Wednesday, September 11, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 498)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 60:

Mencela, Mencaci Masa  ( سُبُّوا الدَّهْرَ )

.....sambungan......



Penjelasan

==========


(1) "Masa" adalah Ciptaan Allah yang sangat unik, ajaib dan membingungkan kebanyakan manusia.  Ahli Sains sejak dahulu sampai sekarang cuba mencipta berbagai teori, teorem, hipotisis...namun tiada jawapan kepada persoalan-persoalan mereka. 


(2) Orang awam tidak mengetahui hakikat "masa" dan "Rahsia kewujudan "masa".  Hanya hamba-hamba Pilihan Allah dari kalangan Ahli Ma'rifat mengetahuinya.


(3) Orang-orang jahiliyah mempercayai "masa" berkuasa menentukan sesuatu.  Ketika ditimpa suatu musibah, mereka menyumpah-nyumpah dan caci maki kepada "masa".  Mereka itu tersangat bodoh kerana "masa" hanyalah makhluk Allah yang tiada kuasa apa-apa dan hanya menurut Ketentuan Allah Ta'ala Yang Maha Mentadbir dan Mengatur segala sesuatu.


(4) Barangsiapa mencerca, mencela, caci maki, menghina atau mengutuk "masa", maka dia telah menjatuhkan diri ke dalam kebinasaan, berdosa besar, bahkan kufur kerana "mencaci  maki masa" adalah pada hakikatnya mencaci maki Allah yang Menciptakannya. 


(5) Tiga golongan menghadapi persoalan "masa":


Pertama:  

Mengakui dan meyakini "masa" itu adalah makhluq Ciptaan Allah yang sentiasa menurut Perintah-Nya.  Mereka menyempurnakan haq-haq waktu menurut Perintah Allah dan Rasul-Nya serta sekalian Masyaikh Ahlus Sunnah yang mewarisi Nabi zahir dan batin. Inilah orang yang beriman dan mereka termasuk Ahlus Sunnah yang benar.


Kedua:

Mengakui "masa" itu Ciptaan Allah tetapi tidak menunaikan haq-haq waktu yang diwajibkan oleh Allah Ta'ala.  Apabila mereka gagal mencapai sesuatu atau apa yang terjadi berlainan dari cita-cita mereka, mereka salahkan "masa" dengan ungkapan buruk, caci maki, menghina "masa".  Mereka ini golongan fasiq.


Ketiga:

Mereka menganggap "masa" itu makhluq jahat yang membawa keburukan, kesialan dan kesusahan hidup.  Apabila tertimpa suatu musibah, mereka segera salahkan masa kerana pada sangkaan mereka, "masa" yang menentukan sekalian yang terjadi di dunia.  

Golongan ini tidak percaya wujudnya hari Qiamat  dan Hari Kebangkitan, kata mereka :

"Yang wujud hanyalah "masa" yang menghidupkan dan mematikan." Mereka inilah golongan kafir. 


(6) Orang Islam yang mempercayai "masa" mempunyai kuasa menghidupkan dan mematikan atau meyakini "masa" mempunyai kuasa menimpakan mudarat kepada manusia atau kepada dunia, telah melakukan dosa Syirik hati yang amat besar.


(7) Orang yang percaya "masa" mampu berikan manfaat dan menolak mudharat, maka orang ini telah melakukan Syirik.


Berkata Imam Al-Haythami Radhiallahu anhu:

"Percelaan atau kutukan terhadap masa meliputi siang dan malam, boleh menyebabkan kufur. Sesuatu yang membawa kepada kekufuran, hukum paling ringan adalah dosa besar.  Orang Arab (jahiliyyah) apabila ditimpa sesuatu bencana atau dia tidak mencapai sesuatu yang dia harapkan, dia mencaci masa, dengan keyakinan bahawa "masa" itulah yang menyebabkan kecelakaan."

[Az-Zawajir]


Bersambung siri 499 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 510) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...