■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF-TORIQAT
(Siri 69)
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
11.1 Prinsip / Dasar Utama Toriqat Mu'tabar Ahlus Sunnah
sambungan
Prinsip / Syarat Kedua:
Toriqat disahkan oleh Ulama Ahlus Sunnah sebagai Toriqat Mu'tabar
Setelah menyaksikan syarat pertama dan paling utama bagi sesebuah Toriqat (dan Jalan Ma'rifat keseluruhannya) adalah wujudnya Mursyid yang siddiq yang bersilsilah sampai Rasulullah ﷺ maka perlu diketahui Toriqat berkenaan mesti termasuk sejumlah Toriqat yang disahkan sahih dan Mu'tabar oleh Ulama Ahlus Sunnah / Ahli Ma'riifat.
Pada saat ini, jumlah Toriqah yang sahih dan benar pada sisi Ahlus Sunnah Wal Jamaah adalah semua- nya 44 Toriqah seperti yang berikut:
1. Naqsyabandiah
2. Qadiriyyah
3. Shattariyyah
4. Samaniyyah
5. Umariyyah
6. Saziliyyah
7. Rifa’iyyah
8. Ahmadiyyah
9. Dasukiyyah
10. Akbariyyah
11. Maulawiyyah
12. Kubrawiyyah
13. Shahruwardiyyah
14. Khalwatiyyah
15. Jalwatiyyah
16. Bakdasyiyyah
17. Ghazaliyyah
18. Rumiyyah
19. Sa’diyyah
20. Gistiyyah
21. Sya’baniyyah
22. Kalsaniyyah
23. Hamzawiyyah
24. Bairumiyyah
25. Usysyaqiyyah
26. Bakriyyah
27. Idrusiyyah
28. Usmaniyyah
29. Alawiyyah
30. Abbasiyyah
31. Zainiyyah
32. Isawiyyah
33. Buhuriyyah
34. Haddadiyyah
35. Ghaibiyyah
36. Khadiriyyah
37. Bayumiyyah
38. Malamiyyah
39. Uwaisiyyah
40. Idriyyah
41. Akabiral Auliyyah
42. Matbuliyyah
43. Sunbuliyyah
44. Tijaniyyah
Semua Toriqat ini telah disahkan sebagai benar pada sisi Ahlus Sunnah oleh Majlis Musyawarah Jami'ah Toriqah Mu'tabarah, Pekalongan, Pulau Jawa, Indonesia
Setiap Mursyid yang siddiq sudah pasti memimpin Toriqat yang Mu'tabar. Tidak mungkin mereka berdusta. Maksudnya setiap Mursyid yang siddiq hanya memimpin Toriqat yang benar2 sahih yang di- terima turun-temurun daripada Rasulullah ﷺ . Mereka TIDAK akan mereka-reka Toriqat sendiri.
Prinsip / Syarat Ketiga:
Mempunyai Manhaj Tarbiyyah ( silibus pendidikan) dan Sistem Tarbiyyah (peraturan, syarat, adab dan kaifiyyat) yang jelas menepati Al Qur'an, Sunnah dan Ijma' Ulama Ahlus Sunnah Mu'tabar.
Ini bermaksud, Sistem pendidikan dan silibusnya tak boleh menyimpang dari Sistem dan Prinsip2 Umum yang telah ditunjuk dan ditentukan oleh Ulama Mu'tabar. Sekalian Ulama Mu'tabar yang masyur namanya seperti Suton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani, Imam Syazili, Imam Rifa'ie, Imam Ibn Arabiy, Imam Junaid Al Baghdadi, Imam Ghazali, Imam Zarruq, Imam Sya'rani, Imam Ibn Atho illah dll telah menetapkan syarat2 ASAS dan PRINSIP umum. Semua Syarat dan Prinsim umum wajib dipatuhi.
Teknik atau kaedah atau cara pendekatan boleh jadi berbeza, ini tiada halangan kerana guru yg arif lebih tahu kesesuaian applikasinya. Umpamanya cabang2 kaifiyyat zikir boleh jadi berbeza sedikit dengan kaifiyyat terdahulu. Atau sedikit perbezaan di dalam teknik suluk. Semua ini adalah di atas kebijaksanaan seorang Mursyid yang sentiasa menerima curahan Petunujuk Allah dan Rasul-Nya.
Asas Tarbiyyah di dalam Setiap Toriqat adalah:
1. Zikrullah fardhiyah (zikir sendirian)
2. Solawat atas Nabi
3. Tilawah Al- Qur'an
4. Tawajjuh (zikir berjamaah)
5. Latihan tazkiyyah nafs.
6. Suluk / khilwah (uzlah dengan syarat2nya)
7. Muraqabah
8. Musyahadah
9. Khidmat kepada Guru dan Jamaah
10. Lain2 yang termaktub di dalam kitab2 Ulama Mu'tabar.
Setiap amalan tersebut mempunyai kaifiyyat (cara), peraturan, syarat dan adab2nya yang tersendiri. Semua ini akan diajarkan oleh Mursyid kepada murid mengikut peringkat2nya.
bersambung siri 70 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ
_________________________
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
No comments:
Post a Comment