Thursday, September 19, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 506)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-61:

Penjilat - mudahanah (المداهنة)

======================


Definisi Mudahanah (المداهنة):

=====================


Dari segi bahasa:

Ungkapan mudahanah  (المداهنة) berasal dari kata : ( دهن، يدهن، تَدهينٌ ) bermaksud:

menutupi, meminyaki, mengecat, melumurkan, membasahi, menipu daya, menutupi kejahatan dengan hiasan luaran, cerdik, pintar, licik, cerdas, ketajaman fikiran.


Dari segi istilah:

Ungkapan mudahanah (المداهنة) adalah: 

Bergaul degan orang fasiq atau kafir dengan lemah lembut kerana mengharapkan habuan dunia.

Atau bergaul dengan orang fasiq dengan lemah lembut tanpa mengingkari kemungkaran mereka demi mencapai kepentingan duniawi.

Atau menggadaikan Prinsip Agama, melonggarkan pendirian Agama demi mencapai keredhaan manusia.



Penjelasan

==========


(1) Secara umum, ungkapan mudahanah adalah ditujukan kepada perlakuan seseorang bergaul dengan golongan fasiq, zalim atau kafir dengan cara lemah lembut, tolak ansur di dalam perkara Aqidah atau menggadaikan (mengorbankan) prinsip-prinsip Agama (Ahlus Sunnah yang benar) demi mencapai habuan dunia. Perbuatan ini haram dan berdosa besar.  Bahkan boleh jatuhkan seseorang kepada kekafiran jika dia meredhai perlakuan tersebut.


(2) Golongan yang banyak terlibat di dalam perlakuan ini adalah:


Pertama: 

Pemerintah, penguasa, pemimpin negara, parti politik, ahli politik, pegawai-pegawai yang berkuasa, pegawai-pegawai lain yang mempunyai kepentingan di dalam pemerintahan, politik, ekonomi dan sosial. 


Kedua:

Ulama fekah (orang alim yang bergelar ulama tetapi hanya amalkan fiqh semata-mata dan abaikan tasawwuf), ustaz-ustazah selebriti dan pendakwah-pendakwah.


Ketiga:

Orang awam lain yang terlibat di dalam urusan pemerintahan atau selalu berhubung dengan golongan fasiq atau kafir kerana kepentingan tertentu.


(3) Di dalam istilah umum golongan ini dikenali sebagai "golongan penjilat" atau "pembodek".  Mereka mengorbankan Aqidah dan prinsip Agama (Prinsip Ahlus Sunnah) demi mencapai habuan dunia.  Mereka mengorbankan Perintah Allah, abaikan hukum Allah, melanggar Prinsip-prinsip Agama demi mengambil hati orang fasiq dan kafir dan kerana harapkan simpati mereka atau menagih habuan dunia berupa kebendaan, pangkat, kedudukan dan kekayaan. 


(4) Pada sangkaan golongan ini (penjilat), perbuatan mereka yang lemah lembut dan mengorbankan prinsip itu tidak mengapa dan bagus untuk menarik golongan fasiq atau kafir kepada kebenaran, sedangkan perlakuan mereka merupakan tipu daya dari nafsu dan bisikan syaitan.


(5) Jika engkau bertanya, adakah golongan ini jahil?  Jawapannya:  Sebahagian dari mereka tahu ia haram dan berdosa besar, terutama golongan ulama fekah, ustaz-ustazah selebriti, pendakwah yang berkecimpung di dalam urusan mengajak manusia kepada Agama (Ahlus Sunnah yang benar) tahu ianya haram, namun mereka tewas kepada dorongan hawa nafsu, bisikan syaitan, kecintaan kepada dunia dan pengaruh teman-teman seangkatan dengan mereka. (Empat macam afaat yang binasakan hamba Allah — nafsu, syaitan, makhluq dan dunia).


Bersambung siri 507  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 510) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...