Sunday, January 01, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 175)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.22  Dosa Besar ke-21:  Khianat ( ِخِياَنَة )

Contoh2 pengkhianatan

sambungan....


Contoh 2: Khianat sesama ahli keluarga

Pada akhir zaman ini bukanlah suatu yang asing berlakunya pengkhianatan sesama ahli adik-beradik kerana merebut harta pusaka.  Hartanah, rumah, gedung perniagaan, emas berlian dan wang simpanan yang banyak yang ditinggalkan oleh si mati sering menjadi bahan rebutan. Ada saja di kalangan adik- beradik sendiri berpakat dengan pegawai2 tertentu untuk mengkhianati adik-beradik lain.


Contoh 3 : Pengkhianatan Rakan kongsi Perniagaan

Di antara bentuk2 pengkhianatan yang lazim terjadi di dalam Perkongsian Perniagaan adalah :

1. Mengeluarkan atau membelanjakan wang syarikat tanpa pengetahuan rakan kongsi.

2. Mengeluarkan wang Syarikat untuk perbelanjaan sendiri tetapi merekodkan sebagai perbelanjaan syarikat.

3. Gunakan modal niaga untuk membuat perniagaan lain tanpa izin rakan kongsi. 


Contoh 4 : Pengkhianatan Pegawai bank, atau institusi kewangan lainnya

Pegawai bank pecah amanah dengan manipulasi sistem pemindahan elektronik untuk memindahkan wang milik bank ke akaun peribadinya. Atau dia pecah masuk ke akaun pelanggan bank untuk mencuri sebahagian wangnya. Orang yang mahir di dalam IT mampu memecahkan kod keselamatan digital dengan berbagai program yang direka khas sekira2 tidak disedari oleh pihak bank. 


Contoh 5 :  Pengkhianatan Sistem Pendidikan Sekolah, Kolej, Universiti

Seseorang yang dilantik menjadi Pengetua, Guru Besar Sekolah,  Pemimpin Univerisiti atau institusi pendidikan lain mempunyai beberapa Amanah yang wajib ditunaikan.  Amanah paling besar adalah memastikan keutamaan diberikan kepada melahirkan anak2 yang beriman (bagi murid2 Islam) dengan beberapa pendekatan sesuai dengan jiwa Islam :


1. Wujudkan suasana Islam 

2. Pastikan anak2 Islam menutup aurat dengan sempurna mengikut hukum

3. Pastikan tiada bergaulan bebas

4. Pastikan silibus pembelajaran mematuhi hukum dan adab2 Islam


Setiap orang yang menerima Amanah sebagai Pengetua sekolah atau Pemimpin universiti perlu muhasabah diri sejauh mana mereka telah menunaikan Amanah ini sesuai dengan tuntutan Agama. Jika mereka hanya mengutamakan "kecemerlangan akademik" atau "mencipta nama" sebagai institusi terbaik sedangkan urusan Agama diabaikan maka mereka termasuk Pemimpin sekolah / Kolej / Unversiti yang khianat kepada Allah. 


Sebahagian orang yang mempunyai fahaman sekular beranggapan bahawa sekolah atau Universiti tiada kaitan dengan Agama, maka mereka abaikan Agama dan hanya menumpukan kepada kecemerlangan akademik keduniaan. Mereka ini adalah orang jahil dan tertipu kerana Agama itu meliputi seluruh kehidupan, bukan hanya ibadah khusus. Hidupkan Masjid dengan Zikrullah, Solat dan ibadah lain adalah asas Agama yang tidak terhenti di Masjid2 tetapi wajib dihayati cahayanya di dalam seluruh kehidupan.  Pengetua, Guru sekolah atau pemimpin Universiti yang gagal memahami hakikat ini takkan mampu menunaikan Amanahnya sebagai orang beriman.  Mereka akan menjadi orang yang khianat kepada Amanah Allah. 


Firman Allah تَعَالَى :

إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ

"Sesungguhnya Allah Memerintahkan kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil."

[An-Nisaa' (4) : ayat 58]


Bersambung siri  176  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

      

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 529) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّل...