Tuesday, June 11, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 368)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar ke-49:

Menghina orang miskin kerana kemiskinannya

... Sambungan.....




(7)  Para Ulama membincangkan tajuk ini secara khusus kerana beberapa sebab:


       (i) Sudah menjadi tabi'at manusia menghina orang lain kerana kemiskinannya.  Sedangkan menghina manusia lain (kerana kekurangan yang wujud pada dirinya termasuk kemiskinan) adalah berdosa besar dan termasuk perbuatan orang fasiq. 


      (ii) Taraf "miskin dan kaya" seringkali menjadi penilaian manusia terhadap kemuliaan seseorang atau sesebuah masyarakat. 


       (iii) Ahli perniagaan dan ahli politik memandang bahawa "kekayaan" itu diukur dengan "kekayaan harta benda dunia", sedangkan pegangan demikian adalah tipu daya nafsu dan syaitan. 


Al-Qur'an, Hadith, Ijma Ulama menyebut kejayaan hakiki BUKAN kerana "kekayaan harta benda dunia" tetapi kejayaan yang hakiki adalah kamu mati di dalam keadaan kamu memperoleh Keredhaan Allah. 


        (iv) Orang kaya sentiasa memandang orang miskin sebagai orang yang hina, pemalas, pengotor dan ungkapan-ungkapan lain yang menyakitkan hati.   Mereka tak menyedari perbuatan mereka adalah perbuatan orang fasiq.


         (v) Orang kaya merasakan diri mereka adalah orang terpilih yang mendapat kemuliaan Allah.  Golongan ini adalah golongan terpedaya dengan bisikan nafsu dan iblis sedangkan mereka tidak menyedarinya.  Mereka terkena Istidraj.


         (vi) Orang kaya sentiasa mendabik dada mengatakan mereka menjadi kaya raya kerana usaha keras dan penat lelah mereka.  Mereka lupa kepada Allah Ta'ala yang Mengurniakan segala sesuatu termasuk kepandaian dan kebijaksanaan, maka jadilah mereka orang yang Syirik dan kufur kepada Allah, iaitu syirik khafi (syirik tersembunyi di dalam hati, yang merosakkan Iman dan membinasakan segala amal ibadah) dan kufur Ni'mat.


Berkata Imam Al-Haythami:

"Menghina orang miskin kerana kemiskinannya adalah dosa besar dan kefasikan."

[Al-Zawaajir]


Berkata Imam Al-Haddad Radhiallahu anhu:

"Di antara perkara yang dicela dan dilarang ialah merendahkan taraf orang miskin kerana kemiskinannya, atau menghinanya sedang kemiskinan itu adalah Syi'ar para Nabi dan sifat para hamba Allah yang terpilih."

[Nasihat dan Wasiat Iman]


Bersambung siri 369 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...