Tuesday, September 19, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 291)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa besar 38:

Meremehkan Dosa

.....sambungan....



Dalil 4 : Rasulullah ﷺ  bersabda:

“Berhati-hatilah kalian terhadap dosa kecil, sebab jika ia berkumpul dalam diri seseorang, ia akan membinasakannya.”

[Imam Ahmad]


Dalil 5 : Rasulullah ﷺ bersabda:

 “Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya.  Jika dia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam”

[Imam Ibn Majah]


Dalil 6 : Hadith Rasulullah ﷺ:

“Dari Ibnu ‘Abbas Radhillahu anhuma bahawa Rasulullah ﷺ ditanya tentang dosa besar.  Lalu Baginda bersabda :  “Menyekutukan Allah, putus asa dari Rahmat Allah, dan merasa aman dari Makar (muslihat dan hukuman) Allah.” 

[Imam Ath-Thabrani]


Dalil 7 : Rasulullah ﷺ  bersabda:

“Wahai Aisyah, takutlah engkau terhadap dosa-dosa kecil, kerana ia akan dimintai pertanggungjawaban di hadapan Allah.”

[Imam Ad-Darimi]


Berkata Imam Ghazali Radhiallahu anhu:

Enam sebab dosa kecil boleh berubah menjadi dosa besar:

(1) Seseorang melakukan dosa kecil terus-menerus (tanpa taubat)

(2) Meremehkan dosa yang dilakukannya. 

(3) Merasa gembira dan bangga melakukan dosa.

(4) Tidak menghargai dosanya yang ditutup oleh Allah

(5) Berbuat dosa terang-terangan di hadapan orang lain

(6) Dosa diperbuat oleh Ulama atau pemimpin yang dijadikan tauladan

[Ihya Ulumuddin]



Penjelasan tambahan:


(1) Seseorang yang telah melakukan dosa kecil lalu menganggapnya sebagai perkara biasa, maka sesungguhnya dia telah berbuat dosa besar.  Bahkan dia boleh jatuh kepada kekufuran kerana menganggap Larangan Allah sebagai perkara main-main.


(2) Jika seseorang telah melakukan suatu dosa (sama ada dosa besar atau dosa kecil) dan tidak sedikit pun rasa bersalah dan tidak tergerak hatinya untuk memohon ampun kepada Allah, maka dia berbuat dosa besar.  Perlakuan ini bererti hatinya mula keras kibat berbagai penyakit hati yang serius. 


(3) Seseorang yang melakukan maksiat dan bergembira dengannya, maka dia telah melakukan dosa besar.  Bahkan perlakuan ini membawa kepada kekufuran. 


(4) Seseorang yang tahu perkara yang menjadi kewajipan atasnya, (misalnya menuntut ilmu yang fardhu ain, memelihara aurat, menjaga pergaulan dan lain-lain) namun dia sengaja abaikannya atau memandangnya sebagai perkara remeh, maka dia telah melakukan dosa besar. 


(5) Seseorang yang mendedahkan kepada umum akan segala maksiat yang pernah dilakukannya pada masa lampau, maka ini dosa besar yang sangat besar.  Ini juga tanda bahawa dia belum taubat atau belum diterima taubatnya.


(6) Seseorang yang melakukan suatu maksiat lalu berbangga-bangga dengan nya, maka dia telah melakukan dosa besar. Bahkan perbuatan ini adalah kekufuran dan penentangan yang nyata terhadap Allah. 


(7) Pemimpin atau ketua yang menganjurkan perhimpunan maksiat jatuh kepada dosa besar.  Semua dosa pengikutnya akan terpalit kepadanya.


Bersambung siri 292 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...