ZIKIR
ALLAH ALLAH
(INGAT ALLAH TERUS-MENERUS DI DALAM HATI)
Susunan
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah
بِسْــــــــــــــــــمِ
ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِيْ أَنْعَمَنَا بِنِعْمَةِ اْلإِيْمَانِ وَالْمَعْرِفَة
وَالْاِسْتِقاَمَةَ عَلَى الشَّرِيْعَةِ وَالطَّرِيْقَةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى
اَللّه عَلَيهِ وَسَلَّم
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْفَاتِحِ لِمَا أَغْلَقَ
الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ اَلنَّاصِرِ الْحَقِّ بِالْحَقِّ الْهَادِي إِلَى
صِرَاطِكَ الْمَسْتَقِيْمِ وَعَلىَ آلِهِ وَصَحْبِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ الْعَظِيْمٌَ
1.0
Muqaddimah
2.0 Fakta
Zikrullah — Zikir Allah Allah
3.0
Definisi / Pengertian sebenar Zikir Allah Allah
4.0 Dalil
Al-Qur'an Memerintah Zikir Allah Allah
5.0 Dalil
Hadith Memerintah Zikir Allah Allah
6.0
Pendirian / fatwa Ulama Mu'tabar
7.0 Zikir
Allah Allah dan Jalan Ma'rifat
8.0
Kemusykilan dan Jawapan
9.0 Punca
kekeliruan / kesesatan
10.0
Rumusan
1.0 Muqaddimah
===============
Akhir2 ini terjadi kontroversi di kalangan
Ummat Islam berhubung dengan "Zikir Allah Allah" akibat dari
"fatwa" seorang bergelar "mufti" dan seorang lagi bergelar
"Professor". Kata mereka :
"Zikir Allah Allah tiada dalil",
"Zikir Allah Allah tiada faedah",
"Zikir Allah
Allah tak pernah diamalkan oleh Ulama"
dan lain2 ungkapan2 sepertinya.
Satu masa dahulu golongan ini sangat galak
menuduh sambutan Maulid Nabi, Majlis Tahlil, Zikir kuat, Tasawwuf, Toriqat
Rasulullah, Ziarah Kubur, Ziarah Maqam Rasulullah, dan lain2 sebagai bid'ah
sesat. Kini mereka datang dengan dakyah
baru, mempertikaikan zikir Allah Allah.
Anehnya kali ini mereka tidak lagi melempar
istilah "bid'ah sesat" seperti tradisi dakyah mereka. Barangkali ini strategi baru, kerana strategi
lama mengundang kecaman Ummat Islam.
Orang2 yang sewenang2 melemparkan tuduhan sesat, khurafat, bid'ah sesat
kepada amal ibadah Ahlus Sunnah sudah terkenal sebagai golongan Kaum muda /
Najdiyyah / Wahhabiyyah / Khawarij moden, maka barangkali ini strategi baru...
menyerang amal ibadah Ahlus Sunnah dengan istilah2 lain.
Apa yang jelas serangan mereka terhadap Ahlus
Sunnah kali ini benar2 memperlihatkan kebodohan mereka, bahkan ini kebodohan
melampau. Mereka "menggali kubur" sendiri apabila mereka
mempertikaikan " Zikir Allah Allah" kerana "Zikir Allah
Allah" itu pada hakikatnya adalah "Zikrullah", iaitu Zikir
mengingat Allah di dalam hati terus-menerus. Dan ini merupakan Perintah Allah
dan Sunnah Agung Rasulullah ﷺ yang
tiada sebarang pertikaiannya. Ini bermakna tanpa disedari mereka telah
menentang Allah dan Rasul-Nya.
Masih keliru?
Perhatikan sekali lagi. Sama ada
kamu menyebut perkataan "Zikir
Allah", atau kamu sebut "Zikir Allah Allah", atau "Zikir
Allah Allah Allah" atau kamu panjangkan lagi seberapa banyak pun kamu
mahu, pengertiannya tetap sama saja kembali kepada maksud yang satu....
ZIKRULLAH...!
Apabila disebut "Zikrullah",
maksudnya adalah " Zikir akan Allah" atau "mengingat Allah di dalam hati berulang2" atau
"kamu ingat Allah terus-menerus tanpa putus". Inilah konsep Zikrullah yang dipegang oleh
Ahlus Sunnah, yang menjadi pegangan dan amalan berkurun lamanya sampai ke saat
ini, terus-menerus diamalkan oleh Ummat Islam seluruh dunia.
Menurut Ahli Ma'rifat, Kalimat "Allah" adalah
Lafzul-Jalalah, Kalimat Paling Agung, Kalimat Paling sempurna, Kalimat Paling Tinggi, Paling Suci, yang membukakan
pintu2 Tauhid, pintu Hadratul-Quddus dan Mukasyafah.
2.0 Fakta-Fakta Penting Zikir Allah
===============================
Berikut adalah Fakta2 penting berhubung dengan
Zikrullah, iaitu Zikir Allah Allah atau maksudnya : Ingat Allah terus-menerus di dalam hati.
Fakta 1: Perintah Allah yang Mutlaq
Allah Ta'ala
Perintahkan orang beriman supaya Zikir kepada Allah dengan Zikir yang
sebanyak2nya, ertinya Ingat Allah di dalam hati tanpa putus. (Akan datang penjelasan)
Fakta 2: Ingat Allah terus-menerus di dalam hati
Menurut pendirian Ahlus Sunnah, yang
dikehendaki dengan "Zikrullah" atau "Zikir Allah Allah" adalah
: "mengingat Allah terus-menerus di
dalam hati".
Fakta 3: Tanda Mu'min
Telah ijma' Ulama bahawa di antara tanda2 orang
beriman adalah melakukan Zikrullah yang banyak, sedangkan orang yang malas
berzikir atau sedikit zikirnya adalah tanda2 kemunafikan. Wal
Iyazubillah.
Fakta 4:
Tradisi Ahlus Sunnah turun temurun
Berdasarkan kenyataan sejarah, sekalian Ahli
Silsilah Rasulullah ﷺ amalkan Zikir Allah
Allah, selain daripada Zikir La Ilaha Illallah
serta zikir lain.
Fakta 5: Zikir Allah Allah — Ibadah Teragung
Zikir Allah Allah, ingat Allah di dalam Hati
terus-menerus merupakan Ibadah teragung kerana selain dari menjadi Ibadah yang
tersendiri, ia meresap ke dalam setiap
Ibadah dan menjadikannya "hidup".
Ibadah yang tiada zikir (ingat Allah Allah) di dalamnya adalah Ibadah
yang kosong hampa, tiada nilai di sisi Allah.
Fakta 6: Orang yang Zikir Allah orang yang
hidup
Orang yang berzikir Allah adalah orang yang
hidup (hatinya hidup menghadap Allah) sedangkan orang yang lalai dari Zikrullah
adalah bagaikan orang yang mati (mati hatinya).
Fakta 7 : Zikir Allah sucikan hati
Zikir Allah Allah yang teguh di dalam hati
menyucikan hati daripada sekalian
kekotoran dan kekejian, terutama Syirik khafi dan sifat mazmumah yang menjadi
punca kebinasaan orang islam. Zikrullah adalah penyuci bagi hati yang telah
berkarat dengan dosa2.
Fakta 8 : Zikirullah membuahkan khusyu di dalam
Solat
Zikir Allah terus menerus menurut disiplin
Toriqat / Jalan Ma'rifat akan menghidupkan hati dan menjadikan seseorang khusyu
di dalam Solat.
Fakta 9 : Zikrullah Sampai kepada Allah
Telah sepakat Ulama Ahlus Sunnah, seseorang
tidak akan sampai kepada Allah (sampai kepada Tauhid hakiki) melainkan
melazimkan Zikrullah yang banyak menurut disiplin Jalan Ma'rifat.
Fakta 10: Silsilah pengambilan sampai
Rasulullah ﷺ
Fakta ini adalah di antara hujjah2 terkuat
menjadi bukti Zikir Allah. Sekalian
Mursyid, Pewaris Nabi yang hidup masa ini mempunyai Silsilah pengambilan
"talqin Zikir Allah Allah"
diterima daripada Gurunya, dan daripada Gurunya kepada Gurunya sampai
kepada Sayyidina Abu Bakar atau Sayyidina Ali Ridhwanullah dan akhirnya sampai
kepada Junjungan Besar Rasulullah ﷺ yang Baginda menerima dari Sahbul Wahi Jibril Alahis Salam dan
Jibril menerima Perintah Allah Jalla
Jalaluh.
Ertinya khabarnya mutawathir, yang tidak boleh
diengkari kerana wujudnya banyak sekali Mursyid2, Pewaris Nabi yang siddiq
seluruh dunia, yang terpercaya, dan tak mungkin mereka berpakat untuk menipu.
Sekalian fakta2 ini
akan dijelaskan pada lembaran2 akan datang. In shaa Allah. Baca dengan teliti
dan cuba memahaminya.
3.0 Definisi Zikir Allah
=====================
Di dalam setiap Ilmu Agama, Ta'rif / Definisi
adalah penentu kepada tujuan dan batas sebenar yang dikehendaki dengan ilmu
tersebut. Ulama Ahlus Sunnah telah menentukan Ta'rif dan batas2 ini supaya
matlamat ilmu dan ubudiyyah tercapai. Tanpa menetapkan hal ini, siapa sahaja
akan bercakap, berbahas dan menghujjah mengikut selera nafsunya.
Definisi Zikrullah pada sudut bahasa:
Zikrullah terdiri dari dua rangkai kata : "Zikir " dan "Allah", maka keseluruhan
pengertiannya adalah : Ingat Allah
Definisi Zikrullah pada sudut Istilah:
Zikirullah adalah mengulang2 Kalimah
"Allah" atau Kalimah "La Ilaha Illallah" atau Asma' Allah (nama2 Allah yang Maha Agung
dan Indah2) yang lain dengan lisan
berserta ingatan kepada Allah di dalam HATI.
Atau Semata2 mengingat Allah di dalam
HATI terus-menerus.
Perhatian:
Orang yang melafazkan Kalimat Zikir dengan
lidah tetapi hatinya lalai, tidak mengingat Allah, maka tidaklah dinamakan
Zikrullah.
Zikir Hasanah:
ZIkir Hasanah adalah Zikrullah yang dilaksanakan
tanpa sebarang kaifiyyat (cara), syarat dan adab tertentu. Ini adalah cara orang awam berzikir, iaitu
tanpa peraturan khusus. Orang yang
mengerjakan Zikir umum ini akan memperoleh pahala tetapi TIDAK meningkat Iman /
Tauhid / Taqwanya,
Zikir Darjat :
Zikir Darjat adalah Zikir yang mempunyai
kaifiyyat (cara), syarat, peraturan dan adab2 tertentu sebagaimana diterima dan
diwarisi daripada Junjungan Besar Rasulullah ﷺ
oleh sekalian Imam2 Ahlus Sunnah secara
mutawatir. Zikir seperti ini
(yang dilaksanakan dengan kafiyyat dan syarat2- nya) akan membawa kepada
kesucian hatinya, meningkatkan TAUHID / IMAN / TAQWA seseorang. Ia akan di Kurniakan oleh Allah kefahaman yang
mendalam tentang Agama, dia akan menjadi lebih khusyu di dalam solatnya
serta memperoleh ketenangan di dalam
seluruh kehidupannya. Inilah Zikir yang
dituntut ke atas setiap orang beriman.
Fokus penting di sini yang kita ingin
bincangkan adalah :
Dari definisi Zikrullah kita faham : Yang dikehendaki dengan "Zikir Allah
Allah" adalah "Zikrullah", iaitu "mengingat Allah di dalam
hati terus-menerus tanpa putus".
Atau dikatakan : Mengulang2 Kalimat "Allah" di dalam hati
terus menerus. Dan ini perintah Allah
yang wajib sebagaimana akan datang penjelasannya.
Maka sebagaimana kami terangkan pada awal risalah, hal ini bukan suatu yang pelik atau baru kerana Zikrullah atau Zikir Allah Allah adalah Tradisi Ahlus Sunnah turun-temurun, mulai daripada Rasulullah ﷺ, kemudian dilanjutkan oleh para Sahabat, kemudian Tabiin, kemudian Tabiit Tabiin, kemudian Imam2 Ahlus Sunnah sampai ke saat ini masih terus diamalkan oleh sekalian pendokong Ahlus Sunnah.
Bahkan, Zikrullah bukan suatu yang bersifat
sampingan tetapi sebagai kewajipan setiap orang beriman sehingga dikatakan
orang yang berzikir dengan zikir yang banyak adalah sebenar orang beriman
sedangkan orang yang malas berzikir adalah menunjukkan wujudnya sifat munafiq
di dalam hatinya atau dikatakan : Hatinya hampir mati akibat karat kekufuran
dan kekejian. Wal Iyazubillah.
Jika kamu memahami hakikat ini, maka semua kekeliruan yang cuba
dibangkitkan oleh Golongan jahil dapat dihapuskan.
4.0 Dalil Al-Qur'an Perintah Zikir Allah
==================================
Dalil Al-Qur'an 1
Firman Allah Ta'ala :
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ
ٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ ذِكۡرً۬ا كَثِيرً۬ا
"Wahai
orang-orang yang beriman, ingatlah serta
sebutlah Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya.
[Al-Ahzab (33) : 41]
Berkata Ibn Abbas Radiallahu‘anhu:
"Allah Ta'ala
tidak mewajibkan atas hamba-Nya hal-hal yang fardhu, kecuali yang telah diketahui olehnya. Dan orang yang
meninggalkan fardhu-fardhu tersebut
kerana alasan tertentu boleh dimaafkan,
kecuali Zikrullah. Zikir kepada
Allah tidak memiliki batas, dan tidak ada alasan bagi seseorang untuk meninggalkannya kecuali
dia kehilangan aqal. Manusia diperintahkan untuk berzikir kepada Allah dalam
segala kesempatan."
[Tafsir Ibnu Abbas}
Kata Imam Ibnu Jarir At-Tabari Radhiallahu
anhu:
"Maksud ayat ini
adalah, wahai orang-orang beriman, sebutlah Allah dengan hati, lidah, dan tubuh
kalian dengan sebutan yang banyak. Janganlah tubuh kalian berhenti dari
berzikir kepada-Nya menurut kesanggupan kalian."
[Tafsir Tabari]
Kata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:
"Orang yang
banyak berzikir kepada Allah itu adalah panggilan untuk seseorang yang berzikir
secara tulus ikhlas dari hatinya, sedangkan orang yang sedikit berzikir (kepada
Allah) adalah orang yang memiliki tanda2 orang munafiq. Kerana dia hanya
berzikir dengan lisan dan bertujuan untuk dilihat oleh orang lain sahaja."
[Tafsir Qurtubi]
Kata Al-Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya
Radhiallahu anhu:
"Ya anakku,
adapun hukum Zikir Allah itu adalah wajib, seperti Firman Allah di dalam Surah
Al-Ahzab, ayat 41."
[Risalah Ma'rifat ; bab Zikrullah]
Penjelasan:
(1) Perintah Allah di atas menyuruh orang2
beriman Zikir Allah dengah Zikir yang banyak. Zikir yang banyak bermaksud tiada
had atau batas dan diperintah terus-menerus di dalam semua keadaan.
(2) Ayat ini perintahkan Zikrullah, ertinya
Zikir ingat Allah, sama ada dengan lisan (berserta ingatan di dalam hati akan
Allah) atau semata2 Ingat Allah di dalam hati.
(3) Perintah Allah ini menyebut Zikir kepada
Allah dengan zikir yang banyak, ertinya apa saja lafaz Zikir yang membawa ingat
kepada Allah. Sama ada kamu zikir dengan Ismuz-Zat, iaitu "zikir
Allah" atau
"La-ilaha-Illallah" atau kamu
berzikir dengan ismus-Sifat, iaitu Sifat Allah dengan menyebut Asma Allah yang
Maha Sempurna, seperti : Ya Latiff, Ya
Qahhar, Ya Hayyu Ya Qayyum dll. semuanya menuju kepada hakikat Zikrullah, iaitu
ingat Allah terus-menerus.
(4) Daripada Tafsiran Ibnu Abbas yang tersebut
tadi, kita memahami adalah wajib atas setiap orang beriman melakukan Zikrullah
dengan sebanyak2nya dan di dalam semua keadaan. Bagaimanakah cara
menyempurnakan kewajipan ini?
Pertama : Diperintah berzikir sebanyak2nya
Kedua :
Diperintah Zikir di dalam semua keadaan.
(ertinya ketika berjalan, duduk, berbaring, ketika makan minum, ketika
bekerja cari rezeki... bahkan semua keadaan)
Apakah mungkin seseorang mampu berzikir dengan
zikir yang banyak dan pada masa yang sama dilakukan di dalam semua
keadaan?
Kedua2 ini tak mungkin dilakukan oleh seseorang
melainkan dengan Zikir khafi, iaitu Zikir Allah Allah di dalam hati atau
maksudnya : Ingat "Allah" terus menerus di dalam hati.
Ini bermakna Zikrullah yang diwajibkan atas
setiap orang beriman adalah Zikir Allah Allah di dalam hati.
(5) Menurut keterangan Ulama di atas juga, kita
dapat faham ayat Allah ini berikan isyarat bahawa di antara tanda2 orang
beriman dengan keimanan yang benar adalah dia melakukan Zikrullah dengan zikir
yang banyak sementara orang berzikir sedikit atau malas berzikir adalah
tergolong ke dalam orang yang mempunyai sifat munafiq.
Dalil Al-Qur'an 2
Firman Allah :
وَٱذۡكُر رَّبَّكَ فِى نَفۡسِكَ تَضَرُّعً۬ا وَخِيفَةً۬ وَدُونَ ٱلۡجَهۡرِ مِنَ
ٱلۡقَوۡلِ بِٱلۡغُدُوِّ وَٱلۡأَصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡغَـٰفِلِينَ
"Dan ingatlah
akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada
waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang
lalai."
[Al-A'raf (7) : ayat 205]
Kalam Allah ini hampir serupa seperti Wahyu
pertama yang memerintah : Sebut atau ingat Tuhan mu...!
Apakah
nama bagi Rabb (Tuhan )
yang disuruh ingat / zikir padanya?
Apakah
nama Paling Agung bagi Tuhan yang menciptakan ?
Nama Paling Agung atau disebut Ismul A'zhom
iaitu "Allah" ...!
Maksud keterangan di sini :
"
Zikirlah Allah di dalam hati terus-menerus.
Berkata Imam
Fakhruddin Ar-Razi Radhiallahu anhu
(Mujaddid kurun ke 6 Hirriyyah) :
"Berdasarkan
ayat 205 al-A’raf ini, Rasulullah ﷺ
(dan Ummat Baginda) diwajibkan berzikir
dalam hati (senyap —tanpa suara)
dengan ingatan Allah, Allah, Allah terus-menerus sepanjang waktu siang dan
malam. Kalimat ini
" بِٱلۡغُدُوِّ "
mewakili seluruh waktu siang dan
kalimat " وَٱلۡأَصَالِ "
mewakili seluruh malam"
[Tafsir Al-Kabir / Tafsir Ar-Razi]
Berkata Imam Ibn Jarir At-Tabari Radhiallahu
anhu :
"Kata Mujahid,
Ertinya adalah : Perintahkanlah kepada mereka (orang beriman) agar berzikir
kepada Allah di dalam dada (hati) dengan sikap merendahkan diri dan perasaan
dan takut. Kata Hasan bin Yahya : Allah
berfiman, "Jika hamba-Ku mengingat-Ku di dalam dirinya, maka Aku
mengingatnya di dalam diri-Ku. Jika hamba-Ku mengingat Aku sendirian, maka Aku
mengingatnya dalam kesendirian-Ku. Jika dia mengingat-Ku dalam kelompok, maka
Aku mengingatnya dalam kelompok yang lebih baik dan lebih mulia dari
mereka."
[Tafsir At-Tabari]
Berkata Al-Qutb Tajul
Arifin Shaikh Yahya Radhiallahu anhu
"Ya anakku, difahamkan
pada ayat ini menyuruh oleh Allah (Zikrullah) dan akhirnya menegah daripada lalai.
(lalai dari Zikir Allah) Adalah zikir khafi itu wajib sepenuh masa."
[Risalah Ma'rifat : bab Zikrullah]
Berkata Ibnu Kathir
Radhiallahu anhu :
"Allah
Memerintahkan agar Dia di Zikirkan (ingat Allah) lebih banyak pada waktu pagi2
dan petang2"
[Tafsir Ibnu Kathir]
Tafsir Jalalain :
"Dan zikirlah
kepada Allah di dalam diri kamu (hati kamu), iaitu secara senyap dan di dalam
keadaan takut rendah diri."
[Tafsir Jalalain]
Dalil Al-Qur'an 3
Firman Allah :
وَٱذۡكُرِ ٱسۡمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلۡ
إِلَيۡهِ تَبۡتِيلاً۬
"Zikirlah akan
nama Tuhanmu dan renung lah kepada-Nya dengan sungguh² renungan (muraqabah)"
[Al-Muzammil (73) : ayat 8]
Berkata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu:
"Perintah Allah
ini juga bermaksud ingat kepada Allah (Zikrullah) dan ingat kepada Keesaan-Nya.
Dan ikhlaslah di dalam solat, doa dan setiap ibadah yang kamu kerjakan."
[Tafsir Ibnu Abbas]
Berkata Imam At-Tabari Radhiallahu anhu :
"Allah
perintahkan Rasululullah (dan sekalian orang beriman) : Sebutlah nama Tuhanmu, berdoalah dan ibadah kepada-Nya
dengan penuh ketekunan."
[Tafsir Tabari]
Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu :
"Sebutlah nama
Tuhanmu dan berdoalah dengan menggunakan nama2-Nya yang Agung (Asmaul-Husna)
dan gunakan seluruh waktumu untuk beribadah kepada Allah dan jangan sekutukan
Allah dengan yang lain."
[Tafsir Qurtubi]
Berkata Al-Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya
Al-Kholidi Radhiallahu anhu:
"Dan sebut oleh
kamu akan nama Tuhanmu (perintah zikir Allah)
dan renungi olehmu kepada-Nya dengan sebenar2 renungan, ya'ni muraqabah,
bukan fikir aqal."
[Risalah Ma'rifat : bab Zikrullah]
Berkata Imam Muhaddith Shaikh Thana-Ullah Uthmani Radhiallahu anhu:
"Ketahuilah ayat
ini memerintahkan berulang² menyebut nama Tuhan Yang Maha Agung iaitu zikir
Allah, Allah"
[Tafsir Mazhari]
Dalil Al-Qur'an 4 :
Firman Allah :
وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ أَڪۡبَرُۗ
"...dan Zikir
Allah itu sebesar-besar ibadah ..... "
[Al-Ankabut (29): Ayat 45]
ۗ
Dalil Al-Qur'an 5 :
Firman Allah :
وَٱذۡكُرِ ٱسۡمَ رَبِّكَ بُكۡرَةً۬ وَأَصِيلاً۬
"Dan zikir akan
nama Tuhanmu pada waktu pagi dan petang."
[Al-Insan (76) : ayat 25]
Dalil Al-Qur'an 6 :
Firman Allah :
وَٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ كَثِيرً۬ا لَّعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ
"Dan ingatlah akan Allah banyak-banyak (terus-menerus
tanpa henti siang malam), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)."
[Al-Jumu'ah (62) : ayat 10]
Dalil Al-Qur'an 7 :
Firman Allah :
قَدۡ أَفۡلَحَ مَن تَزَكَّىٰ (١٤) وَذَكَرَ ٱسۡمَ رَبِّهِۦ فَصَلَّىٰ
"Sesungguhnya berjayalah orang yang menyucikan jiwanya, Dan zikir menyebut nama Tuhannya serta mengerjakan solat.
[Al-A'la ( 87:
ayat 14-15]
Dalil Al-Qur'an 8 :
Firman Allah :
ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا
وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ وَيَتَفَڪَّرُونَ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا
مَا خَلَقۡتَ هَـٰذَا بَـٰطِلاً۬ سُبۡحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ
(Iaitu) orang-orang
yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa
mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit
dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan
benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari
azab Neraka"
[Aali Imran (3) : ayat 191]
Dalil Al-Qur'an 9 :
Firman Allah :
فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِّن ذِكْرِ
ٱللَّهِ أُوْلَـٰئِكَ فِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ
"Maka kecelakaan
besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada zikrullah. Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam
kesesatan yang nyata"
[Az-Zumar (39) : Ayat 22]
Dalil Al-Qur'an 10 :
Firman Allah :
يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ
وَلاَ أَوْلاَدُكُمْ عَن ذِكْرِ ٱللَّهِ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُوْلَـٰئِكَ هُمُ
ٱلْخَاسِرُونَ
"Wahai
orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda
kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah. Dan (ingatlah), sesiapa
yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi."
[Al-Munafiqun (63) Ayat 9]
Penjelasan umum — Al-Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya Al-Kholidi
Kesemua Ayat Qur'an di atas menunjukkan
Perintah suruhan berzikir Allah Allah di dalam hati sebanyak2nya dan berulang2
tanpa henti. Mereka yang lalai dari
Zikrullah diancam dengan Neraka Wail.
Sama ada ayat2 ini menggunakan perkataan "Allah"
secara jelas ataupun menggunakan ungkapan ismu Rabbika (nama Tuhanmu) ataupun menggunakan dhomir " Hua"
semuanya tertuju kepada "Allah".
Sesungguhnya, tiada sebutan lain yang lebih
Agung, lebih Mulia dan yang memiliki sekalian kesempurnaan melainkan Kalimat "Allah". Dengan demikian mengulang2 Kalimat Agung
" Allah " di dalam hati terus-menerus itulah yang dituntut atas
setiap orang beriman.
5.0 Dalil Hadith Perintah Zikir Allah
==============================
Dalil Hadith 1:
Rasulullah ﷺ bersabda :
مَثَلُ الَّذِيْ يَذْكُرُ رَبَّهُ وَالَّذِيْ لاَ يَذْكُرُ رَبَّهُ مَثَلُ الْحَيِّ
وَالْمَيِّتِ
“Perbandingan orang
yang berzikir kepada Allah dengan orang yang tidak berzikir kepada Allah adalah
seperti orang yang hidup dan mati.”
[Imam Bukhari dan Imam Muslim]
Dalil Hadith 2:
Rasulullah ﷺ bersabda :
Dari ‘Aisyah
Radhiallahu ‘anha berkata, “Rasulullah ﷺ selalu berzikir Allah (ingat Allah) pada setiap waktunya.”
[Imam Bukhari dan Imam Muslim]
Dalil Hadith 3: Rasulullah ﷺ bersabda :
" Zikir yang
tidak terdengar oleh malaikat pencatat amal ( zikir khafi Allah Allah — senyap
di dalam hati) mengungguli atas zikir yang dapat didengar oleh mereka ( zikir
Jihar ) sebanyak tujuh puluh kali ganda. "
[Imam
Baihaqi ]
Dalil Hadith 4:
Rasulullah ﷺ bersabda :
"(Seseorang
bertanya kepada Rasulullah ﷺ) Jihad manakah yang
terlebih besar di dalam memperoleh pembalasan baik (keredhaan Allah) wahai
Rasulullah ? Baginda menjawab,
"Mereka yang paling banyak berzikir mengingat Allah". Dia bertanya lagi, "Siapakah di kalangan
orang berpuasa yang terlebih hebat?
Baginda menjawab, "Mereka yang paling banyak berzikir mengingat
Allah." Kemudian dia bertanya
berkenaan solat, zakat, haji dan sedekah yang mana bagi setiap pertanyaan
tersebut Baginda menjawab, "Mereka
yang paling banyak berzikir mengingat Allah".
[Imam Ahmad]
Dalil Hadith 5:
Rasulullah ﷺ bersabda :
لا تقوم الساعة حتى لا يقال في الأرض الله الله
"Tidak akan tiba
Qiamat hingga tidak ada yang mengucapkan di atas bumi (kalimat) Allah,
Allah"
[Imam Muslim]
Dalil Hadith 6:
Rasulullah ﷺ bersabda :
"Di bumi
terdapat orang yg menyebut "Allah Allah", kemudian apabila tiada lagi
orang yg menyebut "Allah Allah" maka di saat itulah berlakunya
Qiamat.
[Imam Muslim]
Dalil Hadith 7:
Rasulullah ﷺ bersabda :
"Islam tidak
akan hilang sehingga tiada siapa lagi yg menyebut Allah Allah."
[Imam Ibn Abi Dunya]
Dalil Hadith 8:
Rasulullah ﷺ bersabda:
"Qiamat tidak
akan dirasakan oleh orang yang mengucapkan (kalimat) Allah, Allah".
[Imam Muslim]
Berkata Imam Nawawi Radhiallahu Anhu:
"Perlu diketahui
bahawa pada riwayat² tersebut (Hadith zikir Allah Allah) terdapat kesepakatan
pengulangan lafaz Allah (zikir Allah Allah) pada dua riwayat tersebut.
Demikianlah dicatat di dalam seluruh kitab² sahih.
[Syarah Muslim]
Catitan : Bahaya Penghinaan kepada Ulama
Pewaris Nabi
Beberapa orang profesor menghina
Ulama Mu'tabar sebagai "bodoh"
kerana mentafsirkan Hadith Nabi di atas dengan makna Zikir Allah Allah.
Barangkali budak2 profesor ini lebih hebat daripada Imam Nawawi dan sekalian
Mujtahid dan Mujaddid? Barangkali juga
budak2 muda ini tak sedar menghina Ulama Pewaris Nabi batalkan Iman...? Budak2 ini menyangka diri mereka sudah
menjadi hebat kerana sudah hafal satu dua Hadith Nabi, lalu sewenang2 berfatwa
"ini halal, ini haram, ini bid'ah sesat, ini khurafat" mengikut nafsu dan syaitan. Mereka tak sedar mereka sedang menyeru kepada
Neraka Jahannam...!
6.0 Dalil Fatwa Ulama Mu'tabar
=========================
Berikut adalah fatwa Ulama Ahlus Sunnah
berhubung dengan Zikir Allah Allah. Mereka adalah Mujtahid dan Mujaddid yang
terpercaya sepanjang zaman. Mereka
adalah Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq, yang tiada keraguan apa pun terhadap
mereka. Mematuhi fatwa Pewaris Nabi adalah keselamatan dan menentang mereka
membawa manusia kepada kesesatan, kefasikan dan kekafiran. Wal Iyazubillah.
(1) Toriqat Siddiqiyyah — Sayyidina Abu Bakr
Radhiallahu anhu
Daripada riwayat yang sampai kepada Ulama Ahlus
Sunnah melalui Silsilah Rasulullah ﷺ,
Toriqat yang dinisbahkan kepada Sayyidina Abu Bakr Radhiallahu anhu adalah
Toriqat Siddiqiyyah, mengambil sempena gelaran beliau "
As-siddiq". Zikir yang diterima
dari beliau turun-temurun oleh sekalian Masyaikh Ahlus Sunnah adalah
"Zikir Allah Allah di dalam hati"
(zikir khafi).
Pada zaman kemudian, Toriqat yang diamalkan
oleh Sayyidina Abu Bakar (dan sekalian sahabat lain) itu dinamakan Toriqat
Naqsyabandiah. Nama
"Naqsyabandiah" diambil sempena nama "Shaikh Bahauddin Shah Naqsyabandi",
silsilah Rasulullah ﷺ yang ke 16.
Sebagaimana ditegaskan oleh sekalian Ulama
Mu'tabar, silsilah Rasulullah ini tidak
boleh diengkari kerana khabarnya mutawathir, iaitu sejumlah besar Ulama Pewaris
Nabi meriwayatkan hal yang sama sehingga tak mungkin mereka berpakat untuk berdusta. Barangsiapa menafikan Toriqat yang sahih dari
Rasulullah ﷺ adalah dia mendustakan Nabi ﷺ,
maka batal Imannya. Wal Iyazubillah.
(2) Imam Besar Ahlu Sunnah, Imam at-Toriqat
wal Haqiqat, Imam Ja'afar As-Siddiq
Radhiallahu Anhu
Beliau adalah cucunda Rasulullah ﷺ yang ke-5 dari jalur
Sayyidina Husain Radhiallahu Anhu.
Imam Ja'afar Siddiq menduduki posisi Agung sebagai Penyambung Risalah
Rasulullah ﷺ, menduduki Maqam Auliya tingkatan tertinggi bergelar
Ghawth.
Imam Ja'afar Siddiq digelar Imam Toriqat Wal
Haqiqat kerana semua Toriqat Ahlus Sunnah yang sahih yang
diterima daripada Rasulullah ﷺ
melalui tangan beliau. Salah satu dari Toriqat yang beliau wariskan adalah
zikir asasnya "Zikir Allah Allah" di dalam hati, yang sekarang ini
dinamakan Toriqat Naqsyabandiah.
(Penegasan penting : Imam Ja'afar Siddiq adalah Imam Ahlus Sunnah,
dan bukan Syi'ah. Beliau tiada kaitan dengan dakwaan2 batil Syi'ah
(rafidhi). Imam Ja'afar Siddiq telah
mewariskan sejumlah besar Toriqat dari Nabi ﷺ dan TIDAK ada kaitan apa² pun dengan golongan
syi'ah rafidhi sesat.)
(3) Imam Junaid Al-Baghdadi Radhiallhu anhu :
Beliau adalah Imam
Ahlus Sunnah, Qadhi, Imam Fiqh,
dan Auliya Allah yang ternama,
mengajarkan murid² beliau dengan zikir Allah Allah.
[Rasail Al-Junaid - Risalah2 kecil Imam Junaid]
(4) Imam Fakhruddin Ar-Razi Radhiallhu anhu :
Beliau adalah
Mujaddid Agung Ahlus Sunnah kurun 6 Hijriyyah, Imam Fakhruddin Ar Razi
menyebut:
"Ketahuilah
sekalian manusia, sesungguhnya aku menyebut sepanjang hidupku
"Allah". Apabila mati, aku
menyebut "Allah". Apabila disoal
didalam kubur aku menyebut "Allah".
Apabila datang di Hari Qiamat aku menyebut "Allah" . Sewaktu aku mengambil suratan amalan aku
menyebut "Allah". Sewaktu
perhitungan amalan aku menyebut "Allah". Ketika melintasi titian aku menyebut
"Allah". Apabila masuk ke
syurga aku menyebut "Allah" hingga apabila melihat Allah aku juga
menyebut "Allah"
[Tafsir Mafatih Al-Ghaib]
(5) Imam
Ghazali Radhiallahu Anhu :
"Seseorang yang
ingin berzikir hendaklah duduk pada suatu tempat yang sunyi, menutup segala
pancaindera zahir, mencelikkan mata
hati, pendengaran hati, dan dengan itu menjadikan hatinya sebagai wadah untuk
menerima alam malakut. Dalam pada itu hendaklah sentiasa menyebut Allah Allah
Allah berterusan dengan hati bukan dengan lidah".
[Kimiya As-Sa'adah]
(6) Imam Asy-Sya'rani Radhiallahu Anhu :
"Kami telah
menerima bai'at daripada Guru kami supaya berzikir menyebut lafaz "Allah
Allah" sebanyak 24,000 kali sehari semalam".
[Uhud As-Sughra]
(7) Imam Ibn Hajar Al-Haythami Radhiallahu
Anhu :
Beliau adalah Mufassir, Muhaddith, Imam besar Mazhab Syafi'e. Mujaddid kurun ke-10
Hijriyyah, Kata beliau :
"Amalan tersebut
(zikir La-Ilaha Illallah ) perlu
berterusan sehingga kesan zikir menjiwai dirinya dan pada ketika itu lebih
utama bagi salik zikir "Allah Allah"
[Miftah Al Falah]
(8) Imam ummah Mufassir, Muhaddith Shaikh Thana-Ullah Uthmani :
Ketika mentafsir kan Firman Allah : "
وَٱذۡكُرِ ٱسۡمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلۡ إِلَيۡهِ تَبۡتِيلاً۬ "
"Zikirlah akan nama Tuhanmu dan renunglah
kepada-Nya dengan sungguh² renungan
(muraqabah)" [Al-Muzammil (73) :
ayat 8].... beliau berkata :
"Ketahui lah
ayat ini memerintahkan berulang² menyebut nama Tuhan Yang Maha Agung iaitu
zikir Allah, Allah"
[Tafsir Mazhari]
(9) Imam Nawawi Radhiallahu Anhu:
"Perlu diketahui
bahawa pada riwayat² tersebut (Hadith zikir Allah Allah) terdapat kesepakatan
pengulangan lafaz Allah pada dua riwayat tersebut. Demikianlah dicatat di dalam
seluruh kitab² sahih.
[Syarah Imam Nawawi]
(10) Imam Ahmad ibn Muhammad Ibn Atha’illah
As-Sakandari Radhiallahu Anhu:
Beliau adalah Pengarang kitab Hikam dan Guru
Besar Syaziliyah berkata:
"Hendaklah kamu
berzikir ismuz-Zat Allah Allah Allah
atau hu, hu, hu di dalam hati tanpa menyebut di
lidah."
[Miftah Al Falah]
(11) Berkata Muhaddith Ummah, Shaikh Zakariyya
Kandahlawi Radhiallahu Anhu:
"Kaedah zikir ismuz-Zat (Zikir Allah Allah)
adalah mengingat Allah dengan
matlamat tiada lain di dalamnya melainkan Allah sebagai maqsudnya, yang ditujui dan dicintai. Dengan bentuk ini, ianya merupakan subjek
yang tersembunyi di dalam nya predikat,
yang mana menepati secara sempurna akan syarat² nahwu. (tatabahasa Arab)
Bahkan ianya menepati secara sempurna Kalimat
Al-Qur'an :
قُلِ ٱللَّهُۖ ثُمَّ ذَرۡهُمۡ فِى خَوۡضِہِمۡ يَلۡعَبُونَ
"Katalah
"Allah" dan tinggalkan mereka
di tempat main2 mereka itu", [Al-An'am (6) : ayat 91] — di dalam Kalimat
ini terdapat subjek yang mengandungi
prediket yang tersembunyi di dalamnya.
[Himpunan Surat² Muhaddith Maulana Zakariyya
Kandahlawi]
Dalil Terbesar : Mursyid² Pewaris Nabi yang siddiq
Sesungguh ini adalah Hujjah teragung untuk
menunjukkan kebenaran sekalian Toriqat yang sahih yang datang daripada
Rasulullah ﷺ dan amalan Zikir Allah Allah atau Zikir mengingat Allah
berterusan di dalam hati,
seperti huraian terdahulu.
Sekalian Mursyid yang siddiq (benar) yang wujud pada zaman ini yang mewarisi Ilmu
dan keruhanian Rasulullah ﷺ
menjadi hujjah yang tiada tolok bandingnya kerana mereka adalah " Hadith
Sahih " yang hidup. Ertinya diri mereka sendiri (Mursyid yang
siddiq yang hidup pada zaman ini)
adalah menjadi bukti kukuh akan Warisan Rasulullah ﷺ yang dipindahkan dari satu generasi Masyaikh kepada generasi
Masyaikh berikutnya dengan penuh rahsia,
tertib, dan adab disiplin tinggi sehingga terpelihara kesucian dan
keasliannya.
Semua Mursyid yang siddiq (benar) yang wujud
pada zaman ini mempunyai Silsilah Warisan Ilmu Rasulullah ﷺ iaitu mereka mewarisinya daripada Guru mereka yang juga Mursyid
yang siddiq (benar) dan mereka juga
mengambil warisan tersebut daripada Guru mereka yang Mursyid —
begitu bersambung ke atas sehingga menerima
warisan daripada Sayyidina Abu Bakr,
atau Sayyidina Ali, atau Sayyidina Umar atau Sayyidina Uthman, ridhwanullah — yang mereka mewarisinya daripada Junjungan
Besar Sayyidina Wa Maulana Muhammad ﷺ.
Khabar daripada mereka adalah menempati khabar mutawatir
iaitu khabar yang sahih lagi
marfu' yang tidak mungkin ada
kecelaan atau kecacatan, jauh sekali daripada pendustaan. Demikian banyaknya
Masyaikh Ahlus Sunnah seluruh dunia, dari berbagai penjuru dunia mewariskan
Zikir Allah Allah ini, maka tidak mungkin mereka berpakat untuk berdusta.
Pada saat ini, di seluruh dunia terdapat
berbagai Silsilah Nabi ﷺ, di antaranya yang sangat terkenal adalah;
(1) Toriqat Qodiriyyah — dibangunkan oleh
Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu.
(2) Toriqat Naqsyabandiah — dibangunkan oleh
Shaikh Bahauddin Shah Naqsyabandi Radhiallahu anhu.
(3) Toriqat Ri'faiyyah — dibangunkan oleh Imam
Ar-Rifa'ie Radhiallahu anhu.
(4) Toriqat Junaidiyyah — dibangunkan oleh Imam
Junaid Radhiallahu anhu.
(5) Toriqat Syaziliyyah — dibangunkan oleh Imam
Abu Hasan Asy-Syazili Radhiallahu anhu.
(6) Toriqat Syattariyyah — dibangunkan oleh
Imam Abdullah Syattari Radhiallahu anhu.
(7) Toriqat Samaniyyah — dibangunkan oleh Imam
Abdul Karim Samman Radhiallahu anhu.
(8) Toriqat Ghazaliyyah — dibangunkan oleh Imam
Ghazali Radhiallahu Anhu
Kesemua Ulama Pewaris Nabi ini mengamalkan Zikir
Allah Allah di samping zikir2 lain seperti
"La-Ilaha Illallah", "Ya Qaahar" , "Ya Latif"
, "Ya Hayyu Ya Qayyum" dll. yang mereka mewarisi daripada Junjungan
Besar Rasulullah ﷺdan seterusnya mewariskannya kepada
Mursyid2 berikutnya sampai ke saat ini terus diamalkan oleh Mursyid2 yang hidup
pada zaman ini .
Jika demikian, siapakah di antara orang2 pada zaman ini lebih tinggi
ilmunya dan lebih memahami Al-Qur'an dan Sunnah daripada Ulama Mujtahidin
dan Mujaddid?
Siapakah di antara "mufti" atau
"profesor" pada zaman ini lebih tinggi ilmunya dari Al-Imam Sulton
Auliya, Imam Junaid, Imam Syazili, Imam Rifa'ie, Imam Ghazali, Imam Haythami,
Imam Haddad dll sehingga berani engkar
kepada Zikir Allah Allah?
7.0 Zikrullah — Kunci mencapai Tauhid Hakiki / Iman Sejati / Ma'rifat
=======================================================
Zikrulllah
adalah KUNCI UTAMA bagi pencapaian Tauhid hakiki / Iman Sejati /
Ma'rifat, iaitu mengenal Allah dengan keyakinan yang jazam (keyakinan yang putus atau penuh yaqin tanpa
sedikitpun keraguan) serta Ubudiyyah (Perhambaan) kepada Allah dengan
tulus ikhlas, benar2 bersih dari sebarang kesyirikan (syirik khafi).
Telah sepakat Ulama Ahlus Sunnah, tanpa
bersungguh2 amalkan Zikrullah menurut Kaifiyyat dan Syarat2nya dan
peraturannya, maka tidak mungkin seseorang sampai kepada Allah — mencapai
Tauhid hakiki / Keimanan sejati / Ma'rifat yang sebenarnya.
Berkata Al Imam Sullton Auliya Shaikh Abdul Qadir
Jilani Radhiallahu Anhu,
"Jalan
untuk wusul (sampai kepada Allah — mencapai Tauhid hakiki
/ iman sejati / Ma'rifat) ialah dengan
selalu menjaga diri supaya berada di atas jalan yang benar, berpegang teguh
kepada hukum Syari'at siang dan malam dan mudawamah (berkekalan) Zikir khafi
(zikir dalam hati) maupun Zikir
Jihar (dengan lisan dengan kuatkan suara zikir). Mudawamah (berkekalan) zikrullah itu
hukumnya FARDHU AIN (wajib) bagi mereka yang mencari keredhaan Ilahi.
[ Sirrul Asrar fi ma Yahtaju Ilayhil
Abrar, Fasal 7 : Zikir]
Imam Junaid Al Baghdadi :
Zikrullah adalah
rukun utama (pokok dan terpenting) dalam ilmu Tasawuf (Toriqat) ini , bahkan
seseorang tidak akan sampai
kepada Allah (Maqam Tauhid yang
hakiki, Ma'rifat) kecuali dengan kekalkan berzikir Allah.”
[Rasail Al Junaid]
Ringkasnya seseorang yang tidak menempuh Jalan
Ma'rifat dengan bimbingan Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq dan amalkan
Zikrullah serta kewajipan lain dengan ikhlas dan sungguh2 menurut kaifiyyat,
syarat2 dan adab2nya, maka tidaklah mereka mencapai keimanan sejati / Tauhid
hakiki / Ma'rifat. Mereka akan kekal sebagai orang awam yang sentiasa di dalam
kesyirikan (syirik khafi) dan kekejian hati.
Setiap orang Salikin yang menempuh jalan kepada
Allah akan di didik dengan Sistem Tarbiyyah Rasulullah ﷺ
ini dengan berbagai peringkat / tingkatan Zikrullah. Semuanya 10 Tingkatan Zikir.
Menurut Toriqat Naqsyabandiah, Salikin dilatih
berzikir dengan Zikir Allah Allah kemudian berserta Zikir La-Ilaha-Illallah. Menurut Disipilin Toriqat Qodiriyyah Syaziliah, Syattariah, Sammaniyyah dan
lain2nya yang Mu'tabar / sahih menurut Ahlus Sunnah, Salikin dididik dengan
Zikir La-Ilaha-Illallah terlebih dahulu sehingga apabila sudah mantap,
maka dilatih dengan Zikir Allah Allah.
(7) Imam Ibn Hajar Al-Haythami Radhiallahu
Anhu:
Beliau adalah
Mufassir, Muhaddith, Imam besar Mazhab
Syafi'e. Mujaddid kurun ke-10 Hijriyyah,
Kata beliau :
"Amalan tersebut
(zikir La-Ilaha Illalla ) perlu
berterusan sehingga kesan zikir menjiwai dirinya dan pada ketika itu lebih
utama bagi salik zikir "Allah Allah". [Miftah Al Falah]
Pokoknya setiap Toriqat yang sahih dari
Rasulullah ﷺ mendidik Salikin dengan Zikir Allah Allah tanpa kecuali. Murid2
yang sangat tebal hijab hatinya, maka lebih utama dilatih dengan Zikir La-Ilaha-Illallah
terlebih dahulu, kemudian masuk amalkan Zikir Allah Allah. Sedangkan bagi
mereka sudah melazimi melakukan Zikrullah dengan lafaz La-Ilaha-Illallah
dan sangat teguh pegangannya pada Syari'at, maka baginya lebih utama Zikir
Allah Allah. Seperti halnya Imam Ghazali Radhiallahu anhu. Beliau bai'at dengan
Mursyid beliau dan melakukan Zikir Allah Allah terus. Toriqat yang diamalkan
oleh Imam Ghazali adalah Toriqat yang diwarisi daripada Sayyidina Abu Bakar
Radhiallahu anhu yang berzikir Allah Allah di dalam hati. Pada hari ini Toriqat
ini dinamai Toriqat Naqsyabandiah.
Salikin (murid pada jalan Ma'rifat) akan dipimpin sedikit demi sedikit, satu
peringkat demi satu peringkat, satu jenis zikir kepada zikir yang lain sehingga
hati dan ruh mereka menjadi suci bersih. Setiap salikin akan diajarkan Zikir
sesuai dengan peningkatan Maqam Keimanannya dari Kurnia Allah dan Petunjuk-Nya.
Firman Allah Ta'ala :
وَٱذۡڪُرُوهُ كَمَا هَدَٮٰڪُمۡ
"Dan berzikirlah
(dengan menyebut) Allah sebagaimana yang ditunjukkan-Nya kepada mu."
[Al-Baqarah (2) : ayat 198]
Berkata AL Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul
Qodir Jilani Radhiallahu Anhu.
"Allah Ta'ala
memberi Petunjuk kepada orang2 yang berzikir dengan Firman-Nya [Al-Baqarah (2) : ayat 198] yang tersebut
seperti di atas, yakni memberi petunjuk pada martabat zikirmu, Rasulullah ﷺ
bersabda : " Kalimat yang terunggul
yang aku ucapkan dan oleh Nabi sebelumku adalah "La Ilaha Illa
Allah". Setiap maqam memiliki
martabat masing2 — jahr (suara / lafaz)
maupun khafi (senyap dalam
hati saja). Orang yang zikirnya zikir
lisan (zikir Jihar ) bererti dia diberi
petunjuk hanya sampai kepada zikir lisan.
Orang yang berzikir dengan zikir khafi (dalam hati), bererti dia di beri petunjuk-Nya
sampai kepada zikir hati. Dan orang yang
zikirnya sampai kepad Zikir Ruh, bererti dia diberi Petunjuk sampai kepada
Zikir Ruh. Selanjutnya kepada zikir khafi dan akhfal-khafi (yang amat tersembunyi), kemudian kembali lagi kepada Zikir
lisan, sebab lisan berfungsi sebagai
pemberi ingatan pada hati terhadap zikir yang di lupakannya.
[Tamat petikan Kitab Sirrul Asrar]
Penjelasan tambahan:
Imam Jilani Radhiallahu anhu menjelaskan kepada
kita (sebagai tafsiran bagi Firman Allah
di atas), bahawa setiap orang Islam akan menerima Petunjuk Allah untuk amalkan
Zikrullah sesuai dengan Keimanannya. Dan mereka wajib amalkan Zikrullah menurut
Petunjuk tersebut.
Orang Islam awam hanya mampu zikir Jihar
(lisan), iaitu Zikir menyebut Kalimah La-Ilaha Illallah atau ismus-Sifat
— nama2 Allah yang lain maka wajib baginya melakukan Zikrullah dengan kalimah2
tersebut. Ertinya seseorang yang hanya
amalkan Syari'at dan belum masuk amalkan Toriqat Rasul dengan bimbingan Mursyid
Pewaris Nabi yang siddiq, hanya mampu
amalkan Zikir Jihar (kuat suara) meski pun dia sudah bergelar "orang
alim" atau "Ulama" sekalipun.
Salikin, iaitu orang yang menempuh Jalan
Ma'rifat dengan Pimpinan Mursyid yang siddiq,
mampu melakukan berbagai tingkatan Zikrullah menurut kelayakannya, maka
wajib baginya melakukan Zikrullah sesuai dengan Kurnia Allah pada dia.
Orang Arifin mempunyai Tingkatan Zikrullah yang
paling tinggi sehingga kepada Zikir Sirr (yang amat tersembunyi), maka Ahli Ma'rifat melakukan Zikrullah sesuai
dengan Maqam nya yang tinggi.
Ertinya tingkatan zikir setiap orang berbeza2
mengikut perjalanan keruhanian yang dia telah tempoh, mengikut
Kurnia Ilahi. Salikin pada permulaan
mendirikan Zikrullah dengan lisan /
lidah / kuat suara. Salikin yang sudah hidup hatinya dengan
Zikrullah, akan menerima Petunjuk Allah untuk melakukan Zikir Allah Allah di dalam
hati, maka Mursyid akan membimbingnya dengan Zikir tersebut. Salikin yang sudah mencapai Tauhid peringkat
yang tinggi akan dilatih dengan Zikir yang lebih tinggi sesuai dengan Kurnia
Allah kepada-Nya. Sekalian rahsia2 Petunjuk ini hanya diketahui oleh Mursyid
Pewaris Nabi yang siddiq.
Dengan penjelasan ringkas ini, fahamilah bahawa
sesungguhnya mereka yang menentang "Zikir Allah Allah" adalah pada
hakikatnya mereka menentang Allah. Jika
demikian adakah penentang ini orang2 beriman?
Renung dan Muhasabah diri...!
Punca Kekeliruan, Penyimpangan dan Kesesatan
Persoalan: Apakah punca utama terbitnya
"fatwa2" menentang Zikir Allah Allah?
Sedangkan Zikir Allah Allah thabit dengan Al-Qur'an, Sunnah dan fatwa
Ulama Mu'tabar? Orang yang keluarkan
"fatwa" sesat ini pula adalah
orang bergelar "mufti" dan "profesor, apa puncanya mereka bertindak demikian?
Puncanya amat banyak, namun ia dapat
dikelompokkan menjadi 4 sebab utama :
Sebab
Pertama : Tidak berpegang kepada Ahlus Sunnah yang benar (tulen)
Pegangan Ahlus Sunnah berhubung dengan Zikir
Allah Allah telah pun kami bentangkan. Berdasarkan Kitabullah, Sunnah Rasul dan
fatwa Ulama Mu'tabar, tidak syak lagi Zikir Allah Allah memiliki keutamaan yang terunggul disebabkan
lafaznya yang Maha Agung, Lafzul Jalalah, dan Kalimat Yang Maha Sempurna Yang
Tiada Tandingannya. Kalimat Yang Meliputi sekalian alam, Kalimat yang menerbitkan
Cahaya Tauhid di dalam hati Mu'min dan Kalimat Rahsia Hadratul Quddus bagi Ahli
Ma'rifat.
Demikian banyaknya Ulama Pewaris Nabi yang
siddiq .... dan termasuk di dalamnya Pewaris Nabi yang bertaraf Mujaddid dan
Mujtahid mengakui Keagungan Zikir Allah, bahkan mereka sendiri merupakan
pewaris kepada Zikir ini, sehingga tiada ruang bagi sesiapa pun menafikannya
apa lagi menentangnya.
Dengan demikian orang2 yang mempersenda dan
menentang Zikir Allah Allah ini tidak
mungkin mereka itu Ahlus Sunnah, sebaliknya mereka adalah golongan sesat yang
terkeluar dari Ahlus Sunnah, meskipun mereka mendakwa diri mereka Ahlus Sunnah
dan cuba menukil kata2 Imam Ahlus Sunnah.
Pada suatu masa dahulu (sekitar tahun 1960an)
mereka hanya merujuk kitab2 Wahhabiyyah iaitu fatwa2 yang dikeluarkan oleh
"mufti2" Wahhabiyyah Arab Saudi. Namun akhir2 ini mereka cuba merujuk
Kitab Ahlus Sunnah dan menukil kata2 Imam Ahlus Sunnah sedangkan semua nukilan
tersebut adalah PALSU dan BATIL kerana mereka merujuk kitab yang sudah dipalsukan
oleh tangan2 Wahhabiyah. Mereka membuang
kandungan asal Kitab Imam Ahlus Sunnah dan tokok tambah mengikut selera nafsu
Wahhabiyyah, maka terbitlah Kitab yang zahirnya kelihatan seperti Kitab Ahlus
Sunnah tetapi hakikatnya versi Wahhabiyyah.
Maka jelas di sini punca penyelewengan dan
penentangan kepada amalan "Zikir Allah Allah" adalah kerana tidak
berpegang kepada Ahlus Sunnah yang benar (tulen) dan terikut2 dakyah musuh2
Ahlus Sunnah.
Sebab kedua :
Mentafsirkan Al-Qur'an dan Hadith dengan aqal, nafsu dan bisikan Iblis
Golongan yang engkar kepada amalan Zikir Allah
Allah, tidak layak mengeluarkan fatwa, Mereka BUKAN Mujtahid. Tetapi oleh kerana mereka mempunyai gelaran
"mufti" atau profesor atau Drs atau Masters atau lain2....mereka
sewenang2 mengeluarkan "fatwa"..."ini halal", "ini
haram", "ini bid'ah sesat",
"ini khurafat".
Beginilah perangai mereka sejak dahulu lagi, sedangkan Allah dan
Rasul-Nya mengancam golongan seperti ini dengan Neraka Jahannam.
Allah Ta’ala berfirman:
وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ
بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلاَئِكَ كَانَ عَنْهُ
مَسْئُولاً
Dan janganlah kamu
mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya
pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta
pertanggunganjawabnya.
[Al-Isra’ : (17) ayat 36]
Allah Ta’ala berfirman:
وَلاَ تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ
أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلاَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللهِ
الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ
Dan janganlah kamu
mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta “ini halal
dan ini haram”, untuk mengada-adakan kebohongan terhadap Allah. Sesungguhnya
orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah tiadalah beruntung.
[An-Nahl (16):
Ayat 116]
Rasulullah ﷺ
bersabda :
"Barang siapa
berkata-kata tentang al-Qur'an (tafsir dan ta'wilkan Al-Qur'an) tanpa ilmu,
maka hendaklah ia menempati tempat duduknya dari neraka"
[Imam Tirmidzi]
Rasulullah ﷺ bersabda:
“Barangsiapa menguraikan Al Qur’an dengan akal
fikirannya sendiri dan merasa benar, maka sesungguhnya dia telah berbuat
kesalahan”.
[Imam Ahmad]
Rasulullah ﷺ bersabda:
"Takutlah kalian
berbicara tentang sesuatu yang berasal dariku melainkan pada apa yang telah
kalian ketahui. Siapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka hendaklah
ia menyimpan tempat duduknya di dalam neraka, Dan barang siapa yang menafsirkan
al-Qur'an dengan akal pikirannya, maka hendaklah ia menyiapkan tempat duduknya
di dalam neraka"
[Imam Ahmad, Tirmizi, Nasai]
Rasulullah ﷺ bersabda:
“Sesiapa yang berdusta atas namaku dengan
sengaja maka hendaklah dia menyediakan tempatnya di dalam neraka”.
[Imam Bukhari, Muslim]
Rasulullah ﷺ bersabda:
"Di dalam agama itu tidak ada pemahaman
berdasarkan akal fikiran, sesungguhnya agama itu dari Tuhan, perintah-Nya dan
larangan-Nya.”
[Imam Thabarani]
Maka inilah puncanya — mereka menolak tafsiran
dan fatwa Ulama Mu'tabar dan memandai2 mentafsirkan Ayat Qur'an dan hadith
berdasarkan pendapat aqal dan nafsu mereka.
Kadangkala mereka mendakwa mereka juga merujuk
"Ulama", namun
"Ulama" yang mereka jadikan sebagai rujukan BUKAN Ulama Ahlus
Sunnah yang Mu'tabar sebaliknya "ulama khawarij" / "Ulama Wahhabiyyah" yang sudah
pasti tiada kelayakan melakukan Ijtihad....!
Sebab ketiga : Tidak mempelajari dan amalkan
Toriqat / Tasawwuf
Sesungguhnya Agama Tauhid yang datang dari
Allah Ta'ala terdiri dari dua bahagian : Zahir dan batin, jasmani dan ruhani,
fiqh dan Tasawwuf, Syari'at dan Toriqat Rasul ﷺ. Kedua2 bahagian ini merupakan kewajipan atas
setiap Muslim.
Berkata Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul
Qodir Jilani Radhiallahu Anhu
"Ada dua macam ilmu yang diturunkan kepada
kita.
Pertama ilmu Zahir, disebut Syari'at.
Kedua
Ilmu batin, di sebut Ma'rifat /
Toriqat
Syari'at untuk jasad kita dan Ma'rifat (yang terbit dari Toriqat) adalah untuk batin. Kedua-duanya WAJIB dipadu
dan dari perpaduannya membuahkan haqiqat. Seperti halnya pohon dan daunnya yang
menghasilkan buah. Sebagaimana Firman-Nya
di dalam Surah Ar Rahman : ayat 19 dan 29".
Dengan ilmu zahir
sahaja, manusia tidak akan mencapai Haqiqat dan tidak akan sampai kepada
Matlamat Ubudiyyah. Ubudiyyah yang benar
dan sempurna hanya akan wujud oleh perpaduan antara ilmu zahir (Syari'at
Rasulullah) dan ilmu batin (Toriqat Rasulullah). Dengan ini dapat
menyempurnakan tuntutan Ma'rifat dan
Ubudiyyah sebagaimana Firman Allah "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ
إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
". (Tidak Aku ciptakan jinn dan
manusia melainkan ubudiyyah kepada-KU)
[Tamat Nukilan dari Kitab Sirrul Asrar]
Syari'at membicarakan Ilmu dan amal berhubung
dengan amalan zahir seperti solat, puasa, zakat, haji, nikah kahwin, muamalah
dll. Toriqat membicarakan ilmu dan amal
ibadah berkaitan dengan hal ehwal hati, ilmu Zikrullah, penyakit2 hati yang
membawa kepada syirik khafi dan mazmumah dan cara2 menyucikannya. Maka amalkan kedua2 bahagian ilmu ini
sekaligus adalah fardhu ain atas setiap mukallaf.
Apabila seseorang hanya amalkan Syari'at (fiqh)
sahaja dan meninggalkan Toriqat (Tasawwuf), maka akan berlaku kepincangan
didalam ibadahnya. Mereka takkan mampu memahami kewajipan sucikan hati dari
syirik (syirk khafi) dan mazmumah
(kekejian hati) . kewajipan Zikrullah,
hakikat Zikrullah, khusyu dalam Ibadah, hakikat ikhlas, hakikat Iman dan
Ubudiyyah.
Imam Malik Radhiallahu Anhu berkata :
مَنْ تفقَّهَ ولم يتصوف فقد
تفسق، ومَنْ تصوَّف ولم يتفقه فقد تزندق، ومن جمعَ بينهما فقد تحقَّق
“Sesiapa yang mempelajari ilmu fiqh tanpa
mengamalkan Tasawwuf, maka dia telah menjadi fasiq. Dan sesiapa yang
mengamalkan Tasawwuf tanpa mempelajari ilmu fiqh, maka dia telah menjadi
zindiq. Dan sesiapa yang menggabungkan antara kedua-duanya, maka dia telah
mencapai kebenaran. ”
[Nukilan di dalam
kitab : Ihya Ulumuddin - Imam Ghazali , Qawaid Tasawwuf - Imam Zarruq,
Risalah Ma'rifat - Tajul Arifin Shaikh Yahya Al
Kholidi Tanwirul Qulub - Imam Amin Kurdi Sirus Salikin - Shaikh Abdus Somad Al
Falimbani]
Inilah punca kebanyakan orang Islam menemui
kesesatan. Mereka mengambil sebahagian Agama (yang zahir sahaja) dan menolak
sebahagian lagi (yang batin / hati). Mereka tidak sedar penolakan dan
penentangan mereka pada hakikatnya menentang Allah dan Rasul-Nya.
Sebab ke-empat :Tidak Berguru kepada Mursyid
Pewaris Nabi yang siddiq
Yang keempat ini adalah sebenar2 punca yang
membawa kepada kepincangan dan kebinasaan orang Islam. Iaitu mereka tidak
mempunyai seorang Pemimpin Rabbaniyyah yang menunjukki mereka jalan kebenaran
dan menjauhkan mereka dari jalan2 kebatilan dan kesesatan. Akibatnya sebahagian orang Islam terjatuh
kepada fahaman2 batil dan sesat. Wal Iyazubillah.
Yang dikatakan Pemimpin Rabbaniyyah adalah
insan2 sejati pilihan Allah, yang telah disucikan ruh mereka, dan dikuatkan
dengan beberapa keistimewaan khusus dari Allah sehingga mereka layak memimpin
mereka kepada Ketuhanan dengan selamat.
Firman Allah :
ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا
ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ
وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ
هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ
“Kemudian Kami
jadikan Al-Kitab (Al-Quran) itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari
kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada
dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran) dan di antaranya
ada yang bersikap sederhana dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang
lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah
kurnia yang besar (dari Allah semata-mata).
[Faathir (35) : Ayat 32]
Menurut
tafsiran Ulama Ahlus Sunnah yang
dimaksudkan dengan “Kitab” adalah
Al-Qur’an, dan maksud ayat Allah “yang
Kami pilih dari kalangan hamba2 Kami” adalah ditujukan kepada Mursyid Pewaris Nabi yang benar2 kenal Allah
dan mencapai martabat Tauhid yang hakiki pada Maqam Tauhid Maqam Mukasyafah
Zat.
Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul
Qodir Jilani Radhiallahu anhu:
“Orang2 yang berilmu dan hikmah (Mursyid / Ahli Ma'rifat) adalah hamba Allah
yang sejati yang di- pilih-Nya untuk menerima “Risalah-Risalah dari pengajaran-Nya”. Allah melimpahkan mereka ilmu dan hikmah dan
dengan ilmu hikmah itulah mereka menjadi manusia yang lebih tinggi darjatnya
dari manusia lain. Mereka berhubung dengan Nabi melalui perasaan yang halus dan
dengan aqal yang bijaksana. (Kehalusan Ma’rifat Ilahiyyah atau disebut
juga kasyaf Ilahiyyah). Allah memuji mereka yang memiliki ilmu
Hikmah dengan Firman-Nya :
ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ
ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم
مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ
ٱلۡڪَبِيرُ
[Tamat
nukilan kitab : Sirrul-Asrar Fi-ma-Yahtaju Iyahil-Abrar]
Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul
Qadir Jilani رضي الله عنه:
Takabbur, kemunafikan
dan ego, adalah panah syaitan yang tertuju pada hati kamu. Kamu perlu siapkan satu strategi
mempertahankan diri dari serangan2 ini.
Formula strategi tersebut telah di- terangkan dan telah dibuktikan oleh
Mashaa'ikh (guru-guru Mursyid). Kamu perlu mendengar baik2 arahan mereka dan mematuhinya. Mereka akan
pimpin kamu pada jalan Allah kerana mereka telah pun melalui jalan
tersebut. Mintalah pada mereka nasihat2
berkenaan nafsu2 (yang rendah dan jahat),
dan kelemahan2 lainnya, kerana
mereka juga pernah mengalami kesulitannya dan menghadapi kesan akibat darinya. Mereka sangat sedar dan mengetahui bahaya dan
ancaman dari nafsu2 kejahatan. Mereka
telah menempuh jalan yang panjang memerangi (nafsu2 tersebut) dengan demikian
mereka boleh menghalang, mengawal dan mengalahkan semua kejahatan itu.
[Fathur-Rabbaniy Wa Faid ar -Rahmaniy]
Imam Fakhruddin Ar-Razi رضي الله عنه:
“Seorang murid tidak
memiliki jalan untuk sampai ke maqam-maqam hidayah (Iman, Taqwa, Tauhid yang murni)
dan mukashafah, kecuali dia mengikuti Mursyidnya yang menunjukkannya ke
jalan yang lurus serta menghindarkannya dari titik2 kesalahan dan jalan yang
sesat.”
[Tafsir Mafatih Al-Ghaib]
Berkata Imam Ghazali :
“Murid memerlukan
seorang Mursyid atau guru keruhanian yang dapat diikutinya, agar dia
menunjukkannya ke jalan yang lurus. (jalan benar yang diredhai Allah). Jalan agama sangatlah samar, (tak dapat
bezakan haq dan batil, benar atau salah) dan jalan-jalan syaitan sangat banyak
dan jelas (terbuka luas untuk dimasuki oleh siapa sahaja) Oleh kerana itu, jika seseorang yang tidak
mempunyai Shaikh (Mursyid) yang membimbingnya,maka pasti syaitan akan
mengiringnya (memimpin dan memujuknya) menuju jalannya.
[Ihya Ulumuddid Bab Ilmu]
Berkata Imam Al-Ghazali رضي الله عنه:
“Diantara hal yang
wajib bagi seorang salik yang menempuh jalan kebenaran adalah dia wajib
mempunyai seorang Mursyid dan pendidik spiritual yang dapat memberinya petunjuk
dalam perjalanannya serta melenyapkan akhlak2 yang tercela dan menggantinya
dengan akhlak2 yang terpuji.”
[Ihya Ulumuddin]
Bukti2 penyelewengan dan kesesatan manusia
Muslim akibat tidak berguru kepada Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq amat banyak. Di antaranya yang menjadi pengajaran yang
paling berkesan kepada seluruh Ummat adalah :
72 golongan yang telah jatuh kepada kesesatan adalah mereka yang tidak
mempunyai Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq sebagai Pemimpin mereka kepada
Ketuhanan.
Ulama fiqh yang paling hebat sekalipun wajib
merendahkan diri kepada Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq bagi memperoleh
keselamatan Agamanya kerana mereka tak kenal bisikan2 Iblis yang sangat halus
yang penuh tipu daya. Mereka tak dapat bezakan seruan haq dengan seruan batil
dari iblis dan kuncu2nya. Mereka tak dapat bezakan cahaya Ketuhanan dengan
pancaran kegelapan Iblis kerana keduanya kelihatan hampir serupa. Mereka tidak mempunyai hubungan keruhanian
dengan Allah Ta'ala kerana hati mereka terhijab dengan hijab kesyirikan (syirik
khafi) dan mazmumah (kekejian) yang amat tebal. Mereka tidak mendapat pimpinan
Junjungan Rasulullah ﷺ kerana mereka tidak kenal ruhaniyah Rasulullah ﷺ.
Akibat dari semua ini, mereka sentiasa terdedah
kepada bisikan nafsu kejahatan dan bisikan halus Iblis, maka sekalian fatwa
mereka terdedah kepada kebatilan dan kesesatan.
8.0 Kemusykilan dan Jawapan
========================
Persoalan 1:
Mengapakah perlu rujuk kitab Ulama Mu'tabar
untuk amalkan Zikrullah? Bukankah mudah
saja amalkan ikut Qur'an dan Hadith sahaja?
JAWAPAN
Ungkapan2 berikut ini sudah lama tersebar di kalangan
Ummat Islam, iaitu sejak bangkitnya doktrin wahhabiyyah / najdiyyah / kaum muda
di Arab Saudi pada kurun ke 12 Hijriyyah.
"kami rujuk Al-Qur'an dan Hadith saja,
kami tak rujuk kitab Ulama"
"Ikut Qur'an dan Hadith saja selamat
kerana Ulama banyak silap"
"Ikut terus Rasulullah dan sahabat saja,
jangan ikut Ulama"
Semua jenis ungkapan ini hanya menunjukkan
kejahilan mereka di dalam memahami Agama. Mereka tertipu dengan khayalan mereka
sendiri kerana yang sebenarnya mereka semua mengikut Ulama ; sejak lahir sampai
mati.
Semua orang Islam memerlukan Ulama untuk
menunjukki mereka jalan lurus / jalan kebenaran. Semua orang Islam memerlukan Ulama untuk
mengetahui hukum hakam Agama, tahu berkenaan halal haram, tahu berkenaan
Ketuhanan dan rukun Iman dan cabang2nya, tahu cara2 mengerjakan Ibadah,
muamalah dll urusan kehidupan. Tanpa
Ulama, tak mungkin mereka amalkan Islam, bahkan mereka akan tinggal di dalam
kefasikan atau kekafiran. Wal
Iyazubillah.
Belum faham? Baca seterusnya....
Pertama:
Bagaimanakah kamu mengerjakan solat? Bukankah kamu merujuk kitab Ulama?
Bagaimanakah kamu berpuasa, zakat dan
haji? Bukankah kamu merujuk kitab Ulama?
Bagaimanakah cara kamu nikah kahwin, jima'
dengan isteri menurut ketentuan Hukum?
Bukankah kamu merujuk kitab Ulama?
Kedua :
Setiap amal ibadah di dalam Islam mempunyai
Hukum, Syarat, Peraturan, kaifiyyat (cara) dan adab2 yang tersendiri... BUKAN diamalkan sesuka hati atau mengikut
nafsu. Misalnya solat mempunyai Syarat,
Rukun, dan adab2nya yang tersendiri.
Demikian juga Puasa, Zakat, Haji, Nikah kahwin, jual beli dll semuanya
ada peraturan, syarat dan adab2nya masing2.
Dari mana datangnya
semua macam hukum-hakam, peraturan, syarat dan adab2 ini?
Siapakah yang menyusun semua perkara ini?
Misalnya siapakah yang menyusun rukun 13 di dalam
solat dan rukun mengambil wudhu?
Siapakah yang menyusun syarat Haji, wajib Haji?
Siapakah yang menyusun peraturan dan
syarat2 zakat?
Siapakah pula yang menyusun hukum tajwid, cara2
menyebut huruf satu persatu sehingga kamu dapat membaca Al-Qur'an dengan tepat
menurut kehendak Allah ?
Bukankah semua ini diterangkan oleh Ulama
Mu'tabar di dalam Kitab2 mereka? Tidakkah
kamu merujuk Kitab Ulama bagi mengetahui syarat, peraturan, cara2 dan adab2
ketika amalkan suatu ibadah atau muamalah ?
Ketiga:
Setiap suatu pekerjaan dalam kehidupan ini
mempunyai pakarnya. Manusia mempelajari
suatu daripada pakarnya.
Hamba2 Allah yang pakar dan Arif di dalam hal
Ehwal Agama adalah Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq. Mereka mewarisi Nabi zahir dan batin. Di kalangan Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq,
terdapat Mursyid2 yang diKurniakan Ilmu yang tinggi sehingga layak menjadi Mujtahid,
iaitu mereka yang layak istimbat hukum dari Al-Qur'an dan Hadith.
Merekalah yang mahir mengetahui syarat, peraturan dan adab2nya serta rahsia2
halus yang berhubung dengan Ketuhanan. Mereka mengambil dalil2 Al-Qur'an dan
Sunnah lalu menyusun sekalian peraturan, syarat, rukun dan adab2 bagi setiap
Ibadah didalam Agama bagi memudahkan orang Islam mengamalkannya dengan sempurna
zahir dan batin menurut Kehendak Allah Ta'ala.
Maksud di sini tanpa merujuk kepada Ulama Mujtahid,
iaitu merujuk kitab2 mereka, siapa pun takkan mampu melakukan apa jua ibadah.
Bahkan mereka akan hidup di dalam kekafiran
kerana tidak mengetahui rukun Iman, Syarat2 Iman dan penjelasan2
berkenaan Tauhid.
Persoalan 2:
Kitab Ulama yang mana menjelaskan Bab
Zikrullah?
JAWAPAN
Sekalian Fatwa Ulama Mu'tabar berkenaan hokum-hakam
Agama dan fatwa2 mereka terhimpun di dalam kitab2 mereka mengikut disiplin ilmu
masing2 yang tersendiri.
Misalnya Ilmu berkenaan solat, puasa, zakat,
haji, muamalah, nikah kahwin, da'wah, hudud, ta'zir, qisas, pemerintahan Negara
dll dihimpunkan ke dalam kitab Fiqh.
Ilmu berkenaan Ketuhanan dan KeRasulan dan
keseluruhan rukun Iman dihimpunkan ke dalam Ilmu Usuluddin.
Ilmu berkenaan hati, penyakit hati, syirik
khafi, mazmumah, nafsu2 jahat dan cara2 sucikan hati semuanya dihimpunkan
kedalam Kitab Tasawwuf.
Apabila seseorang ingin mengetahui sesuatu
hukum dan cara2 melaksanakannya maka wajib baginya merujuk kitab2 Ulama menurut
bidangnya masing2.
Di dalam hal yang dibincangkan sekarang
"Zikrullah" dijelaskan oleh Ulama Mujtahid didalam Kitab
Tasawwuf. Ilmu Zikrullah ini tidak
dihuraikan di dalam kitab Fiqh atau kitab usuluddin atau kitab Hadith atau
kitab2 lainnya.
Ulama Mujtahid telah melakukan ijtihad
menghimpunkan sekalian hal ehwal berhubung dengan Zikrullah, peraturannya,
syarat2nya dan cara2 melaksanakan "Zikrullah", di dalam kitab
Tasawwuf / Toriqat. Dengan demikian
mereka yang ingin mengetahui dasar2 Zikrullah dan huraiannya wajib merujuk
Kitab Tasawwuf / Toriqat. Bukan merujuk
kitab yang tiada mengena dengan Zikrullah lalu membuat andaian dan
"fatwa" sendiri. Ini
kebinasaan.
Persoalan 3:
Mengapakah dilarang tafsir sendiri Al-Qur'an
dan Hadith dan mengapakah diperintah mengikut Tafsir / Ta'wil Ulama Mu'tabar
dan fatwa2 mereka sahaja?
JAWAPAN
Al-Qur'an dan Hadith Rasulullah ﷺ adalah dua gedung Ilmu yang amat besar, lautan yang tidak
bertepi, khazanah keilmuan yang tidak akan kering ilmunya sampai Qiamat. Setiap
ayat Qur'an dan Hadith mempunyai makna2 yang zahir dan juga yang
tersembunyi. Sebahagian besar Perintah
Allah dan Rasul-Nya memerlukan tafsiran atau takwilan, tak mungkin difahami
oleh orang awam. Tafsiran bagi setiap ayat Qur'an atau Hadith hanya difahami oleh Ulama Mujtahid. Dengan demikian orang yang belum sampai
kepada taraf Mujtahid, diharamkan mentafsir Al-Qur'an atau Hadith Nabi.
Mereka yang dikatakan Ulama Mujtahid
adalah Ulama Mu'tabar yang sudah sampai keilmuan yang amat tinggi sehingga
layak mentafsirkan Al-Qur'an dan Hadith Nabi.
Mereka mahir di dalam setiap ilmu Syari'at — hafal Qur'an, hafal 300,000
Hadith, mahir di dalam ilmu tafsir, mahir di dalam mustolah Hadith, mahir di dalam
ilmu nahwu, sarf, mantiq, bayan, badi', sirah dll. Mereka juga sudah mencapai
keilmuan tinggi pada sisi Ma'rifat — mengenal Allah dengan sesungguhnya serta
di dalam pimpinan ruhaniyah Rasulullah ﷺ. Mereka hanya mentafsir Al-Qur'an dan Hadith
menurut Kehendak Allah, BUKAN menurut kehendak peribadi, BUKAN kerana turutkan
nafsu, BUKAN bisikan Iblis, BUKAN menurut kemahuan pemerintah atau lainnya.
Hal demikian berbeza sama sekali dengan
"ulama dunia" atau "ulama
as-su' atau "ulama fasiq "
dari "ulama sesat " dari
kalangan Wahhabiyyah (khawarij), mujassimah, mu'tazilah, jabariyyah dll....yang
mentafsirkan Al-Qur'an dengan aqal pemikiran sendiri atau bisikan nafsu atau
Syaitan sedang mereka tidak menyedarinya.
10.0 Rumusan:
============
Pertama:
Amalan Zikrullah atau "Zikir Allah",
atau "Zikir Allah Allah" adalah berdasarkan Kitabullah dan Hadith
Rasulullah ﷺ sebagaimana diterangkan oleh sekalian Ulama Ahlus Sunnah yang
terpercaya sehingga tiada ruang bagi siapa pun menafikannya atau
mengengkarinya. Mereka yang pernah menyindir, menghina, mempersenda dsb, WAJIB
TAUBAT dengan TAUBAT NASUHA...!
Kedua :
Zikir Allah adalah Ibadah teragung yang
diwajibkan oleh Allah ke atas setiap orang beriman. Cara2 melaksanakan Ibadah
Zikrullah menurut peraturan, Syarat, kaifiyyat dan adab2nya dihimpunkan di dalam
Kitab Tasawwuf / Toriqat oleh Ulama Mujtahid. Barangsiapa ingin mengetahui dasar2nya,
jenis2 Zikir, tingkatan Zikir dll maka wajib merujuk kitab Tasawwuf / Toriqat
dengan bimbingan Mursyid yang siddiq.
Ketiga :
Menurut keterangan Hadith yang disyarahkan oleh
Ulama Mu'tabar, di antara tanda2 orang beriman, berhubung dengan Zikrullah
adalah mereka berzikir dengan zikir yang banyak. Ada pun orang islam yang
mengaku Islam tetapi sedikit zikirnya atau malas berzikir adalah tanda2 wujud
kemunafikan di dalam hati.
Keempat :
Dalil dan hujjah2 berkenaan "Zikir Allah
Allah" di dalam Kitabullah, Hadith dan Fatwa Ulama Mu'tabar sudah lebih
dari cukup bagi menolak dakyah orang2 yang mengengkarinya.
Kelima:
Al-Qur'an dan Hadith Rasulullah ﷺ adalah dua gedung Ilmu yang amat besar, lautan yang tidak
bertepi, khazanah keilmuan yang tidak akan kering ilmunya sampai Qiamat. Setiap
ayat Qur'an dan Hadith mempunyai makna2 yang zahir dan juga yang
tersembunyi. Tafsiran bagi setiap ayat
Qur'an atau Hadith hanya difahami oleh
Ulama Pewaris Nabi bertaraf Mujtahid. Dengan demikian orang yang belum sampai
kepada taraf Mujtahid, diharamkan mentafsir Al-Qur'an atau Hadith
Nabi. Orang yang berani berkata
"ini halal", "ini haram", "ini bid'ah
sesat", "ini khurafat", "ini kafir" dsb berdasarkan
pendapatnya sendiri adalah orang2 yang diancam dengan Neraka Jahannam. Bahkan
segala tuduhan batilnya akan terbalik dan terkena kepada dirinya sedang dia tak
sedar. Wal Iyazubillah
Keenam :
Setiap orang beriman diwajibkan mengikut
Al-Qur'an, Hadith dan fatwa Ulama Mu'tabar di dalam menjalankan Agama. Oleh kerana kebanyakan orang Islam tidak mempunyai
kemampuan memahami rahsia2 Zikrullah, cara2nya, syarat dan kaifiyyatnya, maka
wajib bagi mereka mengikut sahaja fatwa Ulama Mu'tabar.
Ketujuh:
Orang2 Islam awam (termasuk cerdik pandai
Agama) yang mendakwa mereka ikut Qur'an dan Hadith sahaja, serta menolak Ulama
Mu'tabar adalah golongan yang tertipu dengan bisikan Syaitan. Hakikatnya mereka
tak mampu membersihkan punggung mereka sendiri pun tanpa merujuk cara2nya di dalam
Kitab Ulama Mu'tabar.
لْحَمْدُلِلّهِ الَّذِيْ أَنْعَمَنَا
بِنِعْمَةِ اْلإِيْمَانِ وَالْمَعْرِفَة
وَالْاِسْتِقاَمَةَ عَلَى
الشَّرِيْعَةِ وَالطَّرِيْقَةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اَللّه عَلَيهِ وَسَلَّم
اَللَّهُمَّ صَلِّ
وَسَلِّمْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْفَاتِحِ لِمَا أَغْلَقَ الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ
اَلنَّاصِرِ الْحَقِّ بِالْحَقِّ الْهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ الْمَسْتَقِيْمِ
وَعَلىَ آلِهِ وَصَحْبِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ
الْعَظِيْمٌَ
- Selesai -
___________________________
Tausiah:
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid, Silsilah Naqsyabandiah
Al-Kholidiyah
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
🌸🌻🌻🌻🌸🌸🌻🌻🌻🌸🌸🌻
No comments:
Post a Comment