Tuesday, June 11, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 349)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar 48: 

Meremehkan, Menghina Ulama

=======================


Definisi

=======

Definisi "Ulama" yang sebenar menurut pendirian Ahlus Sunnah Wal Jama'ah.  Dan istilah-istilah lain yang turut digunakan untuk merujuk kepada pengertian "Ulama" yang sebenar yang di Kehendaki Allah dan Rasul-Nya.  Selain itu kami kemukakan beberapa istilah lain yang saling berkait dengan perbincangan ini sebelum masuk kepada bahaya meremehkan Ulama, merendahkan mereka, mengejek dan mengolok-olok mereka.


Definisi Ulama


Dari segi bahasa:

Ulama (عُلَمَاء‎) merupakan Jamak (plural) bagi perkataan alim (عَالِمٌ), yang berasal dari kata ( عَلَمَ، يَعْلَمُ، عِلْمً ) ertinya mengetahui, kenal, menemukan, terjaga, sedar.


Dari segi istilah:

Ulama adalah hamba-hamba istimewa yang Allah Ta'ala pilih khusus, Melebihkan mereka dari manusia lain, Mengangkat Darjat mereka,  Memuliakan mereka, Menyucikan batin mereka, Melimpahkan mereka Ilmu dan Hikmah sehingga mereka mencapai Ma'rifat yang tinggi, Meneguhkan kedudukan mereka dengan berbagai kelengkapan ketaqwaan sehingga benar-benar layak menjadi Pewaris Rasulullah ﷺ menyebarkan Cahaya Ilahiyyah ke seluruh muka bumi dengan pimpinan Allah dan Rasul-Nya.


Definisi-definisi lain yang merujuk kepada Ulama


Selain dari istilah "Ulama",  para Masyaikh Ahlus Sunnah turut menyebut beberapa istilah lain yang merujuk kepada istilah "Ulama".... kesemuanya bersumber dari Kitabullah dan Hadith Rasulullah ﷺ, di antaranya:


Warisatul-Anbiya

Mursyid  

Ahli Sufi 

Ahli Ma'rifat 

Ulama Billah

Rijalullah 

Ulama Mu'tabar 

Murobbi 

Khalifah Allah 

Khalifah Rasulullah 

Sahabat Rasulullah 

Auliya Allah 


Yang disebutkan inilah sebenar Ulama yang disebut oleh Allah dan Rasul-Nya iaitu Pewaris Nabi yang sebenar yang hidup silih berganti setiap zaman sampai Qiamat.


Definisi Alim kitab atau Alim Fiqh

Alim fiqh adalah orang yang diberi gelaran "Ulama" (oleh manusia) yang hanya menuntut dan amalkan syari'at (fiqh) sahaja, tidak amalkan Toriqat (Tasawwuf),  tidak pernah berguru kepada Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq.  Mereka bukan Ulama Pewaris Nabi yang sebenar sebagaimana di Kehendaki Allah dan Rasul-Nya. 


Definisi Ulama Sesat

"Ulama" sesat adalah orang alim kitab yang hanya menuntut dan amalkan ilmu fiqh semata-mata, ingkar kepada Toriqat (Tasawwuf), tidak pernah berguru kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq, sebaliknya berpegang kepada doktrin-doktrin batil dan sesat (72 golongan sesat). 


Definisi Ulama As-Su' (السوء)

Ulama As-su' ( علماء السوء) adalah "Ulama jahat", "Ulama keji", "Ulama kufur" yang mempunyai pengetahuan (zahir Syari'at), mengetahui halal dan haram serta selok-belok hukum Syara'  tetapi mereka menggunakan ilmu mereka untuk kepentingan dunia, memutarbelitkan ayat Qur'an,   mendustakan ayat-ayat Allah dan Hadith Rasulullah ﷺ dan  mengeluarkan fatwa menurut nafsu, iblis dan kehendak penguasa-penguasa fasiq.


Definisi Istihza (اِسْتَهْزَأَ)

Dari segi bahasa:

Istihza (اِسْتَهْزَأَ) berasal dari kata ( هُزُؤ ) yang membawa makna mengejek, olok-olok, merendahkan, menghina


Dari segi istilah:

Istihza (اِسْتَهْزَأَ) adalah merendahkan, memandang remeh, mengolok-olok, mengejek, menghina ; sama ada ianya terhadap Allah, Rasul-Nya, Ulama Allah, Auliya Allah, Mursyid, Ahli Sufi, Ahli Ma'rifat, orang mukmin atau apa sahaja yang Allah Ta'ala muliakan dan sama ada ianya terang-terangan atau sembunyi-sembunyi, sama ada dengan lisan, perbuatan, isyarat atau di dalam hati.. semua ini merupakan dosa besar yang boleh batalkan syahadah, musnah Iman seseorang. 


Berkata Imam Al-Haythami Radhiallahu anhu:

"Di dalam perbahasan ini (Ihtihza = meremehkan Ulama) termasuk dosa besar.  Petunjuk yang disampaikan Hadith bahagian pertama menyebutkan hal ini. Demikian juga beberapa riwayat sesudahnya."

[Az-Zawwajir]


Bersambung siri 350 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...