Wednesday, May 15, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 339)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar 47

Merencanakan Kejahatan

...... sambungan.....



Dalil-dalil Penting

===============


Dalil 1: Firman Allah:


 وَمَكَرُوْا وَمَكَرَ اللّٰهُ وَاللّٰهُ خَيْرُ الْمٰكِرِيْنَ  


"Mereka (orang-orang kafir) membuat tipu daya, maka Allah pun membalas tipu daya. Dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya.

[Aali Imran (3): ayat 54] 


Berkata Ibn Abbas Radhiallahu anhu:

"Orang kafir Yahudi merencanakan tipu daya (makar) untuk membunuh Nabi Isa Alaihis-salam sedang Allah juga Merancang Tipu daya-Nya terhadap kafir Yahudi untuk gagalkan rencana jahat mereka.  Allah Ta'ala Merancang untuk selamatkan Nabi 'Isa dan membunuh seorang dari Yahudi (menggantikan tempat Nabi Isa dengan orang Yahudi sehingga orang yang mereka bunuh adalah kalangan mereka sendiri)"

[Tafsir Ibn Abbas]


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Muhyiddin Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Orang-orang kafir merencanakan pembunuhan terhadap Nabi Isa Alihis-salam dengan menyuruh seseorang membunuh Baginda. Sedang Allah Membuat Tipu daya terhadap mereka.  Allah selamatkan Nabi Isa dengan mengangkat Baginda ke langit, lalu Dia (Allah) membuat orang yang berniat membunuh Baginda menjadi terlihat mirip dengan Nabi Isa Alaihis-salam, sehingga orang itu pun mati sia-sia kerana orang kafir mengira dia adalah Isa 'Alaihis salam.  Padahal pada saat itu Allah telah mengangkat Baginda ke langit.  Allah yang Maha Membalas (Makar Allah) siapa pun berbuat zalim demi membela siapa pun menjadi korban kezaliman.  Allah adalah Pembuat Tipu daya paling hebat bagi orang yang ingin membunuh Nabi Isa."

[Tafsir Al-Jilani]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:

"Orang kafir Yahudi merancang untuk menyerang dan membunuh Nabi Isa Alihis Salam.  Orang-orang kafir Yahudi yang berkumpul di luar rumah Nabi Isa menyuruh seseorang dari kalangan mereka untuk masuk ke rumah tersebut dan membunuh Nabi Isa.  Namun dia tidak menemui Nabi Isa, lalu Allah menyerupakan orang tersebut dengan Nabi Isa.  Ketika dia keluar rumah tersebut, orang Yahudi yang menunggu di luar melihat "Nabi Isa" yang keluar, maka mereka pun menangkapnya, membunuhnya dan menyalibnya.  Namun setelah orang itu disalib mereka berkata : "wajah orang ini sama dengan Nabi Isa, akan tetapi badannya mirip dengan anggota kita.  Apabila orang ini benar-benar anggota kita, lalu ke manakah Isa? Dan apabila orang ini benar-benar 'Isa, ke manakah orang kita yang masuk ke dalam rumah tersebut?" Lalu mereka saling menyalahkan dan saling berbunuhan."

[Tafsir Qurtubi]


Penjelasan tambahan:

1. Orang kafir, fasiq dan munafiq (dari kalangan jinn dan manusia) sentiasa bersekutu untuk melakukan rencana jahat (makar) untuk memadamkan Cahaya Allah dengan berbagai taktik, agenda, propaganda, konspirasi jahat sepanjang zaman sampai Qiamat. Puak-puak kafir, fasiq dan munafiq ini tidak akan berhenti.   Hal ini adalah Sunnatullah (ketetapan Allah, Taqdir-Nya yang Azali).


2. Betapa hebat pun konspirasi jahat direncanakan oleh orang-orang kafir untuk menentang Agama Allah dan memadamkan Cahaya Allah , mereka takkan berjaya.  Ini kerana Makar Allah (rencana Tipu daya  Allah) lebih hebat dan Agung membatalkan segala makar orang kafir, fasiq dan munafiq. 


3. Kadangkala orang kafir, fasiq dan munafiq kelihatan mencapai kejayaan pada zahir pandangan, tetapi ianya hanyalah sebagai Tipu daya  Allah terhadap mereka agar bergembira seketika dengan sangkaan mereka benar, sedangkan akhirnya mereka akan menerima kebinasaan dengan bala Allah yang tiada terperi sakitnya. Dan di Akhirat menanti balasan Neraka yang abadi bagi mereka. Wa Iyazubillah.


4. Orang yang benar-benar beriman akan tetap beruntung dan mencapai kejayaan di dunia dan Akhirat meskipun mereka membunuh atau terbunuh ketika musuh-musuh Allah menyerang mereka. 


Bersambung siri 340  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...