HAKIKAT IKHLAS (2)

Susunan

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Pada siri yang lalu, kita telah melihat 'orang merasa sudah ikhlas"  sebenarnya belum ikhlas lagi kerana hakikat ikhlas yang murni menuntut seseorang lepas bebas daripada "keakuan diri".  

Sebagaimana gambaran awal sebelum ini, kita maklum ikhlas bergantung @ berkait rapat dengan Tauhid yang murni. Orang yang berasa dia sudah ikhlas, masih melakukan syirik khafi  kerana  ada keakuan diri.   - mempersekutukan Allah pada af'al-Nya menyebabkan TAUHID nya terjejas. Apabila TAUHID yang murni terjejas, maka cacatlah ikhlas yang hakiki.

Susah faham?

Mari kita sambung dengan huraian Ikhlas hakiki yang diperoleh seseorang pada Jalan Ma'rifat Ketuhanan.  peringkat Salikin


IKHLAS PERINGKAT SALIKIN
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Ikhlas bagi hamba2 Allah yang pada Ma'rifat Ilahiyyah  adalah tiga Tingkatan. Ketiga2 tingkatan Ikhlas ini adalah  di perolehi sesuai dengan pencapaian  Tauhid nya yang murni.

🍁 (1) Ikhlas pada Tingkatan Tauhid Af'al

🍁 (2)  Ikhlas pada Tingkatan Tauhid Asma'

🍁 (3) Ikhlas pada Tingkatan Tauhid Sifat


Penjelasan :
~~~~~~~~

Tiga Tingkatan Ikhlas Salikin ini adalah bagi mereka2 yang menelurusi jalan Ma'rifat Ketuhanan menurut  adab dan syarat2nya di bawah bimbingan seorang Shaikh /Mursyid yang telah menerima ijazah daripada Gurunya yang mempunyai Silsilah Nabi (susur galur penerimaan Ilmu dari guru kepada guru tanpa putus).

Si salik  (murid yang berjalan di jalan Ma'rifat Ketuhanan) dibimbing melalui beberapa peringkat zikir, muraqabah  (merenung Hakikat Ketuhanan) dan mushahadah  (melihat Hakikat Ketuhanan) berperingkat-peringkat sehingga datang pembukaan Allah Ta'ala ke dalam hati mereka kepada pintu2 Ma'rifat (baca pintu2 Tauhid).

Tingkatan pertama TAUHID yang murni adalah disebut TAUHID Af'al, iaitu mengEsakan Allah pada sekalian Af'al-Nya. Pada peringkat ini cahaya Af'al Allah akan menerangi hati si salik. Ketika cahaya Af'al Allah menyelubungi hatinya, dia melihat sekalian perbuatan Allah ke atas makhluk-Nya.  Dia (si salik) melihat bagaimana Allah Ta'ala mengatur seluruh Alam tanpa sekutu.  Dia melihat melalui cahaya hati.....   melihat peredaran planet2, bintang, bulan, matahari, langit, awan semuanya digerakkan oleh Allah Ta'ala (pada hakikatnya). Dia melihat haiwan dan tumbuh2an bahkan sekalian makhluk yang melata di bumi maupun di langit sekaliannya di dalam aturan Allah. Dia melihat diri dia sendiri dan amal  semuanya di dalam genggaman Allah.  Maka lemahlah dirinya, lalu berkata lah si salik ini....

لا حول ولاقوة إلا بالله

Tiada daya upaya melainkan dengan Allah...

Inilah TAUHID AF'AL, Tauhid yang suci murni yang diperoleh melalui Jalan Ma'rifat  yang murni tanpa sedikitpun syirik di dalamnya.

Si salik yang sampai kepada Tingkatan Af'al Allah melihat sekalian perbuatan Allah ke atas dirinya dan sekalian makhluk ciptaan-Nya. Dia melihat dengan ainul basirah  (mata hatinya) setiap ibadahnya sebagai Kurnia Allah Ta'ala dan semata2 Kurnia-Nya tanpa sekutu dengan suatu apa pun. 

Ketika dia mengangkat takbiratul ihram untuk solat, dia melihat Anugerah Allah kepada untuk melakukan solat!

Ketika dia ruku', dia melihat anugerah Allah kepadanya untuk ruku' kepada Allah.


Ketika sujud dia melihat anugerah Allah kepadanya untuk sujud di hadapan Rabbul Jalil, Tuhan Yang Maha Perkasa Yang Tiada Tuhan Melainkan Dia!   

Ketika bersedekah tiada yang dilihatnya melainkan Ni'mat Allah pada dirinya untuk bersedekah.

Ketika berda'wah, berjihad bahkan segala amal ibadah lain tiada terpaling pandangannya melainkan melihat ia sebagai Ni'mat, Rahmat dan Anugerah Allah untuk menyempurnakannya.

Sebagaimana kata Guru2 Ahli Ma'rifat kita,  Inilah dia permulaan TAUHID yang murni tanpa sedikitpun syirk di dalamnya.  Dan di sini juga lahirnya permulaan  IKHLAS yang murni dan hakiki. 

Perhatikan  baik2 sekali lagi....!


Pada peringkat ini sucilah hatinya (salikin) daripada sekalian aghyar (selain Allah), bersih hatinya daripada sifat2 keji, dan bebas daripada syirik khafi.  Ketika hamba Allah melihat dirinya tiada daya upaya melakukan sesuatu melainkan Allah dengan Kemurahan-Nya, dan tiada lagi cita2 lain selain Allah ketika melakukan Ibadahnya, maka inilah permulaan ikhlas yang benar, tanpa sedikit pun mempersekutukan Allah di dalam niatnya! 

Sebagai suatu perbandingan..... Jika anda melihat sebelum ini, orang2 pada tingkatan awam tidak terlepas daripada mempersekutukan ALLAH di dalam niatnya, sama ada mempersekutukan kerana menuntut syurga atau kerana melihat dirinya mempunyai daya upaya. Di sini, pada diri orang yang telah disucikan hatinya sehingga terbit Tauhid yang benar, tiada lagi cita2 selain Allah, tiada lagi melihat dirinya mempunyai daya upaya melainkan hanya Allah Yang Berkuasa di atas setiap sesuatu. Dia melihat dirinya tidak mampu untuk berdiri melainkan dengan Anugerah Allah. Ini maqam permulaan kesucian hati, kesucian Tauhid dan kemurnian niat yang ikhlas! 


IKHLAS DAN TAUHID PENGHAYATAN HATI DAN RUH
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Pada saat anda dikurniakan oleh Allah cahaya Tauhid yang murni di dalam hati, anda tidak lagi memandang wujud upaya diri anda untuk melakukan ibadah. Anda lemah daripada mengakui wujud kemampuan diri untuk melakukan Ibadah. Seluruh jiwa dan perasaan anda karam di dalam melihat anugerah Allah kepada anda untuk melakukan ibadah - untuk melakukan takbiratul irham, ruku' dan sujud!  Lalu anda berkata :

Tiada daya upaya melainkan Allah! 

Apabila suasana kesucian ini menyelubungi hati, anda akan merasai ketenangan di dalam ibadah. Suatu ketenangan yang tidak anda merasai sebelumnya.  Maka inilah permulaan ikhlas, tiada lagi penyekutuan di dalam niat mengerjakan  amal ibadah....!

Dengan demikian  akan tuntutan Allah...

وَمَآ أُمِرُوۤاْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ  

"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya,"

Ini suatu penegasan penting, jika kalian sudah faham....!

TAUHID dan IKHLAS yang diperoleh melalui mujahadah pada jalan Ma'rifat ini bukan suatu angan2, bukan teori pemikiran aqal, bukan andaian sangkaan, bukan juga suatu yang digagahi (dipaksa2) pada anggota.  Tetapi ianya adalah benar2 sebuah  PENGHAYATAN HATI dan RUH.

PENGHAYATAN HATI dan RUH adalah suatu Ni'mat Anugerah Allah yang tidak ternilai harganya. ...!

Ini sudah tentu jauh bezanya dengan hamba2 Allah yang masih berpegang kepada TAUHID berdasarkan pemikiran aqal dan keterangan dalil semata2.  Mereka yang hanya beriman berdasarkan pemikiran aqal yang terbatas sentiasa didatangi  syak, zonn dan waham. Mereka juga belum dapat bebaskan diri daripada syirik2 khafi yang menyelubungi hati mereka.  Pada satu2 masa mereka cuba gagahi dengan pemikiran tetapi selalu tewas.


IKHLAS  MURNI BERIRINGAN DENGAN  TAUHID YANG MURNI
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Dari huraian di atas faham lah kita wujudnya kaitan rapat antara TAUHID yang murni (yang bebas dari syirik khafi)  dengan IKHLAS yang murni, tanpa sesuatu niat lain bersertanya...

✨🕌✨Firman Allah ini....

 
وَمَآ أُمِرُوۤاْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ  

"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, "

Kata Ibnu Abbas mentafsirkan ayat ini.....

" Kalam Allah  "mukhlisin"  (ikhlas di dalam perintah Allah di atas)  adalah  " Tauhid yang murni"

Di sini Ibn Abbas telah menunjukkan bahawa yang dimaksudkan dengan "ikhlas yang murni, yang hakiki" dan yang dituntut oleh Allah adalah pancaran "Cahaya Tauhid" yang hadir di dalam hati hamba2 Allah yang suci bersih hatinya! Maka benarlah  huraian hakikat Ikhlas sepertimana yang diselami dan dikemukakan  oleh para Ulama Arifin dengan Tafsiran Ibn Abbas.


SIAPAKAH  YANG BERHAK MENCAPAI IKHLAS SERTA TAUHID INI?
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Semua orang Islam yang beriman berhak mencapai tingkatan Ikhlas hakiki ini, bahkan adalah menjadi kewajipan mencarinya dengan mujahadah menurut jalan Ma'rifat.  Dan ini tidak dapat dicapai melainkan melalui pimpinan seorang Guru Ma'rifat yang benar2 memahami selok-belok jalan keruhanian menurut pegangan Ahlus Sunnah Wal Jammah.

Sebab itulah sekalian Imam2 kita menetapkan bahawa adalah menjadi kewajipan bagi setiap muslim mencari Shaikh untuk memimpinnya pada jalan Ketuhanan.  Sebagaimana Rasul memimpin sahabah untuk mencapai nilai2  Tauhid dan Ikhlas yang hakiki, demikianlah para Shaikh memimpin ummat pada jalan Ketuhanan bagi maksud yang sama.  Tetapi hendaklah dipastikan Shaikh itu benar2 seorang Shaikh yang menepati syarat2 Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Jalan Ahlus Sunnah Wal Jamaah (yang benar)  ini telah dipelopori oleh Sahabat Khulafa Ar-Rasyidin dan kemudian diberi nafas baru oleh Auliya Allah ternama seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar,  Imam Hassan Al Basri,  Imam Jaafar Siddiq, Imam Sufyan Ath-Tahwri, Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Shafie, Imam Hambali, Imam Junaid Al-Baghdadi, Imam Jilani, Imam Ghazali, Imam Ibnu Arabi, Imam Sazili, Imam Ibn Atho'Illah, Imam Sayuthi, Imam Ibn Hajar Al Haitami, Imam Rofie, Imam Nawawi, Imam Al Haddad dan lain2nya yang seangkatan dengan mereka.....  Moga Allah Ta'ala meredhai mereka semuanya.  

Inilah Imam2 yang WAJIB kita jadikan neraca dan contoh tauladan bagi menentukan suatu kebenaran atau kepalsuan sepanjang jalan ummat ini. 

Awasilah dari terikut2 dengan mereka2 yang menyamar sebagai Ahlus Sunnah dari kalangan Wahhabiyyah @ Najdiyyah @ Mujassimah @ Khawarij dan seperti mereka. Demikian juga jauhi dari golongan2 keruhanian ilmu kebatinan sesat,  Golongan Falsafah Asmaul Husna tersesat dan Sufi Palsu.  Mereka ini hanyalah hasil tipu daya Iblis untuk memesongkan dari jalan kesucian Allah dan Rasul-Nya. 

IKHLAS PADA TINGKATAN TAUHID LEBIH TINGGI
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Ikhlas pada tingkatan Tauhid Asma', Tauhid Sifat dan Tauhid Zat, Ikhlas Arifin tidaklah dibincangkan di sini kerana ianya sangat rumit dan tak sesuai pada forum umum.  

Jika kalian dapat memahami Ikhlas pada TAUHID Af'al dan kemudian bersungguh2 mujahadah menurut syarat2nya sehingga dapat mencapai ikhlas yang murni itu, maka ini terlebih tinggi nilainya dari dunia dan se isinya.    Ikhlas peringkat2 lebih tinggi akan nyata dengan sendiri apabila seseorang sampai destinasinya. 

Wallahu A'lam

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

🌴🍁🍁🍁🍁🌴🌴🍁🍁🍁🍁🌴

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...