Monday, August 19, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 458)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-56:

Tidak berpegang kepada

Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq

....... sambungan.....



Panduan Mencari Mursyid yang Siddiq

============================


Berikut adalah cara-cara untuk mengetahui dan bezakan Mursyid yang benar dan yang palsu.  Ada kalanya seseorang Mursyid yang benar dikatakan palsu oleh musuh-musuh Agama.  Dan ada juga terjadi Guru-guru Palsu mendakwa diri sebagai Mursyid sedangkan dia tiada kelayakan.  Maka di sini kami sebutkan secara ringkas.


Langkah Pertama :

Syarat Mursyid 10 perkara 

Rujuk kepada Syarat dan kelayakan yang wajib ada pada Mursyid — Pewaris Nabi yang Siddiq.  Semua syarat ini ditentukan oleh Ulama Mu'tabar terdahulu seperti Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani, Imam Syazili, Imam Rifa'ie, Imam Ghazali, Imam Junaid Al Baghdadi, Imam Asy-Sya'rani, Imam Qusyairi dan lain- lain. 



Langkah Kedua :

Melihat dan merasai tanda-tandanya

Merasai tanda-tanda benarnya seorang Mursyid — Pewaris Nabi yang Siddiq, dengan cara duduk berserta di dalam Majlis-Majlis beliau.  Atau boleh juga diketahui dengan cara mendengar ucapan dan tingkah laku beliau.


Langkah Ketiga : 

Solat Istikharah

Jika masih mempunyai keraguan atau masih belum yakin atau tidak pasti, maka langkah ke-3 adalah dengan cara Solat istikharah selama tiga hari turut-turut mohon petunjuk Allah.


Dengan mengikuti panduan di atas seseorang yang mencari Mursyid — Pewaris Nabi yang sebenar,  maka seorang Muslim tidak akan tertipu dengan Guru-guru Palsu yang cuma menipu daya.  Wallahu A'lam.


Semua keterangan yang kami kemukakan adalah berdasarkan Al-Qur'an, Hadith dan Fatwa Ulama Mu'tabar Ahlus Sunnah — Ulama bertaraf Auliya Allah.


Bersambung siri 459 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 512) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...