Susunan:
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al Kholidiyah
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
PENGAKUAN IMAM GHAZALI
Berikut
adalah pengakuan Imam Ghazali sendiri di dalam Kitab Beliau Munqiz
Min-Ala-Dhalal :
SIRI 2 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
SIRI 3 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
sambung pertarungan Imam Ghazali dengan nafsu pangkat duniawi, ketinggian
kedudukan, kemasyuran .....
Kata Imam Ghazali :
"Lama juga aku berfikir. Maka timbul keinginan untuk meninggalkan kota
Baghdad dengan kesenangannya. namun kemudiaan urung juga, Hati masih ragu2.
Keinginan keras di waktu pagi untuk menuntut kebahagiaan abadi, menjadi lemah di
petang hari.....! Nafsu duniawi menarik hatiku kepada keduniaan, nama dan pengaruh.
namun iman berseru, : "bersiap lah, umur makin berakhir, sedangkan
perjalanan masih jauh lagi. Ilmu dan amal kamu cuma sombong dan pura2 ; jika
tidak sekarang, bilakah akan bersiap? "
Kemudian bertambah keras untuk bebaskan dirii, namun syaitan kembali pula
syaitan, bisikkan : Ini hanya pemikiran sementara saja, jangan kau tinggalkan
kedudukan yang tidak tinggi ini>"
Demikian lah aku terumbang-ambing di antara dunia dan akhirat, hampir 6 bulan,
iaitu sejak bulan Rajab tahun 488H.
Akhir nya keadaan telah memuncak tak dapat lagi melakukan tugas mengajar. Untuk
menyenangkan para mahasiswa, aku memaksa diri mengajar, namun tidak sepatah
kata pun keluar dari mulutku. Hal ini sangat menyedihkan. Nafsu makan pun
hilang, kesihatan merosot.
Akhir nya doktor pun sudah putus asa. Untuk penyakit di dalam hati, tidak lain
obatnya melainkan istirehat, membebaskan hati dati segala yang menanggung nya,
kata mereka...!
Dengan segnap jiwaku, hatiku menjerit kepada Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang...
Di ringkaskan kisah di atas
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🌷Imam Ghazali
terumbang ambing antara "kemahuan Iman untuk meninggalkan jawatan dan
uzlah di satu pihak " dan di pihak lain " nafsu pangkat
dunia mencengkam supaya beliau terus kekal dengan jawatan beliau sebagai Guru
Besar yang menjadi rujukan Ulama satu dunia.
🌷 Nafsu berkata :
Jika engkau tinggalkan kedudukan engkau, tiada siapa pandang engkau lagi.
Kau akan hilang semua pengaruh dan kebesaran engkau.
🌷Iman mendesak
: Jika engkau tak berubah sekarang, engkau dalam bahaya besar....
bahaya terjun ke neraka.
🌷Ada beberapa kali
beliau cuba gagah untuk mengajar murid2 nya, tetapi ketika mula sessi
pembelajaran, mulut beliau terkunci, tak dapat berkata sepatah perkataan
pun.
🌷 Kesan dari
perebutan Iman dan nafsu ini menjadikan beliau jatuh sakit. Doktor yang merawat
beliau merumuskan tiada ubat untuk sakit Imam Ghazali ini. Melainkan satu
saja iaitu uzlah meninggalkan segala nya.
🌷Imam Ghazali
terlantar sakit dan tak dapat mengajar selama 6 bulan.
🌷 Pertarungan
Iman dan nafsu ini menyebabkan Imam Ghazali menjerit mohon pertolongan Allah
kerana tak mampu menanggung kesakitan misteri beliau.
🌷 Akhir nya Tuhan
Yang Maha Pemurah menjawab rintihan qalbu Imam Ghazali.
bersambung kisah nya Insya Allah
SIRI 4 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Terumbang-ambing di antara dunia dan akhirat.
Demkian lah keadaan yang menimpa seorang Alim di dalam Agama, yang sangat mahir
di dalam selok belok hukum syari'at, yang mampu memberikan fatwa kepada sesiapa
sahaja, di dalam bab apa pun di dalam Agama.
Namun pada ketika telah masyur nama nya, beliau dapati diri beliau tidak ikhlas
di dalam melaksanakan tuntutan Tuhan. Beliau insaf nafsu2 duniawi mendominasi
di dalam diri beliau. Beliau mengalami kebimbangan yang amat sangat ketika
mendapati ketiadaan khusyu' di dalam ubudiyyah nya kepada Allah Ta'ala.
Di sebabkan tekanan yang terus menerus yang menguasai jiwa, akhir nya Imam
Ghazali jatuh sakit. Para tabib yang merawat beliau, tidak menemukan sebarang
penyakit pada diri beliau yang boleh di ubati. Mereka cuma nasihatkan beliau
rehat dan cari kedamaian hati.
Memang benar. Para tabib dan doktor hanya mampu melihat dan merawat penyakit
zahir badan manusia. Mereka tidak mempunyai kemahiran mengetahui penyakit
batin2 apalagi merawat nya.!
Demikian lah usaha terakhir Imam, setelah beliau dapati tiada jalan untuk
mengubati dirinya yang tersiksa. Iaitu menghadap diri kepada Tuhan yang Maha
Penyayang....!!!
Ketika dunia ini terasa sempit, ketika dada terasa hampir pecah, ketika tiada
harapan lagi dari makhluk, maka ketika itulah insan akan kembali pada
Tuhan,
mengadu segala masalah pada Nya....
menangis dan merintih memohon keampunan Nya,
bersuungguh mengharapkan Petunjuk dan Pertolongan Nya.
Maka akhirnya Allah Ta'ala mendatangkan jawapan-Nya kepada beliau. Kata Imam
setelah Allah memperkenankan rayuan beliau,
==========================================================================
Berkata Imam Ghazali di dalam Kitabnya Munqiz Ala-Adh- Dholal :
"Dan akhir nya permohonan aku pun terkabul dan rela hati meninggalkan Baghdad,
tempat kemuliaan, keluarga dan handai taulanku.
Aku berbuat-buat seakan-akan berziarah ke Makkah, padahal tujuanku ke negeri
Syam. Aku khuatir Khalifah dan beberapa kenalanku tahu akan maksudku hendak
tinggal di Syam. Akhirnya berhasillah aku keluar dari Baghdad dengan keadaan
tidak menggemparkan dan dengan niat tidak akan kembali selama-lama nya."
[Munqiz Min-Ala-Dholal]
===================
Di sini ada beberapa perkara menarik perhatian tentang kata2 dan tindakan Imam
Ghazali, untuk di jadikan renungan .!
Beberapa kunci kata untuk di perhatikan dari kata2 Imam Ghazali di atas:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🌷Berbuat-buat
seolah2 ke Makkah padahal tujuannya ke Syam.!
🌷Meninggalkan
Baghdad tanpa keadaan yang menggemparkan!
🌷Niat tidak akan
kembali selama-lamanya.!
Maksud Imam Ghazali adalah :
Beliau tak beritahu murid2 beliau akan ke Syam dan meninggalkan Baghdad terus,
tidak akan kembali lagi untuk mengajar.
Tujuan beliau berbuat demikian supaya orang tak tertanya2 tujuan beliau ke
Syam. Jika mereka tahu Imam Ghazali ingin meninggalkan terus Baghdad,
tentu ramai muridnya akan terkejut dan tak setuju.
Atau jika mereka setuju pun mungkin mereka akan buat Majlis Ucap Terima Kasih
(seperti yang biasa dibuat oleh orang kebanyakan)
Imam Ghazali tak mahu suasana seperti itu. Beliau tidak harapkan apa2
penghargaan. Beliau tak ingin disanjung2 lagi. Sebab itu beliau berbuat
seolah2 beliau ke Makkah, dengan demikian murid2 beliau tak syak apa2.
🌷Sebagaiman
huraiannya akan datang:
Kata-kata dan tindakan Imam Ghazali di atas mencerminkan suatu kebijaksanaan
dan ketinggian peribadi seorang yang sedang disanjung dan dimuliakan oleh
manusia.
🌷Kunci kepada
memahami penilaian ini :
Telah datang cahaya kebenaran ke dalam hati Imam Ghazali dari Tuhan Yang Maha
Agung.
bersambung Insya Allah....
SIRI 5 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Imam Ghazali meninggalkan kota Baghdad
Setelah berhempas pulas selama 6 bulan, menghadapi tekanan perasaan dan hati
yang sakit, berperang di antara kemasyuran, pangkat kekayaan yang di bisikkan
oleh syaitan dan nafsu, maka akhirnya Al-Ghazali mendapat petunjuk untuk
meninggalakan kota Bagdad, kota yang telah memberikan seribu kemasyuran dan
kebanggaan!
Kata Imam Ghazali :
"Akhirnya aku berhasil keluar dari Baghdad dengan tidak menggemparkan.
...!
Penduduk Iraq tidak akan membenarkan tindakan aku ini. Tidak seorang pun
mengira bahawa niatku meninggalkan kedudukan tinggi di Bagdad berdasarkan
pertimbangan Agama. sebab, pada tanggapan mereka kedudukan tadi adalah
kedudukan yang tertinggi di dalam Agama. Hanya sampai situ saja pengenalan
mereka. "
Demikianlah aku meninggalkan Baghdad, Harta benda habis aku bahagi-bahagikan,
kecuali sedikit untuk bekal di jalan dan untuk anak2 yang masih kecil.
[Munqiz-Ala Adh-Adhollal]
Penjelasan dan Renungan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🌷Maksud perkataan
Imam Ghazali ini :
"sebab, pada tanggapan mereka kedudukan tadi adalah kedudukan yang
tertinggi di dalam Agama"
adalah begini :
Selama ini penduduk Iraq menganggap Imam Ghazali sebagai tokoh Ulama yang
sebenar. Bagi mereka Imam Ghazali ada contoh yang benar2 menduduki tempat
tertinggi di dalam agama.
🌷Sekiranya mereka
(penduduk Baghdad terutama murid2 beliau) mengetahui tindakan sebenar Imam
Ghazali adalah kerana masalah krisis keruhanian yang beliau hadapi, mungkin
mereka tidak akan membenarkan beliau pergi. Bahkan mereka tak akan percaya
wujud krisis keruhanian pada diri Imam Ghazali. Ini kerana pada
sangkaan mereka Imam Ghazali telah mencapai kedudukan yang tinggi dalam Agama.
Tak mungkin beliau menghadapi krisis keruhanian.
🌷Imam Ghazali habis
membahagi-bahagikan semua harta benda beliau. Ini adalah menunjukkan
azam, komitmen, keyakinan dan niat tulus ikhlas Imam Ghazali bagi uzlah dan
khilwah pada jalan Ahli Sufi (seperti akan datang huraiannya)
🌷Imam Ghazali
berhelah untuk berziarah ke Makkah padahal tujuannya adalah Syam bertujuan
melindungi niat beliau yang ikhlas untuk mujahadah pada jalan keruhanian. Dan
supaya tidak berlaku kegemparan di kalangan murid2 beliau.
🌷 Mengajar Agama
dan berda'wah adalah sebaik-baik pekerjaan kerana ianya adalah menyambung
tugas Anbiya.
Imam Ghazali sedar akan hal ini, tetapi beliau insaf semua itu tiada ertinya
dan akan menemui kebinasaan tanpa wujudnya kesucian Tauhid dan keikhlasan yang
murni.
🌷Imam Ghazali
meninggalkan segala kekayaan, pangkat , kemasyhuran dan kemuliaan pada sisi
manusia di atas desakan Iman dan Tauhid. Adakah ini bermakna Imam Ghazali
mempunyai Iman yang lemah ketika itu?
Jika dipandang dari sudut Tauhid yang murni, begitulah keadaan nya Imam
Ghazali pada saat itu.
Ilmu syari'at yang beliau miliki walaupun begitu tinggi, namun semua itu belum
cukup untuk menjernihkan hati kepada Tauhid yang suci murni. Sebaliknya
semata2 ilmu syari'at telah membawa kepada syirik2 khafi - riya, 'ujub.
Inilah buktinya yang jelas sebagaimana kata2 Ahli Ma'rifat, ilmu
syari'at zahir (fiqh) semata2 tidak cukup untuk memperoleh Tauhid yang
murni. Ilmu Syari'at zahir ini mesti digandingkan dengan Ilmu Toriqah /
Tasawwuf untuk memperoleh Tauhid yang murni, Tauhid yang sebenar Tauhid jauh
dari semua macam syirik khafi dan mazmumah.
Walaupun seseorang alim membaca dan mahir seribu kitab sekalipun,
walaupun dia hafal Qur'an serta ratusan ribu hadith sekalipun, walaupun dia mahir
di dalam semua ilmu alat sekalipun... namun dia tidak akan menjadi
Arif, tidak akan mengenal Allah dengan sebenar kenal. (baca Tauhid
yang murni) melainkan dia menaiki bahtera keruhanian di bawah pimpinan seorang
Tabib Keruhanian yang mahir. (Shaikh Mursyid @ Ahli Ma'rifat)
🌷 Sungguh banyak
sekali petunjuk dan pengajaran berharga dari kisah seorang yang sudah pun
bergelar Ulama Besar, Guru Besar dan Hujjatul Islam kepada generasi ummat
kemudiannya, terutama mereka yang sudah bergelar Ulama (ulama fiqh semata2)
bersambung Insya Allah.
SIRI 6 :
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Imam Ghazali didalam Uzlah dan khilwah (pengasingan diri)
Kata Imam Ghazali di dalam kitab beliau "Munqiz Ala-Adh Dolal" :
"Di tanah Syam aku tinggal kira-kira dua tahun melakukan 'uzlah,
khilwah, riadah dan mujahadah menurut ilmu Tasawwuf yang telah aku
pelajari. Semua itu untuk menjernihkan batin agar supaya mudah berzikir kepada
Allah Ta'ala sebagaimana semestinya.
Lama aku beri'tikaf di masjid kota Damsyik di atas menara sepanjang hari dengan
pintu tertutup.
Dari damsyik aku pergi ke Baitulmaqdis di mana setiap hari aku masuk
Qubbatus-sajrah dan tinggal di situ dengan pintu tertutup.
Akhirnya timbullah keinginan hatiku untuk ibadah haji berziarah ke
Makkah, Madinah dan Maqam Rasullullah ﷺ.
Kemudian kerana rindu untuk melihat anak-anak, pulanglah aku kembali ke rumah
satu keadaan yang dahulunya tak pernah terlintas dalam hatiku.
Meski pun begitu namun aku tetap beruzlah, khilwah menjernihkan batin untuk
berzikir. Berbagai peristiwa masa urusan keluarga dan keperluan hidup
mempengaruhi tujuan dan merintangi kerjernihan khilwah. Hanyalah sewaktu-waktu
sahaja dapat kesempatan yang sempurna namun tak putus asa dan khilwah dapat
juga di jalankan. Yang demikian itu berlaku kira-kira 10 tahun.
[Munqiz Ala- Adh Dholal]
Penjelasan dan remungan :
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🌷Setelah
meninggalkan Baghdad Imam Ghazali telah berbai'at kepada Shaikh Mursyid
lalu masuk suluk @ khilawah @ uzlah terus untuk jangka waktu yang sangat lama.
(lebih 10 tahun mujahadah sungguh2 pada jalan keruhanian)
Di dalam beberapa kitab Ulama lain di jelaskan bahawa guru pertama beliau pada
Ilmu Keruhanian (Toriqah dan Tasawwuf ) adalah Shaikh Abu Ali
Farmadi. Shaikh ini cuma dikenali sebagai tukang kasut.
🌷 Di dalam usaha
beliau khilwah @ persulukan, terjadi berbagai rintangan dan cobaan. Tetapi di
sebabkan keazaman yg kukuh, beliau terus hadapi nya dengan penuh kesabaran.
Ini adalah cobaan dan cabaran yang akan di hadapi oleh semua murid yang
salik. Mereka akan menerima ujian dan berbagai gangguan di dalam
perjalanan nya. Gangguan tersebut dari nafsu, syaiton, dunia dan makhluk
akan cuba menghalang perjalanan nya kepada Tuhan Rabbul Jalil.
Istana yang bakal di capai adalah jauh lebih hebat dari segala macam istana
atas muka bumi. Raja yang menanti adalah Raja segala Raja yang mencipta
dan memerintah alam semesta.
Untuk mencapai mutiara berharga itu sudah pasti banyak rintangan nya.
Hanya mereka benar2 jujur ikhlas dan cekal akan sampai destinasi terakhir itu.
🌷 Sewaktu khilwah @
uzlah, terjadi berbagai peristiwa menakjubkan yang beliau sendiri tak terfikir
sebelum nya. Erti nya Allah Ta'ala membukakan bagi beliau beberapa banyak Ilmu
Ma'rifat Ilahiyyah, ilmu hikmah kebijaksanaan, rahsia2 Ketuhanan dan rahsia2
makhluk yang amat banyak.
🌷 Di hujung
persulukan @ khilwah, beliau mendapat kesimpulan kukuh berkenaan Ahli
Sufi. Beliau yaqin ahli Sufi @ Ahli Ma' rifat @ Shaikh
Mursyid @ Imam Toriqah adalah sebenar2 Ulama Warisatul Anbiya.
Imam Ghazali mendapat keyakinan teguh bahawa mereka yang tersebut itu lah yang
benar2 berpegang kepada tali Allah untuk memperoleh keredhaan Allah.
Bersambung kisah... insya Allah
SIRI 7 (AKHIR)
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
IMAM GHAZALI TEMUI MUTIARA YANG TIADA TERNILAI HARGANYA.
Berkata Imam Ghazali di dalam Kitab Munqiz Ala-Adh Dholal :
"Selama waktu berkhilwah itu terbukalah bagiku rahsia yang tak terhitung
jumlahnya,tak mungkin di istiqsa ( membahas sesuatu sejauh-jauhnya dan
sedalam-dalamnya ) Yang ku katakan untuk mengambil manfaatnya – ialah aku
benar2 yaqin, kaum Sufi (Ahli Ma'rifat @ Shaikh Mursyid ) itulah
yang benar2 telah menempuh jalan yang di kehendaki Allah Ta’ala.
Merekalah golongan yang paling utama cara2 hidup nya, paling tepat tindak
laku nya dan paling tinggi budipekertinya.
Bahkan andaikata aqal para uqala, hikmah para hukama, dan ilmu para ulama yang
tahu rahsia syara’, semua itu di himpun untuk menciptakan suatu cara yang
lebih utama dari cara Ahli Sufi itu, tiada akan memberi hasil; sebab
segala gerak geri mereka (ahli Sufi) baik zahir maupun batin, di terangi cahaya
Kenabian.
Di dunia tiada cahaya yang lebih terang darinya. Pendeknya, apakah yang dikatakan orang tentang suatu di jalan yang dimulai – sebagai syarat pertama –
dengan membersihkan hati, mengosongkannya sama sekali dari segala suatu selai
Allah Ta’ala? Sedang kunci pembuka pintunya laksana takbiratul ihram
bagi solat ialah istighraq hati denga zikir kepada Allah. Akhir nya sama
sekali fana’ pada Allah Ta’ala ; keadaan fana’ ini penutup bagi taraf
pertama, yang hampir masih didalam batas ikhtiar dan kasab. Padahal ini
sebenranya merupakan permulaan toriqat sedang yang sebelumnya itu hanya lah
merupakan dihliz(kecil) menunjuk kepada nya.
Dari awal Toriqat ini mulailah peristiwa2 mukasyafah dan musyahadah hingga
akhirnya dalam keadaan jaga mereka dapat melihat Malaikat dan arwah para
Nabi, mendengar suara mereka dan mendapat pelajaran dari mereka. Dari tingkat
ini naik pula ke beberapa tingkatan yang meninggi jauh di atas ukuran
kata2. Tiap usaha untuk melukiskannya dengan kata2 tentulah akan sia2,
sebab setiap kata yang dipakai pastilah mengandung salah faham yang tak
mungkin menghindarkannya.
Akhirnya sampailah ia ke darjat yang begitu dekat kepada-Nya, hingga ada orang
yang hampir mengiranya “hulul” atau “ittihad” atau “wusul” semua
kiraan itu salah dan ini telah kami terangkan dalam karangan kami Al-Maqsidul
Aqsa (Tujuan Terakhir). Barangsiapa mengalaminya hanya akan dapat
mengatakan bahawa itu suatu hal yang tak dapat diterangkan, indah, baik,
utama, dan janganlah lagi bertanya.
Pendeknya barangsiapa yang belum dikurnia Tuhan mengalaminya belumlah ia
mengenal haqiqat Kenabian. Lebih dari namanya belaka. Sebenarnya karomah
Auliya adalah bidayah Anbiya’ yang demikian itu adalah hal Rasulullah
ﷺ ketika khilwah di
bukit Hira’ hingga orang2 Arab berkata Muhammad jatuh cinta kepada
Tuhannya. Hal ini dapat difaham dengan “zauq” oleh orang yang melalui
jalannya.
Adapun orang yang belum mengalaminya pun dapat juga memahami sekadarnya dengan
sering bergaul dengan Kaum Ahli Sufi itu atau dengan membaca huraian2 seperti
yang ada pada karangan kami, “Ajaaibul Qalb” (keajaiban Hati) iaitu sebahagian
dari Kitab kami Ihya Ulumuddin. Mencapai suatu pengertian dengan alasan
dan bukti keterangan adalah ilmu namanya ; mengalaminya bernama
“zauq” ; dan menerimanya kerana yaqin (dengan penglihatan matahati
- pent) adalah Iman. Jadi adalah tiga darjat
Firman Allah :
يَرۡفَعِ
ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَـٰتٍ۬ۚ
"....supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara
kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu)
beberapa darjat ...."
[Al Mujadalah (58) : Ayat 11]
Di luar mereka adalah orang2 jahil menolak semua itu dari dasarnya dan merasa
hairan mendengar kisahnya. Mendengar sambil mengejek dan menganggapnya sebagai
omong kosong. Tentang mereka itu Allah Taala berfirman ;
[Muhammad (47) : Ayat 16]
أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فَأَصَمَّهُمۡ وَأَعۡمَىٰٓ أَبۡصَـٰرَهُمۡ
(Orang-orang yang melakukan perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka dan dibutakan penglihatannya (23)
[Muhammad (47) : Ayat 23]
[Munqiz Ala-Adh Dholal]
PENJELASAN DAN RENUNGAN :
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷Imam Ghazali
memperoleh mutiara Rahsia yang tak terhitung banyaknya hasil dari persulukan
beliau mengikut disiplin Ahli Sufi @ Ahli Ma'rifat, yakni ilmu yang beliau
tidak mendapatnya sebelum beliau memasuki dunia Ma'rifat.
🌷Beliau berkata
"tak mungkin dibahas ilmu yang kuperoleh dengan mendalam "
iaitu ilmu yang di- peroleh sewaktu suluk beliau kerana ianya merupakan hakikat
Tauhid dan hakikat Ikhlas yang terpancar dari Cahaya Ketuhanan. Bukan semata2
teori aqal. Tetapi Ianya merupakan Ilmu "zauq" (ilmu
pemerasaan hati dan ruh) dan ilmu ladunni (ilmu yang diajar oleh Allah Ta'ala
kepada hamba2 pilihan nya) dan Ilmu Mukasyafah (ilmu yang terhasil pandangan
ruh kepada Zat Tuhan yang Laisa Kamithlihi Syai'un)
🌷Permulaan orang
yang mendapat Ilmu Ma'rifat Ilahiyyah adalah ketika pandangan matahatinya
melihat fana' perbuatan makhluk (binasa sekalian perbuatan makhluk nibah kepada
perbuatan Allah ta'ala). Pada peringkat ini seseorang hamba Allah yang
salik akan memperoleh Tauhid Af'al iaitu Tingkatan Pertama Tauhid pada jalan
Ma'rifat Ilahiyyah. Tauhid inilah permulaaan Tauhid yang murni, yang
tiada lagi syirik khafi atau mazmumah di dalamnya.
🌷Imam Ghazali
memperoleh Tauhid yang murni setelah mujahadah mengikut disiplin Sufi sedangkan
sebelumnya beliau bergelumang dengan berbagai syirik khafi dan mazmumah yang
tak dapat diengkari.
🌷 Imam Ghazali
mendapat keyakinan yang pasti bahawa sesiapa yang belum memasuki dunia
Ma'rifat, tidak akan memperoleh Hakikat Tauhid, tiada akan mengetahui hakikat
Kenabian kecuali sekadar mengenal namanya saja. Namun mereka yang belum
memperoleh hakikatnya masih boleh memahaminya dan menerima kebenarannya dengan
cara bergaul dengan Ahli Sufi.
🌷Selain dari
mereka..... iaitu selain dari mereka yang mendapat hakikatnya dan juga mereka
yang mengakui kebenaran Ahli Ma'rifat secara lisan ... selain dari mereka ini
semua adalah golongan yang mengikuti hawa nafsu dan tertutup matahati mereka.
(sebagaimana Firman Allah di atas tadi)
🌷Akhirnya Imam
Ghazali membuat kesimpulan, tiada jalan yang lebih baik untuk memperoleh
keredhaan Allah melainkan dengan mengikuti langkah2 Ahli Sufi kerana merekalah
yang sebenar2nya mengikuti Rasul di dalam setiap gerak geri dan perlakuan
Baginda.
🌷Wasiat dari
pengalaman Imam Ghazali ini adalah suatu yang paling berharga bagi kita Ummat
Islam. Lebih2 lagi perutusan Imam Ghazali ini adalah suatu
peringatan paling penting kepada Ulama fiqh yang semata2 menitikberatkan hukum-hakam syari'at sedangkan Toriqat danTasawwuf diabaikan. Lihat dan ambil
i'tibarlah wahai orang2 alim yang berasa hebat dengan ilmu sedikit yang kalian
miliki .... Sedangkan Imam Ghazali yang memiliki ilmu2 Syari'at yang tinggi
; hafal Qur'an, hafal ratusan ribu Hadith Nabi, mahir di dalam ilmu
nahwu, sarf, balaghah, mantiq, bayan, sirah dll, masih belum merasai
hakikat Iman sehinggalah beliau menjalani Jalan Ma'rifat, apakah hebat ilmu
kalian berbanding dengan Ilmu Ghazali itu?
🌷Mereka yang belum
berpeluang memasuki Jalan Ma'rifat Ketuhanan kerana belum bertemu Shaikh
Mursyid @ Guru keruhanian yang siddiq, masih berpeluang merasai pada pemikiran
"keindahan Ma'rifat " itu dengan cara bersahabat dengan orang2
yang pernah berdamping dengan Ahli Ma'rifat atau dengan cara mentelaah kitab2
Karangan Ahli Ma'rifat yang terkenal di kalangan Ahlus Sunnah seperti Imam
Hasan Al Basri, Imam Sufyan Ath-Thawri, Imam Junaid Al Baghdadi, Imam
Jilani, Imam Sazili, Imam Ibn Atho Illah, Imam Sayuthi, Imam Qastolani, Imam
Qushairi, Imam Haithami dan ramai lagi Auliya Allah yang memperoleh kemuliaan
tinggi di sisi Allah Ta'ala. Moga ALLAH Ta'ala meredhai mereka
sekaliannya.
Semoga Allah Ta'ala kurniakan kita ilmu sepertimana yang dianugerahkan kepada
kekasih2-Nya.
Wallahu A'lam
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
🌸🌻🌻🌻🌸🌸🌻🌻🌻🌸🌸🌻
No comments:
Post a Comment