B33 : PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■


SIRI 321 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 45:

Engkari Kebaikan orang

=====================


Definisi

=======


Definisi kebaikan / kebajikan:


Menurut bahasa:

Ungkapan (al-birru - الْبِرُّ)  adalah bermaksud : berbuat baik, berbuat kebajikan, ketaatan, orang soleh, orang yang baik-baik, bercakap benar,  berbuat yang benar, tolong-menolong, berbuat ihsan sesama makhluq, taat berbakti, akhlaq mulia, bersikap sopan santun, jauhi segala bentuk pengkhianatan, pendustaan, kekufuran


Menurut istilah :

Ungkapan (al-birru - الْبِرُّ) atau (al-abrar - الْابْراَر) atau (mabrur - مَبْروُر) adalah himpunan sekalian sifat-sifat kebaikan, kebajikan. Keimanan sejati serta akhlaq mulia Rasulullah ﷺ.  


Jika diperlahusi definisi di atas hampir2 menyamai Definisi "Taqwa" yang dikemukakan oleh Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu, sebagaimana bicara kami telah lalu di dalam Risalah "Taqwa Menurut Ahlus Sunnah". 


Lawan bagi (al-birru - الْبِرُّ) adalah :

Ithmun,         (إِثْمٌ  )       — dosa, kesalahan, kejahatan

Fasadun      ( فَساَدٌ)     — kebusukan, kerosakan, kekejian

Zambun       ( ذَنْبٌ )     — dosa, larangan, kejahatan

Fusuqun     ( فُسُوقٌ )   — penderhakaan

Fujurun         (فُجُورٌ )    — derhaka, dedah kehormatan

Hinthun        ( حِنْثٌ )    — lawan, langgar sumpah

Mungkarun, ( مُنْكَرٌ )    — engkar, langgar larangan



Definisi Engkar:

Engkar adalah kufur (كفر), Fujurun (فُجُورٌ ), Fasadun  ( فَساَدٌ)     — bererti lawan, kebusukan, kerosakan, kekejian, keengkaran, tidak bersyukur, kufur Nikmat Allah, mengkufuri kebaikan orang, 


Pengertian "engkari kebaikan orang": 


Tidak syukuri kebaikan orang yang berbuat baik kepada kamu, tidak berterima kasih kepada pembuat kebaikan. Dan ini merupakan dosa besar. Engkari kebaikan orang kepada kamu adalah suatu bentuk kekufuran kepada Allah.



Penjelasan:

==========


(1) Manusia (dan sekalian makhluq) diciptakan lemah dan dalam serba kekurangan. Menurut Ketentuan Allah yang Azali, tidak ada manusia mampu hidup bersendirian tanpa pertolongan orang lain.  Mereka saling bergantungan satu sama lain bagi kesinambungan hidup atas muka bumi.  


(2) Dengan sebab kelemahan dan kekurangan manusia, maka Allah Perintahkan supaya sekalian manusia tolong-menolong, khusus perintah ini kepada orang-orang beriman. Zahirnya ia Perintah Allah kepada manusia, sedang hakikatnya yang Memberi Pertolongan adalah Allah Ta'ala jua. 


(3) Ketika kamu menerima suatu bantuan, pertolongan, ihsan dari hamba Allah yang lain, maka wajib atas kamu syukur kepada Allah, kemudian Syukur (terima kasih) kepada orang yang menjadi asbab Pertolongan Allah tersebut sampai kepada kamu.


(4) Kehidupan insan penuh dengan berbagai pertolongan / bantuan dari manusia lain.  Di antaranya yang terpenting:


(1) Pertolongan dari ibu bapa

(2) Pertolongan dari sanak saudara

(3) Pertolongan dari sahabat handai, jiran, rakan sekerja dsb

(4) Pertolongan dari guru, tutor, pensyarah dll

(5) Pertolongan dari doktor, perawat, bidan dsb

(6) Pertolongan dari Guru yang menunjuk kepada jalan Allah (Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq)



SIRI 322 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 45:

Engkari Kebaikan Orang



(5) Bersyukur (berterima kasih) adalah satu daripada bermacam-macam Ibadah yang diwajibkan oleh Allah Ta'ala ke atas manusia.   "Syukur Ni'mat"  dikaitkan dengan IMAN dan lawannya "kufur Ni'mat"   dikaitkan dengan AZAB yang pedih.   


(6) Barangsiapa Syukur kepada Allah dan kemudian Syukur (terima kasih) kepada hamba-hamba Allah yang menjadi asbab Pertolongan Allah sampai kepadanya, maka sesungguhnya dia telah syukur kepada Allah sebagaimana tuntutan-Nya.  Sebaliknya barangsiapa tidak syukur (terima kasih) kepada insan-insan yang menjadi asbab pertolongan Allah sampai kepadanya, maka sesungguhnya dia telah kufur kepada Allah.  Inilah yang dikatakan "engkar kepada kebaikan orang lain yang berbuat baik padanya adalah dosa besar." Inj juga bermaksud : orang ini tidak bersyukur kepada Allah pada hakikanya, bahkan dia telah kufur Ni'mat.


(7) Sesungguhnya, Kekasih Allah yang paling berjasa kepada sekalian manusia bahkan seluruh alam adalah Junjungan Besar Sayyidina Muhammad ﷺ, maka WAJIB atas setiap orang benar-benar beriman untuk syukur kepada Baginda dengan banyakkan Solawat atas Baginda. 


(8) Sesudah itu, insan yang paling banyak pengorbanan dan jasanya kepada kita adalah Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq. Beliau habiskan seluruh hidup beliau untuk  pimpin Ummat (murid, salikin) kepada Allah. Pimpinan beliau tidak terhenti pada dunia tetapi sampai Akhirat. Ketika Perhimpunan di Mahsyar, ketika sekalian manusia sibuk dengan hal sendiri, ketika setiap manusia melarikan diri dari saudara masing-masing, termasuk ibu bapa, suami, anak-anak.... tiada yang sedia membantu. Hamba Allah yang datang menarik tangan kita hanyalah Mursyid yang pimpin kita ketika di dunia. Beliau pimpin kita bergabung dengan Panji-Panji Rasulullah ﷺ, kemudian masuk Syurga tanpa hisab.


(9) Kemudian dari itu adalah ibu bapa yang berjasa melahirkan kita, membesarkan kita sampai dewasa. Sesudah itu hamba-hamba Allah yang lain, jiran tetangga, saudara mara, sahabat handai  yang hulurkan berbagai pertolongan kepada kita.


(10) Allah Ta'ala Perintahkan agar semua orang beriman sentiasa mensyukuri (terima kasih) kepada kesemua mereka yang menjadi asbab berbagai Nikmat Allah sampai kepada kita. Barangsiapa tidak bersyukur (tidak terima kasih) kepada hamba-hamba Allah ini, maka mereka telah kufur engkar kepada Allah. Wal Iyazubillah.


Berkata Imam Al-Haythami Radhiallahu anhu:

"Perhitungan sebahagian dosa besar oleh Ulama dalam hal ini memang agak jauh tetapi dapat didekatkan dengan membawanya kepada pengingkaran pada pemberian Allah sebab, secara hakiki bahwa yang berbuat kebaikan adalah Allah Ta'ala. Dapat juga dibawa pada pengingkaran terhadap pemberian orang yang berbuat baik yang wajib dijaga, seperti pemberian nafkah suami."

[Al-Zawaajir]


SIRI 323 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 45:

Engkari Kebaikan Orang



Dalil-Dalil

========


Firman Allah:


وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ  وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ


"Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu berfirman; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".

[Ibrahim (14) : ayat 7]


Sabda Rasulullah ﷺ:


"Yang paling bijak (baik dan banyak) bersyukur kepada Allah adalah orang yang paling bijak (baik dan banyak ) bersyukur kepada manusia.” 

[Iman Ath-Thabrani]


Sabda Rasulullah ﷺ:

من لم يشكر الناس لم يشكر الله "


“Barang siapa yang tidak bersyukur (terima kasih) kepada manusia, bererti ia tidak bersyukur kepada Allah”. 

[Imam Ahmad, Imam Baihaqi]


Sabda Rasulullah ﷺ:


لاَ يَشْكُرُ اللَّهَ مَنْ لاَ يَشْكُرُ النَّاسَ


“Tidak dikatakan bersyukur pada Allah bagi siapa yang tidak bersyukur (berterima kasih)  pada manusia.” 

[Imam Abu Dawud, Imam Tirmizi]


Sabda Rasulullah ﷺ:


وَمَنْ صَنَعَ إِلَيْكُمْ مَعْرُوفًا فَكَافِئُوهُ


"Dan barangsiapa yang berbuat padamu kebaikan,  maka balaslah dia (dengan kebaikan dan syukur) " 

[Imam Abu Dawud, Imam Nasa'i,  Imam Ahmad]


SIRI 324 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 45:

Ingkari Kebaikan Orang


Contoh ingkari kebaikan orang:

===================


Contoh-contoh "ingkari kebaikan orang yang berbuat baik" itu amat banyak, namun semua contoh tersebut dapat disimpulkan kepada 7 point berikut :


(1) Tidak pernah ucap terima kasih

(2) Tidak pernah balas kebaikan orang kepadanya

(3) Tidak akui kebaikan orang kepadanya sebaliknya menganggap semua kelebihan sebagai usahanya sendiri.

(4) Menyakiti hati orang yang berjasa kepadanya

(5) Tidak mempedulikannya, terutama ketika orang berkenaan memerlukan pertolongan

(6) Derhaka kepada ibu bapa

(7) Derhaka kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq



Contoh 1:

Anak tidak pedulikan ibu bapa yang telah banyak melakukan pengorbanan demi kebaikannya;  mulai melahirkan sehingga menjadi dewasa.  Sedangkan Allah Memerintahkan agar setiap insan sentiasa melakukan kebaikan kepada ibu bapa, kaum keluarga dan sanak saudara.


Firman Allah:

 وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا


"Dan sembahlah Allah, (bertauhidlah kamu kepada Allah) dan jangan sesekali kamu mensyirikkan Allah dengan sesuatu pun.  Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa.

[An-Nisaa (4) : ayat 36]


Contoh 2:

Isteri berkata kepada suami yang soleh : "Abang tak pernah buat kebaikan apa pun pada saya selama ni"  sedangkan si suami telah banyak berkorban untuknya.  Si isteri sengaja bercakap demikian untuk menyakiti suaminya.


Rasulullah ﷺ bersabda:


  أُرِيتُ النَّارَ فَلَمْ أَرَ مَنْظَرًا كَالْيَوْمِ قَطُّ أَفْظَعَ وَرَأَيْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا النِّسَاءَ ،  قَالُوا :  بِمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ :  بِكُفْرِهِنَّ ،  قِيلَ : يَكْفُرْنَ بِاللَّهِ ، قَالَ :  يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ كُلَّهُ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ .


“Aku melihat Neraka maka tidak pernah aku melihat pemandangan seperti ini sama sekali.  Aku melihat kebanyakkan penghuninya adalah kaum wanita.  Para sahabat pun bertanya : “Mengapa (demikian) wahai Rasulullah?” Baginda menjawab : “Kerana kekufuran mereka. ” Kemudian ditanya lagi : “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Baginda menjawab : “Mereka kufur terhadap suami-suami mereka (suami masing-masing), kufur terhadap kebaikan-kebaikannya. Kalaulah engkau berbuat baik kepada salah seorang di antara mereka selama waktu yang panjang kemudian dia melihat sesuatu pada dirimu (yang tidak dia sukai) nescaya dia akan berkata : ‘Aku tidak pernah melihat sedikit pun kebaikan pada dirimu.’ ” 

[ Imam Al-Bukhari]


SIRI 325 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 45:

Ingkari Kebaikan Orang


Contoh 3:

Tidak pernah keluarkan belanja kepada orang yang telah banyak melakukan pengorbanan kepadanya.


Sabda Rasulullah ﷺ:


وَمَنْ صَنَعَ إِلَيْكُمْ مَعْرُوفًا فَكَافِئُوهُ


"Dan barangsiapa yang berbuat padamu kebaikan,  maka balaslah dia (dengan kebaikan dan syukur)" 

[Imam Abu Dawud, Imam Nasa'i,  Imam Ahmad]


Contoh 4: 

Salikin (murid pada jalan Ma'rifat) tidak beradab kepada Gurunya, Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq. 


Contoh 5:

Salikin (murid pada Jalan Ma'rifat) tidak pernah khidmat kepada Gurunya, Pewaris Nabi yang Siddiq,  dan tak pernah terfikir untuk sempurnakan khidmatnya.


Contoh 6:

Salikin (murid pada Jalan Ma'rifat)  derhaka kepada Gurunya (Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq), atau memfitnahnya atau menyakitinya dengan berbagai perlakuan buruk kepadanya.  Dan ini merupakan sebesar-besar dosa sesama makhluq selepas Rasulullah ﷺ


Mengapakah penderhakaan kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq itu dikatakan sebagai kekufuran yang membawa  dosa amat besar?


Jawapannya:

Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq adalah Wakil Allah dan wakil Rasulullah ﷺ yang sentiasa di dalam Pimpinan Allah dan Rasul-Nya.  Mereka sentiasa memimpin manusia (orang beriman) kepada Allah.  Mereka tiada kepentingan apa pun atas dunia ini.  Setiap hari, setiap saat, setiap keadaan... mereka hanya memikirkan cara-cara selamatkan manusia dari kekufuran, kefasikan dan kesesatan.  Ringkasnya setiap Mursyid Pewaris Nabi menanggung Amanah Kerasulan. Maka derhaka kepada mereka adalah penderhakaan dan dosa yang amat besar setelah dosa kepada Rasulullah  ﷺ. 


Berkata Imam Ghazali Radhiallahu anhu : 

Di antara adab-adab penuntut ilmu (murid) adalah :

"Jangan sekali-kali su’uz-zan (jahat sangka) terhadap Shaikhmu mengenai tindakan yang  kelihatannya mungkar atau tidak diredhai Allah menurut pandanganmu, sebab Shaikh kamu lebih mengerti rahsia-rahsia yang terkandung dalam tindakannya."

[Bidayatul Hidayah]


Kata Imam Ghazali lagi :

"Hendaklah murid itu bersikap kepada gurunya seumpama tanah kering yang disirami hujan Iebat. Maka meresaplah ke seluruh bahagiannya dan meratalah keseluruhannya air hujan itu.   Manakala guru itu  menunjukkan jalan belajar kepadanya, hendaklah dita'ati dan tinggalkanlah  pendapat sendiri.  Ini kerana  meskipun guru itu bersalah, tetapi lebih berguna baginya dari kebenarannya sendiri.  Sebab, pengalaman mengajari yang halus-halus, yang ganjil didengar tetapi besar faedahnya. (dari pengalaman keruhanian yang telah ditempuh oleh Guru pada waktu yang panjang). 

Berapa banyak orang sakit yang dipanasi, dirawat  oleh doktor dengan menambah panas pada waktu tertentu supaya kekuatannya bertambah sampai batas yang sanggup menahan pukulan ubat.  Maka hairanlah orang yang tak berpengalaman tentang itu.”

[Ihya Ulumuddin]


Berkata Shaikh Ahmad Al-Khomasykhanawi Radhiallahu anhu .

Jangan membantah pembicaraan Mursyidnya, sekalipun menurut dirinya, Mursyidnya salah sedang dia benar.  Bahkan hendaknya berkeyakinan bahwa salahnya mursyid itu lebih kuat (benar) dari pada apa yang benar menurut dirinya.  Dan tidak memberi isyarat (keterangan) jika tidak ditanya.

[Jami’ul Ushul fil Aulia’]


 Al Imam Abdullah Al Haddad Radhiallahu anhu berkata: 

“Paling bahayanya bagi seorang murid, adalah  berubahnya hati gurunya  kepadanya.  Seandainya seluruh wali dari timur dan barat ingin memperbaiki keadaan si murid itu, niscaya tidak akan mampu kecuali gurunya telah redha kembali ". 

[Adab Bi Sulukil Murid]


Kata Imam Nawawi Radhiallahu anhu: 

"Derhaka kepada orang tuamu dosanya boleh dihapus dengan Taubat, tapi derhaka kepada Guru (Mursyid mu) tidak ada satu pun yang dapat menghapusnya"

[At-Tahzib Wal Asma']


SIRI 326 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 45:

Ingkari Kebaikan Orang



Rawatan dan Penjagaan:

======================


(1) Sentiasa melihat Ni'mat dan Rahmat Allah dan mensyukurinya. Jangan sesekali mengkufurinya.


(2) Seiring dengan Syukur kepada Allah, maka wajib juga syukur kepada manusia yang menjadi asbab Pertolongan, Rahmat dan Ni'mat Allah itu sampai.


(3) Jangan sesekali anggap manusia tak perlu disyukuri atas alasan semua Ni’mat dari Allah.  Ini tipu daya nafsu dan syaitan.


(4) Cara mensyukuri Allah (dan jauhi kufur Ni'mat) adalah dengan cara :

● Syukur dengan hati:  Banyakkan Zikrullah dalam hati.  Sentiasa melihat Rahmat dan Kurnia yang amat banyak kepadanya. 


●Syukur dengan lisan: Banyakkan zikir jihar (keluar suara).  Selalu syukur kepada Allah atas Kurnia-Nya yang Maha Luas.


●Syukur dengan Perbuatan : Sedekah sebanyak-banyaknya menurut kadar Rezeki yang Allah Kurniakan. (Orang kaya sedekah lebih), 

Bantu hamba-hamba Allah yang memerlukan pertolongan


(5) Cara mensyukuri hamba Allah yang menjadi asbab Pertolongan Allah sampai.


● Syukur dengan hati: hargai sekalian pertolongan hamba Allah dan bersyukur

● Syukur dengan lisan : Ucap terima kasih dan hormatinya 

● Syukur dengan perbuatan: Balas segala kebaikannya dengan apa saja yang termampu


Dengan melakukan yang demikian maka terhindarlah dari termasuk orang yang derhaka atau kufur Ni’mat kepada hamba-hamba Allah yang menjadi asbab Pertolongan Allah sampai kepada kita.


SIRI 327 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 46:

Sebarkan berita tanpa usul periksa

=====================


Definisi-definisi

=============


Tajuk perbincangan ini mempunyai hubungan erat dan meliputi banyak dosa lain, maka wujud keperluan menjelaskan semua istilah yang berkaitan.


Definisi an-naba' ( النبأ ) :

An-naba' ( النبأ ) berasal dari kata ( نَبَأَ   ) bererti berita, khabar, makluman, pemberitahuan


Definisi al-fasiqun:

Fasiq berasal dari kata  ( فَسَقَ)  "fasaqa"  bererti keluar dari sesuatu keadaan kepada keadaan lain, menyimpang dari jalan lurus, keluar dari keta'atan, engkar sumpah, melanggar peraturan, ma'siat, 


Dari segi Istilah :

Dirumuskan secara ringkas, menurut Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang benar (tulen), fasiq adalah perbuatan melakukan dosa besar atau mengekalkan perbuatan dosa kecil tanpa Taubat.  


Definisi at-tabayyun:

Tabayyun berasal dari kata ( تَبَيَّنَ - يَتَبَيَّنُ) bermaksud : menjadi jelas, menjadi terang, memeriksa, mencari kejelasan, mencari kepastian,  memastikan kebenaran suatu hal, 


Dari segi istilah :  

kebenaran  suatu berita setelah pemeriksaan rapi dan saksama, mengetahui kebenaran dengan yakin setelah melakukan penyelidikan.


Definisi al-haq:

Perkataan   Haqq, al-haqq,     haqqun  (  حق)  berasal  dari  kata    dasar حق – يحق – حقا bererti benar, kebenaran, tetap, tepat.


Menurut istilah :

Al-Haqq mempunyai berbagai maksud mulai dari merujuk kepada Allah Ta'ala, Al-Qur'an Kalamullah Teragung, Agama Islam, Tauhid hakiki, kebenaran mutlaq dari Allah dan Rasul-Nya, Ahlus Sunnah yang tulen.  Di dalam skop perbincangan ini dijuruskan pengertian kepada makna "pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang tulen"  kerana satu-satunya kelompok dan pegangan yang benar-benar mewarisi Al-Qur'an dan Sunnah adalah Ahlus Sunnah wal Jama'ah yang tulen sedangkan kelompok-kelompok lain adalah kelompok batil dan sesat.


Definisi al-batil:

Batil atau batal adalah setiap suatu yang bertentangan dengan kebenaran, iaitu bertentangan dengan Kehendak Allah dan Rasul-Nya.  Ditumpukan perhatiannya kepada "pegangan" dan "i'tiqad", maka dikatakan setiap yang  "batil" itu adalah setiap hal yang bertentangan dengan Ahlus Sunnah.


Definisi zalim:

Zalim berasal dari kata Arab   (  ظلم     يظلم    ظلما ) bermaksud :    gelap, tidak adil, bengis, kejam, menindas, menekan, menganiaya orang, tiada peri kemanusiaan, melampaui batas, jauh dari kebenaran, menuruti jalan kebatilan, tidak meletakkan suatu pada tempatnya


Dari segi Istilah:

Zalim adalah kegelapan hati, kebatilan, kesesatan, jauh dari Petunjuk Allah, jauh dari kebenaran, melampaui ketentuan Agama (menentang Allah, Rasul-Nya dan Ulama Pewaris Nabi) dan melampaui tatacara hidup kemanusiaan.

     

Semua macam istilah yang tersebut ini terkait kepada dosa "sebarkan berita tanpa usul periksa" atau "menyebarkan apa sahaja yang didengari".


Penjelasan:

==========


(1) Di dalam bicara kali ini kita akan melihat besarnya dosa yang menimpa seseorang yang memindahkan atau menyebarkan "khabar" atau "maklumat" tanpa usul periksa.


(2) sesungguhnya Allah Ta'ala melarang keras (ertinya dosa besar) perbuatan menyebarkan suatu "khabar" yang didengar atau dibacanya  tanpa menyelidiki kebenarannya terlebih dahulu. 


(3) Rasulullah ﷺ mengancam seseorang memindahkan terus apa sahaja yang didengarnya kepada orang lain (tanpa menyelidiki kebenarannya) sebagai pendusta (sifat munafiq). 


SIRI 328 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 46:

Sebarkan berita tanpa usul periksa

sambungan....


Penjelasan (sambungan)

(4) Pada zaman internet yang serba maju, Ummat Islam terdedah kepada jutaan maklumat, khabar, kisah, pengetahuan yang datang dari berbagai penjuru dunia.  Sebahagian daripadanya mengandungi "racun" yang membinasakan keyakinan dan pegangan Ummat Islam. Sebahagian lagi membawa kepada fahaman dan doktrin batil dan sesat. Sebahagian lagi mengandungi unsur-unsur kepalsuan, adu domba, fitnah dan permusuhan.


(5) Orang yang menyebarkan apa saja berita yang dibaca atau didengarinya tanpa usul periksa dan meneliti kebenarannya menurut Pegangan Ahlus Sunnah akan jatuh kepada beberapa dosa besar, di antaranya :


(i)  Dosa sebarkan doktrin batil dan sesat Aqidah seperti fahaman Wahhabiyyah (khawarij), Syi'ah (rafidhi), sekular (liberal) dan lain-lain berjumlah 72 Golongan sesat Aqidah. 


(ii) Dosa sebarkan fahaman sesat di dalam keruhanian seperti golongan batiniah, golongan hakikat palsu, golongan wali palsu,  dan lain- lain berjumlah 11 golongan (menurut fatwa Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu). 


(iii) Dosa sebarkan maklumat batil dan tuduhan palsu kepada  "Ahli Sufi", "Ulama Billah",  "Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq" sehingga masyarakat memandang serong kepada mereka sedangkan mereka (Ahli Sufi, Mursyid, Ulama Billah, Ahli Ma'rifat adalah Pewaris Nabi yang sebenar yang dipilih oleh Allah bagi memimpin Ummat kepada Allah). 


(iv) Dosa melakukan tuduhan palsu sehingga seseorang atau suatu kelompok terfitnah dan buruk namanya.


(v) Dosa sebarkan permusuhan di kalangan Ummat. 


(vi) Dosa membesar-besarkan politik kepartaian demokrasi yang fasiq sehingga masyarakat berpecah belah. 


(6) Dosa yang terkena akibat perbuatan "sebarkan berita tanpa usul periksa" akan menjadi dosa jariah (dosa berterusan sampai Qiamat selagi terjadi penyebaran kepalsuan berkenaan).  Ertinya meskipun orang berkenaan sudah mati, tetapi maklumat fasiq, batil, sesat yang telah disebarkannya akan terus tersebar sehingga dia mendapat saham dosa penyebaran tersebut.  Wal Iyazubillah


(7) Pada zaman kini maklumat palsu, berita palsu, fahaman batil dan sesat hanya mengambil masa 2 saat untuk berpindah ke seluruh dunia.  Sekali kamu pindahkan berita palsu ke dalam internet, maka ia tersebar ke seluruh dunia secepat kilat dan tak ada peluang kamu menarik baliknya.  Ertinya dosa yang kamu sebarkan melalui internet akan membawa dosa jariah (dosa berterusan sampai Qiamat) dan kamu akan mendapat bahagian dosanya meskipun kamu sudah masuk kubur.


(8) Orang beriman yang sebenar beriman sentiasa waspada, hati-hati, dan sentiasa meneliti setiap apa yang dia sampaikan kepada manusia, terutama berita, khabar, ilmu, maklumat berkenaan Agama, hukum-hakam Agama, halal haram, Perintah dan larangan.  Orang beriman tidak akan bercakap dan menulis melainkan setelah dia yakin dengan ainul yaqin (keyakinan pasti berdasarkan pandangan mata-hati)


(9) Punca seseorang Islam jatuh kepada kepalsuan, kebatilan dan kesesatan adalah kerana tidak mempunyai kefaman yang benar berkenaan Ahlus Sunnah yang benar.


(10) Untuk memperoleh kefahaman yang benar dan keyakinan yang hakiki berkenaan Agama (Ahlus sunnah yang benar),  jalan selamat adalah dengan cara mencari Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq yang yang benar-benar mewarisi Nabi zahir dan batin. 


SIRI 329 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 46:

Sebarkan berita tanpa usul periksa

sambungan....




Dalil-Dalil

========


Dalil 1: Firman Allah


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ


“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” 

[Al Hujurat (49): Ayat  6]



Ringkasan asbabun-nuzul  (sebab turun ayat)

______________________________________________


Rasulullah ﷺ menghantar Walid ibn 'Uqbah Ibn Ma'ith kepada Qabilah mustaliq untuk memungut zakat. Tetapi Al-Walid balik tangan kosong dan ceritakan pada Rasulullah ﷺ bahawa Bani Mustaliq enggan berikan zakat dan merancang untuk membunuhnya. Sedangkan itu adalah cerita bohong. Maka turun perintah Allah ini memberikan peringatan agar jangan terburu-buru menghukum apabila orang fasiq bawa cerita (Al-Walid dikatakan sebagai fasiq), sebaliknya siasat dahulu kebenarannya.  


Berkata Ibn Abbas Radhiallahu anhu:

"Perintah Allah ini turun berkenaan Al-Walid ibn 'Uqbah Ibn Ma'ith yang di hantar oleh Rasulullah  ﷺ  kepada Bani Mustaliq untuk memungut zakat. Tetapi dia balik dengan mendakwa Bani Mustaliq hendak membunuhnya. Maka Allah Ta'ala menurunkan ayat ini,  “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq (fasiq di sini merujuk kepada Walid bin 'Uqbah bin Mu'ith) membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” 

[Tafsir Ibn Abbas]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:

"Dalam sebuah riwayat dinyatakan bahwa Nabi ﷺ mengutus Walid ibn 'Uqbah Ibn Mu'ith kepada qabilah Bani Al-Mustaliq setelah mereka masuk Islam. Ketika mendengar hal itu mereka pun menaiki haiwan tunggangan untuk menjemputnya. Ketika Al Walid mendengar mereka mengenderai haiwan tunggangan, dia merasa takut terhadap mereka, sehingga dia pun kembali kepada Rasulullah ﷺ dan memberitahu bahawa mereka berniat membunuhnya dan enggan membayar zakat. Rasulullah  ﷺ pun berniat untuk memerangi mereka. Ketika mereka di dalam keadaan demikian, tiba-tiba datanglah delegasi Bani Mustaliq kepada Rasulullah ﷺ dan berkata, "Wahai Rasulullah, kami telah mendengar ehwal utusanmu, lalu kami pergi untuk menjemputnya, guna memuliakannya dan memberikan zakat yang telah kami terima, namun utusan itu langsung pergi. Kami dengar dia mengadu pada Rasulullah  ﷺ bahawa kami berangkat untuk memeranginya. Demi Allah, kami tidak berangkat untuk hal itu."  Allah menurunkan ayat ini dan Al-Walid pun dinamai "fasiq".

[Tafsir Qurtubi]  


Firman Allah ini [Al Hujurat (49): ayat  6] merupakan amaran dan peringatan cukup keras kepada sekalian orang beriman agar sentiasa waspada, hati-hati, membuat pertimbangan adil dan menyelidiki suatu berita sebelum menerimanya dan lebih waspada sebelum menyebarkannya kepada umum.  Menerima bulat-bulat apa saja yang didengari lalu sebarkannya kepada umum adalah kebodohan yang membinasakan. 


SIRI 330 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 46:

Sebarkan berita tanpa usul periksa

sambungan....


Dalil-Dalil

sambungan......



Dalil 2: Firman Allah:


وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلاَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً


Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggunganjawabnya.   

[Al-Isra’ : (17)  Ayat 36]



Dalil 3 : Firman Allah:


إِنَّ ٱلَّذِينَ جَآءُوا بِٱلإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنْكُمْ لاَ تَحْسَبُوهُ شَرّاً لَّكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ ٱمْرِىءٍ مِّنْهُمْ مَّا ٱكْتَسَبَ مِنَ ٱلإِثْمِ وَٱلَّذِي تَوَلَّىٰ كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ


"Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu.  Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat).

[An-Noor (24) ; Ayat 11]


Dalil 4 : Rasulullah  ﷺ  bersabda:

 "Seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya, akan dilempar ke Neraka sejauh antara timur dan barat."

[Imam Muslim]


Dalil 5 : Rasulullah ﷺ  bersabda:


كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِبًا أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ


"Cukuplah seorang dikira sebagai berdusta apabila dia menceritakan setiap perkara yang didengarinya." 

[Imam Muslim] 


Dalil 6: Rasulullah ﷺ  bersabda:


التَّأَنِّي مِنَ اللهِ، وَالْعَجَلَةُ مِنَ الشَّيْطَانِ


“Ketenangan datangnya dari Allah, sedangkan tergesa-gesa datangnya dari syaitan.”

[Imam Bayhaqi]


Berkata Imam Nawawi Radhiallahu anhu:

“Seseorang boleh dikatakan pendusta kerana berita yang didengar boleh jadi telah ditokok tambah.  Adapun makna hadith dan athar  pada bab ini mengandungi  peringatan membicarakan setiap apa yang didengar oleh manusia.  Ini kerana yang didengar boleh jadi benar dan boleh jadi dusta. Demikian  kebiasaan yang terjadi di tengah-tengah kita. Jika seseorang menceritakan setiap apa yang dia dengar, maka dia telah berdusta kerana memberitakan sesuatu yang sebenarnya tidak terjadi."

[Syarah Muslim]


Bersambung siri 331 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳


No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 390) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...