Tuesday, September 19, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 292)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa besar 38:

Meremehkan Dosa

.....sambungan....



Contoh-Contoh

===========


Contoh 1:  Meremehkan dosa abaikan Toriqat - Tasawwuf

Di antara penyakit besar Ummat Islam pada zaman ini adalah memandang remeh Toriqat dan Tasawwuf, bahkan ada yang sampai mencemuh, menghina, mengejek dan melemparkan berbagai tuduhan keji dan fasiq. Semua ini kecelakaan.  Wal Iyazubillah.


Bacalah dan dengarlah baik-baik, moga Allah Ta'ala masukkan Cahaya-Nya ke dalam hati kamu....!


Toriqat - Tasawwuf adalah Cabang Ilmu yang menjelaskan hal ehwal hati manusia, berkenaan penyakit-penyakit hati manusia, berkenaan dosa-dosa hati manusia yang menjerumuskannya kepada dosa-dosa besar, kefasikan dan kekafiran. 


Toriqat dan Tasawwuf menjelaskan cara-cara kamu memerangi nafsu jahat, bisikan Iblis, dunia dan makhluq yang sentiasa berusaha menyesatkan kamu.  


Toriqat dan Tasawwuf menjelaskan cara-cara menyucikan hati kamu daripada syirik tersembunyi yang membinasakan sekalian amal ibadah dan melumpuhkan IMAN kamu. 


Tanpa mempelajari Ilmu Tasawwuf dan amalkannya menurut disiplin Toriqat dengan bimbingan Mursyid Pewaris Nabi yang benar-benar Arif, kamu akan sentiasa bergelumang di dalam kesyirikan (syirik khafi) — Takabbur, 'Ujub, Riya'dan Sum'ah.  Hati kamu sentiasa akan terumbang-ambing di antara keimanan dan kesyirikan.  Kamu akan terjerumus ke dalam dosa-dosa besar  yang kamu tak sedari.  Nafsu dan Syaitan sentiasa menarik kamu kepada kesesatan. Solat kamu dan ibadat kamu penuh dengan riya' dan kelalaian. Bahkan Iman kamu di ambang kehancuran akibat terus-menerus melakukan kesyirikan (syirik hati) 


Apabila akibatnya sedemikian rupa, maka mana mungkin kamu memandang remeh  Toriqat dan Tasawwuf?  Dan mana mungkin kamu memandang remeh dosa abaikan Toriqat dan Tasawwuf?


Barangsiapa memandang remeh hal ehwal hati, penyakit hati, syirik khafi dan sekalian perkara yang membinasakan Ibadah serta melumpuhkan Tauhid ini, maka sesungguhnya dia telah terpedaya dengan bisikan Iblis yang menarik dia kepada kesesatan.  Wal Iyazubillah. 


Imam Ghazali Radhiallahu anhu (Mujaddid Kurun ke-5 Hijriyyah) berkata :

"Sesiapa yang tidak mendapat bahagian di dalam Ilmu kaum Sufi (Tasawwuf dan Toriqat), maka ditakuti mati terkekang lidah (tiada dapat mengucap Kalimah)."

[Ihya Ulumuddin]


Berkata Imam Fakhruddin Ar-Razi Radhiallahu anhu (Mujaddid Kurun ke-6 Hijriyyah) :

“Seorang murid tidak memiliki jalan untuk sampai ke maqam-maqam hidayah dan Mukasyafah, kecuali dia mengikuti Mursyidnya (Pewaris Nabi yang Siddiq) yang menunjukkannya ke jalan yang lurus serta menghindarkannya dari titik-titik kesalahan dan jalan yang sesat.” 

[Tafsir Mafatih Al-Ghaib]


Imam Abu Hassan Asy-Syazili Radhiallahu anhu berkata : 

"Barangsiapa yang tiada masuk dan mengetahui akan ilmu ini ya'ni Ilmu Tasawwuf (melalui seorang Mursyid), nescaya dia mati di dalam keadaan mengekalkan dosa-dosa besar tanpa diketahuinya.” 

[Nukilan Imam Ghazali didalam Ihya Ulumuddin]


Imam Malik Radhiallahu Anhu berkata :

“Sesiapa yang mempelajari ilmu fiqh tanpa mengamalkan Tasawwuf, maka dia telah menjadi fasiq. Dan sesiapa yang mengamalkan Tasawwuf tanpa mempelajari ilmu fiqh, maka dia telah menjadi zindiq.  Dan sesiapa yang menggabungkan antara kedua-duanya, maka itulah kebenaran."

[Nukilan Imam Ghazali didalam Ihya,  Imam Zarruq di dalam Qawaid Tasawwuf, Imam Qusyairi di dalam Risalah Qusyairiyah, Imam Asy-Sya'rani] 


Amaran sekalian Imam-Imam Ahlus Sunnah bertaraf MUJADDID dan MUJTAHID ini cukup untuk menggambarkan beratnya dosa abaikan Tasawwuf dan Toriqat serta pimpinan Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq. Maka memandang remeh dosa meninggalkannya adalah dosa besar yang terlebih besar dan berganda-ganda besarnya.  Wal Iyazubillah.


Bersambung siri 293 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...