Sunday, January 08, 2023

 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 225)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-29 : Beramal Tanpa Ilmu


Definisi


Dari segi bahasa :

Ilmu berasal dari kata  ( عَلِمَ - يَعْلَمُ - عِلْمً )   bermaksud : mengetahui, sedar, mengenali sesuatu, menemukan.


Dari segi istilah :

Ulama memberikan beberapa pandangan :


■ Ilmu adalah Pengetahuan berkenaan segala sesuatu, yang disusun menurut suatu kaedah dan sistem tertentu untuk menerangkannya sehingga manusia benar2 mengetahuinya dan hilang keraguan mengenainya.


■ Ilmu adalah hakikat bagi setiap suatu berhubung dengan Ketuhanan dan makhluq. 


■ Ilmu adalah kebenaran di sebalik setiap suatu yang tertanam kukuh di dalam hati manusia.


■ Ilmu adalah sebuah pengertian berkenaan segala sesuatu yang datang dari Allah, yang Dia (Allah) turunkan kepada sekalian Utusan-Nya (Rasul dan Nabi) yang kemudiannya tersebar ke seluruh pelusuk dunia melalui perantaraan qalam (pena) dan ilham suci. 


■ Ilmu adalah Rahsia Ketuhanan dan Rahsia Kehambaan yang Allah Ta'ala Turunkan kepada _Anbiya_' dan Mursalin melalui Wahyu, dan kepada Warisatul Anbiya'  melalui khitob (seruan sirr), Kasyaf, Ladunni, dan kepada orang Mu'min melalui firasat dan ilham.


■ Ilmu adalah Pengetahuan berkenaan cara2 mengenal Allah dan mengenal Perintah dan Larangan-Nya, Halal, Haram serta sekalian hukum lain yang diperlukan oleh ummat manusia, yang disusun oleh Ulama Billah (Pewaris Nabi yang siddiq) berdasarkan Al-Qur'an dan Hadith Nabi, menurut suatu sistem tertentu yang tersusun untuk menerangkannya, sehingga manusia benar2 faham tanpa keraguan. 


Demikian rangkuman sebahagian daripada Definisi Ilmu.


Sebagaimana yang telah disebutkan, Sesungguhnya perbahasan mengenai "pengertian Ilmu" amat luas sehingga Ulama Ahlus Sunnah memberikan berbagai pengertian dari beberapa sudut pandang yang berbeza-beza.  Namun, kesemua pengertian tersebut  tidak bertentangan, sebaliknya melengkapi antara satu dengan lainnya.  


Di antara Ulama Ahlus Sunnah ternama yang membicarakan "pengertian Ilmu" secara halus dengan pengertian yang sangat mendalam adalah Sulton Auliya Imam Jilani, Imam Haramain dan Imam Ghazali Ridhwanullahi Alaihi Ajma'in. 


Bersambung siri  226  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

________________________ 

MAJLIS TAZKIRAH JILANI           


No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...