Wednesday, September 11, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 499)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 60:

Mencela, Mencaci Masa  ( سُبُّوا الدَّهْرَ )

.....sambungan......




Dalil-Dalil

=========


Dalil 1: Firman Allah


وَقَالُواْ مَا هِىَ إِلَّا حَيَاتُنَا ٱلدُّنۡيَا نَمُوتُ وَنَحۡيَا وَمَا يُہۡلِكُنَآ إِلَّا ٱلدَّهۡرُ‌ وَمَا لَهُم بِذَٲلِكَ مِنۡ عِلۡمٍ‌ إِنۡ هُمۡ إِلَّا يَظُنُّونَ


"Dan mereka berkata: Tiadalah hidup yang lain selain daripada hidup kita di dunia ini.  Kita mati dan kita hidup (silih berganti) dan tiadalah yang membinasakan kita melainkan edaran zaman (masa). Pada hal mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang hal itu; mereka hanyalah menurut sangkaan semata-mata ."

[Al-Jathiah (45) : Ayat 24]


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Dan mereka, (orang-orang yang mengingkari kehidupan setelah mati, di alam kubur dan ingkari kehidupan di Akhirat) berkata : "Kehidupan ini tidak lain, melainkan kehidupan di dunia saja di mana kita mati dan kita hidup di dalamnya, tidak ada tempat bagi kita melainkan dunia.  Dan singkatnya tidak ada yang membinasakan kita dan tidak ada yang mematikan kita selain masa (orang-orang kafir ini mempercayai masa itulah yang mematikan dan mendatangkan bencana)."

[Al-Jathiah (45) : Ayat 24]


Berkata Imam Qurtubi Rahiallahu anhu:

"Orang jahiliah Arab berkata: "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia, kita hidup dan kita mati."  Mereka ingkar terhadap hari kebangkitan dan ingkar terhadap hari pembalasan di Akhirat.  (Menurut anggapan kafir jahiliah, hidup dan mati hanyalah suatu proses perubahan yang silih berganti ruh berganti jasad, dari satu jasad kepada jasad lain. Fahaman ini dianuti oleh Buddha, Hindu dan setengah puak Kristian - pent.)


Ibnu Uyainah berkata,"Orang-orang jahiliyah dulu berkata,"Masa adalah sesuatu yang binasakan kita dan dia pula yang menghidupkan kita dan matikan kita, maka turun ayat ini."


Abu Hurairah meriwayatkan dari Nabi ﷺ, Baginda bersabda;

"Orang-orang jahiliyah dulu  berkata, "Tidak ada yang akan membinasakan kita selain malam  dan siang.  Itulah yang akan membinasakan kita, mematikan kita, dan menghidupkan kita."  Oleh sebab itulah mereka memaki masa.  Allah Ta'ala berfirman; "Akan menyakiti-Ku manusia yang memaki masa, dan Aku-lah masa. Di dalam kekuasaan-Ku lah semua urusan.  Aku-lah yang menggantikan siang dan malam."


Menurut saya (AI-Qurtubi), Sabda Rasulullah ﷺ, "Allah berfiman...,"  merupakan redaksi dan lafaz Bukhari. 


Hadith ini diriwayatkan oleh Muslim dan Abu Dawud. Sementara di dalam Muwatta, diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah ﷺ bersabda: 

" Janganlah sesekali salah seorang dari kamu berkata, "Wahai masa yang membinasakan" kerana sesungguhnya Allah adalah (Yang Menguasai dan Mengatur) masa."

[Tafsir Qurtubi]



Poin-poin penting dari tafsiran Ulama


1. Orang-orang jahiliyyah tidak percaya wujud Hari Qiamat, hisab dan pembalasan.


2. Orang jahiliyyah meyakini "masa" yang menentukan kebahagiaan dan kecelakaan, hidup dan mati.


3. Ketika terjadi suatu musibah, orang jailiyyah segera menyumpah dan caci maki "masa" kerana mereka anggap "masa" itu menyebabkan kecelakaan.


4. Setengah orang Islam anggap Ad-dahr (masa) itu Sifat Allah. Pendapat ini tidak benar dan keliru kerana "masa" adalah Ciptaan Allah iaitu makhluq.  Sedangkan Sifat Allah adalah Qadim, iaitu setiap suatu yang dinisbahkan kepada Allah yang tiada permulaan baginya.  


5.  Ada pun Hadith Qudsi yang menyebut : "Allah adalah masa" adalah bermaksud : "Allah Menguasai Masa"


Bersambung siri 500 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 510) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...