Monday, July 22, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 408)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-54 : Memusuhi Auliya Allah

.....sambungan....



Tanda ke-6 : Tiada takut dan tiada bersedih hati ketika manusia lain di dalam ketakutan dan kesedihan.


Auliya Allah yang sebenarnya tiada kekhuwatiran apa pun di dunia ini bahkan ketika Allah Ta'ala menghimpun sekalian manusia di Padang Mahsyar dan masing-masing di dalam keadaan ketakutan dan huru-hara, mereka di dalam kedamaian ketenangan kelembutan Allah Ta'ala Yang Maha Penyayang.


Sabda Rasulullah ﷺ

"Sesungguhnya di antara hamba-hamba Allah terdapat beberapa manusia yang bukan para Nabi dan bukan Syuhada, tetapi Para Nabi dan orang-orang yang mati syahid merasa iri hati kepada mereka pada hari Qiamat karena kedudukan mereka di sisi Allah Ta'ala." Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah engkau akan menceritakan kepada kami siapakah mereka?” Baginda bersabda: "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai dengan ruh dari Allah tanpa ada hubungan kekerabatan di antara mereka, dan tanpa adanya harta yang saling mereka berikan.  Demi Allah, sesungguhnya wajah mereka adalah bercahaya, dan sesungguhnya mereka berada di atas cahaya, tidak merasa takut ketika orang-orang merasa takut, dan tidak bersedih ketika orang-orang merasa bersedih." Dan Baginda  membaca ayat ini:   أَلَآ إِنَّ أَوۡلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ 

("Ingatlah, sesungguhnya Wali-Wali Allah itu, tidak ada kekhuwatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.) 

[Yunus  (10)  : Ayat 62].

[Imam Abu Dawud]


Tanda ke-7: Tersembunyi dari pandangan kebanyakan manusia


Di antara tanda-tanda Auliya Allah yang benar adalah "Kewalian" mereka tersembunyi sehingga kebanyakan orang Islam (awam) tidak mengenal mereka lantaran kehidupan mereka biasa sahaja. Mereka bukan raja atau sultan, bukan perdana menteri, bukan tokoh politik, bukan orang kenamaan yang dipuja-puja. Pakaian dan penampilan zahir mereka menutupi "maqam kewalian" mereka.  


Rasulullah ﷺ bersabda: 

“Orang-orang yang paling dicintai Allah adalah mereka yang bertaqwa yang suka menyembunyikan diri, jika mereka tidak ada, maka tidak ada yang mencarinya, dan jika mereka hadir, maka mereka tidak dikenal. Mereka adalah para imam petunjuk dan para pelita ilmu.”

[Imam An-Nasa’i]


Walau bagaimanapun "kewalian Auliya Allah yang sangat tinggi maqam mereka" mungkin terzahir ketika hayat mereka di dunia ini.  Di dalam sejarah Ummat Islam, di antara Kekasih Allah yang sudah harum nama mereka ketika hayat mereka di dunia:


1. Khulafa Ar-Rasyidin — Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina Umar, Sayyidina Uthman,Sayyidina Ali

2. Sayyidina Hasan dan Sayyidina Husain, cucunda kesayangan Rasulullah ﷺ, 

3. Imam Jaafar Siddiq, 

4. Al-Imam sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani, 

5. Imam Hasan Al-Basri,  Imam Sufyan Ath-Thawri,

6. Imam-Imam Mujaddid yang hidupkan kembali Agama setelah mengalami kemerosotan — Imam Ghazali, Imam Fakhruddin Ar-Razi, Imam Sayuthi, Imam Haythami, Imam Haddad, 

7. Imam-Imam Mujtahid Mazhab Fiqh — Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Muhammad Idris Asy-Syafi'e, Imam Ahmad Ibnu Hanbal dan lain-lain..

Ridhwanullahi Alaihi Ajma'in, Moga Allah Meredhai kesemua mereka yang suci dan mulia.


Bersambung siri 409 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...