Wednesday, June 12, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 369)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar ke-49:

Menghina orang miskin

kerana kemiskinannya

... Sambungan.....



Dalil-Dalil Penting:

================


Dalil 1: Firman Allah


{ يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُواْ لاَ يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُواْ خَيْراً مِّنْهُمْ وَلاَ نِسَآءٌ مِّن نِّسَآءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْراً مِّنْهُنَّ وَلاَ تَلْمِزُوۤاْ أَنفُسَكُمْ وَلاَ تَنَابَزُواْ بِٱلأَلْقَابِ بِئْسَ ٱلاسْمُ ٱلْفُسُوقُ بَعْدَ ٱلإَيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَـٰئِكَ هُمُ ٱلظَّالِمُونَ }


"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) boleh jadi puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) boleh jadi puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasiq, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasiq (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiqnya) maka merekalah orang-orang yang zalim.

[Al-Hujurat (49) : Ayat 11]


Berkata Sulton Auliya Al-Imam Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Keimanan seseorang menuntut agar dia meninggalkan ucapan buruk dan merendah-rendahkan manusia, sekumpulan lelaki yang mendirikan hukum Allah merendahkan (memandang rendah, memperolok, menghinakan) kumpulan lain seperti kamu di dalam kekuatan dan kelemahannya, yakni jangan merendahkan yang lemah.  Boleh jadi mereka yang dicela dan direndahkan itu lebih baik dari mereka yang merendahkan di Sisi Allah.  Dan perempuan terhormat dan dipandang luhur jangan merendahkan kumpulan (wanita)  lainnya yang rendah dan lemah, boleh jadi mereka yang direndahkan itu lebih baik dari wanita yang merendahkan dan merasa luhur di Sisi Allah.  Dan orang Mukmin dilarang mencela diri sendiri dan sesama kamu, kerana orang Mukmin seperti satu jasad, hak kamu dan kewajipan kamu sama.  Dan dilarang memanggil orang dengan panggilan yang mengandungi ejekan yang jelek dan mengarah kepada celaan dan penyesalan. Sebab ia mengandungi tuduhan. Sekalian ini termasuk kefasikan (dosa besar) dan kedurhakaan yang membawa kerugian dan kemiskinan.  Seburuk-buruk panggilan adalah panggilan buruk yang muncul sesudah beriman. Barangsiapa tidak bertaubat dan kembali kepada Allah setelah dosa-dosa tersebut (tergelincir lidah), maka mereka itulah orang-orang yang jauh dan tenggelam ke dalam kesesatan dan kezaliman.

[Tafsir Jilani]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:

"Adh-Dhahhaq berkata : Ayat ini di turunkan berkenaan Bani Tamim yang mengejek para Sahabat yang miskin seperti Salman Al-Farisi, Ammar, Khabab, Ibnu Fahirah, BIlal, Shuhaib, dan lainnya.  


Mujahid berkata:  Olok-olok tersebut adalah olok-olok orang kaya terhadap orang miskin. 


Ibnu Zaid berkata : Janganlah orang yang ditutupi dosa-dosanya oleh Allah mengolok-olok orang yang dosanya dinampakkan oleh Allah kerana boleh jadi penampakkan dosa-dosanya di dunia hal yang lebih baik baginya di Akhirat.  


Secara umum, janganlah seseorang berani mengolok-olok seorang lain yang keadaannya yang dhaif (miskin) atau terdapat suatu kecacatan (kekurangan) pada dirinya.  Sebab boleh jadi orang yang dihina itu lebih suci hatinya daripada orang yang menghinanya.  Apabila hal demikian maka dia telah zalimi diri sendiri, kerana dia telah menghina orang yang di-Muliakan oleh Allah dan merendahkan orang yang di-Agungkan oleh Allah."

[Tafsir Qurtubi]


Bersambung siri 370 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...