Sunday, January 01, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 173)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.22  Dosa Besar ke-21:  Khianat ( ِخِياَنَة )


Dalil Qur'an dan Hadith


Firman Allah Ta'ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ

 وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ 

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul-Nya dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui.

[Al Anfal (8) : ayat 27]


Firman Allah Ta'ala :

 وَٱلَّذِينَ هُمۡ لِأَمَـٰنَـٰتِهِمۡ وَعَهۡدِهِمۡ رَٲعُونَ  َٱلَّذِينَ هُمۡ عَلَىٰ صَلَوَٲتِہِمۡ يُحَافِظُونَ  أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡوَٲرِثُونَ  ٱلَّذِينَ يَرِثُونَ ٱلۡفِرۡدَوۡسَ هُمۡ فِيہَا خَـٰلِدُونَ 

Dan orang-orang yang memelihara Amanat-Amanat (yang dipikulnya) dan janjinya. Dan orang-orang yang memelihara solatnya. Mereka Itulah orang-orang yang akan mewarisi, (yakni) yang akan mewarisi syurga Firdaus. mereka kekal di dalamnya."

[Al Mu'minoon (23) : ayat 8-11]


Rasulullah ﷺ bersabda :

“Tanda orang munafiq itu ada tiga; jika berkata, dia berdusta; jika berjanji, dia ingkar; jika diberi amanah, dia berkhianat” 

[Imam Bukhari, Imam Muslim]


Rasulullah   ﷺ  bersabda :

 “Tidak ada seorang hamba diberikan kepimpinan oleh Allah, mati pada hari matinya dalam keadaan khianat kepada rakyatnya kecuali Allah haramkan ke atasnya Syurga.” 

[Imam Muslim] 


Rasulullah   ﷺ  bersabda :

  “Sesungguhnya kamu nanti akan sangat bercita-cita terhadap kepemimpinan, padahal kelak di Hari Qiamat ia menjadi penyesalan.” 

[Imam Bukhari]


Rasulullah   ﷺ  bersabda :

“Apabila amanah telah disia-siakan, maka tunggulah saat-saat kehancurannya’. Salah seorang bertanya, ‘Bagaimana bentuk sia-siakan amanah itu wahai Rasulullah?’ Baginda menjawab, ‘Apabila urusan itu diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat-saat kehancurannya”

[Imam  Bukhari].


Rasulullah   ﷺ  bersabda:

"Di Hari Qiamat kelak setiap pengkhianat akan membawa bendera yang dikibarkannya tinggi-tinggi sesuai dengan pengkhianatannya. Ketahuilah, tidak ada pengkhianatan yang lebih besar daripada pengkhianatan seorang penguasa terhadap rakyatnya."

[Imam Muslim]


Rasulullah   ﷺ  bersabda:

“Ya Allah sesiapa yang menguasai sesuatu dari urusan umatku, lalu (mereka) mempersukarkan terhadap mereka (umatku), maka persukarkanlah baginya. Dan sesiapa yang menguruskan umatku lalu berlemah- lembut kepada mereka, maka permudahkanlah baginya”. 

[Imam Muslim]


Rasulullah   ﷺ  bersabda:

“Apa yang dibicarakan dan terjadi dalam Majlis-Majlis (mesyuarat atau pertemuan) hendaklah dijaga dan dipelihara sebagai amanah”. 

[Imam Abu Daud]


Rasulullah   ﷺ  bersabda:

"Pedagang yang jujur amanah bersama-sama para Nabi , Siddiqin dan para Syuhada kelak di Hari Qiamat”.

[Imam At-Tirmizi]


Rasulullah   ﷺ  bersabda:

"Tidak sempurna Iman bagi orang yang tidak Amanah dan tiada agama bagi orang yang tidak berpegang dengan janji”.

[Imam Ahmad]


Bersambung siri  174  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

     

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 529) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّل...