Saturday, August 26, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


SIRI 271 :


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 34 : 

Berkata-kata yang batil

sambungan.....


Batas ucapan batil

=================


Batas menentukan suatu ucapan (atau perbuatan atau i'tiqad) itu batil adalah setiap perkataan yang bertentangan dengan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jama'ah, maka ia batil.    Ini kerana satu-satunya "Jalan Lurus", "Jalan kebenaran" dan "Jalan yang di Redhai Allah hanyalah  "Ahlus Sunnah Wal Jama'ah" sedangkan selain Ahlus Sunnah adalah firqah-firqah yang sesat dan menyesatkan.


Cara-cara mengenali Ahlus Sunnah wal Jamaah dan membezakannya dengan fahaman-fahaman yang menyimpang telah dihuraikan sebelum ini.


Punca jatuh kepada kebatilan

=====================


(1) Kejahilan

Mereka tidak menuntut Ilmu Agama atau mereka mungkin menuntut Ilmu Agama tetapi bukan daripada Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq, iaitu Guru yang mewarisi Nabi zahir dan batin, yang benar2 berpegang kepada Ahlus Sunnah, sebaliknya Guru mereka adalah Ulama as-su' (ulama jahat), Ustad2 Wahhabiyyah (khawarij) atau Syi'ah (rafdhi) atau Sekular (liberal) atau lain2 yang telah  difatwakan sesat.  


(2) Gemar bergaul dengan pendokong kebatilan

Apabila seseorang selalu bergaul dengan pendokong-pendokong kebatilan dan kefasikan, maka sedikit sebanyak dia akan terkena penyakit mereka. 


(3) Ingin habuan dunia

Mereka yang diberi amanah sebagai Ketua, Pemimpin, Raja, Sultan, Amir condong kepada dunia dan perhiasannya Mereka sibuk mencari dan mengaut keuntungan duniawi sehingga lupakan Jalan Allah, Jalan Rasulullah yang sebenar. 


(4) Mencipta Jalan sendiri

Sebahagian cerdik pandai Agama (Prof, PhD, Drs dan lainnya) memperkenalkan berbagai sistem pendidikan ciptaan mereka berdasarkan pemikiran aqal mereka yang sempit. Setengahnya memperkenalkan berbagai kaedah falsafah jelas bertentangan dengan Tauhid. 


Rawatan dan Penjagaan:

=======================

Rawatan dan penjagaan bagi hal yang telah disebutkan di sini sama sahaja dengan penjelasan berkenaan ucapan dan kata-kata yang membawa kerosakan kepada diri dan keluarga sesebuah masyarakat.  Sila rujuk.



Bersambung siri   272 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...