Monday, July 22, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 410)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-55 : Abaikan Toriqat (Tasawwuf)

==================================


Definisi-Definisi Penting

===================


Definisi Syari'at (fiqh)


Dari segi bahasa:

Syariat  ( شَريِعَة)    berasal dari kata dasar  (شَرَعَ – يَشْرعُ) membawa maksud peraturan, undang-undang, mazhab, jalan, methode,  memulai sesuatu.


Dari segi istilah :

Secara umum Syari’at bermaksud : Sekalian undang-undang, peraturan, hukum-hakam Agama yang terkandung di dalam Al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah ﷺ. 

Secara khusus bertujuan Pendidikan : Syari’at adalah sekalian ilmu dan amal yang takluk kepada anggota Zahir seperti solat, puasa, zakat, haji, da’wah, jihad, jual beli, nikah kahwin dan lainnya. 


Definisi Toriqat (Tasawwuf)


Dari segi Bahasa:

Toriqat  ( طريقة )  berasal dari kata ( يَطْرقُ - طَرَقَ ) bermaksud  Jalan,  kaedah, manhaj,  methode, mazhab, sistem


Dari segi istilah:

Toriqat adalah himpunan sekalian ilmu dan amal soleh yang berkait dengan kebaikan hati dan ruh, diambil dari Kitabullah dan Sunnah Rasulullah ﷺ,  serta dihimpunkan oleh Ulama Ahlus Sunnah yang arif,  menjadi  suatu Sistem Tarbiyyah (Pendidikan) yang tersusun lengkap, bertujuan mendidik  seseorang Muslim menjadi hamba Allah yang sejati, mencapai Tauhid yang hakiki dan Ubudiyyah yang suci murni  dengan pimpinan Gurunya yang Arif (Mursyid Pewaris Nabi yang Benar). 

 


Penjelasan:

==========


(1) Menurut pendirian Ahlus Sunnah Wal Jamaah, wahyu yang turun kepada Rasulullah ﷺ terdiri dari dua bahagian : 

Pertama:  Wahyu berkenaan ilmu dan amal ibadah yang bersifat zahir — disebut Syari'at Rasulullah ﷺ (fiqh).

Kedua: Wahyu berkenaan Ilmu dan amal ibadah yang bersifat batin — disebut Toriqat Rasulullah ﷺ  (Tasawwuf).


(2) Keseluruhan kandungan Al-Qur'an dan Hadith membicarakan kedua-dua ilmu ini.

Pertama : Ilmu dan amal yang takluk (berkait dan terhubung) kepada anggota zahir manusia disebut Syari'at, iaitu Solat, puasa, zakat, haji, nikah kahwin, jual beli, pemerintahan dan lainnya.  

Kedua:  Ilmu dan amal yang takluk (berkait dan terhubung) kepada batin (hati, jiwa, ruh) manusia disebut Toriqat, iaitu hal-hal yang mengotori hati dan cara-cara menyucikannya dengan zikrullah dan mujahadah melawan nafsu-nafsu jahat sehingga hatinya bersinar kembali dengan Cahaya Ketuhanan. 


(3) Sekalian Ulama Pewaris Nabi yang Siddiq (yang benar) yang terpercaya sepanjang zaman (mulai para Sahabat Ridhwanullah) amalkan kedua-kedua ilmu ini (Syari'at dan Toriqat Rasul ﷺ dan mewariskannya kepada Generasi berikutnya dan berikutnya sampai ke zaman ini dan akan berterusan sampai Qiamat.  


(4) Menurut pendirian Ulama Mu'tabar yang terpercaya sepanjang zaman, kedua-dua bahagian Agama ; Syari'at (fiqh) dan Toriqat (Tasawwuf) wajib dipelajari dan wajib diamalkan.  Barangsiapa amalkan Syari'at (fiqh) sahaja dan abaikan Toriqat (Tasawwuf), maka dia menjadi fasiq. Dan barangsiapa amalkan Toriqat (tasawwuf) sahaja dan abaikan Syari'at (fiqh), maka dia menjadi zindiq. 

(Fasiq adalah ungkapan yang ditujukan kepada orang yang melakukan dosa besar atau kekal melakukan dosa kecil tanpa taubat.  Zindiq adalah golongan yang tidak menyedari mereka telah terkeluar dari Agama/batal Iman.  Mereka menyangka mereka beriman tetapi tak sedar Iman mereka telah BATAL.  Wal Iyazubillah.)


(5) Sebagai pengetahuan awal, fahamilah: Setiap Toriqat yang mu'tabarah dipimpin oleh seorang Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq dan mempunyai disiplin, peraturan, syarat dan adab-adab tertentu yang sangat tegas dan teguh. 


(6) Setiap Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq yang terpilih (Pilihan Allah) yang mempunyai silsilah pengambilan ilmu daripada Gurunya kepada Gurunya dan kepada Gurunya bersambung-sambung sampai kepada Sahabat Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina Umar, Sayyidina Uthman dan Sayyidina Ali Ridhwanullahi alayhi ajma'in, kemudian kepada Junjungan Besar Rasulullah ﷺ.


(7) Ahlus Sunnah dan Toriqat yang benar yang _warid_ dari Rasulullah ﷺ akan tetap terpelihara sampai Qiamat.  Allah Ta'ala Memelihara kesucian dan kebenaran Ahlus Sunnah dan Toriqat di tangan sekalian Pewaris Nabi yang Siddiq.


Bersambung siri 411 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...