DI MANA ALLAH

 

Susunan

Shaikh Sayyid Abu Tohir

Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه


DI MANA  ALLAH

    

Ini suatu penjelasan ringkas berkenaan "keberadaan Allah"  menurut i'tiqad dan pegangan Ahlus Sunnah wal Jamaah yang benar (tulen).

Persoalan "di mana Allah" seringkali menjadi pertanyaan manusia.....

Adakah  Allah di langit?

Adakah Allah di bumi?

Adakah Allah di mana2?

Kemudian bangkit pula Ahli Kalam yang sesat menambah kebingungan manusia dengan perdebatan2 sia2.

Di antara dakyah Ahli Kalam Sesat adalah:-

Allah menetap di Arasy.

Allah duduk bersela atas Arasy.

Allah bertapa di atas Arasy.

Allah menetap di langit.

Allah menetap nun jauh  dari makhluknya.

Semua ini adalah i'tiqad yang sesat yang berlawanan dengan Al Qur'an dan Hadith serta Fatwa Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah.

(Nota : Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah  adalah Ulama yang benar / Pewaris Nabi yang benar / Ulama bertaraf Auliya Allah bermula dari para Sahabat, Tabiin, Tabiit Tabiin dan Imam2 kemudiannya... yang mewarisi Ilmu Rasulullah dengan jalan bai'at dan talaqqi musyafahah dengan Ahli Silsilah Rasulullah )

Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah telah lama berikan panduan berkenaan hal ini melalui kitab2 mereka yang unggul. Malangnya ummat ini telah jauh dan makin jauh dari pengajaran2 mereka.

Berikut adalah ringkasan i'tiqad yang wajib dijadikan pegangan oleh sekalian orang beriman berhubung dengan "keberadaan Allah" .

Pertama :

Allah istiwa di atas Arasy

Allah Ta'ala istiwa di atas Arasy   dan al kaif (caranya) istiwa TIDAK diketahui. 

Dipetik dari Kitab Al Ghunyah karangan Imam Jilani رضي الله عه :

Berkata Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani  رضي الله عه :

"Menurut pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah, apabila ditanya di mana Allah, maka jawablah sebagaimana Allah Ta'ala menyebutkan diri-Nya di atas Arasy-Nya ....

✨🕌✨Firman Allah:

 ٱلرَّحْمَـٰنُ عَلَى ٱلْعَرْشِ ٱسْتَوَىٰ

Bermula (Allah), Tuhan bernama Ar-Rahman istiwa  di atas Arasy. 

[Surah Toha (20) : Ayat 5]

"Al-kaif (caranya) Tuhan istiwa di atas 'Arasy tidak diketahui. Maka DILARANG bertanya bagaimana Tuhan di Arasy.

Bertanya atau membincangkan atau membahaskan cara @ bagaimana Tuhan istiwa di atas Arasy adalah bid'ah kesesatan."

[Tamat petikan Kitab Al Ghunyah Imam Jilani]

Inilah pegangan yg benar iaitu apabila ditanya di mana Allah, jawablah :

  “Allah sebagaimana Dia Firman di dalam Al-Qur’an :    "Allah  istiwa  di atas Arasy”    sesuai dengan Kemuliaan dan Keagungan-Nya.   Dan caranya istiwa TIDAK diketahui.  Bertanya atau membincangkan tentang cara Tuhan istiwa di atas Arasy adalah bid’ah kesesatan.    Selesai..  

Itu sahaja cukup sebagai pegangan dan jawapan kepada mana2  Muslim yang bertanya.

Kita cuma disuruh meyakini /beri'tiqad bahwa Allah Ta'ala  istiwa di atas Arasy tanpa membincangkan bagaimana caranya Dia istiwa di atas Arasy. 

Jawapan ini adalah yang lebih baik dari jawapan2 lain kerana ianya lambang Ketinggian, Keagungan serta Kebesaran Allah Ta'ala di atas makhluk-Nya. 

Penting :

AWAS!

Pegangan di atas BUKAN bermakna Allah memerlukan Arasy sebagai tempat menetap-Nya...!   BUKAN juga bermakna Allah bertahta seperti Raja2 di Arasy.

Maha Suci Allah dari memerlukan makhluq-Nya untuk Dia menetap... !

Semua i'tiqad  itu adalah i'tiqad BATIL kerana menetapkan Arasy sebagai tempat duduk Allah atau istirehat-Nya atau tempat menetap-Nya merupakan Syirik Akbar.

Inilah sebab nya awal2 di peringatkan JANGAN bertanya atau bincangkan kaifiyyat (cara)  "Tuhan istiwa di atas Arasy"....!!!

Kedua :

Jawablah Allah Ta'ala sangat hampir dengan makhluq.

Jawablah sebagaimana Allah menyuruh kita bila ditanya akan keberadaan-Nya seperti Firman-Nya.

✨🕌✨Firman Allah:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (katakan kepada mereka):

" Sesungguhnya Aku (Allah) sangat hampir”

[Al-Baqarah : (2) : 186]

Berdasarkan pegangan ini kita diperintah meyakini bahawa Allah Ta'ala sangat hampir dengan kita, melebihi urat leher kita sendiri.

Allah Ta'ala Maha Melihat dan Maha  Menghitung setiap amal kita termasuk yang tersembunyi di dalam hati (yang TIDAK diketahui oleh Malaikat)

Kita diperintah meyakini Allah Taala sangat hampir dengan kita dan sekalian makhluq tetapi JANGAN difikirkan kaifiyyat (caranya) Allah Taala hampir.  Aqal sesekali TIDAK mampu memikirkannya.

Ketiga:

Katakan Allah meliputi segala sesuatu.

Allah meliputi bagi segala sesuatu.  Sebagaimana Dia menyebut diri-Nya di dalam Al Qur'an :

✨🕌✨Firman Allah:

أَلَآ إِنَّهُ ۥ بِكُلِّ شَىۡءٍ۬ مُّحِيطُۢ

"Ketahuilah! Sesungguhnya Allah Maha Meliputi akan tiap-tiap sesuatu.

[Fussilat (41) : ayat 54

Keempat:

Katakan Allah Ta'ala sediakala.

Allah Ta'ala berada sediakala seperti Dia sebelum menciptakan makhluk- Nya. 

Ertinya Dia, Allah ada pada zaman ini dan sebelumnya dan bila2 zaman pun sebagaimana Dia wujud tanpa permulaan.

Allah Taala  TIDAK dibatasi / takluk oleh waktu, arah atau tempat.   

Ini berdasarkan Sebagaimana hadith  Rasulullah

✨🕌✨Sabda Nabi :

"Allah ada tanpa sesuatu apa pun yang menyertainya. Di atasnya tidak ada sesuatu dan di bawahnya tidak ada sesuatu. Lalu Allah menciptakan Arasy di atas air.”

[Imam Tirmidzi]

Demikianlah sebahagian daripada  jawapan kepada pertanyaan" Di mana Allah"  yang memadai  di- jadikan pegangan oleh orang2 awam  tanpa memikirkan dengan aqalnya, kerana aqal TIDAK akan mampu memikirkan kaifiyyat  " keberadaan Allah", hanya mampu beriman kepada Kewujudan-Nya yang Laisa Kamithlihi Syai'un.

Ini sebabnya DILARANG memikirkan "bagaimana Allah istiwa atau bagaimana  hampir atau bagaimana meliputi atau  lain2 sepertinya"  melainkan hanya diperintah meyakininya sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah.

Sentiasa berserta Mursyid yang siddiq (Pewaris Nabi yang muhaqqiq) kerana mereka adalah Pewaris Nabi sebenar yang memimpin manusia kepada kebenaran dan kesucian Tauhid. Jika belum bertemu Mursyid yang siddiq (Pewaris Nabi yang muhaqqiq), bersertalah dengan majoriti Ummat.  Moga terselamat Aqidah dan amal soleh.

 

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...