Wednesday, May 15, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 341)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar 47

Merencanakan Kejahatan

...... sambungan.....



Dalil 3: Firman Allah:


أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللّهِ فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ


“Maka apakah mereka merasa aman dari 'Azab Allah (yang tidak terduga-duga)? Tiada yang merasa aman dari 'Azab Allah (Makar Allah) kecuali orang-orang yang merugi.” 

[Al-A'raf (7) : ayat 99]


Berkata Ibn Abbas Radhiallahu anhu:

"Maksud  " مَكْرَ "  (Makar — tipu daya) adalah bermaksud Azab, iaitu Azab Allah,  yang datangnya  tanpa di- sangka-sangka. Perkataan " خَاسِرُونَ " (Khasirun - rugi) adalah bermaksud kafir kepada Allah."

[Tafsir Ibn Abbas]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:

"Ungkapan  " مَكْرَ "  (Makar) adalah tipu daya, namun pada ayat ini bermakna Azab dari Allah.  Atau boleh juga bermaksud "balasan dari tipu daya mereka".  Ada yang lain berpendapat makna dari kata  " مَكْرَ "  di sini bermaksud memberi ni'mat dan kesihatan agar mereka terlena (di dalam kekufuran)."

[Tafsir Al-Qurtubi]


Penjelasan Tambahan:

1. Firman Allah di atas menggunakan istilah "makar" iaitu tipu daya.  Maksud Allah Ta'ala membalas tipu daya mereka dengan tipu daya-Nya, adalah :  Allah Ta'ala membiarkan mereka di dalam kefasikan dan kekufuran dengan memberikan mereka ni'mat harta kekayaan yang bertambah-tambah.  Mereka menyangka diri mereka orang yang dikasihi Allah disebabkan limpahan harta atau kesihatan yang baik atau pangkat duniawi atau kesenangan duniawi yang lain, sedangkan semua kesenangan itu merupakan istidraj  (Allah Ta'ala membiarkan mereka di dalam sangkaan mereka sehingga mendatangkan azab dengan mengejut). 


2. Ibn Abbas mentafsirkan "khosirun" dengan makna kafir. Ertinya orang yang memusuhi Agama Allah, menaburkan fitnah dan merancang untuk membinasakan Agama Allah adalah sifat orang kafir dan munafiq.  Ertinya tak mungkin mereka itu orang beriman sehingga hal ini menjadi tanda-tanda kemunafikan di dalam diri seseorang yang mengaku Islam.  


Bersambung siri 342  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...