Susunan
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
MENYERU
KEBAIKAN DAN MENCEGAH KEMUNGKARAN — FARDHU 'AIN ATAU
FARDHU KIFAYAH
Menurut Imam Ghazali, Jumhur Ulama Ahlus Sunnah mengatakan hukum Amr
bin Ma'ruf Nahyi Anil Mungkar
(menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran) adalah fardhu
Kifayah.
Walau bagaimanapun perlu difahami
maksud sebenar fatwa mereka. Yang mereka
maksudkan fardhu kifayah adalah 'amal jama'ie (yang dilakukan secara
berjamaah). Adapun menyuruh kepada kebaikan dan cegah kemungkaran itu secara
khusus adalah fardhu 'Ain atas setiap individu yang menerima Amanah Allah
Ta'ala. Ini berdasarkan Hadith
Rasulullah ﷺ.
✨🕌✨Rasulullah ﷺ bersabda :
“Barangsiapa di antara kamu melihat
kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangan (kuasa), jika tidak mampu, maka
ubahlah dengan lisan, jika tidak mampu, maka dengan hati (tidak redha dengan
kemungkaran dan membenci kemungkaran), dan itulah selemah-lemah iman.”
[Imam Muslim]
✨🕌✨Berkata Imam Nawawi :
"Amar ma’ruf Nahi Mungkar menjadi Wajib ‘ain bagi seseorang,
terutama jika ia berada di suatu tempat yang tidak ada seorang pun yang
mengenal (ma’ruf dan mungkar) selain dirinya; atau jika tidak ada yang dapat
mencegah yang (mungkar) selain dirinya. Misalnya, saat melihat anak, isteri,
atau pembantunya, melakukan kemungkaran atau mengabaikan kebaikan.”
[Imam Nawawi — Syarah Shahih
Muslim]
Menurut Hadith ini sesiapa sahaja
melihat kemungkaran atau mendengar hal2 kemungkaran berlaku, maka wajib (fardhu
'Ain) atas setiap diri orang beriman mencegahnya mengikut kemampuan dirinya
iaitu :
1. Orang yang mempunyai kuasa wajib mencegah kemungkaran dengan kuasa yang ada padanya. Dia tidak boleh mencegah perkara mungkar sekadar dengan lisan dan tidak cukup sekadar benci dalam hati.
2. Orang yang mempunyai ilmu wajib bercakap, menasihati, memberi amaran sesuai dengan orang dida'wahkan. Maka orang yang mempunyai ilmu ini tidak cukup sekadar benci di dalam hati kerana Allah Ta'ala telah kurniakan Ilmu padanya.
3. Orang yang tiada kuasa apa2 dan tidak mempunyai hujjah yang cukup untuk mencegah suatu kemungkaran, maka wajib bagi dia sekurang2 mencela perbuatan tersebut di dalam hatinya.
Sekurang2 bermaksud... jangan sesekali diam diri langsung
tidak tergerak hati membenci perbuatan yang mungkar. Ini kerana berdiam diri melihat kemungkaran
tanpa sedikit pun tergerak hati mengengkarinya membawa maksud redha dengan
kemungkaran. Sedangkan redha dengan kemungkaran adalah sama seperti menentang
Allah.
Mari kita lihat beberapa contoh
berkenaan kewajipan Amr bin Ma'ruf Nahyi Anil Mungkar atas setiap individu Muslim.
Contoh 1:
Seorang yang dilantik menjadi
Imam Masjid memegang amanah untuk meng'imarahkan Masjid dengan kebaikan dan
menjauhkan segala kemungkaran. Bagi dia
memelihara Masjid dari segala kemungkaran adalah Fardhu 'Ain, BUKAN fardhu
kifayah.
Contoh 2 :
Seorang bapa / suami bertanggungjawab
menyuruh anak isterinya menutup aurat
dengan sempurna serta memastikan mereka
mengerjakan solat dan zikir tepat pada waktunya. Bapa / suami bertanggungjawab mencegah anak
isterinya daripada segala kemungkaran.
Maka jadilah Fardhu Ain, BUKAN fardhu kifayah.
Contoh 3 :
Ketua2 Jabatan yang memegang
kuasa mentadbir sesebuah pejabat / institusi / kementerian dsb. wajib ( Fardhu Ain ) mewujudkan suasana kebaikan dan
wajib mencegah segala kemungkaran2 yang berlaku di dalam Jabatannya.
Contoh 4:
Seorang yang melihat kemungkaran
di suatu tempat yang tiada orang lain melainkan dirinya. Dalam hal ini fardhu
'ain atas dia cegah kemungkaran dengan apa jua cara yang termampu dengan
bijaksana.
Contoh 5:
Jika Orang berkuasa, ketua
jabatan, Ketua Masyarakat, Menteri, Perdana Menteri, Sultan melakukan
kejahatan, kezaliman dan kemungkaran...
maka menjadi kewajipan rakyat membetulkan Pemerintah atau orang berkuasa
menurut kemampuan dan kelayakan ilmunya.
Ulama wajib betulkan Pemerintah
dengan lisan / hujjah. Orang awam wajib
membenci segala kemungkaran / kekufuran tersebut di dalam hatinya. Tidak boleh sama sekali berdiam diri apa
lagi meredhainya.
Perhatikan di sini baik2....
setiap orang Islam, masing2 mempunyai tanggungjawab mencegah kemungkaran Pemerintah / pihak berkuasa. Maka jelas ini hukumnya Fardhu Ain atas
setiap diri, BUKAN fardhu kifayah.
Moga penjelasan ini memadai
mereka yang masih keliru dan lalai. Walllahu A'lam
No comments:
Post a Comment