Monday, August 19, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 454)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-56:

Tidak berpegang kepada

Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq

....... sambungan.....



3.  Awliya’iyyah – Mendakwa mereka berada dalam kehampiran dengan Allah.  Dengan kata lain mereka telah mencapai peringkat Auliya Allah.  Menurut mereka, apabila telah menjadi Auliya Allah maka tak perlu solat, puasa, haji dan lain-lain Ibadah (kononnya semua kewajipan Agama terangkat daripada mereka).  Seterusnya mereka mendakwa seorang wali, orang yang hampir dengan Allah, menjadi sahabat akrab-Nya, mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada Nabi.  Mereka mengatakan ilmu sampai kepada Rasulullah ﷺ melalui Jibrail sementara wali menerima ilmu secara langsung dari Tuhan.  Pandangan salah tentang suasana mereka dan apa yang mereka sifatkan kepada diri mereka adalah dosa mereka yang paling besar yang membawa mereka kepada bida’ah dan kekufuran. 


Penjelasan :

Golongan ini meniru kata-kata Auliya Allah yang masyhur lalu menjadikan perkataan mereka yang direka-reka sedangkan orang-orang ini BUKAN Ahlillah.  Mereka sengaja mereka-reka cerita kononnya sudah sampai kepada Allah dan menerima ilmu terus dari Allah sedangkan ianya pembohongan.  Auliya Allah yang sebenar bukan makin meninggalkan Syari’at tetapi sebaliknya lebih teguh syari’atnya daripada sekalian manusia lain.  Maka nyatalah golongan ini tersesat dengan bisikan iblis La’natullah.


4.  Syamuraniyyah – Mereka percaya Kalam (Perkataan) Allah adalah kekal dan barangsiapa menyebut Kalam ini (Kalam Allah) tidak terikat dengan hukum atau Syari’at Agama.  Mereka tidak peduli halal atau haram.  Dalam ibadat mereka menggunakan muzik (yang diharamkan – pent.). Perempuan dan lelaki bercampur gaul.  Tiada beza lelaki dan perempuan.  Ini sudah menyimpang jauh dari ajaran Al-Qur’an. 


5.  Hubbiyyah – Golongan ini mengatakan bila manusia sampai ke peringkat cinta mereka bebas daripada semua kewajipan Agama. Mereka tidak memperdulikan tentang pakaian, kadang-kadang mereka bertelanjang bogel.  Tiada lagi perasaan malu.  Inilah ajaran sesat dan menyesatkan. 


6.  Huriyyah – Gemar berteriak , memekik, menyanyi, menari dan bertepuk tangan, mereka menjadi kerasukan dan di dalam suasana kerasukan itu mereka mendakwa mengadakan hubungan jenis dengan bidadari, bila keluar dari kerasukan mereka mandi junub.  Mereka dimusnahkan oleh pembohongan mereka sendiri. 


7.  Ibahiyyah – Enggan mengajak kepada kebaikan dan melarang kemungkaran.  Mereka menghalalkan yang haram.  Mereka mendakwa semua perempuan halal bagi semua lelaki.  Ini ternyata golongan sesat yang akan menerima siksaan pedih!


Bersambung siri 455 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 514) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...