Tuesday, September 19, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 283)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 36 :

Tidak Redha dengan Taqdir

....Sambungan.....



Hadith Rasulullah  ﷺ :

Sayyidina Umar Radhiallahu anhu  bertanya Nabi ﷺ  :

"Apakah pandanganmu tentang amalan (manusia) yang dilakukan adakah ia sudah ditetapkan sebelumnya atau baru berlaku? Maka dijawab oleh Baginda : "Sesungguhnya segala sesuatu telah pun ditetapkan pada setiap perkara.  Lalu dibalas oleh Umar:  "Jika demikian, adakah kita harus menyerah sahaja?"  Baginda Bersabda:  "Beramallah wahai Ibnu al-Khattab.  Segala sesuatu itu sudah dipermudahkan.  Sesiapa yang tergolong di kalangan ahli kebaikan (Syurga), maka dia dijadikan beramal dengan amalan ahli Syurga dan sesiapa yang tergolong dalam ahli Siksa, maka dia dijadikan beramal jahat untuk ke Neraka."

[Imam Ahmad]



(5) Persoalan Taqdir ini sememangnya memeningkan bagi kebanyakan orang Islam awam.  Pendirian yang selamat ketika menghadapi persoalan Taqdir adalah : 


Pertama :  Apabila seseorang berada pada jalan yang benar, jalan lurus, jalan yang di Redhai Allah (iaitu Ahlus Sunnah), maka banyakkan Syukur kepada Allah dan terus istiqomah, pegang teguh Syari'at dan Toriqat Rasulullah ﷺ.  

Sebaliknya barangsiapa berada pada jalan-jalan kesesatan (selain Ahlus Sunnah), hendaklah segera Taubat dan bergabung dengan Ahlus Sunnah yang benar iaitu satu-satunya Jalan Allah dan Rasul-Nya yang benar.  Inilah Bahtera Rasulullah ﷺ yang akan terus belayar merentas zaman sampai Akhirat. 


Ke-2 :  Ketika kamu memperoleh berbagai Nikmat Allah, katakan : Sesungguhnya semua Nikmat ini dari Kurnia Tuhanku. Aku wajib bersyukur".  Maka bersyukurlah atas Kurniaan-Nya.  JANGAN sesekali mengaku atau mendabik dada mengakui semua Nikmat itu hasil dari kebaikan yang kamu kerjakan.  Jika demikian kamu akan binasa kerana yang demikian itu sifat Takabbur yang di Murkai Allah. 


Ke-3 :  Ketika datang berbagai dugaan seperti kemiskinan, kecelakaan atau musibah yang lain, katakan :  Sesungguhnya ini dugaan Allah untuk hapuskan dosa-dosaku yang banyak.  Aku mesti bersabar dan bertaubat.


Ke-4 :  Ketika datang keraguan berkenaan Taqdir palingkan segera kepada Allah.....katakan Allah lebih Mengetahui tentang kamu. Katakan : "Ketentuan Allah padaku yang terbaik."


Ke-5 : Jika datang bisikan : "Kamu tak perlu ikut hukum-hakam semua sebab Allah telah tentukan tempat engkau di dalam Syurga atau Neraka, jadi tak guna pun kau beramal."  

Itu adalah bisikan nafsu dan Syaitan, maka katakan : 

"Allah Ta'ala menunjukkan aku jalan kebaikan mengikut Ahlus Sunnah, dan Dia menunjukkan aku Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq, maka aku mesti pegang teguh dengan Perintah Allah, aku mesti istiqomah dengan semua Perintah Allah dan pegang teguh dengan Pewaris Nabi yang Siddiq.   In shaa Allah aku termasuk hamba-hamba yang di Redhai-Nya."


Bersambung siri 284  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...