SYAITAN MUSUH KAMU YANG NYATA, JADIKAN DIA MUSUH KAMU

Susunan

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah

Al-Kholidiyah


 بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


SYAITAN MUSUH KAMU YANG NYATA, JADIKAN DIA MUSUH KAMU

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


SIRI 1 :


Firman Allah :


إِنَّ الشَّيْطَـنَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً

“Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagi kamu,  maka jadikanlah ia musuh kamu…”
[Al- Faatir (35) : Ayat 6]

Firman Allah:

سُوۡرَةُ الاٴعرَاف

قَالَ فَبِمَآ أَغۡوَيۡتَنِى لَأَقۡعُدَنَّ لَهُمۡ صِرَٲطَكَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (١٦)

  ثُمَّ لَأَتِيَنَّهُم مِّنۢ بَيۡنِ أَيۡدِيہِمۡ وَمِنۡ خَلۡفِهِمۡ وَعَنۡ أَيۡمَـٰنِہِمۡ وَعَن شَمَآٮِٕلِهِمۡ‌ۖ وَلَا تَجِدُ أَكۡثَرَهُمۡ شَـٰكِرِين (١٧)


"Iblis berkata: Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalan-Mu yang lurus; (16) Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur. (17)"

[Al-a’raf (7) : Ayat 16,17]

Firman Allah:

سُوۡرَةُ الکهف
(٥٠)
وَإِذۡ قُلۡنَا لِلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ ٱسۡجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُوٓاْ إِلَّآ إِبۡلِيسَ كَانَ مِنَ ٱلۡجِنِّ فَفَسَقَ عَنۡ أَمۡرِ رَبِّهِۦۤ‌ۗ أَفَتَتَّخِذُونَهُ ۥ وَذُرِّيَّتَهُ ۥۤ أَوۡلِيَآءَ مِن دُونِى وَهُمۡ لَكُمۡ عَدُوُّۢ‌ۚ بِئۡسَ لِلظَّـٰلِمِينَ بَدَلاً۬  

"Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu dia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: Pengganti yang mereka pilih itu. (50)

[Al-Kahfi  (18) : Ayat 50]

Firman Allah :

سُوۡرَةُ الحِجر

وَلَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ مِن صَلۡصَـٰلٍ۬ مِّنۡ حَمَإٍ۬ مَّسۡنُونٍ۬ (٢٦)

 وَٱلۡجَآنَّ خَلَقۡنَـٰهُ مِن قَبۡلُ مِن نَّارِ ٱلسَّمُومِ (٢٧)

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya. (26) Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma. (27)

[Al-Hijr (15) : Ayat 26, 27]


PERSOALAN PENTING SEKITAR JINN, IBLIS DAN SYAITAN
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

(1)    Siapakah Syaitan?

(2)    Siapakah pula Iblis dan Jinn?

(3)    Apakah hubungan Syaitan, Iblis dan Jinn?

(4)    Apakah cara2 Syaitan membawa kesusahan kepada manusia?

(5)    Mengapakah manusia diperintah oleh Allah memusuhi syaitan?

(6)    Apakah langkah2 terbaik memerangi Syaitan menurut Petunjuk Allah, Rasul-Nya dan Ulama Ahlus Sunnah?

Bagi kebanyakan orang Islam, perkara2 tersebut masih menjadi kesamaran dan misteri ;  bukan kerana ianya terlalu sulit difahami. Tetapi masing2 tidak mengambil peduli tentang ajaran Agama. Ummat Islam sekarang  lebih mementingkan pencarian duniawi sehingga banyak ajaran dan Perintah Allah terabai…!
(suatu kebenaran yang sangat pahit diterima)

Sekiranya ada orang yang cuba memahami perkara2 berkaitan ini, maka di sana akan timbul kata2 sumbang supaya jangan pedulikan hal ehwal syaitan ini, kata mereka tiada kaitan dengan kita. 

Ada yang menganggap perkara2 tersebut tiada gunanya kerana Syaitan itu makhluk ghaib, maka tak mungkin dapat memeranginya.

Ada yang lain menganggap Syaitan itu hanyalah mitos orang2 dahulu.

Ada pula menganggap syaitan hanyalah khayalan yang wujud di dalam diri manusia, hanya manusia yang wujudkan di dalam dirinya.


PEMBAHAGIAN ORANG ISLAM MENGHADAPI PERSOALAN  JINN, IBLIS, SYAITAN
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Secara ringkasnya di kalangan orang beriman terdapat tiga  kelompok menghadapi persoalan berhubung dengan Syaitan, Iblis dan Jinn.


Pertama :
=======

Golongan yang  mempercayai wujud makhluk2  Allah yang dipanggil  Syaitan, Iblis dan Jinn, tetapi mereka tidak mempedulikannya kerana bagi mereka ianya benda ghaib, maka mustahil mengetahui- nya. 

Jika ada seseorang memperkatakan wujudnya gangguan2 akibat jinn syaitan, dan berbagai penyakit gangguan dari makhluk ini,.mereka segera membantah bahawa itu semua mengarut.

Mereka percaya bahawa semua penyakit ada sebab yang dapat dibuktikan melalui sains serta diubati dengan kepakaran2 moden.

Sebahagian besar dari golongan ini adalah  mereka yang hanya terbatas pengetahuannya pada hukum2 fiqh, zahir syari’at  dan tidak pernah menuntut Ilmu Taswwuf.

Mereka juga tidak pernah cuba memahaminya apabila ada orang menceritakannya.

Ini adalah golongan JAHIL dan FASIQ.


Kedua :
======

Golongan yang mempercayai wujudnya jinn, Iblis da syaitan dan mengakui wujudnya gangguan2 dari makhluk2 tersebut sebagaimana yang difahami oleh Ahlus Sunnah Wal Jamaah.  Namun mereka berlebih2an di dalam menentukan setiap perkara yang berlaku sebagai akibat dari makhluk2 tersebut.  Jika terjadi suatu yang kejadian yang pelik atau menghairankan, mereka terus kaitkan akibatnya dari makhluk2 tersebut.

Ini adalah golongan GHURUR (tertipu)


Ketiga :
======

Golongan yang mempercayai wujudnya Jinn, Iblis,dan Syaitan serta mengakui wujudnya berbagai gangguan makhluk ini pada jasad, pemikiran dan hati manusia sebagaimana yang difahami oleh Ahlus Sunnah Wal Jamaah.  Mereka sedar syaitan akan sentiasa mencari peluang menyesatkan manusia dari berbagai arah dan muslihat halus.

Dengan kesedaran ini mereka sentiasa waspada terhadap musuh2 ini dengan mengamalkan  wirid, zikir dan doa2 yang diajar oleh Allah, Rasul dan Ulama Ahlus Sunnah. 

Jika mereka terkena suatu gangguan atau penyakit,  mereka membuat pertimbangan pada kedua2 sudut zahir dan batin secara saksama.

Jika mereka dapati Iman dan Ibadah mereka terganggu disebabkan perbuatan syaitan, mereka akan taubat segera dan berusaha hapuskan pengaruh syaitan melalui zikrullah dan doa2 keselamatan.

Inilah golongan yang BENAR (Ahlus Sunnah Wal Jamaah)


Tambahan
========

Ada satu golongan lagi orang2 Islam yang  tidak langsung mempercayai wujudnya Syaitan, Iblis dan Jinn.

Bagi mereka apa yang disebut2 sebagai “jinn” dan “syaitan”   hanyalah sifat yang wujud di dalam diri manusia. Tak lebih dari itu. 

Termasuk di dalam kelompok ini adalah :

Ahli Filsafat yang tersesat

Fahaman lmu Kebatinan yang sesat

Beberapa kelompok  dari 72 golongan sesat.


Ini semua adalah Golongan SESAT..!    Wal Iyazubillah,!

Fahaman ini tiada kena mengena dengan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.  Kerana awal2 lagi mereka terkeluar dari pendirian Ahlus Sunnah apabila beranggapan Syaitan, jinn itu hanyalah “bayangan” atau “suatu sifat” yang berdiri pada makhluk.  
Sedangkan pendirian ini jelas sudah bertentangan dengan nas2 yang “qat’ie”  (keterangan yang jelas).


Insya Allah bersambung Siri 2....
🍂🔥🔥🔥🍂



SIRI 2 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


FAKTA2 PENTING PENDIRIAN AHLUS SUNNAH DARIHAL JINN, IBLIS DAN SYAITAN
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□


Berikut adalah pendirian Ahlus Sunnah berkenaan dengan Jinn, Iblis dan Syaitan:

KEJADIAN JINN DAN SIFAT2 NYA
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□


(1)   Jinn adalah makhluk yang dijadikan dari api.

(2)   Jinn dijadikan dua ribu tahun sebelum Adam dijadikan.

(3)   Jinn terdiri dari jasad, ruh, aqal dan hati

(4)   Tempat tinggal jinn adalah di tempat2 gelap dan kotor.

(5)   Jinn makan minum, bernafas, kencing, buang air besar dan  tidur dan juga bergerak pantas.

(6)   Makanan Jinn adalah tulang dan kotoran.

(7)   Jinn terdiri dari jenis laki2 dan jinn perempuan,  melakukan hubungan jantina dan beranak pinak.

(8)   Jinn dighaibkan dari pandangan manusia (manusia awam)  oleh Allah Ta’ala tetapi jinn boleh melihat manusia.

(9)   Jinn secara umumnya ditanggungkan taklif syara' (beban syari'at) sama seperti manusia.

(10) Jinn terdiri dari Jinn Islam dan jinn kafir tetapi kebanyakannya adalah fasiq dan kafir dan suka membuat kerosakan atas muka bumi  dan mendatangkan kesusahan pada manusia.

(11) Jinn boleh memasuki badan manusia,  mengalir bersama aliran darah serta melakukan berbagai gangguan pada otak, jantung (hati), paru2, tulang belakang, perut dan rahim (bagi wanita).

(12)  Jinn mati, akan menghadapi alam barzakh, hari Mahsyar Mizan (timbangan amal), Sirat (titian), Syurga dan Neraka sama seperti manusia.


KEJADIAN IBLIS DAN SYAITAN DAN SIFAT2NYA

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□


(1)   Iblis adalah makhluk  bangsa Jinn,  iaitu di jadikan dari api.

(2)   Syaitan adalah anak cucu Iblis.  Ertinya Iblis adalah induk, sementara Syaitan adalah keturunan Iblis.  Ada juga pendapat lain bahwa Iblis adalah ketua sementara Syaitan tentera2nya.

(3)   Iblis dan syaitan mempunyai sifat2  kehidupan yang sama seperti Jinn pada umumnya kerana kejadiannya serupa ; dijadikan dari api– makan minum, kencing, bernafas, berfikir, beranak pinak,  bergerak pantas  dll.

(4)   Iblis dan semua syaitan adalah makhluk yang derhaka (kafir) kepada Allah, maka tiada hisab di akhirat tetapi dihumban terus ke Neraka…!

(5)   Penderhakaan Iblis adalah bermula sejak di jadikan Adam oleh Allah dan disuruh sujud (hormat) pada Adam.  Seluruh Malaikat dan Jinn sujud pada Adam, kecuali Iblis.

(6)   Iblis tidak mati sehingga Qiamat (ditangguhkan kematian oleh Allah Ta’ala)

(7)   Syaitan mungkin cacat dan mati.

(8)   Iblis dighaibkan dari pandangan manusia (manusia awam) oleh Allah Ta’ala, tetapi Iblis dan syaitan boleh melihat manusia.

(9)   Kerja Iblis dan syaitan adalah mendatangkan berbagai kesusahan, kesakitan dan was-was pada manusia.

(10) Iblis bersumpah kepada Allah Ta’ala yang dia akan sesatkan semua manusia.

(11) Iblis dan Syaitan boleh memasuki badan manusia,  mengalir bersama aliran darah serta melakukan berbagai gangguan pada otak, jantung (hati), paru2, tulang belakang, perut dan rahim (bagi wanita)

(12) Setiap manusia dan jinn dan haiwan yang tersangat jahat juga dipanggil Syaitan.

Demikianlah beberapa fakta penting yang menjadi pegangan Ahlus Sunnah berkenaan kejadian dan Sifat2  umum Jinn, Iblis dan Syaitan.  Semua yang tersebut adalah berdasarkan dalil2 kukuh dari Al-Qur’an, Hadith Nabi dan tafsiran2 Ulama Mu’tabar (Ulama Ahlus Sunnah yang siddiq) yang akan disebutkan nanti. 


GANGGUAN SYAITAN TERHADAP MANUSIA
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□


PERTAMA : GANGGUAN SYAITAN  TERHADAP  IMAN DAN IBADAH (AMAL KEBAIKAN)
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●


Matlamat Iblis dan kuncu2nya,  syaitan dan jinn jahat adalah untuk menyesatkan manusia sehingga menjadi kafir.

Inilah gangguan pertama dan kerja  paling utama bagi syaitan  terhadap manusia iaitu cuba sedaya upaya memalingkan setiap manusia dari jalan Allah sehingga menjadi SYIRIK  dan  KAFIR. 

Jika syaitan  tak mampu  menjadikan seseorang itu kafir, maka dia akan berusaha supaya orang itu jadi FASIQ dan ZALIM. 

Jika tak berkuasa juga syaitan akan berusaha supaya orang itu melakukan SYIRIK KHAFI (syirik tersembunyi) .

Jika dia mampu juga, syaitan akan menjadikan orang itu hilang ikhlas dan MALAS IBADAH.  

Begitulah halusnya gangguan2 syaitan terhadap manusia, tidak akan berhenti sesaat pun dari berusaha menyesatkan nya.

Menurut Ahli Ma’rifat, terdapat empat anasir yang dijadikan oleh Allah Ta’ala di muka bumi menjadi  "Afat”, iaitu halangan yang membinasakan orang2 beriman.

Pertama   :  Nafsu

Kedua     :   Syaitan

Ketiga     :   Dunia

Keempat :   Makhluk

Syaitan menjadi penyokong kepada Nafsu2 kejahatan yang sedia ada di dalam diri manusia untuk menjatuhkannya kepada kefasikan dan kekafiran..!

Ini membawa maksud, setiap orang yang beriman wajib mempelajari dan  mengetahui  hal ehwal syaitan, cara2 dia masuk mengganggu Iman dan Ibadahnya. Seterusnya mempelajari sungguh2 langkah2 waspada terhadap bisikan2 jahat nya dan juga mengetahui cara2 memerangi syaitan sehingga syaitan tersungkur jatuh.       


KEDUA:  GANGGUAN SYAITAN TERHADAP KESIHATAN  TUBUH

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●


Ini adalah pilihan kedua bagi Iblis dan syaitan bagi melumpuhkan manusia dan membawanya jauh dari jalan Allah.

Di sini mungkin ramai musykil bagaimana “gangguan kesihatan”  boleh membawa kepada gangguan IMAN  dan IBADAH?   Kerana sekali pandang tidak terlihat wujudnya kaitan antara “gangguan kesihatan “  dengan IMAN dan BADAH.   Di sinilah ramai tertipu atau terlepas pandang. 

Mereka tidak sedar dan tidak menyangka terdapat hubungan erat antara “gangguan kesihatan” ini dengan IMAN dan AMAL seseorang.

Cuba perhatikan hujjah ini :
……………………………

Syaitan memasuki badan manusia dan mendatangkan berbagai penyakit, bermula dari penyakit2 lazim seperti demam sehinggalah penyakit2 kronik yang tak dapat dikesan oleh sains moden. 

Penyakit dan gangguan kesihatan lain ini akan menjadikan manusia itu  sibuk dengan dirinya sehingga banyak AMAL IBADAHnya terganggu. 

Jika penyakit ini berterusan, dan lebih buruk, maka tidak mustahil, Syaitan akan membisikkkan keraguan ke dalam hati manusia ini supaya putus asa dari Rahmat Allah, bisikkan bahawa Allah itu tidak adil kepadanya serta berbagai bisikan halus yang menggugat IMANnya…!

Antara cara2 syaitan mendatangkan gangguan kesihatan pada manusia adalah :
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(1) Menyebarkan kuman2 ke dalam tubuh manusia  dengan cara memasuki badannya dan melakukan aktiviti  membuang kekotorannya  seperti kencing, berak, meludah dll.  Ini mengakibatkan berbagai sakit seperti sakit perut, sakit kepala dan demam.

(2) Masuk ke dalam urat darah, meresap ke dalam sel2 darah dan menyebabkan berbagai komplikasi kepada kesihatan seperti melemahkan ketahanan tubuh melawan penyakit.,   salur darah tersumbat.  kekurangan bekalan oksigen dan makanan ke organ penting.

(3)  Memasuki otak, jantung , perut, tulang belakang  dan faraj (bagi wanita)  serta mengganggu urat saraf yang membawa kepada berbagai penyakit kronik .


RUMUSAN AWAL :
□□□□□□□□□□□□□□□

Pada siri ini, kita ingin menegaskan beberapa kenyataan penting:

(1)  Setiap Muslim yang beriman wajib  meyakini bahawa Iblis, Syaitan dan Jinn Fasiq adalah makhluk dijadikan oleh Allah Ta’ala dari api yang mempunyai jasad (jisim), ruh dan aqal.  

(2)  Jinn, Iblis dan Syaitan tidak kelihatan pada pandangan manusia kerana ianya dighaibkan oleh Allah Ta’ala sehingga mata kasar terhijab dari memandangnya.

(3)  Setiap Muslim yang beriman wajib menjauhi fahaman2 sesat yang menolak keterangan2 Al-Qur’an pada kewujudan Jinn, Iblis dan Syaitan ini.

(4)  Setiap Muslim yang beriman wajib meyakini wujudnya berbagai gangguan yang ditimbulkan oleh syaitan untuk menyesatkan manusia dari  Jalan Allah.

(5)  Setiap Muslim yang beriman wajib dan mempelajari dan  mengetahui  cara2 syaitan cuba menyesatkan dan juga berusaha sedaya upaya menolak gangguan2 syaitan itu melalui cara2 yang di tunjuk oleh Allah, Rasul dan Ulama Ahlus Sunnah.

Wallahu A’lam

Insya Allah bersambung Siri 3....
🍂🔥🔥🔥🍂

SIRI 3 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


DEIFINISI JINN

□□□□□□□□□□□□

"Al Jinnu" bermaksud suatu yang tersembunyi  atau suatu yang ditutupi.

Jinn adalah makhluk yang tersembunyi atau ditutupi dari pandangan manusia umumnya.  Walaupun jinn hidup bersama dan sering bersentuhan dengan dunia manusia, namun manusia terdinding dari melihat mereka.

Dengan demikian manusia  (umumnya) tidak dapat mengetahui  hal-hal bersangkutan dengan jinn. kecuali orang2 tertentu yang diberi izin oleh Allah melihatnya.

DEFINISI IBLIS
□□□□□□□□□□□□

Iblis adalah dari perkataan al-iblaas yang bermakna  “ putus “  iaitu putus asa dari Rahmat Allah.

Iblis telah berputus asa dari Rahmat Allah sejak  Allah Ta’ala melaknat dan mengusir dia dari Syurga, akibat penderhakaannya.  Sebagaimana sudah maklum, Iblis juga dari bangsa jinn. Nama asalnya Azazil ketika dia masih belum derhaka kepada Allah.   Sebaik sahaja di engkar perintah Allah dengan penuh takabbur, maka dia digelar Iblis.

DEFINISI SYAITAN
□□□□□□□□□□□□□□

Syaitan dalam bahasa Arab diambil dari kata "syatana"  yang berarti jauh.

Dengan itu Syaitan adalah bermaksud “makhluk yang jauh dari kebenaran, jauh dari Rahmat Allah dan yang kerjanya menjauhkan manusia dari kebenaran”. 

Syaitan adalah anak cucu Iblis, bermakna juga dari golongan jinn.

PENJELASAN  :TERTUTUP NYA JINN DARI PANDANGAN MANUSIA
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Ini satu bab yang sangat penting untuk diberi perhatian, kerana ramai yang tertanya-tanya bagaimana halnya Jinn, Iblis dan syaitan terlindung dari pandangan manusia.  Apakah yang menyebabkan mereka itu terlindung?  Tidakkah mungkin sains mempunyai cara untuk mengesan kehadirannya.

Golongan yang paling bingung adalah cerdik pandai filosof dan pakar kedoktoran.  Mereka tak menerima hakikat kewujudan jinn, iblis Syiatan yang tersembunyi dari pandangan dan juga tersembunyi dari dikesan oleh alat2 letronik canggih sekalipun.  Mereka hairan dan bingung...!

Jinn, Iblis dan syaitan sememangnya hidup bersama di dunia manusia tetapi pada dimensi yang yang berlainan (dimesi selari).  Mereka juga sentiasa dapat bersentuhan dengan manusia sedang manusia tidak menyedarinya.  Bahkan jinn syaitan membawa berbagai kecelakaan / petaka kepada bangsa manusia seperti yang akan disebutkan nanti, sedang mereka tidak sedari.

Jika kalian ingin tahu rahsia perkara ini,  Ini penjelasannya...

Berkata Ibnu Abbas, " Setelah Allah Ta'ala menciptakan JInn yang pertama ( dipanggil Al-Jannu atau di pangill Samum atau juga dipanggil Iblis) , yakni diciptakan dari nyala api, maka Allah berfirman, "Berharaplah",  maka dia berkata, "aku berharap dapat melihat namun tidak terlihat, kami dapat menghilang di dalam air, yang tua di antara kami tetap muda" Maka harapan itu dikabulkan, sehingga mereka dapat melihat namun tidak terlihat"
[Laqth Al-Marjan Fi Ahkamil Jann – Imam Sayuthi]

Dialog di atas sangat jelas bukan?  Jinn yang pertama dijadikan iaitu Al-Jannu atau juga disebut Samum, bapak segala keturunan Jinn memohon kepada Allah Ta'ala agar dia dapat melihat manusia sedang manusia terdinding dari melihat dia.  Dan Allah Ta'ala kabulkan permintaan tersebut.

Maka inilah sebabnya orang awam dan para doktor dengan segala kepakarannya tak mampu menjejaki kewujudan jinn dan syaitan, Bahkan tak dapat juga mengesan najis, racun  dan ancaman kuman yang di sebarkan oleh mereka.  walaupun jinn syaitan sentiasa mengerumuni mereka, namun mereka tak dapat melihat dan menjejakinya.

Kini mungkin sudah terbuka minda, menjawab beberapa perkara menjadi misteri kepada doktor, pakar perubatan dan juga orang awam seluruhnya.

Misterinya adalah :

Jinn, Iblis dan Syaitan  tak dapat dilihat melalui peralatan letronik walau macam mana hebat sekalipun disebabkan suatu pemberian Allah pada jinn, iblis dan syaitan atas permintaannya sendiri.  Dengan demikian mata kasar atau mata sains tak mampu melihatnya. 

Ada dua golongan sahaja yang Allah Taala berikan pembukaan kepada melihat  jinn dan alam jinn iaitu :

Pertama : Ahli Ma’rifat

Ahli Ma’rifat dibukakan  oleh Allah kepada alam jinn dan  kejahatannya untuk menghancurkan tipu dayanya dan juga menghancurkan jalan2 kesesatannya. Demikian juga mereka dapat menghalang berbagai gangguan Syaitan dari menghampiri murid2nya.

(Inilah salah satu kelebihan bagi mereka2 yang berguru kepada Shaikh yang siddiq. Namun ini bukan lah suatu jaminan.  Banyak lagi faktor2 lain yang perlu diperhatikan untuk memperoleh keselamatan)

Kedua : Ahli Sihir

Ahli Sihir juga diberi izin oleh Allah Ta’ala melihat jinn, iblis syaitan ini dan berinteraksi dengan mereka semua untuk mendapat pertolongan.  Tetapi izin Allah ini adalah sebagai suatu istidraj, iaitu kelangsungan dari Allah untuk membinasakannya... iaitu mereka binasakan diri sendiri.

Oleh kerana niat tukang sihir @ bomoh @ dukun @ pawang dll.  adalah  melakukan syirik dan kejahatan, maka mereka dilorongkan oleh Allah Ta’ala kepada kejahatan itu.

GHAIBNYA JINN, IBLIS DAN SYAITAN - BUKAN SUATU KEISTIMEWAAN...!
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Mungkin ada di antara manusia menyangka jinn memiliki keistimewaan kerana dapat ghaib dari pandangan manusia, dapat menembusi alam ghaib.  Sebenarnya tidak....!

Ghaibnya Jinn, Iblis dan syaitan tidak sama dengan ghaibnya malaikat,  tak sama juga  dengan ghaib nya alam Malakut, Alam Jabarut, Alam Lahut dan lain2 alam kesucian.  Jinn dan puak2nya sama sekali tak dapat menembusi alam keruhanian yang suci.  Bahkan jika mereka hampir saja pun, pasti terbakar hangus.

Jinn syaitan hanyalah ditutup dari pandangan manusia sedangkan mereka tetap di dunia seperti kita juga.   Kemungkinan mereka dapat memasuki alam ruh2 dan mencuri sesuatu yang diperlukan oleh sekutu2 mereka dari kalangan  bomoh, dukun dan pawang. (akan datang penjelasannya.)

Wallahu A'lam

Insya Allah bersambung Siri 4....
🍂🔥🔥🔥🍂


SIRI 4 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Firman Allah :


إِنَّ الشَّيْطَـنَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً

“Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagi kamu,  maka jadikanlah ia musuh kamu…”
[Al- Faatir (35) : Ayat 6]


SIAPAKAH JINN YANG PERTAMA DIJADIKAN (BAPAK SEGALA KETURUNAN JINN)
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

🔥Apakah nama  Jinn pertama dijadikan?

🔥Adakah Jinn pertama itu “Al-Jannu”?

🔥Adakah Jinn pertama itu Azazil (Iblis)?

🔥Jika kedua berlainan, apa pula kaitannya “Al-Jannu”  dengan Iblis?

Ulama Ahlus Sunnah berselisih pendapat, siapakah Jinn yang pertama di jadikan, adakah   “Al-Jannu” seperti yang di sebutkan di dalam Al-Qur’an  di beberapa tempat.  Atau adakah Iblis (nama asalnya Azazil atau Harith) itu bapak segala Jinn?  Adakah Iblis dan “Al-Jannu itu  sama”?  

Berbagai pendapat di kemukakan oleh Ulama.   Kita Cuma melihat tiga pendapat terkemuka daripadanya :


Pendapat Pertama :
~~~~~~~~~~~~~
"Al-Jannu"  dan Iblis adalah sama.
"Al-Jannu"  itu lah Iblis dan iblis itu lah " Al-Jannu"

Maksudnya "Al-Jannu" adalah nama bagi Jinn yang pertama di jadikan, dan dialah Iblis. 

Menurut pendapat ini,  Iblis hidup di kalangan Malaikat, dia hidup di dalam Syurga dan beribadat dengan ibadat yang sangat banyak.  Ketika itu nama  nya adalah di gelar  Azazil (Bahasa Ibrani)  dan di panggil Haris (Bahasa Arab)   Pada saat  dia menentang perintah Allah yang memerintah sujud pada Adam, dia di La’nat dan panggil Iblis.  Anak cucu keturunan nya di panggil Syaitan. 

Jika pendapat ini di terima, timbul suatu kemusykilan...

Bagaimana pula dengan jinn2 yang lain; iaitu Jinn2 yang lain yang ada di atas muka bumi ketika itu yang terdiri dari Jinn Islam dan Jinn  yang kafir?  Dari mana datangnya jinn2 itu ?"

Jawapan yang munasabah adalah :

“Al Jannu “(Iblis) telah berkembang biak di atas muka bumi dan sebahagian nya telah naik ke langit dan beribadat bersama Malaikat.

Pendapat Kedua :
~~~~~~~~~~~
Iblis adalah keturunan dari “Al-Jannu”.

Menurut pendapat ini, “ Al-Jannu “adalah bapak segala Jinn sementara Iblis adalah salah satu keturunan “Al-Jannu” dan Iblis bukan lah bapak segala Jinn / bukan Jinn yang pertama.   Ini bermaksud Iblis hidup pada satu zaman kemudiannya. Menurut pendapat ini Iblis yang ketika itu hidup bersama jin-jin lain di muka bumi (belum di berikan panggilan Iblis lagi) yang di panggil dengan nama Azazil (dan juga di gelar Harith), di bawa oleh Malaikat ke langit dan beribadah bersama Malaikat.

Tetapi di sebabkan kekafiran menentang Allah, Azazil ini di laknat dan di beri nama Iblis.

Pendapat ketiga:
~~~~~~~~~~~
Iblis dan “Al-Jannu”  adalah dua spesis jinn yang berlainan. 

Walaupun kedua2 nya di jadikan dari api, namun ada perbezaan nya pada jenis api di jadikan.

Menurut pendapat ini, Iblis termasuk makhluk hidup bersama para malaikat. Mereka (iblis) juga di sebut jinn dan di ciptakan dari api panas yang membara di antara Malaikat.    Pada awalnya nama Iblis adalah Azazil (Bahasa Ibrani) dan Haris (Bahasa Arab). 

Dia kemudiannya derhaka pada Allah.  Akibatnya dia di panggil Ibllis, iaitu yang berputus asa dari Rahmat Allah. Dia di la'nat oleh Allah dan di campak keluar dari Syurga.

Iblis dan seluruh keturunan nya adalah kafir semuanya dan akan di masukkan ke dalam Neraka tanpa hisab.

Sementara itu “Al-Jannu”  adalah bangsa jinn yang lain yang di jadikan dari nyalaan api sebagaimana di sebut di dalam Al-Qur'an.

Keturunan Al-Jannu ada yang  beriman, ada yang munafiq dan ada yang kafir. Mereka juga akan menerima balasan baik atau jahat menurut perbuatan mereka. Mereka akan mati, akan menghadapi soal jawab di dalam kubur, menghadapi padang Mahsyar sebagaimana juga manusia.   

Keturunan “Al-Jannu” yang beriman akan memperoleh balasan Syurga sementara yang kafir  akan mendapat balasan Neraka.

Berkata Ibnu Abbas,

“Jaann” adalah nenek moyang jinn dan mereka bukan syaitan. (keseluruhannya).  Syaitan adalah anak cucu Iblis. Mereka tidak akan mati melainkan bersama Iblis. Sedangkan jinn mati. Di antara mereka ada yang mukmin ada yang kafir. Adam adalah nenek moyang manusia, “jann” adalah nenek moyang jinn. Sedangkan Iblis adalah nenek moyang syaitan”

[Ringkasan dari Tafsir Qurtubi,    :  Al-Hijr (15) : ayat 27,  Al-Baqarah (2) :Ayat 34 dan  Al-Kahfi (18): Ayat 50 ]

Walaupun terdapat perbezaan pendapat Ulama terhadap  asal nenek moyang Jinn, namun ini tak perlu di jadikan perbahasan panjang, kerana yang lebih mustahak untuk di beri penumpuan dan perhatian adalah “wujudnya gangguan makhluk bernama iblis dan tentera2 dia dari kalangan syaitan dan jinn lain2 terhadap manusia.  Mereka semuanya adalah jahat (kecuali sedikit sahaja dari jinn beriman) dan bertujuan musnahkan kehidupan manusia seluruh nya.

Gangguan dan kerosakan yang dicetuskan oleh makhluk jahat ini pada manusia, ini yang perlu menjadi fokus utama perbincangan kita.

Insya Allah bersambung Siri 5....
🍂🔥🔥🔥🍂


SIRI 5 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


BILAKAH JINN DIJADIKAN?

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□


Jinn dijadikan jauh lebih dahulu dari manusia.  Berdasarkan keterangan Ulama Ahlus Sunnah,  Bapak segala Jinn, - Al-Jannu, iaitu Jinn pertama di jadikan 2,000 (dua ribu) tahun sebelum di jadikan Nabi Adam.

Firman Allah :

وَٱلۡجَآنَّ خَلَقۡنَـٰهُ مِن قَبۡلُ

Dan jinn pula  (al-Jannu  iaitu bapak jinn) , Kami jadikan dia sebelum itu,…”

[Al-Hijr (15) : Ayat 27]

Menurut mufassirin  Maksud Firman Allah,

“Kami jadikan sebelum itu…”   adalah tertuju kepada kejadian “Al-Jannu “ – bapak segala Jinn yang di jadikan sebelum Adam di ciptakan. Dari banyak riwayat, Al-Jannu di ciptakan oleh Allah 2,000 tahun sebelum di ciptakan Adam Alyhis Salam.

Kata Ibnu Abbas:

“Dua ribu tahun sebelum Adam di ciptakan, di bumi sudah ada jinn dari anak keturunan Al-Jannu (bapak segala Jinn), lalu mereka membuat kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah”

[Imam Al-Haakim, di dalam Mustadraknya]

Berkata Amr Al-As,

“Jinn di ciptakan dua ribu tahun sebelum penciptaan Adam.

[Laqth Al-Marjan Fi Ahkamil Jann – Imam Sayuthi]



DALIL –DALIL  JINN  DIJADIKAN DARI “API”
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□


Tiada perselisihan di kalangan Ulama Ahlus Sunnah bahawa, Jinn  di jadikan dari api yang sangat panas. Diantara dalil2 nya adalah :


Dalil Pertama
=========


Firman Allah :

وَخَلَقَ الْجَآنَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ

“Dan Dia (ALLAH) telah menciptakan jinn (al-jann iaitu bapak jinn) dari lidah api yang menjulang-julang”

[Ar-Rahman (55) : Ayat 15]

Maksud kata2 Allah  “Al-Jaann”   di dalam ayat di atas adalah merujuk kepada jinn yang awal2 di jadikan, asal usul jinn iaitu bapak segala jinn. sebagaimana Adam itu bapak segala manusia, demikian lah “Jann”  adalah bapak segala jinn.

Maksud kata2 Allah,      maarij min-nar ”  adalah yang api yang marak menjulang yang tiada asap. (smokeless fire).  Dari sudut sains, api yang paling panas adalah api yang tiada asap kerana terjadi pembakaran lengkap (complete combustion).  Ini Bermakna Jinn yang pertama (Al-Jannu)  di jadikan oleh Allah Ta’ala dari api yang sangat panas.

Kata Imam Alusi ,  “maarij”  adalah api tulin yang tidak ada asap”

Kata Ibnu Abbas, al Jann, iaitu bapak segala Jinn di ciptakan dari api  yang sangat tulin dan yang paling cantik. (seperti api berwarna biru, hijau atau putih semuanya sangat cantik pada pandangan)


Dalil kedua
========

Firman Allah :

وَٱلۡجَآنَّ خَلَقۡنَـٰهُ مِن قَبۡلُ مِن نَّارِ ٱلسَّمُومِ

Dan jinn pula  (al-jann iaitu bapak jinn) , Kami jadikan dia sebelum itu, dari api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma

[Al-Hijr (15) : Ayat 27]

Di dalam ayat ini sekali lagi Allah Ta’ala menyebut  “al-Jann”  iaitu bapak segala jinn,  kejadian nya adalah dari api yang sangat panas.

Istilah   
ٱلسَّمُومِ         “samum”  di gunakan di dalam ayat ini untuk menunjukkan keadaan api yang sangat panas yang dari nya Jinn itu di jadikan.

Sebahgian Ulama menyebut “samum”  adalah api yang meresap ke dalam liang roma – menunjukkan api yang kepanasan nya mencapai dajrah yang amat tinggi.

Imam Alusi mengatakan “samum” adalah  api yang tiada asap dan bintang-bintang juga di jadikan dari api jenis itu”

Ibnu Abbas juga menyebut “samum” adalah api tulin yang tiada asap.

[Laqth Al-Marjan Fi Ahkamil Jann – Imam Sayuthi]


Dalil ketiga
=========

Rasulullah  bersabda :

“Para malaikat di cipta dari cahaya, jinn di ciptakan dari nyala api dan Adam di ciptakan dari apa yang di sifatkan pada kamu”

[Imam Muslim]

Ibnu Mas’ud berkata,

“Api yang panas yang menjadi penciptaan jinn merupakan satu bahagian dari tujuh puluh bahagian api. Sementara api kita ini satu bahagian dari tujuhpuluh bahagian apai yang panas itu”

[Imam Haakim, Imam Thabarani, Imam Baihaqi]

PERBINCANGAN JINN (DAN IBLIS)  DIJADIKAN DARI API :

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Menggabungkan kedua2 ayat Qur’an di atas yang menyebut tentang kejadian Jinn yang pertama, kita akan dapati makna “maarij “ dan “samum”  membawa maksud yang sama, iaitu api yang sangat tulin, tiada asap yang darjah kepanasan nya amat tinggi.  Maka di sini faham lah kita asal kejadian Jinn adalah di jadikan dari api tulin, api yang cantik dan api yang sangat panas menyambar.

Iblis menyangka dia di ciptakan oleh Allah Ta’ala dengan kemuliaan kerana di jadikan dari api yang sangat tulin dan sangat panas.  Dia menyangka api itu suatu kemuliaan dan kehebatan sedangkan “api yang marak menyala”  dan “api yang menjulang tinggi kepanasannya”  adalah menunjukkan kepada sifat membinasakan dan Sifat Kemurkaan Allah.

Dari pemerhatian kehidupan kita, api yang kecil dan terkawal adalah suatu Ni’mat Allah kepada manusia untuk mengambil manfaatnya pada ketika2 tertentu seperti untuk memasak, mengeringkan pakaian dan memanaskan badan. Di samping itu banyak kegunaan lain seperti meleburkan besi dan membuat peralatan2 logam.

Tetapi apabila api itu menjadi besar dan tak terkawal ianya menjadi pemusnah yang menghancurkan segala sesuatu di hadapannya. 

Banyak kejadian di muka bumi yang telah di saksikan ketika api menjadi besar dan tak terkawal, banyak jiwa terkorban dan kemusnahan harta benda berlaku.  

Contoh yang lain :  lava gunung berapi boleh membunuh ribuan manusia dan membinasakan tanaman, harta benda dan segala yang ada pada alirannya.

Di Neraka, api marak menjulang yang meleburkan kulit dan tulang. 

Jadi keseluruhannya sifat api yang marak menyala dan membakar adalah menunjukkan sifat yang “membinasakan”.   Ini lah sifatnya di jadikan Iblis, syaitan dan jinn.
Satu lagi hal yang menarik tentang “jenis api”  iaitu api yang angat tulin dan bersih ( ertinya tiada asap ketika pembakaran ), menunjukkan darjah kepanasan yang amat tinggi berbanding dengan api yang mempunyai asap ketika pembakaran berlaku.  
Api yang tulin warna nya putih, hijau dan ungu sementara api yang bercampur asap warnya merah dan kuning.

Iblis tidak mempunyai pengetahuan tetang kejadian dirinya yang mempunyai  sifat membakar dan membinasakan…!   Dia tidak tahu sifat “api tulin yang marak menjulang”   itu adalah sifat yang membinaskan yang menujukkan sifat Kemurkaan Allah.  Pada sangkaan  Iblis, dia adalah mulia dan lebih baik dari Adam.   Salah sangka  dan takabbur nya Iblis ini lah yang akhirnya menjahannamkan dirinya sendiri, seperti akan datang keterangan nya.

Berkata Ibn Abbas berkenaan hal ini:

“Iblis adalah penjaga syurga, sekaligus memimpin Malaikat langit dunia.  Dia di beri pemerintahan langit dan bumi. Dia malaikat dari golongan jinn yang sangat gigih dan sangat luas pengetahuannya. Dia selalu membisik apa yang ada di antara langit dan bumi. Maka dia pun menilai dirinya mulia dan   agung.  Inilah yang mendorongnya kepada kekafiran. Dia pun melakukan kemaksiatan kepada Allah, sehingga Allah menjadikannya syaitan yang terlaknat.

Jika kesalahan terjadi kerana kesombongan, maka jangan engkau mengharapkan keampunan Allah. Tetapi jika kesalahan itu kerana kemaksiatan, maka kamu boleh mengharap keampunan Allah.  Kesalahan Adam terjadi kerana kemaksiatan sedangkan kesalahan Iblis terjadi keranan kesombongan.”

[Tafsir Qurtubi, Al_baqarah (20) : Ayat 34]

Insya Allah bersambung Siri 6....
🍂🔥🔥🔥🍂


SIRI 6 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Rumusan dan Pengajaran berharga :

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Untuk mengambil i'tibar dari kisah ini, kita akan dapati beberapa hal yang sangat menarik untuk di jadikan pengajaran :

🌷 Iblis (dan jinn seluruhnya ) dijadikan dari api yang sangat panas. Iblis menyangka api yang panas itu suatu kemuliaan sedangkan ianya terbalik.

🌷Iblis mempunyai ilmu yang sangat luas, namun ilmunya sekadar mengenal benda2 dunia dengan aqal nya.  Iblis  tak mengenal hakikat dirinya sendiri, apa lagi mengenal Allah dengan hakikat dan Ma’rifat, jauh sekali. (akan datang penjelasannya, Insya Allah)

🌷Iblis melakukan ibadah yang banyak, memimpin Malaikat dan menyangka dia lebih mulia dari Adam sehingga apabila datang perintah supaya sujud pada Adam, dia enggan dan takkabur, menyombong, cakap membesarkan dirinya  di hadapan Tuhan yang menciptakan dia sendiri.    Akibat kesombongan ini membawa kehinaan dirinya dan di La'nat oleh.Allah dan seluruh makhluk sehingga Qiamat.
(akan datang penjelasan kanjut, Insya Allah).

🌷 Iblis tertipu dengan kejadian dirinya sendiri.  Dia menyangka segala keistimewaan yang Allah Taala beri dia itu sebagai  suatu kemuliaan sedangkan hakikatnya ia adalah ujian dan istidraj kepada dia. 

🌷Keseluruhanya Jinn dan Iblis adalah makhluk perosak yang gemar bunuh-membunuh dan membuat kerosakan atas muka bumi.  Sangat sedikit sekali yang beriman kepada Allah.  Setelah Adam di- ciptakan, Jinn dan Iblis yang sudah menaruh dendam pada Adam, menjadikannya keturunan Adam sebagai musuh utamanya.


Wallahu A'lam

🍂🔥🔥🔥🍂

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 583) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...