A4: KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF-TORIQAT (10)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF-TORIQAT 

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


SIRI 31 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.8 Dalil Tasawwuf di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

sambungan ...


✨🕌✨Dalil 28: Firman Allah :

إِنَّ ٱلنَّفۡسَ لَأَمَّارَةُۢ بِٱلسُّوٓءِ 

"Sesungguhnya nafsu ammarah itu sentiasa menyeru kepada kejahatan..." 

[Yusuf (12) : ayat 53]


✨🕌✨Dalil 29: Firman Allah :

  أَرَءَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلاً

“Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya jangan sesat?  

[Al-Furqan,  (25) : 43 ]


✨🕌✨Dalil 30: Rasulullah   ﷺ  bersabda:

 "Sejahat-jahat musuh kamu ialah nafsu kamu sendiri yang berada antara dua rusuk kamu.  (di dalam dada) 

[Imam al-Baihaqi]


✨🕌✨Dalil 31: Rasulullah   ﷺ  bersabda:

“Para mujahid adalah orang yang berusaha menentang dirinya (nafsu kejahatan) sendiri” 

[Imam Tirmizi]


✨🕌✨Dalil 32: Rasulullah   ﷺ  bersabda:

"KIta kembali dari jihad kecil kepada jihad besar.  Para sahabat bertanya, apakah jihad besar itu ya Rasulullah?",,  Baginda menjawab, "Jihad melawan nafsu"

[Imam Baihaqi]


✨🕌✨Dalil 33: Rasulullah   ﷺ  bersabda:

أَفْضَلُ الْجِهَادِ أَنْ يُجَاهَدَ الرَّجُلُ نَفْسَهَ وَ هَوَاهُ

"Jihad yang paling utama adalah seseorang berjihad melawan dirinya dan hawa nafsunya"

[Imam Abu Nu'aim,  Imam Ad Dailami]


Dalil 28 — 33 adalah hujjah berkenaan hal nafsu² kejahatan yang membawa kerosakan kepada manusia umumnya dan Muslim khasnya.   Sifat asal kesemua nafsu² adalah "kejahatan"  kecuali nafsu² yang di- didik dan dipimpin dengan kebaikan wahyu oleh Guru yang arif yang sebenar mengenal Allah. 


Beberapa fakta penting darihal nafsu :

(1) Nafsu adalah unsur latif (unsur halus) dindalam diri setiap manusia yang wujud bersama kejadiannya di dalam janin.

(2) Nafsu di dalam diri manusia tidak boleh dibuang, kerana ianya sebati bersama manusia.  Di dalam maksud yang lebih mendalam, nafsu diterbit dari wujudnya ruh idhafi  (ruh kehidupan)

 (3) Nafsu²  wujud / bercengkam  pada 7   lataif (jisim halus di mana diletakkan medan zikir)  di dalam diri manusia — lima pada dada, satu pada dahi, satu pada pusat

(4) Nafsu terbahagi kepada dua :  

Pertama :  Nafsu yang bersifat baik yang  menyeru kepada kebaikan dan ketaatan. 

Kedua :    Nafsu bersifat  jahat yang menyeru kepada kejahatan dan keengkaran.

(4) Kesemua nafsu jahat  menyeru kepada syirik,  menerbitkan sifat² mazmumah (sifat tercela), dan bawa manusia kepada kelalaian dari mengingat Allah.

(5) Tingkatan seruan nafsu berbeza² :

Pertama       :       menyeru kepada dosa² kecil

Kedua         :        menyeru kepada dosa² besar

Ketiga         :        menyeru kepada kefasikan, kezaliman dan keengkaran

Keempat     :        menyeru kepada kesesatan (fahaman sesat )

Kelima        :        menyeru kepada kekafiran 

(6) Kesemua nafsu² pada asal sifatnya adalah "menyeru kepada kejahatan" kecuali nafsu² yang di- bersihkan dan dijinakkan menjadi baik menurut petunjuk Allah, Rasul dan dengan bimbingan Pewaris Rasulullah ﷺ .(Mursyid yang siddiq). 

(7) Kesemua sifat² keburukan, kejahatan, kefasikan dan kekafiran yang diterbit dari seseorang manusia adalah berpunca dari nasfunya yang jahat.   

Iblis dan kuncu²nya syaitan adalah penyokong pertama nafsu jahat.   

Dunia dan makhluk adalah penyokong kedua dan ketiga bagi menjadikannya kenyataan.  

Inilah sebabnya Rasulullah ﷺ menyebutnya sebagai Jihad pertama, jihad lebih awal, jihad lebih utama, dan jihad berterusan sampai matinya seseorang atau dia mencapai "kemerdekaan" dari sifat² tersebut semasa hayatnya dengan bimbingan Guru yang arif — Mursyid yang siddiq.


Syirik yang diterbitkan oleh nafsu² kejahatan :


(1) Takkabbur

(2) Riya'

(3) 'Ujub

(4) Sum'ah

(5) Tawakkal kepada makhluq


Sifat² Mazmumah yang diterbitkan oleh nafsu² kejahatan:


(1) pemarah 

(2) bakhil

(3) tamak haloba

(4) adu domba

(5) suka mengumpat

(6) suka mencaci maki

(7) panjang angan²

(8) rakus pada dunia

(9) gemar makan minum

(10) gemar bercakap banyak

(11) gila kuasa dan pangkat

(12) jahat sangka

(13) mencari2 kesalahan orang

(14) fitnah

(15) zalim


Sekali lagi perhatikanlah dari jiwa yang dalam....  semua hal tersebut berkaitan dengan HATI, maka  terhimpunlah di dalam Ilmu Tasawwuf.  Hanya dengan mempelajari ilmu Tasawwuf, dan amalkannya sungguh² dengan pimpinan Guru yang arif — Mursyid yang siddiq,  seseorang Muslim akan kenal nafsu² kejahatannya dan mengalahkannya bagi mencapai keampunan dan keredhaan Allah.   


Perhatikan:

● Semua penjelasan di atas menjadi dalil2 bagi Ilmu Tasawwuf

● Menunjukkan  dalil WAJIB amalkan Tasawwuf


SIRI 32 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.8 Dalil Tasawwuf di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

sambungan ...


✨🕌✨Dalil 34: Firman Allah :

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

“Dan tidaklah Aku ciptakan Jin dan Manusia kecuali untuk beribadah kepadaku” 

[Adz-Dzaariyaat (51) : ayat 56]

Ibnu Abbas mentafsirkan makna  "  يَعْبُدُونِ  "   (Ya'budun= ubudiyah)  pada ayat di atas adalah " يعرفون "  (ya'rifun = Mengenal)  iaitu Mengenal Allah (di dalam Pengetian mendalam disebut Ma'rifat).   Sekalian Ulama Arif Billah sepakat dengan pengertian ini. 


Maka maksud Perintah Allah di atas adalah :

"Tidaklah Allah Ta'ala ciptakan jinn dan manusia melainkan untuk mengenal Allah dengan sebenar kenal (Ma'rifat) dan kemudian beribadah kepada-Nya  dengan tulus ikhlas ('Ubudiyyah)


Ungkapan  " يَعْبُدُونِ  " (Ya'budun) itu pada hakikatnya adalah "Perhambaan" dan bukan semata² ibadah.  Pengertian "ibadah"   membawa maksud umum  kerana perlakuan  "ibadah"  dibuat juga oleh manusia² lain yang menganut agama lain,  atau tegasnya orang kafir dan Musyrik.   


Oleh yang demikian pengertian "Ma'rifat"  (Mengenal Allah dengan sebenar kenal)  dan "ubudiyyah" (Perhambaan sempurna)  itulah sebenarnya yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala ke atas manusia, (tujuan penciptaan manusia),   BUKAN pengertian sempit "ibadah".  


Pengertian yang diberikan oleh Ibn Abbas amat tepat dengan pengertian yang diisyaratkan oleh seluruh Ahli Ma'rifat,  Tiada khilaf.  Di sini kita dapat faham Ibn Abbas adalah Ahli Ma'rifat yang sangat tinggi ilmunya sesuai dengan doa Nabi kita agar beliau dikurniakan Ilmu Ta'wil Al Qur'an.


Perintah Allah yang kelihatan ringkas ini meliputi seluruh matlamat Penciptaan insan, iaitu Mengenal Allah ( dengan sebenar kenal — Ma'rifat) dan ubudiyyah (perhambaan sempurna) kepada Allah.  


Apakah maksud mengenal Allah (Ma'rifat)?

Bagaimanakah mengenal Allah?

Berapakah bahagi Mengenal Allah?

Siapakah yang kenal Allah pada Awalnya?

Siapakah yang mengajar langkah² untuk mengenal Allah?

Apakah tanda² seseorang telah mengenal Allah?

Apakah hubungan Mengenal Allah dan ibadah?


Fakta² Penting berhubung dengan  "Mengenal Allah"  .


Pertama :

Tujuan  Allah Ta'ala ciptakan manusia (dan juga bangsa jinn) adalah supaya manusia (dan juga bangsa jinn) Mengenal Allah.  Dalilnya Firman Allah didalam surah Adz-Dzaariyaat (51) : ayat 56.


Kedua:

Ulama Ahlus Sunnah telah sepakat bahawa kewajipan pertama orang beriman adalah Mengenal Allah.  Tanpa Mengenal Allah,  sekalian ibadah akan dipenuhi syirik khafi  (syirik tersembunyi), rosak dan sia-sia.


Ketiga :

Mengenal Allah pada umumnya terbahagi kepada dua Tingkatan :

 

(1) Mengenal Allah dengan menggunakan kekuatan Aqal.   

Ini adalah Langkah Permulaan Mengenal Allah. 

Mengenal Allah dengan cara ini adalah dengan mengetahui dalil² wujud Allah -  iaitu  melalui dalil 'Aqli ('Aqal )  dan dalil Naqli (Al Qur'an dan Hadith) 

Semua ini di perolehi dengan menuntut Ilmu Usuluddin yang bicarakan Sifat 20 (atau di sifat 40 atau di- sebut juga Sifat 50 )

Orang yang mengenal Allah dengan jalan ini berada pada Tingkatan Orang Awam


(2) Mengenal Allah dari dalam HATI.

Ini adalah  Mengenal Allah dengan sebenar kenal yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala. 

Maksudnya adalah :  Mengenal Allah melalui  zauq (pemerasaan hati),  wijdan  (pemerasaan darah daging) dan ainul basirah  (pandangan mata hati.)

Mengenal Allah dengan Pengahayatan qalb (hati), ruh  (roh) dan sirr (rahsia yang sangat dalam) , BUKAN semata² dengan  fikir aqal atau sekadar memahami dalil-dalil.

Mengenal Allah dengan cara ini adalah dengan cara menyucikan HATI dari  kotoran maknawiyyah, —  hapuskan semua syirik khafi,  mazmumah  (sifat keji) dan  ghaflah  (kelalaian)   serta aghyar 

( mengosongkan HATI dari segala sesuatu selain Allah)

Ulama Ahlus Sunnah yang arif  telah menyusun silibus  Sistem Pendidikan Hati /  tazkiyatun-nafs  (penyucian jiwa) bagi mencapai matlamat suci ini.

Hamba² Allah yang mengenal Allah pada Tingkatan ini berada jauh lebih tinggi dari Tingkatan  orang awam.


Keempat :

Ilmu Mengenal Allah (dengan sebenar kenal) juga disebut sebagai ilmu Ma'rifat.  Ini yang di- maksudkan pada perkara Ketiga tadi,  mengenal Allah dengan ainul basirah  (mata hati),  ruh (roh) dan sirr  (rahsia yang sangat dalam)


Kelima :

Mengenal Allah  pada hakikatnya adalah Tauhid — MengEsakan Allah Ta'ala.  Ia  juga bermaksud  Iman — kepercayaan yang teguh di dalam hati,  Ini bermakna  Ma'rifat BUKAN suatu yang asing di dalam Agama, sebaliknya ia adalah  ruh Agama tetapi tangan² durjana telah menyesatkan ramai manusia Muslim dengan menimbulkan polemik / propoganda jahat dan menuduhnya sebagai bid'ah sesat.  nauzubillah....!


Keenam:

Ilmu Mengenal Allah ini hanya wujud di dalam Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang benar (tulen).  Ertinya Ahlus Sunnah menepati tuntutan Allah supaya Mengenal Allah.  Sedangkan selain Ahlus Sunnah TIDAK ada yang memiliki Pengetahuan berkenaan dengannya, sehingga ini menjadi ciri utama yang bezakan Ahlus Sunnah yang benar  dengan golongan sesat. 


Ketujuh:

Untuk Mengenal Allah dengan sebenar kenal,  seseorang perlu mencari orang yang benar² arif yang dia sudah kenal Allah dengan sempurna.  Dia mestilah Pewaris Nabi yang memiliki segala kelengkapan bagi Mengenal Allah.  Dia sendiri telah menempuh jalan yang panjang dan mengalahkan nafsu² jahat dan mahir mengenali  tipu daya syaitan.  Dia telah sampai Hadratul Quddus.

Semua ini hanya wujud pada Mursyid yang siddiq. 


Kelapan:

Golongan² bid'ah sesat seperti Wahhabiyyah (khawarij), Syi'ah (rafidhi), Sekular /Liberal TIDAK tahu apa itu "Mengenal Allah."  Mereka  TIDAK tahu cara2 untuk Mengenal Allah.  Bahkan sebaliknya golongan² ini menuduh llmu ini sebagai "bid'ah sesat"  atas dakwaan batil mereka yang reka² nafsu, maka tuduhan jahat mereka kembali kepada mereka sehingga mereka terus di dalam kesesatan.  Na'uzuBillah


Penjelasan lanjut di dalam Tajuk "Risalah Tingkatan Iman - Tauhid - Ma'rifat


●Firman Allah di atas  menjadi dalil kuat Ilmu Tasawwuf.


●Mengenal Allah yang menjadi Matlamat penciptaan manusia hanya diperoleh melalui Ilmu Tasawwuf.


●Tanpa menuntut Ilmu Tasawwuf dan menempuh Jalan Ma'rifat dengan pimpinan dari ahlinya, iaitu dari Mursyid yang siddiq, seseorang tak mungkin dapat mengenal Allah sebagaimana tuntutan Allah.


SIRI 33 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.8 Dalil Tasawwuf di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

sambungan ...


✨🕌✨Dalil 35: Firman Allah :


وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ

“Dan wajah-wajah (orang-orang Mukmin) pada hari itu berseri-seri.”  Kepada Rabb (Tuhan)  mereka melihat.” 

[Al Qiyamah (75) : ayat 22, 23]


✨🕌✨Dalil 36: Firman Allah :

فَمَنْ كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلاَ يُشْرِكُ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

"Barangsiapa yang mengharap pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah mengerjakan amal soleh  dan janganlah dia  mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya. 

[Al-Kahfi (18) : ayat110]


✨🕌✨Dalil 37: Firman Allah :

لاَ تُدْرِكُهُ اْلأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ اْلأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ

"Dia (Allah) tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui. 

[Al An’aam (6) : ayat 103]


✨🕌✨Dalil 38: Rasulullah ﷺ bersabda :

”Sesungguhnya kamu akan melihat Tuhan kamu sebagaimana kamu melihat bulan (bulan purnama), tidak ada yang menghalangimu untuk melihat-Nya, kalau kamu mampu tidak meninggalkan solat sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya maka lakukannlah. 

[Imam Bukhari,  Imam  Muslim]


✨🕌✨Dalil 39: Rasulullah   ﷺ bersabda:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ اللهَ تَعَالَى قَالَ : مَنْ عَادَى لِيْ وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ، وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِيْ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ، وَلاَ يَزَالُ عَبْدِيْ يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ، فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِيْ يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِيْ يُبْصِرُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِيْ يَبْطِشُ بِهَا، وَرِجْلَهُ الَّتِيْ يَمْشِيْ بِهَا، وَلَئِنْ سَأَلَنِيْ لأُعْطِيَنَّهُ، وَلَئِنِ اسْتَعَاذَنِيْ لأُعِيْذَنَّهُ

Dari Abu Hurairah ra., beliau berkata, bahwa Rasulullah ﷺ  bersabda : “Sesungguhya Allah Ta’ala berfirman :

"‘Barangsiapa yang memusuhi Wali-Ku maka Aku telah mengisytihar perang dengannya. Tidak ada taqarrubnya seorang hamba kepada-Ku yang lebih aku cintai kecuali dengan  beribadah dengan apa yang telah Aku fardhukan kepadanya. Dan hamba-Ku yang selalu mendekatkan diri kepada-Ku dengan nawafil (perkara-perkara sunnat) maka Aku akan mencintainya dan apabila  Aku telah mencintainya maka Aku adalah pendengarannya yang dia gunakan untuk mendengar, penglihatannya yang dia gunakan untuk melihat, tangannya yang digunakannya untuk memukul dan kakinya yang digunakan untuk berjalan.  Jika dia meminta kepada-Ku niscaya akan Aku berikan dan jika dia minta perlindungan dari-Ku niscaya akan Aku lindungi.’ ” 

[Imam Bukhari]


✨🕌✨Dalil 40: Rasulullah ﷺ bersabda :

أَنْ تَعْبُدَ اللهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ

"Ihsan ialah engkau beribadah kepada Allah seolah² engkau melihat-Nya.  Jika engkau tidak melihat- Nya, maka sesungguhnya Dia (Allah) melihat engkau"

[Imam Muslim, Imam Abu Dawud, Imam Tirmizi, Imam Ahmad]


Dalil dari 35 - 40 adalah Hujjah² berhubung dengan kemuncak Tasawwuf, iaitu Kemuncak Kesucian,  Kemuncak Mengenal Allah,  Kemuncak Pencapaian Ma'rifat,  Kemuncak Ubudiyyah yang sempurna iaitu hal keadaan seseorang hamba Allah     " bertemu" dan "melihat"  dan "berserta"   Zat Allah Yang Maha Suci.   Maksud "Pertemuan dan Penyaksian" kepada  Allah ini  "pandangan keruhanian"  dan ianya  berlaku  ketika dia masih di dunia ini lagi, iaitu  yang terkhusus kepada hamba² pilihan Allah yang telah benar² suci bersih hatinya hasil mujahadah  pada waktu yang sangat panjang dengan asuhan dan bimbingan Shaikh Mursyid yang siddiq, Pewaris Nabi yang sebenar.


SIRI 34 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.8 Dalil Tasawwuf di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

sambungan ...


Dalil dari 35 - 40 adalah Hujjah² berhubung dengan kemuncak Tasawwuf, iaitu Kemuncak Kesucian,  Kemuncak Mengenal Allah,  Kemuncak Pencapaian Ma'rifat,  Kemuncak Ubudiyyah yang sempurna iaitu hal keadaan seseorang hamba Allah     " bertemu" dan "melihat"  dan "berserta"   Zat Allah Yang Maha Suci.   

Maksud "Pertemuan dan Penyaksian" kepada  Allah ini   berlaku  ketika dia masih di dunia ini lagi, iaitu  yang terkhusus kepada hamba² pilihan Allah yang telah benar² suci bersih hati nya hasil mujahadah  pada waktu yang sangat panjang dengan asuhan dan bimbingan Shaikh Mursyid yang siddiq, Pewaris Nabi yang sebenar.

Sesungguhnya "pertemuan dan penyaksian"  kepada Zat Allah  tersebut (ketika di dunia)  adalah pertemuan dan pandangan keruhanian, BUKAN pertemuan fizikal dan BUKAN pandangan dengan mata kepala.  Pandangan kepada Allah dengan mata kepala hanya berlaku di akhirat nanti. 


Ini lah yang disebut " Syurga Ma'rifat"  — Syurga yang disegerakan kepada Kekasih² Allah.  Syurga melihat Allah, berserta dengan-Nya dan berkasih² dengan-Nya.   Syurga yang di dalamnya tidak ada istana atau bidadari,  tetapi yang wujud hanya Zat Allah Yang Maha Agung.

Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu berkata :

"itulah  umpama satu syurga padanya tidak ada taman dan kebun, tidak ada sungai madu dan susu.  Itulah syurga memandang hanya Wajah Allah.

[ Sirrul Asrar Fi Ma Yahtaju Ilaihil Abrar]


Mari kita sekali lagi perhatikan Dalil 35-40 yang menyimpan rahsia Agung berhubung dengan pertemuan dan penyaksian Ahli Ma'rifat kepada Wajah Allah Yang Maha Suci.


Ungkapan  —   إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ   —   "Kepada Rabb (Tuhan)  mereka melihat.

Pengertian zahirnya adalah Ahli Syurga melihat Allah di akhirat.   

Pengertian hakikatnya adalah Ahli Ma'rifat melihat Allah ketika di dunia lagi (sebelum mati) 


Ungkapan — لِقَآءَ رَبِّهِ —  "Pertemuan kepada Rabb (Tuhan Rabbul Jalil)"

Pengertian zahirnya adalah Ahli Syurga diberi kemuliaan bertemu Allah.

Pengertian hakikatnya adalah Ahli Ma'rifat diberi kemuliaan bertemu Allah ketika di dunia lagi. (sebelum mati.)

Maksud "Pertemuan"  adalah Pertemuan ruh kepada Zat Allah


Ungkapan — أَنْ تَعْبُدَ اللهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ  —  "Sembahlah Allah seakan² Engkau melihat Nya"    

Lafaz dan pengertian ini  memilki hanya satu makna,  dan makna khusus, sebagai   isyarat bahawa "melihat Allah"   ketika masih di dunia adalah benar.   Dan ianya Anugerah Allah kepada Ahli Ma'rifat.


●Apakah maksud "Ihsan"  yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul-Nya?

●Apakah maksud "sembah Allah seakan² kamu melihat-Nya?"

●Bagaimanakah jalan² untuk mencapainya?  

●Bolehkah  ianya  dibuat²  atau direka sesuka hati?

●Apakah ianya boleh didapati dengan berangan²?

●Adakah ianya teori-teori aqal?

●Apakah ianya dipelajari di kelas,  kuliah, seminar, diskusi, perbahasan atau sebagainya?


Di sini kita tidak membincangkan kesemua ini secara detail.   Perbincangan dan penjelasan  lebih terperinci dijelaskan di dalam Risalah :    

"Tingkatan Iman - Tauhid - Ma'rifat"

Sila rujuk.


Di sini kita kita cuma terangkan secara ringkas akan wujudnya hamba² pilihan Allah yang sampai ke Maqam Ihsan — Maqam kesempurnaan Ma'rifat (Mengenal Allah dengan sebenar kenal)  dan Kesempurnaan Ubudiyyah bersertanya. Demikian lagi ia bertujuan menjelaskan bukti² amat jelas berkenaan Ilmu Tasawwuf  di dalam Kitabullah dan Sunnah Rasul ﷺ .     


SIRI 35 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.8 Dalil Tasawwuf di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

sambungan ...


Bukti² terakhir  yang dibentangkan di atas  BUKAN saja menunjukkan kepada bukti² Ilmu Tasawwuf, tetapi bukti kukuh berhubungan dengan missi / perutusan sekalian Rasul ke muka bumi bagi memenuhi Dunia dengan Kalimah Allah. Dan kesinambungan missi tersebut oleh Pewaris Nabi yang dipanggil Shaikh Mursyid — Ahli Ma'rifat — Ahli Sufi.


Sebagai pengetahuan umum, di sini kita sebutkan beberapa maksud dan tanda² hamba Allah yang di- Kurniakan Maqam tersebut, sebagaimana dijelaskan oleh sekalian Masyaikh Ahlus Sunnah Wal Jamaah.


(1) Maqam ini adalah pencapaian tertinggi hamba² Allah —  Maqam Ma'rifat  tertinggi (baca :  Maqam Tauhid tertinggi)  dan ubudiyyah yang sempurna.   Pada setiap saat mereka di dalam ketaatan dan ubudiyyah yang tinggi.  Pada setiap masa dan keadaan mereka berdiri teguh pada  hukum syari'at dan adab² Toriqat —  Suatu kesempurnaan yang hanya mampu dilakukan oleh hamba² pilihan Allah.


(2)  Qalb (hati),  Ruh (roh) dan Sirr ( Rahsia yang sangat dalam) mereka telah disucikan sehingga bercahaya² memenuhi langit dan bumi.   Sekalian syirik khafi  (tersembunyi),  mazmumah  (sifat keji),  ghaflah (kelalaian)  telah musnah.  


(3)  Allah Ta'ala mengangkatnya (hamba pilihan-Nya)  ke Arasy,    menghadap  Hadratul Quddus,  tanpa kaifiyyat   (cara),   menyaksikan wajah-Nya yang Maha Suci.  Pada setiap masa dan keadaan,  mereka tetap menghadap Wajah Allah Yang Maha Suci.  Dan pada waktu yang sama mereka menghadap makhluq (manusia) untuk memimpin mereka kepada Allah Ta'ala.  Bagaimanakah mungkin ini terjadi?  Ini adalah kemuliaan khusus Anugerah Allah.  (diperincikan di dalam Tajuk :  Tingkatan Iman- Tauhid - Ma'rifat)


(4) Penglihatan, pendengaran, gerak dan diamnya  dilimpahi Rahmat Allah, Keredhaan dan Kasih Sayang-Nya. Tidaklah dia berkata²,   bergerak atau diam melainkan semuanya dari Gerak Allah Yang Maha Agung.   Tidaklah dia melihat melainkan setiap penglihatannya menembus dari penglihatan Allah.   (pengertian rahsia haqiqat yang lebih mendalam tidak disebut di sini)


(5) Hamba² Allah yang diKurniakan oleh Allah kepada Maqam tertinggi ini tidak ada kekhuatiran, tiada takut sesuatu pun selain Allah,  tiada kembimbangan apa pun terhadap dunia. Di hati mereka hanya wujud Allah. Setiap amal ibadah hanyalah mencari Redha dan Kasih-Nya.


(6) Demikian hampirnya kepada Allah sehingga tidak ada unsur nafsu jahat dapat memasukinya.  Tidak ada bisikan jinn syaitan mampu menghampirinya. Tidak ada godaan dunia atau makhluq mampu merosakkannya kerana dia sentiasa di dalam pemeliharaan Allah Ta'ala.  


(7) Maqam Kesucian yang tertinggi ini juga disebut dengan berbagai istilah iaitu:

Maqam Tauhid Yang Sempurna,   

Maqam Tasawwuf yang sempurna,  

Maqam Mukasyafah,   

Maqam Taqwa,  

Maqam Ihsan,  

Maqam Tajjali


(8) Secara umum  inilah Maqam sekalian Rasul dan Nabi.   Ertinya semua Rasul dan Nabi adalah Ahli Ma'rifat yang tinggi.     Namun secara khusus, penjelasan ini adalah berkait dengan Ahli Ma'rifat /  Ahli Sufi yang  menyambung Warisan Rasulullah ﷺ  — Shaikh Mursyid yang siddiq


(9) Pencapaian Maqam tertiinggi  ini semata² Anugerah Allah kepada hamba² pilihan-Nya  yang benar² ikhlas mencari-Nya, benar2 mujahadah melawan nafsu² rendah pada waktu yang sangat panjang dengan pimpinan Shaikh Mursyid yang Siddiq.  Ianya BUKAN barang mainan atau khayalan yang didapati dalam sekelip mata..!


(10) Kurnia Allah kepada hamba² pilihan-Nya ini datang dengan "Amanah yang berat".    Ia bukan hadiah yang boleh dibuat sesuka hati. Ahli Ma'rifat — Murysid yang Siddiq mewarisi Maqam Nubuwah (Maqam Kenabian)   mempunyai tugas, tangggungjawab dan amanah besar bagi memimpin Ummat (Ahlus Sunnah ) sampai Qiamat.  


SIRI 36 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.8 Dalil Tasawwuf di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul    

sambungan ...


Pada siri 33 ~ 35, kami telah bentangkan kesudahan Ilmu Tasawwuf — suatu gambaran umum berkenaan dengan keindahan hati, kecemerlangan Iman / Tauhid / Ma'rifat, kelazatan Ubudiyyah, Keredhaan Allah, Kasih Allah dan kebahagiaan hidup seluruhnya — yang dijanjikan kepada hamba² Allah yang benar² mujahadah "mencari jalan kembali kepada Allah "   dengan penuh Adab mematuhi Disiplin Jalan Ma'rifat pada waktu yang panjang. 


Maksud Jalan Ma'rifat adalah gabungan Syari'at dan Toriqat Rasulullah ﷺ  ( huraian lanjut pada Risalah Tingkatan Iman)   dengan pimpinan Shaikh Mursyid yang siddiq — Pewaris Nabi sebenar.


Sehingga apabila telah nyata akan "kebenaran dirinya', maka di sana Allah Ta'ala berkenan Mengurniakan nya Maqam Mahmud, (terpuji),  Maqam Qurbah, (kehampiran), dan Maqam Mahabbah (kasih)


Persoalan yang lazim bangkit...  


● Adakah mungkin mencapai Maqam tertinggi ini?


● Apakah semua orang Islam layak / berpeluang mencapainya?


●Bagiamanakah mencapainya?  Apakah Jalannya? Apakah wasilahnya? Apakah syarat dan peraturannya?


● Bolehkah mencapainya (kecemerlangan Tauhid hakiki / Ma'rifat / Taqwa)  dengan bacaan kitab yang banyak semata²?


● Bolehkah mencapainya   (kecemerlangan Tauhid hakiki / Ma'rifat / Taqwa) dengan perdebatan / diskusi / seminar / kursus dsb.?


● Bolehkah mencapainya (kecemerlangan Tauhid hakiki / Ma'rifat / Taqwa) dengan jalan sendiri tanpa pimpinan Guru yang arif?


● Jika wajib ikut seorang pemimpin, Siapa yang memimpinnya?  


● Jika Wajib mematuhi Prinsip, syarat, Adab, Jalan² khusus, apakah cara mengetahuinya?


● Bagaimanakah cara memastikan seseorang Muslim itu tidak menyeleweng kepada kebatilan / kesesatan? 


Sesungguhnya keseluruhan perjalanan ini berserta istilah²nya,  Prinsp²nya, Adabnya,  Peraturannya, Maqam² Pencapaiannya, telah diterangkan sejelas²nya oleh Masyaikh Ahlus Sunnah. (Ulama bertaraf Auliya Allah).


Demikian lagi mereka telah menjelaskan penyimpangan golongan Sufi palsu,  golongan keruhanian yang tertipu,  golongan keruhanian menyeleweng dari Jalan Ahlus Sunnah.


Kesemua ini diterangkan oleh Masyaikh  di dalam Kitab Tasawwuf.  


Dengan menuntut Ilmu Tasawwuf dari Guru yang arif -- Mursyid yang siddiq, seseorang akan tahu bahawa untuk mencapai kecemerlangan tersebut, dia mesti mencari Penunjuk Jalan yang sebenar² arif --  Mursyid yang yang siddiq Pewaris Nabi yang sebenar.


Jika seseorang tidak menuntut Ilmu Tasawwuf dan tidak berserta dengan Musyid yang siddiq — Pewaris Nabi yang sebenar,  maka TIDAK mungkin dia mencapai kesemua kecemerlangan Iman / Tauhid / Ma'rifat  tersebut.  


Bahkan TIDAK mungkin dia memperoleh perkara²  ASAS  kesucian sekalipun tanpa menuntut Ilmu Tasawwuf- Toriqat berserta Ahlinya (Mursyid yang siddiq). TIDAK mungkin dia memperoleh khusyu di dalam solat, TIDAK mungkin dia dapat melawan  sekalian was-was bisikan nafsu syaitan, TIDAK mungkin dia dapat hapuskan semua syirik² khafi  (syirik tersembunyi) yang bersarang di dalamnya,  TIDAK mungkin dia mampu membersihkan hati dari sifat² mazmumah (kekejian),TIDAK mungkin dia hilangkan ghaflah (kelalaian),  TIDAK mungkin dia memperoleh sekalian ketenangan yang dijanjikan.  Semua ini telah disebut dan dibuktikan oleh sekalian Masyaikh (Shaikh-Shaikh Pewaris Nabi terdahulu)


SIRI 37 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.8 Dalil Tasawwuf di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

...sambungan...

Maklumat yang dibentangkan pada Siri 33~ 36 berhubung dengan Maqam Tauhid tertinggi / Kesempurnaan Tasawwuf adalah suatu hal yang sangat rumit difahami  sehingga sebahagian orang menjadi penentang.  


Pada zaman ini, orang² yang menentang, mengejek atau menuduh bid'ah sesat kepada sekalian Ilmu Ahlus Sunnah ini bukan sahaja dari Kafir musyrik tetapi juga orang² Islam sendiri, bahkan termasuk orang² yang mengaku duduk bersama Ahlus Sunnah sendiri. 


Ajaib... !!! ???


Apakah puncanya orang² Islam  dan mengaku Ahlus Sunnah juga menjadi penentang Ilmu Ahlus Sunnah sendiri?


Ini adalah berpunca dari kejahilan berat ummat di samping kebodohan  setengah orang dalam pakaian "ulama"  yang hanya menuntut ilmu fiqh semata².


Di sekolah, di Universiti,  di Masjid, di surau.. tidak diberi penjelasan yang cukup sehingga ramai yang tercicir dari fahaman Ahlus Sunnah yang benar.  


Maka bangkitlah segolongan orang² jahil ini menentang Pegangan Ahlus Sunnah sendiri.  Sedangkan menentang sekalian ilmu Ahlus Sunnah tersebut adalah kebodohan yang amat berat sehingga menjadikannya fasiq atau lebih buruk jatuh kepada zindiq.  Wal Iyazubillah. 


Yang sebenarnya golongan jahil ini menjadi sesat disebabkan tiada pemimpin untuk memandu kepada kebenaran Agama keselamatan,  maka syaitan memimpin mereka kepada kesesatan.   Wal Iyazubillah.


Di sisi yang lain,  segelintir orang yang cenderung kepada Ilmu keruhanian, tersalah jalan kepada kesesatan atau mengambil kesempatan pada kelebihan² yang telah disebutkan.


Golongan ini "mengambil kesempatan"  dengan pamirkan diri sebagai Wali Allah, mengaku sudah Ma'rifat tinggi di atas angan² sendiri.  Golongan ini berangan² sudah sampai kepada Hadrat Tuhan semata² dengan membaca kitab tasawwuf tinggi².  


Ada yang lain ibadah sendirian di hutan² beberapa tahun,  lalu  mengaku sudah mendapat seruan jadi Wakil Tuhan...! 


Ada yang lain² lagi  bertapa di gunung² lalu mengaku mendapat  Keramat, kasyaf dsb.


Semua ini adalah penggemar keruhanian yang tertipu.  Iblis memperdayakan mereka dengan berbagai tipu helah. Iblis memperdayakan mereka dengan berbagai "wayang" dan  ilusi² batil sehingga mereka menyangka mereka sudah mencapai maqam tinggi.  

 

Apabila seseorang Muslim berjalan sendirian, Syaitan akan menjadi Gurunya memimpin kepada jalan² kesesatan. Wal Iyazubillah...!


SIRI 38 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7. 9 Dalil2  Toriqat di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul


Sebelum ini telah selesai pembentangan Dalil² Tasawwuf di dalam Kitabullah dan Hadith.


Kini kita meninjau Dalil Toriqat.   


Yang sebenarnya dalil² berhubung dengan Ilmu Toriqat adalah hampir serupa dengan dalil² bagi Ilmu Tasawwuf kerana kedua²nya saling berkait dengan kaitan erat, tiada dapat dipisahkan.  Imbas kembali —  huraian ringkas terdahulu pada awal Risalah ini....


T✨✍️✨asawwuf adalah bagaikan "buah ranum yang sangat enak² "  sedangkan Toriqat adalah "jalan untuk memetik dan menikmati kelazatannya"  


atau ...


✨✍️✨Tasawwuf adalah bagaikan "permata² indah gemerlapan  yang tiada ternilai harganya",   sedangkan Toriqat adalah  "menunjuk jalan untuk mengutip permata² tersebut dengan murni".  


✨✍️✨Tasawwuf  adalah  "kesucian hati dan ruh, dan kebaikan akhlaq terpuji"  sedangkan Toriqat menunjuk "jalan untuk menjadikannya kenyataan".


atau...


✨✍️✨Tasawwuf adalah khabar berkenaan " Taman Indah yang penuh kebahagiaan " sementara Toriqat "menunjukkan Jalan² sampai ke tempat tersebut dengan selamat".


Ringkasnya semua ini bermaksud :

✨✍️✨Tasawwuf Menulis dengan tinta emas berkenaan "Kesucian Hati,  Keindahan jiwa,  kebaikan akhlaq,  kecemerlangan Iman, Tauhid, Taqwa, Ma'rifat, Keredhaan dan Kasih Allah"   sementara Toriqat menunjuk "Jalan² untuk mencapai segala kecemerlangan tersebut". 


Dengan ini fahamilah bahawa Toriqat itu BUKAN suatu yang berasingan dengan Tasawwuf, sebaliknya  melalui Sistem Pendidikan Toriqat itulah yang menyampaikan  kepada hakikat Tasawwuf —  " kesempurnaan Tauhid dan Ubudiyyah" /  "Maqam Mukasyafah"  / "Ma'rifat"  / "Maqam Ihsan"  — kesemuanya atas Limpah Rahmat Allah yang Maha Pemurah.


Oleh kerana kedua²nya saling berkait dan berlaziman, maka dalil²nya hampir serupa. Dengan demikian dalil² yang telah disebutkan memadai sebagai rujukan dan tidak diulangi lagi. Kecuali beberapa dalil khusus seperti akan datang. In shaa Allah.


Sedikit peringatan semula sebagai penjagaan...!

Setiap Muslim yang ingin mencapai kecemerlangan tersebut WAJIB tanpa kecuali menempuh perjalanan yang panjang dengan penuh beradab dan mematuhi hukum Syari'at dengan pimpinan Shaikh Mursyid yang siddiq, Pewaris Nabi yang sebenar.   Inilah TRADISI WARISAN kecemerlangan yang  diterima daripada Rasulullah   ﷺ   dan  telah dibuktikan oleh para Sahabat Ridhwanullah, kemudian disambung oleh sekalian Masyaikh  (jamak bagi Shaikh - Pewaris Nabi yang siddiq - Ulama bertaraf Auliya Allah) sampai ke saat ini dan sampai Qiamat.  


Ini bermaksud seseorang Muslim TIDAK akan memperoleh Tasawwuf, Haqiqat, Ma'rifat, haqiqat Iman dan Tauhid yang sebenar tanpa melalui pintu Syari'at dan Toriqat  yang diterima daripada Rasulullah ﷺ .  Jika seseorang mengaku dia boleh sampai kepada segala kecemerlangan tersebut  tanpa melalui Toriqat, tanpa berpegang kepada Syari'at dan tanpa pimpinan Guru Mursyid yang siddiq,  maka ianya pendustaan dan tipu daya nafsu.   Ini berdasarkan keterangan Al-Qur'an, Sunnah yang dibuktikan oleh sekalian Masyaikh  (Warisatul Anbiya sebenar / Ulama bertaraf Auliya Allah).   


Adapun berkenaan dengan majzub  yang semata² majzub  (tidak langsung melalui proses salik)   tidak masuk ke dalam sukatan pelajaran Sistem Pendidikan yang tersusun yang diterima turun-temurun daripada Rasulullah ﷺ maka tidak dijadikan sebagai panduan, ukuran atau penilaian.   Ianya adalah urusan Allah semata² yang tidak boleh difikirkan dengan aqal sempit.  (perbincangan lanjut akan datang in shaa Allah).


SIRI 39 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7. 9 Dalil  Toriqat di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

sambungan.....


✨🕌✨Firman Allah :

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَق َ

خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَق ٍ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ  عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَم"

"Iqra’ (bacalah) dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah Menciptakan manusia dari segumpal darah. Iqra’ (bacalah), dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah, Yang Mengajar (manusia) dengan perantaraan Kalam. Dia Mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya." 

[Al ‘Alaq (96): ayat 1-5]


Sekali lagi Kalam Allah ini dibentangkan sebagai hujjah teragung ; kali ini dengan perbahasan lebih mendalam dan hikmah²nya yang tinggi.


Kalimat "  اقْرَأْ "  (iqra) lazim diertikan secara umum sebagai "baca". Ini kita semua tahu dan kenal.


Walau bagaimanapun Kalimat ini tidak hanya terbatas pada makna "baca"  menurut pengertian sempit.  Tetapi ianya suatu "pengisytihan Agung"  yang mengandungi makna yang sangat mendalam.   


Menurut Ulama Bahasa Arab :

Kalimat Agung dan Wahyu  Pertama ini ditinjau dari nahwu (tatabahasa) dan balaghah  (bahasa) mempunyai bebrapa makna iaitu ;  menghimpun kalimat,  menyusun kata²,  menyebut, mengingat, berzikir, merenung, membaca yang tersurat,  merenung yang tersirat,  lihatlah di dalam diri,  renunglah sekalian ciptaan,  renunglah kepada Pencipta kamu....


Menurut Ulama Arif Billah, Kalimat "Iqra"  mendukung  makna yang sangat mendalam,  mencakupi  dua pengertian Agung :

Pertama :

Makna "baca" dengan pengertian  ilmu tersurat iaitu  ilmu hukum-hakam terangkum di dalam Al-Qur'an  berkaitan dengan ibadah anggota zahir —  ibadah khusus seperti solat, puasa, zakat, haji,  dan juga meliputi  muamalah, munakahat, jenayah, pemerintahan, negara dll.  Ini kemudiannya dikenal sebagai Ilmu Syari'at.


Kedua :

Makna "baca"  dengan pengertian ilmu yang tersirat iaitu  "Zikrullah,  Merenung dan Mengenal" yang terangkum di dalam Al-Qur'an  yang berkait dengan ibadah anggota batin -  iaitu  penyucian hati dan ruh dari kekotoran jahiliyah dan kekejian  ma'nawiyyah. Ilmu ini kemudiannya dikenali sebagai Ilmu Toriqat


Kedua-dua ilmu ini — iaitu Syari'at dan Toriqat Rasulullah ﷺ dihimpunkan oleh Ulama² Ahlus Sunnah kemudiannya kepada bidang masing² menjadi Disiplin Ilmu yang tersendiri : 

Ilmu Syari'at dikenali juga sebagai Ilmu Fiqh.  

Ilmu Toriqat kadangkala disebut juga sebagai Ilmu Tasawwuf atau  Ilmu Tazkiyyatun-Nafs (Ilmu Menyucikan Hati)


Maka kita faham pada kedua² pengertian ini, bahawa Wahyu Pertama yang turun kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad ﷺ mengandungi Perintah Allah yang mutlaq,  pengertian Agung kepada  dua macam ilmu ;  ilmu zahir dan Ilmu batin (hati  dan ruh) yang WAJIB didukung oleh Rasulullah ﷺ dan Ummat Baginda bagi menyempurnakan Tauhid  dan Ubudiyyah kepada Allah Ta'ala. Dan sekaligus menyempurnakan Amanah sebagai Khalifah Allah di atas muka bumi.  


Penegasan di sini:

Kedua² Syari'at dan Toriqat terbit dari Wahyu Ilahi.   Cuma pada hayat Rasulullah ﷺ belum ada pembahagiannya.


Al-Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya Al-Kholidi menyebut di dalam Risalah Ma'rifat:

"Ya anakku, ada pun ilmu Toriqat itu terbit dari Wahyu yang dibawa oleh Jibril Alahis-Salam kepada Nabi Muhammad ﷺ , dengan hadith  Mutawathir pada silsilah Toriqat itu dengan Qudsi (penuh kesucian) seperti Sabda Nabi ﷺ , :

مَاصَبَّ اَللّهُ صَدْرِى صَبَبْتُ فِى صَدْرِى اَبُوبَكْرٍ 

"Apa-apa yang dituangkan oleh Allah ke dalam dadaku, aku tuangkan pula ke dalam dada Abu Bakar"

[Imam Bukhari]

[Risalah Naqsyabandiah Al- Kholidiyah, Siri 1 ms 5]


Difaham pada kata² hikmah Al-Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya Al-Kholidi,  Toriqat itu adalah Wahyu Ilahi yang sampai kepada kita melalui jalan yang mutawathir, iaitu khabar paling sahih yang TIDAK boleh diengkari oleh sesiapa pun.


SIRI 40 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7. 9 Dalil  Toriqat di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

sambungan.....


Al-Qutb Tajul Arifin Shaikh Yahya Al-Kholidi menyebut di dalam Risalah Ma'rifat:

"Ya anakku, adapun ilmu Toriqat itu terbit dari Wahyu yang dibawa oleh Jibril Alahis-Salam kepada Nabi Muhammad ﷺ , dengan hadith  Mutawathir pada silsilah Toriqat itu dengan Qudsi (sebenar2 kesucian) seperti Sabda Nabi ﷺ :

مَاصَبَّ اَللّهُ فِى صَدْرِى صَبَبْتُ فِى صَدْرِى اَبُوبَكْرٍ 

"Apa-apa yang dituangkan oleh Allah kedalam dadaku, aku tuangkan pula ke dalam dada Abu Bakar.

[Nukilan : Risalah Naqsyabandiah Al- Kholidiyah,  Siri 1  ms 5]


Dari kata2 Hikmah Al-Qutb Tajul Arifin  Shaikh Yahya Al-Kholidi, dapat difahami dengan jelas bahawa Toriqat itu adalah Wahyu Ilahi yang sampai kepada kita melalui jalan yang mutawathir,  iaitu sejumlah besar Ulama Pewaris Nabi yang siddiq (benar) yang terpercaya menyampaikan khabar dari  Rasulullah  ﷺ    berurutan - sambung-menyambung tanpa putus,  dengan khabar  yang serupa sehingga tidak mungkin mereka semua berpakat untuk berdusta.  


Dengan demikian meyakini dan mengimani Toriqat sebagai Wahyu Ilahi adalah termasuk hal Aqidah / Keimanan.  Mendustakan Toriqat Sahih yang diterima dari Rasulullah ﷺ adalah menyebabkan musnah IMAN - TAUHID...!


Wal Iyazubillah


Penegasan di sini adalah :

Fahami sungguh² Pernyataan Agung ini — bahawa Toriqat itu adalah datang dari wahyu —  Perintah dari Tuhan Yang Maha Agung  kepada Junjungan Besar Rasulullah ﷺ   dan BUKAN rekaan atau bid'ah sesat seperti yang tuduhan wahhabiyyah atau golongan sesat lain. Maka binasalah golongan yang mempertikaikan Toriqat sahih yang diterima turun-temurun dari Rasulullah ﷺ . 


Kesempurnaan seorang Muslim bergantung kepada sejauh mana dia mempelajari, mendokong dan menghayati kedua² ilmu tersebut sekaligus tanpa memisah²kan atau meninggalkan salah satu dari kedua nya.  Sehingga Seluruh Ulama Ahlus Sunnah berfatwa bahawa sesiapa meninggalkan salah satu dari ilmu tersebut, maka dikhuatiri dia jatuh kepada fasiq atau zidiq.  Na'uzbillahi min zalik.


Inilah yang dimaksudkan oleh Imam Malik ketika beliau berkata:

مَنْ تفقَّهَ ولم يتصوف فقد تفسق، ومَنْ تصوَّف ولم يتفقه فقد تزندق، ومن جمعَ بينهما فقد تحقَّق

“Sesiapa yang mempelajari ilmu fiqh tanpa mengamalkan tasawuf, maka dia menjadi fasiq. Dan sesiapa yang mengamalkan tasawuf tanpa mempelajari ilmu fiqh, maka dia menjadi zindiq. Dan sesiapa yang menggabungkan antara kedua-duanya, maka dia telah haqq  -  mencapai kebenaran. ”


[Kata² hikmat  Imam Malik ini sangat masyur sehingga dinukil di dalam banyak kitab² Ahlus Sunnah antara nya : 

Ihya Ulumuddin - Imam Ghazali,   Sirus-Salikin - Shaikh Abdus Somad Falimbani,  Qawaid Tasawwuf - Imam Zarruq,  Tanwirul Qulub - Imam Amin Kurdi]



bersambung siri 41  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

       🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳  


         

         

         

    

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...