BUKAN pendapat sendiri.

Dalil 2

✨🕌 ✨Firman Allah :

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ ذِكۡرً۬ا كَثِيرً۬ا

"Wahai orang-orang yang beriman,  ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya.

[Al-Ahzab (33)  : Ayat 41]

Tafsiran ringkas:

Ketika mentafsirkan ayat ini, sekalian mufassirin  mentafsirkan ungkapan Zikrullah dengan makna "sebut nama Allah (dengan lidah)  dan ingatan (dalam hati).   Ertinya ayat ini memerintahkan Zikrullah dengan lisan, dengan mengangkat suara dan juga dalam hati.

Al-Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya Al Kholidi menyebutkan ayat ini merupakan dalil WAJIB mengerjakan  Zikrullah (kerana dilalah ayat Perintah suruhan) .   Di tempat lain beliau menyebut  zikrullah yang sempurna tak mampu dilakukan oleh seseorang melainkan dengan mengamalkan Toriqat yang sahih (yang di warisi dari Rasulullah )

[Risalah Ma'rifat - Siri 1]

Dalil 3

✨🕌 ✨Firman Allah :

ـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا لَقِيتُمۡ فِئَةً۬ فَٱثۡبُتُواْ وَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ ڪَثِيرً۬ا لَّعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya dan sebutlah serta ingatilah Allah  banyak-banyak, supaya kamu mencapai kemenangan."

[Al-Anfal (8) : ayat 45]

Ibnu Abbas mentafsirkan,....

Ketika kamu didalam Peperangan Fisabilillah melawan orang kafir, maka zikirlah banyak2 dengan lidah (zikir jihar, angkat suara, kuatkan suara ) dan hati"

[Tafsir Ibn Abbas]

Ayat ini merupakan Printah wajib berzikir mengingat Allah dengan lidah dan hati ketika peperangan sekalipun.  Ertinya walaupun  ketika sedang sibuk menghadapi musuh dengan senjata,  orang beriman WAJIB terus berzikir bahkan kesempurnaan dan keikhlasan jihad melawan musuh TIDAK akan terhasil melainkan seluruh kegiatan jihad disertai dengan Zikrullah.

Sebagaimana juga Allah Ta'ala memerintahkan  Zikir dengan lidah dan hati ketika di dalam keadaan aman, maka demikian juga diperintah berzikir dengan lidah dan hati di dalam peperangan melawan musuh.  Bahkan Zikrullah di dalam Perang Jihad Fi sabilillah lebih diperlukan lagi,  untuk menguhkan hati kepada Keimanan dan Keikhlasan.

Dalil 4

✨🕌 ✨Hadith Qudsi :

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ - رضى الله عنه - قَالَ قَالَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - « يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِى بِى ، وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِى ، فَإِنْ ذَكَرَنِى فِى نَفْسِهِ ذَكَرْتُهُ فِى نَفْسِى ، وَإِنْ ذَكَرَنِى فِى مَلأٍ ذَكَرْتُهُ فِى مَلأٍ خَيْرٍ مِنْهُمْ ، وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَىَّ بِشِبْرٍ تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا ، وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَىَّ ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا ، وَإِنْ أَتَانِى يَمْشِى أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً » . (البخاري(

Dari Abu Hurairah, beliau  berkata:   Rasulullah     bersabda:  Allah Ta'ala berfirman:

Aku menurut sangkaan hamba-Ku kepada-Ku. Aku bersamanya apabila dia mengingat-Ku. Jika dia mengingati-Ku dalam dirinya, maka Aku mengingatinya dalam diri-Ku. Jika dia mengingati-Ku dalam suatu Jamaah (keramaian /  kumpulan), Aku mengingatinya dalam Jamaah  yang lebih baik dari Jamaah mereka. Jika dia mendekati-Ku satu jengkal, maka Aku mendekatinya satu hasta. Jika dia mendekati-Ku satu hasta, maka Aku mendekatinya satu depa. Jika dia datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku datang kepadanya dengan berlari”.

[Imam Bukhari]

Syarahan  Ringkas bagi Hadith Qudsi ini:

1. Hadith Qudsi ini merupakan sejumlah Hadith2  Mutasyabihat  (kesamaran yang memerlukan ta'wil oleh Ulama).  Oleh yang demikian dilarang memahami pada teks nya saja melainkan wajib berpegang kepada Ta'wil Ulama.

2. Allah Ta'ala menegaskan dia berserta dengan orang yang sentiasa berzikir.

3. Zikir yang diperintahkan adalah dua macam :

Pertama :

Zikir dengan hati.  Ini dapat diperhatikan dengan isyarat  "Apabila dia berzikir di dalam dirinya. "  

(فِى نَفْسِهِ)

Kedua:

Zikir Jihar - dengan lisan / kuatkan suara.   Ini diperhatikan dari isyarat..   "Zikir ramai2  di dalam   jamaah  atau kelompok". ( فِى مَلأٍ

Dalil 5

✨🕌 ✨Hadith Qudsi :

 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: « إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقُولُ: أَنَا مَعَ عَبْدِي إِذَا هُوَ ذَكَرَنِي وَتَحَرَّكَتْ بِي شَفَتَاهُ

Sesungguhnya Allah berfirman; " Aku bersama hamba-Ku selama dia mengingati-Ku dan bergerak 

kedua bibirnya dengan-Ku. (menyebut nama-Ku).


[Ibnu Majah]

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

 ”Sesungguhnya Allah Ta'ala memiliki Malaikat- Malaikat yang tugasnya adalah untuk mencari orang-orang yang sedang berzikir (kepada Allah). Apabila mereka mendapati satu Majlis Zikrullah, maka mereka akan duduk bersama dengan mereka dan mengelilingi dengan sayap-sayap mereka bercantum hingga memenuhi jarak antara mereka dengan langit dunia. Apabila Ahli Zikir telah bersurai, mereka  (Malaikat) naik menuju ke langit.

Lalu Tuhan mereka bertanya kepada mereka, (sedangkan Allah Ta'ala lebih mengetahui daripada mereka),   "Dari manakah kamu sekalian?" Mereka menjawab:  "Kami datang dari tempat hamba-hamba-Mu di dunia yang sedang mensucikan, mengagungkan, membesarkan, memuji dan memohon kepada Engkau."

Allah  bertanya, "Apakah mereka melihat-Ku?". Mereka menjawab,  "Tidak, demi Allah, mereka tidak melihat-Mu".

Allah bertanya, "Bagaimana seandainya mereka melihat-Ku?" Mereka menjawab, "Seandainya mereka melihat-Mu, tentulah ibadah mereka menjadi lebih kuat kepada-Mu, lebih mengagungkan-Mu, lebih mensucikan-Mu" .

Allah bertanya,  "Lalu, apakah yang mereka minta kepadaKu?"  Mereka menjawab, "Mereka minta syurga kepada-Mu".

Allah bertanya,   "Apakah mereka melihatnya? " Mereka menjawab,  "Tidak, demi Allah, Wahai Rabb, mereka tidak melihatnya".

Allah bertanya,   "Bagaimana seandainya mereka melihatnya?"  Mereka menjawab,   "Seandainya mereka melihatnya, tentulah mereka menjadi lebih semangat dan lebih banyak meminta serta lebih besar keinginan".

Allah bertanya,   “Lalu, dari apakah mereka minta perlindungan kepada-Ku?” Mereka menjawab,   ”Mereka minta perlindungan dari neraka kepada-Mu.”  

Allah bertanya,  ”Apakah mereka melihatnya?” Mereka menjawab,    ”Tidak, demi Allah, wahai Rabb. Mereka tidak melihatnya.”

Allah bertanya,   ”Bagaimana seandainya mereka melihatnya?” Mereka menjawab,”Seandainya mereka melihatnya, tentulah mereka menjadi lebih menjauhi dan lebih besar rasa takut.”

Allah berfirman, "Aku jadikan kalian sebagai saksi bahwa Aku sudah mengampuni mereka dan sudah memberikan apa yang mereka minta dan Aku juga telah memberikan perlindungan kepada mereka dari apa yang mereka takutkan."

Ada di antara para malaikat berkata, "di kalangan mereka ada seorang yang termasuk dalam ahli zikir tetapi dia datang kerana sesuatu hajat (iaitu datang bukan untuk berzikir bersama mereka )"

Allah Ta'ala menjawab, "Aku juga telah ampunkan dosanya. Mereka itu adalah satu kaum di mana sesiapa  yang bersama dengan mereka tidak akan ditimpa derita"

[Imam Bukhari,  Imam Muslim]

Ulama Ahlus Sunnah mengambil beberapa kesimpulan penting dari Hadith Qudsi ini.    Antara yang terpenting adalah :

 Hadith ini memberi isyarat akan pentingnya mendirikan Zikrullah secara berjamaah ramai2,  sama ada jihar (kuat suara) atau khafi (dalam hati).   Kedua2 bentuk Zikrullah ini adalah dituntut dan mempunyai kelebihan masing2 sebagai Agungkan Kebesaran Allah dan Penghampiran kepada-Nya.  

Masyaikh Toriqat Naqsyabandiah menegaskan kedua2 Disiplin ;   kekalkan Zikir khafi (dalam hati) dan juga anjurkan kepada Salikin (murid yang berjalan kepada Allah melalui Sistem Pendidikan Ma'rifat dengan pimpinan Mursyid yang siddiq)  supaya tetap mengerjakan Zikir Jihar (suara keras)  di dalam Zikir berjamaah.

Dalil 7

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُسْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَجُلاً قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ شَرَائِعَ الإِسْلاَمِ قَدْ كَثُرَتْ عَلَيَّ فَأَخْبِرْنِي بِشَيْءٍ أَتَشَبَّثُ بِهِ قَالَ: لاَ يَزَالُ لِسَانُكَ رَطْبًا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ

Dari ‘Abdullah bin Busr Radhiallahu anhu, kata beliau, seorang lelaki bertanya: “Wahai Rasulullah,   Sesungguhnya syari'at Islam terlalu banyak ke atasku, beritahulah kepadaku sesuatu yang dapatku bergantung dengannya.” Lalu Rasulullah   bersabda: “Hendaklah lidah kamu sentiasa basah dengan zikir kepada Allah.”

[Imam At-Tirmizi]

Para Ulama Ahlus Sunnah telah sepakat,  bahawa hadith ini dan hadith2 lain yang hampir sama dengannya..,..  bahawa yang dikehendaki dengan ungkapan Nabi  :       "basahkan lidah kamu dengan zikrullah"  adalah bermaksud  "zikirlah kamu kepada Allah,   sebutlah Nama Allah sebanyak2 nya dengan lidah kamu".

Sekali lagi ini menjadi dalil yang terang berkenaan perintah zikir dengan jihar — kuatkan suara menyebut Kalimah La Ilaha Illallah atau sebut Allah Allah Alllah atau sebut Ya Hayyu ya Qayyum atau Asma' Allah yang lain2.

Dalil 8

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

Suatu hari  Rasulullah   keluar lalu mendapati satu halaqah para sahabat.   Baginda bertanya, “Apakah sebab kamu berhimpun ini?”   Jawab mereka,    “Kami berhimpun untuk berzikir kepada Allah, memuji-Nya atas nikmat Islam yang dihidayahkan kepada kami.”    Tanya Baginda lagi,  “Demi Allah, adakah betul kamu tidak berhimpun kecuali niat itu?” Mereka  menjawab, “Ya, demi Allah, tidak kami berhimpun kecuali kerana itu.”    Sabda Baginda,  “Adapun aku menyuruh kamu bersumpah bukan kerana ragu-ragu terhadap kamu, tetapi Jibrail telah datang kepadaku dan memberitahuku bahawa Allah bermegah dan berbangga dengan kamu di depan para malaikat-Nya.”

[Imam Muslim]

Hadith ini mempunyai makna yang hampir sama dengan sebuah hadith panjang sebelum ini.  Di dalam hadith ini terdapat tiga dalil penting  :

Pertama   :    Keutamaan berzikir kepada Allah dengan jihar (kuatkan suara)

Kedua     :    Keutamaan Halaqah zikrullah  (zikir berjemaah)

Ketiga     :    Keredhaan Allah kepada  Majlis Zikrullah

Dalil 9

✨🕌 ✨Hadith Rasulullah :

Dari Ibnu Abbas Radhiallahu Anhu, kata beliau :

أَنَّ رَفْعَ الصَّوْتِ بِالذِّكْرِ حِينَ يَنْصَرِفُ النَّاسُ مِنْ الْمَكْتُوبَةِ كَانَ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

"Sesungguhnya  mengeraskan suara dalam berzikir sebaik sahaja orang selesai melaksanakan solat maktubah (solat fardhu lima waktu) sudah ada di zaman Nabi "

[Imam Bukhari, Imam Muslim]

Dalil 10

✨🕌 ✨Hadith Rasulullah :

Dari Ibnu Abbas Radhiallahu Anhu, kata beliau :

كُنَّا نَعْرِفُ انْقِضَاءَ صَلاَةِ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِالتَّكْبِيرِ

Kami dahulu mengetahui berakhirnya Solat (berjemaah bersama) Rasulullah  melalui  suara takbir.”

[Imam Bukhari, Imam Muslim]

Para Ulama Ahlus Sunnah memberikan komentar akan Hadith ini :

Kata2 Ibnu Abbas tersebut memberikan gambaran beliau sedang berada di luar masjid,  kerana ketika itu beliau masih kecil dan belum ada kewajipan untuk bersama2 solat berjamaah di masjid.   Beliau tahu sudah selesai solat fardhu apabila mendengar suara zikir jihar (zikir suara keras) berkumandang dari masjid.

Hadith ini merupakan antara dalil2 yang kuat bahawa Rasulullah mendirikan Zikrullah dengan jihar (kuat suara) dan melakukannya secara berjamaah di masjid setelah selesai solat Fardhu.

Dalil 11

✨🕌 ✨Hadith Rasulullah   :

Dari ‘Abdur-Rahman bin Sahl Radhiallahu Anhu, beliau berkata :  Pada suatu ketika, Rasulullah berada di salah satu rumah Baginda, turunlah ayat kepada Baginda, :

وَٱصۡبِرۡ نَفۡسَكَ مَعَ ٱلَّذِينَ يَدۡعُونَ رَبَّہُم بِٱلۡغَدَوٰةِ وَٱلۡعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجۡهَهُ ۥ‌ۖ وَلَا تَعۡدُ عَيۡنَاكَ عَنۡہُمۡ تُرِيدُ زِينَةَ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا‌ۖ وَلَا تُطِعۡ مَنۡ أَغۡفَلۡنَا قَلۡبَهُ ۥ عَن ذِكۡرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَٮٰهُ وَكَانَ أَمۡرُهُ ۥ فُرُطً۬ا

Dan jadikanlah dirimu sabar berserta  orang-orang yang menyeru Tuhannya pada pagi2 dan petang2  dengan mengharap Wajah-Nya (Keredhaan-Nya),  dan janganlah engkau memalingkan kedua matamu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan perhiasan di dunia dan janganlah engkau mengikuti orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada berzikir akan Kami, serta dia menurut hawa nafsunya dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran."  [Surah al-Kahfi  (18):  ayat  28],    Maka setelah menerima wahyu itu, Rasulullah  :  keluar untuk mencari orang-orang yang dimaksudkan dalam ayat tersebut. Kemudian Baginda menjumpai sekelompok orang yang sedang sibuk berzikir. Di antara mereka ada yang rambutnya tidak teratur dan kulitnya kering, dan ada yang hanya memakai sehelai kain.   (tanda mereka orang msikin, dhaif dan tidak dikenali sebagai orang terhormat).    Ketika Rasulullah   melihat mereka, Baginda pun duduk bersama mereka lalu bersabda,  “Segala puji bagi Allah, yang telah menciptakan di antara Ummatku orang-orang yang mernyebabkan aku diperintahkan duduk bersama mereka.”

[Imam Ath-Thabrani, Imam Ibn Jarir Ath-Thabari ]

Intisari dari Hadith serta yang terkait dengan Perintah Allah di dalam Surah Al Kahfi ayat 28 ini adalah :

Rasulullah diperintah oleh Allah Ta'ala supaya sabar berserta majlis orang berzikir (samada zikir jihar atau khafi) meskipun ahli2 zikir ini hanya orang2 miskin dan bukan orang ternama.

Suatu hal yang sangat menarik pada Perintah Allah ini, iaitu :

Apakah hikmahnya Allah Ta'ala perintahkan Rasulullah    duduk serta sabar bersama orang faqir miskin yang dhaif yang sentiasa zikir kepada Allah,  sedangkan kita sedia maklum Rasulullah merupakan Sohibul Zikir yang TIDAK pernah putus zikir Baginda?   Bahkan  Bagindalah yang mengajar dan mendidik Sahabat dengan Zikir kepada Allah siang dan malam, Bagindalah  yang mendidik dan menyucikan hati para Sahabat dengan Zikrullah, ..  maka apakah hikmah yang tersimpul di dalam Perintah Allah yang khusus ini?

Para Arif Billah memberikan tafsiran bahawa, Baginda diperintah oleh Allah Ta'ala BUKAN  kerana Baginda tidak berzikir,  BUKAN kerana Baginda tidak pedulikan zikir, sebaliknya Perintah tersebut merupakan i'tibar bagi Ummat kemudian supaya muliakan Majlis Zikrullah,  supaya Ummat ini sentiasa melazimkan Zikrullah dan mencari Majlis2 Zikir dan sabar berserta di dalamnya.  Antara tanda2 terlihat pada Majlis Zikrullah yang penuh Barakah yang memperoleh Rahmat Allah ini adalah orang2 yang mendirikan Majlis Zikrullah ini hanyalah orang2 beriman yang dhaif,  miskin, tidak terkenal di kalangan manusia awam,  BUKAN bangsawan dan BUKAN pegawai berpangkat.

Pada zaman kemudian dari kewafatan Rasulullah , Majlis2 Zikrullah seperti itu terlihat di bangkitkan oleh Mursyid yang siddiq (pewaris Nabi yang muhaqqiq).   Mereka mendirikan Majlis Zikrullah sepanjang masa serta menyeru ummat supaya datang bersama2 mengerjakan Zikrullah.

[Jangan lupa :  Yang di katakan Mursyid yang siddiq adalah Pewaris Nabi yang sebenar yang menunjukki jalan lurus kepada Ummat.  Maka sudah pasti Generasi pertama Mursyid adalah para Sahabat khusus nya Khulafa Ar Rasyidin]

Dalil 12

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

"Jibril datang padaku dan berkata :  "Perintahkanlah kepada sahabat-sahabatmu untuk mengeraskan suara (zikir jihar) mereka dengan takbir ketika mereka berjalan.”

[Imam Abu Dawud, Imam Ahmad, Imam Tirmizi]

Dalil 13

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

Dari Jabir bin Abdullah berkata :“Ada seorang yang mengeraskan suaranya dalam berzikir, maka seseorang berkata, “ semestinya dia merendahkan suaranya.” Rasulullah     bersabda,” Biarkanlah dia,sebab sesungguhnya dia adalah lebih baik.“

[Imam Baihaqi]

Dalil 14

✨🕌 ✨Hadith Rasulullah   :

Ketika sahabat Sayyidina Salman Al Farisi Radhiallahu Anhu berserta sahabat2 beliau sedang sibuk berzikir, lewatlah Rasulullah di hadapan mereka. Maka mereka terdiam sebentar. Lalu Baginda bertanya: “Apakah yang sedang kalian lakukan?” Mereka menjawab: “Kami sedang berzikir.” Kemudian Rasulullah   bersabda: “Sungguh aku melihat Rahmat Allah turun di atas kalian, maka hatiku tertarik untuk bergabung bersama kalian mengerjakan zikir.    Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan dari Ummatku orang-orang yang aku diperintahkan duduk bersama mereka.” [Imam Ahmad] 

Dalil 15

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

أَكْثِرُوْا ذِكْرَ اللهِ حَتَّى يَقُوْلَ الْمُنَافِقُوْنَ إِنَّكُمْ مُرَاؤُوْنَ

"Perbanyaklah Zikir  Kepada Allah sampai orang Munafiq mengatakan kamu riya' ".

[Imam Ath-Thabrani]

Dalil 16

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

 ، أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ ، حَتَّى يَقُولُوا : مَجْنُونٌ

 “Perbanyaklah zikrullah sampai orang-orang (munafiq) mengatakan kamu gila“.

[mam Al-Haakim, Imam Baihaqi, Imam Ahmad]

Komentar Imam Sayuthi:

Imam Suyuthi, dalam kitabnya berkata, “Bentuk istidlal (penggunaan dalil) dengan dua hadith  di atas, ucapan ‘dia itu gila’ dan  ‘Kamu  riya’’, hanyalah dikatakan kepada orang-orang yang berzikir dengan jahar, bukan dengan khafi.”

[Natijatul Fikri Fil-Jahri  Biz-Zikri]

Menurut Ahli Ma'rifat,   hati orang munafiq berpenyakit dan bersifat menentang Allah senyap2.  Golongan ini gerun dan takut   mendengar Zikrullah yang dialunkan dengan suara kuat.    Akibatnya mereka akan benci dan memusuhi orang2 yang melakukan zikrullah.  Bahkan mereka akan menuduh orang berzikir kuat sebagai orang riya'...  maka berdasarkan Hadith tersebut, demikianlah setengah dari tanda2 orang Munafiq.

Dalil  17:

✨🕌 ✨Firman Allah Ta'ala :

وَمَنۡ أَظۡلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَـٰجِدَ ٱللَّهِ أَن يُذۡكَرَ فِيہَا ٱسۡمُهُ ۥ 

"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalang (melarang)  dari menggunakan Masjid- Masjid Allah untuk menyebut nama Allah di dalamnya.?"   

[Al-Baqarah (2) :  ayat  114]

Ibnu Abbas:

Ungkapan "Siapakah yang lebih zalim"  bermaksud "didalam kekafirannya". ( Tidak ada orang yang menghalang manusia dari Mengagungkan Nama Allah, menyeru kepada Tauhid dan  mengerjakan Solat di Masjid-Masjid melainkan orang kafir. — pent.)

[Tafsir Ibnu Abbas]

Imam Qurtubi:

Ungkapan "Siapakah yang lebih zalim"  bermaksud "tiada yang lebih zalim". ( Ertinya sesiapa saja menghalangi manusia untuk berzikir, solat dan ibadah lain didalam  Masjid-Masjid, maka dia adalah manusia paling zalim.)

[Tafsir Qurtubi]

Ahli Ma'rifat merangkumkan sekalian maksud di atas:

Walaupun asbab An Nuzul ayat ini ditujukan kepada orang Kristian yang merobohkan Baitul Maqdis atau Kafir Quraisy yang menghalang Rasulullah ,  namun ia adalah amaran kepada siapa saja yang cuba menghalangi orang beriman daripada Zikir mengagungkan Allah dan mendirikan Solat serta ibadah lain di dalam masjid-masjid.  Bagi mereka dijanjikan azab yang sangat pedih.

Masjid-masjid adalah Rumah Allah di mana orang2 beriman  diperintah memakmurkannya sepanjang masa dengan berzikir mengagungkan Allah Ta'ala dengan Zikir Lantang suara atau Zikir khafi, dan juga Tilawah Al-Qur'an dan Mendirikan Solat   serta ibadah lain.   Dengan sebab itu semua masjid2 wajib dibuka sepanjang masa, termasuk waktu malam,   BUKAN menutupnya  dan hanya di buka pada waktu tertentu. Jika dikhuatiri kecurian atau kerosakan oleh manusia2 hipokrit,  gajikan beberapa orang pengawal untuk menjaga masjid.   Tiada guna Masjid2 dibina cantik indah tetapi kosong dari orang2 beribadah, lebih2 lagi pada waktu malam.  

Dalil 18:

✨🕌 ✨Firman Allah Ta'ala :

فَإِذَا قَضَيۡتُمُ ٱلصَّلَوٰةَ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِڪُمۡ‌ۚ

Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk dan semasa kamu berbaring.

[An-Nisaa (4) : ayat 103]

Firman Allah ini merupakan di antara sandaran terkuat bagi menunjukkan dalil Perintah Zikir  (samada Zikir khafi atau Zikir Jihar) setelah megerjakan solat fardhu 5 waktu.  Ambil i'tibar ini,   di- galakkan juga mendirikan Zikrullah setelah selesai solat2 sunnat apa pun.  Bahkan kita ulangi,  Zikrullah WAJIB dikerjakan di dalam semua masa dan keadaan — sambil duduk atau berdiri atau berbaring..

Dalil 19:

✨🕌 ✨Hadith Rasulullah     riwayat Al Mughirah Ibn Syu'bah:

أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا فَرَغَ مِنَ الصَّلاَةِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ إِلَهَ إِلاَ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ, لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كًلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ. اللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ

Dari Al-Mughirah ibnu Syu’bah Radhiallahu ‘anhu beliau berkata :    “Sesungguhnya Rasulullah ,  apabila Baginda selesai dari solat, Baginda membaca zikir ini   :     

لاَ إِلَهَ إِلاَ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ, لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كًلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ. اللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ

Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, semata2,  tidak ada sekutu bagi-Nya. Milik-Nyalah segala Kerajaan  dan Pujian, Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Ya Allah, tidak ada yang dapat mencegah apa yang Engkau Kurniakan dan tidak ada pemberi bagi apa yang Engkau tahan dan tidaklah bermanfaat kekayaan seseorang di sisi-Mu.

[Imam Bukhari, Imam Muslim]

Dalil 20:

✨🕌 ✨Hadith Rasulullah     riwayat Ibnu Zubair:

'Abdullah bin Zubair Radhiallahu ‘anhuma menyebut Zikir berikut  setiap kali solat,  selesai salam :

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ, لَهُ النِّعْمَةُ وَلَهُ الْفَضْلُ وَلَهُ الثَّنَاءُ الْحُسْنَى لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ. وَقَالَ : كَانََ رَسُوْلُ اللهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ يُهَلِّلُ بِهِنَّ دُبُرَ كُلِّ صَلاَةٍ

"Tiada Tuhan  yang berhak disembah melainkan  Allah, Semata2,  tidak ada serikat bagi-Nya.  tidak ada sekutu bagi-Nya. Milik-Nyalah segala Kerajaan  dan Pujian,    Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu.     Tiada daya dan upaya melainkan dengan  Allah. Tiada Tuhan  yang berhak disembah selain Allah, dan kami tidak menyembah kecuali hanya kepada-Nya. Bagi-Nya segala Ni'mat, Keutamaan dan Pujian yang baik.  Tiada Tuhan  yang berhak disembah selain Allah, dengan mengikhlaskan agama untuk-Nya dan walaupun orang-orang kafir membenci"

Kemudian berkata (‘Abdullah bin Zubair) : “Adalah Rasulullah bertahlil  (yuhallilu) dengan kalimat2 ini setiap kali setelah selesai solat.  (Zikir jihar)

[Imam Muslim]

Dalil 21:

✨🕌 ✨Rasulullah   bersabda:

مَنْ سَبَّحَ الله في دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ ثَلاثاً وَثَلاثِينَ ، وحَمِدَ اللهَ ثَلاثاً وَثَلاَثِينَ ، وَكَبَّرَ الله ثَلاثاً وَثَلاَثِينَ ، وقال تَمَامَ المِئَةِ : لاَ إلهَ إِلاَّ اللهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ، غُفِرَتْ خَطَايَاهُ وَإنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ البَحْرِ

"Barangsiapa yang di akhir setiap Solat bertasbih tiga puluh tiga kali, bertahmid tiga puluh tiga kali, dan bertakbir tiga puluh tiga kali, dan pada hitungan yang ke seratus menyebut kalimat ini,

لاَ إلهَ إِلاَّ اللهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

 maka diampuni dosa-dosanya walaupun banyaknya seperti buih di lautan.”

[Imam  Muslim]

 

6.0  Zikir Jihar — Hujjah dan Fatwa Ulama Mu'tabar:


Sebagaimana kami telah sebutkan sebelum ini,    Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah telah ijma' ( sepakat) bahawa  Zikrullah merupakan Ibadah terangung dan adalah FARDHU AIN (WAJIB)  atas setiap orang beriman BERZIKIR didalam HATI pada setiap ketika... sepanjang masa siang dan malam tanpa henti. (Zikir Allah Allah dalam hati terus menerus tanpa henti)

Mereka (Ulama Mu'tabar)  juga telah sepakat bahawa SUNNAT  mengerjakan Zikir Jihar, iaitu mengerjakan Zikrullah dengan LISAN dan KUATKAN  suara sebagai PENGAGUNGAN kepada Allah Ta'ala.   Tidak ada khilaf di kalangan Ulama terpecaya sepanjang zaman akan hal ini.

Ringkasnya:

Zikir mengingat Allah berterusan di dalam HATI itu WAJIB (FARDHU AIN). 

Zikir dengan LISAN / LIDAH itu hukumnya SUNNAT.

[Peringatan bagi yang lupa :  Ulama Mu'tabar   adalah Ulama bertaraf Auliya Allah,  Warisatul Anbiya yang sebenar,   menempati Maqam Nubuwwah,  mewarisi keseluruhan Agama  dari Junjungan Besar Rasulullah . melalui kaedah penerimaan dan perpindahan yang amat rahsia dan suci yang terpelihara keasliannya.  Iaitu melalui Bai'at (janji setia),  Talaqqi Musyafahah  (berhadapan serta menerima terus dari lisan Guru),  limpahan Nur Muhammad dan Nur Ilahiyyah.   Pewaris Nabi yang muhaqqiq ini  dikenali sebagai    Ulama Billah,   Sahabat Rasulullah , Khalifah Rasulullah, Imam, Shaikh, Mursyid, Ahli Ma'rifat, Ahli Sufi, Ahlullah  dan beberapa nama lain yang layak dengan kemuliaan yang Allah Ta'ala Kurniakan kepada mereka sebagai Wakil Allah mentadbir dunia dan Ummat Islam seluruhnya sampai Qiamat.  ]

Himpunan Fatwa Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah.

(1)  Fatwa Al Imam Sulton Auliya:

Berkata Al Imam Ghawthul A'zham Sulton Auliya Shaikh Abdul Qadir Jilani Radhiallahu Anhu,

"Jalan untuk  wusul  (sampai kepada Allah)  ialah dengan selalu menjaga diri supaya berada di atas jalan yang benar, berpegang teguh kepada hukum Syari'at siang dan malam dan mudawamah  (berkekalan) Zikir  Khafi  (zikir dalam hati) maupun Zikir  Jihar (dengan lisan dengan kuatkan suara zikir).    Mudawamah (berkekalan) zikrullah itu hukumnya FARDHU AIN  (wajib)  bagi mereka yang  mencari keredhaan Ilahi.

[ Sirrul Asrar fi ma Yahtaju Ilayhil Abrar,  Fasal 7 : Zikir]

Penjelasan :

Berdasarkan fatwa Imam Jilani di atas kita dapat fahami dua hal penting :

Pertama

 Al Imam Sulton Auliya menekankan bahawa hamba2 Allah yang ingin kembali kepada Allah, mencapai Tauhid yang hakiki,  mencapai kesucian hati,  mencapai REDHA ILAHI,   maka mereka perlu melatih diri mengerjakan zikrullah sepanjang masa,  samada zikir khafi (didalam hati)  atau zikir jihar (kuat suara).  Dengan mengekalkan Zikir2 tersebut  dengan pimpinan Mursyid nya yang siddiq (Pewaris Nabi yang muhaqqiq), mudah2an mereka akan sampai kepada Allah.  (mencapai Tauhid yang suci murni)

Kedua :

Murid2 peringkat permulaan, perlu zikir jihar  (zikir dengan lisan dan dikuatkan suara)  sebanyak2 nya untuk menumpaskan nafsu2 kejahatan didalam hatinya.  Bahkan inilah latihan tegas  di dalam Sistem Pendidikan keruhanian yang beliau pimpin di dalam Toriqat Qadiriyyah yang beliau wariskan.   Sampai ke saat ini, di seluruh dunia — dari Benua Afrika, Amerika, Eropah, Benua Arab sampai Asia, sekalian pendokong2 Toriqat Rasul cabang Qodiriyyah ini amalkan Zikir Jihar sebagai Zikir Mubtadi (permulaan).  Kemudian baru  diajar pula Zikir khafi serta Zikir peringkat lain.

(2)  Al Qutb, Al- Imam Habib Abdullah ibnu  Alwi Al-Haddad Radhiallahu Anhu:

Hal yang demikian (zikir dengan suara keras) itu tidak dilarang bahkan disunnatkan, dan dicintai walaupun keadaan Zikir  itu berjama’ah. Mereka berkumpul untuk berzikir kepada Allah sesuai dengan apa yang telah kami terangkan dengan ikhlas dan tidak mewaswaskan (tidak mengganggu)  orang-orang yang sedang Solat  dan membaca Al-Quran, dan sebagainya, maka Zikir  seperti itu disunnatkan dan sangat dianjurkan.

[An Nasha'ihud Diniyyah Wal Wasoya Al-Imaniyyah]

(3) Fatwa Imam Ibn 'Abidin:

Imam  'Ibn Abidin,   Imam Besar Ahlus Sunnah bermazhab Hanafi ber Fatwa :

"Ulama (Mu'tabar) terdahulu dan kemudian telah sepakat bahawa berzikir dengan suara yang  kuat (Zikir Jihar) di Masjid² adalah sangat di sukai.  Walau bagaimana pun orang yang sedang baca Qur'an, atau sedang tidur atau sedang solat tidak boleh terganggu dengan suara kuat tersebut.      Zikir kuat juga membangkitkan hati yang lalai, menarik ingatan dan pendengaran kepada Allah Azza Wa Jalla, hilangkan mengantuk dan mendatangkan perasaan bahagia dalam hati."

[Matlab fi Ahkaamil Musjid]

(4)  Fatwa mam Nawawi :

"Para Ulama sepakat atas anjuran (sunnat) mengerjakan Zikrullah secara khafi (senyap dalam hati) atau jahri (suara kuat) setelah Solat"

[Al-Azkar Imam Nawawi]

(5)   Fatwa Imam Ibnu Hajr Al-Haythami :

"Wirid-wirid, bacaan-bacaan secara jahar   (kuat suara)  yang dibaca oleh kaum Sufi  sebaik saja selesai Solat menurut kebiasaan,  ini mempunyai akar (dalil) yang sangat kuat (di dalam KItabullah dan Hadith”.

[Khatimatul Fatawa]   

(6) Fatwa Imam Sayuthi :

"Tidak ada apa2 kesalahan pada melakukannya ( Zikir dengan suara keras dan berzikir berjamaah dengan suara keras di Masjid2).    Banyak sekali Hadith2 Rasulullah    menganjurkan bahawa Zikir dengan suara keras adalah Sunnat.  Di sana terdapat juga hadith lain memerintahkan Zikir khafi (senyap dalam hati).   Kedua2 zikir ini  iaitu  Zikir Jahar dan Zikir Khafi,   adalah sangat baik, sesuai dengan perjalanan seseorang murid kepada Allah Ta'la.

[Al-Haawi Lil Fatawi]


7.0 Fakta2  Penting Berhubung dengan  Zikrullah:


Beberapa fakta penting berhubung dengan Zikrullah (semua macam zikir ):

Fakta 1:

 Zikrullah merupakan Ibadah Teragung, Ibadah Termulia mengatasi sekalian Ibadah yang di- fardhukan kepada manusia.

✨🕌 ✨Firman Allah :

وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ أَڪۡبَرُ‌ۗ    

‌"...dan zikrullah itu sebesar-besar ibadah ..... "

[Al-Ankabut (29):  Ayat 45]   

Fakta 2: 

Orang beriman di WAJIBKAN berzikir kepada Allah setiap waktu, siang dan malam, pagi dan petang tanpa henti ; iaitu Zikrullah dalam hati.

✨🕌 ✨Firman Allah Ta'ala :

ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ

"(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring ..."

[Aali Imran (3) : ayat 191]

✨🕌 ✨Firman Allah Ta'ala :

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ ذِكۡرً۬ا كَثِيرً۬ا

"Wahai orang-orang yang beriman,  ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya.

[Al-Ahzab (33) : 41]

Berkata Ibn Abbas Radiallahu‘anhu:

Allah Ta'ala tidak mewajibkan atas hamba-Nya hal-hal yang fardhu, kecuali  yang telah diketahui olehnya. Orang yang meninggalkan  fardhu-fardhu tersebut kerana alasan tertentu boleh dimaafkan,   kecuali Zikrullah. Zikir kepada  Allah tidak memiliki batas, dan tidak ada alasan  bagi seseorang untuk meninggalkannya kecuali dia kehilangan aqal. Manusia diperintahkan untuk berzikir dalam segala kesempatan.

Fakta 3:

Zikrullah adalah satu2nya Ibadah yang dikerjakan oleh sekalian makhluq ;  haiwan, tumbuh2an, bukit bukau, gunung ganang, batu, kayu, planet2, bumi, matahari, bintang dan sekalian cakrawala, sampai kepada atom dan kuman yang halus2 ..... sekaliannya berzikir kepada Allah — memuji serta Agungkan-Nya.

✨🕌 ✨Firman Allah Ta'ala :

سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيْزُ الْحَكِيْمُ

"Semua yang berada di langit dan yang berada di bumi bertasbih kepada Allah (zikir memuji  Allah). dan Dialah (Allah) Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

[ Al Hadid (57) :  ayat 1  ]

Fakta 4:

Orang   yang yang paling mulia di sisi Allah dan paling hampir dengan Rasulullah    adalah orang yang paling banyak mengerjakan Zikrullah.

✨🕌 ✨Hadith Rasulullah   :

Ditanya kepada Rasulullah   , siapakah manusia yang mempunyai kedudukan yang paling tinggi (di sisi Allah Ta'ala).  Baginda Bersabda :  orang yang paling banyak  berzikir kepada Allah."

[Imam Al-Baihaqi]

Fakta 5:

Zikrullah adalah nadi kesucian dan kebenaran sekalian Ibadah yang fardhu atau sunnat.  Tanpa Zikrullah,   sekalian Ibadah akan menjadi kosong hampa,

✨🕌 ✨Firman Allah :

وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ أَڪۡبَرُ‌ۗ    

‌"...dan zikrullah itu sebesar-besar ibadah ..... "

[Al-Ankabut (29):  Ayat 45]   

Fakta 6:  

Zikrullah  adalah penyuci hati sehingga bersinar dengan Cahaya Tauhid yang suci murni.

Zikrullah   yang di lakukan  dengan kaifiyyat (cara)  dan syarat2  tertentu dengan bimbingan Mursyid yang siddiq akan hapuskan  sekalian  Syirik khafi  (syirik tersembunyi ),  hapuskan sekalian sifat Mazmumah  (kekejian hati),  hapuskan   Ghaflah (kelalaian dari mengingat Allah),  dan  Aghyar (selaian sesuatu melainkan Allah)

✨🕌 ✨Rasulullah       bersabda :

مَثَلُ الْبَيْتِ الَّذِى يُذْكَرُ اللَّهُ فِيهِ وَالْبَيْتِ الَّذِى لاَ يُذْكَرُ اللَّهُ فِيهِ مَثَلُ الْحَىِّ وَالْمَيِّتِ

"Sesungguhnya bagi setiap suatu ada pencucinya, dan pencuci bagi hati itu ialah zikrullah.

[Imam Baihaqi, Ibn Abi-ad-Dunya]

Fakta 7: 

Ma'rifat (baca : Tauhid hakiki yang benar2 suci) hanya diperoleh setelah mujahadah sungguh2 dengan Pimpian Mursyid yang siddiq (pewaris Nabi yang muhaqqiq) dengan mengekalkan Zikrullah. 


8.0       Matlamat dan Kelebihan Zikrullah:


Sebagaimana kami telah sebutkan pada Risalah "Kewajipan Mendirikan Zikrullah"    Matlamat,  kelebihan, keutamaan serta keistimewaannya  amat banyak sekali.   Sebahagian Ulama menyebutkan 40 macam kebaikan yang akan diperolehi oleh orang beriman. 

Jika dia seorang yang menempuh perjalanan Ma'rifat dengan bimbingan Mursyid yang siddiq (Pewaris Nabi yang muhaqqiq),  maka hasil yang akan di perolehinya amat lumayan tak terhitung banyaknya.  Pencapaian yang paling Agung bagi orang yang mujahadah untuk "kembali" kepada Allah adalah : Ma'rifat (Tauhid yang sebenarnya tanpa sebarang syirik atau mazmumah atau kelalaian apa pun. )

Di sini kami turunkan sebahagian daripadanya:

1. Orang yang banyak berzikir, paling hampir dengan Allah, menjadi kekasih Allah.

2. Orang yang banyak berzikir, paling hampir dengan Junjungan Besar Rasulullah   .

3. Orang yang berzikir itu hidup  sementara orang yang tak zikir itu ibarat orang  mati.

4. Zikrullah sucikan hati dan ruh.

5. Orang yang berzikir, tanda dia syukur kepada Allah.

6. Zikrullah yang banyak menerbitkan Tauhid, Ikhlas, Taqwa , Akhlaq Nubuwaah

7. Orang yang banyak2 berzikir Allah, mendapat kebahgiaan / ketenangan hidup.

8. Zikirullah dengan  banyak  terus-menerus, menghapuskan syirik khafi (Syirik tersembunyi).

9. Zikrullah menjadi ubat dan penawar bagi banyak penyakit zahir / jasad manusia/ fizikal.

10. Zikrullah menjadi ubat dan penawar bagi sekalian penyakit batin (mazmumah dan kekotoran maknawiyyah).

11. Zikrullah yang ikhlas dan sungguh2 menjadikan barakah di dalam kerja dan murah rezeki.

12. Zikrullah melepaskan kesusahan zahir atau batin.

13. Orang yang banyak Zikrullah boleh menjadi asbab / sebab orang lain dapat Rahmat dan Keampunan Allah.

14. Majlis zikir batalkan himpunan maksiat.

15. Memperoleh syafaat Nabi dan orang soleh di akhirat.

16. Zikrullah menghalau dan hapuskan gangguan jinn syaitan.

17. Zikrullah bercahaya menerbitkan khusyu' di dalam ibadah. 

18. Zikrullah adalah Senjata di dalam Peperangan Fi Sabilillah mengalahkan musuh2 Allah.

19. Zikrullah akan memudahkan Mati di dalam Husnul Khatimah dengan Kalimah La Ilaha Illallah

      Muhammadur Rasulullah.

20. Masuk syurga tanpa hisab

Catitan Penting:

Setiap Ibadah di dalam Agama ada syarat, peraturan, adab tertentu.   Maka demikianlah Zikrullah.    Zikrullah merupakan Ibadah terbesar   mempunyai peraturan, syarat dan kaifiyyat  dan adab2 tertentu.  Untuk memperoleh kelebihan2 yang menyeluruh dari Zikrullah, setiap orang beriman perlu mencari Mursyid yang siddiq (Pewaris Nabi yang muhaqqiq) serta mengambil  talqin cara2 amalkan Zikrullah.  Cara2 berserta adab2nya  diambil dari Rasulullah  . dan diwariskan turun temurun melalui kaedah perpindahan yang terpelihara keasliannya.


9.0  Kekeliruan dan Perbalahan Sesama sendiri?


Berikut adalah beberapa persoalan yang sering menjadi kekeliruan dan perbalahan di kalangan orang awam Islam berhubung dengan Zikir Jihar.   

Adakah  dibenarkan  Zikir Jihar dengan suara keras?

  • Mengapakah perlu zikir kuat²?
  • Adakah dibolehkan  Zikir ramai² di masjid?
  • Adakah harus Zikir di dalam Halaqah di tempat lain?
  • Adakah harus Zikir Tahlil ramai² untuk sanak saudara  yang telah meninggal?

Persoalannya....   Mengapakah terjadi kekeliruan sedangkan semua persoalan tersebut sudah lama dijawab oleh Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah, berpandukan Al Qur'an dan Hadith, sehingga tidak ada ruang untuk perbalahan atau perdebatan berkenaan hal tersebut?  Siapakah yang bertanggungjawab menimbulkan kekecohan dan perbalahan di kalangan Ummat ini?

Puncanya adalah :

Yang pertama kejahilan Ummat Islam sendiri. Mereka tidak lagi mengambil serius hal2 Agama.  Ramai sekali Ummat Islam TIDAK lulus fardhu Ain sekalipun. Dengan demikian apabila berhadapan dengan apa yang mereka jahil, mereka segera bangun menentang. Ertinya menentang Allah dan Rasul-Nya.

Yang kedua adalah "fatwa-fatwa"  moden dari  segelintir  cerdik pandai  Agama bergelar  Mufti,  PhD, atau  Profesor yang melabelkan semua itu sebagai bid'ah sesat.  

Ada orang Islam terpengaruh dengan dakyah ustad-ustad moden ini lalu terjadilah perbalahan dengan mereka yang berpegang kepada Tradisi Ahlus Sunnah yang benar. 

Dalam urusan Agama ini, yang layak memberi fatwa hanya lah Ulama Mujtahid   yang  benar2 menepati syarat2nya.   Orang awam hanya lah Muqallid  yang mengikuti fatwa2 tersebut.  Walaupun dia ada gelaran PhD, Prof atau lain2 sepertinya dia belum layak menjadi Mujtahid.   

Ketahuilah  wahai Ummat Islam yang berpegang kepada Ahlus Sunnah yang benar (tulen),  dakyah  yang dibangkitkan oleh golongan cerdik pandai Agama ini hanyalah sebahagian dari Propoganda Yahudi dan Nasara yang menunggang mereka.   Matlamat mereka adalah melemahkan Ummat Islam dengan cara menjauhkan amal  soleh yang menjadi sumber kekuatan ruh dan keimanan.  Apabila amalan yang menguatkan keruhanian dan Keimanan  menjadi lemah, maka jadilah mereka bagaikan lalang atau debu yang berterbangan tanpa arah.

Awas.  Terdapat tiga golongan penyamar di kalangan Ummat Islam yang "memakai pakaian Ahlus Sunnah"  untuk menipu daya ummat.  Mereka berlagak seperti Ahlus Sunnah, sering menukil kata² Ulama Mu'tabar,  seringkali merujuk kitab² Mu'tabar tetapi mereka menyelewengkan maksud Ulama kita mengikut ideologi dan doktrin sesat mereka.

Tiga golongan sesat yang menjadi tunggangan Zionis adalah:

1.  Wahhabiyyah (khawarij)

2. Syi'ah (rafidhi)

3. Sekular (liberal)

Maka hati2lah mengambil ilmu.  Jangan sampai terikut2 doktrin dan falsafah Golongan Sesat.

Perhatikan dengan  siapa kamu mengambil ilmu ;  adakah Guru itu benar2 mengikut Ahlus Sunnah yang benar (tulen) ataupun dia terpengaruh dengan Doktrin Golongan Tersesat.   Kesalahan di dalam memilih Pemimpin kepada Ketuhanan akan membawa penyesalan yang tiada kesudahan.  


10.0     Kemusykilan dan Jawapan:

Kemusykilan 1:

Berkata setengah orang,   mengapa perlu zikir kuat?    Allah bukan pekak.  Zikir pelan² cukuplah.

JAWAPAN :

Untuk menjawab  kemusykilan ini, kita perlu melihat dahulu apakah itu Zikir Jihar  (Zikir dengan kuat suara) ?

Adakah Zikir Jihar itu Syi'ar Agama atau cuma bikinan manusia?

Mengapa disyari'atkan Zikir Jihar ?  

Apakah faedahnya, apa matlamatnya kepada orang beriman?

Tujuan Zikir Jihar (Zikir dengan kuat suara) disyari'atkan mempunyai beberapa matlamat dan  hikmah, di antaranya :

1. Zikir Jihar memecahkan hati yang keras. 

2. Zikir Jihar hapuskan nafsu2 kejahatan.

3. Zikir Jihar menghalau dan menghapuskan gangguan Syaitan

4. Zikir Jihar merupakan Syi'ar Agama Islam.

5. Zikir Jihar adalah lambang Pengisytiharan Sejagat akan Kebesaran Kalimah La Ilaha Illallah

6. Zikir Jihar adalah Pengagungan kepada Allah Ta'ala Yang Maha Perkasa


Dengan penjelasan ringkas ini, dapat difahami tujuan Zikir Jihar dengan suara yang lantang adalah untuk diri orang yang melakukan Zikrullah itu,  untuk mengetuk pintu hati dia yang tertutup,  untuk melembutkan hati dia yang keras,  untuk sucikan hati dia yang kotor,  untuk membawa cahaya ke dalam hati dia yang hampir gelap dan kelam...!

Zikir Jihar BUKAN untuk dipendengarkan kepada Allah kerana Allah Ta'ala Maha mendengar akan segala suatu, termasuk bisikan hati yang tersembunyi.   

Allah Ta'ala Maha Mengetahui dan Maha Mendengar pandangan mata yang khianat.

Walaupun kamu duduk di dalam lapisan bumi yang bawah sekali, nafas kamu yang turun naik itu pun dalam pendengaran dan Ilmu Allah Ta'ala.

Murid pada Jalan Ma'rifat dilatih  oleh Mursyid dengan zikir yang keras di samping zikir khafi (zikir senyap dalam hati) supaya hati murid disucikan dengan lebih cepat.

Kemusykilan 2:

Golongan Wahhabiyyah menganggap zikir ramai² di masjid itu bid'ah sesat kerana berpandukan riwayat yang mengatakan Ibn Mas'ud menghalau kumpulan orang Islam sedang berzikir dalam Halaqah di masjid.  Apakah benar demikian?

JAWAPAN:

Berhubung dengan kata² Ibnu Mas'ud berkaitan Zikir jihar itu, Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah telah huraikan beberapa pandangan :

Pertama:

Ibn Mas'ud atau Abdullah Ibn Mas'ud adalah seorang sahabat qarib Rasulullah   , mana mungkin beliau (Ibn Mas'ud) menuduh bid'ah sesat kepada Majlis Zikir yang telah nyata Sunnah Rasulullah , bahkan telah thabit dari Wahyu dan Hadith bahawa Allah Ta'ala perintah Rasulullah duduk berserta dengan Majlis Zikrullah? 

Maka yang  benar adalah:

Ibn Mas'ud duduk berserta didalam Majlis² Zikrullah sebagaimana beliau dan sahabat² lain lakukan ketika hayat Baginda. BUKAN seperti yang di lapurkan.

Kedua:

Athar tersebut tidak thabit daripada Ibn Mas'ud Radhiallahu anhu. Ertinya tidak sahih.

Ketiga :

Kemungkinan Ibn Mas'ud memarahi orang yang mengganggu orang lain yang sedang mengerjakan solat di tempat yang sama.

Keempat:

Jika dibuktikan sahih sekalipun ianya perkataan Ibn Mas'ud, maka ianya diabaikan kerana apabila  perkataan seseorang   Sahabat  bertentangan dengan Al Qur'an atau  Hadith (maksudnya pertentangan tersebut difatwa oleh Ulama Mu'tabar), maka wajib didahulukan Perintah Al Qur'an atau Hadith.

Berikut kami nukil fatwa beberapa orang Ulama Ahlus Sunnah terpercaya.

Imam Abdul Hayy Al-Lakhnawi

(Ulama Besar mazhab Hanafi dan di anggap Mujaddid kurun ke 14 Hijriyyah) berikan komentar berkenaan perkataan Ibn Mas'ud, berkata :

"Hadith yang mengisyaratkan Zikir jihar amat banyak sekali. Iaitu dari para Sahabat dan Ulama ternama. Kami tidak menemui walaupun satu hadith yang menafikannya.

[Sibahat Al-Fikr  fil-Jahri biz-Zikr]

Imam Sayyid Mahmud Ibn Abdullah Al Husaini Al Alusi Al Baghdadi:

"Dan adapun apa disebutkan dalam peristiwa dari Ibnu Mas'ud bahwa beliau melihat suatu kaum berzikir La-Ilaha-Illallah dengan suara keras di dalam masjid, lalu beliau berkata:  tidaklah aku melihat kalian kecuali kalian adalah ahlul- bid'ah sehingga beliau mengeluarkan mereka dari masjid, maka athar ini tidak sahih menurut para huffaz dan para Imam Muhaddith  berkata, dan seandainya sahih (ianya ungkapan Ibn Mas'ud), maka ianya bertentangan dengan  Hadith (dan juga Ayat Qur'an) yang menunjukan atas disunnatkan  Zikir Keras (jahar) diriwayatkan oleh lebih dari satu orang dari kalangan Huffaz. Kemungkinan larangan tersebut ditujukan terhadap orang yang sangat  mengeraskan suara Zikirnya.

[Ruhul Ma'ani fi Tafsir Al Qur'an Al Azim wa Sab'ul Mathani]

Imam Ibnu Hajar Al Haythami :

"Dan adapun apa yang dinuqil dari Ibnu Mas'ud bahwa beliau melihat suatu kaum berzikir La-Ilaha-Illallah dengan suara keras di dalam masjid, lalu beliau berkata: tidaklah aku melihat kalian kecuali kalian adalah ahlu bid'ah sehingga beliau mengeluarkan mereka dari masjid, maka athar ini tidak sah darinya dan malah tidak ada, oleh sebab itu telah mengeluarkan  Imam Ahmad dari Abi Wail, beliau berkata: mereka itu orang-orang yang mengira bahwa Abdullah bin Mas'ud melarang Zikir seperti itu, (Zikir dengan suara keras) padahal tidaklah duduk Ibnu Mas'ud dalam suatu majlis kecuali beliau Zikir  kepada Allah di Majlis tersebut.

[Fataawa Al Kubra]

Penjelasan oleh Imam² kita di atas lebih dari memadai untuk membatalkan dakwaan golongan  yang menuduh sesat kepada Majlis² Zikirullah di masjid². 

Dirikanlah Majlis Zikrullah di mana² pun sama ada di Masjid² atau di rumah² kediaman atau di tempat kerja... semuanya memperoleh keampunan dan keredhaan Allah. 

Kemusykilan 3:

Penentang Zikir Jihar mendakwa   ayat Qur'an surah  Al.A’raaf:   ayat 205,   melarang zikir Jihar (kuat suara).    Benarkah demikian?

JAWAPAN:

✨🕌 ✨Firman Allah Ta'ala :

وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ

Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.”

[Al.A’raaf   (7) :  ayat 205]

Ulama Ahlus Sunnah berikan beberapa tafsiran berhubung dengan ayat Qur'an dan Hadith di atas :

(1) Ayat ini adalah ayat Perintah menyuruh sentiasa berzikir mengingat Allah, Allah, Allah di dalam HATI tanpa putus. Ertinya WAJIB terus-menerus ingat Allah di dalam HATI di dalam setiap keadaan dan ketika.

Firman Allah ini BUKAN melarang Zikir Jihar tetapi ianya merupakan dalil Zikir Khafi ( Zikir dalam hati). 

(2) Perintah berhubung dengan bacaan di dalam Solat Subuh dan Maghrib, Rasulullah ﷺ diperintah membaca di dalam Solat Jahri (Subuh, Maghrib dan Isya) dengan bacaan sederhana - tidak terlalu kuat dan tidak terlalu perlahan. 

Tafsiran Ibnu Abbas:

"Wahai Muhammad lakukan zikir di dalam hatimu (Zikir khafi)   dengan rendah diri dan takut kepada Allah  (Zikir di dalam hati setiap masa jangan putus) dan  bacalah ayat Qur'an dengan suara rendah  di dalam solat pagi (subuh) dan Solat Petang (Maghrib dan Isya')  tidak terlalu kuat dan tidak terlalu perlahan.  

Tafsiran Imam Fakhruddin Ar-Razi (Mujaddid kurun ke 6 Hirriyyah) :

"Berdasarkan ayat 205 Surah  al-A’raf ini, Rasulullah   (dan Ummat Baginda)  diwajibkan berzikir dalam hati  dengan ingatan Allah,  Allah,  Allah ....  (dinamakan Zikir Khafi, Zikir tanpa suara)   terus menerus sepanjang waktu siang dan malam.         Kalimat  ini  " بِٱلۡغُدُوِّ  "     mewakili seluruh waktu siang dan  "  وَٱلۡأَصَالِ  "    mewakili seluruh malam"

[Tafsir Al-Kabir /  Tafsir Ar-Razi]

Berkata Imam Sayuthi  (Mujaddid Kurun ke 9 Hijriyyah):

Ayat tersebut adalah ‘makkiyah’ (di turunkan di Makkah)   sama seperti perintah Allah :   "dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam Solat mu dan janganlah pula merendahkannya".    Sesungguhnya ayat ini diturunkan ketika Rasulullah mengeraskan bacaan Al-Quran dan kedengaran orang-orang musyrikin, sehingga mereka mencaci-maki ayat-ayat Al-Quran dan yang Menurunkannya.   Lalu Allah Ta'ala  memerintah meninggalkan bacaan Al Qur'an dengan kuat  (baca sederahana sahaja)  untuk menutup wasilah (cercaan mereka).                     

(Jawapan Imam Sayuthi ini tercantum di dalam menjawab persoalan berkaitan Zikir Jihar.   Ayat ini BUKAN melarang  Zikir Jihar, sebalik nya ia adalah berkaitan dengan bacaan Al Qur'an didalam Solat ketika di Makkah.)

[Al-Hawi Lil-Fataawi]

Al Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya Al Kholidi :

"Ya anakku difahamkan pada ayat ini (Ayat 205, Surah Al-A'raf),  awal nya menyuruh  Zikir Khafi  (Zikir ingat Allah dalam hati) dan akhir nya menegah dari kelalaian  (jangan lalai dari Zikrullah).   Adalah Zikir Khafi  wajib di lakukan sepanjang masa.

[Risalah Ma'rifat Jilid 1 ; Bab Zikrullah]

Kesimpulannya:

Ayat ini BUKAN melarang Zikir Jihar (Zikir kuat dalam hati)  sebalik nya menyebut tentang Zikir Khafi (Zikir di dalam hati) yang WAJIB dikerjakan oleh semua orang beriman di dalam semua keadaan,  setiap saat dan ketika tanpa henti.

Dengan demikian dakwaan penentang2 Zikir adalah batil dan tertolak.

Kemusykilan 4:

Golongan yang anti Zikrullah mengatakan ayat Qur'an Surah Al-A'raf : ayat 55 melarang doa dengan suara kuat, oleh itu mengikut golongan ini berzikir kuat itu adalah orang melampau batas.

 JAWAPAN:

Ayat 55 Surah Al-A'raf adalah berkaitan dengan tatacara dan adab berdoa, BUKAN Zikir Jihar.  Sekalian Mufassirin mengatakan ayat tersebut adalah menyebut cara2 untuk berdoa kepada Allah iaitu dengan suara yang rendah dan tersembuyi itu lebih baik.   Perintah tersebut BUKAN berkenaan tatacara Zikir kepada Allah.   Pengertian "Allah tidak menyukai orang melampaui batas"...    adalah berkenaan orang yang meminta doa suatu yang di larang.

✨🕌 ✨Firman Allah Ta'ala :

ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

"Berdo’alah kepada Rabb kalian dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas”

[Al-A’raf (7)  :  ayat 55]

Berkata Ibnu Abbas Radhiallahu Anhuma:

"Mohon lah kepada Allah dengan merendah diri dan sembunyi.   Juga di katakan :  Doa lah kepada Allah didalam keadaan merendah diri dan takut.  Allah tidak menyukai orang yang berdoa yang didalam doa nya meminta sesuatu  yang terlarang menyalahi jalan kebenaran."

[Tafsir Ibn Abbas]

Berkata Imam Sayuthi Radhiallahu Anhu:

"Berdolah kepada Tuhanmu dengan rendah diri didalam keadaan tersembunyi.  Dia tidak menyukai orang yang melampau didalam berdoa, iaitu orang yang menyombong dan suara keras ketika berdoa."

[Tafsir Jalalain]

Imam Qurtubi Radhiallahu Anhu:

"Merahasiakan doa  (suara perlahan dan diam2) jauh lebih mulia, karena yang demikian itu tidak dimasuki riya”.

[Tafsir Qurtubi]

 Senada dengan Ayat Qur'an tersebut adalah Hadith yang melarang berdoa dengan suara keras:

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

اربعوا علي انفسكم فانكم لا تدعو ن أصم ولا غاء بًا انكم تدعون سميعًا قريبًا

Kasihanilah diri kalian karena kalian tidak berdo’a kepada Rabb Yang tuli dan jauh, tetapi kalian berdo’a kepada Rabb Yang Maha mendengar dan Maha dekat”.

[Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Dawud]

Hadith ini BUKAN melarang Zikir Jihar tetapi melarang doa dengan suara keras, kerana Allah Ta'ala Maha Mendengar segala doa hamba2nya meski pun di dalam hati.  Berbeza dengan Zikir Jihar...   Zikir ini adalah santapan ruhani, obat untuk segala penyakit hati,  penghapus segala kekotoran maknawi.   Makin banyak Zikirullah dan makin kuat Zikirullah, makin baik untuk orang yang baru berjalan kepada Allah untuk menyucikan jiwanya yang penuh dengan lumpur kekotoran dan menerangi hati yang kegelapan.  (kami telah syarah panjang hal ini di dalam Risalah Induk Kewajipan Mendirikan  Zikrullah)

Kesimpulannya :

Sekali lagi dakwaan golongan yang engkar  Zikrullah tertolak, kerana Ayat Suci ini bermaksud kepada tatacara berdoa dan BUKAN ZIkir Jihar.      Menyamakan tatacara Doa dengan Zikir Jihar (kuat suara)  lalu jatuhkan hukum haram kepada Zikir Jihar adalah kebodohan, bahkan ini perbuatan orang fasiq  kerana mentafsirkan Ayat Qur'an dengan aqal fikiran sendiri.  

Catatan

Al Qur'an sering menggunakan ungakapan "Zikir"  sebagai gantinama  bagi menggambarkan  beberapa ibadah dan makna lain seperti :   "Solat"    "Doa"    "Al-Qur'an"....    dan lain2  sepertinya.     Hanya Ahli Tafsir yang Mu'tabar mengetahui dengan jelas, manakah ayat2 yang berkenaan dengan "Zikrullah sebagai suatu ibadah"    dan manakah ayat2 Al Qur'an yang menggunakan gantinama  "Zikir"   bagi ibadah lain.   Orang awam janganlah menempah Neraka dengan pandai² tafsir ayat Qur'an dengan pendapat sendiri.  

Kemusykilan 5:

Setengah orang kata Zikir Jihar (Zikir dengan suara kuat) boleh jadi riya' dan sombong. Apa pendapat Shaikh dalam hal ini?

JAWAPAN:

Menurut Ahli Ma'rifat, satu²nya ibadah yang di haruskan terjadi riya' ketika amalkannya adalah "Zikrullah".

Maksudnya, apabila seseorang berzikir dengan Zikir yang keras ( kuatkan suara) , kemungkinan datang perasaan riya' didalam hatinya,   tetapi  ini dimaafkan kerana telah terdahulu  Hadith Junjungan Rasulullah  berkenaan hal ini.

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

أَكْثِرُوْا ذِكْرَ اللهِ حَتَّى يَقُوْلَ الْمُنَافِقُوْنَ إِنَّكُمْ مُرَاؤُوْنَ

"Perbanyaklah Zikir  Kepada Allah sampai orang Munafiq Mengatakan kamu riya' ".

[Imam Ath-Thabrani]

Ulama Mu'tabar yang mentafsirkan Hadith ini menyebut beberapa pengajaran berharga :

1. Disunnatkan Zikir Jihar (kuat suara) samada Zikir itu perseorangan atau berjemaah.

2. Riya' yang terjadi ketika Zikir Jihar (kuat suara) dimaafkan.

3. Orang yang membenci Zikir Jihar (kuat suara) adalah tergolong orang munafiq. Golongan munafiq memiliki hati yang gelap. Ketika mereka mendengar kalimat² Zikir, hati mereka bertambah² penyakitnya dan kekafirannya.

Berbeza dengan orang beriman, hati mereka bercahaya. ketika mereka mendengar Kalimat Zikir Allah, hati mereka tenang, bahagia dan bertambah² keimanan mereka kepada Allah.

Dengan demikian, orang yang sedang Zikir Jihar (zikir kuat suara), jangan berhenti Zikir semata²    kerana takut orang tuduh riya'.  Sebaliknya mereka perlu melipatgandakan Zikir, mudah²an     menjadi cahaya Keimanan didalam hati dan menjadi cahaya bagi orang beriman yang lain.     

Sekalian Ulama Arif sepakat :     

Meninggalkan suatu  ibadah atau zikir atau apa saja kebajikan semata² kerana takut kepada manusia, maka itu adalah syirik.

Kemusykilan 6:

Kami perhatikan pengikut Toriqat Qodiriyah, Syaziliah, Samaniyyah, Syattariyyah, Jistiyyah dan lain²  berzikir goyang² kepala dan jerit² macam orang tak siuman.  Apa kata Syari'at dalam hal ini?

JAWAPAN:

Toriqat yang dimaksudkan, iaitu Toriqat Qodiriyah, Saziliyah, Sammaniyah, Syattariyah dll adalah Toriqat yang Mu'tabar, sahih pada sisi Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Toriqat Qodiriyyah  dinisbahkan kepada pendirinya, Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu Anhu.

Toriqat Syaziliyah dinisbah kepada pendirinya Al Imam Al- Qutb Shaikh Abu Hasan Asy-Syazili Radhiallahu Anhu.

Toriqat Samaniyyah  dinisbahkan kepada pendirinya Al Imam Al Qutb Shaikh Abdul Karim Samman Radhiallahu Anhu.

Toriqat Syattariyyah dinisbah kepada pendirinya Al Imam Al Qutb Shaikh Abdullah  Syattari Radhiallahu Anhu.

Sebagai ulangan, sebagaimana telah termaklum di kalangan Ahlus Sunnah, Semua Toriqat Rasulullah     yang sahih adalah Toriqat Mu'tabar yang sampai Silsilahnya kepada Junjungan Besar Rasulullah melalui Khulafa Ar-Rasyidin

Ulama yang mendirikan setiap Toriqat yang Mu'tabar ini adalah Auliya Allah yang masyhur dan merupakan Ahlul Bayyit Rasulullah .

Semua Toriqat ini (selain dari Toriqat Naqsyabandiah) melatih murid²nya dengan Zikir Jihar (Zikir dengan kuat suara) sebagai permulaan, untuk menjinakkan hati yang liar, melembutkan hati yang keras, menyinari hati yang hampir kelam dengan Cahaya Ketuhanan.  

Ketika murid² yang mubtadi  (peringkat permulaan) ini berzikir dengan Zikir yang sungguh² dengan penuh keikhlasan, hati mereka menerima percikan cahaya Ketuhanan sehingga hati mereka menerima kejutan².

Ada kalanya pecah hati mereka yang selama ini keras membatu daripada Zikrullah. 

Ada kalanya percikan Cahaya Ketuhanan itu menjadi  sangat kuat  sehingga hati mereka tak mampu menahannya.  Ketika ini terjadi nya gerakan²  yang tidak terkawal seperti  tubuh bergoncang dengan kuat, jeritan Kalimat Allah yang sangat keras  atau terjadi loncatan... semua ini di luar kawalannya.    Di dalam istilah Ma'rifat semua kejadian seperti ini di panggil "Zauq",  "Wijdan",  "Jazbah" dan "Fana".   

Orang awam yang melihat dari luar akan menyangka  perlakuan  seperti itu  "sengaja dibuat²"  atau sengaja menunjuk², bahkan tidak kurang juga yang menyangka  mereka itu  "sudah gila".

Gambaran ini telah disebutkan oleh Hadith Nabi yang Mulia.

✨🕌 ✨Rasulullah     bersabda:

 ، أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ ، حَتَّى يَقُولُوا : مَجْنُونٌ

 “Perbanyaklah zikrullah sampai orang-orang mengatakan kamu gila“.

[Imam Al-Haakim, Imam Baihaqi, Imam Ahmad]

Pada hakikatnya apa yang terjadi pada murid² tersebut adalah :   terjadi suatu proses perubahan besar di dalam HATI ke arah PENYUCIAN, PENJERNIHAN DAN PEMBINAAN TAUHID YANG MURNI.

Hal seperti ini hanya difahami oleh Mursyid yang siddiq, iaitu hamba² Allah yang ditaqdirkan untuk memimpin Ummat kepada Ketuhanan ; menyucikan batin mereka dari semua jenis kesyirikan, kemunafikan dan kekufuran... kemudian menghiasinya dengan Tauhid yang suci murni serta Sifat² Mahmudah (terpuji) yang diredhai Allah.

Kemusykilan 7:

Golongan Wahhabiyyah kata   Majlis Tahlil Arwah adalah  bid'ah sesat. Alasan Wahhabiyah adalah : Nabi tak buat Majlis Tahlil, jadi siapa²buat Majlis Tahlil adalah bid'ah sesat.

JAWAPAN:

Dakyah Wahhabiyyah ini BUKAN perkara  baru,  tetapi sudah bermula sejak tahun 1960an lagi. Mereka sedaya upaya cuba menyesatkan pemikiran Ahlus Sunnah dengan berbagai propoganda jahat.  Ulama Ahlus Sunnah sudah lama menjawab tuduhan2 seperti ini.

Mari kita  lihat sendiri hujjah2 Ahlus Sunnah berkenaan Majlis Tahlil.  

Perkara pertama  dan utama yang wajib diperhatikan ketika bicarakan suatu Ilmu Agama  adalah definisinya.  

Definisi Tahlil:

Definisi sudut bahasa :

Tahlil  berasal  dari  kata  halala ( هَلَلَ  ),    hallala ( هَلَّلَ ),   yuhallilu ( يُهَلِّلُ ) , tahlilan  ( تَهْلِيْلاً)   yang membawa makna  "Pengisytiharan  Suatu yang Agung",    "Pujian Keagungan Terang ", "Isytiharkan Penyembahan Kepada Yang Esa",   "Tegaskan pengakuan Tiada Tuhan Melainkan Allah",  "Pengisytiharan Kalimah Tauhid"

Definisi pada istilah :

Tahlil adalah berzikir Kalimah Tauhid "La Ilaha Illallah" ( لا اله الا الله ), iaitu mengulang2  Zikir tersebut  dengan cara  Jihar (keraskan suara), samada zikir seorang diri atau beramai2 berjamaah  atau juga Zikir kalimah Tauhid itu di dalam hati. Semua ini terhitung di dalam makna  Tahlil.

Tujuan Majlis Tahlil:

Lazimnya Majlis Tahlil diadakan untuk tujuan berikut :

(1) Kesyukuran atas kejayaan

(2) Mohon doa keselamatan

(3) Doakan keampunan kepada Allah untuk arwah² yang telah kembali kepada Allah

(4) Mohon Limpahan Rahmat Allah secara umum kepada sekalian orang beriman.

Pengisian didalam Majlis Tahlil:

1.  Di dalam Majlis Tahlil, orang beriman  berkumpul dan berzikir ramai2 Kalimah La-Ilaha Illallah  dengan suara yang keras.  Adakah dalil bagi pekerjaan ini?  Bahkan.   Dalilnya cukup banyak sebagaimana yang telah dipaparkan di dalam Risalah ini.

2. Majlis Tahlil lazimnya dimulai dengan Surah Al-Fatihah... maka sesuailah mengambil barakah  dengan nama "Pembukaan" bagi Suratul Fatihah menurut Hadith Rasulullah

3.  Setelah bacaan Suratul Fatihah, disambung dengan Surah2 Muawwizat dan Ayatul Kursi...  Ayat Qur'an ini  telah disebut oleh Rasulullah    sebagai ayat2 perlindungan dari gangguan jinn Syaitan. 

4.  Lazimnya disertakan bacaan  Surah Yasin.  Kelebihan Surah Yasin telah sedia maklum oleh semua orang Islam.

5. Setelah selesai Zikrullah,  Majlis ditutup dengan doa keselamatan, kebaikan serta permohonan  limpahan Rahmat Allah untuk tuan rumah dan sekalian yang hadir, bahkan juga kepada sekalian masyarakat yang menghuni di sekelilingnya. 

6. Jamuan dihidangkan kepada hadirin.   Ayat Qur'an dan Hadith Nabi yang menyuruh beri makan kepada manusia amat banyak sekali, tak perlu lagi di pertikaikan kebenarannya.

Inilah amalan lazim di dalam satu² Majlis Tahlil.

Cuba perhatikan...

Bukankah semua pekerjaan tersebut adalah amalan terpuji dan diredhai Allah?

Bukankah berkumpul ramai² mendirikan Zikrullah,  bacakan Solawat atas Junjungan, baca Al Qur'an, Doa Keselamatan, berikan makanan pada orangramai, Silatur-rahim... bukankah  semua ini amal soleh yang dituntut dan diredhai Allah?

Jika demikian, di mana kesesatannya?.

Jika Wahhabiyyah berkata:

"Nabi tak buat Majlis Tahlil khusus untuk upacara  tertentu,  sebab itu kami (wahhabiyah)  berpegang bahawa Majlis Tahlil itu bid'ah sesat"

Jawapan kepada Wahhabiyyah :

Perkara Pertama:

Fahami dulu hakikat Keilmuan Ahlus Sunnah.

Al Qur'an dan Al Hadith Rasulullah   adalah dua sumber Agung Keilmuan Ahlus Sunnah.  Ia adalah Khazanah Ilmu dan Gedung Ilmu yang tidak akan kering sampai Qiamat.

Di dalam kedua sumber Agung ini tersimpan DASAR² POKOK, PRINSIP² UTAMA, RAHSIA²  HALUS YANG TERSEMBUNYI dan  MANHAJ  KEHIDUPAN UNTUK MANUSIA SEJAGAT yang TIDAK difahami oleh manusia awam. Sekalian rahsia tersebut hanya difahami oleh hamba2 Allah yang dikurniakan oleh Allah Ilmu dari Sisi-Nya.  Merekalah Ulama Mu'tabar...!

Ulama Mu'tabar membangunkan Keilmuan Ahlus Sunnah daripada kedua sumber Agung ini.  Daripada kedua sumber ini mengalir dan berkembang ribuan Kitab Ulama Ahlu Sunnah yang Mu'tabar hingga ke hari ini.  Mereka menyelami lautan rahsia di dalam Kitabullah dan Sunnah Rasul lalu mengeluarkan fatwa² yang diperlukan oleh ummat.

Perkara Kedua :

Fahami hakikat Ulama kita yang melakukan Ijtihad menerbitkan hukum hakam Agama.

Ulama Mu'tabar BUKAN ulama biasa, BUKAN alim kitab, BUKAN ulama as-su', BUKAN ulama dunia, BUKAN ulama jual akhirat dengan dunia yang hina.  Sebaliknya Ulama Mu'tabar adalah Ulama bertaraf Auliya Allah yang diangkat Darjat mereka oleh Allah Ta'ala.

Sekalian Ilmu Agama yang tercurah ke dalam kitab² Ahlus Sunnah adalah hasil limpahan keilmuan dari Ulama Billah ini.  Mereka menulis dari hati, ruh dan sirr (rahsia yang sangat dalam) yang terbuka kepada Ketuhanan.

Ulama Mu'tabar hanya wujud di dalam kelompok Ahlus Sunnah, TIDAK wujud sama sekali di dalam golongan sesat.  Ini sebabnya Ahlus Sunnah akan sentiasa terpelihara dari kerosakan.

(Ulama yang wujud di kalangan 72 golongan sesat adalah Ulama  yang tertipu oleh nafsu dan syaitan...  Ini sebabnya golongan² ini akan sentiasa di dalam kesesatan. Wal Iyazubillah.)

Perkara ketiga:

Menurut Ulama Mu'tabar, Al Qur'an meletakkan Dasar2 Umum dan Dasar2 khusus didalam melaksanakan ketaatan kepada Allah.

Di dalam perkataan yang lain ada dua bentuk  ibadah :

1 . Ibadah khassah (khusus)

2. Ibadah 'ammah (umum)

Ibadah khassah (khusus) adalah ibadah ditentukan waktunya, kadarnya,  serta syarat2 khusus.

Ibadah seperti ini WAJIB dikerjakan dengan mematuhi syarat2 nya yang khusus,  tidak boleh tokok tambah dan tidak boleh kurang. 

Contoh :  

Solat Fardhu Zohor.

Ini ibadah khassah,   wajib mematuhi rukun, syaratnya.  Wajib mematuhi bilangan rakaatnya, empat rakaat. Tak boleh tokok tambah dan tak boleh kurang. 

Ibadah ‘Ammah "(Umum) tidak terikat dengan waktu khusus dan  tidak ditentukan  kadarnya.   Ibadah seperti ini adalah sangat luas pengertiannya. 

Contoh:

Zikrullah adalah  Ibadah 'ammah  (umum)  tidak ditentukan jumlahnya,    tidak ditentukan waktu nya atau tempat tertentu. Zikrullah wajib dikerjakan di dalam HATI  sepanjang masa,   baik siang atau malam.  Allah Ta'ala  perintahkan Zikrullah dengan Zikir yang banyak.  (tiada had)

Ibadah umum ini boleh dikerjakan di mana² pun dengan bilangan apa pun. Tiada larangan. Lagi banyak amal ibadah umum ini lagi baik dan lebih dikasihi Allah.

Dengan demikian tidak ada halangan menganjurkan  Majlis Tahlil di mana2 pun, sama ada di Masjid, atau di sekolah, atau di rumah atau Pejabat2. Semua amal soleh ini memiliki dasar yang kukuh di dalam Kitabullah, Sunnah Rasul berserta Fatwa Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah.

Anjurkanlah Majlis Tahlil di mana pun dengan banyak². JANGAN takut kepada cercaan golongan yang memusuhi Majlis² Zikrullah.  Mereka itu sebenarnya tentera² Syaitan.

 

Wallahu A’lam. 


- SELESAI -



MAJLIS TAZKIRAH JILANI


 



          


No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...