DALIL TORIQAT

Susunan

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه


DALIL TORIQAT : DALIL WAJIB AMALKAN TORIQAT

Ini suatu penjelasan ringkas berhubung dengan Kewajipan Amalkan Syari'at dan Toriqat Rasul

Segelintir cerdik pandai Agama berpendapat Toriqat tidak ada dalilnya di dalam Kitabullah dan Sunnah Rasul.  Menurut golongan ini Toriqat adalah bid'ah sesat yang di lakukan oleh Ahli Sufi. Na'uzubillah.

Tuduhan buta cerdik pandai Agama ini lahir dari kejahilan melampau (murakkab).  Mereka ini memakai pakaian PhD Islam, Profesor Islam, Master Islam tetapi tidak memahami keseluruhan Agama  dari sumber yang benar lalu membuat analisa dan penghakiman buta terhadap Ilmu Ahlus Sunnah.

Sebelum membincangkan suatu Ilmu di dalam Agama, perlu diketahui Ta'rif / definsi Ilmu tersebut.  Ta'rif suatu ilmu memberikan gambaran keseluruhan Ilmu dan batas2nya.  Tanpa mengetahui Ta'rif suatu ilmu seseorang akan tersesat di dalam menghakimi dan menghukum suatu secara buta.

Baca semula Ta'rif Toriqat sebagaimana yang telah dihuraikan oleh Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah

atau baca saja huraian ringkas kami berhubung dengan Tasawwuf, Toriqat dan Mursyid.

Ta'rif   Toriqat dan Tasawwuf dan hubung kait antara keduanya telah disebutkan.

Ta'rif Mursyid yang siddiq serta syaratnya juga telah disebutkan.  

Hubungan di antara Toriqat, Tasawwuf dan Mursyid juga sebahagiannya telah disebutkan. 

Sila rujuk.

DALIL 1:

✨🕌✨Firman Allah :

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَق َ

خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَق ٍ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ  عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَم"

"Iqra’ (bacalah) dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah Menciptakan manusia dari segumpal darah. Iqra’ (bacalah), dan Tuhanmu lah yang Maha Pemurah, Yang Mengajar (manusia) dengan perantaraan Kalam. Dia Mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."

[Al ‘Alaq (96): ayat 1-5]

Wahyu pertama yang diturunkan oleh Allah Ta'ala kepada Jujungan Besar Rasulullah     mengandungi dalil yang terang berhubung dengan Toriqat dan Syari'at sekaligus.  Perhatikan kalimat2nya berserta fatwa Ulama Ahlus Sunnah yang Mu'tabar.

Kalimat "  اقْرَأْ "  (iqra) lazim diertikan secara umum sebagai "baca". Ini kita semua tahu dan kenal.

Walau bagaimanapun Kalimat ini tidak hanya terbatas pada makna "baca"  menurut pengertian sempit.  Tetapi ianya suatu "pengisytihan Agung"  yang mengandungi makna yang sangat mendalam.  

Menurut pengertian bahasa :

Kalimat Agung dan Wahyu  Pertama ini ditinjau dari nahwu (tatabahasa) dan balaghah  (bahasa) mempunyai beberapa makna iaitu ;  menghimpun kalimat,  menyusun kata²,  menyebut, mengingat, berzikir, merenung, membaca yang tersurat,  merenung yang tersirat,  lihatlah di dalam diri,  renung- lah sekalian ciptaan,  renunglah kepada Pencipta kamu....!

Menurut Ulama Arif Billah, Kalimat "Iqra"  mendukung  makna yang sangat mendalam,  mencakupi  dua pengertian Agung :

Pertama :

Makna   "  اقْرَأْ "  (iqra) —   "baca" dengan pengertian  ilmu tersurat iaitu  ilmu hukum hakam terangkum di dalam Al-Qur'an  berkaitan dengan ibadah anggota zahir —  ibadah khusus seperti solat, puasa, zakat, haji,  dan juga meliputi  muamalah, munakahat, jenayah, pemerintahan, negara dll.  Ini kemudian nya dikenal sebagai Ilmu Syari'at.

Kedua :

Makna     "  اقْرَأْ "  (iqra)     "baca"  dengan pengertian ilmu yang tersirat iaitu  "Zikrullah,  Merenung dan Mengenal" yang terangkum di dalam Al-Qur'an  yang berkait dengan ibadah anggota batin -  iaitu  penyucian hati dan ruh dari kekotoran jahiliyah dan kekejian  ma'nawiyyah. Ilmu ini kemudiannya dikenali sebagai Ilmu Toriqat.

Daripada ilmu ashluddin; artinya mengetahui beberapa asal agama ...

Ashluddin tu asal agama. Kalau ushul ; ada ‘wau’ اصول , ushul tu makna perdu agama. Macam perdu pokok tu ada و ; ushulluddin.

Kalau اصل [ ashlun ] makna asal. Asal dengan perdu, lebih kuranglah.

Mengetahui beberapa asal agama, iaitu ilmu yang dibicara padanya mengenal akan wujud Allah dan segala sifat-Nya dan segala asma-Nya ......

Asma apa ? Nama Allah. Allah nama bagi zat. Jadi, Allah Tuhan kita itu zat yang wajibul wujud. Lepas tu Dia bersifat, banyaklah sifat Dia, kita duk baca 20 kan. Lain-lain pada 20 tu ada lagi sifat Dia. Daripada sifat itu, maka keluarlah nama. Kalau nahu melayu kata “nama terbitan”.

Daripada sifat qudrah, keluarlah nama Dia ; Qadir. Tu, kita baca dalam Quran ;

. إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Innallaha ala kulli syai'in qadir ''

QS.3 Ali 'Imron ayat 165.

Qadir tu nama Allah.

Dan segala nama-Nya (asma-Nya), dan segala af’al-Nya.....

Af’al-Nya tu makna perbuatan Allah. Kita lihat semua yang berlaku ni, semuanya perbuatan Allah ; af’alullah. Tidak ada perbuatan yang lain ! apa juga, semuanya perbuatan Allah.

Segala af’al-Nya, dengan sekira-kira barang yang dikarunia akan dia bagi hamba-Nya, .......

Apa juga perbuatan yang Tuhan kurnia pada kita, semuanya perbuatan Allah.

Maka barang di mana berhadap kamu dengan panca indra kamu yang zahir dan yang batin maka kamu dapatlah di sana satu kaum, yang menunjuk ia atas wujud Allah yang mengada Ia akan dia.

Maka, maknanya semua yang kita lihat di dalam alam ni, semuanya perbuatan Allah. Inilah yang kita nak mengesakan pada perbuatan ; tauhidul af’al.

Ini dulu, bagi ada rasa.

Pada peringkat inilah yang ramai orang tergelincir. Jika ini tidak lepas, mana mungkin nak ke peringkat tauhidul asma, tauhidul sifat dan tauhidul zat.

Jika tauhidul af’al pun tak faham jelas, mana nak tahu rasa ke tidak.

Belum bicara bab rasa ! Ini baru nak tahu bab ilmu, nak tau dulu.

Kalau bab ilmu syariat bab fekah pun masih tak berbetulan dengan kehendak syariat, mana mungkin ibadat kita diterima.

Kalau hati masih belum suci, mana mungkin amal naik ....??? Langit satu pun malaikat tahan. Berapa lagi aqabah langit ....

Walaupun pada hakikatnya ;

Qadar Allah : Tiada Yang Berkebetulan ;

Di  dalam alam al-wujud ini tiada ruang bagi kebetulan yang membuta tuli dan bagi kejadian-kejadian luar dugaan yang mendadak. - Sayyid Qutb.

إِنَّا كُلَّ شَىۡءٍ خَلَقۡنَـٰهُ بِقَدَرٍ۬ (٤٩)

Sesungguhnya Kami ciptaan segala sesuatu itu dengan ukuran yang rapi.” – (al-Qamar:49)

وَلَمۡ يَتَّخِذۡ وَلَدً۬ا وَلَمۡ يَكُن لَّهُ ۥ شَرِيكٌ۬ فِى ٱلۡمُلۡكِ وَخَلَقَ ڪُلَّ شَىۡءٍ۬ فَقَدَّرَهُ ۥ تَقۡدِيرً۬ا (٢)

Dan Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, iaitu menentukan keadaan makhluk itu dengan ketentuan taqdir yang sempurna.” – (al-Furqan:2).

Namun kerja kita sebagai hamba, kita buatlah bagi berbetulan dengan syariat agama.

Kita buat semua kerja-kerja hamba yang ditaklif (tuntut) atas kita, sebab apa ?

Bukan Tuhan nak membebankan kita. Tapi sebenarnya Dia kurnia bagi kita untuk membersihkan batin kita ...bila dah bersih....kita kenallah Dia itu Khaliq.

Itu tujuan kita datang dunia ni, yang kita dah janji. Janji nak kenal Dia.

Ada dua hal penting di sini:

 Pertama :

Kedua² Syari'at dan Toriqat terbit dari Wahyu Ilahi.   Kewajipan amalkan Syari'at dan Toriqat turun bersama Wahyu pertama.     Cuma pada hayat Rasulullah belum ada pembahagiannya.   Penyusunan dan pembahagian kedua2 Ilmu ini berserta syarat, adab, peraturan, hukum semua ini dilakukan oleh Ulama Mu'tabar kemudiannya, iaitu pada zaman Tabi'in.

 Kedua :

Ilmu Toriqat diwajibkan terlebih dahulu sebelum syari'at.    Menurut Manhaj Al Qur'an yang Allah Lebih Mengetahui segala rahsianya,    Syari'at hanya diwahyukan selepas 10 tahun Kerasulan Nabi Muhammad   dengan Perintah mengerjakan Solat sedangkan Toriqat iaitu Proses Penyucian jiwa sahabat Nabi sudah bermula dengan Wahyu pertama ini.  Perhatikan sungguh2 akan hakikat ini.

Suatu hakikat yang tidak ramai yang menyedarinya, iaitu Ilmu Toriqat, Ilmu mendidik Jiwa, Ilmu Tazkiyyatunnafs dilaksanakan oleh Rasul jauh terlebih dahulu dari Ilmu Syari'at. 

 Al Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya Al-Kholidi menjelaskan perkara ini:

"Ya anakku, terdahulu syari'at yang  batin (Ilmu Toriqat) diturunkan untuk mendidik hati dan ruh Nabi dan sahabat iaitu 10 tahun sebelum Mi'raj dan Syari'at zahir diturunkan selepas Mi'raj (iaitu bermula dengan diwajibkan fardhu solat)

[Risalah Ma'rifat, Jilid 1,  ms 6]

Apakah rahsia didikan keruhanian  Rasulullah   terhadap Sahabat yang begitu lama ?

Apakah hikmah  Ilmu Toriqat diwajibkan  sebelum difardhukan Syari'at?

Mengapakah pendidikan tersebut memakan masa yang lama?  Apakah rahsia dan pengajarannya?

Ringkasnya Wahyu Pertama ini membuka kefahaman terpenting dari Risalah Rasulullah  , rahsia2 pendidikan Rasulullah  ,  kewajipan serta kesannya kepada orang beriman:

Pertama :

Syari'at dan Toriqat adalah bersumber dari Wahyu, BUKAN hasil pemikiran manusia.

Kedua :

Syari'at adalah ilmu dan amal yang berhubung dengan anggota tubuh yang fizikal yang kelihatan pada zahirnya, sedangkan Toriqat adalah ilmu yang menyentuh hal2 hati dan ruh ;  menyucikan hati degan Zikrullah dan mujahadah sehingga hati dan ruh benar2 bercahaya gemilang dengan Cahaya Rabbaniyyah.

 Ketiga :

Menurut Perintah Ilahi / Manhaj Ilahi, Ilmu Toriqat diwajibkan terlebih dahulu bagi mendidik jiwa dan ruh para Sahabat.  Apabila hati, ruh dan sirr para Sahabat telah tersedia memikul Amanah Allah atas muka bumi,  maka ketika itu diturunkan kewajipan Syari'at.

Keempat :

Bagi Ummat kemudian, mereka wajib amalkan kedua2 Syari'at dan Toriqat sekaligus menurut peraturan, adab, syarat dan hukumnya yang tersendiri sebagaimana  yang telah diijtihad oleh Ulama Mu'tabar.   Ini kerana Agama Islam telah sempurna maka TIDAK dibenarkan (ertinya haram) meninggalkan salah satu daripadanya.  Sesiapa meninggalkan salah satu dari kewajipan tersebut (Syari'at dan Toriqat), maka dikhuatiri jatuh kepada fasiq atau zindiq.  Wal Iyazubillah.

Kelima:

Tarbiyyah keruhanian melalui Ilmu Toriqat  Rasulullah  selama 10 tahun sebelum difardhukan Ibadah Solat (syari'at yang petama)  menunjukkan betapa pentingnya Pendidikan jiwa, pendidikan hati, pendidikan ruh — iaitu Ilmu Toriqat bagi orang beriman.   Setiap orang beriman wajib amalkan Toriqat sebagaimana yang diwarisi dari Junjungan Besar Rasulullah  bagi   mencapai Keredhaan Ilahi.   Tanpa Ilmu Toriqat seseorang Islam TIDAK akan mencapai kesucian hati.   Tanpa Toriqat seseorang TIDAK akan  mencapai   Tauhid dan Ubudiyyah yang benar2 murni.

Wallahu A'lam

DALIL 2

✨🕌✨Firman Allah :

قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Katakanlah: ‘Inilah jalanku, yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian yang jelas, penyaksian mata hati). Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan musyrikin”.

[Surah Yusuf (12) : ayat 108]

Tafsiran Sulton Auliya, Shaikh Abdul Qadir Jilani Radhiallahu 'Anh :

Al Imam Sulton Auliya,  Ghawthul A'zham Shaikh Muhyidddin Abdul Qadir Jilani Radhiallahu 'Anh metafsirkan ayat tersebut dengan kata beliau :

"Dalam ayat ini yang dimaksud dengan "orang yang mengikuti daku" adalah manusia sempurna, Guru Kerohanian yang sebenar  yang akan datang selepas Nabi Muhamamd   yang akan mewarisi ilmu batin Baginda dan kebijaksanaan Baginda dan yang akan berada hampir dengan Allah.  (dikenali sebagai Shaikh Mursyid / Ahli sufi/ Ahli Ma'rifat).      Manusia yang demikian digambarkan sebagai ‘pelindung dan pembimbing sebenar’.   ( وَلِيًّا مُّرۡشِدً۬ا     =  Wali Mursyid)   [Surah al-Kahfi (18) : ayat 17] "

Dalam ayat ini juga menyebut bahawa Rasulullah mengajak  manusia    kembali  kepada   Allah   dengan "pandangan yang terang nyata" , di dalam ayat Qur'an ini di sebut  basirah  ( عَلَى بَصِيرَةٍ ).  Basirah adalah dari ruh asli yang terbuka kepada mata hati para Auliya Allah.   Basirah tidak akan terbuka dengan  ilmu zahir (syari'at) sahaja, tetapi wajib disertai  dengan Ilmu batin (Toriqat),  hasil- nya  Ladunni yang dikurniakan oleh Allah langsung dari Sisi-Nya.   Untuk memperoleh "mata hati"  ini manusia wajib mengambilnya dari Ahli  Basirah,  iaitu  mengambil talqin dari seorang Wali Mursyid yang telah berkomunikasi dengan  Alam Lahut.

[Tamat nukilan dari kitab Sirrul Asrar fi Ma Yahtaju Ilayhil Abrar]

DALIL 3

✨🕌✨Firman Allah :

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

Dan tidaklah Aku ciptakan Jin dan Manusia kecuali untuk beribadah kepadaku”

[Adz-Dzaariyaat (51) : ayat 56]

Tafsir Ibnu Abbas Radhiallahu Anhu:

Menurut Ibnu Abbas,  yang dikhendaki dengan  Kalam Allah   "  يَعْبُدُونِ  "   (Ya'budun)  pada ayat di atas adalah sebenarnya   " يعرفون "  (ya'rifun)  iaitu Mengenal Allah (didalam Pengetian mendalam di sebut Ma'rifat).   Sekalian Ulama Arif Billah sepakat dengan pengertian ini.

Maka maksud Perintah Allah di atas adalah :

"Tidaklah Allah Ta'ala ciptakan jinn dan manusia melainkan untuk mengenal Allah dengan sebenar kenal dan kemudian melakukan  ubudiyyah —  ketaatan kepada Allah dan beribadah kepada-Nya  dengan tulus ikhlas.

Ungkapan Ubudiyyah itu pada hakikatnya adalah "Perhambaan" dan bukan semata² ibadah.  Pengertian "ibadah"   membawa maksud umum  kerana pekerjaan "ibadah"  dikerjakan  juga oleh manusia² lain yang menganut agama lain,  atau tegasnya orang kafir dan Musyrik.   Berbeza dengan   ubudiyyah,  ia membawa pengertian yang amat suci dan mulia — penyerahan diri sebagai hamba yang faqir  di hadapan Allah.

Oleh yang demikian pengertian "Ma'rifat"  (Mengenal Allah dengan sebenar kenal)  dan "ubudiyyah" (Perhambaan sempurna)  itulah sebenarnya yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala ke atas manusia, (tujuan penciptaan manusia),   BUKAN pengertian sempit "ibadah"

Bagaimanakah cara untuk Mengenal Allah  ....   " يعرفون " ?

Bagaimanakah cara sebenar Ubudiyyah?

Bagaimanakah cara menyempurnakan tuntutan Allah di dalam ayat tersebut?

Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu Anhu menjelaskan dari hal ayat ini:

Ada dua macam ilmu yang turunkan kepada kita iaitu:-

  • Pertama ilmu Zahir, di sebut Syari'at.    
  • Kedua  Ilmu batin, di sebut Ma'rifat /  Toriqat 

Syari'at untuk jasad  kita dan Ma'rifat (yang terbit dari Toriqat)  adalah untuk batin.

Kedua-duanya WAJIB dipadu dan dari perpaduannya membuahkan HAQIQAT.

Seperti halnya pohon dan daunnya yang menghasilkan buah.  Sebagaimana Firman-Nya di dalam Surah Ar Rahman : ayat19 dan 29"

Dengan ilmu zahir sahaja, manusia tidak akan mencapai Haqiqat dan tidak akan sampai kepada Matlamat Ubudiyyah.  Ubudiyyah yang benar dan sempurna hanya akan wujud oleh perpaduan antara ilmu zahir (Syari'at Rasulullah) dan ilmu batin (Toriqat Rasulullah). Dengan ini dapat menyempurnakan  tuntutan Ma'rifat dan Ubudiyyah  sebagaimana Firman Allah :

"وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ".

[Tamat Nukilan dari Kitab Sirrul Asrar]

Di dalam bahasa yang mudah difahami:

Tujuan Penciptaan manusia adalah untuk mengenal Allah dengan sebenarnya, yakni Ma'rifat.

Untuk memperoleh "Ma'rifat "  dan seterusnya "Ubudiyyah" yang hakiki, setiap orang beriman wajib mempelajari dan amalkan kedua-dua Ilmu yang diterima dari Junjungan Besar Rasulullah   ,  iaitu Ilmu Zahir (Syari'at) dan Ilmu Batin (Toriqat) dengan pimpinan Mursyid yang siddiq.

Jika seseorang hanya amalkan ilmu zahir (Syari'at) sahaja dan tinggalkan ilmu batin (Toriqat)  atau dia hanya amalkan ilmu batin (Toriqat )  sahaja dan abaikan Ilmu Zahir (Syari'at), maka dia sama sekali tidak akan dapat mengenal Allah dengan sebenar dan tidak mungkin dapat ubudiyyah (perhambakan diri) di dalam ertikata yang sebenar sebagaimana yang dituntut oleh Allah.   Bahkan orang2 seperti ini di dalam bahaya kebinasaan Iman.  

DALIL 4

✨🕌✨Firman Allah :

هُوَ ٱلَّذِى بَعَثَ فِى ٱلۡأُمِّيِّـۧنَ رَسُولاً۬ مِّنۡہُمۡ يَتۡلُواْ عَلَيۡہِمۡ ءَايَـٰتِهِۦ وَيُزَكِّيہِمۡ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡحِكۡمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبۡلُ لَفِى ضَلَـٰلٍ۬ مُّبِينٍ۬

Dia-lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf,   seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, menyucikan mereka dan mengajarkan kepada mereka Kitab dan Hikmah (Ilmu rahsia dan pengetahuan mendalam). Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata.”

[Al-Jumu’ah (62) :  ayat 2]

Ibn Abbas mentafsirkan:

Rasulullah diutus untuk mendidik para Sahabat sehingga suci bersih hati mereka  dari Syirik   (syirik khafi), iaitu mencapai Tauhid.

[Tafsir Ibn Abbas]

Ahli Ma'rifat memberikan tafsiran lanjut :

Allah Ta'ala mengutus Rasulullah untuk menyucikan batin para Sahabat daripada semua jenis syirik — Syirik Jali (Syirik akbar) dan Syrik Khafi (syirik tersembunyi didalam hati)   sehingga mereka menjadi insan2 suci dan  mengenal Allah Ta'ala dengan sebenar2nya, menyempurnakan Ubudiyyah dengan tulus ikhlas,  memperoleh Ilmu Hikmah, Ma'rifah  dan  Taqwa yang tinggi.

Pada Ayat Suci Al- Qur'an ini terdapat banyak sekali faedah kepada orang beriman merenung dan mengambil i'tibar sesuai dengan Pendirian Ahlus Sunnah Wal Jamaah berhubung dengan  Qaidah-Qaidah  Rasulullah     yang mendidik dan memproses batin hati para Sahabat bagi menerbitkan "kesucian"   di didalam dirinya.  Pada hakikatnya ini adalah  Manhaj Al-Qur'an yang Allah Ta'ala perintahkan kepada Baginda Rasul .

Qaidah Tarbiyyah Rasul   kepada Sahabat  inilah yang dinamakan Toriqat Rasulullah .

Pemimpin yang diamanahkan oleh Allah untuk menyucikan batin para Sahabat sehingga mencapai TAUHID dan UBUDIYYAH yang luhur adalah Rasulullah sendiri.  Kemudian Qaidah2 Tarbiyyah ini diwarisi oleh Sekalian Pewaris2 Baginda yang terpilih.... sambung menyambung sampai Qiamat.  Merekalah  Mursyid yang siddiq, Pewaris Nabi yang Muhaqqiq, Ahli Sufi, Ahli Ma'rifat,  Sahabat dan Khalifah Rasul .

✨🕌✨Firman Allah :

سُوۡرَةُ فَاطِر

 ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ

Kemudian Kami jadikan Al-Kitab (Al-Quran) itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran) dan di antaranya ada yang bersikap sederhana dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata)

[Faathir (35) : Ayat 32]

Seseorang Muslim TIDAK mempunyai jalan untuk menyucikan HATI dia dari syirik khafi dan kekejian melainkan dia berpegang kepada Mursyid yang siddiq dan menekuni Tarbiyyah Ruhaniyah berdasarkan Toriqat Rasulullah ., di samping berpegang teguh kepada Syari'at.

Adakah masih di antara kalian cuba mengatakan Toriqat Rasul itu bukan suatu kewajipan atas setiap Muslim ?

Adakah masih ada yang cuba mengatakan berguru kepada Mursyid yang siddiq itu tidak wajib?

 DALIL 5                                                                         

✨🕌✨Firman Allah :

قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَكَّٮٰهَا   وَقَدۡ خَابَ مَن دَسَّٮٰهَا

Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu dan merugilah orang yang mengotorinya”

[Asy-Syams (91) : ayat 9-10]

Berikut ringkasan  berkenaan Perintah Allah menyuruh sucikan hati sebagaimana difatwa oleh sekalian Ulama Mu'tabar (Ulama bertaraf Auliya Allah).

1. Ayat ini ayat Perintah WAJIB / Fardhu Ain di atas setiap individu Muslim, iaitu menyucikan hatinya daripada kekotoran dan kekejian maknawiyyah adalah Fardhu 'Ain atas setiap diri Muslim,  dan membiarkan nya didalam kekotoran (syirik, mazmumah dan ghaflah) adalah suatu keengkaran yang akibatkan kefasikan.

2.  Keberuntungan serta  kejayaan dunia akhirat dihubungan dengan "Penyucian Jiwa"    dan Kegagalan serta  Kerugian dunia Akhirat di hubungan dengan "Hati yang kotor"

3. Sesiapa yang TIDAK berusaha menyucikan hatinya yang kotor dan ternoda, maka dia jatuh kepada dosa besar tanpa disedari, bahkan semua amalnya akan terhapus  dan IMANnya hampir saja musnah.  (disebabkan syirik khafi dan mazmumah)

Perhatikanlah  dengan matahati yang tajam....

Ayat yang cukup pendek, tetapi membawa makna yang sangat mendalam...!

Bahkan boleh dikatakan inilah intisari Agama, intisari TAUHID, intisari kehidupan dan kesudahan INSAN,  Natijah di Akhirat menghadap Rabbul Jalil Yang Maha Perkasa.

Apakah makna hati kotor,?

Apakah makna hati suci?

Apakah puncanya  hati menjadi kotor?

Bagaimanakah cara sucikan hati yang telah kotor?  

Apakah alatnya?

Apakah hadnya?

Apakah tanda² hati telah suci?

Bagaimanakah seseorang Muslim mengetahui dia telah menyempurnakan kewajipan dia untuk "menyucikan diri" sebagaimana Perintah Allah di atas?

Apabila Allah Ta'ala memerintah suatu Kewajipan didalam Agama,  Ubudiyyah dan Tauhid, maka  pasti di sana Allah Taala wahyukan cara2 nya, qaidah nya, syarat dan peraturannya. Tidak mungkin Allah Ta'ala memerintah suatu hal dan biarkan manusia tercari2 tanpa panduan.

Jika demikian,  bagaimanakah caranya?

Bagaimanakah cara mendapatkan qaidah, peraturan dan syarat2nya?

Siapakah yang mengetahuinya secara pasti?

Jawapannya :

Semua hal yang berhubung dengan HATI, JIWA, AQAL, RUH dan cara2 menyucikannya  ada di dalam diri Rasulullah         Allah Ta'ala Kurniakan Baginda segala ilmu yang diperlukan untuk sucikan hati manusia.  Allah Ta'ala Kurniakan kepada Baginda obat dan penawar bagi setiap penyakit hati manusia.  Rasulullah memiliki jawapan kepada setiap persoalan berhubung dengan kejiwaan dan kemanusiaan.   Allah Ta'ala Kurniakan kepada Baginda segala kelengkapan zahir dan batin bagi menyempurnakan tuntutan Allah yang Maha Agung ini.

Perhatikanlah dengan hati yang jernih, inilah Toriqat Rasulullah , di mana sekalian persoalan, cara2, qaidah, peraturan, syarat dan langkah2 terperinci tersusun rapi bagi menyempurnakan perintah-perintah Allah tersebut.

Cara2 penyucian hati,  qaidahnya, peraturannya, syarat dan langkah2 ini kemudian diwarisi oleh sekalian Pewaris Baginda yang siddiq, yang dikenali Mursyid yang siddiq  dengan jalan yang amat seni dan penuh rahsia Ketuhanan. 

Dengan demikian berguru kepada Mursyid yang siddiq (Yang sebenar2 mewarisi Nabi)  serta ambil dari mereka Syari'at dan  Toriqat Rasulullah      adalah WAJIB / Fardhu Ain tanpa khilaf.

Moga hamba2 Allah yang membaca risalah ini  memperoleh hidayah untuk memahaminya.

Dalil2 Lain:

WAJIB  MENUNDUKKAN NAFSU JAHAT                      

✨🕌✨Firman Allah :

إِنَّ ٱلنَّفۡسَ لَأَمَّارَةُۢ بِٱلسُّوٓءِ

"Sesungguhnya nafsu ammarah itu sentiasa menyeru kepada kejahatan..."

[Yusuf (12) : ayat 53]

 ✨🕌✨Firman Allah :

  أَرَءَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلاً

Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya jangan sesat? 

[Al-Furqan,  (25) : 43 ]

 ✨🕌✨Rasulullah     bersabda:

 "Sejahat-jahat musuh kamu ialah nafsu kamu sendiri yang berada antara dua rusuk kamu.

 (di dalam dada)

[Imam al-Baihaqi]

✨🕌✨Rasulullah     bersabda:

"KIta kembali dari jihad kecil kepada jihad besar.  Para sahabat bertanya, apakah jihad besar itu

ya Rasulullah?" Baginda menjawab, "Jihad melawan nafsu"

[Imam Baihaqi]

WAJIB IKHLAS:

✨🕌✨Firman Allah :

 وَمَآ أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدّينَ 

Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya.

[Al-Bayyinah: 5] 

 ✨🕌✨Rasulullah     bersabda:

"Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali amal yang dilaksanakan dengan ikhlas dan dilakukan semata-mata untuk mengharap redha Allah.

[Imam Abu Daud, Imam An-Nasa'i]

WAJIB KHUSYU' DALAM SOLAT :

✨🕌✨Firman Allah Ta'ala :

ِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (١) ٱلَّذِينَ هُمۡ فِى صَلَاتِہِمۡ خَـٰشِعُونَ

"Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman (iaitu) orang-orang yang khusyu' dalam solatnya,...."

[Al Mu'minoon (23) : ayat 1-2]

✨🕌✨Firman Allah Ta'ala : 

فَوَيۡلٌ۬ لِّلۡمُصَلِّينَ (٤) ٱلَّذِينَ هُمۡ عَن صَلَاتِہِمۡ سَاهُونَ

".... Maka kecelakalah besar bagi orang yang solat ; iaitu mereka yang lalai didalam solat nya..."

[Al-Ma'un (107) : ayat 4 -5]

Ayat dan Hadith tersebut di atas menegaskan  kewajipan (fardhu Ain) menundukkan nafsu2 kejahatan,  berusaha sungguh2 mencapai IKHLAS dalam setiap amal dan mencapai Khusyu di dalam Ibadah.    Ini bermaksud adalah  berdosa besar jika tidak berusaha mencapainya.   Kesemua kewajipan  ini hanya mampu disempurnakan melalui didikan Toriqat Rasulullah .

Demikian kami bentangkan   sebahagian dari Dalil2 Al-Qur'an dan Sunnah berhubung dengan  HATI, penyakit nya, kekejiannya, kerosakannya dan bahayanya kepada IMAN serta himpunan kaedah, jalan, langkah2 menyucikannnya melalui Toriqat Rasulullah  .

Sesungguhnya Dalil²  berkenaan hal tersebut amat banyak, tetapi tidak dapat disebutkan satu persatu di dalam ruang yang terbatas ini.    Untuk mendalaminya dan menempuh sendiri proses pendidikan tersebut, setiap Muslim WAJIB  (Fardhu Ain) berguru kepada Mursyid yang siddiq (Pewaris Nabi yang muhaqqiq) dan mengambil qaidah2 penyucian HATI melalui Sisem Pendidikan Toriqat Rasulullah daripada beliau.

Tanpa melalui Tarbiyyah Rasulullah ini  seseorang Muslim akan sentiasa terdedah kepada syirik khafi (syirik yang tersembunyi) dan  mazmumah (kekejian hati) dan  ghaflah (kelalaian) sehingga  jatuhlah dia kepada dosa dosa besar tanpa disedari.

Inilah sebabnya mulai dari Zaman Rasulullah ,  kemudian para Sahabat Ridhwanullah, kemudian Tabiin, kemudian Tabbit-Tabiin, kemudian disambung oleh sekalian Imam dan Shaikh berpegang teguh kepada Sistem Pendidikan Rasululah , iaitu dengan menjunjung tinggi  Toriqat Rasulullah di samping Syari'at Rasulullah .   TIDAK ada seorang pun MUJADDID dan MUJTAHID lahir di dunia melainkan mereka telah menempuh proses Tarbiyyah Rasulullah ini.    Ini termasuklah Pendiri2 Mazhab Fiqh ; Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi'e, Imam Ahmad Ibn Hambal.   

Malangnya orang2 awam pada zaman kemudian, TIDAK pedulikan Ajaran Suci Rasulullah ini sehingga akhirnya sebahagian dari mereka mendirikan firqah² menyimpang dari Sunnah, maka jadilah sesat dan menyesatkan.  Wal Iyazubillah.

KESIMPULAN

(1) Setiap manusia tidak terlepas dari penyakit2 HATI berupa syirik khafi (syirik tersembunyi), mazmumah (sifat2 keji), ghaflah (kelalaian),   aghyar (sekalian suatu selain Allah).  

Penyakit2 HATI ini yang menjadikan manusia menjadi fasiq, zalim sesat dan kafir. Penyakit2 HATI ini yang menjadikan manusia jauh dari Allah Ta'ala. 

Manusia terhijab (terdinding) dari Allah apabila penyakit2 ini menjadi serius menutupi hatinya. Bahkan jika berterusan bergelumang didalam penyakit2 ini, HATI manusia akan gelap, kelam dan akhir nya MATI.  Wal Iyazubillah.

(2)  Obat dan penawar mujarab bagi mengubati sekalian penyakit HATI manusia ada pada Mursyid yang Siddiq, sebagai warisan suci dari Junjungan Besar Rasulullah .    

Allah Ta'ala Kurniakan mereka kelengkapan yang memadai bagi memproses HATI manusia menjadi suci dan  bercahaya dengan cahaya Rabbaniyyah. 

(3) Apabila di sebut Toriqat Rasulullah , maka ia adalah suatu Sistem Pendidikan yang lengkap bagi menyucikan  jiwa manusia yang dipenuhi kekotoran,   kekejian dan berbagai kesyirikan , iaitu syirik khafi (syirik tersembunyi). 

Toriqat Rasulullah   BUKAN semata2 berkumpul berzikir dan masing2 pulang ke tempat masing2 setelah selesai zikir.    Sebaliknya Toriqat adalah Manhaj lengkap Tarbiyyah yang terdiri dari Zikrullah, Mujahadah Nafs, Tawajjuh dan Suluk dengan berbagai tingkatan dan Maqam.  

Manhaj Lengkap Tarbiyyah ini hanya ada  pada Mursyid yang Siddiq, yang telah menyaksikan Alam Mutlaq, mencapai Mukasyafah yang tahqiq.    Khalifah2 Toriqat  pada Mubtadi (peringkat permulaan)  atau Mutwassit (pertengahan)  belum memilikinya.  

(4) Setiap orang Islam yang berpegang teguh kepada Mursyid yang siddiq serta amalkan sungguh2 kedua2 ilmu Agama — Syari'at dan Toriqat Rasulullah menurut bimbingannya, maka akan terhasil baginya kesucian HATI sebagaimana yang dituntut oleh Allah.  

HATI yang asalnya diliputi berbagai penyakit dan kekotoran akan beransur pulih sedikit demi sedikit sehingga akhirnya menjadi benar2 suci bersih dari  syirik khafi (syirik tersembunyi), mazmumah (sifat2 keji), ghaflah (kelalaian),   aghyar  (sekalian suatu selain Allah).   

HATI yang suci bersih akan memancarkan Cahaya Ketuhanan — menghasilkan sifat2 Mahmudah (terpuji) dan akhlaq Nubuwwah.    

Apabila dihalusi pengertiannya, inilah dia "Tasawwuf" yang  hakiki,  iaitu sebenar2 Tasawwuf yang menjadi penghayatan HATI dan RUH,  bukan semata2 teori berkenaan Tasawwuf.

(5)   "Tasawwuf" yang hakiki sebagai penghayatan HATI dan RUH ini TIDAK akan terhasil semata2 dengan hanya menghafal istilah2 Tasawwuf,  atau hadir kursus, seminar, Simposium dsb.   

Pengajian Kitab2 Tasawwuf di bilik kuliah adalah permulaan mengenal istilah² di dalam Tasawwuf, BELUM memperolehinya sebagai penghayatan di dalam diri.

(6)  Barangkali hamba2 ALLAH yang masih keliru  sudah memahami dengan jelas bahawa Tasawwuf yang hakiki  (baca : kesucian hati dan ruh dan sirr)   hanya terhasil dengan amalkan Toriqat Rasulullah .    Tanpa  menempuh Sistem Pendidikan Toriqat ini, tiada siapa pun mampu mencapai kesucian HATI....termasuk alim fiqh yang telah menghafal ratusan kitab, menghafal Al-Qur'an, hafal ribuan Hadith , mahir di dalam sekalian ilmu Agama. 

Contoh paling berkesan yang menjadi pengajaran bagi sekalian orang alim adalah Kisah Imam Ghazali  sebagaimana yang telah kami  sebut berulangkali sebelum ini.     Jika seorang Ulama yang alim yang begitu luas ilmu zahirnya (syari'at) seperti Imam Ghazali pun tak  mampu mencapai "Tasawwuf" di dalam dirinya sehingga beliau sendiri terjun ke dalam Lautan Toriqat dengan pimpinan Mursyid, maka betapa orang2 kemudian ini yang ilmu mereka TIDAK sampai sebesar tumit Imam Ghazali.?

Orang awam, lebih² lagi orang2 awam dari kalangan  bergelar PhD, Master, Drs.. sebagainya yang merasakan diri mereka sudah banyak ilmu, seharusnya cermin diri mereka — ambil i'tibar dari Kisah Imam Ghazali.

 

Allah Lebih Mengetahui.

 

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...