KHILWAH /
SULUK
MENURUT AHLUS SUNNAH
Susunan
Shaikh Sayyid Abu Tohir
Mursyid Silsilah Naqsyabandiah Al-Kholidiyah
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِيْ أَنْعَمَنَا بِنِعْمَةِ
اْلإِيْمَانِ وَالْمَعْرِفَة
وَالْاِسْتِقاَمَةَ
عَلَى الشَّرِيْعَةِ وَالطَّرِيْقَةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اَللّه عَلَيهِ وَسَلَّم
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
الْفَاتِحِ لِمَا أَغْلَقَ الْخَاتِمِ لِمَا
سَبَقَ اَلنَّاصِرِ الْحَقِّ بِالْحَقِّ الْهَادِي
إِلَى صِرَاطِكَ الْمَسْتَقِيْمِ وَعَلىَ آلِهِ وَصَحْبِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ الْعَظِيْمٌَ
1.0 Muqaddimah
===============
Di dalam bahasa yang mudah
difahami, Suluk adalah Uzlah— mengasingkan diri atau menjauhkan diri dari
pergaulan masyarakat dan urusan2 dunia beberapa waktu untuk menumpukan ibadah
semata2 kepada Allah dengan mematuhi beberapa syarat, peraturan dan adab2
khusus menurut Jalan Ma'rifat. Institusi Suluk merupakan kemuncak Sistem
Tarbiyyah (pendidikan), Taziyatun-nafs (penyucian jiwa) menurut Ahlus Sunnah.
Dasar bagi keseluruhan Sistem
Persulukan adalah Khilwah Rasulullah ﷺ
di Gua Hira. Iaitu mencontohi Sunnah Rasulullah ﷺ menjauhi pergaulan masyarakat serta menumpukan segenap
perhatian dan jiwa raga kepada Allah Ta'ala di Gua Hira' selama beberapa waktu
sehingga Baginda diangkat oleh Allah Ta'ala menjadi Nabi dan Rasul.
Hadith Rasulullah
ﷺ :
Daripada Sayyidatina ‘Aisyah
Radiallahu ‘anha, bahawa beliau berkata:
“Permulaan wahyu yang didatangkan kepada
Rasulullah ﷺ ialah mimpi yang baik lagi benar di dalam
tidur, maka tiadalah Junjungan bermimpi satu mimpi melainkan datanglah mimpi
itu seperti cahaya subuh. Kemudian digemarkan (oleh Allah Ta'ala) kepada
Baginda untuk melakukan khilwah, mengasingkan diri. Junjungan melakukan khilwah di Gua Hira’
lalu tahannuth (beribadah dengan cara2 yang diilhamkan oleh
Allah) di dalamnya, iaitu beribadah dalam masa beberapa malam. Setelah itu Baginda ﷺ kembali kepada ahlinya
dan berbekalan untuk menyambung tahannuth Baginda. Kemudian Junjungan kembali lagi kepada
Khadijah dan berbekalan seumpama itu juga hingga datanglah kepadanya kebenaran
(turun Wahyu ).”
[Imam Bukhari]
Daripada Khilwah Rasulullah ﷺ inilah para Ulama Ahlus Sunnah mengambil dalil Al-Qur'an dan
Sunnah Baginda (khususnya Sunnah Baginda berkhilwah di Gua Hira) untuk membentuk suatu Sistem Pendidikan
kejiwaan dan keruhanian yang intensif, tersusun, rapi dan berdisiplin dinamakan
Suluk. Ertinya keseluruhan Sistem Tarbiyyah (pendidikan) dan Tazkiyyatun-Nafs
(penyucian jiwa), di dalam Sistem Persulukan (bahkan keseluruhan Manhaj Ahli
Ma'rifat / Ahli Sufi) adalah dibangunkan berdasarkan petunjuk Al-Qur'an, Sunnah
dan Ijma Qias Ulama.
Sebagaimana yang telah ditegaskan
oleh sekalian Imam2 Ahlus Sunnah, Sistem
Persulukan, bahkan keseluruhan Manhaj Ahli Ma'rifat / Ahli Sufi adalah Sistem
Pendidikan teragung dan paling sempurna,
yang benar2 menepati Kehendak Allah dan Rasul-Nya bagi mencapai Keimanan
sejati / Tauhid hakiki / Ma'rifat dan Ubudiyyah yang suci murni. Ini adalah kerana keseluruhan Sistem ini
adalah Warisan Suci Rasulullah ﷺ,
yang diliputi Cahaya Ketuhanan dan pancaran Nur Muhammad. Ini yang dimaksudkan
oleh Imam Ghazali dengan kata2 masyhur....
Berkata Imam Ghazali رضي الله عنه
"Selama waktu khilwah (uzlah) itu terbukalah bagiku rahsia yang tak
terhitung jumlahnya, tak mungkin diistiqsa
(membahas sesuatu sejauh-jauhnya dan sedalam-dalamnya ). Yang kukatakan untuk mengambil manfaatnya
– ialah aku benar2 yaqin, Ahli Sufi (Mursyid / Ahli Ma'rifat / Warisatul Anbiya
yang benar) itulah yang benar2 telah
menempuh jalan yang dikehendaki Allah Ta’ala. Merekalah
golongan yang paling utama cara2 hidupnya, paling tepat tindak lakunya
dan paling tinggi budi pekertinya.
Bahkan andaikata aqal para uqala,
hikmah para hukama dan ilmu para ulama
yang tahu rahsia syara’, semua itu
dihimpun untuk menciptakan suatu cara yang lebih utama dari cara Ahli Sufi
itu, tiada akan memberi hasil;
sebab segala gerak-geri mereka (ahli Sufi) baik zahir mahupun batin,
diterangi Nur Nubuwwah (cahaya Kenabian) sebagaimana Firman Allah :
يَرۡفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ
ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَـٰتٍ۬ۚ
"....supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di
antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan
kamu) beberapa darjat ...."
[Al Mujadalah (58) : Ayat 11]
[Tamat petikan kata2 Imam Ghazali
dari kitab Munqiz Min-Adh-Dholal]
Maksud Imam Ghazali adalah :
(1) Imam Ghazali telah menempuh
perjalanan yang jauh mencari kebenaran. Beliau menjelajah mencari kebenaran
mutlaq di kalangan berbagai2 kelompok yang masing2 mendakwa merekalah yang
benar menepati Agama Islam yang sebenar.
(2) Walaupun pada saat itu beliau
sudah pun menjadi sarjana besar bergelar Hujjatul Islam dan seluruh dunia
datang menuntut Ilmu dengan beliau, namun beliau mendapati suatu "kekosongan" di dalam hati
beliau. Beliau mencari dan terus mencari kebenaran.
(3) Setelah mengkaji satu persatu perjalanan setiap
kelompok Muslim yang wujud dan membuat pertimbangan pada Neraca Al-Qur'an dan
Sunnah Nabi, beliau ditemukan dengan kebenaran mutlaq, iaitu satu2nya jalan
sebenar kepada Allah, satu2nya jalan yang diRedhai Allah adalah : Manhaj Ahli
Sufi / Ahli Ma'rifat / Mursyid yang siddiq.
Merekalah pewaris Nabi yang sebenar kerana mereka mewarisi pusaka
keilmuan Rasulullah ﷺ zahir dan batin, serta berdiri kukuh dengan Petunjuk Allah dan
pimpinan Ruhaniyyah Rasulullah ﷺ
pada setiap masa.
(4) Kebenaran tersebut beliau dapati
setelah bersuluk selama 11 tahun di bawah pimpinan Ahli Sufi (Warisatul Anbiya
yang sebenar).
Sesungguhnya sekalian Ulama Ahlus
Sunnah yang terpercaya termasuk Imam2 Mazhab telah menempuh perjalanan Ma'rifat,
dan bersuluk (khilwah) sebelum mereka
mencapai Maqam Tauhid yang hakiki / mencapai Ma'rifat suci murni. Di antara yang sangat mashyur adalah
Al-Ghawth Al-Imam Kabir Ahlus Sunnah, Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir
Jilani.... beliau bersuluk / khilwah selama 33 tahun sehingga beliau mencapai
kedudukan yang tinggi di Sisi Allah.
2.0 Definisi Suluk ( سُلُوْك )
====================
Dari segi bahasa :
Perkataan Suluk berasal dari perkataan ( سَلَكَ - يَسْلُكُ
- سُلُوْك ) yang bermaksud :
jalan, berjalan menuju sesuatu, menempuh, mengejar, mengikuti,
mengiringi
Dari segi istilah :
Menurut Al-Arif Billah Shaikh
Yahya Al Kholidi Radhiallahu anhu:
Suluk adalah nama bagi pekerjaan
orang berjalan pada Jalan Ma'rifat iaitu beberapa perkara 'uzlah daripada
pergaulan makhluq dan zahid daripada pekerjaan dunia dan memerangi hawa nafsu
jahat dan mujahadah pada amalan Zikrullah dan Solat2 Sunnat dan memenuhi masa
dengan Wirid dan Zikrullah siang dan malam.
Definisi lain:
■
Suluk adalah Tarbiyyah (Pendidikan) keruhanian / kejiwaan yang terunggul, yang
disusun oleh Ulama Ahlus Sunnah, dengan mengambil contoh daripada Khilwah
Rasulullah ﷺ di Gua Hira sebelum Baginda diangkat oleh
Allah Ta’ala menjadi Nabi dan Rasul.
■
Suluk adalah Sistem Ibadah terunggul
mencontohi Khilwah Rasulullah ﷺ di Gua Hira, menjauhkan diri daripada pergaulan masyarakat umum
manusia, tinggalkan urusan dunia beberapa waktu dan menumpukan segenap perasaan
serta pemikiran kepada Allah Ta’ala semata2, dengan pimpinan seorang Mursyid
yang siddiq (Pewaris Nabi yang siddiq).
■
Suluk adalah suatu Sistem Tarbiyyah (Pendidikan) intensif, yang terdiri dari
himpunan amal2 soleh dan mujahadah melawan nafsu2 kejahatan dan mujahadah
menyucikan hati (daripada Syirik, mazmumah dan dosa2 hati yang lain) dengan
banyakkan Zikrullah serta Solawat dan Taubat sungguh2, di suatu tempat tertentu
jauh dari pergaulan masyarakat umum manusia dengan pimpinan seorang Mursyid
(Pewaris Nabi yang siddiq).
2.0 Definisi Suluk ( سُلُوْك )
====================
Dari segi bahasa :
Perkataan Suluk berasal dari perkataan ( سَلَكَ - يَسْلُكُ
- سُلُوْك ) yang bermaksud :
jalan, berjalan menuju sesuatu, menempuh, mengejar, mengikuti,
mengiringi
Dari segi istilah :
Menurut Al-Arif Billah Shaikh
Yahya Al Kholidi Radhiallahu anhu:
Suluk adalah nama bagi pekerjaan
orang berjalan pada Jalan Ma'rifat iaitu beberapa perkara 'uzlah daripada
pergaulan makhluq dan zahid daripada pekerjaan dunia dan memerangi hawa nafsu
jahat dan mujahadah pada amalan Zikrullah dan Solat2 Sunnat dan memenuhi masa
dengan Wirid dan Zikrullah siang dan malam.
Definisi lain:
■
Suluk adalah Tarbiyyah (Pendidikan) keruhanian / kejiwaan yang terunggul, yang
disusun oleh Ulama Ahlus Sunnah, dengan mengambil contoh daripada Khilwah
Rasulullah ﷺ di Gua Hira sebelum Baginda diangkat oleh
Allah Ta’ala menjadi Nabi dan Rasul.
■
Suluk adalah Sistem Ibadah terunggul
mencontohi Khilwah Rasulullah ﷺ di Gua Hira, menjauhkan diri daripada pergaulan masyarakat umum
manusia, tinggalkan urusan dunia beberapa waktu dan menumpukan segenap perasaan
serta pemikiran kepada Allah Ta’ala semata2, dengan pimpinan seorang Mursyid
yang siddiq (Pewaris Nabi yang siddiq).
■
Suluk adalah suatu Sistem Tarbiyyah (Pendidikan) intensif, yang terdiri dari
himpunan amal2 soleh dan mujahadah melawan nafsu2 kejahatan dan mujahadah
menyucikan hati (daripada Syirik, mazmumah dan dosa2 hati yang lain) dengan
banyakkan Zikrullah serta Solawat dan Taubat sungguh2, di suatu tempat tertentu
jauh dari pergaulan masyarakat umum manusia dengan pimpinan seorang Mursyid
(Pewaris Nabi yang siddiq).
4.0 Persamaan / Perbezaan Khilwah dan Suluk
======================================
Pada hakikatnya kedua² istilah
ini mendokong maksud dan matlamat yang sama, iaitu menempuh Jalan kepada Allah
dengan pimpinan Mursyid yang siddiq bertujuan mencapai Tauhid yg suci murni
serta Ubudiyyah kepada Allah Ta'ala yang
tulus ikhlas. Yang membezakan kedua²
istilah ini adalah kaedah atau teknik perlaksanaannya.
Persamaan "khilwah" dan "suluk" :
1. Asingkan diri dari masyarakat
manusia beberapa waktu.
2. Jauhkan segala macam pergaulan
manusia dan kehidupan.
3. Putuskan ingatan pada dunia
dan tumpukan ingatan semata2 kepada Allah.
4. Mujahadah melawan nafsu2
kejahatan.
5. Mujahadah amal Zikrullah, Solawat,
Taubat serta amal ibadah lain.
6. Mujahadah sucikan hati dengan
kaedah2 khusus seperti yang ditunjukkan oleh Guru.
7. Tetap dalam pimpinan / dipimpin
oleh Guru Mursyid yang siddiq (Ahli Ma'rifat, Ahli Sufi, Pewaris Nabi yang
siddiq) yang menepati syarat2 sebagai Pewaris Nabi yang sebenar.
Perbezaan "khilwah" dan
"suluk" adalah :
1. "Khilwah" dilakukan secara persendirian di tempat
tertentu, misalnya di atas bukit, di gua2 atau tempat persendirian yang
lain sedangkan "Suluk"
dilakukan secara berjemaah di keliling Masjid dengan cara masing2 membuat
"kelambu" masing2 untuk beribadah.
2. "Khilwah" dilakukan
pada masa2 yang sesuai dengan orang yang ingin melakukan khilwah. Sedangkan
"Suluk" mempunyai jadual masa tertentu sebagaimana yang ditentukan
oleh Mursyid.
5.0 Dalil-Dalil Suluk / Khilwah
=========================
Dalil 1 : Firman Allah Ta'ala :
فَتَمَّ مِيقَـٰتُ رَبِّهِۦۤ
أَرۡبَعِينَ لَيۡلَةً۬ۚ
"Maka sempurnalah Miqat
Tuhannya 40 malam"
[Al-A'raf (7) : Ayat 142]
Berkata Tajul Arifin Shaikh Yahya
Al-Kholidi Radhiallahu anhu,
"Suluk adalah pekerjaan Rasul2 dan Auliya Allah yang disuruh kita
ikut mereka. Nabi Adam Alaihis-Salam berkhilwah di Jabal Hindi. Nabi Allah
Ibrahim berkhilwah di Jabal Qubis dan Jabal Rahmah. Nabi Allah Musa berkhilwah
di Bukit Thursina. Dan Rasulullah ﷺ berkhilwah
di Jabal Nur, Gua Hira pada permulaan Khilwah Baginda. Setelah Baginda
berhijrah ke Madinah, Baginda melakukan Khilwah di Masjid sahaja."
[Risalah Ma'rifat — Bab Suluk]
Dalil 2 : Firman Allah didalam Hadith Qudsi:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
: إِنَّ اللهَ تَعَالَى قَالَ : مَنْ عَادَى لِيْ وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ،
وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِيْ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ،
وَلاَ يَزَالُ عَبْدِيْ يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ، فَإِذَا
أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِيْ يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِيْ يُبْصِرُ
بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِيْ يَبْطِشُ بِهَا، وَرِجْلَهُ الَّتِيْ يَمْشِيْ بِهَا، وَلَئِنْ
سَأَلَنِيْ لأُعْطِيَنَّهُ، وَلَئِنِ اسْتَعَاذَنِيْ لأُعِيْذَنَّهُ
"Dari Abu Hurairah Radhiallahu anhu beliau berkata, bahwa Rasulullah
ﷺ
bersabda : “Sesungguhya Allah Ta’ala berfirman :
"‘Barangsiapa yang memusuhi Wali-Ku maka Aku telah mengisytihar
perang dengannya. Tidak ada taqarrubnya seorang hamba kepada-Ku yang lebih aku
cintai kecuali dengan beribadah dengan
apa yang telah Aku fardhukan kepadanya. Dan hamba-Ku yang selalu mendekatkan
diri kepada-Ku dengan nawafil
(perkara-perkara sunnat) maka Aku akan mencintainya dan apabila Aku telah mencintainya maka Aku adalah
pendengarannya yang dia gunakan untuk mendengar, penglihatannya yang dia
gunakan untuk melihat, tangannya yang digunakannya untuk memukul dan kakinya
yang digunakan untuk berjalan. Jika dia
meminta kepada-Ku niscaya akan Aku berikan dan jika dia minta perlindungan
dari-Ku niscaya akan Aku lindungi.’ ”
[Imam Bukhari]
Dalil 3: Rasulullah ﷺ bersabda
قال رجلٌ : أيُّ الناسِ أفضلُ ؟ يا رسولَ اللهِ ! قال ( مؤمنٌ يجاهد بنفسِه
ومالِه في سبيلِ اللهِ ) قال : ثم من ؟ قال ( ثم رجلٌ مُعتزلٌ في شِعبٍ من الشِّعابِ
. يعبد ربَّه ويدَعُ الناسَ من شرِّه
“Seseorang bertanya kepada Rasulullah ﷺ :
"Siapakah manusia yang paling utama wahai Rasulullah?’ Baginda menjawab: "Orang yang berjihad dengan jiwanya dan
hartanya di jalan Allah" Lelaki
tadi bertanya lagi: "Lalu siapa ?". Baginda menjawab:
"Orang yang mengasingkan diri di lembah-lembah (bukit /gunung) demi untuk menyembah Rabb-nya dan menjauhkan
diri dari kepincangan masyarakat.
[Imam Bukhari, Imam Muslim ]
Dalil 4: Rasulullah
ﷺ
bersabda:
“Sebaik-baik manusia ketika berhadapan dengan
fitnah adalah orang yang memegang tali kekang kudanya menghadapi musuh-musuh
Allah. Ia menakuti-nakuti mereka, dan mereka pun menakut-nakutinya. Atau
seseorang yang mengasingkan diri ke lereng-lereng gunung, demi menunaikan apa
yang menjadi hak Allah”
[Imam Al Hakim]
Dalil 5 : Rasulullah ﷺ bersabda:
“Hampir-hampir harta seseorang yang paling
baik adalah kambing yang dia pelihara di puncak gunung dan lembah, kerana dia
lari mengasingkan diri demi menyelamatkan agamanya dari fitnah”
[Imam Al Bukhari]
6.0 Fakta2 Penting Suluk / Khilwah
=============================
Fakta 1: Sistem PerSulukan adalah
Ijtihad Ulama Ahlus Sunnah
Keseluruhan Sistem Persulukan
adalah berpaksikan Al-Qur'an, Sunnah dan Ijma' Qias Ulama. Ulama Ahlus Sunnah telah menyusun suatu
Sistem Tarbiyyah dan Tazkiyyah terunggul berdasarkan Khilwah Rasulullah ﷺ di Gua Hira. Mereka telah menetapkan
Prinsip2 pokok — syarat, peraturan dan adab2 tertentu
yang wajib dipatuhi. Di samping itu terdapat cabang2 dan teknik perlaksanaannya
yang bersifat anjal yang boleh berubah2 berdasarkan keadaan, suasana dan
tingkatan murid. Walau bagaimanapun
perubahan2 ini hanya layak dilakukan oleh Pewaris Nabi yang telah sampai ke
peringkat Mujtahid.
Fakta 2 : Dipimpin oleh Pewaris
Nabi yang Siddiq
Pemimpin Persulukan adalah Warisatul Anbiya (Ahli Ma'rifat, Ahli Sufi, Mursyid ) yang
menepati Syarat2 sebagai Pewaris Nabi / Ahli Sufi / Ahli Ma'rifat / Mursyid
yang siddiq. Mereka adalah Arif Billah yang sangat mahir dan terlatih di dalam
perjalanan menuju Allah. Mereka sangat
terlatih mengenal dan bezakan seruan Haq dari Allah Ta'ala dan seruan batil
Iblis dan Syaitan. Mereka adalah doktor keruhanian yang memiliki penawar bagi
sekalian penyakit batin manusia. Mereka
memiliki sumber cahaya bagi menerangi jalan kepada Alllah.
Fakta 3: Warisan Rasulullah ﷺ Turun-Temurun yang Terpelihara Kesuciannya
Sistem pendidikan Rasulullah ﷺ ini diwarisi turun-temurun oleh Sekalian
Mursyid, Ahli Ma'rifat, Ahli Sufi dengan kaedah2 khusus yang terpelihara
kebenaran, kesucian serta keasliannya. Tidak berlaku campur tangan nafsu atau
bisikan jinn syaitan.
Fakta 4: Rasul, Nabi dan Auliya
Allah bersuluk / khilwah
Semua Rasul dan Nabi diberi ilham
oleh Allah melakukan Suluk @ Khilwah terlebih dahulu sebelum diangkat menjadi
Rasul atau Nabi. Demikian juga
sekalian Warisatul Anbiya, Mursyid yang
siddiq akan menempuh Suluk @ khilwah
terlebih dahulu pada jangka waktu yang sangat lama sebelum diangkat oleh Allah Ta'ala menjadi Pewaris
Rasulullah ﷺ .
Fakta 5 : Sistem Tarbiyyah Teragung
Menurut Ahlus Sunnah, Suluk
merupakan Sistem Tarbiyyah (pendidikan) teragung, paling tinggi dan paling
sempurna bagi mencapai keimanan sejati / tauhid yang hakiki / Ma'rifat / Maqam
Ihsan.
Fakta 6 : Fokus utama — Zikrullah
Fokus utama sistem Persulukan
adalah "Zikrullah", iaitu banyakkan Zikrullah. Ini kerana hanya Zikrullah mampu hapuskan
segala penyakit hati, menumpaskan segala nafsu2 jahat dan membangkit cahaya
Keimanan / Tauhid yang gilang-gemilang. Telah sepakat Ulama Ahlus Sunnah,
bahawa hanya dengan membanyakkan Zikrullah seseorang dapat sampai kepada Allah.
(Tauhid hakiki, Iman Sejati)
Fakta 7: Suluk / Khilwah BUKAN Pertapaan
Suluk / Khilwah adalah Sunnah
Rasululullah ﷺ dan Sunnah para Rasul-Rasul terdahulu yang
mana pada hakikatnya ia merupakan rencana llahi, mempersiapkan mereka bagi
menanggung Amanah Besar di atas muka bumi. Sedangkan "bertapa" atau
"pertapaan" adalah tradisi orang kafir — Budha, Hindu, Kristian dll. Jika ada persamaan pada beberapa segi ;
misalnya menahan diri dari makan makanan jenis bernyawa, maka yang demikian itu
adalah kerana mereka yang meniru perbuatan Ahli Sufi.
Fakta 8 : Institusi Lengkap
Mencapai Tauhid yang Suci Murni
Suluk merupakan suatu Institusi
lengkap Tarbiyyah (pendidikan) mulai
dari tingkatan Tauhid paling rendah sehinggalah sampai yang setinggi2 Tauhid.
Guru Mursyid yang siddiq, akan memimpin murid menempuh peringkat demi
peringkat, tingkatan demi tingkatan melalui suatu perjalanan yang jauh,
sehingga akhirnya sampai kepada Tingkatan Tauhid yang tertinggi, mencapai Maqam
Ihsan / Maqam Taqwa yang sempurna. Tidak
ada suatu sistem di dunia ini mempunyai susunan rapi sedemikan rupa.
Fakta 9 : Matlamat Suluk
Matlamat Suluk tidak lain
melainkan mencapai Keredhaan Allah dan
Kasih-Nya. Ertinya mana2 individu atau kelompok mempunyai niat2 yang lain
seperti ingin memperoleh karomah hissiyah, atau kekuatan fizikal tubuh badan
atau ingin memperoleh keajaiban2 atau ingin mendapat cahaya2 atau ingin
terkenal sebagai Wali Allah atau lain2 sepertinya , maka batallah suluknya dan
batal sekalian pekerjaan ibadahnya.
Fakta 10 :
Binasa Iman Akibat Menentang Suluk / Khilwah
Orang yang
anti kepada pekerjaan Suluk / Khilwah atau memperolok2nya atau menghinanya atau
barang sebagainya sepertimana berlaku zaman ini, maka dia adalah musuh Allah, batal Iman dan
Islamnya. Wal Iyazubillah.
=============================
Berikut adalah Prinsip2 pokok
Suluk / Khilwah yang mesti wujud pada
setiap Jemaah / Manhaj Persulukan. Maksudnya : Tanpa wujudnya Prinsip2 pokok
ini, maka tak wujud Suluk / Khilwah sebagaimana Pegangan Ahlus Sunnah.
Menurut Ahlus Sunnah setiap
perkara berhubung dengan Ibadah mempunyai Prinsip2 tegas, peraturan dan syarat2
dan adab2 tertentu. Semua ini adalah ijtihad dan ketetapan Ulama Mujtahid
terdahulu yang mereka mengambil dalilnya dari Al-Qur'an dan Hadith Rasulullah ﷺ. Ulama / Imam2 / Masyaikh yang datang
kemudian wajib mematuhi sekalian peraturan dan syarat tersebut, melainkan
seorang Ulama itu sudah sampai ke peringkat Mujtahid baru dibenarkan melakukan
ijtihad sendiri.
Segala ketetapan ini juga BUKAN
fikir aqal masing2, BUKAN pendapat
peribadi masing2, BUKAN pendapat nafsu ....sebaliknya ia benar2 berdasarkan
keterangan Al-Qur'an dan Sunnah berserta Petunjuk Allah ke dalam hati Ulama
Mujtahid. Kuncinya — Petunjuk Allah ke dalam
hati Ulama Warisatul Anbiya, Ulama yang benar2 mewaris Nabi.
Sebagaimana kami sudah
menjelaskan berulangkali, sesungguhnya Ulama Mujtahid yang Taqwa BUKAN saja
merujuk keterangan zahir di dalam Al-Qur'an dan Hadith bagi menetapkan suatu
hukum, tetapi mereka menunggu "Petunjuk Allah" sehingga apabila
mereka sudah tahqiq dengan Petunjuk tersebut, baru mereka menetapkan suatu
hukum. Inilah Ulama Mujtahid Ahlus Sunnah yang benar.
Berbeza (jauh beza bagaikan
langit dan bumi) dengan Golongan Wahhabiyah atau Syi'ah atau Sekular atau
golongan sesat yang lain, mereka mengeluarkan pendapat masing2 ikut nafsu,
mentafsirkan Ayat Qur'an atau Hadith semata2 berdasarkan pendapat aqal masing2. Mereka sewenang2 mengatakan
"ini halal", "ini
haram" , "ini bid'ah
sesat", "ini khurafat", "ini syirik" dsb semata2 berdasarkan pemikiran aqal atau
nafsu mereka. Maka binasalah mereka. Wal
Iyazubillah.
Allah Ta’ala berfirman:
وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ
لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلاَئِكَ كَانَ
عَنْهُ مَسْئُولاً
Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan
tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan
diminta pertanggunganjawabnya.
[Al-Isra’ : (17) ayat 36]
Allah Ta’ala berfirman:
وَلاَ تَقُولُوا لِمَا
تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلاَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى
اللهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ
Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh
lidahmu secara dusta “ini halal dan ini haram”, untuk mengada-adakan kebohongan
terhadap Allah. Sesungguhnya orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap
Allah tiadalah beruntung.
[An-Nahl (16): Ayat
116]
Rasulullah ﷺ bersabda :
"Barang siapa berkata-kata tentang al-Qur'an (tafsir dan
ta'wilkan Al-Qur'an) tanpa ilmu, maka hendaklah ia menempati tempat duduknya
dari neraka"
[Imam Tirmidzi]
Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa menguraikan Al
Qur’an dengan akal fikirannya sendiri dan merasa benar, maka sesungguhnya dia
telah berbuat kesalahan”.
[Imam Ahmad]
Rasulullah ﷺ bersabda
"Takutlah kalian berbicara tentang sesuatu yang berasal dariku
melainkan pada apa yang telah kalian ketahui. Siapa yang berdusta atas namaku
dengan sengaja, maka hendaklah ia menyimpan tempat duduknya di dalam neraka,
Dan barang siapa yang menafsirkan al-Qur'an dengan akal pikirannya, maka
hendaklah ia menyiapkan tempat duduknya di dalam neraka"
[Imam Ahmad, Tirmizi, Nasai]
Prinsip Pertama:
Pemimpin suluk mestilah seorang
Warisatul Anbiya, Ahli Ma'rifat, Ahli Sufi, Mursyid yang siddiq. Iaitu beliau wajib menepati Syarat2 Pewaris
Nabi yang sebenarnya. (Sila rujuk keterangan kami di dalam Risalah
"Warisatul Anbiya" yang benar). Hal ini sama seperti Syarat bagi
Pemimpin keseluruhan "Jemaah Ma'rifat" sebagaimana telah dijelaskan.
Di antara syarat2 terpenting
seorang Warisatul Anbiya adalah sampai silsilah pengambilan ilmunya kepada
Junjungan Besar Rasulullah ﷺ. Orang yang tak sampai penerimaan ilmunya
zahir dan batin kepada Junjungan Besar Rasulullah ﷺ bukanlah dia Pewaris Nabi yang sebenar dan tak layak memimpin
manusia kepada Ketuhanan.
Syarat susulan yang lainnya
adalah dia mesti terlatih pada Jalan Ma'rifat pada jangka waktu yang lama
(puluhan tahun) di bawah pimpinan Gurunya yang juga Ahli Ma'rifat / Mursyid
yang siddiq. Dia telah mujahadah melawan nafsu2 yang rendah dan bisikan jinn
Syaitan dan menumpaskannya. Dia telah
menempuh dunia keruhanian sehingga tahqiq, mampu membezakan seruan suci Allah Ta'ala
dengan bisikan halus tipu daya jinn syaitan.
Dia telah menempuh tingkatan2 Tauhid / Ma'rifat sehingga sampai ke
Hadratul-Quddus, Hadrat Tuhan Yang Maha Suci.
Syarat lain adalah : berpegang teguh dengan Syari'at dan sentiasa
melakukan Amr Ma'ruf Nahyi Anil Mungkar (menyeru kebaikan dan mencegah
kemungkaran), tidak meremehkan amal ibadah Syari'at, tidak meremehkan adab2
pada Toriqat, sebaliknya berpegang teguh dengan kedua2nya — berpegang teguh
dengan Syari'at dan Toriqat yang diwarisi daripada Junjungan Besar Rasulullah ﷺ.
Syarat lain yang tiada
kompromi: Dia telah menerima Ijazah
kebesaran Warisatul Anbiya ( Ahli Sufi /
Ahli Ma'rifat) daripada Guru yang memimpinnya, yang juga merupakan Warisatul
Anbiya yang sebenar, berdasarkan
Petunjuk Allah. Kunci terpenting di sini
— Petunjuk Allah. BUKAN pendapat Gurunya
dan BUKAN pilihan Gurunya, tetapi semata2 pilihan Allah. Dalilnya Kalam Allah
Yang Agung....
Firman Allah :
سُوۡرَةُ فَاطِر
ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ
ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم
مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ
ٱلۡڪَبِيرُ
“Kemudian Kami jadikan Al-Kitab (Al-Quran) itu
diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka
di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak
mengindahkan ajaran Al-Quran) dan di antaranya ada yang bersikap sederhana dan di
antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan
izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah
semata-mata)
[Faathir (35) : Ayat 32]
Tafsiran Imam Jilani Radhiallahu anhu.
Berkata Imam Jilani
“Orang2
yang berilmu dan hikmah (Mursyid / Ahli
Ma'rifat) adalah hamba Allah yang sejati yang di- pilih-Nya untuk menerima
“Risalah-Risalah dari pengajaran-Nya”.
Allah melimpahkan mereka ilmu dan hikmah dan dengan ilmu hikmah itulah
mereka menjadi manusia yang lebih tinggi darjatnya dari manusia lain. Mereka
berhubung dengan Nabi melalui perasaan yang halus dan dengan aqal yang
bijaksana. (baca : Kehalusan Ma’rifat Ilahiyyah atau disebut juga kasyaf
Ilahiyyah)
Allah memuji mereka yang memiliki
ilmu Hikmah dengan Firman-Nya :
ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ
ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ
بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ
[Sirrul-Asrar Fi-ma-Yahtaju Iyahil-Abrar]
Prinsip Kedua
Toriqatnya adalah Toriqat Mu'tabar yang sampai silsilahnya kepada
Rasulullah ﷺ
(44 Toriqat yang telah disahkan
oleh Musyawarah Jami'ah Toriqah Mu'tabarah sedunia)
1. Naqsyabandiah
2. Qadiriyyah
3. Shattariyyah
4. Samaniyyah
5. Umariyyah
6. Saziliyyah
7. Rifa’iyyah
8. Ahmadiyyah
9. Dasukiyyah
10. Akbariyyah
11. Maulawiyyah
12. Kubrawiyyah
13. Shahruwardiyyah
14. Khalwatiyyah
15. Jalwatiyyah
16. Bakdasyiyyah
17. Ghazaliyyah
18. Rumiyyah
19. Sa’diyyah
20. Gistiyyah
21. Sya’baniyyah
22. Kalsaniyyah
23. Hamzawiyyah
24. Bairumiyyah
25. Usysyaqiyyah
26. Bakriyyah
27. Idrusiyyah
28. Usmaniyyah
29. Alawiyyah
30. Abbasiyyah
31. Zainiyyah
32. Isawiyyah
33. Buhuriyyah
34. Haddadiyyah
35. Ghaibiyyah
36. Khadiriyyah
37. Bayumiyyah
38. Malamiyyah
39. Uwaisiyyah
40. Idriyyah
41. Akabiral Auliyyah
42. Matbuliyyah
43. Sunbuliyyah
44. Tijaniyyah
(Semua Toriqat ini telah disahkan
sebagai benar pada sisi Ahlus Sunnah oleh Muktamar Ulama sedunia — Jami'ah Toriqah Mu'tabarah, Pekalongan, Pulau
Jawa, Indonesia)
Prinsip Ketiga
Berpegang teguh dengan Syari'at
Rasulullah ﷺ dan adab2 Toriqat sebagaimana yang telah
ditetapkan oleh Ulama Mu'tabar terdahulu.
Prinsip Keempat
Mempunyai Manhaj tersusun rapi
(silibus lengkap) bagi penyempurnaan Tarbiyyah (pendidikan) dan Tazkiyyah nafs
(penyucian diri) yang menepati Ahlus Sunnah.
No comments:
Post a Comment