Friday, November 03, 2023

 ■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

( Siri 313 )

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa besar 42:

Ungkit Pemberian:

sambungan......




Contoh-contoh:

==============


Contoh 1

Seorang berkata kepada anak-anak yatim :   "Sepatutnya kalian berterima kasih padaku kerana aku yang banyak hulurkan sumbangan kepada kalian sehingga rumah ini makmur".

Ungkapan ini lazimnya dilontarkan apabila dia tidak dihargai.  Dengan ucapan tersebut, dia telah batalkan amal kebaikan dia, bahkan terkena dosa besar akibat mengungkit pemberiannya. 



Contoh 2

Orang yang banyak melakukan sedekah untuk Masjid berkata :  "Masa dulu tak ada apa pun kat masjid ini.  Akulah yang banyak sedekah sampai dapat macam-macam kemudahan.  Kalian patut contohi aku."

Zahirnya kelihatan seperti menunjukkan contoh kepada orang lain supaya bersedekah namun di sebaliknya adalalah sum'ah dan mengungkit-ungkit sedekah yang batalkan sekalian ganjaran dan jatuh kepada dosa besar. 



Contoh 3

Seorang dermawan berkata :   "Ustaz-ustaz semua puji aku sebab aku seorang je yang bagi sedekah banyak pada ustaz-ustaz tu"



Contoh 4 

Seseorang yang pernah menolong seseorang miskin sehingga berjaya di dalam perniagaannya : "Kalau lah bukan aku yang banyak bantu kau dulu, tentu kau merempat di jalanan." 


Contoh 5

Seseorang yang marah kepada penerima bantuannya berkata, " Kau jangan jadi seperti "kacang lupakan kulit".  Jangan lupa siapa yang tolong kau selama ini."    Walaupun zahirnya kelihatan seperti memberi nasihat, namun di dalam ucapan itu terkandung "mengungkit".  Maka hilanglah segala ganjarannya berubah menjadi sebuah dosa besar.


Bersambung siri 314   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...