Monday, September 23, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 515)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-61:

Penjilat - mudahanah (المداهنة)

....sambungan.....



Punca manusia menjadi penjilat

=======================


Puncanya hampir sama seperti dosa-dosa besar HATI yang telah dijelaskan sebelum ini iaitu kejahilan serta empat macam afaat (halangan, cobaan, dugaan) — nafsu, syaitan, dunia dan makhluq.


Kejahilan boleh menjadi punca kebinasaan seseorang hamba Allah.  Seseorang yang tidak mengetahui dosa, halal haram, dosa hati dan dosa zahir... akan terjatuh ke dalam dosa-dosa besar tanpa disedari.


Seseorang yang tidak mempelajari Ilmu berkenaan hati daripada Mursyid yang benar-benar 'arif, akan mudah terjatuh kepada dosa-dosa besar bersifat hati, sebagaimana kami jelaskan sebelum ini beberapa kali ketika bincangkan dosa-dosa hati.  Oleh kerana ini sekalian Masyaikh Ahlus Sunnah telah menetapkan bahawa menuntut Ilmu Tasawwuf dan amalkan Toriqat yang sahih adalah fardhu 'ain dan meninggalkannya merupakan dosa besar.  Ertinya jahil berkenaan persoalan hati, dosa-dosa hati, akibatnya dan kesan-kesan bahaya kepada Iman itu sendiri merupakan dosa besar. Fahamilah sungguh-sungguh apa yang kami katakan ini.  Moga Allah Ta'ala Kurniakan Petunjuk-Nya kepada sekalian hamba-hamba Allah yang benar-benar mencari-Nya.



Akibat menjadi penjilat

=================


Sebagaimana kami huraikan sebelum ini, bahawa setiap pengampu akan terjerumus kepada dosa-dosa besar yang lain. Ertinya beberapa dosa besar lain terkumpul padanya.


Akibat 1: Menjadi pendusta

Lazimnya seseorang penjilat, pengampu, pembodek akan  berdusta ketika dia sedang mengampu.  Orang ini akan memuji-muji sesuatu yang tidak wujud pada orang yang dia ampu. Ertinya dia berdusta.  Orang seperti ini akan selalu berdusta sehingga akhirnya "sifat dusta" akan melekat padanya.


Akibat 2: Memuji berlebihan

Sudah dimaklumi, sebagaimana huraian terdahulu, memuji berlebihan kepada seseorang merupakan dosa besar.  Pengampu akan memuji berlebihan untuk meyakinkan orang yang dia bodek. 


Akibat 3: Hilang Tawakkal pada Allah

Orang yang suka menjilat berharap dan bergantung hati kepada orang yang dia "jilat".  Maka hilanglah tawakkalnya kepada Allah. Bergantung hati kepada makhluq merupakan dosa besar. 


Akibat 4: Hilang Agama dalam diri dan hilang maruahnya

Sesungguhnya seorang "Penjilat" telah jatuhkan dirinya sendiri ke dalam kehinaan kerana sanggup merendahkan diri kepada penguasa semata-mata kerana dunia yang hina sedangkan Allah Ta'ala telah memuliakan manusia dengan Iman dan Islam.


Akibat 5: Bersifat munafiq

Orang yang suka menjilat tidak menyedari bahawa dia terjatuh ke dalam sifat-sifat munafiq kerana selalu berdusta dan khianat.


Akibat 6: Jual ayat Allah dengan harga murah

Pembodek yang bertindak seperti ini adalah "Ulama palsu", "Ulama dunia", "Ulama penjual Agama" yang mengeluarkan fatwa menurut selera nafsu pemerintah.  Mereka menerima La'nat Allah kerana mendustakan Agama.  Wal Iyazubillah..


Moga Allah Ta'ala jauhkan kita dari  "golongan Penjilat" atau pembantu mereka.


Bersambung siri 516  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...