Wednesday, July 24, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 420)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-55:

Abaikan Toriqat (Tasawwuf)

..... Sambungan....





Dalil 10: Berkenaan Dosa Besar Sum'ah

=============================

Sum’ah adalah memperdengarkan suatu amal atau kebajikan atau kelebihan dirinya kepada manusia dengan harapan mereka memujinya.  Sedangkan amal atau kebajikan yang diperbuat olehnya pada awalnya adalah terlindung atau tidak diketahui oleh manusia.


 Firman Allah Ta'ala:


  يأَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَـتِكُم بِالْمَنّ” وَالاْذَى……”


Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan kebanggaan dan cercaan….”

[Al-Baqarah (2) : Ayat 264]


Sabda Rasulullah ﷺ :

 “Sesiapa melakukan perbuatan sum’ah, nescaya Allah akan memperdengarkan aibnya dan sesiapa yang melakukan perbuatan riya', nescaya Allah akan memperlihatkan aibnya” 

[Imam al-Bukhari dan Muslim]



Dalil 11 : Berkenaan Dosa Besar Tawakkal kepada makhluq

===========================================


Tawakkal kepada makhluq bererti bergantung hati kepada makhluq, meyakini makhluq mempunyai kuasa mutlaq menentukan sesuatu, lupa pergantungan hati kepada Allah.  Lupa bahawa Allah Taala Maha Berkuasa Menentukan segala sesuatu.  Kebanyakan orang awam akan menyangkal hal ini sedangkan ianya benar-benar terjadi di dalam kehidupan harian.   Tetapi mereka tak menyedari syirik ini kerana ia tersembunyi di dalam hati. 


Misalnya seseorang yang berjaya di dalam pelajaran menyangka kejayaannya itu hasil usahanya. Atau peniaga merasakan keuntungan yang dicapai kerana kebijaksanaannya.  Atau pemerintah menyangka kemajuan negara di dalam tadbirnya sebagai kehebatan kepimpinannya.  Atau secara umumnya seseorang menyangka makhluq mampu memberi manfaat dan berkuasa menolak mudarat, maka semua ini adalah syirik dalam hati yang wajib dihapuskan.


Firman Allah:


: وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ


 “dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatu pun), kecuali dengan cara yang di-Atur oleh Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan seluruh alam”.

[At-Takwir (81) : Ayat 29]


Firman Allah:


  وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـكِنَّ اللَّهَ رَمَى “


“……………. dan bukanlah engkau (wahai Muhammad) yang melempar ketika engkau melempar, akan tetapi Allah jualah yang Melempar……”

[ Al-Anfal (8) : Ayat 17]


Sabda Rasulullah ﷺ :

“dan ketahuilah bahawa jikalau makhluk sekaliannya berhimpun untuk memberi kamu suatu manfaat tidaklah perkara itu bermanfaat bagi kamu melainkan Allah telah Menetapkannya untukmu dan jikalau mereka berhimpun untuk memudaratkan kamu maka tidaklah akan memudaratkan kamu melainkan Allah jua yang telah Menetapkannya bagimu, telah diangkat Qalam dan telah selesai ditulis suhuf (tempat tulisan takdir)”.

[Imam Tirmizi, Imam Ahmad]



Ringkasan Penjelasan:


(1) Dalil 8, 9, 10, 11 — adalah berkenaan Dosa Besar 'Ujub, Riya, Sum'ah dan Tawakkal kepada makhluq. 


(2) Semua ini merupakan Syirik khafi (syirik tersembunyi) sama seperti Takabbur yang telah berlalu bicara pada Siri yang lalu, iaitu sekutukan Allah dalam hati. 


(3) Penjelasan berkenaan keempat-empat Syirik khafi ini adalah sama seperti penjelasan berkenaan Takabbur.  Ertinya semua ini termasuk ke dalam dosa besar yang binasakan amal ibadah yang merosak Iman. 


(4) Oleh kerana dosa-dosa besar ini berhubung dengan hati, mencengkam kuat di dalam hati, maka satu-satu Jalan untuk melepaskan diri dari belenggu dosa-dosa ini tiada lain, hanyalah dengan mengamalkan Toriqat (Tasawwuf).


Bersambung siri 421 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 527) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّل...