Tuesday, October 17, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 307)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa besar 40:

Menakut-nakuti orang Islam

sambungan.......



Contoh-contoh

=============


Contoh 1: Khawarij (Wahhabiyyah) mengancam Ummat Islam

Mereka ini mengaku Islam, mengaku percaya kepada Allah dan Rasul, rajin beribadah, rajin puasa sunnat, sebahagian dari mereka hafal Qur'an dan Hadith, ada yang jadi ustad, ustazah, petah bersyarah berkenaan Agama, mereka menyombong diri dengan sangkaan ibadah mereka lebih baik dari dari Ummat Islam lain, tetapi malang mereka terkeluar dari Agama.


Rasulullah ﷺ bersabda:

“Akan keluar di akhir zaman suatu kaum yang usia mereka masih muda, dan bodoh, mereka mengatakan sebaik‑baiknya perkataan manusia, membaca Al Qur’an tidak sampai kecuali pada kerongkongan mereka. Mereka keluar dari Deen (Islam) sebagaimana anak panah keluar dan busurnya.”

[Imam Bukhari dan Imam Muslim]


Apakah yang menyebabkan Golongan Khawarij (wahhabiyyah) yang mengaku Muslim dan tekun beribadah keluar dari Agama?  Mengapakah mereka terkeluar dari Islam walaupun mereka petah bercakap berkenaan Al-Qur'an dan mengaku beribadah lebih dari orang lain?


Ini kerana Khawarij (Wahhabiyyah) ini tertipu dengan bisikan Syaitan.  Syaitan menjadi pemimpin mereka, membisikkan kebatilan sehingga mereka berani menentang dan menghina Rasulullah ﷺ dan pada zaman-zaman berikutnya menentang dan menghina Ulama Warisatul Anbiya'.  Mereka berlagak seperti orang yang hebat di dalam Agama sehingga menuduh Ummat Islam sebagai kafir, pembuat bid'ah sesat, pembuat khurafat dan penyembah kubur dan lain-lain sepertinya. 


Permulaan penentangan dan penghinaan ini adalah daripada orang Islam bernama Zul Khuwaishirah mengherdik dan menghina Rasulullah ﷺ dengan kata-kata biadab sehingga Sayyidina Umar mohon izin kepada Rasulullah ﷺ untuk menebas lehernya.  Namun Rasulullah ﷺ melarang Sayyidina Umar berbuat demikian kerana bimbang orang kafir akan menggunakannya sebagai alasan untuk menuduh Baginda membunuh pengikutnya sendiri. 


Kemudian pada zaman Pemerintahan Sayyidina Ali Radhiallahu anhu, mereka mengganas lagi dengan menuduh Sayyidina Ali dan pendokong-pendokong beliau (Ahlus Sunnah) sebagai kafir.


Kemudian pada abad ke-12 Hijriyyah bangkit orang bernama Muhammad ibn Abdul Wahhab, memerangi siapa sahaja yang tidak menganut fahaman Wahhabiyyah sebagai kafir.  Ibnu Abdul Wahhab dan pengikut-pengikut dia menakut-nakutkan Ummat Islam dengan pedang dan pembunuhan.  Bahkan sebahagian Ummat Islam sememangnya menjadi korban pedang manusia durjana  ini. 


Pada zaman sekarang Wahhabiyyah mengancam Ummat Islam dengan berbagai tuduhan yang keji.  Mereka menuduh Ummat Islam (Ahlus Sunnah) sebagai penyembah kubur, pembuat bid'ah sesat dan khurafat.  Mereka menuduh Sambutan Maulid Nabi sebagai bid'ah sesat.  Mereka menuduh amalan ziarah kubur, tawassul, tasawwuf, Toriqat Rasulullah ﷺ sebagai bid'ah sesat. 


Adakah mereka ini insaf dan bertaubat?

Tidak! Khawarij (Wahhabiyyah) akan terus-menerus melakukan kekacauan dan menakut-nakuti Ummat Islam dengan berbagai tuduhan jahat kerana pada hakikatnya Khawarij (Wahhabiyyah) adalah pengikut-pengikut Iblis.


Demikianlah sejarah golongan Khawarij (wahhabiyyah) sentiasa melakukan kekacauan dan menakut-nakuti Ummat Islam dengan pedang dan berbagai tuduhan kafir dan sesat. 


Rasulullah ﷺ. bersabda :

"Akan muncul sekelompok manusia dari arah timur, yang membaca Al-Qur'an, tapi tidak melewati tenggorokan mereka. Setiap kali generasi mereka putus, muncul generasi berikutnya hingga generasi akhir mereka akan bersama Dajjal," 

[Imam At-Thabrani]


Bersambung siri 308 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

  🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...