Thursday, September 19, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 505)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 60:

Mencela, Mencaci Masa  ( سُبُّوا الدَّهْرَ )

.....sambungan......



Rawatan dan Penjagaan 4:

Redha dengan Taqdir adalah tanda Mu'min sejati

Manusia mula mencaci maki masa ketika mereka ditimpa suatu musibah atau sesuatu kejadian yang mereka tidak sukai. Orang mukmin sejati tidak sesekali mencaci maki "masa" atau "kejadian" sebaliknya mereka akan redha dengan Ketentuan Allah. Hamba-hamba Allah yang benar-benar beriman sabar dan serahkan segala sesuatu kepada Allah kerana mereka yakin di sebalik ujian dan cobaan, Allah Ta'ala sediakan Keampunan dan Rahmat-Nya.


Firman Allah:


وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ


“Sungguh, Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikan khabar gembira bagi orang-orang yang bersabar” 

[Al Baqarah (2) : Ayat 155]


Rasulullah ﷺ bersabda:

"Tidak ada penderitaan, kesengsaraan, sakit, kesedihan & bahkan juga kekalutan yang menimpa seorang mukmin, melainkan dengan semua itu dihapuskan sebahagian dosanya. 

[Imam Muslim]


Rasulullah ﷺ bersabda:

"Tidaklah seorang muslim tertusuk duri atau yang Iebih kecil dari itu, melainkan akan ditulis baginya satu derajat dan akan dihapus satu kesalahannya"]

[Imam Muslim]


Rasulullah ﷺ bersabda:

Tidak ada satu pun musibah (cobaan) yg menimpa seorang muslim berupa duri atau yg semisalnya, melainkan dengannya Allah akan mengangkat derajatnya atau menghapus kesalahannya. 

[Imam Muslim]


Rasulullah ﷺ bersabda:

“Sentiasalah ujian itu menerpa mukmin atau mukminah pada jasadnya, harta dan anaknya sampai ia bertemu dengan Allah dalam keadaan tidak mempunyai dosa.”

[Imam Ahmad dan Imam Tirmidzi]



Rawatan dan Penjagaan 5:

Taubat segera dengan Taubat Nasuha

Mereka yang pernah mencaci masa,  mencaci hari-hari tertentu, mencaci musim tertentu atau mempertikaikan suatu kejadian Taqdir Ilahi berupa kematian, hujan lebat, banjir, kemarau dsb. ... mereka semua wajib Taubat segera. Tiada kompromi dalam hal ini. Mereka yang tidak tahu ianya dosa besar yang boleh membawa kepada kekufuran wajib Taubat tambahan kerana "dosa kejahilan". Moga Allah Ta'ala Ampuni dosa-dosa yang tak disedari.

Sebaliknya, mereka yang keras hati, tidak mengaku salah dan enggan Taubat segera atas perbuatan mereka, maka dikhuatiri hati mereka menjadi gelap, keras, tertutup dan mati. Wal Iyazubillah


Firman Allah:


خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَـرِهِمْ غِشَـوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ 


(Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka dan pada penglihatan mereka ada penutupnya dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar. 

[Al-Baqarah (2): Ayat 7]


Rasulullah ﷺ bersabda:

 “Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam”

[Imam Ibn Majah]


Bersambung siri 506 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 510) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...