Sunday, January 01, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 174)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.22  Dosa Besar ke-21:  Khianat ( ِخِياَنَة )

sambungan....


Contoh2 pengkhianatan


Berikut adalah beberapa contoh "Khianat" yang lazim terjadi di kalangan orang Islam, yang menjadi dosa besar dan kadangkala menjadi tanda2 wujudnya sifat kemunafikan di dalam dirinya, sebahagiannya berlaku tanpa disedarinya. 


Contoh 1 : Bapa / suami gagal tunaikan Amanah mendidik anak dan isterinya


Amanah paling awal, paling utama dan paling besar yang tertanggung atas bahu seseorang Lelaki beriman yang bergelar "Bapa" dan sekaligus sebagai "suami kepada isterinya" adalah mendidik mereka kepada Keimanan dan memimpin mereka kepada jalan yang benar (Ahlus Sunnah) dan selamatkan mereka dari api Neraka, iaitu jauhkan mereka dari Kemurkaan Allah. Hal ini terkandung di dalam Firman-Nya Yang Agung:


Firman Allah :

يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُواْ قُوۤاْ أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلْحِجَارَةُ 

"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu." 

[At-Tahrim (66) ; Ayat 6]


Kata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu :

"Pelihara diri kamu dan isteri dan anak2 kamu dari api Neraka dengan mendidik mereka adab2 dan kebaikan2 (Agama yang lurus)"

[Tafsir Ibn Abbas]


Rumusan ringkas dari keterangan Ulama Mu'tabar lainnya:

Kewajipan utama yang tertanggung atas bahu seorang Bapa (dan suami) adalah :  


(1) Mendidik anak isteri memahami keseluruhan Agama, iaitu : Rukun Islam (fiqh), Rukun Iman (Tauhid) dan Rukun Ihsan (Tasawwuf / Toriqat) sedikit demi sedikit, sesuai dengan peningkatan umur dan kematangan fikiran mereka, sehingga akhirnya mereka memahami dan menghayati maksud Agama yang benar apabila mereka mencapai usia baligh. 


(2) Didik anak isteri untuk tetap mengerjakan Solat, puasa dan kewajipan lain menepati rukun dan syarat2nya secara sempurna. 


(3) Didik anak isteri menutup aurat sesuai dengan tuntutan Agama (bukan menurut kehendak sendiri).


(4) Didik anak isteri jauhi pergaulan yang dilarang. Pastikan anak isteri tidak sewenang2 bergaul bebas dan tidak terjebak kepada budaya jahiliah. 


(5) Didik anak isteri dengan adab2 Islam — Adab kepada Allah dan Rasul-Nya, Adab kepada Ulama Pewaris Nabi yang siddiq, Adab kepada ibu bapa, Adab kepada orang2 tua, Adab sesama manusia lain. 


Inilah di antara kewajipan utama bagi seorang lelaki beriman.


Persoalannya :  

Sejauh manakah Amanah ini ditunaikan? Sejauh manakah seorang " Bapa "  dan "Suami" menunaikan kewajipan ini dengan sungguh2 menurut Perintah Allah, Rasul-Nya dan fatwa Ulama Mu'tabar?


Berdasarkan pengalaman kami mendidik orang Islam melalui beberapa siri Kursus seperti : Memurnikan Aqidah yang benar menurut Ahlus Sunnah dan Kursus Memurnikan Cara Mengerjakan Solat,  kami dapati kebanyakan peserta gagal di dalam memahami Dasar2 Ahlus Sunnah yang benar, ertinya gagal memahami Aqidah yang benar menurut Ahlus Sunnah. Demikian lagi mereka gagal di dalam memahami cara2 mengerjakan Solat menurut Rukun dan Syarat2nya. Ertinya Solat mereka tidak sah kerana tidak menepati syarat dan Rukunnya. 


Selain dari itu berlaku penyelewengan yang amat besar di kalangan anak2 muda dan wanita (isteri dan wanita lain secara umumnya), di antaranya ; Pergaulan bebas, tidak menutup aurat, meniru2 budaya jahiliah,  mengikut fahaman2 sesat (72 golongan yang menentang Ahlus Sunnah) dan menghina Ulama Mu'tabar.  Beginilah beratnya keadaan Ummat akhir zaman terutama anak2 muda dan wanita. 


Apabila diusul, Punca utama terjadi kepincangan serius ini adalah kerana mereka tidak mendapat pendidikan yang secukupnya dari seorang "Bapa" dan "Suami".


Bersambung siri  175  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI  

     

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 529) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّل...